Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror Ap taper på sin forkjærlighet for høyrepolitikk.

    I tillegg har de en leder som må være den minst folkelige partiet noengang har hatt, i alle fall i nyere tid.

    Det var analysen sin det tenker jeg. :)
    Trengs ingen flere analyser. Et Ap, som fører Høyres politikk, har absolutt ingen bruk for.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Det er jo der korslutninga ligger.
    Vi fører en dårlig sosialdemokratisk politikk og velgerne flokker mot Høyre.
    Ergo må vi føre en enda dårligere sosialdemokratisk politikk og legge oss mere mot Høyre.
    At Støre tenker slik forundrer meg lite, men at ikke flere smeller neven i bordet og slenger med leppa slik Thorbjørn Berntsen ville ha gjort, det forundrer meg!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    SVs såkalte budsjettseier | DN

    At det ikke blir noen 26. konsesjonsrunde på norsk sokkel er en klimaseier for SV. Hvis konkurransen går på idealtid.

    Oljen. Den tyktflytende massen som renner gjennom norsk politikk som oksygenrikt blod i arteriene. Som gir liv til skipstunneler og sykelønnsordninger. Som gir millioner i pandemistøtte til kulturarrangementer som aldri ville funnet sted i er friskmeldt Norge. Surstoffet i den norske staten. Drivstoffet i maskinrommet på cruiseskipet Norge, søkklastet med passasjerer som stort sett lever på en måte resten av verden bare kan drømme om.

    Oljen. Som har skapt høyteknologisk industri i råvarelandet Norge. Som hver eneste dag holder tusenvis av sysselsatte i sving med rause lønninger og en levestandard oljearbeidere i for eksempel Storbritannia bare kan drømme om. Som har gjort kysten fra Lindesnes til Bergen til en gullkyst. Gjort hele Norge til et sosialdemokratisk pengebinge. En som eier industri og næringsliv i store deler av verden gjennom Oljefondet. Oljen. Skape og dele, pleide Arbeiderpartiet å si. Med oljen kan vi rape og dele.


    Men også oljen: Norges største bidrag til global oppvarming. Både når den blir solgt og når den hentes opp fra havbunnen. En moralsk flekk på fredsnasjonens kjortel. Og ifølge noen: En bremsekloss på veien mot et nytt og fremtidsrettet næringsliv.

    Oljen, før Putin stengte kranen og sendte energiprisene i taket, selve premisset for en av de største og klareste debattene i norsk politikk. En sak med en akse der alle partiene måtte finne en plass. For eller mot olje, ja eller nei?

    Men det var før. Da SV denne uken presenterte budsjettenigheten om å ikke utlyse en ny nummerert i konsesjonsrunde på norsk sokkel som en stor politisk seier, opplevdes det som et flashback til en forgangen tid.

    Før krigen i Ukraina, før rekken av fattige nordmenn i Fredrik Solvangs NRK-studio, før massive skatteøkninger og strømpriser hinsides fatteevnen. Som et ekko fra en tid der Norge ikke hadde større problemer enn at noen mente vi var blitt litt vel rike og måtte forberede oss på en eller annen fjern fremtid der vi ikke kom til å være det lenger.

    Men så lenge siden er det ikke. I valgkampen i fjor var olje en av de aller største og viktigste debattene. Det første norsk politikk gjorde da nasjonen hadde ristet av seg pandemien og stupt ned i utepilsglassene, var å ta opp igjen krangelen om hvorvidt Norge skulle avvikle oljenæringen. Om når og hvordan det eventuelt skulle skje. At den samme næringen hadde levert alle milliardene som gjorde at de fleste kom gjennom pandemien uten økonomiske senskader var fort glemt.

    Den 26. konsesjonsrunden, den som nå er avlyst i hele denne stortingsperioden, var det mye debatt om.

    Petroleumsvirksomhet på norsk sokkel er regulert gjennom to typer konsesjonsrunder. De nummererte rundene utlyses omtrent annethvert år, og gir selskaper muligheter til å lete i helt nye områder. I tillegg deles det hvert år ut tillatelser i havområder der det allerede er eller har vært virksomhet. Disse rundene kalles TFO-runder, en forkortelse for Tildeling i Forhåndsdefinerte Områder.

    De siste årene har det vært TFO-rundene som har hatt størst betydning. Det er her det har vært størst interesse hos selskapene, og det er her de fleste tillatelsene er blitt gitt. Interessen for å lete i helt nye områder gjennom de nummererte rundene har vært langt mindre. Hvis man skal snakke om å forlenge den norske oljealderen, så skjer dette i hovedsak gjennom TFO-rundene. Hvis man ønsker å fase ut norsk oljevirksomhet står slaget også her.

    Daværende MDG-leder Une Bastholm så dette klart i valgkampen. Hun advarte i slutten av august de andre klimapartiene mot å tro at en blokkering av 26. konsesjonsrunde hadde stor praktisk betydning. Equinors konserndirektør for utforskning og produksjon i Norge hadde noen dager tidligere bekreftet at TFO-rundene var de viktigste for dem, fordi det var i disse områdene man mente verdiene lå.

    I samme valgkamp gikk Jonas Gahr Støre langt i å antyde at han kunne droppe nummererte konsesjonsrunder hvis det ble politisk nødvendig. Han så også at det var i de såkalt «modne» områdene det var viktig å holde trykket oppe.

    Knapt halvannet år senere er dette nærmest glemt. Oljetilhengerne, med Frp i spissen, kaller utsettelsen av konsesjonsrunden en gave til Kreml, mens SV jubler for en seier. Begge tar feil.

    Frp ser ikke ut til å ha forstått at så lenge TFO-rundene fortsetter, vil det være betydelig aktivitet på sokkelen. Og SV fremstiller en lenge varslet Ap-kurs i oljepolitikken som en stor seier.

    I realiteten betyr 26. konsesjonsrunde nærmest null. Hvis SV hadde fått gjort noe med oljeskattepakken, som har gjort at en mengde prosjekter på sokkelen nå meldes inn, kunne de jublet. Men å få en innrømmelse som Ap og Støre i praksis ga for over et år siden er som å lunte i mål midt i feltet, og så skryte at man vant fordi rennet gikk på idealtid.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Det er ikke over ennå, ser det ut som ! My Cod.....

    1669915547874.png

    Hun bor i sin egen leilighet i Oslo med ektemann og barn. Likevel dekker Stortinget pendlerreiser for Hadia Tajik når hun reiser til foreldrene i Sandnes



    Tidligere i år avdekket Aftenposten at Hadia Tajik søkte om pendlerbolig til seg og sin nåværende ektemann, samtidig som de begge disponerte egne leiligheter sentralt i Oslo.

    Hun begrunnet søknaden med at hun hadde slått seg til ro i Sandnes, og at hun av hensyn til sin sikkerhet hadde behov for pendlerleilighet i Oslo. Etter å ha hatt pendlerbolig i tre måneder i 2019, kjøpte hun og ektemannen bolig sammen i Oslo.

    – Da situasjonen min endret seg, og vilkårene for tildeling av pendlerbolig ikke lenger var til stede, leverte jeg selvsagt tilbake nøklene, sa hun da Aftenposten omtalte saken i februar.


    Også etter Tajik mente hun ikke lenger hadde rett på pendlerbolig i Oslo, har hun sendt reiseregninger til Stortinget etter reiser mellom Oslo og Sandnes. Regningene er merket «pendlerreiser».

    Det kommer i frem i disse dokumentene som Aftenposten har fått innsyn i:

    Resten er bak betalingsmur: Meldte flytting til foreldrene februar i fjor: Så dekket Stortinget pendlerreiser for Hadia Tajik (aftenposten.no)

    Dr.E
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Det er ikke over ennå, ser det ut som ! My Cod.....

    Vis vedlegget 873198

    Hun bor i sin egen leilighet i Oslo med ektemann og barn. Likevel dekker Stortinget pendlerreiser for Hadia Tajik når hun reiser til foreldrene i Sandnes



    Tidligere i år avdekket Aftenposten at Hadia Tajik søkte om pendlerbolig til seg og sin nåværende ektemann, samtidig som de begge disponerte egne leiligheter sentralt i Oslo.

    Hun begrunnet søknaden med at hun hadde slått seg til ro i Sandnes, og at hun av hensyn til sin sikkerhet hadde behov for pendlerleilighet i Oslo. Etter å ha hatt pendlerbolig i tre måneder i 2019, kjøpte hun og ektemannen bolig sammen i Oslo.

    – Da situasjonen min endret seg, og vilkårene for tildeling av pendlerbolig ikke lenger var til stede, leverte jeg selvsagt tilbake nøklene, sa hun da Aftenposten omtalte saken i februar.


    Også etter Tajik mente hun ikke lenger hadde rett på pendlerbolig i Oslo, har hun sendt reiseregninger til Stortinget etter reiser mellom Oslo og Sandnes. Regningene er merket «pendlerreiser».

    Det kommer i frem i disse dokumentene som Aftenposten har fått innsyn i:

    Resten er bak betalingsmur: Meldte flytting til foreldrene februar i fjor: Så dekket Stortinget pendlerreiser for Hadia Tajik (aftenposten.no)

    Dr.E
    Her er resten for de som ikke har tilgang og som av en eller annen grunn skulle være interessert...;


    Stortinget har til sammen refundert ti pendlerreiser for Hadia Tajik etter hun og familien flyttet inn i den nye Oslo-leiligheten april 2019. Reisene har til sammen kostet over 32.000 kroner, ifølge Stortinget.

    Tre av reisene har vært i år. Dokumentene Aftenposten har innsyn i, viser at Tajik både har fått refundert utlegg for flyreiser og for kilometergodtgjørelse fra kjøreturer mellom Oslo og Sandnes.

    – Jeg har ført pendlerreiser i forbindelse med hjemreise til mitt folkeregistrerte og skattemessige bosted i Sandnes, bekrefter Tajik til Aftenposten.

    – Det gjelder leiligheten jeg eide i Sandnes og - det siste halvannet året - mine foreldres bolig der jeg nå er folkeregistrert i tråd med regelverket for stortingsrepresentanter, skriver hun videre.

    Pendlerreisene kommer i tillegg til ordinære tjenestereiser Tajik har fått refundert. Stortinget bekrefter at pendlerreisene har gått til hennes folkeregistrerte adresse.

    Siden februar i fjor har Tajik vært folkeregistrert hos sine foreldre i Sandnes.

    Ikke krav på pendlerbolig
    Fordi Hadia Tajik bor i sin egen Oslo-leilighet, har hun ikke krav på pendlerbolig.

    Kan Tajik likevel regnes som en pendler når hun reiser mellom Oslo og Sandnes? Det vil ikke Stortinget svare på.

    Stortinget vil heller ikke svare på hvor de legger til grunn at Tajik er bosatt, eller om de mener hun er korrekt skattemessig registrert på sine foreldres bolig i Sandnes.

    Men konstituert stortingsdirektør Kyrre Grimstad sier dette om hva som må til for at en politiker har rett til å få dekket pendlerreiser:

    – Vilkårene for å få pendlerreiser må være oppfylt. Et sentralt vilkår er at representanten er skattemessig bosatt mer enn 40 kilometer kjørelengde fra Stortinget, det vil si er å anse som pendler.

    Aftenposten har spurt Tajik om hun mener det er rimelig at hun skal få dekket reiser til Sandnes, fordi hun er folkeregistrert hos foreldrene sine.

    Vi har også spurt hvorfor hun har meldt flytting til foreldrenes bolig. Hun har sendt oss disse sitatene:

    «Da jeg solgte leiligheten i Sandnes i 2021 var det for å muliggjøre et annet fast bosted i Rogaland. Som jeg har fortalt om i flere intervjuer har jeg vært på utkikk etter en bolig nabokommunen der jeg vokste opp.»

    «Dette er også i tråd med Skatteetatens avklaringer av regelverket for stortingsrepresentanter, der de slår fast at skattemessig bosted i tilfeller som mitt da vil bli i den nye kommunen.»

    Tajik bekrefter at hun har sin overveiende døgnhvile i Oslo-leiligheten, der også ektemannen og datteren er folkeregistrert.

    Tajik viser til at Skatteetaten har gransket pendlerbolig-saken hennes, og at de fant at alt var i tråd med regelverket.

    Tajik har sendt Aftenposten et sitat fra hva Skatteetaten skal ha skrevet til henne i forbindelse med kontrollen av Stortingets pendlerboliger for perioden fra 2017 til 2020:

    «Vi legger til grunn at ditt skattemessige bosted har vært Sandnes fra første gang du tiltrådte som politisk rådgiver 1.12.2006».

    Tajik har ikke ønsket å gi Aftenposten innsyn i vedtaket, eller å oppheve taushetsplikten Skatteetaten har om hennes sak.

    – Ikke kvalifisert til å være pendler
    Opplysninger fra de offentlige skattelistene viser imidlertid at Tajiks skattekommune var Oslo mellom 2011 til 2015.

    For å kunne beholde pendlerstatus et annet sted enn Oslo, må politikere beholde tilknytningen til det hjemstedet vedkommende hadde første gang hun eller han tiltrådte rikspolitikken.

    Tajik var bosatt i Sandnes da hun fikk sitt første politiske verv som politisk rådgiver i regjeringen i 2006. Da hadde hun pendlerleilighet i Oslo mens hun var folkeregistrert i Sandnes.

    Men i 2010 kjøpte Tajik sin egen leilighet i Oslo. Oppslag Aftenposten har gjort i folkeregisteret, viser at hun også meldte flytting dit. Hun var da stortingsrepresentant valgt inn fra Oslo.

    Men så, i 2016, meldte hun flytting tilbake til Sandnes. Dette var året før hun ble valgt inn på Stortinget fra Rogaland. Mens hun var folkeregistrert her, fortsatte hun å bo i Oslo-leiligheten hun eide.

    – Hvis det er riktig at hun har endret adresse fra Sandnes til Oslo, så har Tajik mistet retten til å ansees som pendler etter spesialregelen for rikspolitikere, sier Arvid Aage Skaar, professor i skatterett ved Universitetet i Oslo.

    Han mener Tajik bør tilbakebetale reiseutgiftene hun har fått dekket, dersom det er riktig at hun har vært folkeregistrert i Oslo.

    – Stortingets administrasjon burde ha reagert på dette. Hvis realiteten er at man bor i Oslo, så er man ikke kvalifisert til å være pendler. Dette strider mot grunntanken bak reglene, sier Skaar.

    Tajik: – I henhold til loven
    Hadia Tajik er forelagt uttalelsene fra professoren. Hun fastholder at folkeregistreringen hos foreldrene i Sandnes er rett.

    – Når avisen intervjuer skatteeksperter som mener jeg har brutt regelverket, må det i så fall bero på at eksperten ikke er godt nok informert om de faktiske forholdene av Aftenposten, eller at de er uenige i Skatteetatens lovtolkning, skriver Tajik.

    – Skatteetatens avklaring innebærer at jeg er å anse som pendler. Pendlerstatus er ikke knyttet til gratis pendlerbolig, men til skattemessig bosted, skriver Tajik videre.

    – Hvorfor reagerte du ikke da du leste at Skatteetaten feilaktig la til grunn at ditt skattemessige bosted har vært Sandnes siden 2006?

    – Skatteetatens vedtak i min sak betyr at jeg i det tidsrommet jeg har vært folkeregistrert i Oslo har hatt Sandnes som skattekommune, svarer Tajik.

    – Skatteetaten har selvsagt hatt tilgang til alle relevante opplysninger. Det at jeg kjøpte en bolig i Oslo 2010 har Skatteetaten derfor allerede avgjort at ikke har betydning for min pendlerstatus, skriver Tajik. Hun avviser at hun ikke er pendler.

    – De har slått fast at mitt skattemessige bosted er i Sandnes, der jeg siden 2016 har vært folkeregistrert i henhold til folkeregisterlovens bestemmelser for stortingsrepresentanter, skriver Tajik videre.

    Kommunikasjonsavdelingen i Arbeiderpartiet stortingsgruppe har sendt følgende skriftlige sitat fra parlamentarisk nestleder Lene Vågslid:

    «Hadia har fått beskjed fra Skatteetaten om at hun har godkjent pendler-status og at hun ikke får noen endringer i skatten. Da tenker jeg det må være greit å få sette punktum og gå videre.»

    Skatteetaten bekrefter
    Direktør Harald Johannessen i Skatteetaten er enig i hvordan skatteprofessor Skaar tolker spesialregelen for pendlere:

    – Bestemmelsen er laget for å forhindre tvangsflytting til Oslo-området. Særregelen om skattemessig bosted kan ikke begrunne bostedsregistrering tilbake til et tidligere bosted, sier han på generelt grunnlag til Aftenposten.

    – I tilfeller der politikeren altså har brutt tilknytningen til hjemstedet og etablert seg fast et nytt sted i Oslo og omegn, kan ikke denne spesialregelen brukes uten at politikeren faktisk flytter tilbake dit, sier han.

    – Enten må de ta overveiende døgnhvile der, eller så de må de ha et felles hjem med ektefelle eller et mindreårig barn, utdyper han.


    Rettelse
    I første versjon av denne saken omtalte vi Lene Vågslid som parlamentarisk leder i Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Vågslid er nestleder. Artikkelen ble oppdatert 1. desember 2022 kl. 17.51.
    I en tidligere versjon av saken skrev Aftenposten at Hadia Tajik ikke har svart på om hun mener det er rimelig at hun skal få dekket reisen til Sandnes og at hun er folkeregistrert hos foreldrene sine.
    Tajik understreker at hun har svart på Aftenpostens spørsmål. Artikkelen ble oppdatert med disse svarene 1. desember kl. 20.51.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det må være veldig lett føre reiseregning på Stortinget, i agresso som vi bruker er det et helvete og det må sikkert 2-3 turer mellom meg og økonomiavd før det er godkjent. Jeg bruker det kun når det er beløp av en viss størrelse, ellers er det ikke verdt tiden og frustrasjonen det tar.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Det må være veldig lett føre reiseregning på Stortinget, i agresso som vi bruker er det et helvete og det må sikkert 2-3 turer mellom meg og økonomiavd før det er godkjent. Jeg bruker det kun når det er beløp av en viss størrelse, ellers er det ikke verdt tiden og frustrasjonen det tar.
    Passer kanskje bedre i irritasjonstråden, men det er nesten så man kan mistenke noen for å ha programmert Agresso såpass køddent med vilje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    VG er ikke spesielt imponert over Tadjiks forslag om å økte barnetrygden men regne den som inntekt slik at den også blir beskattet. Tadjiks "genistrek" er at dette kan gjøres uten ekstra kostnad for det offentlige da de som har lav eller ingen inntekt får mer da siden betaler liten eller ingen skatt uansett og de som tjener god i praksis får mindre siden det blir skattet som inntekt.

    Det er over 20 år siden Kalle Moene skrev i DN at den dagen man begynner å behvosprøve grunnleggende goder (han brukte nettopp barnetrygden som eksempel) så har man i praksis startet avviklingen av den. Dette er for alle praktiske formål en behovsprøving uten å kalle en spade for en spade.


    Barnetrygden er en såkalt universell velferdsordning. Det betyr at disse ordningene treffer alle som oppfyller visse kriterier, uavhengig av deres egen økonomi. Barnetrygden treffer dem som har barn. Som fri skolegang treffer alle som er i skolepliktig alder. Eller alderspensjon fra folketrygden, som treffer alle som har passert en viss alder. Og vi har alle rett til helsehjelp når vi blir syke.
    ...
    Det overrasker oss at Hadia Tajik går inn på denne veien. Dersom resten av partiet velger å følge henne, kan vi stå overfor en ny retning i det norske sosialdemokratiet. Der skillet mellom de som føler seg som bidragsytere, og de som føler seg som mottagere, blir større. Og der færre føler seg som del av det fellesskapet som vårt velferdssamfunn er.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Det ble sagt at en gang sa en politiker til en annen:
    Nå gjelder det å holde sammen.
    Den andre så strengt på ham og sa:
    Nå gjelder det å holde kjeft!

    Mens Giske er i full gang med å verve medlemmer
    så er Tajik i full gang med å bore hull i skipet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Mens Giske er i full gang med å verve medlemmer
    så er Tajik i full gang med å bore hull i skipet.
    Det er vel først og fremst et uttrykk for at de ikke har flust med alternativer de finner spesielt interessante, det er faktisk ikke spesielt lett å få seg en vanlig jobb etter å ha vært toppolitiker. Nå man i praksis er tuppet ut så kan man neppe regne med å være foretrukket kandidat til verv utenfor Norge heller.

    Å prostituere seg og late som man har glemt alt man har preket for så å bli lobbyist eller PR-rådgiver er sikkert alltids en mulighet, men utover ting som er tangetielt til politikk på øverste nivå er det gjerne begrenset hva man har å fare med. Forsåvidt ikke spesielt for politikere, er man på veldig seniornivå innen ett eller annet er det ikke alltid enkelt å bytte beite men holde seg på samme nivå.

    At det virker som begge to gjerne raserer AP bare de selv kommer tilbake i posisjon er en annen sak.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    VG er ikke spesielt imponert over Tadjiks forslag om å økte barnetrygden men regne den som inntekt slik at den også blir beskattet. Tadjiks "genistrek" er at dette kan gjøres uten ekstra kostnad for det offentlige da de som har lav eller ingen inntekt får mer da siden betaler liten eller ingen skatt uansett og de som tjener god i praksis får mindre siden det blir skattet som inntekt.

    Det er over 20 år siden Kalle Moene skrev i DN at den dagen man begynner å behvosprøve grunnleggende goder (han brukte nettopp barnetrygden som eksempel) så har man i praksis startet avviklingen av den. Dette er for alle praktiske formål en behovsprøving uten å kalle en spade for en spade.


    Barnetrygden er en såkalt universell velferdsordning. Det betyr at disse ordningene treffer alle som oppfyller visse kriterier, uavhengig av deres egen økonomi. Barnetrygden treffer dem som har barn. Som fri skolegang treffer alle som er i skolepliktig alder. Eller alderspensjon fra folketrygden, som treffer alle som har passert en viss alder. Og vi har alle rett til helsehjelp når vi blir syke.
    ...
    Det overrasker oss at Hadia Tajik går inn på denne veien. Dersom resten av partiet velger å følge henne, kan vi stå overfor en ny retning i det norske sosialdemokratiet. Der skillet mellom de som føler seg som bidragsytere, og de som føler seg som mottagere, blir større. Og der færre føler seg som del av det fellesskapet som vårt velferdssamfunn er.
    sier meg bare at det er full nedsmelting i det partiet. når en ikke trodde det kunne bli verre, så greier de å overgå seg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble sagt at en gang sa en politiker til en annen:
    Nå gjelder det å holde sammen.
    Den andre så strengt på ham og sa:
    Nå gjelder det å holde kjeft!
    Historisk fotnote: Det første sies å ha vært Bjørnstjerne Bjørnson i et telegram til statsminister Michelsen under forhandlingene om unionsoppløsningen i 1905, det andre Michelsens svar. Om det er helt sant vites ikke, selv om det nok gjenspeilte standpunkt og temperament for begge, men karikaturen ble berømt.
    1670011506770.jpeg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.030
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Ellers er jo Syse's sitat bra:
    Vi må henge sammen, hvis ikke blir vi hengt hver for seg.
    Virker som om Støre/Vedum satser på å bli hengt sammen!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er jo Syse's sitat bra:
    Vi må henge sammen, hvis ikke blir vi hengt hver for seg.
    Virker som om Støre/Vedum satser på å bli hengt sammen!
    By og land, mann mot mann, men så langt ser det ut til at Vedum har vunnet slagsmålet på bakrommet og at Støre har gitt opp håpet om AP-ordførere i storbyene etter kommunevalget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    sier meg bare at det er full nedsmelting i det partiet. når en ikke trodde det kunne bli verre, så greier de å overgå seg selv.
    Det kan virke som de er (minst) tre som prøver å stake ut en kurs for å få de ut av miseren de befinner seg i. Tadjik er klar for sin tilbakekomst (og håper hun kan slenge rundt seg med sin ivrige moralske pekefinger og håper ingen husker at hun har drevet dokumentforfalsking og har hatt et ganske avslappet forhold til egen skattemoral), Giske er jo Giske (hvilket er grunnen til at han ikke har allverdens å finne på utover å gjøre et comback i AP, subsidiært starte et eget parti) og Støre som p.t. vel ikke har noen kurs men blir løpende fra krise til krise - som i stor grad ikke er hans egen feil, skal sies - men omtrent uten å synes. Det ser ikke spesielt lyst ut for AP, men det er tross alt en stund til neste valg. Spagaten mellom opphavet og navnet og hvor bredt de ser for seg å favne blir muligens etter hvert umulig å håndtere.

    Ellers er jo Syse's sitat bra:
    Vi må henge sammen, hvis ikke blir vi hengt hver for seg.
    Virker som om Støre/Vedum satser på å bli hengt sammen!
    Diskuterte noe lignende med en som følger det hele mye tettere enn meg. Jeg så det som helt usannsynelig at denne konstillasjonen overlever til neste valg. Han var helt sikker på at den holdt perioden ut - han mente SP er så opptatte av å være i posisjon at de vil holde ut hvasomhelst.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    I tilfelle noen av en eller annen merkelig grunn skulle være interessert i hva Tajik selv sier om saken så er her noen svar fra henne til Aftenbladet i går kveld...;


    Videre melder avisen (Aftenposten) dette:

    • Kjøpte egen leilighet i Oslo og meldte flytting dit i 2010.
    • Oslo var skattekommunen fra 2011 til 2015.
    • Meldte flytting i folkeregisteret tilbake til Sandnes i 2016.
    • Skatteetaten har lagt til grunn at skattemessig bosted har vært Sandnes fra Tajik tiltrådte som politisk rådgiver 1.12.2006.
    • Skatterettsprofessor Arvid Aage Skaar mener adresseendringen fra Sandnes til Oslo innebærer at man ikke lenger har rett til å anses som pendler etter spesialregelen for rikspolitikere.
    Tajik har besvart utvalgte spørsmål Aftenbladet har stilt per e-post.

    Hun påpeker at listen over ikke forholder seg til Skatteetatens vedtak.

    – De har avklart at de mener jeg har vært skattemessig bosatt i Sandnes siden første tiltredelse i 2006. Det er lett å finne privatpraktiserende jurister som har meninger om hvordan saken min burde bli vurdert, men jeg må forholde meg til at saken min er vurdert, kontrollert og konkludert på – og det er at jeg er å anse som pendler fra Rogaland.

    Videre:

    – Skatteetaten har i sin kontroll av stortingsrepresentantene også kontrollert meg. Skatteetaten har avklart at jeg har pendlerstatus, er skattemessig bosatt i Rogaland, og at alt i kontrollperioden ellers har vært etter regelverket.

    – Jeg har hatt pendlerreiser til leiligheten jeg eide og bodde i på Sandnes i tre år, og hatt foreldrehjemmet som base det siste halvannet året, mens jeg har lett etter et større sted som bedre passer for min familiesituasjon med et lite barn. Eneste forskjellen på meg og enkelte andre representanter er at jeg har valgt å ikke bo i gratis pendlerbolig, men i stedet ta kostnadene ved bolig i Oslo selv. Det gjør meg ikke til en mindre «verdig» pendler, det betyr bare at jeg ikke belaster skattebetalerne med utgifter til bolig i Oslo.

    – Aftenposten gjør et poeng av at Stortinget dekket dine pendlerreiser til foreldrene i Sandnes selv om du bor i din egen leilighet i Oslo med ektemann og barn. Hva synes du om omtalen?

    – Den gir et feilaktig bilde av min situasjon og mitt liv. I dekningen likestiller Aftenposten Skatteetatens vedtak i min sak, som dokumenterer at jeg har pendlerstatus, med ytringer fra personer jeg aldri har møtt og som hevder å kunne gjøre jobben til Skatteetaten bedre enn Skatteetaten selv. Det er lov å ha ulike meninger, men jeg må nesten forholde meg til regelverket slik det er, skriver Tajik.

    Hun har blant annet ikke svart på følgende:

    • Bør vi oppfatte deg som pendler når den vanligste arbeidsreisen din er fra hjemmet ditt i Oslo til Stortinget i Oslo?
    • Hvis vi ser bort fra skatterett, juss og tjenestereiser: Er det på sin plass at Stortinget betaler en stortingsrepresentant sin private reise fra egen bolig i Oslo til foreldrenes bosted i et annet fylke?
    Sigbjørn Aanes
    Aanes var i en årrekke kommunikasjonstopp i Høyre og en av Erna Solbergs nærmeste rådgivere. I dag er han partner og seniorrådgiver i First House.

    Oppsummert kritiserer han Aftenpostens artikkel slik:

    Helt håpløs. Ukritisk tendensiøs. Manglende forståelse for livet utenfor Ring 3 i Oslo. Det er ikke Ap og Tajik, men politikken og folket som taper på dette.

    – Har saken i Aftenposten ingenting i offentligheten å gjøre?

    – Hadde dette vært en isolert sak, kunne det vært interessant, men i lys av alle sakene som er skrevet, er dette bare enda en mistenkeliggjøring rundt politikere og ordninger – en ikke-sak som nok en gang bidrar til å gjøre det vanskelig for folk i politikken.


    – Har pressen eller politikere bidratt mest til det?

    – Som på et godt, gammeldags julebord har begge parter bidratt. Politikere har gjort dumme ting, men pressen bidrar til å gjøre dette unødig vanskelig. Jeg er faktisk reelt bekymret, sier han.

    Aanes understreker at det må være særordninger for stortingsrepresentanter hvis vi ønsker representasjon fra hele Norge – og at det skal være mulig med familieliv og tilknytning til fylket man representerer, også om kjernefamilien er med til Oslo.

    – Jeg er oppriktig bekymret for at det blir vanskeligere å rekruttere til politikken og beholde politikere. Vi kommer til å ende med dårligere politikere på Stortinget hvis man skal måle goder og lønn som om de var ordinære arbeidstakere, og pressen skal mistenkeliggjøre bruk av rettighetsbaserte ordninger. Det taper hele samfunnet på i lengden og representerer, satt på spissen, en trussel mot demokratiet, sier han.

    – Det er ingen vanlig jobb. De har ikke vanlige ferier, de er ikke underlagt arbeidsmiljøloven, og Stortinget er ikke deres arbeidsgiver, sier han.

    Han beklager at politikere nå tenderer til å legge seg flate når slik kritikk kommer. Derfor hyller han at Tajik sier at dette er noe hun har krav på.

    – Så synes jeg at Mímir skal vokte seg for å framstå som moralens vokter. De av oss som kjenner Mímir, vet at han kanskje ikke bør gjøre akkurat det, men jeg kjenner igjen en god populist når jeg ser og hører ham.

    Mímir Kristjánsson
    – Det kan godt hende at hun er skattemessig bosatt og folkeregistrert i Sandnes, men hun pendler jo ikke til Sandnes. Hun bor i Oslo med mann og barn. Hun har bodd i Oslo i en årrekke i ulike boliger. Hun reiser knapt hjem og er ikke en pendler, sier Kristjánsson til Aftenbladet.

    – Er det Hadias problem at systemet er som det er?

    – Nei, Hadias problem er at hun bruker systemet på en dårlig måte. Det er fullt mulig å få dekket tjenestereiser til Rogaland 365 dager i året, men Stortinget skal ikke dekke en privat tur til foreldrene med mindre du faktisk er en pendler.

    – Hun virker å holde seg innenfor regelverket formelt, men når hun er politiker, ikke bare jurist, så er det også et spørsmål om tillit, ikke bare om hun har funnet en ordning der hun er innafor reglene.

    – Du har selv vært student bare for å få tilgang på studentgoder. Når ble egentlig du moralens vokter?

    – Jeg tror jeg egentlig har en ganske slett moral. Jeg har gjort mye dumt i livet, men poenget må være å rydde opp i noe som synes å være en ukultur, sier han.

    – Jeg er helt uenig med Sigbjørn Aanes. Det er belastende å være pendler og ha pendlerbolig, men problemet som er skapt, er ikke kritisk journalistikk. Det er politikerne som har utnyttet ordningen. Noen har brutt loven, noen har forfalsket dokumenter, andre har utnyttet ordningen til sin gunst og kanskje også innenfor reglene. Når legitime pendlerordninger utnyttes, risikerer vi å miste og undergrave legitimiteten til ordningene, sier han.

    Tajik svarer slik på kritikken:

    – Skatteetaten har avklart at jeg er pendler. Jeg følger regelverket. Min situasjon er den samme som for alle andre distriktsrepresentanter som velger å ha familien sin i Oslo. Eneste forskjellen er at jeg har valgt å betale for bolig i Oslo selv, fremfor å bo gratis i pendlerbolig slik Mímir gjør. Kostnadene Mímir på denne måten påfører skattebetalerne, overgår med god margin det pendlerreisene mine koster.

    Aftenposten
    Tone Tveøy Strøm-Gundersen, nyhetsredaktør i Aftenposten, skriver til Aftenbladet at Tajik er folkeregistrert hos sine foreldre i Sandnes, men har fast bosted i Oslo:

    – Stortinget dekker dermed pendlerreisene hennes mellom Oslo og Sandnes. Skatteetaten vurderer at folkeregisterloven og skatteloven ikke åpner for at en politiker først kan bryte tilknytningen til hjemstedet ved å melde flytting til Oslo og deretter reetablere seg på hjemstedet med mindre spesielle vilkår er innfridd.

    – Aftenpostens vurdering er at det er av offentlig interesse å problematisere intensjonen med regelverket og Tajiks praktisering av det. Tajik viser til at Skatteetaten i sin kontroll av stortingsrepresentantene har gjennomgått hennes bo- og skatteforhold og vurdert at hun har rett på pendlerstatus. Selv om vi ikke kommer helt til bunns i spørsmålet om Tajik har krav på ytelsene, er det av verdi å skape debatt om utformingen av regelverket.

    – Aftenposten jobber for å skaffe dokumentasjon og egne kilder for å belyse problemstillingene fra flere sider på en best mulig måte. Vi ber for eksempel alle politikere, ikke bare Hadia Tajik, om dokumentasjon på vedtakene fra Skatteetaten i forbindelse med at flere har blitt kontrollert, legger hun til.

    Flytter til Strand
    Tajik forteller NRK at hun har funnet en plass i Strand kommune og er i gang med å flytte dit.

    Hun opplyser Aftenbladet at den leies til vanlig markedsleie og at flyttingen skal være i boks rundt nyåret.

    – Jeg liker meg godt der, og mannen min er glad i nærheten i til fjorden. Vi fisker og setter garn iblant når vi har tid, og datteren vår elsker å bli med ut i en liten motorbåt som vi har fått låne. Det er viktig for meg at datteren min vet hvor jeg kommer fra.

    – Blir Strand basen for deg og din familie?

    – Det blir min base. Min ektefelle har ingen tilknytning til mitt opprinnelige hjemsted, men han og datteren vår blir med til denne boligen på helgeturer og ferier.

    – Beholder dere boligen i Oslo?

    – Ja, alternativet er å flytte inn i gratis pendlerbolig, og det ønsker jeg ikke.

    – Vi har lenge planlagt at jeg skal finne et sted i Strand kommune, der jeg vokste opp. Dette er bakgrunnen for at jeg solgte leiligheten jeg eide og bodde i på Sandnes da barnet vårt bare var noen uker gammelt. Jeg ønsket et større sted, der hun og mannen min også vil trives når de er med meg til hjemfylket. På denne måten kan hun også bli kjent med fjell og fjord som har vært viktig for meg i min egen oppvekst. Vi har endelig funnet et sted som passer for oss i Strand, og planen er at jeg snart kan flytte dit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023

    Første helgen i mai neste år er det landsmøte i Arbeiderpartiet. Er Jonas Gahr Støre fortsatt partileder når landsmøtet er over?

    Mest sannsynlig er han det. Men akkurat nå kan ingen si det sikkert.
    ...

    Fortsetter de dårlige målingene å ramle inn døren på Youngstorget, vil desperasjonen øke. I januar setter landsstyret ned valgkomiteen. Den skal lage en innstilling til landsmøtet.

    Et parti med en synkende følelse vil forvente at den komiteen finner på noe

    ....

    Det andre som det snakkes om i Ap, er å skifte ut partisekretær Kjersti Stenseng. Til våren har hun sittet åtte år i rollen. Hun har et stort ansvar for hvordan partiet fungerer. Og det gjør det jo ikke.

    Men Støre kan ikke bare kappe hodet av partisekretæren. Noe slikt vil bare utløse mer internt bråk. Spørsmålet kan bli hva Støre kan tilby Stenseng. Er det plass til henne i regjering?

    Mange snakker om kunnskapsminister Tonje Brenna. Noen trekker henne frem som nestleder. Andre vil ha henne som partisekretær.

    ...

    Støre er ganske ensom i rollen som statsminister.

    Han har en regjeringspartner i Senterpartiet som har falt enda styggere enn Ap. Han har en finansminister som sliter med å få tillit i rollen etter overgangen fra fugleskremsel i «Maskorama» og overbudspolitiker i opposisjon.

    Han har en nestleder som ble presentert som «Ukjente Bjørnar» i VG da han ble valgt. Og som stort sett klarer å forbli nettopp det.

    Han har en partisekretær som ikke får partiet til å fungere.

    Og han styrer landet i den største krisen i Europa siden andre verdenskrig, men uenigheten mellom Ap og Sp om europeisk samarbeid gjør at regjeringen hans sliter med å ha et felles budskap om hva som skjer, og hva løsningene er.

    På toppen av dette mangler Støre det som kunne vært en viktig alliert, nemlig en sterk og strategisk LO-leder. Et par utspill fra LO-leder Peggy Hessen Følsvik illustrerer det.

    På LO-kongressen i mai kom Følsvik med et overraskende utspill om at SV burde inn i regjering. Det var helt malplassert. Ingenting talte for at SV skulle gjøre noe slikt. Ingenting talte for at Sp ville hilse SV velkommen.

    Effekten ble bare at Følsvik pekte på noe Støre har mislykkes med, nemlig at han ikke fikk til en flertallsregjering.

    Det andre utspillet kom etter at regjeringspartiene var i havn med et budsjettforlik med SV. I en situasjon der Ap ligger på knærne på målingene, hva valgte Følsvik å gå ut med? Trakk hun frem det som er av viktige saker for LO i budsjettet?

    Nei, hun gikk ut i VG mot en SV-seier. SV fikk gjennomslag for at ingen nye områder åpnes for leting etter olje og gass. Det betyr ikke stopp for leting. Letingen fortsetter der det allerede er aktivitet og mer kjent geologi.

    Det var et nødvendig kompromiss for å få budsjettet på plass. Følsvik valgte å gjøre det til et problem

    Fredag fikk Støre to nye spinndoktorer. De skal jobbe med kommunikasjon og medier.

    Men et par nye statssekretærer kan ikke fikse avstanden mellom Sp og Ap. Og et par nye statssekretærer betyr ikke stort når Støre har en partisekretær som ikke fungerer særlig godt, og LO har en leder som tankeløst hiver en skiftenøkkel inn i maskineriet med jevne mellomrom.

    Dette kan rakne helt for Støre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    ^
    ikke et ord om manglende politikk!
    Tja, hva det politiske problemet til AP faktisk er varierer nok oppfatningen en del om. None mener de bør gå mer til venstre, andre mener vel at det er nettopp det som er problemet deres at de har beveget seg ditover. Hva svaret faktisk er på det er langt fra opplagt. Basert på meningsmålingene er det ikke spesielt mye som tyder på at et godt skritt til venstre er hva som skal til. Der har uansett SV mer cred og noen har fortsatt tilstrekkelig lite ryggrad til å stemme Rødt i disse tider så konkurransen den veien er tung.

    Litt avhenging av hvem man spør så tipper jeg svarene vil være at AP gjør for lite av hva man selv mener er korrekt i disse tider, men det er neppe allverdens grunnlag å lage politikk på.

    AP (og SP) har klart det kunststykke å tirre omtrent alt som kan krype og gå av velgere her i landet, det i seg selv er en liten prestasjon men en del av det kan sikkert forklares med kombinasjonen av ting som skjer her i verden i disse tider og at nordmenn er veldig godt vant og ikke minst at de fleste skjønner hvor mye offentlige skattekister fylles opp.

    Ptoblemet til SP er strengt tatt mye større. De ville, basert på meningsmålinger, fått 0 mandater på Stortinget. De er under sperregrensa og ville ikke en gang fått distriktsmandater. Med mindre noen skulle dra en ny EU-debatt ut av ræva er det vanskelig å se hvordan de skal komme seg. Det er neppe veldig mange som tror på seireløgneren Vedum en gang til så hva de eventuelt skulle finne på er ikke lett å se.

    Edit: her er en grei kommentar som belyser en annen del av problemet


    Senere på kvelden spiste Scholtz og Støre en middag sammen med Natos generalsekretær Jens Stoltenberg. Det ble visstnok servert både fisk og kjøtt. De tre S-ene kunngjorde onsdag at Nato skal ta ansvar for å lage et organ eller et slags senter som skal ta det overordnede ansvaret for å beskytte infrastruktur under havoverflaten.

    Det er ikke småtteri. Det dreier seg om å forsvare det undersjøiske sentralnervesystemet i og rundt Nordsjøen. Nettverket av fiberkabler og gassrør som sikrer kommunikasjon og utveksling av energi. Eksplosjonene tidligere i høst på North Stream-kablene har vist hvor sårbare disse systemene kan være for angrep. Sikkerheten på så viktige installasjoner kan ikke overlates bare til private selskaper og enkeltland. Det må koordineres. Hva som skjer dersom det skulle lykkes noen, for eksempel Russland, å sabotere forsyningen av norsk gass til kontinentet midtvinters, er ikke til å tenke på.

    Initiativet er et perfekt eksempel på et velkjent paradoks: Tiltakets suksess måles i ikke-hendelser. Hvis det ikke skjer noe som helst, har det lykkes. Derfor er det ikke så overraskende at selv om NTB har skrevet gode saker om både møtet og ideen om et nytt senter, ville det være galt å si at initiativet har dominert nyhetsbildet i Norge.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror et av regjeringens største problemer er at verden nå var så ufin å stille dem ovenfor problemstillinger som grunnleggende handler om europeisk samarbeid, både militært, økonomisk og politisk. Støtte til Ukraina, energipolitikk, europeisk forsvarssamarbeid med usikkerhet rundt USAs fremtidige rolle, etc. Ikke en akademisk diskusjon om hypotetisk fremtidig EU-medlemsskap, men konkrete problemstillinger med direkte konsekvenser i folks hverdag her og nå.

    Når de to regjeringspartiene er fundamentalt uenige om veivalget der, og i praksis legger ned veto mot hverandre i sak etter sak, fremstår hele sulamitten som eksakt så handlingslammet som den faktisk er.

    Så man velger å snakke om noe annet. Reversere fullførte kommunesammenslåinger, for eksempel. Eller Maskorama. Alt ville blitt så mye bedre hvis man bare fikk kommunisert den gode politikken sin. Hvis man bare hadde en. Regjeringsplattformen er jo lagt til side for lengst.

    APs største problem er at de har bundet seg til masten på Vedums skute. Det fratar AP troverdigheten som ansvarlig styringsparti. Å konkurrere med Rødt og SV om hvem som kan føre mest ytterliggående politikk går jo heller ikke. Fatal error, game over.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hadde de hatt en politikk, så trengte de ikke alle disse fjesa og kommunikasjonsrådgiverne. de er politisk identitetsløs, og satser på det karismatiske, som de jo har enda mindre av.

    kampropet om vanlige folk er symptomatisk. vi ser hvordan det går. der er ikke rustet for de politiske saker. krig/strømpris/fattigdom/privatisering osv.

    å snakke om styringsparti i denne sammenhengen er bare en avsporing; skal du styre må du kunne mer politikk enn byråkrati, og det første er blitt luft for partiet. hva skal en med et styringsparti uten plan? det er selvfølgelig bare et annet ord for administrasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    hadde de hatt en politikk
    Å sørge for at renta(*) ikke stiger for mye ser ut til å være den sentrale ledesnoren om dagen. Det er i alle fall det statsrådene prater om når de er på fjernsyn og skal forklare hvorfor de gjør som de gjør og ikke har de offentlige spanderbuskene på. Fokus, i den grad man kan kalle det, ser ut til å vær flyttet fra at det er vanlige folks tur (som det viste seg ikke å være for de som noen gang trodde på det) til en slags skadebegrensning for vanlige folk med mye gjeld. De er det forsåvidt temmelig mange av, skal sies og knapt noen nasjon i verden er mer forgjeldet på husholdningsnivå enn hva Norge er. Det åpenbare pedagogiske problemet AP får er da at de som er aller mest vanlige folk sjelden har boliggjeld å være bekymret for da de er så vanlige at de aldri har kunnet få låne til pipa for å delta i nasjonalidretten BOA.

    At nasjonen er tungt forgjeldet er i betydelig grad politikeres feil. Det har i lang, lang tid og med skiftende sammensetning på Stortinget vært en til dels absurd begustigelse av folk som eier egen bolig - og tidvis også de som eier flere boliger - og at det, kombinert med en spinnvill lavrentepolitikk fra sentralbanker i Norge og i utlandet, har bygget opp et lite berg av gjeld med potensiale for å skape stor skade.

    Reisen fra en påstått storstillt satsing på vanlige folk til skadebegrensning for vanlige folk gikk usedvanlig fort.

    *) som følge av en yrkesskade irriterer deg meg ganske mye at det snakkes om rente i entall. Enda mer enn at vindturbiner omtales som vindmøller.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Har du googlet (det er et irriterende ord, det) ordet vindmølle i det siste?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Har du googlet (det er et irriterende ord, det) ordet vindmølle i det siste?
    Ja, det gjør vondt. Det er tydeligvis kontroversielt med produksjon av mel basert på energi fra vind.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Regjeringen fokuserer fortsatt på saker som eksakt ingen er opptatt av: Å gjøre oppdelingen av sammenslåtte kommuner så grundig og dyr som mulig - og deretter overlate regningen til innbyggerne. Sikker vinnersak i kommende kommunevalg, det der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    å snakke om styringsparti i denne sammenhengen er bare en avsporing; skal du styre må du kunne mer politikk enn byråkrati, og det første er blitt luft for partiet. hva skal en med et styringsparti uten plan? det er selvfølgelig bare et annet ord for administrasjon.
    Det er kanskje sant, men for en nokså stor del av befolkningen fremsto AP som «trygge hender på rattet». Enten man liker det eller ikke er det et nokså bredt konsensus i Norge om de store trekkene i hvilken politikk man ønsker. Konkurransen mellom AP og H er tildels om hvem som er best egnet til å administrere de hovedtrekkene, med noen politiske nyanseforskjeller den ene eller andre veien. De som ønsker en politikk til venstre for AP stemmer allerede SV eller Rødt, og det er begrenset hvor mange nye stemmer AP kan finne der vs hvor mange man samtidig vil støte fra seg på den andre siden.

    Når AP har greid kunststykket å skyte seg selv i begge bena med Vedums hagle, både som politisk kraftsentrum for «vanlige folk» (ref partinavnet) og som troverdige administratorer av fellesskapets pengesekk, så har hele behovet for partiet gått ad undas. Det er ingen historisk lovmessighet som sier at AP treffer fast grunn ved 15 % heller. Husk Venstres utvikling fra statsbærende parti for hundre år siden til en kuriositet ved sperregrensen nå. AP har satt samme kurs. Det begynner å bli et problem.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det mest slagkraftige vi kunne fått her til lands er en regjering av H og Ap, de er jo egentlig enige om det meste og stemmer påfallende ofte likt i Stortinget.

    Begge er opptatt av å poengtere at de ideologiske forskjellene mellom dem er for store, noe de færreste velgerne i praksis ville lagt merke til.

    Ap sliter med Sp og Sv, H sliter med Frp. Begge må forsvare småpartienes politiske seiere og taper som regel ganske stort på dette etter en tid i regjering.

    Jeg sier ikke at jeg håper dette skjer , da småpartiene noen ganger er en viktig brems i saker som kan ha stor lokal betydning. Oljeboring i nordområdene ville feks gått rett gjennom med et slikt flertall.

    Men at en flertallsregjering bestående av H og Ap ville blitt tidenes mest handlekraftige regjering er jeg ikke et øyeblikk i tvil om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser den, men den viktigste grunnen til at det ikke bør skje er at det bør være et realistisk alternativ til den til enhver tid sittende regjering. Makt korrumperer, selv om man har de beste intensjoner, og hans majestets lojale opposisjon har en viktig rolle å spille som motgift. Sånn sett begynner AP forlis ånærme seg et demokratisk problem.

    Vi minner om den historiske lovmessigheten i at hver gang Venstre splittes går det noen år, og så absorberes høyre halvdel i partiet Høyre. Har skjedd noen ganger. AP ser ut til å gjenta den reisen, men med en og en velger heller enn å ta seg bryderiet med formell partisplittelse og innfusjonering.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at det ikke bør skje, men kan det likevel skje?

    Det må da være krefter i både H og Ap som ser at begge egentlig er sentrumspartier, og som river seg i håret over alle de «små» seierne som må innrømmes mer eller mindre pålitelige regjeringspartnere, samt veldig tid- og ressurskrevende forhandlinger hver gang man skal vedta budsjetter.

    Danmarks eks-statsminister var nettop inne på dette, hun sa rett ut at verden, for tiden er såpass ustabil e.l, at man burde legge ideologiske forskjeller til side til fordel for mer stabile styringsalternativer.

    Mange velgere opplever nå hele politikken som absurd, det er mye forlangt at de store velgermassene skal forstå at samtidig som AS Norge skuffer inn tidenes pengesummer i oljefondet, har man ikke opplevd trangere tider på veldig lenge. For unge mennesker er det helt nytt at ikke det meste blir bedre fra år til år.

    Jeg lurer derfor på hvem som blir den første politikeren i Norge fra H eller Ap, som lufter dette som et reelt alternativ.

    Men kanskje er det som du sier, at begge sider ser poenget med at det enhver tid bør være et alternativ til den sittende regjering, og at dette er noe man ikke ser på som et alternativ før det er krise på ordentlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at det ikke bør skje, men kan det likevel skje?

    Det må da være krefter i både H og Ap som ser at begge egentlig er sentrumspartier, og som river seg i håret over alle de «små» seierne som må innrømmes mer eller mindre pålitelige regjeringspartnere, samt veldig tid- og ressurskrevende forhandlinger hver gang man skal vedta budsjetter.

    Danmarks eks-statsminister var nettop inne på dette, hun sa rett ut at verden, for tiden er såpass ustabil e.l, at man burde legge ideologiske forskjeller til side til fordel for mer stabile styringsalternativer. (1 min uth.)

    Mange velgere opplever nå hele politikken som absurd, det er mye forlangt at de store velgermassene skal forstå at samtidig som AS Norge skuffer inn tidenes pengesummer i oljefondet, har man ikke opplevd trangere tider på veldig lenge. (2 min uth.)
    For unge mennesker er det helt nytt at ikke det meste blir bedre fra år til år.

    Jeg lurer derfor på hvem som blir den første politikeren i Norge fra H eller Ap, som lufter dette som et reelt alternativ.

    Men kanskje er det som du sier, at begge sider ser poenget med at det enhver tid bør være et alternativ til den sittende regjering, og at dette er noe man ikke ser på som et alternativ før det er krise på ordentlig.
    1 og 2 uttrykker en selvmotsigelse. den første uttrykker en avpolitisering, den andre er gjennomsyret med politikk.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig i det, men det er ikke poenget. De store velgermassene er ikke opptatt av politikk, overhodet. De er opptatt av hvordan verden føles, subjektivt, her og nå. Det er jo opplagt derfor Ap og Sp stuper på meningsmålingene. De holder ikke det de har lovet, og folket bryr seg ikke om at rammebetingelsene for denne regjeringen endret seg temmelig voldsomt, rett etter at den ble innsatt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at det ikke bør skje, men kan det likevel skje?
    Det kan skje, og det har skjedd tidligere. Samlingsregjeringen Gerhardsen i 1945 hadde to statsråder fra Høyre.

    Jeg ser to mulige scenarier. Det ene er at det oppstår en så krevende og altoppslukende krisesituasjon at en bred samlingsregjering er en hensiktsmessig måte å løse den på. Jeg er ikke enig i at en slik situasjon allerede foreligger. Selv corona-pandemien var ikke så alvorlig at dette var nødvendig. Jeg sliter litt med å konstruere et scenario som er ille nok, men gjenreisning etter flere års militær okkupasjon er fortsatt en mulig kandidat.

    Det andre scenariet er politisk og mer interessant. Giske rører på seg igjen. Hvis han videreutvikler sitt Nidaros AP til et landsomfattende politisk parti, la oss si Norske Sosialdemokrater, nærmer seg 20 % på meningsmålingene, klart større enn AP, og begynner å prate om en koalisjonsregjering med SV og Rødt, da vil det gå av en del alarmklokker på Youngstorget. Det vil de facto være en splittelse av AP på samme måte som da statsbærende Venstre ble delt i Venstre og Frisinnede Venstre i 1909. Deretter vil AP classic etter all sannsynlighet søke mot et sentrum-høyre-samarbeid med Høyre og evt Venstre.

    Jeg lurer derfor på hvem som blir den første politikeren i Norge fra H eller Ap, som lufter dette som et reelt alternativ.
    Derfor: Trond Giske, men via en omvei.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Ap taper på sin forkjærlighet for høyrepolitikk.

    I tillegg har de en leder som må være den minst folkelige partiet noengang har hatt, i alle fall i nyere tid.

    Det var analysen sin det tenker jeg. :)
    Nå er det ikke Høyre politikk å komme med skatte og avgiftsøkninger i et slikt omfang – det får venstresida stå for selv. I tillegg skal regjeringa avvikle fritt behandlingsvalg fra nyttår for å styrke offentlig helsevesen, en hjertesak fra venstresida. Osv Osv…

    Venstresida på HFS får analysere bedre. Dere kan f.eks. starte med å få fjerna den tafatte partisekretæren Kjersti Stenseng. Partisekretæren er organisasjonens øverste leder og skal lede arbeide med å utvikle partiets politikk. Prøv å starte der!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn