Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei 2-mas
    husk å lage stativer, TLS80, RSPM og SACM skal løftes 14cm fra gulvet, dette pga måten bassen kobler til luften i rommet. Du får jevnest frekvensgang i dypbassen da. Jeg har prøvd uten stativ og det er ikke noe særlig nei, det blir stor forskjell :)
    De RSPM-klonene du har kjøpt ser jeg at ene diskanten er en Peerles, samme som benyttes i Compact og Super-Compact. Supertweeteren er samme som sitter i TLS80II.
    DIY-SACM'en klarte jeg ikke se hvilke elementer som satt i. men det er bare å skru de ut. Bassene og mellomtonene skal være merket med IMF-skilt bak på magnetene, twetere og supertweetere kal være Celestion, forøvrig samme elementer som RSPM MkVII.
    Morro å se at det er mulig å få tak disse, selvom det er DIY. Er det gjort ordentlig så vil du få ett aldri så lite sjokk ;D

    Mvh Jarl
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    hei Jarl !

    Ja må sjelvklart ha' stativer under, leter også efter nogle originale men de er vel svere at få tak i ? Der skal nok komme noget under, om jeg så skal snedkerere noen sjelv, da må det være sån....men disse vil sekert INTE egne sig til foto her ;D

    Har spurgt selger om, hvilke elementer der sitter i diy SACM'erne. Han har tidligere skrevet at de er originale, men tiden må vise om det er KEF, Celestion eller IMF's. Hvilke enheter mener du sjelv er bestt ? Kjenner du prisniveauet på Celestion HF2000 supertweeteren ? Har lest på nettet at den er mye etterspurgt, og netopp nu er der et sæt til salgs på ebay.co.uk......se prisen :eek:
    Utskiftede den som var defekt på TLS-80 med en Coles4001G (hullet måtte utvides med 2mm), og selvomm det er to forskjellige tweetere, ER sjokket kommet ;D....karma, nirvana...det er SÅ rart at høre på. Balance, ro, musikalitet og dyyyyb bass...jeg er solgt, og det er B&W'erne iøvrigt også ;D
    Mon inte også subben må samme vei ? :)

    Har du så planer om a prøve andre høyttalere eller er RSPM'erne dine for evigt ?

    TAK for at du følger meg lidt på vei, den slags huskes :)

    SACM-selger har netopp skrevet at typerne er følgende:
    Bas: 128/20
    Mellemtone: 5/36
    1. diskant: TW1400
    2. diskant: TW2100
    altså IMF's !
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Jag har aldrig hört IMF, möjligtvis sett ett par någon gång sent på 70-talet, men mina "Luxor 8071 Transmissionline" påmminner om IMF. Det är samma princip, men inte samma element. Luxor använde sina egna element.

     

    Vedlegg

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen
    Det er de riktige elementene som SACM-selger har ramset opp. Celestion tweeterne er etterspurt ja, prisleiet er vel hva markedet er villig til å betale :) Er selv på utkikk etter reservebasser (128/20), men har ikke sett noen ennå :-[
    Subbene kaster du ut, de ødelegger den fine artikulasjonen i bassen som IMF har. Har ennå ikke hørt en sub spille bass med den kvaliteten som IMF leverer, og jeg har jaggu prøvd noen i den tiden jeg hadde Proac responce1SC. B&W, Bag End,Hartley, JM-Lab Paradigm etc.
    Har ikke hørt Luxor sineTl'ere, de ser interesante ut, og jeg vet at det ble produsert en god del bra utstyr i Sverige på 70-tallet
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Uttern skrev:
    Har ikke hørt Luxor sineTl'ere, de ser interesante ut, og jeg vet at det ble produsert en god del bra utstyr i Sverige på 70-tallet
    Luxor-kassene ser inuti ut precis som IMF RSPM mk IV. Högtalaren konstruerades som en del i Luxors satsning på kvalitets-hifi i slutet av 70-talet. Man konstruerade en TL-kasse och tog de element och filter man hade liggande på hyllorna. I kassen sitter alltså Luxors egna högtalarelement. De anses vara välljudande.
    Filtret i högtalaren är i stället den svaga delen. Tyvärr är det bipolära elektrolyter i det. Jag har bytt ut dem till foliekondensatorer. Återgivningen blir luftigare.
    Så här ser filtrets koppling ut.
     

    Vedlegg

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Mine IMF'er (minste transmissionline høytalerene til IMF og i følge John Wright - GUD hva gjelder transmissionlinere - de fysisk minste kabinettene for ekte transmissionline uten at det må gå på komprimisser løs, små er derfor ikke transmissionline høytalere)... Små disse om man skal sammenligne med de enorme transmissionline høytalerene noen av dere her har, ser jo at flere har de større modellene med voldsomt kassevolume.
     

    Vedlegg

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Virkelig flotte eksemplarer av 50'ern der ;) Og jeg vet at de spiller forykende godt. Ikke gi slipp på dem

    Mvh Jarl
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    De er av typen med IMF sine egenproduserte Bass-elementer og dem låter definitivt best av TLS-50 typene. Sett og hørt (eid to av typene selv) TLS-50 i tre orginalversjoner jeg, hvorav to med forskjellige KEF-elementer og den tredje som mine med IMF-elementer...

    I alle fall, variasjonen mellom dem er stor og hva gjelder KEF-element typen så må man velge riktig type da den ene låter vesentlig dårligere enn den andre uansett utstyr og utstyrskombinasjon man tilkobler...

    Men du har rett, TLS50 kan låte bra og spesielt denne typen... Heldig er jeg også som har ett par som ser OK ut, men skal likevell kanskje pusse dem opp så dem blir mer kjærestevennlige før jeg skal flytte sammen med jenta mi.
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    Are they ONLY made4you ? ;D....gratulerer...flott "setup" hele veien igjennem :)

    Hilsen til Kjell og Jarl også :)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Kjell Kranzberg skrev:
    Virkelig flott kjæreste!
    ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
    Ja, en kjæreste som er like blid når du kommer hjem med T-linje høyttalere....vel verdt å ta vare på!!
    Jeg har sett litt for mange eksempler på det motsatte, og da ryker dessverre ofte høyttalerne ut først.
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    ja Kjell.....vet jo du ordner konen ;D ;D ;D ;D
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Møtte henne faktisk på nettet av alle steder, Nettby... Og jeg som trodde jeg var blitt så sær at jeg ville forbli evig ungkar etter 4 år som singel, nå står samboerskap for tur til høsten, Oslo frister mer enn Bergen når forholdet går så godt som det gjør. Har sågar luftet tanken om RSPM'er eller TLS80'er, kabinettvolumet øker da til må være bortimot det dobbelte, surround med RSPM'er forran og TLS50 bak var ikke aktuelt, men RSPM alene (størrelsen til tross) og at stuen måtte innredes etter anlegget kunne jeg få lov til om jeg så ikke skulle få eget gutterom så hun kunne få innrede stuen for seg selv...

    Så jeg er en heldig kar, som prøver så godt jeg kan å gjøre henne heldig også... I går inkluderte det å vise interesse for hennes hobbyer, som i går da jeg på nettet leitet frem strikkeoppskrifter til henne (ikke le er dere snill)...
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Broderen kjøpte mine TLS80, og eg har ved fleire høve prøvd å optimalisere dei med gode effektforsterkarar, men har liksom aldri fått det skikkeleg til. Eg lurer på om det har med delefilteret å gjere...
    Er det nokon som har oppgradert med betre delefilter? I så fall, kvar fann de dette?
    Artig at så mange husker IMF!
    Mitt inntrykk fra IMF forrumet på Yahoo! er at de fleste som oppgraderer filtrene sine lager nye selv. Skjema finner man her: http://imf-electronics.com/xovers/tls80xo.pdf. Et lite OBS er at C9 - om jeg husker riktig - skal være 2,2 og ikke 22 som angitt. På dette punktet bør man sjekke sitt eget filter før man bestiller komponenter!
    Ellers skal etter sigende Wilmslow's filter for R50 fungere godt i IMF selv om det er beregnet på T27 i stedet for HF1300: https://secure.wilmslow-audio.co.uk...d/638?osCsid=e14e446e6c51f7b59fa71ee4fdb09a7b.
    Om intet av dette skulle friste så leverer Malcom på Falcon Acoustics delefilter-kits for enhver IMF-modell. Lykke til - dette er morosamt!
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    Den danske mann som noen husker her, kan det være Troels Gravesen ? :-\
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Gratulerer, dette så utrolig spennende ut.
    Kan du si noe mer om hva slags utgaver dette er ? Og lyden av det ?

    Mvh Knut
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    Skal a-b(-c ;D) teste idag, så må vi se hvad som er bedst.

    Det er TLS-80 mkII, RSPM mk VII og SACM (de sidste 2 er hjemmebygd). Vet inntil nu at alle 3 sæt lyder fremragende :)

    Knutn < hvilke IMF har du ?

    Stiv < hvilke IMF burde du ha' ? ;D
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    OK, det er ikke IMF, men genene til de som designet IMF eksisterer oxo i TDL (hvis jeg har skjønt historien korrekt) ;

    Jeg tror jeg har begått tidenes oppgradering.. Jeg fant noen fine men defekte TDL Monitor (de nest største i TDL`s lineup på slutten av åttitallet) Jeg har nettopp fått dem i hus og ønsker litt input fra dere. Problemet med disse er at bassene er kaputt (begge to, den ene har defekt spole (ja nå snakker jeg om ting jeg ikke har FILLA peiling på og det er ganske sannsynlig at jeg formulerer meg kanonteit) den andre har løsna mellom "magneten og pappen" (ok vet det er ikke papp... men) anyways, resten skal være OK, men jeg tør ikke teste det nå (kan jeg teste resten av elementene ved å ikke kortslutte terminalene ?(biwiring)

    Her er noen bilder og info om dem : (Kan dere se disse bildene forresten ? jeg bruker facebook som lagring... gi beskjed hvis bildene ikke dukker opp for dere så finner jeg på noe annet..)












    Dette er skurken................
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri hatt disse, men hadde et sett av lillebroren, Studio 3. Mon tro om det ikke er et KEF-element disse bassene? I så fall burde det ikke være noe problem å få de enten erstattet eller reparert.
    Det fins angivelig en kar i Norge som reparerer slikt, men jeg ville også ha forsøkt å kontakte KEF, om de er fra KEF.

    Mvh Vidar P
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg TROR ikke de er fra KEF for KEF`s ser ganske "flate" ut.. men jeg tipper de kunne være en super erstatning ? lurer på om kefene er 8ohm og TDL`ene er 6... vil det ha stor betydning ?

    Slik ser TDL`ene ut :



    Vidar P skrev:
    Jeg har aldri hatt disse, men hadde et sett av lillebroren, Studio 3. Mon tro om det ikke er et KEF-element disse bassene? I så fall burde det ikke være noe problem å få de enten erstattet eller reparert.
    Det fins angivelig en kar i Norge som reparerer slikt, men jeg ville også ha forsøkt å kontakte KEF, om de er fra KEF.

    Mvh Vidar P
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Fikk et tilbud på to originalelementer (med visse estetiske, men ikke tekniske problemer) fra tyskland .... Hva bør jeg vurdere å investere i slikt ? hva er en fair pris for to 20 år gamle basselementer ? :)
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    pstraums < vanskeligt spørgsmål du stiller der ???
    De TDL du har skulle være en FREMRAGENDE høyttaler, så mon ikke det ville være en god ide at gå langt ? Ville kanskje tenke at en superhøyttaler KAN gi' god lyd i årevis, og er pengene tabt er det nok ikke en stor formue :)
    Forsøkte at "google" på KEF 3021, men intet kom frem, så jeg tror ikke det er en KEF-enhed..

    De SACM kloner jeg har fått spiller som de øvrige 2 sæt riktig GODT, men har noen her et forslag til, hvordan bassen kan blive lidt dybere ? Har det noe med placering at gjøre, skal der tages ut noe dæmpningsmateriale eller ??

    Har lyttet mye idag, og som nevnt savnes lite bass i SACM'erne. RSPM mk. VII har passende bass men der savner jeg lidt mellemtone ;D
    Lige nu synes TLS-80 at være den beste allround :)....selvomm alle tre er super :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    18Hz :) ?? Jeg har en fantastisk sub (energy es12, den går DYYPT, men ikke til 18Hz!) ... jeg MÅ få disse opp å spelle !! Originalene er nok ikke kef.. det står 3021/GT/03 og googler man det da dukker det opp litt tdl, og litt andre merker... Men disse GT`ene er 30x21 (=12"x9" ca??)

    Er det bare å bytte dem med KEF eller er det verdt å leite etter originalelementene ??

    Mvh: Perez
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Pstraums: Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd å få tak i orginal-elementene, dersom mulig... Og jeg ville betalt en del for dem da det er utmerkede høytalere du har, hva gjelder TDl så lagde dem bare to par gode høytalere (dine og de større RSTL'ene - jeg har ikke hørt RSTL'ene men har derimot hørt dine). Hva gjelder de øvrige høytalerene i Studio-serien (1,2 og 3 - jeg har hørt Studio3 selv) og Reflex-TL'ene til TDL så er det skvip som ikke fortjener omtale en gang (kan ikke skjønne at dem har villet ødelegge sitt gode navn og rykte med slike dritthøytalere, beklagligvis solgte disse best uten at jeg kan skjønne hvorfor, spesielt RTL-serien som jeg mener ikke er godt for annet enn å ødelegge folks inntrykk av TDL).

    Ta vare på og sett i stand dine og du har høytalere langt utenom det vanlige, en prislapp på 10.000 kroner hadde i den sammenheng ikke skremt meg for å få dem i tilnærmet orginal stand (alder til tross)... Du må nok ikke betale så mye, problemet er nok heller å finne elementene vil jeg annta, jeg ville forsket med KEF som er lettere å få tak i dersom jeg ikke fikk tak i dem (i det minste for å bruke dem som en noe spesiell sub da dem har en utrolig bassgjenngivelse).

    Misunner deg å eie de høytalerene der, ville sittet på dem jeg også tross dem var defekt om jeg hadde muligheten.
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Jeg har et par tls50 som er "langt nede" for tiden.
    For å få tak i reserver eller noe alternativt ville jeg prøvd Axel Oberhage, (http://www.aos-lautsprecher.de/) eller Falcon Acoustics(http://www.falcon-acoustics.co.uk/). De siste ser ut som de vil legge ned nå, så ikke vent for lenge. Hvis de har noen alternativ hadde det vært fint om du postet de her.
    Jeg hadde god erfaring med Densen Demagic cd på tls50'ene mine, etter at den hadde gått mange timer syntes jeg de spilte penere, med mer bass. Det som hjalp best på bassen var imidlertid oppgradering av effektforsterker til Adyton. Problemet med denne er vel kanskje at det er alt for lett å brenne opp høyttalerne med den. Særlig høyt kan de ikke spille.

    Mvh Knut
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kunne kanskje vært lurt å skaffe seg et par keffer da kun for å "få dem i gang" .. men de nye elementene må vel kanskje være 6ohm som de gamle og ha noenlunde lik sensitivitet for at det skal bli så godt som mulig resultat?

    Så får jeg bare ta tiden til hjelp ang. originalelementene.. Har faktisk fått tilbud på 2 gamle, stygge (men visstnok i teknisk bra stand) til noen tusenlapper ... synes det er mye penger for gamle greier jeg.. men må kanskje bite i det sure eplet dersom det skal bli noe gromlyd på meg..

    made4u skrev:
    Pstraums: Hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd å få tak i orginal-elementene, dersom mulig... Og jeg ville betalt en del for dem da det er utmerkede høytalere du har, hva gjelder TDl så lagde dem bare to par gode høytalere (dine og de større RSTL'ene - jeg har ikke hørt RSTL'ene men har derimot hørt dine). Hva gjelder de øvrige høytalerene i Studio-serien (1,2 og 3 - jeg har hørt Studio3 selv) og Reflex-TL'ene til TDL så er det skvip som ikke fortjener omtale en gang (kan ikke skjønne at dem har villet ødelegge sitt gode navn og rykte med slike dritthøytalere, beklagligvis solgte disse best uten at jeg kan skjønne hvorfor, spesielt RTL-serien som jeg mener ikke er godt for annet enn å ødelegge folks inntrykk av TDL).

    Ta vare på og sett i stand dine og du har høytalere langt utenom det vanlige, en prislapp på 10.000 kroner hadde i den sammenheng ikke skremt meg for å få dem i tilnærmet orginal stand (alder til tross)... Du må nok ikke betale så mye, problemet er nok heller å finne elementene vil jeg annta, jeg ville forsket med KEF som er lettere å få tak i dersom jeg ikke fikk tak i dem (i det minste for å bruke dem som en noe spesiell sub da dem har en utrolig bassgjenngivelse).

    Misunner deg å eie de høytalerene der, ville sittet på dem jeg også tross dem var defekt om jeg hadde muligheten.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Knutn skrev:
    Jeg har et par tls50 som er "langt nede" for tiden.
    For å få tak i reserver eller noe alternativt ville jeg prøvd Axel Oberhage, (http://www.aos-lautsprecher.de/) eller Falcon Acoustics(http://www.falcon-acoustics.co.uk/). De siste ser ut som de vil legge ned nå, så ikke vent for lenge. Hvis de har noen alternativ hadde det vært fint om du postet de her.
    Jeg hadde god erfaring med Densen Demagic cd på tls50'ene mine, etter at den hadde gått mange timer syntes jeg de spilte penere, med mer bass. Det som hjalp best på bassen var imidlertid oppgradering av effektforsterker til Adyton. Problemet med denne er vel kanskje at det er alt for lett å brenne opp høyttalerne med den. Særlig høyt kan de ikke spille.

    Mvh Knut
    Hvilken type TLS50 hadde du? Med samme elementer som står i mine (de med riller - IMF's egenproduserte) eller av typen med en av de to KEF-elementene (det med forsterket membran håper jeg i så fall, da den vanligste typen ikke spiller så bra som de med forsterket membran og den typen jeg har)...

    At dem ikke kan spille høyt fatter jeg ikke, da jeg selv til tider spiller vannvittig høyt etter min oppfattning... Mulig du ikke har kjørt dem hva dem er god for i så fall, da jeg har spilt så jeg nær fikk angst og naboklagene kom umiddelbart... Sågar fått klager fra nabohuset tross vinduene igjen, godt gjort når jeg bor 5-7 meter fra en av Bergens sterkest traffikerte gater og naboen har like sterk traffikal støy - så at dem ikke kan spille høyt ville ikke jeg tørt å påstå...
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    Fikk et tilbud på to originalelementer (med visse estetiske, men ikke tekniske problemer) fra tyskland .... Hva bør jeg vurdere å investere i slikt ? hva er en fair pris for to 20 år gamle basselementer ? :)
    Jeg mener at Tor på Lyric Hi-Fi (ex. TDL forhandler) har disse TDL bassene i 6 ohm utgave liggende i sitt reservedelslager. Har i alle fall sett dem der flere ganger de senere årene. Du kunne jo høre om de er der fremdeles og hva han skal ha for dem...
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    PS. Tror jeg betalte 1000 kr. pr. stk. da jeg selv handlet noen for 3-4 år siden. Forøvrig tror jeg de ble produsert av ELAC, en av eierene av TDL.
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    Ingmar < tror du har gjortt Pstraums lite glad nu ;D....mener også du har rett, at det var ELAC.....Pstraums go go go :). Får du renovert de TDL'er har du pragtfulde høyttalere resten av livet ! Krydser fingre for deg.

    Knutn < kan kanskje hjelpe deg, men lad os høre hvilke enheter du mangler :) Har samme erfaringer som made4you, altså at de TLS kan spille riktig høyt ! De krever dog også en god forsterker og mange watt i effektdelen, så kanskje du har årsaken der..
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Mine er TLS50 mkII med kef b200 sp1039 basser. Kef lager ikke disse lenger, de lager heller ikke reparasjonssettet jeg brukte forrige gang. Jeg har kjøpt et par Visaton som skal ha ganske like egenskaper, men jeg har så sørgelig lite tid til dette for tiden. De står imidlertid på loftet og venter.....

    Noe jeg har lurt på er om en deqx kunne hatt noe for seg ? Bortsett fra prisen.

    Forsterkeren min er en Adyton Cordis 2, i sin tid var den på 2*350W i 8 Ohm, og doblet vel i 4. Den er imidlertid gammel, så det kan godt være den har mistet noe av "piffen". I sammenlikning med en Nakamichi PA 5 (?) ble den likevel foretrukket.

    Naboene har aldri klaget når jeg har spilt høyt, jeg har bare spilt i stykker høyttalerne.

    Mvh Knut
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    18Hz :) ?? Jeg har en fantastisk sub (, den går DYYPT, men ikke til 18Hz!) ... jeg MÅ få disse opp å spelle !! Originalene er nok ikke kef.. det står 3021/GT/03 og googler man det da dukker det opp litt tdl, og litt andre merker... Men disse GT`ene er 30x21 (=12"x9" ca??)

    Er det bare å bytte dem med KEF eller er det verdt å leite etter originalelementene ??

    Mvh: Perez
    TDL enhetene ble laget i både 6- og 8 ohm utgave, mens Kef's B139 meg bekjent bare finnes i 8 ohm. Så lenge impedansene stemmer overens er det greit å bytte bassenhet fra den ene leverandøren til den andre. Eiere av IMF høyttalere som f.eks. TLS80 morer seg av og til med å sammenligne TDL og Kef bassene. TDL går for å være noe bedre (raskere og mer oppløst), men selv hører jeg knapt noen forskjell, muligens fordi min forsterker ikke er egnet til å teste dypbassegenskaper.... Kef's enheter er enklere å få tak i og er gjerne rimeligere, så dersom du kan bruke Kef så er det vel verd å prøve. I så fall vær oppmerksom på at B139 ble laget i to ulike chassi - "ur-versjonen" hadde et jevnt ovalt chassis uten "hjørnene" som kom senere. Urversjonen vil ikke passe i kabinettet ditt.
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    Pstraums + Knutn < Har 3021/GT/01 – 8 ohm’s, KEF B139, KEF B200 (vistnokk ;D), KEF T27 og Coles 4001G. Er i interesseret , kan jeg legge et bilde inn her :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør en sjekk på Lyric :) 1000 takk for tipset Ingmar.. Han var litt usikker men skulle sjekke, var litt vanskelig å komme til der han trodde de kunne være hvis de var der :) Tror jeg skal spørre pent om han har noen gamle brosjyrer eller annen TDL info også.. Det finnes litt for lite info tilgjengelig online.

    ingmar skrev:
    pstraums skrev:
    Fikk et tilbud på to originalelementer (med visse estetiske, men ikke tekniske problemer) fra tyskland .... Hva bør jeg vurdere å investere i slikt ? hva er en fair pris for to 20 år gamle basselementer ? :)
    Jeg mener at Tor på Lyric Hi-Fi (ex. TDL forhandler) har disse TDL bassene i 6 ohm utgave liggende i sitt reservedelslager. Har i alle fall sett dem der flere ganger de senere årene. Du kunne jo høre om de er der fremdeles og hva han skal ha for dem...
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    På hvilken måte vil man merke det dersom man bytter ut 6 med 8 ohm.. lydstyrke? om jeg setter inn to av de nyere keffene da (som er 8) må jeg gå inn å operere i delefilteret eller kan det låte fint uten noen ekstra justeringer tror du ?

    ingmar skrev:
    pstraums skrev:
    18Hz :) ?? Jeg har en fantastisk sub (, den går DYYPT, men ikke til 18Hz!) ... jeg MÅ få disse opp å spelle !! Originalene er nok ikke kef.. det står 3021/GT/03 og googler man det da dukker det opp litt tdl, og litt andre merker... Men disse GT`ene er 30x21 (=12"x9" ca??)

    Er det bare å bytte dem med KEF eller er det verdt å leite etter originalelementene ??

    Mvh: Perez
    TDL enhetene ble laget i både 6- og 8 ohm utgave, mens Kef's B139 meg bekjent bare finnes i 8 ohm. Så lenge impedansene stemmer overens er det greit å bytte bassenhet fra den ene leverandøren til den andre. Eiere av IMF høyttalere som f.eks. TLS80 morer seg av og til med å sammenligne TDL og Kef bassene. TDL går for å være noe bedre (raskere og mer oppløst), men selv hører jeg knapt noen forskjell, muligens fordi min forsterker ikke er egnet til å teste dypbassegenskaper.... Kef's enheter er enklere å få tak i og er gjerne rimeligere, så dersom du kan bruke Kef så er det vel verd å prøve. I så fall vær oppmerksom på at B139 ble laget i to ulike chassi - "ur-versjonen" hadde et jevnt ovalt chassis uten "hjørnene" som kom senere. Urversjonen vil ikke passe i kabinettet ditt.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Gjør gjerne det 2-mas :)

    2-mas skrev:
    Pstraums + Knutn < Har 3021/GT/01 – 8 ohm’s, KEF B139, KEF B200 (vistnokk ;D), KEF T27 og Coles 4001G. Er i interesseret , kan jeg legge et bilde inn her :)
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn