nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
    Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade :) Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine ;) -Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha :) Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
    Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er ;)

    Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!

    -Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry :)
    Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.

    Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.

    Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.

    Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.

    Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.

    Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.

    At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange uafhængige hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
    Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.
    Vi kan være enige om 2 ting, i dette tilfellet:
    At din Norsk strekker til -og at vi nyter hifi & musikk ;)

    Jeg tror ikke på at kabelen "lyder" eller har lydsignatur som du beskriver. Jeg tror altså ikke at kabelen tilfører noe som helst.
    Den kan, som godt/dårlig kompromiss, muligens påvirke hørbar lyd negativt i en svært liten og varierende grad.
    Varierende, gr. variabel sensitivitet for en slik liten "kabelkomponent".
    Kanskje vi er enige om å være uenige også ;)

    Vel, klokken er nå passert 6 og halv tress, nyt kvelden og all verdens musikk-signaturer :)
    Hei Einar
    Kom Bort til meg å høre forskjell på Strøm å andre kabler vist du tør:cool:
    Mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det er vel fritt fram for anerkjennende nikk og positive kommentarer fra tribunen i ''Mitt Anlegg og Bildetråder''?

    ..er det bare min generelle misantropiske innstilling eller minner åpningsinnlegget i denne tråden om fisking?
    Helt klart! men det separerer jo forumet litt også synes jeg, ett åpent forum der fler vil og kan delta er å foretrekke...

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå føler jeg meg gammel når jeg sier, sånn var det ikke før, folk er vel skremt og venter på det uunngåelige anti -spammet, men det er litt underlig det der, jeg ville jo neste kunne sagt det samme om noen tech tråder, (med kabel som subject) rent generellt observert..
    Min egen hardcore tech-tråd om kabelforskjeller strakk seg ihvertfall til 12 sider og 233 innlegg før jeg syntes temaet var utdebattert. Kunne sikkert hatt den gående ennå hvis jeg hadde åpnet for den vanlige blandingen av rævkrok og sleivspark: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Selfølgelig er det forskjell på nettkabler.
    Dem som ikke hører forskjell, burde ikke få lov å eie anlegg, uansett om det er Stephen Hawkings selv som viser sine matematiske bevis.
    Bruk øra, lytt og gjør anlegget en tjeneste i samme slengen..regner med de samme folka sier de ser like klart gjennom sortmalte brilleglass, som helt vanlige..."Nei, ser ingen forskjell jeg"..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...
    Ja jeg har pisset i motvind mange ganger, de fleste gangene har vært når jeg klarte å innbille meg forskjeller og faktisk godtok prislappen og all villedende informasjon enkelte aktører kom med. Det blir litt som når jeg var på demo nede i vika og sjefen selv overdøver volumet for å få Geir Fredriksen til å skru av lyset på cd-spilleren for så og appludere den enorme forskjellen med og uten lys i spilleren. Ett øyeblikk der så trodde jeg han drev gjøn med oss.

    Noen aktører driver en merkelig form for tåkeprat, jeg lurer i noe tilfeller på at de spiller på psyken til folk eller om de faktisk tror på alt vissvaset selv. For min del er jeg ferdig å pisse den veien hva andre gjør for bli opp til dem men bare ikke forvent at en skal sitte å tvinne tommeltotter når en leser så menigsløse og useriøse innlegg som forekommer her.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
    Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade :) Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine ;) -Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha :) Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
    Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er ;)

    Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!

    -Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry :)
    Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.

    Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.

    Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.

    Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.

    Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.

    Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.

    At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange uafhængige hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
    Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.
    Vi kan være enige om 2 ting, i dette tilfellet:
    At din Norsk strekker til -og at vi nyter hifi & musikk ;)

    Jeg tror ikke på at kabelen "lyder" eller har lydsignatur som du beskriver. Jeg tror altså ikke at kabelen tilfører noe som helst.
    Den kan, som godt/dårlig kompromiss, muligens påvirke hørbar lyd negativt i en svært liten og varierende grad.
    Varierende, gr. variabel sensitivitet for en slik liten "kabelkomponent".
    Kanskje vi er enige om å være uenige også ;)

    Vel, klokken er nå passert 6 og halv tress, nyt kvelden og all verdens musikk-signaturer :)
    Hei Einar
    Kom Bort til meg å høre forskjell på Strøm å andre kabler vist du tør:cool:
    Mvh

    Har du blindtestet ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Selfølgelig er det forskjell på nettkabler.
    Dem som ikke hører forskjell, burde ikke få lov å eie anlegg, uansett om det er Stephen Hawkings selv som viser sine matematiske bevis.
    Bruk øra, lytt og gjør anlegget en tjeneste i samme slengen..regner med de samme folka sier de ser like klart gjennom sortmalte brilleglass, som helt vanlige..."Nei, ser ingen forskjell jeg"..
    Se, høre, føle det betyr ingenting så lenge prislappen er høy og selgere er lykkelig.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bare en liten erfaring fra igår, vi står klar og skal handle 2 iPader på Expert (julegaver) Jeg spør selger hva som er forskjell på en iPad 2 mini og iPad 3 mini som er rett rundt hjørnet, han forteller uten å trekke pusten at den nye som kommer har en mye raskere prosessor og mange andre forbedringer, den er såklart 1000 kroner dyrere men mye bedre. Dere skulle sett trynet hans når jeg viste han "forskjellene" og sammenlignet modellene på apple.no

    Poenget er at litt skepsis er bare sunt, ikke la seg trekke med av alle finurlige apekatt skrønehistorier der grenser og faktiske forhold plutselig er tilsidesatt for ytringer som ikke har hold i virkelighet i det hele tatt.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...
    Ja jeg har pisset i motvind mange ganger, de fleste gangene har vært når jeg klarte å innbille meg forskjeller og faktisk godtok prislappen og all villedende informasjon enkelte aktører kom med. Det blir litt som når jeg var på demo nede i vika og sjefen selv overdøver volumet for å få Geir Fredriksen til å skru av lyset på cd-spilleren for så og appludere den enorme forskjellen med og uten lys i spilleren. Ett øyeblikk der så trodde jeg han drev gjøn med oss.

    Noen aktører driver en merkelig form for tåkeprat, jeg lurer i noe tilfeller på at de spiller på psyken til folk eller om de faktisk tror på alt vissvaset selv. For min del er jeg ferdig å pisse den veien hva andre gjør for bli opp til dem men bare ikke forvent at en skal sitte å tvinne tommeltotter når en leser så menigsløse og useriøse innlegg som forekommer her.
    Igjen, spill mot aktørene ikke amatørene som deler erfaringer og opplevelser!! Skal man leve ut sitt markerings behov vær gang man leser noe man oppfatter som idiotisk, så får man å gjøre, men hva med å akseptere at andre ikke alltid deler ens syn på saken, og la det være med det!!

    mvh
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...
    Ja jeg har pisset i motvind mange ganger, de fleste gangene har vært når jeg klarte å innbille meg forskjeller og faktisk godtok prislappen og all villedende informasjon enkelte aktører kom med. Det blir litt som når jeg var på demo nede i vika og sjefen selv overdøver volumet for å få Geir Fredriksen til å skru av lyset på cd-spilleren for så og appludere den enorme forskjellen med og uten lys i spilleren. Ett øyeblikk der så trodde jeg han drev gjøn med oss.

    Noen aktører driver en merkelig form for tåkeprat, jeg lurer i noe tilfeller på at de spiller på psyken til folk eller om de faktisk tror på alt vissvaset selv. For min del er jeg ferdig å pisse den veien hva andre gjør for bli opp til dem men bare ikke forvent at en skal sitte å tvinne tommeltotter når en leser så menigsløse og useriøse innlegg som forekommer her.
    Igjen, spill mot aktørene ikke amatørene som deler erfaringer og opplevelser!! Skal man leve ut sitt markerings behov vær gang man leser noe man oppfatter som idiotisk, så får man å gjøre, men hva med å akseptere at andre ikke alltid deler ens syn på saken, og la det være med det!!

    mvh
    Hvorfor skal jeg la være med det, fordi du forteller meg det ? Yeah right. Les hva jeg skriver eller gi faen.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
    Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade :) Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine ;) -Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha :) Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
    Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er ;)

    Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!

    -Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry :)
    Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.

    Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.

    Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.

    Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.

    Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.

    Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.

    At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange uafhængige hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
    Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.
    Vi kan være enige om 2 ting, i dette tilfellet:
    At din Norsk strekker til -og at vi nyter hifi & musikk ;)

    Jeg tror ikke på at kabelen "lyder" eller har lydsignatur som du beskriver. Jeg tror altså ikke at kabelen tilfører noe som helst.
    Den kan, som godt/dårlig kompromiss, muligens påvirke hørbar lyd negativt i en svært liten og varierende grad.
    Varierende, gr. variabel sensitivitet for en slik liten "kabelkomponent".
    Kanskje vi er enige om å være uenige også ;)

    Vel, klokken er nå passert 6 og halv tress, nyt kvelden og all verdens musikk-signaturer :)
    Hei Einar
    Kom Bort til meg å høre forskjell på Strøm å andre kabler vist du tør:cool:
    Mvh
    Hei Roy K.!
    Ja takk, det har jo egentlig vært planen lenge! Få se din rikholdige samling -og lytte.:) (-lytte på strømkabler er nå waist of time.)
    -Men ikke nå; Har feber & influensa. Du burde jo ant jeg feilte noe..med å være tilgjengelig for kabeldebatt hele dagen :D -Tar kontakt jeg.

    (sorry, off-topic.)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Se, høre, føle det betyr ingenting så lenge prislappen er høy og selgere er lykkelig.
    Her inne hersker det en liten elite, som aldri vil tillate at dem som hører forskjell på kabler, strømkabler eller hva det måtte være, faktisk Hører den forskjellen. Neida, det er enten noe vi innbiller oss eller Føler, for vi kan jo umulig HØRE noen forskjell.
    Sier ikke at det må være dyrt for å høre dette, men prisklasser, uansett om de blir forhøynet en del gjennom aktører, følger ofte en viss kvalitet. Men er ikke dermed sagt at alle liker det dyreste..i mange tilfeller synes jeg billigere ting, uansett kategori, kan spille fletta av dyrere. Men jeg tror og mener, at høytalere eller forsterkere til en viss prisklasse, la oss si 100k, bør ha utstyr som er i noenlunde de samme..matchingen bør stemme. Hvis jeg eier et par Magico Q7 (som selvfølgelig ikke kan spille bedre enn et par Clas høytalere til 2000k), så slenger jeg ikke på billige lakriskabler eller en cdspiller fra elkjøp til 500. Jeg behandler dem deretter, med god strøm og kvalitet på kabler tvers igjennom, helst sølv...men det er vel ikke forskjell på sølv eller kobber heller rent lede eller lydmessig?
    Som emnetittel spør: Nettkabler, har det noe å si på lyden? Svar: Ja, veldig mye..det kan løfte et anlegg lydmessig på mange måter..jeg sier Kan, da forskjellene ikke trenger være natt og dag, men nok til at du beholder en god nettkabel. På samme måten som godt dempemateriale, også kan gjøre veldig mye
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...
    Ja jeg har pisset i motvind mange ganger, de fleste gangene har vært når jeg klarte å innbille meg forskjeller og faktisk godtok prislappen og all villedende informasjon enkelte aktører kom med. Det blir litt som når jeg var på demo nede i vika og sjefen selv overdøver volumet for å få Geir Fredriksen til å skru av lyset på cd-spilleren for så og appludere den enorme forskjellen med og uten lys i spilleren. Ett øyeblikk der så trodde jeg han drev gjøn med oss.

    Noen aktører driver en merkelig form for tåkeprat, jeg lurer i noe tilfeller på at de spiller på psyken til folk eller om de faktisk tror på alt vissvaset selv. For min del er jeg ferdig å pisse den veien hva andre gjør for bli opp til dem men bare ikke forvent at en skal sitte å tvinne tommeltotter når en leser så menigsløse og useriøse innlegg som forekommer her.
    Igjen, spill mot aktørene ikke amatørene som deler erfaringer og opplevelser!! Skal man leve ut sitt markerings behov vær gang man leser noe man oppfatter som idiotisk, så får man å gjøre, men hva med å akseptere at andre ikke alltid deler ens syn på saken, og la det være med det!!

    mvh
    Hvorfor skal jeg la være med det, fordi du forteller meg det ? Yeah right. Les hva jeg skriver eller gi faen.
    Hoppla!!, følsomt dette visst!!, om du ikke har større perspektiv enn dette så sliter du! Jeg gir allerede faen i hva du skriver...men god bedring...

    mvh
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Igjen, spill mot aktørene ikke amatørene som deler erfaringer og opplevelser!! Skal man leve ut sitt markerings behov vær gang man leser noe man oppfatter som idiotisk, så får man å gjøre, men hva med å akseptere at andre ikke alltid deler ens syn på saken, og la det være med det!!

    mvh
    Hvorfor skal jeg la være med det, fordi du forteller meg det ? Yeah right. Les hva jeg skriver eller gi faen.
    Hoppla!!, følsomt dette visst!!, om du ikke har større perspektiv enn dette så sliter du! Jeg gir allerede faen i hva du skriver...men god bedring...

    mvh
    Er nok derfor du er så flink å qoute mine innlegg.
     
    Sist redigert:

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Sjefstråd! Er også litt spent på den ledningen som skulle kobles i motorblokka, kanskje Sveinung kan utdype litt der?
    - Det begynte ved at jeg forlot mine egne fordommer da jeg i et undrende øyeblikk ved å sammenlike en SEAS H-119 og en SEAS H-254 i siste halvdel av 70-tallet. - OG fant ut at jeg hadde fått snerten av forskjellen på disse to elementene............- og den forskjellen er nesten ufattelig STOR ! På slutten av 80-tallet fikk jeg en spesial-lakkert rød Opel GSI 2.0L i eie. I den nære kretsen av lyttere begynte det å brede seg en del formeininger om hvordan E.T. sine romskip kunne forflytte seg sååå raskt på himmelen - hvorpå jeg fikk noen ide-er om raskere bil - MED et "presentabelt" bilstereo/Hi-End-anlegg. Alt til bilstereo-en ble optimalisert. Så kom ideen om skifte av bilens originale + og - kabling steg for steg.
    Nr. 1 - Jordingskabelen med termineringer ble skiftet til 70mm - Starten ble enklere,litt dypere broom, mer følsom på spideren, merkbar endring på effektkurven.
    Nr. 2 - Jordingskabelen til starter og dynamo ble skiftet til 50mm - Det samme som over skjedde med enda ganske mye mer impact.
    Nr. 3 - Kabler og plugghetter ble så skiftet - woow....- skal si det ble en svært annerledes bil elektronisk,akselerasjon, mindre forbruk, roligere driv med bemerkelsesverdig "annerledes" bil å kjøre. ( - 70mm jordingskabler ble koplet fra batteriets jordingspunkt til motorblokk...........- på en måte et ekstremt mye mer kraftfult dreiemoment og holdningsmoment i hele bilen )
    Nr. 4 - På slutten av 90-tallet ble denne skiftet ut med en Audi-80-RS2
    Nr. 5 - På begynnelsen av året ble behovet for noe mer ekstremt innfridd med enda en slik beskjeden stasjonsvogn med tilnavnet - AGEN - i vognkortet. ( - nærmere sommeren så skal denne oppgraderes med siste versjon av strømkabler ).

    Mvh. Sveinung - Lyden av MYE mer enn Opplevelser.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Se, høre, føle det betyr ingenting så lenge prislappen er høy og selgere er lykkelig.
    Her inne hersker det en liten elite, som aldri vil tillate at dem som hører forskjell på kabler, strømkabler eller hva det måtte være, faktisk Hører den forskjellen. Neida, det er enten noe vi innbiller oss eller Føler, for vi kan jo umulig HØRE noen forskjell.
    Jeg tilhørte nok ikke den eliten for noen år siden og jeg tilhører den neppe nå, om det virker for deg og er en lydmessig opptur så er jo det helt greit. Jeg har opparbeidet meg andre erfaringer og kommer ikke til å bruke så mye penger på kabler i framtiden. Det jeg reagerer på er måten enkelte aktører framlegger sine innlegg på. Mulig jeg har missforstått og innleggene hans er fornuftig for mange men for meg er det på grensen til tragikomisk.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Igjen, spill mot aktørene ikke amatørene som deler erfaringer og opplevelser!! Skal man leve ut sitt markerings behov vær gang man leser noe man oppfatter som idiotisk, så får man å gjøre, men hva med å akseptere at andre ikke alltid deler ens syn på saken, og la det være med det!!

    mvh

    Hvorfor skal jeg la være med det, fordi du forteller meg det ? Yeah right. Les hva jeg skriver eller gi faen.
    Hoppla!!, følsomt dette visst!!, om du ikke har større perspektiv enn dette så sliter du! Jeg gir allerede faen i hva du skriver...men god bedring...

    mvh
    Er nok derfor du du er så flink å qoute mine innlegg.
    Akkurat! men ikke hold pusten i påvente av at skal si jeg er imponert..

    eller som en annen selvopptatt støvel sa det....adjø!!

    mvh
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Sjefstråd! Er også litt spent på den ledningen som skulle kobles i motorblokka, kanskje Sveinung kan utdype litt der?
    - Det begynte ved at jeg forlot mine egne fordommer da jeg i et undrende øyeblikk ved å sammenlike en SEAS H-119 og en SEAS H-254 i siste halvdel av 70-tallet. - OG fant ut at jeg hadde fått snerten av forskjellen på disse to elementene............- og den forskjellen er nesten ufattelig STOR ! På slutten av 80-tallet fikk jeg en spesial-lakkert rød Opel GSI 2.0L i eie. I den nære kretsen av lyttere begynte det å brede seg en del formeininger om hvordan E.T. sine romskip kunne forflytte seg sååå raskt på himmelen - hvorpå jeg fikk noen ide-er om raskere bil - MED et "presentabelt" bilstereo/Hi-End-anlegg. Alt til bilstereo-en ble optimalisert. Så kom ideen om skifte av bilens originale + og - kabling steg for steg.
    Nr. 1 - Jordingskabelen med termineringer ble skiftet til 70mm - Starten ble enklere,litt dypere broom, mer følsom på spideren, merkbar endring på effektkurven.
    Nr. 2 - Jordingskabelen til starter og dynamo ble skiftet til 50mm - Det samme som over skjedde med enda ganske mye mer impact.
    Nr. 3 - Kabler og plugghetter ble så skiftet - woow....- skal si det ble en svært annerledes bil elektronisk,akselerasjon, mindre forbruk, roligere driv med bemerkelsesverdig "annerledes" bil å kjøre. ( - 70mm jordingskabler ble koplet fra batteriets jordingspunkt til motorblokk...........- på en måte et ekstremt mye mer kraftfult dreiemoment og holdningsmoment i hele bilen )
    Nr. 4 - På slutten av 90-tallet ble denne skiftet ut med en Audi-80-RS2
    Nr. 5 - På begynnelsen av året ble behovet for noe mer ekstremt innfridd med enda en slik beskjeden stasjonsvogn med tilnavnet - AGEN - i vognkortet. ( - nærmere sommeren så skal denne oppgraderes med siste versjon av strømkabler ).

    Mvh. Sveinung - Lyden av MYE mer enn Opplevelser.
    Som sagt det finnes seriøse og useriøse selgere i alle bransjer.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Hoppla!!, følsomt dette visst!!, om du ikke har større perspektiv enn dette så sliter du! Jeg gir allerede faen i hva du skriver...men god bedring...

    mvh
    Er nok derfor du du er så flink å qoute mine innlegg.
    Akkurat! men ikke hold pusten i påvente av at skal si jeg er imponert..

    eller som en annen selvopptatt støvel sa det....adjø!!

    mvh
    Deling av erfaring går sin gang hehe :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Se, høre, føle det betyr ingenting så lenge prislappen er høy og selgere er lykkelig.
    Her inne hersker det en liten elite, som aldri vil tillate at dem som hører forskjell på kabler, strømkabler eller hva det måtte være, faktisk Hører den forskjellen. Neida, det er enten noe vi innbiller oss eller Føler, for vi kan jo umulig HØRE noen forskjell.
    Jeg tilhørte nok ikke den eliten for noen år siden og jeg tilhører den neppe nå, om det virker for deg og er en lydmessig opptur så er jo det helt greit. Jeg har opparbeidet meg andre erfaringer og kommer ikke til å bruke så mye penger på kabler i framtiden. Det jeg reagerer på er måten enkelte aktører framlegger sine innlegg på. Mulig jeg har missforstått og innleggene hans er fornuftig for mange men for meg er det på grensen til tragikomisk.
    Bare kjapt, ang mitt elite ord: Den var ikke ment direkte til deg, men rent generelt når det blir snakk om slike forskjeller og dem som hører forskjellene, Da føles det som det er en elite som effektivt setter igang med ilegging av ord som synseri, føleri, placebo effekt og subliminale hersketeknikker for å latterliggjøre eller avskrekke dem fra å fortelle om sine erfaringer.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her inne hersker det en liten elite, som aldri vil tillate at dem som hører forskjell på kabler, strømkabler eller hva det måtte være, faktisk Hører den forskjellen. Neida, det er enten noe vi innbiller oss eller Føler, for vi kan jo umulig HØRE noen forskjell.
    Kan ikke si at jeg føler meg spesielt truffet av den der, men så tilhører jeg kanskje ikke den eliten heller. For å sitere fra åpningsinnlegget i min egen kabeltråd på tech-hjørnet som jeg linker til ganske ofte:
    Vi er vel stort sett enige om at det kan være mulig å høre forskjell mellom kabler, forutsatt at apparatene i hver ende har visse egenskaper. Jeg kan tenke meg å diskutere litt om hvilke egenskaper apparatene må ha for å "avsløre" slike forskjeller. Jeg legger tråden på Tech-hjørnet for å signalisere at det ikke er meningen å gjøre dette til nok en krangletråd om kabler, men heller et forsøk på å finne ut litt mer om hva som må være tilstede i hver ende for at det skal være rimelig å forvente hørbare forskjeller ved et kabelbytte.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

    Første setning i åpningsinnlegget uthevet for å gjøre det mer brukervennlig.

    Hva er det med kabeltroende og ukonvensjonell bruk av store bokstaver om dagen, forresten?
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).
    Like barn leker best, forøvrig ser jeg med mer nysjerrighet hvilke kunder som kjøper disse fantastiske kablene dersom du prater likt som du skriver.
    - så langt har jeg fått tilbake 2 par RCA ( - kunden kunne ikke høre forskjell på mine kabler og de som stod i hans 400.000 kroners anlegg ) og 1 par høyttalerkabler hvorpå kunden syntes avstanden opp til Maxwell Sound System var for kort i forhold til investeringen.

    Mvh. Lyden av Opplevelser - som stiller opp i enhver kabeltest........
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    hehe, svært sjeldent jeg bruker store bokstaver... Vil faktisk gå såpass langt og si at jeg ALDRI bruker store bokstaver.
    Forøvrig har jeg ikke nevnet navn eller hentydet til hvem som er denne eliten, jeg vet det ikke selv. Er bare noe jeg føler, da dette faktisk er på følenivå
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nr. 1 - Jordingskabelen med termineringer ble skiftet til 70mm - Starten ble enklere,litt dypere broom, mer følsom på spideren, merkbar endring på effektkurven.
    Nr. 2 - Jordingskabelen til starter og dynamo ble skiftet til 50mm - Det samme som over skjedde med enda ganske mye mer impact.
    Nr. 3 - Kabler og plugghetter ble så skiftet - woow....- skal si det ble en svært annerledes bil elektronisk,akselerasjon, mindre forbruk, roligere driv med bemerkelsesverdig "annerledes" bil å kjøre. ( - 70mm jordingskabler ble koplet fra batteriets jordingspunkt til motorblokk...........- på en måte et ekstremt mye mer kraftfult dreiemoment og holdningsmoment i hele bilen )
    Omtrent hvordan påvirker tverrsnittet på jordingskabelen dreiemomentet i en forbrenningsmotor, sa du? Og "holdningsmoment" - hva i all verden er det? :confused:
     
    Sist redigert:

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).

    - MEN anlegget MÅ også faktisk kunne LEVERE - for hvis anlegget når sitt "METTNINGS-PUNKT" før kablene - så vil der jo IKKE bli noen EFFEKT !!! (- ANLEGGET I SEG SELV - HAR JO SIN EGEN BEGRENSNING !!! ).

    - Forøvrig mener jeg at ingen ekstra " Super-Kabel " skal kjøpes inn med mindre DU som KUNDE føler at du betaler halvparten av hva DU SYNES kabelen ER VERDT !!!


    Mvh. Lyden av svært INNSIKTSFULLE Opplevelser !!!
    Jeg skal ikke si mer enn at om noen får mer glede av musikken ved å få seg en annen kabel så er det helt topp. Man må selv gjøre prioriteringer i så måte.

    Ønsker deg en flott dag!
    Jeg mener det er viktig med en motvekt mot all bullshit som enkelte klarer å lire av seg og i den tro er det det bedre argumentere for at det finnes 1000 andre parametre å tweake framfor den lille ledningstumpen. Det er tross alt nye nye rekrutter der ute som også ønsker god lyd uten å måtte tro de trenger en usb eller nettkabel til mange tusener, villedende informasjon og useriøse aktører som har mistet all form for bakkekontakt er forsiktig sagt noe unødvendig.
    - Målet er å selge et fullfrekvent( 20 - 20.000Hz +/-3dB ) Hi-Fi/High-End anlegg til de fleste kunder med 1 par Høyttalere + 1 stk. Forsterker Klasse-A + AB med Dac + RIIA - MM + Hodetelefonforsterker + Solid LP-spiller med påkostet PU.
    - Et slikt anlegg med ekstreme kabler havner under 30.000,- kroner komplett .............. ( Høyttalerne har jeg prøvd å gi 500Watt/FTC - no problemo...)

    Hjertelig Velkommen
    Mvh. Sveinung - Lyden av mye mer Opplevelser for mer enn folk flest ...........
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Nr. 1 - Jordingskabelen med termineringer ble skiftet til 70mm - Starten ble enklere,litt dypere broom, mer følsom på spideren, merkbar endring på effektkurven.
    Nr. 2 - Jordingskabelen til starter og dynamo ble skiftet til 50mm - Det samme som over skjedde med enda ganske mye mer impact.
    Nr. 3 - Kabler og plugghetter ble så skiftet - woow....- skal si det ble en svært annerledes bil elektronisk,akselerasjon, mindre forbruk, roligere driv med bemerkelsesverdig "annerledes" bil å kjøre. ( - 70mm jordingskabler ble koplet fra batteriets jordingspunkt til motorblokk...........- på en måte et ekstremt mye mer kraftfult dreiemoment og holdningsmoment i hele bilen )
    Omtrent hvordan påvirker tverrsnittet på jordingskabelen dreiemomentet i en forbrenningsmotor, sa du? Og "holdingmoment" - hva i all verden er det? :confused:
    Jeg er utdannet i 2 fag, elektro & bil; Fag-aktøren DISSIKERER all min lærdom.."sukk"
    Kan "holdningsmoment" være momentet som oppstår hvis en prøver å kjøre med håndbrekket på???
    -I tilfelle; Blir bilen lengre med håndbrekkholding, hvis den har fremhjulsdrift? Fortell, fortell, jeg vil lære mer :)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Minner meg om en historie jeg leste for flere år sida... en kar som hadde "tunet" en Porsche 968 for haugevis av dollars med ny chip, grov eksos, race-cat, fancy pluggledninger og coil, und zu weiter. Resultat: 1 hk mindre enn originalt...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også mappet om en turbomotor en gang og satt tenningsvinkel og injektortid for alle kombinasjoner av ladetrykk og turtall, pluss kaldstartskorreksjoner og greier. Byttet kam, manifold, turbo og hele eksosanlegget også. Fikk ut 215 hk og 300 Nm av en gammel Citroën Xantia.

    Tenk så mye enklere det hadde vært å trimme den bilen hvis jeg hadde skjønt at det eneste som trengtes var å bruke en grov jordledning mellom starter og motorblokk.

    Triple_facepalm.jpg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).
    Like barn leker best, forøvrig ser jeg med mer nysjerrighet hvilke kunder som kjøper disse fantastiske kablene dersom du prater likt som du skriver.
    - så langt har jeg fått tilbake 2 par RCA ( - kunden kunne ikke høre forskjell på mine kabler og de som stod i hans 400.000 kroners anlegg ) og 1 par høyttalerkabler hvorpå kunden syntes avstanden opp til Maxwell Sound System var for kort i forhold til investeringen.

    Mvh. Lyden av Opplevelser - som stiller opp i enhver kabeltest........
    Så lenge man enten kan låne demokabler eller ha full returrett, ser ikke jeg det helt store problemet med litt "overdreven" entusiasme.

    En ting jeg finner litt underlig er at mange virker å tro at dersom "jeg ikke kan høre forskjell, kan ikke han det heller"

    Vi er alle utstyrt med temmelig forskjellige sanseapparater der forskjellige mennesker har svært forskjellige oppfatninger av samme stimuli. Smak er et godt eksempel, vi liker ikke det samme. Det samme med lukt. Når det gjelder syn er forskjellen mellom individer med såkalt fullt utviklet synssans ekstremt stor både hva gjelder skarphet, dybesyn, kontrastsyn, fargesyn osv.

    Selvsagt er det like store forskjell mellom individer når det gjelder hørselssansen som for de andre sansene. Derfor er det viktig å gjøre seg sine egne erfaringer, og ikke bestemme seg for at den eller den andre er mer til å stole på. Lån med hjem, eller benytt returretten som forbrukerkjøpsloven faktisk sikrer retten til så lenge varen ikke er spesialbestilt.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg har også mappet om en turbomotor en gang og satt tenningsvinkel og injektortid for alle kombinasjoner av ladetrykk og turtall, pluss kaldstartskorreksjoner og greier. Byttet kam, manifold, turbo og hele eksosanlegget også. Fikk ut 215 hk og 300 Nm av en gammel Citroën Xantia.

    Tenk så mye enklere det hadde vært å trimme den bilen hvis jeg hadde skjønt at det eneste som trengtes var å bruke en grov jordledning mellom starter og motorblokk.

    Vis vedlegget 287107
    Den bilen hadde tross alt Hydra3 system? Hydra3/+ er overlegent sprettfjærer og ting som holder dem igjen, etter beste evne ;)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ikke grenser for hva en forhandler kan tillate å lire fra seg for å selge en ledningsstump.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Hoppla!!, følsomt dette visst!!, om du ikke har større perspektiv enn dette så sliter du! Jeg gir allerede faen i hva du skriver...men god bedring...

    mvh
    Er nok derfor du du er så flink å qoute mine innlegg.
    Akkurat! men ikke hold pusten i påvente av at skal si jeg er imponert..

    eller som en annen selvopptatt støvel sa det....adjø!!

    mvh
    Deling av erfaring går sin gang hehe :)
    ;)

    mvh
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjøpte en Chapter Standard nettkabel bare på grunn av at Lyd og Bilde mente at det var en nødvendighet, så lenge man hadde en Chapter Precise!
    Jeg har en Chord CPA-4000 og en Chord SPM-5000 ............- og jeg HADDE originale strømkabler til dem. Disse var i test-oppsettet med Legacy Audio - Focus20/20 og Meridian 566-24 .....osv.
    - Gled Deg VELDIG ....
    Mvh. Sveinung - Lyden av særdeles annerledes Opplevelse(r)
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Nr. 1 - Jordingskabelen med termineringer ble skiftet til 70mm - Starten ble enklere,litt dypere broom, mer følsom på spideren, merkbar endring på effektkurven.
    Nr. 2 - Jordingskabelen til starter og dynamo ble skiftet til 50mm - Det samme som over skjedde med enda ganske mye mer impact.
    Nr. 3 - Kabler og plugghetter ble så skiftet - woow....- skal si det ble en svært annerledes bil elektronisk,akselerasjon, mindre forbruk, roligere driv med bemerkelsesverdig "annerledes" bil å kjøre. ( - 70mm jordingskabler ble koplet fra batteriets jordingspunkt til motorblokk...........- på en måte et ekstremt mye mer kraftfult dreiemoment og holdningsmoment i hele bilen )
    Omtrent hvordan påvirker tverrsnittet på jordingskabelen dreiemomentet i en forbrenningsmotor, sa du? Og "holdingmoment" - hva i all verden er det? :confused:
    Jeg er utdannet i 2 fag, elektro & bil; Fag-aktøren DISSIKERER all min lærdom.."sukk"
    Kan "holdningsmoment" være momentet som oppstår hvis en prøver å kjøre med håndbrekket på???
    -I tilfelle; Blir bilen lengre med håndbrekkholding, hvis den har fremhjulsdrift? Fortell, fortell, jeg vil lære mer :)
    - Før Audi RS-2 og videre Audi RS-2-Agen kom på banen fra Porche, så var der en kvinnelig test-sjåfør på Audi UR-Quatro som til de grader forstod seg på holdningsmomentet .........det skal ligge ute på nettet...- hvordan dette gikk ?

    Mvh. Sveinung - med flere Opplevelser av Lyden av det "umulige" gjort mulig inntil total VISSHET.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?

    Synes du det er greit å si at folk som synes det å ha en ok nettkabler lever etter to forutsetninger. 1. - at de knapt kan holde en loddebolt og derav ikke har teknisk peil. 2 at de må ha "visse " produkter som gjør kablene slik, underforstått at disse er FEIL konstruerte...

    Hersketeknikk og ufyselig opptreden , rett og slett...Og nå kommer du vel mekrende med at de som ikke liker det du skriver kan ignorere deg , regner jeg med...??

    Jeg har ingen store følelser på dyre eller ikke kabler. Men jeg nekter for at du har hevd på det jeg hører Asbjørn. Så enten så tar du disse pisse nedover variantene i tech hjørnet , eller så kan du bare holde KJEFT av respekt for trådstarter. Men respekten har du ikke eller ønsker å vise.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Ikke grenser for hva en forhandler kan tillate å lire fra seg for å selge en ledningsstump.
    - Hjertelig Velkommen
    30 dager full returrett + 3 måneder byttemulighet uten prisreduksjon + minimum 12 mnd. oppgraderings-mulighet uten prisreduksjon + 5 års garanti (ikke mishandlet) - og ta med dine kabler og egen musikk + Dama og hennes musikk.

    Mvh. Sveinung - Lyden av Opplevelser for DINE og HENNES INNsikter som blir til oversikter i en ren refleks...........?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei hadde en blindtest hos meg for en mnd siden! 5 stk middels hifi intreserte! Anlegg var Vincent og Hegel elektronikk.
    Høytalere var Klipsch og Sonus Faber, altså et stort sprik ang lyd signatur.
    Testet både signal/strøm og høytaler kabler fra 30 .-pr m til 1000.- pr m.
    Testet ble gjennomført både med/uten alkohol/andre medikamenter.
    Resultatet er null svada niks!!! Ingen hørte hverken forskjell på den ene eller den andre inkl slektskap etc.
    så fasiten er at vi hverken er trent eller har erfaring nok til og få noe gehør her inne ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).
    Like barn leker best, forøvrig ser jeg med mer nysjerrighet hvilke kunder som kjøper disse fantastiske kablene dersom du prater likt som du skriver.
    - så langt har jeg fått tilbake 2 par RCA ( - kunden kunne ikke høre forskjell på mine kabler og de som stod i hans 400.000 kroners anlegg ) og 1 par høyttalerkabler hvorpå kunden syntes avstanden opp til Maxwell Sound System var for kort i forhold til investeringen.

    Mvh. Lyden av Opplevelser - som stiller opp i enhver kabeltest........
    Så lenge man enten kan låne demokabler eller ha full returrett, ser ikke jeg det helt store problemet med litt "overdreven" entusiasme.

    En ting jeg finner litt underlig er at mange virker å tro at dersom "jeg ikke kan høre forskjell, kan ikke han det heller"
    Nei det nok bare litt overdreven entusiasme fra vårs "side" også bare at det er bygd opp rundt faktiske forhold og fakta enn bare caps lock og store ord.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?

    Synes du det er greit å si at folk som synes det å ha en ok nettkabler lever etter to forutsetninger. 1. - at de knapt kan holde en loddebolt og derav ikke har teknisk peil. 2 at de må ha "visse " produkter som gjør kablene slik, underforstått at disse er FEIL konstruerte...

    Hersketeknikk og ufyselig opptreden , rett og slett...Og nå kommer du vel mekrende med at de som ikke liker det du skriver kan ignorere deg , regner jeg med...??

    Jeg har ingen store følelser på dyre eller ikke kabler. Men jeg nekter for at du har hevd på det jeg hører Asbjørn. Så enten så tar du disse pisse nedover variantene i tech hjørnet , eller så kan du bare holde KJEFT av respekt for trådstarter. Men respekten har du ikke eller ønsker å vise.
    Blir det mere følsomt nå så vet ikke jeg. Så du mener faktisk at i en tråd som denne så er det bare ment å skrive rosende ord og stryke medhårs, om det er tilfelle må du nok lese oversksriften 1 gang til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn