Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.229
    Det er vel et budsjett som forventet. Støre holdt igjen noen saker for å ha å forhandle med SV med, og det fungerte som forventet. Alle er fornøyde, ingen store endringer, og vi lever lykkelige ett år til.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    4
    Vel ble reduskjon ifra 60% fradrag på firmabil elbil til 80%. Litt bedre enn ikke noe men en kanskje nok til at det er bedre å ta det på privaten


    Budsjettforliket kort oppsummert
    Budsjettforliket mellom regjeirngen og SV betyr at det nå er flertall på Stortinget både for avgiftsopplegget for 2022, og dessuten flere andre forslag med konsekvens for elbilsatsingen:

    • Elbiler som firmabiler, skal nå fordelsbeskattes ut fra 80 prosent av bilens listepris, mot dagens 60 prosent. Regjeringens opprinnelige forslag var 100 prosent, slik biler på fossilt drivstoff har.
    • Regjeringen foreslo opprinnelig full omregistreringsavgift for elbil, men dette er nå redusert til 25 prosent sats. Lavere sats er bra for forbrukere som etterspør elbil i bruktbilmarkedet.
    • Regjeringen forslag om å fjerne miljørabatten for elbil i trafikkforsikringsavgiften blir stående. Full sats i denne avgiften senkes noe.
    • Engangsavgiften for nye varebiler med forbrenningsmotor økes noe. Konkret settes CO2-komponenten til 30 prosent av satsene til personbil, mot dagens 17-27 prosent. Det vil øke konkurransekraften for elvarebiler. Det skal også etableres en nasjonal miljørabatt for elektriske varebiler ved bompasseringer.
    • Det skal gjennomføres en utredning om tiltak for høyere elbilandel i leasingmarkedet og varebilmarkedet, før regjeringen skal komme med forslag til tiltak i revidert nasjonalbudsjett for 2022.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så argumenter imot han da.

    Tar han feil om folk som har traumer etter å ha forholdt seg til nav, hvor det å få et brev fra dem øker hjertefrekvensen betraktelig, vil konkludere at det ikke er verdt det.

    Friske folk har mer enn nok med å fylle ut sine timelister, og de står ikke under trusselen om fengsel og bot ved feilutfyllelse av sine skjema.

    Og dette er bare det å måtte forholde seg til nav. Deretter kan vi snakke om det å få utbetalt ca 30 % for jobben du gjør. Du tvinger deg opp, trosser smertene, trosser at du gjerne blir sengeliggende i dager etterpå, og for dette skal du få usle 30 %. Selvsagt vil dette skyve folk lenger unna arbeid.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.229
    - avskaffelse av kapitalismen / privat sektor
    - overføring av svært mye av norsk næringsliv til offentlig sektor
    - Norge ut av NATO og EØS
    - rask avslutning av oljeproduksjonen
    - åpne landet for flyktningestrøm
    for å nevne noe...

    Før fant de rødeste røde gode eksempler fra utlandet på at deres politikk var bra. Når sannheten kom for en dag sluttet de nødvendigvis med det, så nå skal de få til noe ingen har fått til før dem, og det uten å ha noe holdbart å vise til som kan tyde på at det vil føre fram, heller tvert i mot. De vil altså bytte ut det meste av politikken som har gitt et at verdens beste land å bo i mot et eksperiment som ingen før har lyktes med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De flinkeste i Komi-klassene ble tidligere sendt på "sommerskoler" i Moskva og Berlin. Arven etter disse holder seg jevnt bra....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk strøm. El.verket leverte og ved feil ble elektrikeren sendt for å reparere. Prisen ble bestemt i kommunestyret som eide det lokale kraftverket. Prisene var lave og stabile, og slo ikke ut folk på lave budsjetter pga svinginger.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.229
    Ja, staten bestemte om du skulle få lån, om du skulle få telefon, hva du skulle se på TV, og alt mulig annet. Så kom den onde, onde nåsåen Kåre Willoch, med briller og høggtenner. I know...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Ja, staten bestemte om du skulle få lån, om du skulle få telefon, hva du skulle se på TV, og alt mulig annet. Så kom den onde, onde nåsåen Kåre Willoch, med briller og høggtenner. I know...

    Det er vel ikke alt eller ingenting? Noe blir bedre med konkurranse (så lenge den er reel) mens annet er ikke egnet for det....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.186
    Ja, staten bestemte om du skulle få lån, om du skulle få telefon, hva du skulle se på TV, og alt mulig annet. Så kom den onde, onde nåsåen Kåre Willoch, med briller og høggtenner. I know...
    Det er lov å diskutere genialiteten i å privatisere naturressurser, uten at man dermed skal fremstille alle innspill som tåpeligheter, eller en form for -isme.
    Hvorfor har vi ikke privatisert drikkevannet og avløpshåndteringen også? Tross alt kommer så å si all strømproduksjon i Norge fra vann som ramler ned fra himmelen, i likhet med det vannet som kommer ut av springen.

    Ellers er poenget med privatisering kontral statlig (felles) eierskap, hvorvidt det gavner forbruker, eller ikke. Av og til blir privatisering bra, andre ganger går det dårlig, det finnes flere eksempler. Siste eksempel mener jeg er jernbanereformen; her har det gått fra et middels bra system til et mye mer kaotisk system som er (minst) like dyrt, og som ikke gavner forbruker en pøkk. Så hvorfor?
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk strøm. El.verket leverte og ved feil ble elektrikeren sendt for å reparere. Prisen ble bestemt i kommunestyret som eide det lokale kraftverket. Prisene var lave og stabile, og slo ikke ut folk på lave budsjetter pga svinginger.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
    For mange år siden skulle vi legge inn strøm på hytta. Skaffet en elektriker fra byen til en langt lavere pris enn den lokale, men da sa det lokale e-verket som også hadde montører at de ikke ville godkjenne arbeidet den "fremmede" elektrikeren skulle gjøre.

    Ja til konkurranse!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Ellers er poenget med privatisering kontral statlig (felles) eierskap, hvorvidt det gavner forbruker, eller ikke. Av og til blir privatisering bra, andre ganger går det dårlig, det finnes flere eksempler. Siste eksempel mener jeg er jernbanereformen; her har det gått fra et middels bra system til et mye mer kaotisk system som er (minst) like dyrt, og som ikke gavner forbruker en pøkk. Så hvorfor?
    Tommelfingerregel: Man skal konkurrere i markedet, ikke om markedet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For mange år siden skulle vi legge inn strøm på hytta. Skaffet en elektriker fra byen til en langt lavere pris enn den lokale, men da sa det lokale e-verket som også hadde montører at de ikke ville godkjenne arbeidet den "fremmede" elektrikeren skulle gjøre.

    Ja til konkurranse!
    Instllatørbedrifter skal godkjennes, - tidligere også av det stedlige eltilsyn.... en elektriker, selv med nødvendige setifikater, kan ikke melde inn et anlegg uten å ha installtørgodkjenning... slik er det også i dag...
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Instllatørbedrifter skal godkjennes, - tidligere også av det stedlige eltilsyn.... en elektriker, selv med nødvendige setifikater, kan ikke melde inn et anlegg uten å ha installtørgodkjenning... slik er det også i dag...
    Dette var rent maktmisbruk fra det lokale e-verket for å beskytte egen virksomhet. Installatøren vi ønsket å bruke hadde alle godkjenninger som var å oppdrive. Heldigvis er det ikke slik der i dag. Da vi for noen få år siden skulle gjøre en del arbeider brukte vi en installatør fra byen, det gikk greit.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.229
    Det er lov å diskutere genialiteten i å privatisere naturressurser, uten at man dermed skal fremstille alle innspill som tåpeligheter, eller en form for -isme.
    Hvorfor har vi ikke privatisert drikkevannet og avløpshåndteringen også? Tross alt kommer så å si all strømproduksjon i Norge fra vann som ramler ned fra himmelen, i likhet med det vannet som kommer ut av springen.

    Ellers er poenget med privatisering kontral statlig (felles) eierskap, hvorvidt det gavner forbruker, eller ikke. Av og til blir privatisering bra, andre ganger går det dårlig, det finnes flere eksempler. Siste eksempel mener jeg er jernbanereformen; her har det gått fra et middels bra system til et mye mer kaotisk system som er (minst) like dyrt, og som ikke gavner forbruker en pøkk. Så hvorfor?
    Nå er det egen tråd om strømmen, så jeg skal ikke si så mye om det her, men at vi er del av et større kraftmarked gjør at krafttilførselen i hele markedet blir sikrere gjennom at det overføres strøm mellom områder og land fra områder med overskudd til områder med underskudd, og vi som produserer mye kan eksportere strøm, og importere når det er behov for det. Nå er det ikke kraftmarkedet fullprivatisert. Det offentlige tar inn store verdier fiskalt gjennom avgifter, og det offentlige eier det meste av kraftselskapene fortsatt. Så det offentlige har enorme inntekter på dette.

    Tall og data fra kraftsystemet | Statnett
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk strøm. El.verket leverte og ved feil ble elektrikeren sendt for å reparere. Prisen ble bestemt i kommunestyret som eide det lokale kraftverket. Prisene var lave og stabile, og slo ikke ut folk på lave budsjetter pga svinginger.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
    Det var nok omtrent på samme tid som min mor løp rundt i huset for å slå av varmeovner før hun kunne slå på komfyren. H3-tariff, ikke så veldig mange kW.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.116
    Antall liker
    9.429
    Det var nok omtrent på samme tid som min mor løp rundt i huset for å slå av varmeovner før hun kunne slå på komfyren. H3-tariff, ikke så veldig mange kW.
    Kanskje også på grunn av minimalt med kapasitet? Maks to kurser?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.186
    Det var nok omtrent på samme tid som min mor løp rundt i huset for å slå av varmeovner før hun kunne slå på komfyren. H3-tariff, ikke så veldig mange kW.
    Hos oss røk hovedsikringen alltid på julaften.
    Det var selvsagt ikke statens skyld. Det var fordi den gang var opplegget i huset den begrensende faktor. Og vi hadde verken elbiler eller elektrisk issmelting i oppkjørselen den gangen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje også på grunn av minimalt med kapasitet? Maks to kurser?
    Ikke plagsomt overdimensjonert, nei.

    Men det kan fortsatt være verdt å nevne at markedsreformene i strømnettet ble gjort under regjeringene Brundtland og Stoltenberg, så å gi æren for Statnett Marked og Nordpool til “høyresiden” er vel å tøye begrepet en smule.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På -50 og utover 60-tallet var det nokså vanlig med 35A hovedsikring.... Nyere hus fra slutten av 60-tallet og utover hadde ofte 50A.... utover 80-tallet ble det vanlig med 63A, men alle disse var gjerne med enfase inntak....
    Med H3 tariff abonnerte man på et visst antall kW såkalt fast kraft, hadde en lav pris. De gamle målerne hadde en stepinnstillng som gjorde at forbruk over innstilt fast kraft ble målet med et egent telleverk, og taksert til en høyere pris... jeg mener å huske 7 øre for fast del, og 23 for overforbruk.... antagelig vis rundt midten av 80-tallet....
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk telefon. Televerket leverte og ved feil ble montøren sendt for å reparere. Jeg vet ikke hvordan prisen ble bestemt, men den var klar og tydelig for alle.Prisene var lave og stabile, og folk ble ikke lokket inn på tilbud fra mange forskjellige tilbydere med uklare og usammenlignbare avtaler. Noen tjener grovt med penger på dette.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ikke plagsomt overdimensjonert, nei.

    Men det kan fortsatt være verdt å nevne at markedsreformene i strømnettet ble gjort under regjeringene Brundtland og Stoltenberg, så å gi æren for Statnett Marked og Nordpool til “høyresiden” er vel å tøye begrepet en smule.
    Prøver du å fortelle meg at Høyre stemte nei til disse forslagene?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Opprinnelig måtte man betale et "lån" til Televerket på et beløp fastsatt at Telestyrelsen, og Televerket eide apparatet, som du dog fikk byttet gratis hvos det var feil.. Jeg mener jeg måtte betale 1500 kr i 82, og så måtte jeg småkrangle litt med den lokale sjefsmontøren for å få bytte "gråtassen" ( EB 67-modell) med en Tastafon...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Enighet fra midten av AP og mot høyresiden. Det er noen nyliberalister i AP. Nå som den moten er over blir det vel færre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Brundtland og Stoltenberg stjal vel en del konfeksjon mens lag blå var ute og badet ja.

    Det var umulig å vite hva all nyliberalismen ville føre til, så det er ikke vanskelig å forstå at mange fant det besnærende å skulle hive seg på bølgen. Reagan visste nok heller ikke at han på mange måter la grunnlaget for et delt og dysfunksjonelt USA i dag, fire tiår etter.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk telefon. Televerket leverte og ved feil ble montøren sendt for å reparere. Jeg vet ikke hvordan prisen ble bestemt, men den var klar og tydelig for alle.Prisene var lave og stabile, og folk ble ikke lokket inn på tilbud fra mange forskjellige tilbydere med uklare og usammenlignbare avtaler. Noen tjener grovt med penger på dette.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
    Det var også slik at telefon var et rasjonert gode. Du kunne sette deg på venteliste, men jeg mener å huske at du også måtte begrunne hvorfor du skulle få telefon, og ikke noen andre.

    mvh
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg vokste opp hadde vi kommunistisk telefon. Televerket leverte og ved feil ble montøren sendt for å reparere. Jeg vet ikke hvordan prisen ble bestemt, men den var klar og tydelig for alle.Prisene var lave og stabile, og folk ble ikke lokket inn på tilbud fra mange forskjellige tilbydere med uklare og usammenlignbare avtaler. Noen tjener grovt med penger på dette.

    Høyresiden mente at alt måtte bli bedre med konkurranse. Takk for kaffe!
    Telefon var relativt sett svært dyrt på 60 og 70-tallet. Prisene var stabile ja, men ikke lave. Det er sludder. Tellerskrittene suste og det var dyrere å ringe på dagtid enn på kvelden. For ikke å snakke om fjernvalg. Da jeg skulle få telefon på slutten av 70-tallet måtte vi vente i månedsvis før vi aller nådigst ble innvilget telefon.
    Det var et nesten enstemmig Storting inkludert RV minus SP som stemte for å oppheve telemonopolet. Hvorfor det skal være noen uting å tjene penger på telefontjeneste er utenfor min begrepsforståelse.
    Teit det der med kaffen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Kåre Valbrokk skrev en gang at da han var ung tok enkelte på seg dress når de skulle ringe rikstelefon.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har vel nesten alltid inntil nylig vært tidstaksering av telefonsamtaler. Ca 1990 var det vel 3 min pr tellerskritt for lokaltakst, men i telefonkatalogen var det ei side som viste intervallene på taksering... INMARSAT systemet for satelittelfon til skip sjø kom vel på 80-tallet, og ett tellerskritt var 2,3 sek.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da dukket det opp en reiseregning, gitt. Ski-Trondheim tur/retur, overnatting på Royal Garden, like ved hybelen hun "leide" hos Giske.
    Valgvaken ble holdt på hotellet Royal Garden, som ligger rett ved Nidelva. Over broen og noen kvartaler bortenfor ligger Rosenborg.

    Der var Eva Kristin Hansens hybel. Til Stortinget hadde hun oppgitt den som sitt hjemsted. Det var denne hybelen som gjorde at hun kunne kreve pendlerbolig i Oslo. Men Hansen overnattet hverken på hybelen eller i pendlerboligen denne natten.

    I stedet fakturerte hun Stortinget for en natt på Radisson Blu Royal Garden Hotel. Det ligger 700 meter i luftlinje fra hybelen.

    Dagen etter landet hun på Gardermoen og satte seg på en buss.

    Bussen gikk til en stasjon i Ski, noen hundre meter fra huset Hansen eide sammen med mannen sin.

    Etter et døgn borte, var Hansen tilbake i en tomannsbolig Stortinget ikke kjente til.
    Det begynner å lukte straffesak av dette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er bare å bure henne inne, spør du meg.

    Hvor blir det av dokumentene administrasjonen har mistet. Jeg ønsker å vite hva de forskjellige Stortingsrepresentantene skrev i sine årlige søknadspapirer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De gikk i det store arkivet..... på Bonfire Nite..... eller (Statsadministrasjonens Destruksjonsanstal) sammen med Wanderberg Dokumentene....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn