Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Får bare gratulere så mye med enda ett sett IMF her :)

    Ser strøkne ut. Den "pakken" der finner du ikke noen andre steder tror jeg. Du blir vel 3. eier av de der så vidt jeg har skjønt.
    Ja jeg er 3. og siste eier.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det bunner vel til syvende og sist i at markedet for transmisjonlinjer blir lite, fordi høyttalerne blir fysisk temmelig store. Det passer jo ikke helt med interiørarkitekten...

    Nå til dags er det vel bare PMC igjen som produserer linjer.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvbygg er jo en mulighet for de som er interessert... tegningene finnes til det meste, men det er verre med elementene.......
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    I flg amerikanske fora, er det bare de 2 største modellene til PMC som har bass som ligner på store IMF, og når man ser hva de koster, så får man jo en ide om hva det vil koste å utvikle vellykkede transmisjonslinjer. I tillegg må det jo litt kraft til, for å få det til å låte.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kan jo se hva de siste, store modellene til IMF kostet dengang da, og multiplisere opp med inflasjonen. Jeg er litt i tvil om RSPM hadde sneket seg under 6 sifre i dag?

    Johan-Kr
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Det er bare ren, detaljert og artikulert dyp bass, såfremt det er det i musikken. Du kjenner plutselig at møblene rister, og buksebena blafrer litt :)

    Får man kjøpt høytalere i dag med slik bassgjenngivelse? Som forhenværende IMF eier, to ganger, savner jeg slik bass.
    Jeg har hørt langt fra alt på markedet, men til nå har jeg ikke hørt noe som er i nærheten. Ikke litt engang.
    Men selv om at bassen på IMF sine høyttalere er eksepsjonelt bra, så må vi ikke glemme at dem spiller råbra over hele spekteret. Ingenting stikker seg ut eller mangler, alt er der, uten kompromiss.
    Kunne ikke sagt meg mer enig enn dette. Bassen kommer krypende langs gulvet og tidvis opp bak lyttepossisjon, det har jeg ikke opplevd med noen annen høytalere selv om de har kostet mangfoldige mange ganger mer.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?
    Mine lignet veldig på de mkIII som er avbildet over her. ....
    Tror jeg har noen bilder liggende av mine par. De ble solgt til "gi bort pris" til en her på forumet. (Ble hentet i Sarpsborg)
    Her er bilder av "mine".
    Var jeg som hentet dem og solgte dem også videre til gi bort pris. Betalte 5 ganger så mye for dem jeg har nå, men det var verdt det da man uansett ikke kan ha slike lagret i en liten leilighet.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?
    Mine lignet veldig på de mkIII som er avbildet over her. ....
    Tror jeg har noen bilder liggende av mine par. De ble solgt til "gi bort pris" til en her på forumet. (Ble hentet i Sarpsborg)
    Her er bilder av "mine".
    Var jeg som hentet dem og solgte dem også videre til gi bort pris. Betalte 5 ganger så mye for dem jeg har nå, men det var verdt det da man uansett ikke kan ha slike lagret i en liten leilighet.
    Kan man ikke? :cool::cool::cool:
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Da var mine MkVII tilbake i original stand, HALLELUJA ! Tor-S solgte meg ett par 128-20 basser fra Elac (the holy grail) som han hadde. Bevare meg vel FOR en forskjell. Det virker som jeg har fått enda en oktav dypere bass, og det er ikke bare bass, men KVALITET i bassen også. Konstaterer at TDL3021GT virkelig er en dårlig erstatning. Hadde slått meg til ro med TDL-bassene, etter at en forsterkerblunder tok livet av originalbassene for 16-år siden. Leste på fora rundt omkring at de skulle passe helt fint. Passe, my ass. Kostaterer nå at det er en sannhet med store modifikasjoner. Konklusjonen er at TDL sine basser ikke har noe i IMF å gjøre, de degraderer høytalerne ganske så meget. Den kraftige forbedringen jeg fikk var litt av ett sjokk. Dypere og mere detaljert bass som jeg ikke husket var på platene. Kraftig dynamikkforbedring, ikke bare i dypbassen, men også i nedre mellomtoneregister. Nå kjenner jeg mellomtone og bassenergien direkte i kroppen og omgivelsene igjen. Høytalerne forsvant, og ett stort og dypt lydbilde åpnet seg. Utøverne plasserer seg flott i dybde høyde og rom, opptaksrommet tegner seg fint opp, lett å høre/"se". Lett å se hvordan alt og sopran står i forholdd til hverandre på Gustav Mahler's 2-symfoni "Resurection", det store koret plasseres fint i bakgrunn til orkesteret, lett å skille stemmegruppene. Alt bare bretter seg ut foran øynene, i dybde og høyde, med en dynamikk, detaljrikdom og kraft som er helt vannvittig. Stemmen til Gregory Porter på Liquid Spirit (vinyl seff) smeller i kroppen med en utrolig energi. Er bare kokfornøyd, som vi sier her nord. MkVII er tilbake, og jeg er i himmelen igjen. Går bare rundt hver dag å lure på når kjærringa skal ta seg en tur ut, sånn at jeg kan skru opp volumet :) Ho lure jo selvfølgelig på ka det æ mase sånn for :)
    Ser jo også nå at det det er stor forskjell på TS-parametrene på TDL og 128-20, samt at memranene kjennes forskjellig ut, opphenget er også mye mykere i 128-20erne. Men det er lett å forstå nå hvorfor TDL ikke ble noe suksess. Hærte mye på RSTL Ref i 88, og de imponerte ikke da, litt treg, "unyansert" bass, og slitsom diskant pga metalldomene som ble brukt. Nok om det, jeg er der jeg skal være nå, endelig, og takk, Tor Steve, for disse deilige ELAC babiene. :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er stor foeskjell på t/s-parametre, så er det jaggu ikke noe rart at det låter anderledes. Må vel ta meg innom en tur på inspeksjonsrunde :)

    Johan-Kr
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    ...........TDL..........128-20
    Qm......6,60.........5,86
    Qe.......0,58.........0,37
    Qt.......0,53.........0,35
    Vas.......60..........140
    fs.........32........... 20
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Vi liker jo bilder av disse gamle klenodiene?
    Imflyden er veldig vanedannende, ingen så langt har klart å gi mer korrekthetsfølelse i musikken enn RSPM mk.VII, det låter så ekte, både hos meg og hos Uttern.
    Skummet på høyttalerne ble byttet ut så snart pakken var i posten, jeg satt inn akvariefilter fra ebay, dem er veldig luftige og ser korrekt ut, eller, dem ser faktisk bedre ut enn orginalt, fordi dem er helt svarte.

    Etter tips fra uttern etter hans delefilterjobb så bestilte jeg Mundorf ALU in Oil Supreme, som jeg har satt i mellomtoneseksjonen og bassen, om det blir flere av den sorten vil vise seg hva jeg synes om lyden, men akkurat nå låter det veldig lovende. (Jeg satte dem inn i dag)

    Se bilder:


    Bilde 29.01.2018, 10 18 08.jpg



    Bilde 30.01.2018, 15 46 19.jpg



    Bilde 30.01.2018, 15 51 47.jpg



    Bilde 19.03.2018, 14 56 37.jpg



    Bilde 19.03.2018, 14 56 29.jpg
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Hadde besøk i dag, og det endte med nok en ny-rekruttert IMF-fan, så godt likte han IMF'ene mine at han har invitert seg selv på besøk her igjen og neste gang med storebroren på slep da broren hans er enda mer HiFi interessert enn han selv og har faktisk bygget sin egen forsterker fra bunn av... Blir spennende å få sistnevnte innom for å se om også han vil skaffe seg et par IMF.

    Synes det er like artig hver gang det skjer, at noen er innom for så å selge høyttalerne de har og å kjøpe seg IMF'er dem også, rekruttert mange IMF-eiere i min tid nå og husker jo godt den gangen jeg selv hørte mine første IMF'er og bare ble nødt til å investere i IMF'er selv. Føler meg nær sagt som en misjonær i dag...
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bor folket hen? Hundre år siden jeg hørte IMF sist. Muligheter for en lytt i nærheten ???
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Hvor bor folket hen? Hundre år siden jeg hørte IMF sist. Muligheter for en lytt i nærheten ???
    Lunner på Hadeland, om du vil komme innom for å høre ett par igjen så er du velkommen til det. Bare å sende meg en melding i så fall...
     

    Frank Robert

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    14
    Har et par strøkne IMF 80. Har matet dem med en kt88 blokk. Idag venter jeg et 1 par 805 monoblokker - blir spennende! :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Genialt. Kan også brukes til mange gode selvbygg, etter gamle oppskrifter :). Skulle ønske de kom med en redesign på 128-20 også:cool:
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Genialt. Kan også brukes til mange gode selvbygg, etter gamle oppskrifter :). Skulle ønske de kom med en redesign på 128-20 også:cool:
    Ikke at IMF-eiere trenger sub, men Coffin Sub som er en transmissionline-sub hadde vært artig å teste.

    b139coffin.jpg
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    I coffin passer 139 helt perfekt, og med dagens klasse D moduler samt DSP måtte det jo være en drøm å implementere :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hørte endel på TDL reference i Trondheim i 88 og 89. Ift IMF så låt de de tregt og kjedelig, vet ikke helt ka de gjorde for å få den til å låte udynamisk og kjedelig. IMF e noe helt annet, ganske enkelt.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Hørte endel på TDL reference i Trondheim i 88 og 89. Ift IMF så låt de de tregt og kjedelig, vet ikke helt ka de gjorde for å få den til å låte udynamisk og kjedelig. IMF e noe helt annet, ganske enkelt.
    IMF vs TDL er som dag og natt, ble så skuffet av TDL at det opplevdes som en tragedie at de kunne gå fra å produsere veldig bra høyttalere til noe som til sammenligning ble en gedigen nedtur. Forventningene var jo at TDL skulle være de eldre IMF overlegne, det var jo stikk motsatt på alle mulige måter. Kommer ALDRI inn noen TDL her i huset, ville ikke byttet det ene paret av IMF mot tre par fabrikkbygde TDL Reference Standard, selv om de sistnevnte ville hatt betydelig høyere pengeverdi...

    Personlig blir jeg bare skuffet og oppgitt hver gang jeg hører om TDL da det er den største skuffelsen jeg har opplevd i HiFi-verden, foruten et par Infinity Kappa-høyttalere jeg hadde hørt så mye bra om og hadde kjempeforventninger til, men det låt jo absolutt ikke bra tross de var paret med den dyreste elektronikken jeg den gang hadde lyttet til... Heldigvis opplever man positive overraskelser også, og dem kan komme når man absolutt ikke forventer det, en gammel rør-radio med mono høyttaler som ble funnet av en venn på ett loft er den beste stemme-gjengiveren jeg noen sinne har hørt. Vi koblet den i grunn bare til for å se om den virket, at lyden av stemmer skulle overgå ALT jeg har hørt av spinnvilt dyre anlegg både på demoer i butikker og hjemme hos andre, det forventet jeg absolutt ikke fra noe som ikke er verdt noe som helst - men det skjedde og jeg har aldri senere heller opplevd så virkelighetstro stemmegjenngivelse. Audio Innovations S500, Luxman L-10, da jeg første gang ble klar over at jeg foretrakk lyden av vinyl fremfor CD-plater (alt dette kom sjokkerende på meg i positiv forstand). Og IMF sine transmissionlinere overrasket jo positivt i sin tid... Men Infinity Kappa-høyttalerne kan de som har slike få ha for seg selv, dem var nedtur som absolutt ikke var verdt å besøke nabobyen for å oppleve, reisen var både bortkastet tid og penger. Nei, da låter IMF voldsomt mye bedre selv på elektronikk til 1/10 del av prisen - mange andre høyttalere som har gjort inntrykk på meg også som et par elektrostater som gjorde dypt inntrykk.

    TDL er dog den største høyttaler-skuffelsen, når man forventet IMF-klang om jeg skal uttrykke det slik. Ble forsåvidt også skuffet av T+A sine transmissionline-høyttalere, som jeg overtalte eksen til å bli med i en hifi-butikk for å lytte til, bare fordi jeg ville høre mer moderne transmissionlinere. Jeg håpet jo de hadde laget noen bedre transmissionlinere enn hva IMF laget 30-40 år før dem, men der ble jeg skuffet gitt...

    Så er det PMC igjen, dem er i alle fall konstruert av en mann som falt for IMF og som selv samler på IMF-høyttalere. Så langt har jeg ikke tatt meg bryet til å gjøre meg kjent med dem, har jo blitt skuffet over mer moderne transmissionlinere tidligere og er redd det samme vil skje igjen og derfor har jeg styrt unna å ville lytte til PMC enn så lenge... Men en vakker dag så skal jeg jo sjekke om en konstruktør som selv er IMF-fan har klart å ta opp arven etter John Wright, jeg håper at PMC vil være en positiv overraskelse i så måte da det ville vært gledelig.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Artig at dere holder liv i tråden.

    Etter anbefalinger fra Uttern tidligere her i denne tråden, og har selv vært å hørt høyttalerne hans før og etter han satte inn Mundorf Alu Oil, så er jeg overbevist! Jeg må prøve det samme, tar det i små steg. Bytter ut ALCAP 4uf og ALCAP 6uf med Mundorf Alu Oil 10uf samt en liten 0.15uf i paralell. Har god erfaring med å sette en stor og en liten kondensator i paralell, no skal det få mange timer med spilletid :cool:


    Bilde 04.07.2018, 07 15 07.jpg



    Bilde 04.07.2018, 07 15 01.jpg



    Kommer senere tilbake med inntrykk.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden nå

    God kveld.

    Driver enda å forsker litt på disse Mundorfene. Har faktisk satt i noen flere siden forrige update ;) Noen konklusjon har jeg ikke kommet fram til enda, annet enn at det spiller forrykende bra.
    Mundorfene løser det litt opp, det blir klarer og flere detaljer skinner gjennom, dem er litt lysere enn ALcap. Jeg har kun leket i mellomtoneseksjonen, diskanten og bassen sitter som et skudd.
    Et artig fenomen som jeg har erfart er at det føles som det er mer bass ??? Kanskje mellomtonen og bassen harmonerer mer nå?

    Legger ved et lite bilde fra i kveld ;)

    Bilde 19.09.2018, 18 58 11.jpg
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om det er forskjell på disse to bortsett fra frontplata?

    imf2.jpg


    imf1.jpg
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Samme, kun frontplata som er forskjellig. Skruene som holder frontplata/ spredelinsen. Skal være ombyttbar
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Tja, det kan man si. Mye annet til flere ganger den prisen som spiller dårlig i forhold :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Jepp, tonalt veldig lik. MkVII har ett litt ryddigere lydbilde, man får liksom mere luft mellom instrumentene, lettere å skille mellom instr. og stemmer, når man lytter på komplekse orkesterverk. En liten tanke bedre dynamikk i mellomregisteret er det også. Ellers kliss lik :) Begge er mektige musikkformidlere

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn