Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Ikke påfallende enkelt å se hvor eventuelle forsmådde Høire-velgere skulle gå. Venstre? Funker sikkert for en del. FrP? Nei, KrF? Nei. Støres AP eller SP? Neppe. Man kan alltids bli hjemmesitter, men det bør man helst heller ikke bli.

    Og som den store filisofen Trond Giske sa: "Folk flest driter i Sindre Finnes", noe jeg tror han har helt rett i. Verden ser ofte ganske annerledes ut fra desken i avisene enn hva den gjør fra - vel - verden.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    I tillegg synes jeg pressen må tenke etikk fremover, det begynner å bli noe Moxneskt over Finnes nå, så det kan være på plass å vurdere om han allerede er nede for telling.
    Det er jeg forsåvidt enig i, men den som virkelig kunne skjerme Finnes er jo Erna selv. Det er jo pga at hun ikke er fornøyd og vil ha enda mer, ikke engang etter 20 år som Høyre-leder og åtte år i statsministerstolen er det nok.

    Det er etterhvert ganske påfallende hvor lite Erna, som angivelig er så detaljorientert, har brydd seg om og visst om ektemannens gjøren og laden. Finnes selv har vist seg som en aldeles utrolig upålitelig løs kanon, som har løyet til både ektefelle og arbeidsgiver, og trosset direkte anbefalinger fra SMK både når det gjelder aksjehandel og lobbyvirksomhet. Ikke engang sjefen hans kjente til det siste, Sindre var jo bare en tallknuser, hvilket sikkert er passende rolle for en siviløkonom. 😏

    Tross alt dette det sikter Erna seg ufortrødent inn på en ny runde som statsminister. Med samme Finnes ved sin side.

    Det er dette som gjør at Finnes får oppmerksomhet, mannen i seg selv er det vel få som bryr seg særlig om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Det er dette som gjør at Finnes får oppmerksomhet, mannen i seg selv er det vel få som bryr seg særlig om.
    Tror ikke særlig mange egentlig bryr seg fryktelig mye om aksjehandelen hans, ringen hans eller om Erna har viet dette sin hele oppmerksomhet heller for den saks skyld eller om hun skulle/burde/måtte ett-eller-annet. Meningsmålingene så langt tyder i alle fall på det. Av små og store bekymringer og problemer folk har i livene sine tipper jeg dette kommer veldig langt ned på listen - om det i det hele er på listen. Noe som for øvrig gjelder ganske så mange saker som preger nyhetsbildet fra politikken eller politikken selv for den saks skyld.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Meningsmålingene demonstrerer nok like mye hva "folk flest" tenker om gjengen til Jonas og Trygve. Kritikken var vel forøvrig rettet mot
    norsk presse.

    Jeg kjenner ikke andres liste, for egen del føyer dette seg inn i rekken av reiseregninger, pendlerboliger, gutterom, mastergrad-juks,
    stabbur pluss hva det nå er jeg kan ha glemt.

    Ikke nødvendigvis de største sakene i verden noen av dem, men fortsatt ikke OK.

    IMG_2417.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Meningsmålingene demonstrerer nok like mye hva "folk flest" tenker om gjengen til Jonas og Trygve. Kritikken var vel forøvrig rettet mot
    norsk presse.

    Jeg kjenner ikke andres liste, for egen del føyer dette seg inn i rekken av reiseregninger, pendlerboliger, gutterom, mastergrad-juks,
    stabbur pluss hva det nå er jeg kan ha glemt.

    Ikke nødvendigvis de største sakene i verden noen av dem, men fortsatt ikke OK.

    Vis vedlegget 991615
    Er det her kommentaren er:
    My precious my precious
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det verste med dette er at ingenting av denne humbugen synes å affisere Høire som parti... der er det visst bare velstand og glede...
    Hilsen ex H-velger....
    Men hvor skal da en ex-H velger da gå?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Men hvor skal da en ex-H velger da gå?
    Som selvstendig næringsdrivende på 57 år med barn og barnebarn:

    For min del ser jeg på hvilke partier som gjør mest for å motvirke den samfunnsutviklingen jeg frykter mest: Økt polarisering og ‘strekk i laget’. Norges største fordel er den (til nå) unike tilliten til at samfunnsmaskineriet også jobber for meg og alle andre. At å yte min del inn i dette samfunnet sikrer meg en rettferdig kakebit tilbake.Der vi prøver å ta vare på mest mulig av det som har gitt oss et godt samfunn å leve i. Individuell frihet under ansvar. Mange land er fremdeles der, enda flere land har vært der, men har mer eller mindre gått over til en annen type samfunn. La makt og penger stadig mer bli to sider av samme sak, oppkonsentrér de samme pengene og makten på færre og færre hender, reduser sosial mobilitet gjennom stagnerte lønninger og stadig høyere levekostnader (lag marked av absolutt alt), tåkelegg all kritisk tenkning med stadig mer polarisert og toksisk offentlig debatt etc etc. Når samfunnslimet ryker og folk begynner å hate - sørg for å la røkla hate hverandre og ikke gutta på toppen.

    Og du har fått det perfekte samfunn for noen få og et dystopisk helvete for alle andre. Se deg rundt og tenk på hvor enkelte land er nå, hvor de var og hvor Norge er på den glideskalaen der. Det er ikke naturlover som styrer utviklingen, det er bevisste politiske valg. Vi er ikke immune mot det som skjer i USA og andre steder. Vi har akkurat fått føle på viktigheten av personkultus som en del av denne glideforskyvningen.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079

    Kanskje de tenkte at hvis de gjentok det ofte nok så ble det sant?

    Helt tilbake i 1997 skjedde feilen for første gang. Den ble gjentatt i 2001, og så igjen i 2005.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man ser bort fra hva andre tidvis har titulert han som, så omtalte Finnes seg selv som (bare) økonom i selvbiografien Ved Ernas side (2022).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Nevnte ikke ringen da.
    VG som er kilden. Har ikke lest boka. Den sies å være kjedelig. Men det er klart at hvor mange dager han har båret ringen, fortjener en egen granskning.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Høyre burde lansere en ny statsministerkandidat. Kan jeg få foreslå Jonas Gahr Støre? En god høyremann....

    Tror ikke det hadde blitt noe mer tak i Støre i Høyre, full av tomme ord ville han fremdeles vært, hva med å se til ungdommen unge høyre lederen har da vist noen lovende takter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje det er slik at hvis du har titulert deg med en utdannelse/status lenge nok så blir den din... en slags hevd altså.. 🤭 🤭 For en stymper.
    Som nevnt har jeg kjent mannen ganske lenge. Jeg visste faktisk ikke at han aldri gjorde ferdig NHH-graden før nå. Det har ikke vært nevnt noe sted jeg har vært tilstede. På det tidspunktet den burde blitt ferdig bodde nok jeg i USA og hadde lite kontakt med venner fra studietiden i Norge. Det er mulig jeg gikk glipp av noe da. Jeg vil nødig amatørpsykologisere for mye, men det må være noen gap mellom hva man skulle ønske at man var og hva man selv har fått til her. Det står respekt av hvordan har støttet Erna i alle år, men det virker jo som selvbildet hans var et annet sted. Ikke bra.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Ørjaseter er klar og tydelig. Ja, det er lov å være prinsipiell også i Norge i 2024. Selv om mange ikke skjønner det, spesielt i Høire og spesielt mumlemåsegg Erna Solberg !
    Det var en kommentator som lurte på hva slags sleggefett Erna var smurt inn med siden hun klarte å gli unna det meste. (Å få bilder i hodet er ikke lov...)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det er også en smule interessant at det finnes en naturlig størrelse for partier
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Er vi i ferd med å kopiere US også mht valg, valget mellom kandidatene ala pest eller kolera?
    Høyre får fremgang, ala trump, fordi regjeringen SAp er elendig ala Biden...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også en smule interessant at det finnes en naturlig størrelse for partier
    I den grad man oppfatter partiene som representanter for og koalisjoner av samfunnsgrupper gjør det jo det. Eksempelvis har Høyre ofte blitt oppfattet som et parti for middelklassen med villa og bil. Det gir en pekepinn om enslags «normal» oppslutning i valg. På samme måte var AP et parti som representerte industriarbeiderne, men nå har de også villa, bil og toppskatt, og ser derfor andre steder etter noen som tar vare på deres interesser.

    Mht INP er det ikke helt enkelt å få øye på et naturlig grunnfjell for et parti som påstår å være «garantisten for stabilitet og forutsigbarhet» for deretter å oppløses i fraksjonskamp, personstrid og partisplittelse så popcornføyka står. Derfor null som naturlig størrelse. Det finnes ikke noe marked for den varen de selger.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Er veldig overrasket over at folk i det hele tatt stemmer Høyre og AP fremdeles jeg da.
    Men folk holder med laget sitt uansett hvilke "banditter" som leder partiet. :)

    Mvh.
    SAL
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er vi i ferd med å kopiere US også mht valg, valget mellom kandidatene ala pest eller kolera?
    Høyre får fremgang, ala trump, fordi regjeringen SAp er elendig ala Biden...
    Tror ikke det er så dramatisk, men at H får en stor andel av lillavelgerne takket være Ap/Sp-regjeringens mange bravader tror jeg nok.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Det er rørende at NHO og Høire er mere opptatt av de få som har fløyet til Sveits, enn de mange som tjener langt under snittet og har økonomisk trøbbel nå!
    En gang i tiden var Høire et anstendig konservativt parti, men det er lenge siden nå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er rørende at NHO og Høire er mere opptatt av de få som har fløyet til Sveits, enn de mange som tjener langt under snittet og har økonomisk trøbbel nå!
    En gang i tiden var Høire et anstendig konservativt parti, men det er lenge siden nå.
    Når var de det? Erling Norvik var riktignok en anstendig formann, men Kåre Willoch var langt fra like anstendig som statsminister. Jo Benkow var dog ikke ille.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Høyresiden og NHO har ofte kjørt småbedrifter foran seg i debatten om formuesskatt.
    Xempel en som eier en virksomhet til 20mill, og tjener 600.- må betale 200.- i formuesskatt.
    Nå vil de fjerne formuesskatten helt, men er imot et høyere bunnfradrag.
    Bedre kan de knapt si det, enn at det er de store formuene de egentlig kjemper for!
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Slår inn på nettoformue over 1,7 mill, og da med svimlende satser på 0,7% til kommune og 0,% til staten. Er man belemret med formue over 20 mill øker den statlige satsen til ubarmhjertige 0,4% mens den kommunale satsen fortsatt er 0,7%.

    Brutale greier dette, og helt urimelig selvsagt. 😏

    Et eksempel levert av google, for inntektsåret 2024:

    Eksempel på beregning av formuesskatt
    La oss si at din nettoformue er 2 200 000 kroner, og fribeløpet er 1 700 000 kroner. Differansen mellom nettoformuen og fribeløpet er 500 000 kroner. Når satsen for kommunal formuesskatt er 0,7 prosent og satsen for statlig formuesskatt er 0,3 prosent, vil formuesskatten bli beregnet slik:

    • 500 000 kr * 0,7 prosent = 3 500 kr i kommunal formuesskatt
    • 500 000 kr * 0,3 prosent = 1 500 kr i statlig formuesskatt
    Total formuesskatt: 3 500 kr + 1500 kr = 5 000 kr

    I dette eksemplet vil du altså betale 5 000 kr i formuesskatt.


    Dette er nok noe folk flest bør stå opp imot ja. Klart dette dreper all investeringslyst.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Slår inn på nettoformue over 1,7 mill, og da med svimlende satser på 0,7% til kommune og 0,% til staten. Er man belemret med formue over 20 mill øker den statlige satsen til ubarmhjertige 0,4% mens den kommunale satsen fortsatt er 0,7%.

    Brutale greier dette, og helt urimelig selvsagt. 😏

    Et eksempel levert av google, for inntektsåret 2024:

    Eksempel på beregning av formuesskatt
    La oss si at din nettoformue er 2 200 000 kroner, og fribeløpet er 1 700 000 kroner. Differansen mellom nettoformuen og fribeløpet er 500 000 kroner. Når satsen for kommunal formuesskatt er 0,7 prosent og satsen for statlig formuesskatt er 0,3 prosent, vil formuesskatten bli beregnet slik:

    • 500 000 kr * 0,7 prosent = 3 500 kr i kommunal formuesskatt
    • 500 000 kr * 0,3 prosent = 1 500 kr i statlig formuesskatt
    Total formuesskatt: 3 500 kr + 1500 kr = 5 000 kr

    I dette eksemplet vil du altså betale 5 000 kr i formuesskatt.


    Dette er nok noe folk flest bør stå opp imot ja. Klart dette dreper all investeringslyst.
    Med Business Class på Swiss Air rekker det knapt til en enveis billett.
    Men for noen er det verdt det for å tro at Vedum gliser litt mindre.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, Vedum begikk jo den kardinalsynd at han gikk etter de rike med retorikk da han sa han skulle flå de rike.

    Ett sted må grensen gå, tross alt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Nå sparer jeg et par tusen i fond i måneden.
    Men med tanke på at Rødt og Sv og kanskje til og med de 3 små kineserne skal komme til makta... og skatte meg flerfoldige ganger...
    Bør jeg ta de ut og kjøpe Vinyl og NOS rør og noen hornhøytalere?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Dette er nok noe folk flest bør stå opp imot ja. Klart dette dreper all investeringslyst.
    "Folk flest" har ikke noe problem med formuesskatten. Den er derimot meget ødeleggende for norske investorer i kapitalkrevende næringer, slik som næringseiendom, boligbygging, industri, turisme m.m. Sånn sett er ditt lønnsmottaker-talleksempel irrelevant for problemstillingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    Eksempel på beregning av formuesskatt
    La oss si at din nettoformue er 2 200 000 kroner, og fribeløpet er 1 700 000 kroner. Differansen mellom nettoformuen og fribeløpet er 500 000 kroner. Når satsen for kommunal formuesskatt er 0,7 prosent og satsen for statlig formuesskatt er 0,3 prosent, vil formuesskatten bli beregnet slik:

    • 500 000 kr * 0,7 prosent = 3 500 kr i kommunal formuesskatt
    • 500 000 kr * 0,3 prosent = 1 500 kr i statlig formuesskatt
    Total formuesskatt: 3 500 kr + 1500 kr = 5 000 kr

    I dette eksemplet vil du altså betale 5 000 kr i formuesskatt.


    Dette er nok noe folk flest bør stå opp imot ja. Klart dette dreper all investeringslyst.
    Om man har ordentlig stor formue, noe 2.2 millioner på ingen måte er, så er situasjonen i praksis at man løpende må realisere noe gevinst, som da blir beskattet som avkastning, for å betale formueskatten. Da blir den effektivt skattesatsen temmelig høy. For noenlunde normale lønnsmottagere i formueposisjon så betjenes de få lappene det er snakk om rimelig greit av lønnsinntekten.

    Grunnen til at ikke gud og hvermann er i formueskatteposisjon i Norge er at de langt fleste har omtrent hele sin formue i form av egen bolig som, sammenlignet med andre formueobjekter, er svært gunstig behandlet i skattesystemet. Tenk deg at det ikke var slik:

    Si at du jobber som lærer i Oslo i en bolig du har arvet etter foreldrene dine slik at du ikke har gjeld. Boligen er verdt 15 millioner kroner. Du skulle da betalt 113.000 kroner i formueskatt i året på den. dersom den var ligningsført til sin faktiske verdi. Hvordan hadde du sett på dette da? Det er da ikke noe problem for deg, du kan bare selge av den (og skatte av gevinsten om ikke den også var fritatt) og kjøpe en annen bolig. Hva ville problemet vært? Du er rik, har masse formue og kan vel betale skarve 113.000 kroner i året?

    Eller så kunne du hvert år lånt penger til å betale formueskatten din og tatt på deg stadig mer gjeld.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ikke sikkert det hadde vært så dumt om jeg hadde sluppet å betale skatt på alle driftsinntektene mine i tillegg, men kun skattet av overskuddet.

    Hadde jeg sluppet unna med 113.000 i året i skatt ville jeg spart en masse penger, penger jeg kunne investert i det lokale næringslivet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikkert det hadde vært så dumt om jeg hadde sluppet å betale skatt på alle driftsinntektene mine i tillegg, men kun skattet av overskuddet.

    Hadde jeg sluppet unna med 113.000 i året i skatt ville jeg spart en masse penger, penger jeg kunne investert i det lokale næringslivet.
    Velment råd: Ikke skriv så skråsikkert om et tema du ikke forstår.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn