Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke lest noen faximile av disse whiskypostene. Var dette det hele?
    Det andre var vel tiraden over Kvinnebevegelsen, som han la ut på 8. mars. At feministene fikk for lite kuk, som vi sier det nordpå. Det ble litt umusikalsk, spesielt på Kvinnedagen, hehe.

    Jeg bryr meg ikke om Amundsen, og det er klart at ledende folkevalgte skal ordlegge seg korrekt i det offentlige rom.
    Men jeg bet meg merke i det med Islamistene, fordi da NRK Radio omtale saken i går, brukte de ordet "Muslimer".
    Altså en sitatforfalskning fra den røde statskanalen, da det er en vesensforskjell på Muslimer og Islamister.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Han skal ha poeng for strålende syntaks, ortografi og tegnsetting i fylla.
    Deportasjons-kommentarane er foreineleg med å vera mildt brisen.

    8. mars-innlegget, derimot, er retorisk sterkt og godt formulert. Klassisk god politisk appell, som får lesaren interessert ved ein start der meiningsinnhaldet vert snudd undervegs. Aktiverer fordomar/meiningar utan å rota seg inn i argumentasjon. Ein sjarmerande "teit" formulering på slutten reddar ikkje det soleklare inntrykket av at det er var eit godt førebudd innlegg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    den røde statskanalen
    Notert.

    Amundsen er litt mindre slimål enn Listhaug. Jeg er sikker på at han kommer tilbake, for å dra en parafrase over det vår alles elskede Solberg sa om Listhaug for noen år siden.

    Jeez hvor jeg savner integritet og statesmanship fra våre ledende folkevalgte.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Amundsen er en klassisk republikaner. Vi kan forvente en økende konflikt mellom verdikonservative typer som Amundsen, Tybring-Gjedde og tildels Listhaug på den ene siden og pragmatiske markedsliberalister som Solberg etc på den andre. Vi får samme smørja av penger, makt, religion, fremmedfrykt og moralisme på norsk høyreside som over dammen. Bare å benke seg til med popcorn og Paracet.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Istedet for "dra til helvete", skulle Amundsen bedt Islamistene om å "Ryke og Reise". Et uttrykk som betyr det samme, og allerede innarbeidet fra SVs talerstol i omtalen av norske bedriftseiere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    For ordens skyld... en muslim er en som bekjenner seg til Muhammed og den islamske tro.... så hvor er forskjellen?
    For norske politikere er det en enorm forskjell på en muslim og en islamist!

    Men uansett er dette et så betent tema at man ikke bør ha promille når man poster om det! Det samme gjelder kvinnesak.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    For norske politikere er det en enorm forskjell på en muslim og en islamist!
    Ein muslim kan vel vera om lag i like stort spekter som ein “kristen”, altså at det går heile vegen frå mild kulturell tilknyting til at religiøs tru er ein viktig del av livet.

    Ein islamist er ein som meiner samfunnet skal styrast etter verdiane i islam. Igjen, stort spekter der IS utgjer eit ekstremt ytterpunkt, med ei veldig, veldig underleg prioritering av og forståing av verdiar.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Jeg betviler at Amundsen ser forskjell på en muslim og en islamist.

    Mine foreldre bodde noen tiår på Costa del Sol. Begge snakket spansk og var godt vante med å omgås offentlige myndigheter der de bodde.
    Det var ikke nordmenn. Min far startet det lokale Nordmannsforbundet og arrangerte 17. maitog - han kalte det Dia Internacional og fikk sponset nedflyvning av norske korps, som spilte opp for en høyst forbauset lokalbefolkning, som kunne observere nordmenn gå i bunad i meget høye temperaturer, mens de ropte tyrkiske krigsrop (Hurra - Hurra/Drep - Drep). De lokale tok dette med fatning og det ble god oppslutning omkring Dia Internacional, som utviklet seg til en større festivitas med bidrag fra mange land, etterhvert, men alltid med et norsk musikkorps i teten.

    Etterhvert som årene gikk ble mine foreldre noe nedstemte over hvor lite nordmenn gjorde for å integrere seg i sitt nye "hjemland". Ikke kunne de spansk og tanken på å ta spanskkurs var fjern for de fleste. De gikk til barer og restauranter som serverte norsk mat og drikke og holdt seg for seg selv. De ringte til mine foreldre når de trengte hjelp, og det skjedde ofte. Jeg pleide si til dem at de burde åpne kontor og ta seg betalt, de kunne tjent mye, selv med lav timelønn.
    På Costa del Sol var det ikke like ille som i Alfaz del Pi, der brunsorteringen av Frp hadde slått leir og der de "innfødte" (som de ble kalt), måtte ta norskkurs før de fikk lov å arbeide innenfor murene, i den norske butikken, osv. Carl I og Sylvi likte å ta turen ned for å høste stemmer fra dypt misfornøyde nordmen som mislikte Spania og foretrakk å ikke bo i Norge -- og da Sylvi var i byrådet i Oslo begikk hun sin famøse eiendomsinvestering, som et slags landnåm i partiets og Oslo kommunes navn.

    Noe av det første min mor gjorde, da hun kom til Sunnmøre på tidlig 1960-tall, var å ta norskkurs og lære seg å lage norske matretter. Hun innførte grillet kylling, bacalao, spanske kjøttboller, bestilte tomatpuré fra Lorentzen i Oslo og cognac fra polet i Bergen. (Fysj. Pol i Ulsteinvik, e' du galen! Der hadde kommunen også forbudt omsetning av blandevann, inkl. selters, i butikkene).
    Fanatisme finnes i mange avarter.

    Min mor beholdt sitt argentinske pass lenge. En gang, da hun kom til Fornebu, fikk hun et spørsmål på engelsk fra passkontrolløren:

    "How long do you plan to stay in Norway?"
    "So kort tid som mogleg," svarte hun, på reint Søre Sunnmørsk.

    Den røde statskanalen er notert. Snakker om å være på vidotta.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Jeg betviler at Amundsen ser forskjell på en muslim og en islamist.
    Selvfølgelig vet han forskjellen på det.

    Fanatisme finnes i mange avarter.
    Jeg håper virkelig ikke at du prøver å trivialisere Islamistene?

    Å raljere over enkeltstående velgergrupper er mat for mye ironi. Ellers en fin historiefortelling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Intet forsøk på å trivialisere religiøs, misforstått ekstremisme. Når det gjelder Amundsen, forsøker han å "gi fylla skyl'a" for sitt utbrudd. Hva han ser eller ikke ser forskjell på gjenstår å få avprøvd.

    Men jeg trivialiserer definitivt din dom over "statskanalen".
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Istedet for "dra til helvete", skulle Amundsen bedt Islamistene om å "Ryke og Reise". Et uttrykk som betyr det samme, og allerede innarbeidet fra SVs talerstol i omtalen av norske bedriftseiere.
    Ser du har låst deg på at det var islamist-uttalelsen som var problemet her. Du har åpenbart ikke fått med deg resten. Jeg istemmer ellers med at islamister og eventuelle andre religiøse ekstremister kan dra til helvete eller dit pepperen gror, for der har de antakelig litt bedre sjanser for å finne noen å leke med.

    Det er mer problematisk at FrP-møkkamannen roter med seg de fleste andre han ikke liker, inkludert omlag halve befolkningen på kvinnedagen. For en noldus, godt å få ham ut fra ansvarlige posisjoner, han fortjener i grunn et år eller mer på NAV før han havner på tiltak og til slutt aller nådigst får kjøre truck på et mørkt og kaldt lager.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg trivialiserer definitivt din dom over "statskanalen".
    Du, dette er et helt konkret eksempel fra i går ettermiddag. På vei hjem med NRK Alltid Jazz på bilstereoen, kom nyhetsendingen med sammendrag av dagens saker. Deriblant anmeldelsen av Amundsen for hans omtale av "muslimer". Hans FB-poster var allerede gjengitt overalt på sosiale medier, så jeg viste jo at han spesifikt adresserte "Islamister", ikke muslimer. Et klart overtramp av NRK som føyer seg inn i rekken av venstrevridd nyhetsdekning. Hvis du ikke ser poenget her, så har du et problem.

    I Oslo Tingrett pågår nå rettssaken mot Zaniar Matapour. Islamisten som drepte 2 og skadet 20 mennesker under Pride-paraden forleden sommer. En påminnelse om hva Islamistene står for.
    Her i Vesten må vi vel tilbake til den mørke middelalder for å finne noe som ligner på Islamistene. Eventuelt helt tilbake til Korsfarernes tid.
    For å snu på det: -Det sitter en Korsfarer fengslet på Ringerike. Hva hadde du sagt om NRK refererte til hans som Kristen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Deriblant anmeldelsen av Amundsen for hans omtale av "muslimer". Hans FB-poster var allerede gjengitt overalt på sosiale medier, så jeg viste jo at han spesifikt adresserte "Islamister", ikke muslimer.
    Så hva faen kaller du dette her, da...??
    1710331107200.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Selvfølgelig vet han forskjellen på det.
    Sannsynlegvis.

    Men han bruker den fiffige finessen å la omgrep og kategoriar flyta lett og ledig over i einannan, slik at det er heilt ope for lesaren kven og kva han snakkar om, og alltid mogleg å backa ut.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Du, dette er et helt konkret eksempel fra i går ettermiddag. På vei hjem med NRK Alltid Jazz på bilstereoen, kom nyhetsendingen med sammendrag av dagens saker. Deriblant anmeldelsen av Amundsen for hans omtale av "muslimer". Hans FB-poster var allerede gjengitt overalt på sosiale medier, så jeg viste jo at han spesifikt adresserte "Islamister", ikke muslimer. Et klart overtramp av NRK som føyer seg inn i rekken av venstrevridd nyhetsdekning. Hvis du ikke ser poenget her, så har du et problem.

    I Oslo Tingrett pågår nå rettssaken mot Zaniar Matapour. Islamisten som drepte 2 og skadet 20 mennesker under Pride-paraden forleden sommer. En påminnelse om hva Islamistene står for.
    Her i Vesten må vi vel tilbake til den mørke middelalder for å finne noe som ligner på Islamistene. Eventuelt helt tilbake til Korsfarernes tid.
    For å snu på det: -Det sitter en Korsfarer fengslet på Ringerike. Hva hadde du sagt om NRK refererte til hans som Kristen?
    Tror du skal innse at PWA ikke er verdt et fnugg støtte.

    Vår tidligere justisminister og leder av justiskomiteen.

    IMG_3517.jpeg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Av barn og fulle folk...
    Du kan forsøke å uskyldiggjøre det så mye du vil, det faller platt til jorden. Uttalelsen fra Amundsen er hårreisende, og spesielt fordi han har et visst ansvar som folkevalgt. Slike idiotiske ytringer baner veien for nye handlinger alá det vi opplevde i dette landet en gang tidligere. Mannen er en jævla skam.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Men han bruker den fiffige finessen å la omgrep kategoriar flyta lett og ledig over i einannan, slik at det er heilt ope for lesaren kven og kva han snakkar om, og alltid mogleg å backa ut.
    Amundsen får henge seg i sitt eget reip. Vi kan ikke ha en leder av Stortingets Justiskomite som fylleposter slik.

    Mitt poeng, var at NRK forfalsket et sentralt faktum i saken, for å stille han i et enda dårligere lys. Statskanaler med politisk slagside er noe vi forbinder med Russland og andre diktaturer, og bør påtales. Noe som faller gamle raddiser her inne tungt for brystet, hehe.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Amundsen får henge seg i sitt eget reip. Vi kan ikke ha en leder av Stortingets Justiskomite som fylleposter slik.

    Mitt poeng, var at NRK forfalsket et sentralt faktum i saken, for å stille han i et enda dårligere lys. Statskanaler med politisk slagside er noe vi forbinder med Russland og andre diktaturer, og bør påtales. Noe som faller gamle raddiser her inne tungt for brystet, hehe.
    De gjør ikke det, nei, noe utklippene i innleggene over her viser utenfor en hver rimelig tvil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Du, dette er et helt konkret eksempel fra i går ettermiddag. På vei hjem med NRK Alltid Jazz på bilstereoen, kom nyhetsendingen med sammendrag av dagens saker. Deriblant anmeldelsen av Amundsen for hans omtale av "muslimer". Hans FB-poster var allerede gjengitt overalt på sosiale medier, så jeg viste jo at han spesifikt adresserte "Islamister", ikke muslimer. Et klart overtramp av NRK som føyer seg inn i rekken av venstrevridd nyhetsdekning. Hvis du ikke ser poenget her, så har du et problem.

    I Oslo Tingrett pågår nå rettssaken mot Zaniar Matapour. Islamisten som drepte 2 og skadet 20 mennesker under Pride-paraden forleden sommer. En påminnelse om hva Islamistene står for.
    Her i Vesten må vi vel tilbake til den mørke middelalder for å finne noe som ligner på Islamistene. Eventuelt helt tilbake til Korsfarernes tid.
    For å snu på det: -Det sitter en Korsfarer fengslet på Ringerike. Hva hadde du sagt om NRK refererte til hans som Kristen?
    Da ville nok ABB blitt sur, siden han spesifikt bekjenner seg til Odin og mener at Jesus ikke er en gud. Selv ville jeg nok ikke latt meg opprøre noe videre, livet er kort.

    Hva gjelder "venstrevridd nyhetsdekning" syns jeg det er lite dekning for det, politiske røster fra hele spektret får komme til "statskanalens" mikrofoner og kameraer og det kommer stoff som opprører folk på begge fløyer.

    MEN - for å ta ditt forsøk på tåkelegging og ditt elendige grunnlag for angrep på "statskanalen".

    Per Willy Amundsen skrev: "Og Islam har en hel gjeng med psykopater som dreper.»

    Han brukte stor forbokstav, han skrev ikke islamister. Han henviste til religionen, og som kjent er det et stort antall muslimer som bekjenner seg til den.

    Definisjonen på en muslim er faktisk "en som bekjenner seg til Islam".

    Jeg tror du bør revurdere dine rare utfall mot de venstrevridde på statskanalen. Jeg har hatt en del å gjøre der oppe, og kjenner en del av dem som arbeider der, og er - i forhold til hva jeg er blitt fortalt om ARK av ulike - forbauset over hvor mange som bekjenner seg til norsk høyreside og slett ikke til "de røde", som du vil ha det til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt poeng, var at NRK forfalsket et sentralt faktum i saken, for å stille han i et enda dårligere lys. Statskanaler med politisk slagside er noe vi forbinder med Russland og andre diktaturer, og bør påtales. Noe som faller gamle raddiser her inne tungt for brystet, hehe.
    Gjorde de?
    1710348258539.png
    1710348369311.png

    Fun fact: arabere er et semittisk folkeslag og arabisk er et semittisk språk.

    Edit: dette er paragrafen han eventuelt kan bli dømt på:
    1710349557763.png
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    722
    «Og islam ha en hel gjeng med psykopater som dreper»
    Hva er feil, setningen impliserer da ikke alle muslimer?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    «Og islam ha en hel gjeng med psykopater som dreper»
    Hva er feil, setningen impliserer da ikke alle muslimer?
    Den er vel nøyaktig like «riktig» som «Kristendommen [ev valgfri religion] har en hel gjeng med psykopater som dreper.»

    Det er et meningsløst, generaliserende og agiterende utsagn som en (da) sittende leder for justiskomiteen på Stortinget bør holde seg for god til.

    mvh
    KJ
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Den er vel nøyaktig like «riktig» som «Kristendommen [ev valgfri religion] har en hel gjeng med psykopater som dreper.»

    Det er et meningsløst, generaliserende og agiterende utsagn som en (da) sittende leder for justiskomiteen på Stortinget bør holde seg for god til.

    mvh
    KJ
    Setningen ser da ut til å fenge islamofobene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man leter etter voldelige kristne grupperinger, så kan man jo begynne med ei enkel historiebok... og starte med korstogene, middelalderen, jesuittene og hele den gjengen.. alt. ta en FF til fundamentalistiske kristne grupperinger i USA som også vil utrydde "vantroende" kristne....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ikke noe forsvar for hva Per Willy Amundsen sa og gjorde. Om han var sin families "crazy uncle" ville det vært en ikke-sak. Men han er stortingspolitiker, formann for justiskomitéen, tidligere justisminister og står dermed for en vesentlig del av sitt partis syn på og troverdighet om lov og rett. At man nå vurderer å ekskludere ham skyldes at det ikke finnes noe forsvar for hva Per Willy Amundsen sa og gjorde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser kanskje størst problemer med formuleringer som «arabere som dreper», «dere som dreper oss». Han er veldig nær lovformuleringen om å true eller forhåne noen både på etnisk og religiøst grunnlag her.

    Dessuten får jeg et inntrykk av at han bruker ord som «islamist» og «antisemitt» om enhver som ytrer seg kritisk mot ham selv eller Israel, og at han truer med å føre liste og hevne seg på slike etter at han selv presumptivt får politisk makt etter stortingsvalget i 2025.

    Jeg stemmer for å gi ham enveisbillett ut av landet, til Mar-a-Lago i Florida-sumpene, hvor han sikkert vil føle seg hjemme. Billett og opphold får han betale selv.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Begynner å lure på om du har mistet evnen til å lese, eventuelt har blokkert en del av oss, ettersom vi i tur og orden har lagt ut tydelige bevis for at du tar fullstendig feil. Merkelige greier.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Hvis man leter etter voldelige kristne grupperinger, så kan man jo begynne med ei enkel historiebok... og starte med korstogene, middelalderen, jesuittene og hele den gjengen.. alt. ta en FF til fundamentalistiske kristne grupperinger i USA som også vil utrydde "vantroende" kristne....
    Eller peke på enkelte nasjoner i dagens afrikanske virkelighet, for den del.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjelder "venstrevridd nyhetsdekning" syns jeg det er lite dekning for det, politiske røster fra hele spektret får komme til "statskanalens" mikrofoner og kameraer og det kommer stoff som opprører folk på begge fløyer.
    Du ser nok det du vil se.

    At norske journalister er venstrevridde, er et faktum. Dokumentert gjennom årevise meningsmålinger.

    Jeg leser NRK.no nyheter daglig, og statskanalen er overvektig av Emo-venstres hjertesaker som innvandring, minoriteter, miljø osv.
    Man merker det også på hvem de henter inn som "eksperter" og sannhetsvitner. Politisk slagside så det holder.

    Dette har pågått i NRK helt siden 60-tallet, ref Per Øyvind Heradstveit.

    https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Q7qXyJ/sv-stoerste-parti-blant-norske-journalister


    https://www.nrk.no/norge/nrk-journalist-fikk-betalt-av-ap-1.6293430
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Du kan forsøke å uskyldiggjøre det så mye du vil, det faller platt til jorden. Uttalelsen fra Amundsen er hårreisende, og spesielt fordi han har et visst ansvar som folkevalgt. Slike idiotiske ytringer baner veien for nye handlinger alá det vi opplevde i dette landet en gang tidligere. Mannen er en jævla skam.
    Interessant tolkning av det jeg ikke skrev.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn