Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    De store, klassiske skillelinjene er borte.
    Kampen mellom arbeidstaker og arbeidskjøper er over (merk hvordan ordet arbeidsgiver er fordomsstyrt, slik ordet arbeidskjøper også er det. Hvilket er det riktigste?) Kapitalkreftene er bredt fordelt på det politiske spektret. I seneste episode av Makta blir dette kommentert av møbelforhandleren på Jessheim, som forteller at med konsolideringen rundt Gro H. B. som statsministeren tapte arbeiderne sitt eget parti, landet fikk to store parti som egentlig fører samme politikk. Det kan vel påstås at Gro sørget for å påskynde overgangen til Der Mitte, som Gerhard Schröder kalte det, The Third Way hos Blair og Clinton -- sosialdemokratiene skulle bli kapitaldemokratier.

    Og nå gjør arbeiderne i landene som tidligere hadde greie sosialdemokratiske forhold opprør, fordi de er blitt frarøvet det de trodde var sikre fremtidsutsikter. Ved seneste presidentvalg i Frankrike var tidligere gigantpartier redusert til sølepytter, skubbet til side av nye partikonstruksjoner. Både Republikanerne og Sosialistene ble stående og måpe. Sistnevntes kandidat fikk 1,7% av stemmene, der partiet noen tiår tilbake kunne vinne valget i første runde -- Valerie Pecrésse fra Republikanerne fikk 4,8%, og det partiet har også vunnet i første runde, for mange år siden.

    Samme utvikling vil skje her. Hverken Høyre eller Ap har svaret for fremtiden i Norge, og hva det svaret blir er en måltavle i bevegelse. I Sverige er Sverigedemokratene største parti på høyresiden, i Nederland sitter partiene og undrer over hva som hendte, da Gert Wilders ble valgseierherre nylig.

    Og svaret er å finne i denne boken, Climate Change and the Nation State, the realist case, av Anatol Lieven.

    Dessverre tror jeg du har rett.
    Velgernes respons er å erstatte de man synes er idioter med noen virkelige idioter.

    Et tiltak kunne være å ta tak i et problem og fikse det, i stedet for å komme med et kommunikasjonsrådgiverprogramert svar som inneholder floskler av typen
    "synergi", "optimalisere", "effektivisere" og "enda bedre".

    Kort sagt litt mer Torbjørn Berntsen kanskje?
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Reiulf Steen var vel siste partilederen i Ap med arbeiderbakgrunn. Var det rart han drakk?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Virket sånn. Han sleit litt med å forhindre at Gro tok over, og lyktes ikke helt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.789
    Torget vurderinger
    0
    Han bærsja vel på leggen da han forsøkte seg på henne. Ble litt vanskeligere da.

    Husker at jeg var ganske så aktiv i UH på den tiden der. Det ble laget en del vitsetegninger i plakatformat som herjet med
    AP i forbindelse med valget. Ganske artig veltegnet satire på gynasiastnivå. En av dem var en tegning av Gro der Reiulf sto litt på skrå bak henne med ryggen til. Og teksten var "Æ E I A Æ Å!" Dette henspeiler på en utgammel trøndervits, der en gutt sier at han går i A klassen han også. Men med en "litt" annen fordeling av trykk på ulike bokstaver får det en helt annen mening. Vår lokale formann, senere ordfører i Trondheim, Marvin Wiseth la ned veto mot bruk av denne! I dag er jeg helt enig i Marvins avgjørelse. Tror jeg har en kopi av denne plakaten "et eller annet sted".
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hadde mange kjente på den tiden som likte å dra den frasen.
    Husker jeg brukte å følge opp med spørre -i hvem?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En grei innføring i forskjellen på fagre intensjoner og praksis

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, men kanskje man som statsministergemal burde velge andre kommunikasjonsformer enn sms om såpass viktige saker? Og kanskje burde staben på smk påpekt nettopp det, og bedt om en mer formell form for noe såpass vesentlig?

    SMK advarte jo mot aktiviteten til Finnes. Det alene burde være nok til å sørge for at all kommunikasjon ble forsvarlig dokumentert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja, men kanskje man som statsministergemal burde velge andre kommunikasjonsformer enn sms om såpass viktige saker? Og kanskje burde staben på smk påpekt nettopp det, og bedt om en mer formell form for noe såpass vesentlig?

    SMK advarte jo mot aktiviteten til Finnes. Det alene burde være nok til å sørge for at all kommunikasjon ble forsvarlig dokumentert.
    Poenget er st etter at norsk journalistkorps kollektivt har fått ereksjon av å prøve å avdekke snusk og innsidehandel som fisler ut i ingen verdens ting er det nye at man prøver å innbille folk st manglende journsføring er helt unikt og sikkert tegn på tung korrupsjon. Aftenpostens kommentator påpeker at det er det ikke, det er faktisk helt vanlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok kun hos allmuen at NMP er påkrevd. Hos toppene forefinnes selvsagt ikke noe tvil om at de alltid forholder seg korrekt til regler og normer.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Poenget er st etter at norsk journalistkorps kollektivt har fått ereksjon av å prøve å avdekke snusk og innsidehandel som fisler ut i ingen verdens ting er det nye at man prøver å innbille folk st manglende journsføring er helt unikt og sikkert tegn på tung korrupsjon. Aftenpostens kommentator påpeker at det er det ikke, det er faktisk helt vanlig.
    Jeg kjenner ikke så mye til norsk journalistkorps seksuelle preferanser, men for meg virker det som det først og fremst gjør jobben sin.

    Aftenpostens kommentator også, selv om han ikke er helt objektiv politisk sett.

    Utfallet er ikke det viktigste - hva om Sindre Finnes faktisk hadde bedrevet innsidehandel og snusk, hadde smk sin mangelfulle journalføring da vært et problem?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Utfallet er ikke det viktigste - hva om Sindre Finnes faktisk hadde bedrevet innsidehandel og snusk, hadde smk sin mangelfulle journalføring da vært et problem?
    Egentig ikke, jeg vil tro at dersom man handler på innsideinformasjon så korresponderer man ikke med Statsministerens kontor om akkurat det. Jeg ville i alle fall ikke gjort det for å si det slik.

    SMKs bekrymringer er og var knyttet til Ernas habilitet og mulighet til å utøve sitt embete, ikke til om FInnes handlet på priviligert informasjon eller ikke.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Egentig ikke, jeg vil tro at dersom man handler på innsideinformasjon så korresponderer man ikke med Statsministerens kontor om akkurat det. Jeg ville i alle fall ikke gjort det for å si det slik.

    SMKs bekrymringer er og var knyttet til Ernas habilitet og mulighet til å utøve sitt embete, ikke til om FInnes handlet på priviligert informasjon eller ikke.
    Nå har jo Erna innrømmet muligheten for inhabilitet i noen saker, kan det være saker som SMK burde ha varslet henne om?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    ^ @Dr Dong

    Ja. Både Stortingsskandalane, regjeringsskandalane og denne siste NSM-saka gjev meg inntrykk av at byråkrati og administrasjon ber ein temmeleg stor del av skulda.

    Ikkje heilt som i Yes, (Prime) Minister.

    Heller at det ikkje har vore vaksne heime som har fortalt korleis ein oppfører seg i eit verv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Har han løyet til seg en tittel? Nesten juks, det. Det skumle er at løgnhalsen og juksemakeren antageligvis snart blir beboer av statsministerboligen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Enfoldige meg som trudde at titler var ut.. Såå feil kan man ta
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Denne står i ei FB gruppe kalt "Nordnorsk humor."... fyren er jo absolutt inne på noe..... :cool:
    " Ser ut til at man må være nøye med å ha tunga i rett munn på denne siden, vi får se om dette slipper gjennom sensuren
    😃

    Altså; jeg er sivilist og ganske økonomisk, det ser ut til å være tilsttrekkelig for å kalle seg siviløkonom
    😝

    Videre har jeg master! Jeg har mesan-mast på den gamle motor-seksringen og ei ur-gammel åttringmast etter oldefars Lofot-båt. Altså master, ref bøyningsform av substantivet "mast".
    Så, med den gjeldene stortings-moral og lettvinte omgang med titler, er jeg siviløkonom med master. Det er jo ikke løgn en gang!
    😆
    🤣
    🤣

    Kan jeg være kvalifisert til en ministerpost?
    🤪
    🤡
    ...."
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ved enkelte anledninger har jeg brukt tittelen siviløkonom, noe som er blitt hengende ved. Dette har vært feil av meg, og det beklager jeg, sier Finnes.

    Det var da enda godt at han ikke hadde gjort noe galt, men bare noe feil. :rolleyes:
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Altså, det var jo så trivelig når vi kunne konsentrere oss om hoderystende harme over de rødgrønne-klipp-og-limerne, nesten kultent å trekke opp Sindre nå. Erna har jo tatt både avstand og avstøt fra ham, og etterpå måtte hun intervjues skikkelig mange ganger enda hun snart skal være statsminister igjen. Det får da være måte på. Se, Kjerkol!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det får da være måte på. Se, Kjerkol!
    Men, men. Eg frydar meg sjølvsagt når Solberg og/eller Finnes vert grilla over open eld, men dette er rett og slett ei ikkje-sak?

    Nokon har kopla det at han gjekk på NHH med at han er siviløkonom, for det vert folk der ute, og så har han ikkje alltid tenk på/brydd seg om å korrigere (“ja, ej leverte aldri diplomoppgåva, så teknisk sett e ej bare økonom”).

    Eg er sikker på at folk har omtalt meg som “master i historie” sjølv om eg teknisk sett er “cand.philol”. Media har gjort ein god og viktig jobb med å avdekkja både daytrading og klypp-og-lim frå Kongens bord, men dette byrjar å verta tynt.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174



    Det var da enda godt at han ikke hadde gjort noe galt, men bare noe feil. :rolleyes:
    Alle disse lurifaksene har bare " det var feil av meg og jeg beklager". Beklage til hvem ?

    Også dette er gjort med fullt bevisst vitende og vilje (vond ?) . Ikke noe "ooops, det var visst dumt av meg, var ikke klar over ... "

    Hvis Erna har visst om dette..... . Da er også hun nedsprutet av skit !
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ikke helt ikke-sak kanskje.


    Omtales som siviløkonom på regjeringens hjemmesider
    Erna Solberg sier via sin presserådgiver at hun aldri har trodd at Finnes var utdannet siviløkonom. Det til tross for at det i biografien om Solberg, på regjeringens hjemmesider, står at Høyre-lederen har vært gift med siviløkonom Sindre Finnes siden 1996.

     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Men, men. Eg frydar meg sjølvsagt når Solberg og/elles Finnes vert grilla over open eld, men dette er rett og slett ei ikkje-sak?

    Nokon har kopla det at han gjekk på NHH med at han er siviløkonom, for det vert folk der ute, og så har han ikkje alltid tenk på/brydd seg om å korrigere (“ja, ej leverte aldri diplomoppgåva, så teknisk sett e ej bare økonom”).

    Eg er sikker på at folk har omtalt meg som “master i historie” sjølv om eg teknisk sett er “cand.philol”. Media har gjort ein god og viktig jobb med å avdekkja både daytrading og klypp-og-lim frå Kongens bord, men dette byrjar å verta tynt.
    ^aner ikke om det er andre som har gitt ham merkelappen eller om han har brukt den selv, jeg er bare litt oppgitt over at det tilsynelatende er så mye kål overalt, med alle. Men det er kanskje greit at alle er like ræva, det gjør det jo enklere.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke helt ikke-sak kanskje.
    Det kan vera fordi eg alt for ofte har sagt “ja, du som er økonom …” og vorte korrigert med “ehrm, siviløkonom, må be”.

    (Eg gjer same feilen med ingeniørar, altså. Ustanseleg.)

    Det er slapt at Erna ikkje har korrigert det når ho har sett det, og visst at han aldri leverte oppgåva, men eg tykkjer vi må greia å skilja mellom kva som er viktig og uviktig. Dette er småslurv.

    Med mindre Erna tykte det var flaut at Sindre ikkje var siviløkonom. Det hadde vore litt sosiologisk interessant.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Det kan vera fordi eg alt for ofte har sagt “ja, du som er økonom …” og vorte korrigert med “ehrm, siviløkonom, må be”.

    (Eg gjer same feilen med ingeniørar, altså. Ustanseleg.)

    Det er slapt at Erna ikkje har korrigert det når ho har sett det, og visst at han aldri leverte oppgåva, men eg tykkjer vi må greia å skilja mellom kva som er viktig og uviktig. Dette er småslurv.

    Med mindre Erna tykte det var flaut at Sindre ikkje var siviløkonom. Det hadde vore litt sosiologisk interessant.
    Hvis jeg hadde kalt meg selv for sivilingeniør så hadde jeg vært hundre prosent klar over løgnen. Og at det er en beskyttet tittel. Jeg er utdannet ingeniør fra på en høyskole ikke NTH (i dag NTNU).

    Slurv - vel, ren destillert løgn i mine og manges øyne.

    Håper ikke du har samme synet når det gjelder Piloter og Leger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Håper ikke du har samme synet når det gjelder Piloter og Leger.
    Hehe. Nei, men eg gjev litt blanke i om nokon er adjunkt med opprykk eller lektor, om dei er major eller kaptein, professor eller førsteamanuensis osb.

    Eg skjønar at siviløkonom er ein verna tittel, og det er teit at han ikkje har fått fiksa det i NBL. Men gje meg eit døme på at han sjølv har presentert seg som sivøk, ikkje berre unnlate å korrigera det.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Hehe. Nei, men eg gjev litt blanke i om nokon er adjunkt med opprykk eller lektor, om dei er major eller kaptein, professor eller førsteamanuensis osb.

    Eg skjønar at siviløkonom er ein verna tittel, og det er teit at han ikkje har fått fiksa det i NBL. Men gje meg eit døme på at han sjølv har presentert seg som sivøk, ikkje berre unnlate å korrigera det.
    Her er nokre døme frå DN artikkelen som du tydeligvis ikkje har lest :

    "Sindre Finnes innrømmer at han ikke er siviløkonom, og at han selv har benyttet tittelen «ved noen anledninger»."

    Og vidare:

    "Ved enkelte anledninger har jeg brukt tittelen siviløkonom, noe som er blitt hengende ved. Dette har vært feil av meg, og det beklager jeg, sier Finnes, som har blitt omtalt som nettopp siviløkonom i flere avisartikler i flere år."

    Slurv ?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Her er nokre døme frå DN artikkelen som du tydeligvis ikkje har lest :

    […]

    Slurv ?
    DN-abo er så dyrt at det er for siviløkonomar, eller dei som skulle ønskja at dei var det. :p Eg satsar på å få høgdepunkta her på HFS.

    Nei, dersom han har omtalt seg sjølv slik, og ikkje som “økonom frå NHH”, så er det meir pinleg, forfengeleg falskspel. Som å dikta opp ein adelstittel.

    Men eg ser ikkje at dette særleg med politikaren Solberg å gjera.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er først og fremst pinlig. Jeg syns det får litt mer med politikeren Solberg å gjøre når man ser det i lys av høstens avsløringer om Sindres finansakrobatikk, utført fra hjemmekontor i statsministerboligen.

    Det er litt påfallende hvor lite Erna får med seg om alt som angår ektemannen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Da kan man slå fast at Finnes ikke jukset for å fullføre studiene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn