Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror nok de fleste skjønner at ballettdansere kroppslig sett ikke kan holde seg i sceneform til voksen alder, men hvorfor de ikke kan jobbe innen undervisning, koordinering, regi, kulturskolen eller andre oppgaver i ulike produksjoner er for meg vanskelig å forstå. Det er vel fortsatt slik at dette er et frivillig yrkesvalg...?

mvh
    OMF

T

Tårnfalk

Gjest
    Enig. Det er viktig å videreføre kompetansen de har bygget opp. Da selvfølgelig uten å måtte gi fra seg pensjonen.

dd.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.964
    Opera trenger vi ikke, ballett trenger vi ikke, kunstnere trenger vi ikke, NRK trenger vi ikke, lokalaviser og mediemangfold trenger vi ikke, lokaldemokratiet trenger vi ikke (stordriftsfordeler takk), partimangfold trenger vi ikke (hev sperregrensen), byråkrati trenger vi ikke, landbruk trenger vi ikke, ulv og bjørn trenger vi ikke, flyktninger trenger vi ikke, OL trenger vi ikke, EU trenger vi ikke, arveavgift og formueskatt trenger vi ikke.

La markedet ta seg av alt så kan vi velge mellom 20 forskjellige strømleverandører, se Hollywood-filmer og spise på MacDonalds. Det er jo det som er den virkelige frihet, og så effektivt og samfunnsøkonomisk! Jeg kan allerede høre kronene rulle inn i statskassa!!!

;-)
    Alt du nevner på den listen, bortsett fra opera og ballett er en del av norsk kulturarv og kultur. Det er mye her i verden vi ikke trenger, men lite er mindre nødvendig enn en opera i Oslo.

Du kan jo regne om opera til noe mer håndfast og lettfattelig og så selv vurdere hvordan der rangeres relativt til andre samfunnsoppgaver. Det er mye som er kjekt å ha og fint for noen. Opera er en eksepsjonelt dyr sak for en ganske liten del av befolkningen. Heri iberegnet pensjonsalder på 41 år for dansere.

Men kanskje mener du at dansere og sangere
    ved den norske opera er såpass mye viktigere for kulturlivet enn alle andre som ikke har og aldri vil få en slik avtale?

H

Hardingfele

Gjest
    Om man gjør et samlet regnestykke for hva Operaen koster i året, inklusive pensjonsforpliktelsene den ikke har råd til og får tilleggsbevilgning for, samt øvrige ekstraordinære overføringer fra Statsbygg o.a., ender vi opp med en billettpris pr publikummer som er ganske imponerende.

Naturligvis ville disse pensjonsbetingelsene aldri blitt godtatt om de ble foreslått i dag.

Etter noen år med fallende inntekter tok Operaen sats i 2015 og satte rekord, med nær 100 millioner i billettsalg. 1/3 opera, 1/3 ballett og 1/3 annet. Operaklikken fnyser av at man har åpnet for "annet", men det har hatt mye å si for inntektene. Ledelsen ønsker å unngå "annet", men har nok ikke noe valg.

Tilskuddet er på 590 millioner/2015 og pensjonsforpliktelsene underrapporteres - påstått dobbelt så høye som tallene som offentliggjøres. Likevel mener man at "driften går med overskudd", noe som må tilskrives Konto for ekstraordinær regnskapsføring. (Sangsolister kan først pensjonere seg ved fylte 52, forøvrig).

image.jpg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Pensjonist når du er 41 år fordi du er danser på Operaen - er det mulig, her må det tas grep som gjort :rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes det høres rart ut med kunstnere som bare pensjonerer seg ved oppnådd alder. Gjør de det, eller står de i det til det ikke er mer å gi?

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Opera trenger vi ikke, ballett trenger vi ikke, kunstnere trenger vi ikke, NRK trenger vi ikke, lokalaviser og mediemangfold trenger vi ikke, lokaldemokratiet trenger vi ikke (stordriftsfordeler takk), partimangfold trenger vi ikke (hev sperregrensen), byråkrati trenger vi ikke, landbruk trenger vi ikke, ulv og bjørn trenger vi ikke, flyktninger trenger vi ikke, OL trenger vi ikke, EU trenger vi ikke, arveavgift og formueskatt trenger vi ikke.

La markedet ta seg av alt så kan vi velge mellom 20 forskjellige strømleverandører, se Hollywood-filmer og spise på MacDonalds. Det er jo det som er den virkelige frihet, og så effektivt og samfunnsøkonomisk! Jeg kan allerede høre kronene rulle inn i statskassa!!!

;-)
    Alt du nevner på den listen, bortsett fra opera og ballett er en del av norsk kulturarv og kultur. Det er mye her i verden vi ikke trenger, men lite er mindre nødvendig enn en opera i Oslo.

Du kan jo regne om opera til noe mer håndfast og lettfattelig og så selv vurdere hvordan der rangeres relativt til andre samfunnsoppgaver. Det er mye som er kjekt å ha og fint for noen. Opera er en eksepsjonelt dyr sak for en ganske liten del av befolkningen. Heri iberegnet pensjonsalder på 41 år for dansere.

Men kanskje mener du at dansere og sangere
    ved den norske opera er såpass mye viktigere for kulturlivet enn alle andre som ikke har og aldri vil få en slik avtale?
    Vi overlever som samfunn uten ballett og opera, absolutt. Men på den annen side blir vi ikke et fattigere samfunn? Er det ikke en verdi for oss at man kan oppleve disse fantastiske mesterverkene fra vår felles europeiske kulturhistorie?

Ja, det er dessverre få som regelmessig går i operaen. Men allikevel er tilbudet der til alle, muligheten til å se noe helt annet med lange tradisjoner og andre referansepunkter. Man liker jo å heve frihetens fane, og som Isaha Berlin poengterer må vi ikke redusere alt til frihet-fra, frihet-til er også et helt sentralt konsept. På en øde øy har du idealet på frihet-fra, altså frihet fra urettmessig innblanding og skranker på hva du selv ønsker å gjøre. Men din frihet-til er ekstremt begrenset. For hva skal du bruke din frihet til?

Moderne samfunn er garantisten for en enorm eksplosjon i frihetsmuligheter som før var fullstendig utenkelige. Men med kjøpmannsmentaliteten er det mye man kan argumentere for avviklingen av. Det er ikke alt som burde reduseres til kroner og ører...

Med den ekstreme belastningen som ballett krever av kroppen vil sannsynligvis få risikere å gå inn på en slik risikabel yrkesvei uten et sikkerhetsnett. Det er allerede veldig få. Selvsagt høres det spesielt ut å pensjoneres som 41-åring, og forhåpentligvis finner mange seg andre yrkesmuligheter enn passiv pensjon. Men ære være de som videreformidler disse kunstformene slik at vi alle kan få oppleve dem uten å måtte fly til andre land.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.964
    Minner om at det kun gjelder de ved den norske opera. Resten må klare seg selv etter fylte 41 år.

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg har strømmeabo på Glyndebourne, Stratford, o.a. Får i meg teater, opera og live konserter i mengder. Og slipper å lide meg gjennom undermåls sludder som Winges Elektra. Eller Carmen med operasjefens kone i hovedrollen. En forestilling så ufrivillig komisk og sjelløst uromantisk at den står som en bauta over utilstrekkelighet i min hukommelse.

Opera er best i land der publikum har klar kultur for å gi beskjed, der og da, når noe er elendig.

http://www.glyndebourne.com/tickets-and-whats-on/our-seasons/cinema-and-online-2016/

Dette er gull. Begynn med Twelfth Night, så er du huket. (Menn spiller, historisk autentisk, kvinnerollene)

https://globeplayer.tv/videos/twelfth-night

Alternativt løse premiereabo på Operaen for å "bli sett".

Sist redigert av en moderator:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Det er forskjell på å strømme en konsert og å være tilstede. For øvrig mange flotte oppsetninger på Den norske opera.

H

Hardingfele

Gjest
    Det er forskjell på å strømme en konsert og å være tilstede. For øvrig mange flotte oppsetninger på Den norske opera.
    Siden jeg har sett alle oppsetningene siden åpningsfesten tillater jeg meg å være noe avmålt. Noen få gode forestillinger, og mye møl.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det høres rart ut med kunstnere som bare pensjonerer seg ved oppnådd alder. Gjør de det, eller står de i det til det ikke er mer å gi?
    Den eneste DnO & B-pensjonisten jeg kjenner (tidligere danser) driver et fysikalsk institutt i Oslo. Tror nok han er typisk, de finner seg nok noe annet å gjøre etter karrièren. Den pensjonen er nok mer en garanti for at noen overhode skal gidde å få ha et slikt yrkesliv som tar slutt så fort, uten at det betyr at de bruker den muligheten.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og lyden er skuffende dårlig på Operaen... Har bare vært der en gang, forsto ingen ting med hadde håpet på god lyd men ble skuffet der og. Aldri mer...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.964
    Den pensjonen er nok mer en garanti for at noen overhode skal gidde å få ha et slikt yrkesliv som tar slutt så fort, uten at det betyr at de bruker den muligheten.
    Det er jo en underlig logikk siden de langt fleste som velger å jobbe med dans eller sang/musikk ikke har en slik avtale. Det normale er jo å ha en annen jobb ved siden av for at det skal få rundt og mulighet til å pensjonere seg ved 41 eller 52 år fremstår nok som lettere surrealistisk.

De fleste skjønner nok at stemmeprakten falmer of det tar på å synge så mye og så krevende som operasangere gjør og ditto for dansere. Veien er dog lang derfra til at man trenger er yrkesliv på 20 år og som kan være over når man er 41 for så å leve av pensjon resten av livet (2/3 av sluttlønn, nok en del mindre etter levealdersjusteringen i folketrygden ble innført). Det er ikke akkurat en enorm mengde folk som må absorberes i arbeidslivet hver år - det er maks noen få hundre personer ansatt til enhver tid som solister, dansere eller korsangere (56 års pensjonsalder for de) - så si at det hvert år vil være et sted mellom 20 og 30 personer som eventuelt må finne seg en annen måte å tjene til livets opphold på. Burde ikke være en uoverkommelig oppgave.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er du forundret over at kunstnere som er så heldige å bli statsansatte nyter bedre avtaler enn de som hovedsaklig er frilansere i praksis? Du må gjerne argumentere for at alle kunstnere som er gode nok til å slippe gjennom et eller annet nåløye fortjener den samme behandlingen, men det tror jeg neppe du mener. Du er jo av den oppfatning at vi ikke trenger en opera og ballet i det hele tatt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Pensjonist når du er 41 år fordi du er danser på Operaen - er det mulig, her må det tas grep som gjort :rolleyes:
    Tror ikke så mange ønsker å ha kroppen til en pensjonist i en alder av 45 år. Klassisk dans er jo rovdrift på kroppen, der man starter fra man er 10 år eller yngre. Setter vi en gjennomsnittlig pensjonsalder planlegger vi i realiteten at de skal arbeide så lenge kroppen holder og så gå på uføretrygd.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.964
    Er du forundret over at kunstnere som er så heldige å bli statsansatte nyter bedre avtaler enn de som hovedsaklig er frilansere i praksis? Du må gjerne argumentere for at alle kunstnere som er gode nok til å slippe gjennom et eller annet nåløye fortjener den samme behandlingen, men det tror jeg neppe du mener. Du er jo av den oppfatning at vi ikke trenger en opera og ballet i det hele tatt.
    Nei, er ikke forundret. Som offentlig/statsansatt har man fast, sikker jobb, sykelønn, fødelspermisjon, sikkert egenmelding og alt det andre som hører med i det organiserte arbeidslivet, forsåvidt også innen privat sektor. Sånn sett har envher kunstner som får seg fast jobb på en stabil institusjon skutt gullfuglen sammenlignet med de fleste av kollegaene. Poenget mitt var egentlig kun at lav pensjonsalder ikke ser ut til å være noen forutsetning for å produsere kunst på høyt nivå.

Temaet er her om en ordning som gir rett til ytelsespensjon ved hhv 41 eller 52 (eller 56 i koret) er noe som fortjener å videreføres eller å kastes på skraphaugen. Jeg mener det siste, og det vil jeg mene uansett hvilken yrkesgruppe det er snakk om. At dette gjelder den delen av kunst/kulturlivet som i utgangspunktet relativt sett er aller mest priviligerte i form av fast jobb i det offentlige gjør det hele bare enda tydeligere at dette er en ordning som har gått ut på dato for lang tid siden.

Det var noen andre som brakte inn poenget med at de fortjener det fordi de har viet sitt (yrkes)liv til å glede andre. Det er mange som har viet sitt (yrkes)liv til edlere saker enn å fremføre en halv- til trekvartdød sentrealeuropeisk kunstform uten at det kan gå av med pensjon når de er 41 eller 52, uansett hvor slitsomt de etter hvert må føle at yrkesutøvelsen er etter hvert som de blir eldre.

Og rent prisnipielt: Eksakt hva er det med opera- og ballettutøvere som skal sette de pensjonsmessig i en ekstrem særstilling sammenligent med andre som livnærer eller forsøker å livnære seg av utøvende kunst? Stort sett alt med opera og ballett er spesielt i utgangspunktet, det er en svært stor del av offentlige kulturmidler som går til å holde ved like et miljø som dyrker en kunstform som er så lite norsk som det er mulig å bli. Grunnet de enorme kostnadene ved å vedlikeholde praktbygget og en stab som teller hundrevis av ansatte og svært kostbare produksjoner blir en norsk opera relativt lite relevant - for å trekke publikum må de satse på gamle travere innen reportoaret som drar folk og i tillegg brukes huset til mangt og meget annet for å holde kostnadene nede og belegget oppe. Derfor spiller eksempelvis DDE i operaen - som Hardigfela var inne på, til fiffens store forferdelse - det offentlig eide prakbygget skal jo være for fiffen og finkultur, må vite, der skattebetalere skal ta 50-75% av billettkostnadene for de som synest det er stas å se opera i det nedre europeiske sjiktet. De begynte bra med noen store samproduksjoner, siden har det stort sett gått unnabakke med noen få lyspunkter innimellom.

Ambisjonen i utgangspunktet var så vidt jeg husker å være et operahus i verdensklasse - de er vel relativt langt unna det målet for å si det forsiktig, og hvorfor lille Norge i det hele skal aspirere til å ha ett av sorten er også noe jeg ikke skjønner. Da operaen i Bjørvika ble debattert var det jo et vanlig standpunkt at "en by / land må ha en flott opera" - også kjent som amibisjoner fra en liten storby ute i provinsen. Derfor mener jeg at det ikke er spesielt viktig å ha en stort, flott og svindyr nasjonal opera og ballett, men som langt over gjennomsnittelig hyppig besøkende er det forsåvidt fint for meg rent personlig siden jeg slipper unna med en brøkdel av hva det egentlig koster for meg å se en forestilling der noen ganger i året.

Jo dyrere pensjonsordning, jo mindre til produksjoner. Teknisk sett er operaen konkurs grunnet pensjonsforpliktelsene, men norske regnskapsregler gjør at de kan late som driften går i pluss. Forvent mer brød og sirkus og mindre opera i årene som kommer.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.964
    Det er vel fortsatt slik at dette er et frivillig yrkesvalg...?
    Og ikke minst er det valget langt på vei tatt lenge før man eventuelt kommer gjennom nåløyet (som jeg antar er særdeles smalt) og får fast jobb ved den Norske Opera og Ballett. 41 år er heller ingen alder å måtte omskolere seg til noe annet (muligens relatert endatil) for å tjene til livets opphold. Spesielt om man får tilbud om tre års etterlønn for å gjøre det.

Forventet lønn (og pensjon) er nok også betydelig større om man tar seg en annen jobb etter ballettkarrieren er over, følgelig vil det ikke overraske meg om et stort antall gjør noe annet enn å legge seg på sofaen og ser på TV de neste 20-25 årene til normal pensjonsalder inntreffer. Men om man kommer fra det store landet utlandet så er det nok ikke så dumt å ta pensjonen og stikke dit man kommer fra om man skulle ha interesse for denslags etter 20 år i Norge. 2/3 av norsk sluttlønn rekker nok ganske langt mange steder i verden.

Siden det er snakk om en ikke veldig stor arbeidsplass er det også et ganske begrenset antall personer som må absorberes av arbeidslivet pr. år, og det i Norges største arbeidsmarked - Oslo. Er nok mer komplisert i Sør-Varanger når gruven går konk eller innerst i en fjordarm om smelteverket legges ned.

Det sagt så er lønningne innen kunst & kultur genrelt i den nedre del av sjiktet - spesielt om man tar hensyn til at det er snakk om personer med svært høy kompetanse på sitt fagfelt og at det har en del spesielle egenskaper - ugunstig arbeidstid som den mest opplagte av de. Jeg vedder mye på at antall søkere pr. ledig stilling er høyt gitt mangelen på like stabile og sikre alternativer innen utøvende operesang/dans, følelig trenger neppe arbeidsgiver å være veldig løssluppen med lønningsposen for å få folk til å jobbe for seg. Samme fenomen ser man innen de store orkesterene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.964
    Morsomt å se hvor mange turister som strømmer til Operabygget. Må jo være en av Norges mest besøkte turistattraksjoner.
    Byggets kvaliteter er det knappest noen som bestrider - det er en arkitektonisk perle. Det som forgår på innsiden, hvilket er byggets egentlige misjon, er ikke helt i samme klasse. Staten bidrar med ca en halv milliard i året. Det er en stor andel av kulturmidlene i Norge. Hvor mye av dette som er vedlikehold av bygningsmassen aner jeg ikke.

Som opera er den i Oslo relativt uinteressant, balletten har så langt jeg har fått med meg bedre skussmål, men det er nok betydelig rimeligere med en ballettproduksjon enn en operaproduksjon. Sist jeg var på ballett (utover nøtteknekkeren med ungene før jul) var det en håndfull dansere, relativt minimalistisk scenografi og musikk på boks.

Sist redigert:

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Morsomt å se hvor mange turister som strømmer til Operabygget. Må jo være en av Norges mest besøkte turistattraksjoner.
    Byggets kvaliteter er det knappest noen som bestrider - det er en arkitektonisk perle. Det som forgår på innsiden, hvilket er byggets egentlige misjon, er ikke helt i samme klasse.
    Å lage et signalbygg var nok godt representert i planleggingsfasen. Nå har sikkert ikke jeg kompetansen til å vurdere oppsetningene på nivå med deg og Hardingfela, men vil jo ikke tro at det er et sjakktrekk for kvalitetsnivået å gjøre det mindre attraktivt å satse på opera og ballett.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det da vært en god del vellykkede forestillinger på DnO de siste årene. Ikke alle like vellykkede, men det er da også for mye forlangt at alle regissører og dirigenter skal treffe like mye blink. Og det har blitt presentert nyskrevet norsk opera. Elysium fikk kritikk for librettoen av Ravenhills, men de fantastiske klangfargene til komponist Rolf Wallin vil stå igjen som et fint vitnesbyrd om en vital norsk samtidsmusikk på starten av det 21de århundre når historien skrives.

Og et produksjonsmiljø for orkestermusikk gjør at vi fortsatt er en aktiv del av den europeiske kulturarven, som vi både må beskytte og dyrke. Og ikke minst bruke aktivt. Jeg synes ikke det er for mye å investere i den kulturelle dannelse, spesielt i en tid da kulturarven trenger oppmerksomhet og framdrift.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange som tilsynelatende ikke har visst det før under den sittende regjeringen. Men det er kanskje slik at folk glemmer slikt så fort partiet deres er ute av posisjon igjen?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel slik AP har holdt på i alle år etter krigen, så intet nytt her :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Enten det er de røde eller de blå som styrer så blir ikke evnen til å klø hverandres rygg mindre

Professor om Mælands hemmelighold: – Kan ikke forstå hvordan det skal være mulig - Norsk politikk - VG
    Sjokk gitt, at en av Helga Pedersens disipler er kritisk til den sittende regjeringen. Eller at en
    norsk avis ikke har fått med seg hvor deres "ekspert"; er en aktiv Arbeiderpartipolitiker...

Bernt dreg ikkje til Stortinget | På Høyden

"Jan Fridthjof Bernt og Frank Aarebrot er begge mangeårige medlem i Arbeidarpartiet, og
    Aarebrot meiner kollegaen kunne ha blitt ein framifrå folkevald.

– Bernt ville vore ein usedvanleg kompetent tingmann, og det var aldeles strålande av
    ungdomen å trekke han fram. Det var eit veldig interessant kandidatur fordi han har ein
    ekspertise som politikken treng akkurat nå. Det må gjerast noko fundamentalt med
    forvaltninga, og Jan Fridthjof kunne ha vore akkurat rette mannen til å gjere det, seier
    Aarebrot".

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Enten det er de røde eller de blå som styrer så blir ikke evnen til å klø hverandres rygg mindre

Professor om Mælands hemmelighold: – Kan ikke forstå hvordan det skal være mulig - Norsk politikk - VG
    Sjokk gitt, at en av Helga Pedersens disipler er kritisk til den sittende regjeringen. Eller at en
    norsk avis ikke har fått med seg hvor deres "ekspert"; er en aktiv Arbeiderpartipolitiker...

Bernt dreg ikkje til Stortinget | På Høyden

"Jan Fridthjof Bernt og Frank Aarebrot er begge mangeårige medlem i Arbeidarpartiet, og
    Aarebrot meiner kollegaen kunne ha blitt ein framifrå folkevald.

– Bernt ville vore ein usedvanleg kompetent tingmann, og det var aldeles strålande av
    ungdomen å trekke han fram. Det var eit veldig interessant kandidatur fordi han har ein
    ekspertise som politikken treng akkurat nå. Det må gjerast noko fundamentalt med
    forvaltninga, og Jan Fridthjof kunne ha vore akkurat rette mannen til å gjere det, seier
    Aarebrot".

mvh
    Gunnar Brekke
    Ikke noe sjokk i det hele tatt.

Mye av det de driver med er så åpenbart feil at man kan lure på om det hele er blitt så vanlig at det er mere regelen enn unntaket. Hvorfor det skal være så vanskelig å gjennomføre en skikkelig prosess for å få ansatt den mest kapable til stillingen uavhengig av politisk syn er vanskelig å forstå.

Det er på tide at dette får konsekvenser for de det gjelder slik at man slipper å slite med slike saker med jevne mellomrom.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ville vært fint om du innimellom tok av deg"AP svartmaler"-brillene dine, Gunnar, og faktisk tok en titt med objektive øyne på saken.

Fakta er at næringsminister Mæland har fjernet en styreleder og tilsatt en nær venninne uten nærmere begrunnelse etter en høyst unormal saksbehandling, hvorpå hun senere hemmeligholder informasjon/kommunikasjon under påskudd av internt informasjon i intern saksbehandling, noe jusseksperter benekter er mulig ifølge jussen. Når saken ble blåst i media etter 3 uker, sto Mæland sterkt på at inhabilitetsvurdering var unødvendig, noe hun ble tvunget til å gå tilbake på dagen etter.

Denne saken stinker. Og den stinker av korrupsjon. "jeg klapper deg på ryggen, og du klapper meg".

Næringsministeren har satt seg selv i stekepannen og skrudd på varmen, og nå får vi se om det er nok til at hun stekes i sitt eget fett, eller hun klarer å åle seg ut. Hadde Erna vært en god leder ville handlinger som dette medført avskjedigelse, men Erna kommer jo fra samme Høyre-nettverk i Bergen, så hvem vet hva so foregår. Dessverre er det en holdning i Høyre at det er ikke synd å bryte regler, det er synd å bli tatt - ref Ditlev-simonsen og tantene i sveits. Dessuten vet Erna at Venstre aldri vil stille seg bak noe mistillitsforslag, for Venstre er mest opptatt med å peke nese til AP. Men jeg sporer av.

Det stinker korrupsjon, og den stanken kommer fra Mæland selv. Den er så tydelig at det trengs ikke en Helga Pedersen for å påpeke at det lukter.

Mæland burde ha tatt et hint da hennes andre nære Høyre-venninne Drevland ble tiltalt for grov korrupsjon i en sak der Mæland selv sto for lovendringsforslaget. Nå sitter hun i denne blemma, og skulle mistankene stemme så får vi håpe det får følger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bergen Høyre er vel det nærmeste vi kommer en bananrepublikk. Veldig underholdende når indre nettverk får lys på seg.
    Son bergensboende i over 30 år kan jeg bekrefte. Dog er ikke Bergen KRF langt etter.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Kroppsspråket til Monica Mæland er lettere å lese enn en bildebok i barnehagen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    At man velger sine er da ikke noe nytt. Slik er det i alle partier og i alle tider. Finn noe annet å bruke tid på.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Så jo mer utbredt et problem er, desto større grunn til å ikke bry seg med det?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så jo mer utbredt et problem er, desto større grunn til å ikke bry seg med det?
    Det er ikke noe større og mer utbredt nå enn det alltid har vært. Dessuten, politikere kan man ikke stole på, det vet vi alle...

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn