Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OS skrev:
    En gang var IMF TLS80 min største drøm (ved siden av Accuphase som nå er oppfylt). Hørte noen DIY kloner av de av en på Hamar tidlig på 80-tallet og de låt fantastisk.

    mvh,
    OS

    http://www.t-linespeakers.org/classics/TLS80/index.html
    TLS 80 på Audioscan i Osterhausgt i Oslo var en drøm ja. Bodde i samme blokka i 3. etasje. Det ble mange turer ned dit. ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Husker en storebror med sekskantet kabinett, hvor bassene stod ca 45' på frontbaffel.
    De var digre og hadde en fantastisk lyd. Husker jeg ble skuffa først, hadde vel ventet meg "hjemmekino"bass, bare utfra størrelsen.
    Snarere tvert imot. Ren, åpen oppløst og uanstrengt lyd som gikk dypt er det jeg husker, men det er minst 17 år siden.

    mvh
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Jeg bygde Bailey transmisjonslinje inspirert av disse. De gikk dyyypt! Så falt/ristet bakveggen av pga basstrykket. For dårlig skrudd!
    :-[
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    lignet ikke disse på TDL ht,noe i samme gata iallefall?

    mvh
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Burnt_Island skrev:
    Hei

    Husker en storebror med sekskantet kabinett, hvor bassene stod ca 45' på frontbaffel.
    De var digre og hadde en fantastisk lyd. Husker jeg ble skuffa først, hadde vel ventet meg "hjemmekino"bass, bare utfra størrelsen.
    Snarere tvert imot. Ren, åpen oppløst og uanstrengt lyd som gikk dypt er det jeg husker, men det er minst 17 år siden.

    mvh
    Var nok TDL du hørte der.

    Se her: http://imf-electronics.com/
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg kjenner en kar som kjører de største IMF-høyttalerne på en Jadis Defy 7,det låter såpass fantastisk at jeg ikke tror han kommer til å kvitte seg med den komboen i overskuelig framtid. Det har forresten vært noen klassiske store IMF tilsagls på børsen det siste året........
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Ja de husker jeg godt! Kjøpte et sett RSPM mkIV-Improved i 1983, matchet par både elektrisk og finermessig. Det var min andre gode høyttaler. Den første var Rogers LS3/5a.
    De IMFene kunne jammen meg ikke bare spille bass, men også en mellomtone og topp som var noe av det beste jeg hadde hørt. De spilte de fleste musikktyper med høy troverdighet. Eneste aberet var jo driftseffekten som var rundt 80dB 1W/meter. Spilte godt på kraftige transistorforsterkere.
    .....Blir nesten nostalgisk, er det noen til salgs der ute? :p
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    motoren skrev:
    lignet ikke disse på TDL ht,noe i samme gata iallefall?

    mvh
    TDL (Transducer Developments Ltd) var et merke som oppsto i kjølvannet av at IMF slo seg sammen med en annen produsent på slutten av 70-tallet, og flere av TDL-modellene var IMF-designer. Det var ikke så rart, da designer og ildsjel (som jeg ikke husker navnet på i farta) var samme mann. Han døde forresten for noen få år siden så jeg. Så TDL var egentlig nesten bare et nytt merkenavn for gamle IMF :)

    Jeg husker tilbake på mine egne Studio 3... svære greier :)

    Mvh Vidar P
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Hadde vært artig å komme i kontakt med han jeg besøkte i Hamar-området på 80-tallet. Jeg var med en felles kamerat og hørte på Zappa. Han hadde IMF eller noen kloner. Husker han hadde "alt" av Zappa inkludert masse bootlegs. Tror det var i 1982 og at han muligens bodde i Stange.

    mvh,
    OS
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Jeg hører på Madrugada på ett par TLS-50 akkurat nå, ikke så høyt men til naboenes store fortvilelse likevell da bassen går rett gjennom vegger og tak her, ikke det lureste å ha bosatt meg i ett kollektiv i så måte da klagene kommer raskt. Har flere ganger fått dem på døren med beskjed om å dempe meg, første gangen så bød jeg også hun ene inn og sa at jeg ikke spilte så høyt, hvorpå hun ble overasket over at nivået var så lavt som det var da hos henne så hørtes det ut som om jeg spilte flere ganger så høyt... Så når folk er hjemme så må jeg bort på kontrollene og skru ned bassen da IMF'er og gipsvegger ikke er så populært og hva gjelder IMF'er så er bassen så til de grader til stede også med moderate og lave volume...

    Så til spørsmålet, om noen husker IMF... Bann på det, jeg for min del har forelsket meg i lyden fra IMF'er... Nær alle høytalerene (med få unntak) fra IMF har imponert meg, fra stativhøytalerene CM2 til RSPM'ene (men sistnevnte har jeg aldri helhetsmessig hørt optimalt, bare fått inntrykk på hvordan dem kan låte. Men har lyttet mye til dem da, flere par også.)

    Hva gjelder IMF'er til salgs så vet jeg om flere par, bl.a. skal en kamerat selge sine RSPM'er, og dem hadde jeg kjøpt selv hadde det ikke vært fordi han skal ha overpris for dem samt det til tross for at dem ikke en gang ser pene ut... En annen kamerat har ett par med svidd delefilter, dem tør jeg ikke kjøpe av han da jeg jo ikke vet om det er noe annet galt med dem, selv venter jeg i grunn bare på at de rette TLS80/RSPM skal dukke opp til en grei pris (gikk nylig ett par jeg kunne funnet på å kjøpe, hadde kjøpt dem umiddelbart på impuls om dem stod for den prisen her i byen, når dem står i Danmark derimot og er såpass store at frakt, toll/moms/avgifter ville kommet på toppen av alt, ja da fant jeg det bedre å vente på neste sjanse.

    Skjønner godt at høytalere fra IMF har satt sine spor hos mange, spesielt om dem er hørt i de riktige forhold så låter dem jo bra (ikke uten grunn jeg har falt for nettopp IMF'er)... Spennende at det er flere som har positive erfaringer med nettopp dem...

    Om noen bor i Bergen og vil høre mine TLS'er så er det bare å sende en melding og det kan la seg arrangere, dem er så avgjort verdt å låne øre til mener da jeg...

    Se mitt anlegg her, er bare demo-bilder jeg har "stjålet" på sider på nettet dette da, men er å leve med dem også til jeg får tatt bedre bilder av mine... http://avforum.no/minhifi/show.php/made4u

    Det beste med mine er at dem låter vesentlig bedre enn de to andre typene TLS50 som finnes, da disse har IMF sine egenproduserte basselementer mens i de to andre versjonene benyttet KEF-elementer (jeg solgte forøvrig ett slikt par til bestekamerat så han har ett slikt par i Stavanger), dem evner ikke på samme måte spille like overbevisende selv om også dem gjennkjennlig spiller IMF'sk om jeg kan si noe slik....

    Selv har jeg lyst å ha ett Luxman-sett med for- og effekt-trinn på disse eventuelt nye IMF'er senere en gang, men får vente til økonomien går bedre det, men er heller et spørsmål om når jeg skal oppgradere heller enn om jeg skal det, men vet ikke om disse noen gang skal for salg da selv om jeg skal oppgradere både på forsterkerfronten og ha større IMF'er så blir det vondt å selge dem jeg allerede har (jeg savner sågar ett av CM2-parene jeg hadde selv om jeg ikke ville brukt dem i dag).

    Noen andre enn meg som eier IMF her, sett flere har transmissionlinere men bare sett noen som eier ett par og skulle gjerne kjent til flere som både har hatt og i dag eier IMF'er... Hvilken erfaringer har dere i så fall med dem og hva låter bra og hva låter mindre bra på dem etc...
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner godt IMF. Hørte de første gang på Audioscan på starten av 80talet, og fikk hakeslepp. Begynte selv som butikksjef i Audioscan august 86, men da var IMF historie, desverre. Jobba 2år i Audioscan, ett år i Tromsø så ca 1,5år i Trondheim. Det var ei utrolig tid med mye morro med selvbygg, Fostex, Coral, Richard Allen og mye annet snacks :). Jeg glemte aldri IMF. Har samarbeidet mye med Tor på Lyric opp gjennom årene, tiltross for stor avstand, (bor i Nord-Norge). En dag jeg var innom fikk jeg til min store forbauselse se ett par IMF TLS80 II stå der, jeg ordnet det slik at jeg byttett inn mine Proac responce1 og jeg var blitt den lykkelige eier av ett par strøkne TLS80 II. De ble drevet av ett par lumley reference M120 rør monoblokker, LYDNIRVANA var ett faktum. En forrykende dynamikk og ett lydbilde jeg ikke trodde var mulig, og BASSEN da mann. Det finnes ikke maken til dypbassgjenngivelse, glem alt av subber, IMFene har substans i bassen, den er organisk i ett og alt og du hører den minste detalj helt nede i kjelleren, og nivået henger i hop med resten av lydbildet.
    Levde lykkelig med disse inntill jeg en dag rotet meg inn på bruktbørsen her på sentralen, og hva ser jeg, annonsen hoppet opp i øynene på meg, jo ett par STRØKNE IMF RSPM MK VII, siste versjonen mao. Jeg slo til umiddelbart, og fikk de for latterlige 6500,- kroner. Jeg tenkte i mitt stille sinn at mannen jo måtte være gal, men det er jeg i dag utrolig glad for ;) De kommer ALDRI til å bli solgt. Har hørt på alt mulig i ettertid, men det er stusslige greier gitt, virker som om høytalerindustrien i dag er helt på ville veier. Jeg er lykkelig som det er, haha
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    6500??
    Jeg misunner deg grønn og hadde kjøpt dem på flekken!!
    Men er vel ganske så tung last dem?

    Sett på riktig sang og du verden, når dem går nedover i frekvens så sier også jeg, glem alt av subber.. Jeg har ikke hørt en eneste sub som har gjort inntrykk etter å ha hørt IMF på sitt beste, ikke en gang i de villeste demoer med x-anntall subber til summer som gir enn hakeslepp... Er en tragedie til sammenligning, mye lyd ja men er enig med deg at det ikke er sammenlignbart... IMF (de største, mine er sjanseløs så dypt nedover) er egnet til nettopp det, å gi hakeslepp så enn nær er sjokkert og vanntro da jeg bare har hørt bass fra en kilde (de største IMF'ene)....

    Akkurat den vannvittige bassen savner jeg, da mye slår disse jeg har akkurat på det feltet. Men du verden, det er IMF'er det jeg har også og ikke minimonitorer i så måte... Bare mangler en hel liten verden og det som gir enn hakeslepp og får enn til å måpe i dager etterpå, dessverre!!
     

    pang

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    13
    Har fått lånt et sett TLS 80 som jeg kan få kjøpe hvis jeg vil. Nydelige kabinetter
    og ellers i orden. Kjører for tiden med en nyere integrert Sony og spiller kun vinyl.
    Flytter dem etterhvert inn i stua og kobler til Audio Research settet. Det lover
    ihvertfall godt og eiegleden er stor. Hva er fornuftig pris på disse ? De er virkelig
    pene. Hva kostet de nye ?

    Amund
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    siste versjon av TLS 80 II kostet i1982 17800,- for paret, visst hukommelsen er rett :)
    Jeg solgte mine til en kompis for 6500,-, samme som jeg ga for RSPM. Hva som er riktig pris er vel litt vanskelig å kunne si, jeg kunne forlangt mere, men som sagt, det er en god kompis. Mine eksemplarer var og strøkne. Snakker vi virkelig verdi, pga måten de spiller på, så la meg si det på den måten at legger du 20- 40kkr på bordet for å kjøpe nye høytalere i dag, så er de ikke bedre enn TLS 80. Match til riktig elektronikk er dog viktig. Personlig har jeg prøvd mye på RSPM'ene, Bryston 14BSST, Lumley M120 rørmonoblokker, og Mcintosh MC2102, som står pr i dag. Lumley pr i dag koster 70000 pund for ett sett i ny versjon, i England, ikke for hvemsomhelst :) Bryston gjør en glimrende jobb, men jeg havner alltid tilbake til rørforsterkere.
    Kompisen min spiller på en Creek A50, og er storfornøyd :eek:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    made4u skrev:
    .. Jeg har ikke hørt en eneste sub som har gjort inntrykk etter å ha hørt IMF på sitt beste, ikke en gang i de villeste demoer med x-anntall subber til summer som gir enn hakeslepp...
    En dag får du kanskje muligheten til å oppleve et skikkelig kalibrert oppsett............med SUB - og da blir nok en hvilken som helst IMF parkert ;) - med god margin.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.385
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Flageborg skrev:
    made4u skrev:
    .. Jeg har ikke hørt en eneste sub som har gjort inntrykk etter å ha hørt IMF på sitt beste, ikke en gang i de villeste demoer med x-anntall subber til summer som gir enn hakeslepp...
    En dag får du kanskje muligheten til å oppleve et skikkelig kalibrert oppsett............med SUB - og blir nok en hvilken som helst IMF parkert ;) - med god margin.

    Det eneste f.eks en IMF MKIV blir parkert på er lydtrykk, bassen i denne drar ned i 14 hz uten og falle vesentlig av hvis rommet tillater det...... dypbassen fra disse kan jeg beskrive som knappt hørbar men veldig følbar...... jeg har faktisk aldrig hørt kirkeorgel bli gjengitt på en mere realistisk måte enn med MKIV'ene, helt fenomenalt :eek: Hvis man bruker 2 Sunfire Signature subbere kan man oppleve noe lignende......... bare så det er sagt.... jeg har prøvd ut dette.
    En IMF MKIV med oppdaterte filtere og internkabling er fremdeles en særs oppegående høytaler anno 2007 tiltross for 30 år på baken, vær klar over at disse høytalerne liker masse watt av den "gamle typen", moderne ting som enorme ML og Krell ting spiller ikke på langt nær så godt med disse høytalerne som f.eks en gammel GAS eller Threshold forsterker, en Ampzilla eller Son of Ampzilla gjør jobben.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Ikke fader om jeg tror det, har hørt fantasisubber til fantasipris på demoer, spilt så høyt at jeg nær fikk angst og med ett trøkk som var hinnsides det vannvittige og alt jeg kunne forestilt meg... Dypt var det dog ikke, det var en vits sammenlignet med de største IMF'ene og jeg har pr dags dato ikke blitt imponert av en eneste sub (hørt mange og da spinnvilt dyre også)...

    Nei, det gjennstår at noe skal slå IMF'ene, ikke en gang hørt noen være nær en gang... De største IMF'ene gjorde ett inntrykk i bassen jeg gleder meg til at en sub eller høytaler for den saks skyld skal slå... *Pressiserer at jeg da ikke snakker om mine da mine som sakt IKKE er i stand til slikt* Er dermed som IMF eier ikke innhabil i debatten da høytalere som kan prestere slik bare er en drøm for meg heller enn en virkelighet, annet ville det vært om jeg eide ett par selv.... Noe jeg skal en gang!!

    Hva gjelder pris på 80'ene så er 6-10.000 det som er grei pris synes jeg.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Rart med det, men på papiret kan mange subber ha spesifikasjoner som gir forventninger, men hvordan dem oppleves i forhold til de største IMF'ene er en annen sak. Sett og hørt subber hvor en enkelt alene skal overgå IMF'ene med glans, når man setter seg ned og lytter så blir enn ikke to det samme...

    For all del, gode subber er en opplevelse av de store det, har hørt demo som har satt himmel og helvete i bevegelse og jeg var nær redd djevelen selv skulle stige opp av avgrunnen... Men ett vannvittig trøkk og lav frekvens til tross, det var ikke det samme som de største IMF'ene og følte aldri at det riktig var det jeg kaller dyyyyp bass etter mitt sjokkerende møte med IMF'er.

    Dessverre har de færreste opplevd hva de IMF'ene kan, krever også de riktige platene samt rom, plassering og øvrig utstyr. Da har flere hørt og latt seg imponere av dyre og store subber, dem finner man jo flere steder og kan bare ta turen innom butikker for å oppleve. Dessverre er de største IMF'ene en sjeldenhet å oppleve, største TDL'ene det samme... Skulle ønske det ikke var slik da de er en verden man ikke kan forestille seg før den er opplevd, dem er rett og slett ubeskrivelige og det er den eneste "jeg kan bare ikke fatte at det er mulig, da jeg ikke har hørt noe lignende"-opplevelsen jeg har hatt i mine snart 20 år med HiFi-interesse. Intet har gjort mer inntrykk enn den ufattelig dyyyype bassen jeg ikke har hørt noe annet sted og dessverre ikke kan oppleve selv nå, men en gang så skal jeg det igjen så sant det ikke er noe nytt og kommende som skal gjøre dypere inntrykk på meg (siste gjennstår å oppleve).

    Selv hørt Sunfire Signature, blandt annet (da ikke to samtidig av den), imponerende ja men mangler en hel og en halv verden sammenlignet med RSPM'ene.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen!
    Har vært på julebord og er nettopp fått logget meg på. Er faktisk helt ny på forumet, så dere får unnskylde meg min enkle måte å utrykke meg på.
    Når det gjelder diskusjonene om sub, kalibrerte suber osv. Kan kun si en ting, been there done that. INGEN sub konstelasjon gjør det som RSPM'ene. Sub-bass kan gjøres på mange måter, men har man hørt ett stort katedralorgel live, så er det lett å skille klinten i fra hveten, som det heter. En godt tunet og dempet transmisjonslinje gjør dette på en måte som er alt annet overlegent. Klart, all verdens subber spiller, og gud jeg har prøvd. Når IMF'ene kom i hus, da var det ingen spørsmål lenger, "sub"stansen var bare der ;)Tabernackelkoret og det store orgelet i Salt Lake City-katedralen, fikk en dimensjon som jeg aldri siden har hørt maken til. Selv på moderate lydnivå kjenner du at noe fysisk skjer, selv klærne begynner å riste på kroppen, huset begynner å lage støy :)Alt henger sammen, kirkeorgel sopraner,...hele koret. Man blir beveget, og da snakker vi MUSIKK, FØLELSER, man dratt inn i en annen dimensjon....
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Ja, fy fader jeg er så enig. Men folk mener uten en gang å ha hørt legendene.

    For all del, sub er greit det, til å gjenngi eksplosjoner og diverse annet, mulig dem spiller visse typer musikk bedre også (trance og hardrock etc.)... Men når det kommer til dyp bass så gjennstår for meg å høre en sub som kan være i nærheten... Koste hva den koste vil, om det så er en drømmesub jeg aldri får råd til så skal det bli en opplevelse å høre den subben som skal komme så dypt som RSPM'ene...

    På papiret så skal nok sikkert subbene være overlegne, hva vet jeg? Men jeg har aldri hørt virkelig dyyyp bass fra en sub, masse lyd og trøkk ja men faderullan altså, hvordan RSPM'ene oppleves og høres ut er en sensasjon til sammenligning, intet mindre.

    Alle jeg kjenner som har hørt RSPM'ene har måpet, og jeg ser ikke for meg at dem etter å ha hørt dem kan se seg imponert over en sub etter det... Fordi jeg har hørt de fleste av de skamroste og vannvittig dyre subbene i demo, noen ganger i oppsett med to stk som samlet koster alt for mye spør du meg, når man kan få ett par brukte RSPM'er som spiller en og en halv verden dypere om enn ikke med ett like vannvittig trøkk... Trøkk handler derimot IKKE om dybde, og de papirfrekvensene imponerer saktens ikke meg når det hele høres en og en halv verden mindre dypt ut - RSPM'ene er vannvittige, intet mindre enn det!!

    Jeg gleder meg til å få ett par jeg, fordi mine klarer som sakt på langt nær det RSPM'ene klarer.

    Får håpe neste sub jeg blir nysgjerrig på etter å ha lest responsen på denne og dersom muligheten for en demo er til stede, at subben i motsettning til alle andre (ikke ett eneste unntak) kan klare om enn ikke det samme som IMF'ene så i alle fall når taket i samme etasje som dem er langt ned i sluken på gulvet...

    Som sakt, bassen fra RSPM'ene er den opplevelsen som har gjort meg mest vanntro hva gjelder noe i hifi-verden. Dessverre er høytalerene vanskelig å få til å spile bra, men du verden, jeg sier detbare... Man har IKKE hørt bass før man har hørt dem... Har aldri hørt en høytaler eller sub elelr noe som helst sjokkere mine ører slik, jeg ble fullstendig satt ut når jeg hørte en demo på dem første gang, skulle til å kommentere noe i det bassen kom og Gud hjelpe meg jeg fikk ikke frem ett ord (det var vannvittig)...

    Subber er artige dem også, for all del... Men få dere en demo på RSPM'ene og dere vil bli sjokkert dere også - og det beste av alt er at det er gratis om noen er gjestfrie...

    Så forresten ett par av de største TDL'ene for salg her for ikke lenge siden, dem også tror jeg er vannvittige i bassen... Hadde jeg bodd nærmere han som selger dem så ville jeg hatt en demo i alle fall, bare for en opplevelse langt uten om det vanlige og hinnsides all fatteevne for hva man kan forvente seg da det faktisk er umulig å forestille seg noe så dypt selv om man har hørt ufattelig mange subber... Tro meg, jeg anbefaller sterkt å avtale demo hos noen, det er jo en "man tror det ikke før man hører det"-opplevelse, og selv når man har hørt bass ordentlig gjenngitt for første gang så er det vanskelig å tro at bass kunne låte slik alikevell...

    Blir ivrig jeg nå, men hvem ville ikke vært det og formidlet ett budskap når man selv ikke kunne fatte hva man kom til første gang man stod overfor ett par IMF... sett dem sjokkere de mest bevandrede sjeler i HiFi verden så de har stått lamslått tilbake etter en demo...

    Håper noen her blir nysgjerrig og skaffer seg demo hos noen, og håper at noen av dere her som er så heldig å ha ett par vil ha besøk av noen... Kan nok snakke med min kamerat å få arrangert en demo på hans RSPM'er her i Bergen også jeg, dersom noen er interessert? Ikke snakket med han på lenge men det lar seg sikkert ordne...
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    made4u skrev:
    Trøkk handler derimot IKKE om dybde,

    Her tror jeg du er ved sakens kjerne, det er det nemlig mange som tror! ;)
    Den dypeste bassen (som spiller musikk) jeg har hørt kom fra en 8 tommer! :eek:
    Riktignok ikke fra IMF, derimot AN/E. :)

    Må samtidig si at jeg har hørt veldig mye på TLS-50, og de spiller også rimelig dypt med en helt utrolig musikalitet så langt ned i frekvensene.
    Selv hadde jeg bare råd til ALS-40, var vel ikke i nærheten av hva transmission klarer å få til.

    Må også føye til at subber kan jo selvfølgelig være en slags kompromiss løsning, kan også få det til å funke ok.

    Slik bass som rommet til SWANS gjorde i Horten imponerte ikke meg, her var det trøkk, men hvor i helvete var musikken? :(
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brukte IMF TLS 80 II frå 78-82. God bass på mange måtar, men det var berre djupt utan skikkeleg kontroll. Eg prøvde relativt mange forsterkarar på dei, men vart aldri heilt fornøgd. Så til sist kjøpte broderen dei (og har dei endå. Kan sikkert overtalast til å selje, om det dukkar opp eit fornuftig byteobjekt), og eg gjekk over til Acoustat 4. Ikkje så djup bass, rett nok, men bevaremegvel kor mykje rettare bass.
    Etter kvart vart eg småbarnsfar, og elektrostatane forsvann ut av huset. Nokre mellomgode løysingar seinare, hadde ungane vorte store nok til at eg kunne kjøpe høgtalarane eg no har, InnerSound Eros, som er hybridar, der ein 10" står i transmisjonslinjekabinett og jobbar alt under 400 Hz. Og det er forsyne meg det beste eg har hatt i hus heilt fram til sist veke.....
     

    pang

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    13
    Takker for svar Uttern. Greit å vite hvis jeg kjøper dem. Det er noe med disse kassene, prøvde meg med Plant/Krauss-Rising Sand og det var ikke bra. Mulig vinylen
    ikke er helt topp. Satte så på en gammel Donovan lp fra 74 7-Tease og hildrande du,luftig og flott lyd med dyp kraftig bass. Stemmen har jeg nok hørt mer nyansert
    andre steder.Kjørt over den digre Sonyen på vinyl.Skal prøve med no CD greier.
    Så Rudi, mulig du har rett ang. forsterkere.
    Hvor i helsikke har det blitt av Son of Ampzillaen min ?
    Er så nysgjerrig at IMFene snart flyttes inn i stua.

    Amund
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Det var ikke så rart, da designer og ildsjel (som jeg ikke husker navnet på i farta) var samme mann. Han døde forresten for noen få år siden så jeg. Så TDL var egentlig nesten bare et nytt merkenavn for gamle IMF :)

    Jeg husker tilbake på mine egne Studio 3... svære greier :)

    Mvh Vidar P
    Jeg lurer på om ikke designeren het Irving M. Fried.
    mvh
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Designeren het John Wright, det var først og fremst han som var den store ildsjelen og pådriveren. TDL hadde ingen suksess i sine forsøk på å følge opp kvaliteten til IMF, de brukte blant annet metalldomer og klarte heller ikke å følge kvaliteten på kabinettene, og heller ikke riktig mengde eller riktig materialvalg for stuffinga i transmisjonslinja. Har hørt på mye på TDL RSTL Reference, men de var ikke i nærheten av IMF, desverre. Bassen var mere ullen og mellomtonen og toppen var hard, direkte upresis til tider.
    For meg er valget klart :) Riktig amping er tingen, man må ha litt krutt å rutte med. Da jeg kjørte på Bryston 14B SST kunne jeg spille så høyt at ørene nesten knelte, uten at de mistet kontrollen. Svært god forsterker, men savnet av rør-sound gjorde at jeg gikk over til rør forsterker igjen.
    En god og veldimensjonert 100watter klarer å sparke godt liv i de :) Prøvde ved en anledning en Tandberg TR2075 og blev storligen forfærdet over hvor godt den klarte å sparke liv i RSPM'ene, selvfølgelig ikke dundrende høyt og superoppløst, men jaggu høyt nok.
    Kan anbefale IMF på det varmeste ;)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Uttern skrev:
    Levde lykkelig med disse inntill jeg en dag rotet meg inn på bruktbørsen her på sentralen, og hva ser jeg, annonsen hoppet opp i øynene på meg, jo ett par STRØKNE IMF RSPM MK VII, siste versjonen mao. Jeg slo til umiddelbart, og fikk de for latterlige 6500,- kroner. Jeg tenkte i mitt stille sinn at mannen jo måtte være gal, men det er jeg i dag utrolig glad for ;) De kommer ALDRI til å bli solgt. Har hørt på alt mulig i ettertid, men det er stusslige greier gitt, virker som om høytalerindustrien i dag er helt på ville veier. Jeg er lykkelig som det er, haha

    Du er jo en ekte HELDIGGRIS!!!
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Flageborg skrev:
    made4u skrev:
    .. Jeg har ikke hørt en eneste sub som har gjort inntrykk etter å ha hørt IMF på sitt beste, ikke en gang i de villeste demoer med x-anntall subber til summer som gir enn hakeslepp...
    En dag får du kanskje muligheten til å oppleve et skikkelig kalibrert oppsett............med SUB - og da blir nok en hvilken som helst IMF parkert ;) - med god margin.
    Snakker du om realsime eller noe annet? Parkert på hvilken måte?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Opplevelsen...

    Vanskelig å forklare i grunn, må oppleves...

    Som sakt kan ikke IMF'ene sparke like godt fra og lage like høy lyd, dem hører bare mer riktig ut og sitter man og hører musikk så kan de største IMF'ene trå til med en bass jeg ikke har hørt noen annen sted enn fra nettopp dem... Er opplevelsen av dybde jeg snakker om, ikke papirfrekvenser men hvor dypt alt oppleves i ørene og på kroppen og ikke på ett papir...

    De høytalerene forandret mitt liv hva gjelder bassgjenngivelse... Skal ikke påstå at det nødvendigvis er det mest realistiske, men du verden hvor avhengighetsskapende det er når dem virkelig trør til, det høres himmelsk ut rett og slett...

    Hørt RSPM'ene elelr 80'ene du? Helst førstnevnte...?? tviler på at du har, i alle fall i rett oppsett, da du da hadde visst hva jeg siktet til om dem var riktig oppstilt...

    Bass blir aldri det samme etetr å ha hørt de største IMF'ene...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    made4u skrev:
    Er opplevelsen av dybde jeg snakker om, ikke papirfrekvenser men hvor dypt alt oppleves i ørene og på kroppen og ikke på ett papir...
    Hva er papirfrekvenser ???
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Papirfrekvenser er spesifikasjoner på ett papir, som kan se veldig imponerende ut (mange subber har disse) og kan sparke fra noe vannvittig og måle bra.... Men hvordan det oppleves (i ørene høres ut) er derimot en annen sak...

    På papiret kan noe strekke seg ned til 22Hz (papirfrekvenser) mens opplevd og lydmessig kan riktige høytalere ved spesifikasjoner som ikke sier ett pip ved så lave frekvenser oppleves å gå vesentlig dypere i bassen...

    Hvordan forklare slikt?

    Se på spesifikasjonene til de villeste subber, det er vannvittige data og du verden hvordan de kan sparke fra med vannvittig trøkk... Hvorfor oppleves dem da som at dem ikke på langt nær går så dypt?

    Aldri opplevd at en sub har imponert meg med dyp bass annet enn at de lager ett bekymringsverdig stort trøkk og masse leven uten at det virkelig føles og høres dypt ut, rett og slett fordi det er papirfrekvenser som ikke må sammenlignes med i ørene opplevd dybde...

    Lån øre til ett par RSPM'er som er riktig stilt opp og har riktig elektronikk og dere vil skjønne hva jeg snakker om dersom den rette musikk snurrer, det er helt vannvittig og en dybde selv ikke to av de dyreste subbene er en og en halv etasje nær av en gang....

    På papiret og hva gjelder spesifikasjoner og lydtrykk er subben derimot overlegen, og er eksplosjon målet så for all del så klarer en sub å overbevise og imponere med glans... Men sett på de riktige platene og lytt til den rette musikken, så føttirakker'n hva IMF'ene presterer og makan til dyyyybde kjenner man ikke til før man har hørt dem elelr i det minste noe tilsvarende. (selv kjenner jeg ikke noe tilsvarende, men du verden hvor jeg gleder meg til jeg får kjennskap til det, være seg en sub eller hva det nå skal være så ser jeg frem til det øyeblikket)...

    Men jeg må overbevises via ørene og kroppen, ikke via spesifikasjoner på ett papir og måledata for frekvenser... Fordi om siste skal legges til grunn så kan jeg ikke overbevises da inntrykket ikke er der og man opplever ikke den vannvittige dyyybden.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Flageborg skrev:
    Dr.Evil skrev:
    Snakker du om realsime eller noe annet? Parkert på hvilken måte?
    Hva er realsime ???
    "Realisme; epistemologisk; våre sanser og erkjennelser inneholder informasjon om virkeligheten. Ifølge den naive realismen er virkeligheten nøyaktig slik vi oppfatter den. Mer utbredt er den kritiske realismen som er enig i at sansene kan fortelle oss noe om verden og dens beskaffenhet, men som mener at man ikke alltid kan stole på at sansene våre gjengir virkeligheten korrekt."



    Hva er parkert??
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Hva gjelder dypbass så kan ikke små mini-monitorer normalt ikke gjenngi så mye av dette, mens større gulvstående kan gjenngi dypbass i større grad... I mine øyne parkerer (stopper høytalerene opp og gjenngir ikke noe dypere) ved en viss opplevelse av bassen (frekvenser om du vil). F.eks. så kan ikke mine høytalere gjenngi den samme bassen som RSPM'ene, er toner jeg rett og slett har hørt på ett par RSPM'er som jeg rett og slett ikke finner igjen da dem ikke er der med mine.

    Men for all del, mine er ikke dårlige hva gjelder bassgjenngivelse, og dem gjenngir mye jeg ikke finner igjen i mange andre høytalere så slik sett spiller dem på ett større register enn mange mindre modeller dem slik har parkert.

    I mine øyne handler parkering derimot IKKE om lydtrykk, for om målt lydtrykk og morrofaktor der (og trøkk imponerer) er ingen mål for meg... Derimot er det ett mål å høre all informasjonen på en plate, jeg klarer derfor ikke slå meg til ro med dem jeg har og det er flere for meg kjente plater jeg vet innehar informasjon mine høytalere ikke makter å gjenngi (dem er parkert og klarer ikke gjenngi tonene uavhengig av volume men fordi dybden ikke kan bli nådd)...
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår veldig godt hva made4u snakker om. En IMF transmissionline HT, henger sammen både klangmessig og frekvensmessig. Dette bidrar til å gi høyttalerne karakter som er ganske avhengighetsskapende. Jeg vil si at en av de største forcene ligger i mellomtonen, som konstruktøren har klart å utvide til både bass og lysere frekvenser. Om de er dønn nøytrale, skal jeg ha usagt, men karakter har de, noe som sjeldent er tillfelle med et relativt tilfeldig høyttalersystem med subber. ;) ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn