Visste ikke at Viken i Kulturverk er tidligere mangeårig kollega av Listhaug i Frp. Like innsiktsfullt som Trumps oppslutning ble forklart i tråden om det amerikanske valget, dissekerer han hvordan Frp lurer sine velgere i denne artikkelen. Som det ble sagt i radioen her om dagen, Frp er det eneste partiet på sin fløy i Europa som reelt åpner for mer innvandring, ikke mindre. Vil du ha det siste, bør du stemme Sp. En insider om Frps maskespill:
Sp er det partiet jeg tror har størst potensiale til fremgang i årene som kommer av dem alle.
De er motparten til populismen, men og har alltid vært tydelig på sine verdier. Norge, lokaldemokrati, selvråderett, og skepsis mot masseinnvandring fra kulturer som ikke anerkjenner de verdiene.
Det er to ting som fremdels holder meg tilbake fra å støtte dem helhjertet. (og det handler ikke om landbruk, jeg har økt forståelse for standpunktene der.)
De to tingene er deres støtte til den religiøse makten og kulturen, og deres villighet til å samarbeide med et parti som SV.
Demper de disse sympatiene ved å omrokkere litt i lederskapet så kan jeg ende opp med å bli en sympatisør. Det sitter langt inne.
For å si det litt kort og vulgært står de for en stueren og legitim nasjonalisme.
Hel ved for å si det på norsk.
Dette partiet har et stort potensiale, men de har svak ledelse, selv om det har skjedd en forbedring de siste årene.
Jeg tror at Arbeiderpartiet kommer til å rakne. På samme måte som i England vil vi se en splittelse av genuine arbeidere og opportunistiske PR-proffer med deres kalkulerte manipulasjon av agenda. Før eller siden melder folk bullshit.
Listhaug har gått manipulasjonsskolen og bestått med glans, og nå melder Hansen seg på igjen eller litt skolering ... med mange planer, vyer og nye teknikker til å manipulere.
Høyre beholder popularitet mye fordi de gjennom sin leder fremstår som et helt vanlig, litt uryddig, uperfekt menneske men med genuine holdninger. En overvektig, rotete dame på hjemmefronten (som noen forakter men som mange kjenner seg i gjen i) gir mer troverdighet likevel i et spredt land som Norge. Hun representerer det lokale og er så himmelropende forskjellig fra f.eks. Trump som liker å leke solkongen, eller despotiske tyranner som Kim og Erdogan.
SP har en ganske så lik praktisk politikk som Listhaug og Frp i all deres ståhei når det kommer til innvandring og islamkultur. De kan bli en tung hammer i hodet på islamdyrkere og venstresidens tanketomme såpebobler og apologeter livredde for å bli mål for sine egne verifiserte skremmekarakteristikker.
Joda, om man er for hard på smørmonopolet så skal det ikke stå på det. Så viktig er ikke det, tross alt.