nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette med kablers forbedring av lyd er veldig enkelt:

    -har man på forhånd bestemt seg for at dette ikke har noe for seg, hører man heller ingen forskjell og man kan spare de kronene.
    -har man på forhånd bestemt seg for at det har noe for seg, hører man forskjell og det er verdt prisen.

    Jeg har nettop kjøpt meg nye nettkabler, selvfølgelig er de mye bedre enn de forrige.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Sliter litt med å forstå hvordan nett-kabelen kan påvirke lyden i en forsterker.
    Sett fra forsterkeren vil den først se en kondensatorbank. Og bare i en kort del av tiden har denne kontakt med trafo/likeretter (der den blå og røde kurven er sammenfallende). Under høy last vil denne tiden bli litt lengre og ved liten last vil den bli veldig kort. I en klasse A vil det være nokså konstant høy last og kondensatorene er dimensjonert slik at ikke rippel skal bli for høy - altså minimal tid der kurvene faller sammen.
    Og utenom denne tiden vil forsterkeren BARE se kondensatorene - og alt forbruk av strøm leveres fra disse. Nekter å tro at de "husker" hvilken kvalitet strømmen hadde da de ble ladet opp.
    Dette vil også si at den positive effekten på lyden inntreffer 100 korte ganger i sekundet. Utenom dette har du den gamle kjedelige lyden som kondensatorene kan levere.

    c0837-figure1.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte produsenter av grisedyre strømkabler hevder at dette handler om refleksjoner på primærsiden, som setter opp radiofrekvente resonanser, som i sin tur passerer ufiltrert forbi glattekondensatorene. Parasittisk induktans vil koble ut kondensatorene fra kretsen ved tilstrekkelig høye frekvenser. Mulig det, men i så fall vil apparatet også låte forskjellig avhengig av hva annet som er koblet til samme kurs, samme sikringsskap, samme fordelingstrafo og samme kraftverk. Det kan være en bedre idé å ha en strømforsyning som filtrerer bort RF før det når forsterkerkortene, og gjerne også forsterkerkort som ikke lar seg affisere nevneverdig av sånt. Ikke spesielt vanskelig, men det koster noen kroner i "usynlige" komponenter inni apparatene.

    Jeg drodlet litt om det her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-8.html#post1458019
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    De største forskjellene jeg har hørt på strømsiden er endel transistorforsterkere og støyen fra dem når man f.eks. har mange adaptere surrende på samme stikk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En kunne prøvd å lage til en nettkabel med soundstring, det skal jeg gjøre selv snart.
    Pass på å være litt mer forberedt og nøyaktig når du går i gang med det da, enn du var med å lage signalkablen:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...70-diy-signalkabel-ingen-lyd-hva-er-galt.html

    Det er litt mer strøm og spenning på den siden av apparatene;)
    - OG der trengs "kanskje" både GODKJENNING og SERTIFISERING for slike PowerChords og Pads ! ?

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Forsikrings-Selskaps-Undersøkelser-Etter-Nedbrent-Hus-RETTSAK !!!
    Alt i alt tror jeg endel kabelselgere vet mer om penger, menneskets psyke og markedsføring enn kabler og strøm.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    En kunne prøvd å lage til en nettkabel med soundstring, det skal jeg gjøre selv snart.
    Pass på å være litt mer forberedt og nøyaktig når du går i gang med det da, enn du var med å lage signalkablen:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...70-diy-signalkabel-ingen-lyd-hva-er-galt.html

    Det er litt mer strøm og spenning på den siden av apparatene;)
    - OG der trengs "kanskje" både GODKJENNING og SERTIFISERING for slike PowerChords og Pads ! ?

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Forsikrings-Selskaps-Undersøkelser-Etter-Nedbrent-Hus-RETTSAK !!!
    Alt i alt tror jeg endel kabelselgerne vet mer om penger, menneskets psyke og markedsføring enn kabler og strøm.
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).

    - MEN anlegget MÅ også faktisk kunne LEVERE - for hvis anlegget når sitt "METTNINGS-PUNKT" før kablene - så vil der jo IKKE bli noen EFFEKT !!! (- ANLEGGET I SEG SELV - HAR JO SIN EGEN BEGRENSNING !!! ).

    - Forøvrig mener jeg at ingen ekstra " Super-Kabel " skal kjøpes inn med mindre DU som KUNDE føler at du betaler halvparten av hva DU SYNES kabelen ER VERDT !!!


    Mvh. Lyden av svært INNSIKTSFULLE Opplevelser !!!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    - OG der trengs "kanskje" både GODKJENNING og SERTIFISERING for slike PowerChords og Pads ! ?

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Forsikrings-Selskaps-Undersøkelser-Etter-Nedbrent-Hus-RETTSAK !!!
    Alt i alt tror jeg endel kabelselgerne vet mer om penger, menneskets psyke og markedsføring enn kabler og strøm.
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).

    - MEN anlegget MÅ også faktisk kunne LEVERE - for hvis anlegget når sitt "METTNINGS-PUNKT" før kablene - så vil der jo IKKE bli noen EFFEKT !!! (- ANLEGGET I SEG SELV - HAR JO SIN EGEN BEGRENSNING !!! ).

    - Forøvrig mener jeg at ingen ekstra " Super-Kabel " skal kjøpes inn med mindre DU som KUNDE føler at du betaler halvparten av hva DU SYNES kabelen ER VERDT !!!


    Mvh. Lyden av svært INNSIKTSFULLE Opplevelser !!!
    Jeg skal ikke si mer enn at om noen får mer glede av musikken ved å få seg en annen kabel så er det helt topp. Man må selv gjøre prioriteringer i så måte.

    Ønsker deg en flott dag!
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    @Lyden av lyden av:
    Hvorfor må du alltid bruke ropert?
    Jeg kjøper heller av noen som bruker innestemme.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Neida, du må da forstå at han har stått og spilt powerchords på elgitar hele dagene. Derav hørselstapet og behovet for konstant roping.

    ;)
    Det er mulig å spille powerchords på akustisk gitar også, dvs uten powercords noe sted. Hehe.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange ...
    Er det "power cords" du mener, eller representerer du et merke/modell som heter PowerChords?
    - PowerChords - er samlebenevnelsen for forskjellige StrømKabler, StrømPads, Skilletrafoløsninger, Skap-Sikringer og Jordspyd som Maxwell Sound System har på produktkartet sitt.

    Mvh. Sveinung - Lyden av Opplevelser..........
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange ...
    Er det "power cords" du mener, eller representerer du et merke/modell som heter PowerChords?
    - PowerChords - er samlebenevnelsen for forskjellige StrømKabler, StrømPads, Skilletrafoløsninger, Skap-Sikringer og Jordspyd som Maxwell Sound System har på produktkartet sitt.

    Mvh. Sveinung - Lyden av Opplevelser..........
    Objection, Your Honour. Chord er en akkord, f.eks. C-dur, c-moll osv. Fellesbetegnelsen du beskriver er nok cord.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Neida, du må da forstå at han har stått og spilt power chords på elgitar hele dagene. Derav hørselstapet og behovet for konstant roping.

    ;)
    - Jah... - jeg har så dårlig "hørsel" at jeg kan høre venstresiden i korsryggen ... - din... - helt hit. Selv strålingen ned i venstrebeinet ditt og de små rykningene som kommer av og til i høyrebeinet ditt har frekvenser som kan høres ?

    Mvh. Sveinung - Lyden av mer enn Opplevelser ?
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Vakum lyd får det til å sildre i barken med strøm på 237V. De er ikke der hvis man "ser" en sky i opplevelsen etter 3 øl.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    63.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    - OG der trengs "kanskje" både GODKJENNING og SERTIFISERING for slike PowerChords og Pads ! ?

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Forsikrings-Selskaps-Undersøkelser-Etter-Nedbrent-Hus-RETTSAK !!!
    Alt i alt tror jeg endel kabelselgerne vet mer om penger, menneskets psyke og markedsføring enn kabler og strøm.
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).

    - MEN anlegget MÅ også faktisk kunne LEVERE - for hvis anlegget når sitt "METTNINGS-PUNKT" før kablene - så vil der jo IKKE bli noen EFFEKT !!! (- ANLEGGET I SEG SELV - HAR JO SIN EGEN BEGRENSNING !!! ).

    - Forøvrig mener jeg at ingen ekstra " Super-Kabel " skal kjøpes inn med mindre DU som KUNDE føler at du betaler halvparten av hva DU SYNES kabelen ER VERDT !!!


    Mvh. Lyden av svært INNSIKTSFULLE Opplevelser !!!
    Hva i alle dager er et anleg​gs "METTNINGS-PUNKT"?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    @Lyden av lyden av:
    Hvorfor må du alltid bruke ropert?
    Jeg kjøper heller av noen som bruker innestemme.
    - Fordi jeg ikke er særlig data-dyktig så bruker jeg ropert istedet for understrekning............

    Mvh. Lyden av Opplevelser - av LYS...
    Tror hintet som man prøver å komme med er at din skrivemåte gjør innlegget svært dårlig lesbart. Man skal ikke bruke utropstegn ofte, og når man først går så hardt til verks skal man kun bruke ett. Overdreven bruk gjør bare at det mister effekten.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har strømrenser på vannkokeren min. Vannet blir 10 ganger varmere.
    Låter fantastiskt om du lyckats få vatten varmare än 100 grader Celsius.:mad:
    Hørt om trykkoker?
    Vattnet blir tyvärr inte varmare för att det är en tryckkokare, det ändrar tyvärr inte de fysikaliska egenskaperna i vatten.;)
    Även om vattnet kokar i en lägre temperatur i en tryckkokare eller på Mount Evrests topp.

    ???

    pressure for water with boiling point 350 degrees centigrade - Wolfram|Alpha
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Spørsmålsstilleren må jo forstå det at uten nettkabel får man ikke lyd i anlegget i det hele tatt. Nettet betyr jo strømnettet der elektrisiteten kommer fra, og ingen kabel - ingen strøm.

    Så enkelt er det.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Syntes trådstarter er tøff som formidler sin erfaring i noe som har blitt følsomt tema på noe som kanskje ikke lenger er ett «audiofilt samlingspunkt» da «tec spec» ser ut til og bety mest for flest. Men jeg tror deg trådstarter, ser ikke noen grunn til at man skal bløffe om det når man velger og dele en slik erfaring... men jeg har blitt sett på som naiv noen ganger og ville aldri handlet uten og høre først, og det er kanskje det budskapet jeg syntes er viktigst og formidle med dette innlegget (høre for kjøpe)....

    Ler litt når det blir nevnt «lyden av sølv»... Jeg har brukt ull gardiner, ull teppe og ullpledd over tv'n i min stue, så da har jeg vel sikkert «lyden av ull» her.... :D Ikke veldig lovende...?

    eller LYDEN av ULL, som noen ville sagt det...?

    Selv mener jeg at jeg hører forskjell på slike ting, men kanskje det er andre faktorer som spiller inn? Jeg tørr ikke påstå noe sikkert, her på sentralen... og den dagen man eventuelt får en apiffany så kaster halvparten av folket seg over deg og vil helst sende deg på mentalsykehus ;)

    Det som er trist med det er at vi kanskje aldri får erfaring fra folk som har lang og god erfaring med audio (igjen... ref « audiofilt samlingspunkt» handler det om musikk og ører eller mikrofoner og tall?) men kun fra de som klarer og bevise at de kan lese en spec (wow du er god) men ikke bruker egne ører før de sier noe?

    Dette var noen tanker fra en som har fått mange gode lattere fra denne tråden, den har en fin underholdningsverdi :)

    Mvh
    EN som mener at MUSIKK er en LIDENSKAP og lyd er en HOBBY ;)

    Blææææææh, fuck it ;)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Sjefstråd! Er også litt spent på den ledningen som skulle kobles i motorblokka, kanskje Sveinung kan utdype litt der?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).
    Like barn leker best, forøvrig ser jeg med mer nysjerrighet hvilke kunder som kjøper disse fantastiske kablene dersom du prater likt som du skriver.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    - OG der trengs "kanskje" både GODKJENNING og SERTIFISERING for slike PowerChords og Pads ! ?

    Mvh. Lyden av Opplevelser av Forsikrings-Selskaps-Undersøkelser-Etter-Nedbrent-Hus-RETTSAK !!!
    Alt i alt tror jeg endel kabelselgerne vet mer om penger, menneskets psyke og markedsføring enn kabler og strøm.
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).

    - MEN anlegget MÅ også faktisk kunne LEVERE - for hvis anlegget når sitt "METTNINGS-PUNKT" før kablene - så vil der jo IKKE bli noen EFFEKT !!! (- ANLEGGET I SEG SELV - HAR JO SIN EGEN BEGRENSNING !!! ).

    - Forøvrig mener jeg at ingen ekstra " Super-Kabel " skal kjøpes inn med mindre DU som KUNDE føler at du betaler halvparten av hva DU SYNES kabelen ER VERDT !!!


    Mvh. Lyden av svært INNSIKTSFULLE Opplevelser !!!
    Jeg skal ikke si mer enn at om noen får mer glede av musikken ved å få seg en annen kabel så er det helt topp. Man må selv gjøre prioriteringer i så måte.

    Ønsker deg en flott dag!
    Jeg mener det er viktig med en motvekt mot all bullshit som enkelte klarer å lire av seg og i den tro er det det bedre argumentere for at det finnes 1000 andre parametre å tweake framfor den lille ledningstumpen. Det er tross alt nye nye rekrutter der ute som også ønsker god lyd uten å måtte tro de trenger en usb eller nettkabel til mange tusener, villedende informasjon og useriøse aktører som har mistet all form for bakkekontakt er forsiktig sagt noe unødvendig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det,...

    ...og så levd de lykke alle sine dager, på hver sin side av kabel gjerdet...nei dessverre! men hadde du/dere bare stoppet der og ikke krydret påfølgende innlegg etter innlegg med dryppende ironi og halveis idiotforklaring av de som mener seg oppleve forskjeller uten at disse har en forklaring/avhandling om hvorfor, på baklomma, så hadde det vært greit...
    Nå skal det sies at du skriver mye interessant og jeg leser mye av deg (det samme kan jeg ikke si om dine rævdiltere) med interesse og så der er du i en særklasse (positiv), men noen ganger er det likssom for mye Møllers, eller hva jeg nå skal kalle det...

    I beste mening!

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    - Ved å stå å demonstrere PowerChords dagene laaaaaaange og enda lengre i over 20 år så har jeg truffet 2 personer som bare hørte en marginal forskjell - ellers har ALLE merket og HØRT meget STOR forskjell eller rett og slett nesten ikke "fattet" forbedringen på 50-60% på alle parametre - langt mindre kunne forklare seg etter alle inntrykkene ! ( - rett og slett satt helt ut av FATNING ).

    - MEN anlegget MÅ også faktisk kunne LEVERE - for hvis anlegget når sitt "METTNINGS-PUNKT" før kablene - så vil der jo IKKE bli noen EFFEKT !!! (- ANLEGGET I SEG SELV - HAR JO SIN EGEN BEGRENSNING !!! ).

    - Forøvrig mener jeg at ingen ekstra " Super-Kabel " skal kjøpes inn med mindre DU som KUNDE føler at du betaler halvparten av hva DU SYNES kabelen ER VERDT !!!


    Mvh. Lyden av svært INNSIKTSFULLE Opplevelser !!!
    Jeg skal ikke si mer enn at om noen får mer glede av musikken ved å få seg en annen kabel så er det helt topp. Man må selv gjøre prioriteringer i så måte.

    Ønsker deg en flott dag!
    Jeg mener det er viktig med en motvekt mot all bullshit som enkelte klarer å lire av seg og i den tro er det det bedre argumentere for at det finnes 1000 andre parametre å tweake framfor den lille ledningstumpen. Det er tross alt nye nye rekrutter der ute som også ønsker god lyd uten å måtte tro de trenger en usb eller nettkabel til mange tusener, villedende informasjon og useriøse aktører som har mistet all form for bakkekontakt er forsiktig sagt noe unødvendig.

    Ja du verden!!, jeg blir helt rørt og nesten satt ut av all denne hifi nestekjærligheten som oppvises av enkelte, tenk om noen skulle kunne oppleve noe uten å kunne forklare det, forferdelig!!
    Personlig er jeg like lite interessert i slike "velmente" råd, som i psoriasis på følsomme steder, opplever jeg, og det koster meg noe, men jeg mener at det er verdt det, ja! så burde jo det hele være såre enkelt, for noen vel og merke. Man kan jo nesten mistenke noen for kun å ha ett visst markeringsbehov i/om emnet!!!

    mvh
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Lik det eller ikke, men det er ganske viktig at noen uten egne kommersielle interesser i å pushe overprisede ledningsstumper også deltar i diskusjonen. Min egen erfaring, etter å ha prøvd litt forskjellig i ulike prisklasser, er at bytte av strømkabler ikke gjør et dugg forskjell for lydkvaliteten. Den erfaringen er kanske like relevant som tåkeluren fra kabelselgere og deres fornøyde kunder. At det heller ikke finnes noen begripelige grunner til at det skulle være noen forskjell er en annen historie.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    ^ Lik det eller ikke, men det er ganske viktig at noen uten egne kommersielle interesser i å pushe overprisede ledningsstumper også deltar i diskusjonen. Min egen erfaring, etter å ha prøvd litt forskjellig i ulike prisklasser, er at bytte av strømkabler ikke gjør et dugg forskjell for lydkvaliteten. Den erfaringen er kanske like relevant som tåkeluren fra kabelselgere og deres fornøyde kunder. At det heller ingen finnes noen begripelige grunner til at det skulle være noen forskjell er en annen historie.
    Det handler ikke om å like eller ikke for min del, jeg driter de selvutnevnte anti-kabelprofene en lang marsj!! Ellers er jeg faktisk helt enig med deg i mangt og mye! ikke noe å si på det, men folk som bare deler opplevelser senkes og kveles i egne tråder av anti-kabelistene, den infoen du nevner finnes da vitterligen allerede på forumet,f.eks i tech avdelingen, de som finner det mer interessant enn opplevelsen i seg, burde jo være levende opptatt å formidle sin kunnskap der?! men isteden spammer de og kveler tråd etter tråd, kjedelig og forutsigbart! Litt merkelig at de gidder bruke så mye tid på noe de alikevel ikke tror har noen betydning, det finns medisinske ord for slikt!
    Jeg opplever selv forskjeller på strømkabler, når det er sagt!! så er de siste og beste erfaringene i favør de rimeligste alternativene, fra ca 10 000,-/Stk-2 mtr til rimelig og gode Supra til ca 495,-/mtr, at noen selgere-produsenter opererer med fantasipriser og har mage til å forlange hva de gjør, bekymrer meg ikke mye, veldig enkelt å velge bort! uten at det skal både ropes, fordømmes og markeres noe overdrevent utover det...

    mvh
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ingen problemer at at det er forskjeller for noen, det som er en smule problematisk er måten dette legges fram på av enkelte aktører som tydeligvis bærer preg av å ha store økonomisk gevinster, dvs for de som biter på store ord skrevet med store bokstaver.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
    Du har ret i at den almindelige hi-fi entusiast uden elektronikkundskab har begrænset mulighed for at påvirker deres anlæg, hvis de da ikke skal købe helt nyt, og derfor vil de områder de kan gøre noget ved sikkert få større betydning end de nødvendigvis har, og effekten/begejstringen af disse ændringer overvurderes nok også tit en del hvis det ses i den store sammenhæng.

    Den sammenhæng som man har indblik i hvis man har de fonødende kundskaber/evner til at ændre/optimerer alt i ens anlæg.

    Jeg nævner netop selv det du nævner i en anden tråd i forbindelse med akustik, og nævner også i den forbindelse kabler som et område hvor den ikke så elektronikkyndige kan gribe ind , og gøre en forskel. Andre steder er generel dæmpning, føder til højtaler apparater osv.

    Men det ændre ikke ved at jeg som hører til dem som kan ændre alt hvad jeg lyst til i mit anlæg alligevel undre mig over den lydændring et netkabel og kabler generelt kan give.
    Og jeg kan lave kabler for under 200 Kr meteren, og eksperimenterer lige så meget jeg vil med dem.

    Det er som sagt sindssygt mærkeligt med de relativt store lydforskelle der kan være, ikke mindst for en med elektronikkundskab, men på trods af manglende forklaring er det efter min mening en del af det som kan optimerer et anlæg , sammen med bl.a. akustik-tuning og hundredvis af andre ting.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Lik det eller ikke, men det er ganske viktig at noen uten egne kommersielle interesser i å pushe overprisede ledningsstumper også deltar i diskusjonen. Min egen erfaring, etter å ha prøvd litt forskjellig i ulike prisklasser, er at bytte av strømkabler ikke gjør et dugg forskjell for lydkvaliteten. Den erfaringen er kanske like relevant som tåkeluren fra kabelselgere og deres fornøyde kunder. At det heller ingen finnes noen begripelige grunner til at det skulle være noen forskjell er en annen historie.
    Beklager å måtte si det, men jeg synes ikke den erfaringen er særlig relevant. Jeg har stor respekt for din kunnskap, og har selv dradd nytte av din vilje til å dele denne i andre sammenhenger.

    Men du er også bare et menneske, og du har på forhånd bestemt deg for at det ikke er noe lydmessig å hente på strømkabler. Du kan i tillegg, ved hjelp av din kunnskap i fysikk, lett bevise at det ikke kan være forskjeller heller. Dermed er det helt logisk, slik jeg ser det, at du ikke hører eventuelle forskjeller. Og om du så gjorde, ville det kanskje vært vanskelig å innrømme?

    Poenget mitt er at det er både umulig, og egentlig meningsløst, å forsøke og bevise/motbevise følselser og opplevelser. Jeg ser ikke poenget med å frata trådstarters glede ved sin opplevelse ved å fortelle han at det han føler ikke er mulig.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man forholder seg bare til målinger, og hverken hører forskjell eller vil høre forskjell på kabler. Hvorfor i det hele tatt måle? Hva er poenget?

    Jeg synes denne holdningen er det morsomste av alt. Så lenge en har det moro kanskje, for holdningen er jo minst like sløv som de som ikke måler. Det er heller ikke alt som kan måles. Jeg vet det er ett argument skeptikerene aldri vil godta, men selv er det noe jeg regner med.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.269
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser frem til en lytte runde i Hardanger neste år, når eplene blomstrer ? For jeg tror det ikke før jeg hører det :)
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    ^ Lik det eller ikke, men det er ganske viktig at noen uten egne kommersielle interesser i å pushe overprisede ledningsstumper også deltar i diskusjonen. Min egen erfaring, etter å ha prøvd litt forskjellig i ulike prisklasser, er at bytte av strømkabler ikke gjør et dugg forskjell for lydkvaliteten. Den erfaringen er kanske like relevant som tåkeluren fra kabelselgere og deres fornøyde kunder. At det heller ingen finnes noen begripelige grunner til at det skulle være noen forskjell er en annen historie.
    -Helt enig!!

    Jeg tror ikke det finnes maken til humbug som i hifi-kabelindustrien, det er vanskelig å skille ut de seriøse her.
    Når noen får utrolige opplevelser og umulige åpenbaringer -med strømkabelstumper, da bør en tåle motargumenter!

    Når det gjelder denne enkleste kabelen, strømkabelen, har jeg et velmenende råd:
    Helgardér ved å benytte skjermede kabler. Ølflex og Topflex kabler selges i metervare hos grossister for ca. 150,- pr. m.
    Topflex er dobbeltskjermet men Ølflex er mer fleksibel. Gode -og pene plugger finnes på Ebay ;)
    Ps: Unngå jordloop!

    Jeg har gjort det selv; hører ingen endring, men det ser jo så vakkert ut :)
    Ellers så engasjerer hifi-kabler lite; andres utrolige opplevelser sorteres som en slags religion.
    Jeg respekterer all religion ;)

    Nyt en fredelig, musikkfylt Søndag folkens!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    " Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. "


    Hehe, du er deg selv lik Asbjørn... Sympatisk og velmenende i den rette tro's tjeneste..
    :p

    Viktig å tro det beste om folk, uavhengig om de er såpasse tullete at de svir av masse på kabler eller lage de ifra bunnen selv ? En kan jo ha musikk som interesse uavhengig av ståsted ??
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Min gamle Burmester 992 cd spiller hadde helt klart godt av en skjermet nettkabel da denne ble brukt sammen med både en forforsterker og et delefilter fra Dynamic Precision - begge med Mascot ps. Uten var det mye støy i lydbilde og med ble dette helt borte. Dette var riktig nok en gratis skaffet ølfleks stump fra min elektriker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn