Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vel. Det ser kanskje ille ut, men jeg er ikke sikker på om det er det.

Helikopteret koster fryktelig mye å drive, og det ville vært fjollete pengebruk om narsissistiske 'gatekunstnere' i starten av tenårene var det største problemet vi hadde.

Men det finnes, og mannskapet må være i aktivitet for vedlikehold av kompetanse, utvilking av samarbeidsrutiner og i det hele tatt. Så setter de seg med en kopp kaffe og en debrief. Neste gang tar de kanskje rampungene med sprayboks, gangen etter det kanskje noen som har gjort, eller til og med er i ferd med å gjøre noe som er ordentlig alvorlig.

Helt fair, synes jeg.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og hva er egentlig greia med å poste nesten alt man ser på twitter her inne? Er det ikke twitter som er til denslags?

D

Danke

Gjest
    Jakte på grafittifolk med helikopter faktisk.

Si meg var det noen politihelikopter på Utøya? Jeg er usikker, virket som om luftrommet var fult av media... som filmet at Delta gummibåten som sikkert aldri hadde vært testet med våpen... SANK..

Hvorfor tok det så lang tid før politi kom til øya? Virket som de var redde eller noe, mener å ha hørt rykter om dette.

Dersom det stemmer og at de nølte, så burde de bli avskjediget og heller dirigere trafikken. Når du er signa opp for å bekjempe terror og mafia, så bør man vite hva man har som oppgaver og plikt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Støtter Zomby. Dette er nok trening / få flytid / whatever.

Det ville selvsagt være fjollete å ta av dersom å jakte på noen grafittikunstnere var målet, men den mer generelle problemstillingen "helikopterbistand til politi på bakken i jakt på noen" er nok noe som er høyst relevant å trene på. I Norge ser slikt såpass sjelden at det nok er nødvendig å øve og ikke vente på at det faktisk er et behov for det.

H

Hardingfele

Gjest

Si meg var det noen politihelikopter på Utøya? Jeg er usikker, virket som om luftrommet var fult av media... som filmet at Delta gummibåten som sikkert aldri hadde vært testet med våpen... SANK..

Hvorfor tok det så lang tid før politi kom til øya? Virket som de var redde eller noe, mener å ha hørt rykter om dette.

Dersom det stemmer og at de nølte, så burde de bli avskjediget og heller dirigere trafikken. Når du er signa opp for å bekjempe terror og mafia, så bør man vite hva man har som oppgaver og plikt.
    Hmmm - troller du?

Politihelikoptermannskapet var på ferie.

Hvordan tester man en gummibåt med våpen? Skrujern? Ostekniv? Den var jo ikke lekk, den gummibåten, og sank altså ikke. Men den ble overbelastet.

Deltastyrken virket ikke redd, snarere overivrig dumdristig i sitt forsøk på invasjon i rød gummibåt. Ganske lett mål, den gjengen, om man ønsket å skyte på dem. Hvilket på en måte tilsier at de ikke var redde, samme hva du har hørt av rykter. Men de oppførte seg på en måte man ikke forbinder med en elitestyrke. Det er noe annet.

Om du mener at noen i politiet var redd "og at de nølte" og at de dermed burde vært avskjediget, så tror jeg du har misforstått rollene til ulike avdelinger innen politiet. Ved terroraksjoner er det ikke forventet at vanlig politi skal trå til slik du har sett i æksjønfilmer.

Verden er full av Lenestolsgeneraler ...

Vedlegg

D

Danke

Gjest

Hmmm - troller du?

Politihelikoptermannskapet var på ferie.

Hvordan tester man en gummibåt med våpen? Skrujern? Ostekniv? Den var jo ikke lekk, den gummibåten, og sank altså ikke. Men den ble overbelastet.

Deltastyrken virket ikke redd, snarere overivrig dumdristig i sitt forsøk på invasjon i rød gummibåt. Ganske lett mål, den gjengen, om man ønsket å skyte på dem. Hvilket på en måte tilsier at de ikke var redde, samme hva du har hørt av rykter. Men de oppførte seg på en måte man ikke forbinder med en elitestyrke. Det er noe annet.

Om du mener at noen i politiet var redd "og at de nølte" og at de dermed burde vært avskjediget, så tror jeg du har misforstått rollene til ulike avdelinger innen politiet. Ved terroraksjoner er det ikke forventet at vanlig politi skal trå til slik du har sett i æksjønfilmer.

Verden er full av Lenestolsgeneraler ...
    Man må selvfølgelig teste politibåter med antall mannskap og våpen som trengs på et oppdrag. Dette bør absolutt gjøres på øvelse, og det virker som om det ikke var gjort. Det er flaut.

Politiet har fått kritikk på at de kunne vært på åsted minst 20 minutter før, dette har kommet fram i kommisjonen tror jeg. Faktisk kunne hele utøya vært unngått. Dette fordi tipsere ringte inn registreringsnummer på Breiviks bil, politiet kjørte faktisk etter ham på vei mot utøya uten å vite om det fordi informasjonen ikke var sendt videre.

DELTAGRUPPEN er absolutt ikke VANLIGE politifolk, dette er elite/antiterror politi.

https://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Så en morsom kommentar på facebook i forbindelse med Anundsens falske fb-profil: Kanskje han kan oppfordre til at folk brenner facebook, slik han i sin tid ba dem brenne Tønsberg blad, da han mislikte hva avisen skrev.

Hans forklaring var absurd. Han skulle ha det til at han hadde "trykket på feil knapp." Skal nok en del mer til å gå ut fra sin offisielle profil og inn på den anonyme ...

Justisministeren bør nok bruke sin tid bedre enn å henge på fb, på jakt etter utro tjenere i eget apparat.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva synes folk om en justisminister som bruker en falsk, eller 'anonym' facebookprofil ved en 'feiltagelse'?

Justisministeren konfronterte politimann via anonym Facebook-profil - sier han trykket på feil knapp- Dagbladet
    Er jo vant til litt av hvert fra den kanten. Mannen er lite egnet som justisminister, det skjønner vel de fleste nå.
    Jepp. Anders synes han er kjempeflink, og på toppen av det hele en trivelig fyr. Sånn kommer det til å forbli.

Det rare er at Erna fortsatt ikke skjønner det.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Bare et forslag altså: Audun Lysbakken som forsvarsminister.
    Audun Automatgevær.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trodde først bildet var en montasje og lagd som satire. Ah, Bård...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Er vel få ting som er kjedeligere enn å sitte på stortinget. Er en grunn til at salen stort sett er tom når det skjer noe der.

Alt er jo i praksis vedtatt og utdebattert på forhånd uansett.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Er vel få ting som er kjedeligere enn å sitte på stortinget. Er en grunn til at salen stort sett er tom når det skjer noe der.

Er det lenge siden du satt på tinget nå?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Joa. Beslutningene er som regel allerede tatt når det 'debatteres' i storstua. Men ikke desto mindre etter debatt, vel? I partigruppene, i komiteene, i gangene. På grunnlag av drøye mengder dokumenter gjennomlest av de som har saken i sitt felt, under sin komité og i det hele tatt. Med unntak av 'enkelte statsråder', så har jeg inntrykk av at politikere leser og tenker over høringsuttalelser og denslags. Den formelle 'debatten' er vel gjerne for å strø sand på ting, nesten å få det i referatet og dokumentert for fremtiden. Grunnen til at salen er tom kan fort være at representantene leser eller diskuterer sitt eget 'fag' et annet sted, eller lager film, alt ettersom,

Ikke at jeg stiller til valg, men jeg tror det kunne vært en helt OK jobb, bortsett fra alle møtene....

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Erna er på nivå 16. Trine driver vel fortsatt og loker på nivå 14. Men når det er sagt så er det fortsatt et hav av møter å ta av.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949

Joa. Beslutningene er som regel allerede tatt når det 'debatteres' i storstua. Men ikke desto mindre etter debatt, vel? I partigruppene, i komiteene, i gangene. På grunnlag av drøye mengder dokumenter gjennomlest av de som har saken i sitt felt, under sin komité og i det hele tatt. Med unntak av 'enkelte statsråder', så har jeg inntrykk av at politikere leser og tenker over høringsuttalelser og denslags. Den formelle 'debatten' er vel gjerne for å strø sand på ting, nesten å få det i referatet og dokumentert for fremtiden. Grunnen til at salen er tom kan fort være at representantene leser eller diskuterer sitt eget 'fag' et annet sted, eller lager film, alt ettersom,

Ikke at jeg stiller til valg, men jeg tror det kunne vært en helt OK jobb, bortsett fra alle møtene....
    Nå siktet jeg spesifikt til å oppholde seg i Stortingssalen under "debatter" og denslags. Selve tilværet som litt obskur representant er nok generelt helt ok skulle jeg tro.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Trine leverer konstant massevis å ta henne på, og alt gutta her inne klarer å finne er kroppsfasongen...
    Ja, jeg husker hun på vegne av enslige krevde mindre forpakninger av ferdigmat, for hun var lei av å spise samme mat flere dager etter hverandre eller å måtte fryse ned rester. Den var morsom. Jeg tror forresten Trine har funnet en tredje mulighet.
    fnis

• Liker
    Reaksjoner: OMF

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Er det bare meg eller ser Hareide litt veik ut sammen Erna, Siv og Trine?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Trine leverer konstant massevis å ta henne på, og alt gutta her inne klarer å finne er kroppsfasongen...
    Ja, jeg husker hun på vegne av enslige krevde mindre forpakninger av ferdigmat, for hun var lei av å spise samme mat flere dager etter hverandre eller å måtte fryse ned rester. Den var morsom. Jeg tror forresten Trine har funnet en tredje mulighet.
    fnis
    Var det bare jeg som fikk assosiasjoner til ABB's psykiske torturhelvete, nå?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn