Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.408
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er faktisk utrolig. Å legge opp til at lokalpolitikere selv skal bestemme dette er jo håpløst i utgangspunktet. Dette bør gjennomføres sentralt etter en grundig, objektiv utredning.

Dette ble også totalt nedstemt her i Stavanger der hele området uansett er en region og det for utenforstående virker totalt meningsløst med gjeldende kommunegrenser. Det sier vel litt om hvor lite villige folk er til å velge bort "det trygge".

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Traff en gammel skolebekjent her om dagen - han var nå rådmann i en kommune ute i periferien i Norge. Han sa at nesten uten unntak er de som mener veldig mye og sterkt om dette eldre som er mot av rent sentimentale grunner. I hans kommune var det som ellers svært lav valgdeltagelse. Og gitt det første poenget sier det seg nesten selv at resultatet i en avstemming må bli nei.

Mamma påpekte en gang samme fenomen da hun jobbet på skolekontor i en kommune i bygde-Norge. Det var snakk om å legge ned små grendaskular. Stort sett de eneste som var veldig mot dette var gamle som gikk på skolen for ørten år siden. Foreldre som faktisk hadde barn i skolepliktig alder hadde et langt mer avslappet forhold til saken.

H

Hardingfele

Gjest
    Det mest utrolige er at de legger noe så trivielt som administrativ inndeling ut til folkeavstemming. Valgdeltagelsen tyder også på at folk flest stort sett gir faen. Ekstra merkelig blir det når de neppe hadde tenkt å høre på resultatet uansett med mindre det hadde blitt ja-flertall.

Jeg bor i Oslo og har bodd her siden 2002. Så langt har jeg fysisk oppsøkt en kommunal etat en - 1- gang. Det var da jeg måtte på plan & bygg for å få originaltegningene til huset vi kjøpte ifm en byggesøknad.
    Her oppe i det valdriske har jeg fått høre mye rart.

Blant annet "desentralisert sentralisering" - et uttrykk så morsomt at det burde vært med i noe Kafka skrev, og ikke vært "seriøst" innspill fra ordførerne i regionen.

Vi hadde også et stort folkemøte for alle kommunene, der man ble fortalt at digitaliseringen nødvendiggjorde sentralisering, som om digitalisering ikke har gjort det mulig å kommunisere globalt, fra en hvilken som helst steinrøys.

Det hele er så dårlig gjennomtenkt, utført og solgt inn at man må tro det aldri var meningen å få til en sammenslåing av kommuner. Men det er brukt enormt med penger, tid og andre ressurser på dette, siden Sanner meldte sitt om hvor robust alt mulig skulle bli.

Utfallet er en katastrofe for Sanner, som nå blir nødt til å bruke brekkstang.

Folkeavstemningene var det umulig å unngå - veldig få kommunestyrer hadde mot til å la være å si at man ikke ville arrangere slike.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nok atskillig mer enn nostalgiske tanker ute og går. Det gjelder for eksempel gamle stridigheter hvor gjerne de litt strre kommunene som typisk vil bli senter i en ny storkommune, tidligere har jobbe svært aktivt for å grave til seg funksjoner på bekostning av mindre omkringliggende kommuner. Det handler om framtidig lokalisering av alt fra NAV-kontor, skattekontor, syke og aldershjem, skoler osv osv. Det handler også om praktisk og logisk avstand til kommunale funksjoner. Jeg ser greitt for med at svært mange østlandskommuner gjerne burde slåes sammen, - der hvor man bokstavelig talt kan kaste stein fra rådhus til rådhus. Jeg bor langt uti utkant-Noreg, og den foreslåtte storkommunen i vårt distrikt blir 200km fra yttepunkt til ytterpunkt. Kommunesentret blir ca i midten - med 1,5 t kjøring for å besøke et kommunalt kontor, - dvs i praksis en arbeidsdag ( hvis da ikke saksbehandleren har måttet forlate eller er blitt opptatt på annet vis). Jeg gjorde et eksperiment i fjor en gang, idet jeg tok kommunekartet og tegnet noen sirkler - med 100 km radius favnet jeg fra 20-30 kommuner nord og øst for Oslo, litt avhengig av senterpunktet.

At flere småkommuner sliter med økonomi er helt riktig, men det kommer primært av statens overføring av opgaver til kommunene, uten at det fulgte med tilstrekkelig økonomi, noe som begynte med HVPU reformen tidlig på 80-tallet. Det er med svært stor sannsynlighet julenissetenking at kommunesammenslåinger blir noe særlig billigere, hvilket også bekreftes av flere kjente økonomer. Offentlig byråkrati har sin egen mekanikk for å ese ut, og dette blir ikke noe unntak. Et av argumentene som også brukes er styrking av lokaldemokratiet, hvilket i seg selv er så tåpelig at det faller på egen urimelighet. Rett nok sparer man noen ordførere og rådmenn, men den besparelsen forsvinner som dugg for sola, nå de nye etatssjefer får større ansvar, og et nytt mellomnivå må innføres. Parkinsons lov er fortsatt gyldig.

Ja - det koster faktisk å drive distrikts-Norge, men da bør man også se på hvor verdiskapningen gjøres, og det er ikke i Oslo, og knapt nok i pressområdene på Østlandet. En sterkere sentralisering vil faktisk koste enda mer på sikt, for de som fabulerer om å legge ned distrikts-Norge, fordi det er for dyrt.......
    Navlebeskuelse kalles sånt noe for......

C

cruiser

Gjest
    Problemet med små kommuner er ikke kostnadene til administrativ drift men, kostnaden for innbyggerne iform av dårlige tjenester, dette rammer som regel de svakeste.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Ja, mange steder er det store avstander - men eksempelvis der jeg kommer fra i Møre og Romsdal er det ganske små avstander mellom ulike kommunesentrum og mange små kommuner. Siden nåværende kommunestruktur ble satt er det også bygget tuneller under og bruer over fjordene så reisetidene har blitt mye kortere.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.240
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke smart å ha kommuner med under 1000 innbyggere........

C

cruiser

Gjest
    Problemet med små kommuner er ikke kostnadene til administrativ drift men, kostnaden for innbyggerne iform av dårlige tjenester, dette rammer som regel de svakeste.
    Det du sier der stemmer ikke helt ifølge denne undersøkelsen.
    Forbrukerrådets kommunetest : Forbrukerrådet
    Den testen er helt ubrukelig, kvaliteten på servicetorget er ikke spesielt viktig. Fagmiljø rundt f.eks demens, barnevern etc er derimot meget viktig.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Det du sier der stemmer ikke helt ifølge denne undersøkelsen.
    Forbrukerrådets kommunetest : Forbrukerrådet
    Den undersøkelsen sier kun noe om informasjonskvaliteten, dvs om kommunen svarer raskt, om de i det hele gidder å svare og kvaliteten på svarene som gis. Den sier ingen ting om kommunal tjenesteproduksjon.

Hvert år sjekker Forbrukerrådet servicenivået, tilgjengeligheten og informasjonskvaliteten i alle av landets kommuner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er nok atskillig mer enn nostalgiske tanker ute og går. (...)
    Hører de samme tonene fra egen slekt i Lurøy som er tenkt sammenslått med Rana.

Kart_nykommune_Lurøy-Rana kopi.jpg

Man kan kanskje forstå frykten for at 'alle' offentlige tjenester havner i 'byen', at det blir langt å reise for en del ting?

Når det er sagt, så foregår det vel verdiskapning i hele landet, også der folk flest bor, i byene? Jeg opplever i hvert fall stadig vekk at min turnusjobb matcher dårlig med andres arbeidstid, enten de også jobber turnus eller jobber dagtid. Det er alltid noen som er på jobb, og jeg antar at det ikke utelukkende drives med promping og kaffedrikking, selv i Oslo, det forferdeligste sted på jord...

Sist redigert av en moderator:
    H

Hardingfele

Gjest
    Og det er kun 6% av landets kommuner som er i den kategorien. Noen av dem er forøvrig fylt med stinnrike folk pga oppdrett.

I Norge er det 11.000+ innbyggere i snitt pr kommune, i EU er det 5.000+. Hele argumentet om mer robuste storkommuner faller på sin urimelighet, folk er mer fornøyde med tjenestene de mottar i mindre kommuner.

– Myte at norske kommuner er så små at de må slås sammen | ABC Nyheter

Selv er jeg i "tvende sind" - jeg ser argumenter på begge sider, men ser også at Sanner ikke er videre kartkyndig og at denne sammenslåingen er søkt gjennomført på ugjennomtenkt ideologisk grunnlag, med verdens dårligste grunn: fordi ...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ute i distriktene, kan faktisk et besøk til sentrum i en slik storkommune bli en flere dagers reise, selv om du kjører egen bil, og ære være hvis du er avhenging av offentlig kommunikasjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Begynner faktisk å bli noen år siden jeg var hos slekt på Sleneset nå. Men, artig nok, den gangen var det ytterst sjelden at noen reiste til Mo i det hele tatt. Når man trengte 'byen' til noe, så dro man til Sandnessjøen (Alstahaug) eller Mosjøen (Vefsn) som fortsatt havner utenfor kommunegrensene. Sånn går kanskje kollektivtrafikken, båten og bussen, fortsatt. Om man først tok seg bryderiet med å gjøre en skikkelig reise ut av det, så ble det til Bodø eller like gjerne Trondheim eller Oslo.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    ^ som du sa: Det er så klønete utført at man kunne bli forledet til å tro at Sanner & co egentlig ønsker å sabotere hele prosessen og ikke få til en eneste sammenslåing.

Ledende - dette ??

«I 2016 vil det bli innført et nytt inntektssystem for kommunene som skal gjelde fra 2017. Detaljene er ikke kjent, men det er grunn til å tro at kommune vil kunne få reduserte inntekter. Vil sammenslåing av to eller flere kommuner være et alternativ for å kunne opprettholde dagens nivå på tjenestene eller er det bedre å redusere tilbudet til innbyggerne for å kunne opprettholde dagens kommunegrenser?»

«Ålesundsregionen konkurrerer med andre byregioner om å være et attraktivt vertskap for både offentlige virksomheter og privat næringsliv. Trur du en større regionkommune vil styrke regionens konkurransekraft?»

H

Hardingfele

Gjest
    Her hadde vi Ja, Nei og Vet ikke som alternativ i avstemningen. For å uttynne et Nei - man har ikke Vet ikke i folkeavstemninger.

Måten prosessen er kjørt på har skapt dyp mistillit og har vært en belastning for lokalpolitikerne landet over som har vært med på KMDs opplegg. Diskvalifiserende roteprosess som bør få etterspill.

C

cruiser

Gjest
    Drit i pengene og dårlig gjennomføring. Spørsmålet som bør stilles.. kan NAV Smøla tilby et kompetent og faglig sterkt barnevern?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kan de sikkert - i et interkommunalt samarbeid med andre kommuner, som kanskje også ser ut til å være et poeng, Da får man i alle fall fjernet endel fordommer om nær familie og gammelt søppel, som dessverre litt for ofte kommer til overflaten i mindre samfunn. Kompetanse og fornuft ser ikke akkurat ut til å ha en logisk sammenheng heller, jfr. en mye omtalt bydel i Oslo, samt en lang rekke avisoppslag over det ganske land.

C

cruiser

Gjest
    Mange gjør ikke det, i noen kommuner er "miljøet" så lite at man ikke engang klarer å organisere det i en egen enhet(som i eksempelet over)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.378
    Torget vurderinger
    1
    O.t. ? Mediankommunen i Frankrike har rundtomregnet 380 innbyggere, og de har intet mindre enn drøyt 36 500 kommuner ... https://en.wikipedia.org/wiki/Communes_of_France

Når det gjelder sammenslåing eller ei, så er det et rent politisk prosjekt, som selvfølgelig må ha en demokratisk forankring, dvs i folket. Dersom politikerne ikke klarer å overbevise folket om at ja og/eller nei til sammenslåing er viktig så får de ha lykke til.

mvh
    KJ

H

Hardingfele

Gjest
    Siden skattelette var tema tidligere i tråden.

Reder deltar i Dagsnytt 18 sammen med skattedirektøren. Sistnevnte får beskjed om at han var 9 år "da jeg begynte med dette" - vært byråkrat hele livet, aner ikke stort.

Monaco, Cayman, Panama - alt er helt i orden. Panama Papers er "en avisand. Stol på meg".

Tørket tårer av latter under sendingen.

https://www.nrk.no/video/PS*268908

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.962
    Torget vurderinger
    4
    Denne kunne selvsagt vært plassert i både den rødgrønne tråden, overvåkningstråden også.

Stig O. Johannessen tar den nye politiske lederideologien på kornet.
    Vi ser det samme i politireformen og kommunereformen som vi så i sykehusreformen. Den samme planlagt innholdsløse kommunikasjonen, den samme måten kritikk blir bevisst oversett og marginalisert. Den same måten feil blir bortforklart.

Politi i krise

Det er ikke bare i politiet det har vokst fram en lederelite med en etikk det er grunn til å bekymre seg over.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.378
    Torget vurderinger
    1
    ^ Vettlaus «ledelse» i kombinasjon med politikere som er overivrige på å «utrette» noe, kan bli ganske stygt og dyrt for skattebetalerne.

Jeg tipper at flere av de pågående «reformene» blir håpløst dyre å rydde opp i.

mvh
    KJ

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Denne passer bedre i tråden her i grunn.

Ahh... skatt. Jeg regner med at du får med deg hva Høyre gjennomfører i disse tider med bl.a. støtte fra "småbedriftenes beskytter" Venstre?

De senker skatt på kapital. Greit nok. Men så må de få inn penger da. Så de innfører en ekstraskatt på fortjeneste på aksjesalg og utbytte. Penger tjent via bankkonto = 25% skatt. Penger tjent via aksjer får skattestraff på 15%. altså 28,75%. Neste år ønsker de å senke kapitalskatten til 22% og øke aksjestraffen slik at folk betaler 32% skatt på aksjeutbytter.

AHA! dette må være i SV-ånd. Straff milliardene. Eller kanskje ikke, for det vil aldri Høyre gjøre. For i god Høyre-ånd så legger de inn smutthull for Reitan og co. Putter du aksjene dine inn i en investeringskonto, så slipper du unna hele ekstraskatten. Og samtidig får finansinstitutsjonene massevis av nye kunder.

Nytt år og nye skatteregler det er verdt å merke seg - Nordnetbloggen.no - Nordnetbloggen.no

Så regjeringen senker skattene for store kapitaleiere og skjerper skattene for småsparerne.

Og det i en tid hvor regjeringen "bekymrer seg" for småbedriftene og menneskers vilje til å investere, noe man måtte senke formueskatten for å ordne opp i. Nå har de laget et 2-delt skattesystem. Ett for kapitalistene som bare vil skatte 22% (i år 25%) når de tar utbytte fra investeringskontoen, og ett for småspareren som må skatte 32% (i år 28,75%) når bedriften betaler utbytte.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...migrasjonskrisen-159.html#VMDRtjgZ8OFD4EuY.99

Så hvordan folk stemmer Høyre er for meg en stor gåte. Det eneste de jobber for er at milliardærer skal slippe unna å betale skatt, mens middelklassen må plukke opp regningen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Spesielt, må jeg si. Frustrasjonen er mildt sagt til å forstå, altså. Men etter å ha fulgt et par veterangrupper på FB en stund, så må jeg si at det er skremmende dårlig stelt med rolleforståelsen blant mange av landets tidligere og nåværende soldater. Trenger vi å innføre grunnleggende demokratiteori på rekruttskolen?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende ved å lage en lang tids Forsvarsplan basert på dagen i dag. Hvis Trump blir valgt og USA velger økt isolasjon kan fort nedbygging av Hæren være fatalt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Spesielt, må jeg si. Frustrasjonen er mildt sagt til å forstå, altså. Men etter å ha fulgt et par veterangrupper på FB en stund, så må jeg si at det er skremmende dårlig stelt med rolleforståelsen blant mange av landets tidligere og nåværende soldater. Trenger vi å innføre grunnleggende demokratiteori på rekruttskolen?
    Noen av fotfolket er jo en ting - kan skjønne at de er frustrerte og blir revet med og de hadde jo ikke akkurat tenkt å skade noen, men at en generalmajor ikke skjønner det er mer bekymringsverdig. Kanskje han var borte i den timen på Krigsskolen?

H

Hardingfele

Gjest
    Krever litt å skille snørr og barter når det gjelder fordelene med et demokrati og hvilken vei kommandolinjene helst bør gå. Når det koker under topplokket kan fort utsagn som at "de folkevalgte er en trussel for Norge" komme dettende ut av kjeften forbi snuspakkene. Da hadde det vært en fordel om GIHV tydelig ryddet opp, men Raabye mente altså i første omgang at dette "var inspirerende". Senere ble han satt på bedre tanker.

Vardebrenning fordi landet er truet av sine folkevalgte politikere, under en BlåBlå regjering ...
    Som Zomby_Woof skriver går det hett for seg i forsvarsfora på fb, og enda heitere er det i andre diskusjonsfora. Spennende tider!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gitt offentliggjøringen i går, trengs det nok mer enn vardebrenning for å snu de gråblås rasering av Forsvaret. Sandpåstrøing av generalenes ønske om et behageligere liv og lettere tilgang til kaffelatte i sentrale strøk på østlandet er påfallende. Forsvar av landet er det i alle fall ikke.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Er det bred faglig militær enighet om at det alleralleralleraller viktigste er å bruke en enorm mengde penger på et femtitalls kampfly som kanskje en gang fungerer som avertert?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Prestisjen, og angsten for å måttte innrømme en feil, er så stor at man tydeligvis ofrer det meste for å unngå dette. Merkelige politikerer vi har utviklet - eller er det vi velgere som har skylda?

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Jeg vil gjerne benytte anledningen til å gratulere Erna med terningkast 5. Kanskje du burde ta en Ari og tatovere den på ræ..
    God ferie beibi!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Den viktigste egenskapen du må inneha som politiker er å kunne de mest "populære" ordene på rams. Hvordan du stokker disse ordene ser ut til å være underordnet. Dette gjelder selvfølgelig alle partier.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn