Høyttalere Noen grunn til å velge passive høyttalere?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.992
Sted
Østfold
Sikter ikke til forvrengningen i elektronikken. Selv om det er mulig å høre forskjell på Hypex DLCP og en bedre DAC også (muligens pga Hypex sin merkelig samplingsrate), men det har mindre å si.

Sikter til manglende prosesseringskraft og dermed muligheter i selve DSPen. Det kan påvirke flere av de store faktorene du nevner og det var tilfellet i det eksemplet jeg brukte. Ergo også hvorfor jeg nevnte det hang sammen med høyttalerdesignet.

Tviler på de fleste aktive høyttalere bruker både elektronikk i topp klasse, makser ut effekten til bassdelen og ikke minst har en DSP som klarer å hente hele potensialet ut av høyttalerne. Men passivt er jo som regel enda mer begrenset.
Hvilken dsp tenker du på som mangler prosessorkraft i forhold til hvilken annen? Og hva slags algoritme er det du vil bruke som mangler? Aurora? DLCP? Fusion?

Fusion har jo fått en ganske kraftig DSP og har fått FIR i de senere versjonene. Den klart svakeste delen må være limiteren, men den er jo ikke i bruk mesteparten av tiden. Dessuten hører gode limitere til sjeldenhetene i hifiprodukter.

Jeg forstod deg ellers dit at du snakket om forsterkere i forrige innlegg.

Halvor O

Medlem
Ble medlem
29.04.2025
Antall liker
60
Sted
Oppland
klipp,,,

Om det skulle oppstå feil på en innebygget forsterker, eller om effektforsterkeren ryker, innebærer jo en reparasjon uansett. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det har noe å si om den sitter i høyttaleren eller om den ikke gjør det. Imidlertid er det selvsagt en fordel om produsenten tilbyr deg å ta ut forsterkeren og sende bare den, fremfor å sende hele høyttaleren om den er stor.
Hvis forsterkern i høyttaler fortsatt kan skaffes, eller du finner noen som kan reparere den, så er ikke forskjellen så stor (bare noen ekstra skruer). Vet man derimot ikke hvordan man skal få den reparert, er jo en boks i en hylle mye enklere å bytte ut. Det kan være stor forskjell når det har gått en del år.
Kan vel legge til at jeg også tror at de fleste passive høyttalere kunne blitt enda bedre om man delte aktivt, men det var ikke spørsmålet til trådstarter.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.992
Sted
Østfold
Effekten av det der blir sikkert ekstra stor hvis vi tenker skikkelig gamle greier, der en forsterker blir kastet og erstattet med en annen gammel som virker.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.050
Torget vurderinger
1
Finnes det en felles formfaktor på plateamper, eller kjøre forskjellige sitt eget løp?
Alle har forskjellig, til og med Hypex har forskjellige plater til forskjellige modeller. FA253 og FA503 er såpass ulike at den siste til og med har fått plass til en vifte. Hypex har mer avlange med ncore, og Dayton har med kvadratiske og de passer neppe til Dali som også har mye forskjellig som sikkert ikke passer direkte over.

Aktivt delt med ekstern elektronikk er nok klart en fordel, da slipper man å tenke på formfaktor/størrelse i det hele tatt.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.139
Torget vurderinger
0
Hei,

Med de etterhvert mange tilgjennelige aktive høyttalerne som har kommet på markedet for tiden, tenker fra KEF, Q Acoustic, Klipsch osv.
Er det egentlig noen god grunn til å fortsatt gå for passive høyttalere og forsterkerkomponenter?

Aktive høyttalere er jo teoretisk overlegen på omtrent alle punkter en passiv høyttaler, med aktiv deling, forsterker tilpasset elementene, DSP muligheter osv.
Hvorfor gå for passive høyttalere med gammeldagse analoge delefilter, forsterkervalg som ikke er tilpasset høyttaleregenskaper osv.
En god grunn kan vel være mangfold. Mangfold i antall høyttalere på markedet som nevnt og mangfold i forsterkere.
Det virker enklere å reparere/oppgradere separate komponenter og det fryder med
forandring av å bytte elektronikk innimellom.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Mangfold og oppgraderingsmuligheter er en god grunn til å få for seperate komponenter, men spm da blir er det ikke vanskelig å finne seperate komponenter som passer høyttalerene bedre enn skreddersydde forsterkerløsninger innebygd i en aktiv høyttaler?

At foreks. Hegel som lager forsterkere til alle typer høyttalere skal kunne ha en forsterker som passer KEF LS50 bedre enn KEF sin skreddersydde forsterker i LS50W faller vel på sin egen urimelighet?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.762
Torget vurderinger
0
At foreks. Hegel som lager forsterkere til alle typer høyttalere skal kunne ha en forsterker som passer KEF LS50 bedre enn KEF sin skreddersydde forsterker i LS50W faller vel på sin egen urimelighet?
Litt som at du mener KEF bør produsere alle kablene selv for best mulig integrasjon og reproduksjon av lydbildet? :unsure:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.373
Sted
Horten
..
Det er en liten sjangse for det ja, men ikke umulig da det jo kan være at en tilfeldig forsterker driver høyttalerene dine 100% etter din smak i ditt rom.
Og din smak og rom kan jo være veldig ulik andres/sjefsdesigneren/middelveien til kundene om de har bygget inn i en forsterker i høyttaleren.

Så dette er ikke et enten-eller tema, som tråden har belyst med fordeler og ulemper på de ulike løsningene.

• Liker
Reaksjoner: KMR

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Forsterkerkretser og evt. DSP påvirker vel en høyttalers egenskaper ganske mye mer enn kabler?

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
640
Jeg har flere sett aktive høyttalere og sliter mer enn noen gang før med hva jeg skal sette "foran" dem. Tidligere hadde jeg i hovedanlegget en integrert forsterker og diverse kilder. Nå syns jeg av en eller annen grunn at jeg har mer å velge i enn noen gang før: Jeg kan gå for minimalisme med en DAC med volumkontroll og nok innganger til alle kildene (jeg har digital platespillerforsterker, så det løser seg med vinyl), eller jeg kan rydde plass på stereo benken og gå for en deilig, diger japansk forforsterker. Med aktive høyttalere har jeg til og med muligheten til å gå bananas på strømfronten. Jeg slapper fullstendig av når det kommer til hva som følger etter forforsterkeren og synes faktisk hifi-livet er bedre etter anskaffelse av aktive høyttalere.

Jeg er ikke kommet så langt ennå, men har planer om en gang å få tid nok til å kose meg med blindtesting av forskjellige forforsterkere, DACer osv. Det krever litt tid, besøk av en kompis eller tre, og litt alkohol, men det blir sikkert bra.

Så forenklet til trådstarters problemstilling: Min opplevelse er økt kvalitet på lyden og samme eller økt moro på det utstyret som står foran inngangen på de aktive.

🔊🔉🎶🎶

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.139
Torget vurderinger
0
Mangfold og oppgraderingsmuligheter er en god grunn til å få for seperate komponenter, men spm da blir er det ikke vanskelig å finne seperate komponenter som passer høyttalerene bedre enn skreddersydde forsterkerløsninger innebygd i en aktiv høyttaler?

Jeg hadde vært helt enig med deg hvis man i enhver sammenheng kunne fastslått hva som er best. Og det er jo en av de beste grunnene til å velge aktivt.

Jeg tror at smak fortsatt betyr noe og det kan være enklere å eksperimentere og tune med eksterne komponenter. Selv synes jeg høyttalere kler ulike forsterkere i ulike rom blant annet og da kan det være en fordel å kunne bytte.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.884
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva!? Går det ikke an å bytte interkablingen?
(Been there, done that inn og ut av passivt filter. Nittitallet ass.)

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.296
med internkabel på 30-100cm kan man jo spare 100.000-500.000kr på 2x3m utvendig kabel. vinn-vinn

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.884
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Aktive høyttalere med elektronikken utenfor er lurt har jeg lært. :oops:
Linkwitz LX521 er et eksempel på aktiv høyttaler med filtere og forsterkere på utsiden. Ikke kan de koples gale heller, og en deilig feit preamp fra Japan kan man også ha.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.343
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Har ofte tenkt, skal jeg gjøre høyttalerne aktive? Det vil i prinsippet kreve 6 forsterkere pr kanal, 3 om jeg går for en hybridløsning. Basert på Snickers-is sitt prosjekt med B&Wene til Alfalfa som ble annonsert for et par år siden, frister det i grunn ikke. Tydelig ikke bare rett frem å gjøre en slik konvertering, når det tar en skærping som isen, så lang tid.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.296
noen aktive har justeringsmuligheter med enkle knapper, passiv er låst til samme frekvensrespons alltid. så da må man inn med dsp i forkant og gjette hva man bør endre om man ikke har målinger å gå ut i fra.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.673
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har ofte tenkt, skal jeg gjøre høyttalerne aktive? Det vil i prinsippet kreve 6 forsterkere pr kanal, 3 om jeg går for en hybridløsning. Basert på Snickers-is sitt prosjekt med B&Wene til Alfalfa som ble annonsert for et par år siden, frister det i grunn ikke. Tydelig ikke bare rett frem å gjøre en slik konvertering, når det tar en skærping som isen, så lang tid.
Ved å bruke eksterne forsterker kanaler, så trenger ikke inngrep i høyttalere å bli så drastisk.
Det blir vel kun å trekke kabler ut fra en åpning på baksiden.
Du har vel også en trinnov sak med x antall kanaler som fikser deling/eq.

Om delefilter i høyttalerne er designet på best mulig måte... sannsynligvis
Så er det kanskje ikke så mye å hente på forbedringer.
Ikke vet jeg.

Det finnes mange andre passive høyttalere med elendig
filter design, og som helt sikkert hadde hatt godt av aktiv konvertering.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.343
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Ved å bruke eksterne forsterker kanaler, så trenger ikke inngrep i høyttalere å bli så drastisk.
Det blir vel kun å trekke kabler ut fra en åpning på baksiden.
Du har vel også en trinnov sak med x antall kanaler som fikser deling/eq.

Om delefilter i høyttalerne er designet på best mulig måte... sannsynligvis
Så er det kanskje ikke så mye hente på forbedringer.
Ikke vet jeg.

Det finnes mange andre passive høyttalere med elendig
filter design, og helt sikkert hadde hatt godt av aktiv konvertering.
Er ikke så bekymret for inngrep i høyttaler, delefilter er montert i midtsegmentet og kan plukkes ut som en enhet. Men synes kanskje det blir litt vel å måtte ha ørten forsterkere for å emulere. En hybridløsning ville vært mer overkommelig, hvor mellomtone/diskant ble holdt passiv. Da hadde jeg kun trengt 3 forsterkere pr side.

Har vel foreløpig, konkludert med at de fungerer godt nok som passivt og at arbeid og utgifter ikke er verdt det. :)

Btw: Har steinost hacket kontoen din? Linjeskift for hver jævla setning!o_O

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.394
Sted
Market Snodsbury
Aktive høyttalere med elektronikken utenfor er lurt har jeg lært. :oops:
Linkwitz LX521 er et eksempel på aktiv høyttaler med filtere og forsterkere på utsiden. Ikke kan de koples gale heller, og en deilig feit preamp fra Japan kan man også ha.
Linn har vel det iallfall som ein opsjon med Exact-systemet sitt, og både Accuphase og Naim hadde analoge aktive delefilter i katalogen.

Men er ikkje denne tråden etter kvart ganske langt unna spørsmålet om aktive vs passive «konvensjonelle» høgtalarar?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.884
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke så mange aktive høyttalere som er kun det i handelen, og det er også stor hififilosofisk avstand mellom den jevne HFS-er og B&O-kunden.

Topp Bunn