Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt nesten fire år til neste valg og Stortinget endrer ikke sammensetning underveis.

    Men Støre & co har kommet skjevt, til dels svært skjevt ut fra hoppkanten på høstens to store saker, det er det relativt liten tvil om. Når det gjelder strømprisene så antar at jeg at resultatet - så langt - vill vært omtrent det samme også med en borgerlig regjering, altså ingen ting og politikere som fremstår som og sannsynligvis faktisk heller ikke aner hva de skal gjøre. Det som er litt vanskeligere å skjønne er at det fremstår så totalt uforberedt siden dette tross alt har pågått en stund. Som nevnt i den andre tråden virker det som om de har sittet i ukesvis i et informasjonstett lokale for å krangle med SV om budsjettet.
    Det er vel ingen overraskelse at jeg hverken stemte på Støre eller Vedum, men jeg tenkte jo at de sikkert kom til å ratte greiene sånn tålelig bra, de også. Nå er jeg egentlig litt småskuffet over hvor klønete de virker. Noe må gå på kontoen for nybegynnerfeil, men dette er virkelig ikke bra. Corona-håndteringen begynner å ligne på svenskenes fra i fjor, da man alltid lå en uke eller to på etterskudd og endte opp med utvannede råd og oppfordringer som kunne tolkes som man selv ville. Jeg er ingen tilhenger av folk som absolutt skal demonstrere «handlekraft», men tafatt kollokvering funker heller ikke når det smeller til.

    At Vedum møter all sin jatting med misnøye i døra til Finansdept’et er mindre overraskende, unntatt for de som trodde på ham.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    "Støres problem er at vanlige folk ikke stemte på ham for å oppleve at kjøpekraften blir dramatisk redusert. For det er det som nå skjer. Strømprisen handler ikke bare om regningen kraftselskapene nå sender til husholdninger, til virksomheter i næringslivet og til bøndene.

    Det handler om den store sammenhengen, som at produsenter av melk, tomater, kylling og egg er tvunget til å sluttfakturere forbrukerne. Regningen ender opp hos Støre og Vedums egne velgere.

    Siden prisene vil gå kraftig opp når strømkostnadene øker, fører det til et høyt lønnsoppgjør til neste år. Det er dårlig nytt for bedriftene. Hvis man legger pandemi-tiltak, regjeringens nye skatteøkninger på middelklassens inntekter, og fremtidige rentehevinger, risikerer Støre å bli leder for tidenes mest upopulære regjering.

    Kanskje ville det vært lurt av både Støre og Vedum å innrømme det stadig flere ser; at de to partiene som sitter i regjering har vært mest opptatte av eksportoverskudd og profitt for offentlige kraftverk, og ikke den jevne mann og kvinne."
    Nasjonalstaten Norge er bygd på prinsippet om billig strøm, det er dette alt av bosetting og næringslivet er tuftet på, det har gjort høykostlandet Norge konkurransedyktig. Hvis dette rakner, er det ingen grunn til å bagatellisere konsekvensene, da blir landet ikke til å kjenne igjen.

    Da gjør det inntrykk å høre en statsminister fra Arbeiderpartiet beskrive dagens ekstreme situasjon nærmest som en slags lovmessighet."



     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ikke særlig imponert over denne regjeringas tafatthet. Strømkrise og nedstengning. Her er mulighet for å vise handlekraft. I stedet risikerer de fort å bli ekstremt upopulær. Trodde at Støre hadde mer statsmanntakter enn han har vist hittil.
    Hva skjedde med coronadugnaden? De som rammes hardest driter politikerne i...

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Det viser vel bare at de lever i sin egen boble. Personlig lurer jeg på hva slags rådgivere de egentlig har ?Har de ingen kontakt med vanlige folk overhodet ?
    De må jo også forstå at de setter lista høyt med slike slagord og lovnader. Er litt matt ja
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Politiske rådgivere er vel stort sett broilere som aspirerer til topplasser i partiapparatene, så hva kan man egentlig forvente av bakkekontakt?? Det gjelder forresten alle partier...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Som om jeg skulle sagt det sjøl:

    "Arbeiderpartiet står overfor et veivalg der Jonas Gahr Støre risikerer å gi slipp på et en av de viktigste tingene velgerne forbinder med sosialdemokratiet; nasjonal styring og kontroll med livsnødvendig infrastruktur, for å sikre like muligheter over hele landet.

    Dersom Støre trår feil, kan det få dramatiske konsekvenser for Ap som bredt folkeparti. Komponeringen av den nye energikommisjonen blir derfor en test for Jonas Gahr Støre. Det handler om troverdighet og om Arbeiderpartiets sjel."


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    God artikkel om de økende ulikhetene i Norge, der ideologene i Civita får så hatten passer fra folk som kan faget. Ikke bak mur.

    Innlegg: Tankeløse tenketankere | DN
    Det er en lang meningsutveksling å følge, og hvis ikke jeg også har misforstått, noe professorene anklager både regjeringen og Civita for, så mener de at man bør skattlegge urealiserte gevinster, siden slike regnes med i deres inntektsmodeller. Man skal altså beskattes for penger man ikke har. Konsekvensen er i så fall at gevinstene sannsynligvis må realiseres for å betale skatt for dem. Altså skal bedriftseiere måtte selge seg delvis ut av bedriften for å overføre midler til det offentlige, så de ikke blir rike. Så ved høykonjunktur skal norske investorer redusere sine eiendeler, og siden dette skal gå til skatt, hvem skal da kjøpe dem? Staten? Utlendinger? Hva vil dette i så fall gjøre med nordmenns investeringsvilje? Vil de fortsatt bo og skatte til Norge? Mulig det vil gjøre ulikhetene i Norge mindre, noe lavkonjunktur også gjør, men er befolkningen tjent med det?

    Må si jeg er glad det er politikere og ikke professorer som styrer landet, i så fall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beskattes? Tja, skattesatser kan man jo diskutere.

    Hovedpoenget her er at økninger i finansformuer må tas med i diskusjonene om ulikheter i Norge når politikerne skryter av at ulikhetene aldri har vært mindre, noe de fleste med øyne i hodet kan se ikke er tilfelle.

    Så får skattleggingen bli en politisk diskusjon, men det hjelper å ha fakta på plass.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Enig i at fakta er viktig. Men jeg finner ikke noe i innlegget til Klemet og Fasting som tyder på at de mener at finansformuer ikke skal tas med i diskusjonene om ulikheter. Det de påpeker er at formuene følger konjunkturene, og det er klart, når 90 % av formuen til den 1 % rikeste er plassert i virksomheter. Men konjunkturene har svingt veldig i perioden de har sett på. De påpeker også, med rette, at beregningene startet på et tidspunkt med lavkonjunktur, og at ulikhetene de viser til er sterkt påvirket av det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Like fult har argumentene for at ulikhetene er redusert i Norge fra Solberg vært begrunnet i at inntektsulikheten er redusert. Det er feil å bygge utjevningspolitikken på en slik forståelse etter min oppfatning.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Forskerne påpeker med rette at flikking på skattesystemet, som de kaller endringene til Støre-regjeringen, ikke påvirker ulikhetene i særlig grad. Men de sier ikke hva som ville redusert ulikhetene, naturligvis. Og det vil man ikke klare heller uten en radikal omlegging, og med ulempene det ville medført.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    700 reiser med Stortingets biltjeneste til huset hvor hun ikke bodde....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    700 reiser med Stortingets biltjeneste til huset hvor hun ikke bodde....
    Dvs -- hun gikk fra på være registrert med bosted i Trondheim, til å melde flytting til Ski i 2017. Hun vekslet fra å fuske med reiseoppgjør og gratisbolig til å bruke privatsjåfør til Ski, etter at hun kom inn som medlem av presidentskapet.

    Ikke å undres over at presidentskapet har strittet mot ekstern gransking. Aftenposten har nok mer som skal ut i mediene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Skal naiviteten fortsette under de rødgrønne?

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Ap tenker bortimot likt med Høyre, så det er ingen stor overraskelse.
    Dessverre så alt for sant!

    Jeg har venner i begge leire og de blir alle sammen hyl hakke forbannet når jeg hårdnakket påstår: "Dere i H og AP har et felles stort problem og det er å få folk til å se forskjellen på dere, for den er pokker ikke lett å finne!"
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    A & H er stort sett veldig enige om det meste, de bare tilnærmer seg sakene fra hver sin side.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er vel neppe noe Vedum personlig har ment men noe som noen i byråktatiet har ment. Han har, som enhver finansminister, ingen forutsetninger for å ha noen selvstedig mening om dette så Norges synspunkt ville i utgangspunktet omtrent garantert vært det samme uansett minister siden det er de samme folkene som ville gjort den samme vurderingen.

    At det tilfeldigvis er Vedum som denne gangen skylder på EU er først og fremst litt morsomt, men har nok fint lite med Vedum selv å gjøre.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstår jo at man ikke er forventet å kunne alle juridiske spissfindigheter bare fordi man er justisminister, og lista lå historisk lavt for å imponere mer enn forgjengerne, og det synes som det ikke gjaldt veldig lang tid, men det er noe som skurrer i denne setningen:

    Justisministeren sier hun ikke var klar over at hun måtte betale skatt for fordelen av fri pendlerbolig, skriver avisen, men tok selv kontakt med Skatteetaten om feilen 25. november.

    Selv som nyutdannet jusrist, snart justisminister, så forstår man ikke selve intensjonen bak skatt på frie goder ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Moroa fortsetter:
    Fordi nå er det vanlige folks tur, som kjent.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Vedum = regjeringens "hoffnarr"
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vanlige folk blir faktisk ikke særlig rammet av at bensinprisen går opp med 20 øre literen.

    2500 liter er 500 kr. Som igjen er 12000 km som er gjennomsnittlig årlig kjørelengde på en bil.


    Skulle tro en representant fra kalkulatorpartiet visste å bruke kalkulatoren bedre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Mange bekker små...

    Hvis 12000 km er vanlig kjørelengde for en bil skjønner jeg bedre at folk greier seg med en elbil. Jeg føler at jeg kjører lite, men jeg kjørte over 20000 km i 2021. På de 20000 km brukte bilen 920 l bensin. Så en prisøkning på 184 kr skal jeg nok klare.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vanlige folk blir faktisk ikke særlig rammet av at bensinprisen går opp med 20 øre literen.

    2500 liter er 500 kr. Som igjen er 12000 km som er gjennomsnittlig årlig kjørelengde på en bil.


    Skulle tro en representant fra kalkulatorpartiet visste å bruke kalkulatoren bedre.
    Blir slik, når det skal gjøres et poeng av "vanlige folk".

    Som om Høyre brydde seg en døyt om fordeling mellom de rike og fattige i landet. Kalkulator og Excel- ark bryr seg fint lite om slikt.

    Høyre- folk, som prøver å gjøre et poeng av at Ap- regjeringen gjør lite for "vanlige folk" framkaller både lett overbærende smil og, for å ta en Brundtland; fingerbanking mot tinningen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er rart at Høyrefolk plutselig er blitt så opptatt av vanlige folk...
    De er jo ikke det.

    Det er arroganse de er opptatt av. At de er "bedre". Kan og vet "bedre", og prøver å hevde seg, gjennom sedvanlig høyre- arroganse.

    Det kommer nok sikkert et regnestykke snart også...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn