Politikk, religion og samfunn Norge i "Deep shit"

Tror du norsk økonomi vil forverres fremover?

• Ja -arbeidsledigheten vil bli mye høyere, økning i utlånsrentene og redusert kjøpekraft

Stemmer: 8 22.9%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, moderat økning i utlånsrentene og noe redusert kjøpekraft

Stemmer: 5 14.3%
  • Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, lavere utlånsrenter og redusert kjøpekraft

Stemmer: 16 45.7%
  • Nei -arbeidsledigheten vil øke litt, liten økning i utlånsrenter og liten reduksjon i kjøpekraft

Stemmer: 1 2.9%
  • Nei - arbeidsledigheten vil ikke øke særlig, fortsatt lave utlånsrenter og høy kjøpekraft

Stemmer: 2 5.7%
  • Vet ikke

Stemmer: 3 8.6%

• Totalt antall stemmer
    35
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    ^ Skifer er mye preik. Den utvinningen er finansiert med junk-bonds, og bakmenn har overdrevet volum og produksjon for å tiltrekke investorer.

Men her har du totalproduksjon i forhold til etterspørsel - olje.

supply_vs_demand.0.jpg

S

sorgenfri

Gjest
    Dette er en GLEDENS tid for oss som arbeider i turismen!

Helt utrolig fint er det, og at man nå må bruke tid på å finne ut nye næringer, er heller ikke feil. De som mister jobben sin har min dypeste medfølelse!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Etterspørselen har ikke stupt, litt avhengig av når og hvor man ser er den svakt opp, ca uendret eller svakt ned. Ingen store endringer forventet til neste år heller.

Husk på at spotprisen på olje har stupt. Dette er prisen på olje som produseres "idag" for konsum "ganske snart". Vi snakker altså om en råvare der hverken produksjon eller konsum har endret seg veldig mye de siste månedene, like fullt er prisen altså nær halvert. Dette er ikke en aksje eller et verdipapir eller noe annet hvor verdiene kan bli spinnville i begge retninger basert på rykter, sentiment og tynn luft, men en fysisk vare som pumpes opp, raffineres, selges og konsumeres i svært store mengder hver eneste dag.

Problemet er et tilbudssiden vokser raskere.

Det som omtales som spotprisen er forresten prisen på den korteste future-kontrakten, dvs at det er snakk om olje med levering om en måned eller mindre frem i tid.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Det spilles for øvrig et ganske høyt spill nå - OPEC-land er avhengig av oljepriser langt over dagens for å holde budsjettbalansen, selv Saudi-Arabia trenger høyere priser, men de har mye cash så tåler godt å gå med underskudd en stund. Andre OPEC-land not so much, Venezuela prises som en konkurskandidat om dagen, de trenger en oljepris på 114 dollar eller hva det nå var, noen av OPEC-landene i Midt-Østen trenger også priser i det området for å få budsjettene til å gå rundt. Norge er bare collateral damage i det som nå foregår. Russland taper stort - det er ikke uten grunn at verdien av Rubelen faller som en veldig, veldig tung sten om dagen.

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Undrar hur det blir med Harryhandeln och alla dessa köpcentra som byggts för miljontals kronor, på den svenska sidan av gränsen?
    Kommer det fortfarande att vara värt för norrmän (och kvinnor) att åka över gränsen för att storhandla?

För mig är det väl värt att åka tvärs över landet till Ullared och Ge-kås, från östkusten för storhandel men bara någon gång per år.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Gleder meg til oljearbeiderne med snittlønn på 1 mill skal avgi NAV ett besøk for første gang. Legemiddelindustrien gnir seg i hendene.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Undrar hur det blir med Harryhandeln och alla dessa köpcentra som byggts för miljontals kronor, på den svenska sidan av gränsen?
    Kommer det fortfarande att vara värt för norrmän (och kvinnor) att åka över gränsen för att storhandla?

För mig är det väl värt att åka tvärs över landet till Ullared och Ge-kås, från östkusten för storhandel men bara någon gång per år.
    Ullared og Ikea. Faen, svenskene vet hva kundene vil ha. Glemmer ikke de to jentene som kjørte 1400km for å handle på tilbud i søvne.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Gleder meg til oljearbeiderne med snittlønn på 1 mill skal avgi NAV ett besøk for første gang. Legemiddelindustrien gnir seg i hendene.
    Seniorpersonell som tjener >1mill og er ansatt i et operatørselskap er ikke rammet, det er i hovedsak ansatte hos underleverandører og noe ferskt personell som blir rammet.

Forøvrig tjener de bedre i staten, snittlønnen i Petoro er >1.5 mill.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.649
    Torget vurderinger
    24
    Norge i "deep shit"..? Ingen grunn til bekymring; Femtusen milliarder fluer kan umulig ta feil - bæsj er godt! Kanskje dette kan være en long overdue wake-up Call for noen og enhver, fra uansvarlige strutsepolitikere via grådige finansryttere og ned til den enkelte selvgode fleskefeite Ola Dunk..

Selv har jeg, med stor visshet om at slemme tider ligger foran oss, brukt dette året til nettopp å magre av drøyt 20 kg. og tilegne meg nøysomhet, måtehold og gjenfunnet glede ved adspredelser som ikke krever vesentlige kapitalinnhugg. Getting prepared. Kort sagt, let the bad times roll. Alt annet vil overraske meg og dermed bli en bonus!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.877
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Er det på tide å investere i transportsektoren? Eller evt. i andre industrier som har utgifter og inntekter i dollar, men utbytte og evt. verdistigning i kroner?

mvh

Edit: Jeg er allerede nøysom....

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Selv har jeg, med stor visshet om at slemme tider ligger foran oss, brukt dette året til nettopp å magre av drøyt 20 kg. og tilegne meg nøysomhet, måtehold og gjenfunnet glede ved adspredelser som ikke krever vesentlige kapitalinnhugg. Getting prepared. Kort sagt, let the bad times roll. Alt annet vil overraske meg og dermed bli en bonus!
    Kva det er slags liv?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Etterspørselen har ikke stupt, litt avhengig av når og hvor man ser er den svakt opp, ca uendret eller svakt ned. Ingen store endringer forventet til neste år heller.
    Man ser det man vil se.

Let me google that for you
    Whatever.

Dette oljeprisfallet er fremfor noe drevet av økt tilbud, ikke av redusert etterspørsel. I 2008 var det omvendt.
    Og OPEC vil ikke kutte produksjon for å stabilisere prisene, noe som også er nytt fra den kanten.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kva det er slags liv?
    Man trenger ikke å være fet, i dårlig form eller å sløse bort pengene på unyttige ting for å nyte hifi-livet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.649
    Torget vurderinger
    24
    Kva det er slags liv?
    Det KAN bli et liv som langt flere er nødt til å forholde seg til fremover, kronekurs eller ei. Ikke sikkert at det er så usunt eller spesielt dårlig heler.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.198
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en følelse av at dette har jeg vært med på før. Og den strekker seg tilbake til 80-tallet og det som hendte da.

– Største bevegelsene i kronekursen siden 1986. Ikke siden jappetiden på 80-tallet har det vært større bevegelse i kronekursen enn dagens kursfall.

Utsagn som dette gives me the creeps: "... vi i Norge kan lene oss på oljefondet som i dag er to ganger verdiskapningen vår, altså tohundre prosent av BNP." -særlig fordi jeg har en følelse at de pengene kan komme til å fordufte hvis krisen varer lengre enn man kan vite noe om. Ble vi ikke litt blakke på 80-tallet også?

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.606
    Torget vurderinger
    1
    Seniorpersonell som tjener >1mill og er ansatt i et operatørselskap er ikke rammet, det er i hovedsak ansatte hos underleverandører og noe ferskt personell som blir rammet.

Jeg kjenner senior personell med 20 års erfaring som har mistet jobben allerede. Sist vi hadde stort fall i oljeprisene, på slutten av 90-tallet, ga oljeselskapene millioner til senioransatte for å få de til å slutte. Dette vil nok skje igjen....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det mangler vel noen alternativer i avstemmingen.

Arbeidsledigheten øker noe, rentene vil kuttes enda mer, synkende kjøpekraft grunnet lav kronekurs og oljepris.

• Liker
    Reaksjoner: SRM
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Ganske hårete ...

ValutaLandSjekker/
    Overføringer
    Endring
    i øre
    SedlerNorges
    Banks
    ref.-
    kurser *
    KjøpSalgKjøp Salg
    1 USD USA7.4870 7.5370 14.8 7.2820 7.7720
    1 EUR EU9.3530 9.4110 23.4 9.1320 9.7120
    100 SEK Sverige98.25 99.45 120 95.85 102.65
    100 DKK Danmark125.48 126.68 309 123.08 130.33
    1 GBP Storbritannia11.757 11.827 25.1 11.442 12.172

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.716
    Det mangler et alternativ i avstemningen;
    "Ja -arbeidsledigheten vil bli høyere, ingen (merkbar) økning i utlånsrentene og noe redusert kjøpekraft."
    Ser ingen grunn til et økt rentenivå framover....

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Sist det var en høyreorientert regjering skjedde akkurat det samme...! Snakker om uflaks! ;)

Honkey

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Sist det var en høyreorientert regjering skjedde akkurat det samme...! Snakker om uflaks! ;)

Honkey
    Kan slå begge veier... ene alternativet er at det passet dårlig å vinne valget like før rammebetingelsene endret seg dramatisk, andre er at turbulente tider gir mulighet til å gjøre varige endringer fordi det faktisk blir nødvendig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ja, Siv og Erna får noe å bryne seg på nå. Plastposeavgift kommer kanskje litt i bakgrunnen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Kan slå begge veier... ene alternativet er at det passet dårlig å vinne valget like før rammebetingelsene endret seg dramatisk, andre er at turbulente tider gir mulighet til å gjøre varige endringer fordi det faktisk blir nødvendig.
    Det er jo klart det er sånn det forholder seg. Fra min side var det kun en spøk.
    Men om man følger enkelte tråder her på forumet (og en lang rekke andre fora), vil man se at enkelte helst ser at det er KUN regjeringen i Norge som til en hver tid bestemmer hvordan økonomien og samfunnet fungerer. Slik er det selvsagt ikke. Jeg tør banne på at mange vil peke på Høyre og FrP den dagen arbeidsledigheten skyter i været. Selvsagt er det ikke deres feil. Det man (eventuelt) kan klandre dem for i en slik situasjon, er om det ikke er tilstrekkelig sikkerhetsnett grunnet nedbygging av NAV de siste år, eller lignende fenomener. Hvordan Norge vil fungere i motgang, er dog ikke den til en hver tid sittende regjerings "skyld" eller "ære", det er et system en lang rekke Storting og regjeringer i fellesskap har bygget opp siden en gang på 40-tallet, sånn ca.
    Men nåværende regjering kan komme til å måtte svare for sin evne til å tilpasse seg en virkelighet der nye arbeidsledige IKKE er unnasluntrere og slabbedasker, innvandrere og kriminelle, og det kan være litt vanskelig for enkelte å orientere seg i en så kompleks virkelighet... :)

Honkey

H

Hardingfele

Gjest
    Sist helg holdt Morgenbladet/Samtiden et "Tidsånd" seminar, og begges seneste publikasjoner handler om samme. De avholdt også en skrivekonkurranse om Tidsånden, og fikk over 250 bidrag.
    Vinnerbidraget handler om hvor frakoblet virkeligheten folk er blitt i det digitaliserte samfunnet, skribenten var oppe i god HiFi-alder og reflekterte over alle menneskene som nistirret på sine smarte telefoner overalt han befant seg. Han tillot seg en utblåsing på slutten av bidraget.

Juryen kommenterte forøvrig hvor forbauset den ble over fraværet av tekster om klimaendringer, økonomisk ulikhet, kulturkollisjoner og innvandring. Over 250 tekster, som handlet om fremmedgjøring, prestasjonsangst og en følelse av å ikke tilhøre.

Ragnar Sandbæk så kanskje noe flere trenger å se:

Dersom jeg samlet en håndfull venner og slekt så skulle vi ha klart oss passelig greit. Pløye, så, høste, hesje, fiske, jakte, slakte, partere, prekevere, bøte, melke, kinne, yste, lage ost og smør, bake, sylte, reparere, bygge, hogge, samle, lagre, garve, gjære, brygge, konservere, salte, tørke, røyke, karde, spinne, veve, strikke, sy, seile, ro, sjekke månen med flo og fjære, finne medene, se an været - og ikke minst: tolke tegnene.

Ragnar Sandbæk
    Morgenbladet/Samtiden
    Vinnertekst

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4

Jeg kjenner senior personell med 20 års erfaring som har mistet jobben allerede. Sist vi hadde stort fall i oljeprisene, på slutten av 90-tallet, ga oljeselskapene millioner til senioransatte for å få de til å slutte. Dette vil nok skje igjen....
    Det sier nok mest om de du kjenner.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Det sier nok mest om de du kjenner.
    Stemmer nok det, og det som går går som regel rett inn i ny jobb...

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Vad hände under natten till den 17 december?
    Först föll norska kronan som en sten (med flera ören), sedan återhämtade NOK sig.

Var det den norska Regeringen/Riksbanken som gick in och stöd-köpte norska kronor?

För under dagen var Norska kronan i stort sätt som den varit i många år...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.198
    Torget vurderinger
    1
    Etter det jeg kan se på valuta i dag hos Dagens Næringsliv, ser det ikke ut til at krona har styrket seg særlig, med tanke på at den står i 7.44 mot dollar, og i 9.14 mot Euro.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Har vært stoe bevegelser innimellom. I løpet av natten mellom 16. og 17. desember var EUR/NOK oppe i nesten 9.50.
    Det er nesten ingen omsetning av EUR/NOK om natten og når det er så nervøst som det er nå skal det veldig lite til å flytte prisen i begge retninger.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    ^+ at jeg leste noe om at Norges Bank sluttet med støttekjøp før jul... kanskje det også har noe med dette å gjøre?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Norges bank driver ikke med støttekjøp. De handler valuta som en del av states løpende likviditetsstyring. Oljeinntekter kommer i dollar, staten har utgifter i kroner. Om de kjøper eller selger NOK avhenger om penger skal til eller fra oljefondet.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Blir spennende dette. Rentenivået er neppe spesielt interessant. Vår kjøpekraft er nok noe nedadgående - kanskje ikke tiden for å belåne pipen på huset?. Vi er sannsynligvis vitne til en av de viktigste geopolitiske posisjonskrigene på veldig lenge. Jeg tror ikke dollarkursen blir største bekymring fremover. Veksten i skjellsandolje har hovedsaklig bare gjort USA nokså selvforsynt i høykonjunktur. Nå er det andre boller. Finner Moskva og Beijing tonen, er US virkelig i deep shit. EU i ingenmannsland og med nullvekstutsikter. Miljøvernerne kan gråte.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.198
    Torget vurderinger
    1
    Get ready for war.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.198
    Torget vurderinger
    1
    Oljeprisen er nå under $50 dollar fatet, et psykologisk viktige prisnivå. Enda en milepæl i prisnedgangen, og statens inntekter reduseres stadig. I romjula var oljeprisen halvert sammenlignet med fjorårets toppnivå på 115,62 dollar fatet. US dollar nærmer seg 8,- kr.

Jeg har fått noen e-poster fra nettbutikker som varsler om prisøkning på 10% i løpet av januar. Dette begynner å bli stadig mer interessant.

Nordsjøolje på vei under 50 dollar - DN.no

- Ned, ned, ned for olje, euro, børs og rente - DN.no

- De gode tidene er over - DN.no

H

Hardingfele

Gjest
    Mulig jeg husker feil, og at nivået er blitt oppjustert, men jeg mener da at det fortsatt er noen dollar å gå på, i nedadgående retning, før vi er på finansdepartementets langsiktige dollarpris for olje, som er hva budsjettene bygger på. Alt over er hyggelig bonus, selvsagt, som åpner såkalte mulighetsrom.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.318
    Norge trenger i underkant av 40 dollar fatet for å gå i balanse visstnok. Avhenger nok også mye av hva dollarkursen er siden olje selges i dollar men staten har alle inntekter og utgifter i norske kroner. Men i et scenarie der aktiviteten blir lavere, folk forbruker mindre osv så vil statens generelle inntekter fra mva, skatt osv også falle en god del.

Det er mye verre for mange andre store oljeprodusenter. Russland har vent seg til høye priser, Venezuela trenger 114 dollar for å ha budsjettbalanse og flere land i Midt-Østen trenger priser godt over 100 dollar fatet osv osv.

Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvornår vi vil se en pris reduktion som tilsvarere rå olie prisfaldet på brenstof priserne oppe her.

Kunne se ut som at aktørene, på marked oppe her, holder på at fylde lommerne deres med Guld

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn