nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At det er så tydelig at de aller færreste her har noen som helst erfaring når det gjelder faget musikk?
    Erfaring i faget musikk er fint når man diskuterer musikk. Når man diskuterer elektronikk er det greit med erfaring i faget elektronikk.
    Når det gjelder å vurdere og sammenligne lyd, skader det nok ikke med erfaring og kunnskap innen faget musikk.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Jada, det er store forskjeller så lenge dere vet hvilke kabler dere lytter til, merkelig at ingen hører disse forskjellene i blindtester. Prøv heller å forklare hvorfor det er slik, det hadde vært mer interessant å lese om enn terping av mantraet "Jeg stoler på ørene og hører forskjell så da er det sant."
    Hva skal jeg forklare? At noen er bedre trent enn andre når det gjelder lytting? Selv er jeg utdannet musiker og dirigent, og lever av å kunne bruke ørene. At jeg syns at slike tråder er det reneste vås? At det er så tydelig at de aller færreste her har noen som helst erfaring når det gjelder faget musikk?

    Nei; det var dette "mantraet" om at man stoler på ørene, i stedet for hva man har lest seg til på mer eller mindre hobby-basis du spurte om. Da ender det nok opp med ørene likevel.
    Les mitt innlegg en gang til. Det jeg ber om en forklaring på er hvorfor ingen hører forskjell på kabler i blindtest, selv ikke gullører.
    - DERFOR gjøres DETTE veldig annerledes enn de fleste synes å ha fått med seg. JEG LYTTER på DEG for å HØRE hva/hvordan/hvorfor DU bare hører og ikke LYTTER på anlegget - KANSKJE ???

    Mvh. Lyden av Opplevelser av DINE Opplevelser...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.377
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At det er så tydelig at de aller færreste her har noen som helst erfaring når det gjelder faget musikk?
    Erfaring i faget musikk er fint når man diskuterer musikk. Når man diskuterer elektronikk er det greit med erfaring i faget elektronikk.
    Når det gjelder å vurdere og sammenligne lyd, skader det nok ikke med erfaring og kunnskap innen faget musikk.
    Enig med begge, egentlig.

    Nesten off topic i denne tråden, men likevel: Hvorfor har musikere flest så shitty stereoanlegg? Jeg har inntrykk av at de fleste musikere har tilnærmet null interesse for kvalitetsreproduksjon av innspilt lyd, og nesten reagerer med aversjon mot "audiofil hifi". Min lille teori er at musikere vet så inderlig godt hvordan instrumentene skal låte at de i stor grad "hører forbi" imperfeksjonene i et mini-anlegg. Mange av dem trenger ikke stort mer enn et partitur for å høre musikken. (Beethoven var stokkdøv.)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At det er så tydelig at de aller færreste her har noen som helst erfaring når det gjelder faget musikk?
    Erfaring i faget musikk er fint når man diskuterer musikk. Når man diskuterer elektronikk er det greit med erfaring i faget elektronikk.
    Når det gjelder å vurdere og sammenligne lyd, skader det nok ikke med erfaring og kunnskap innen faget musikk.
    Enig med begge, egentlig.

    Nesten off topic i denne tråden, men likevel: Hvorfor har musikere flest så shitty stereoanlegg? Jeg har inntrykk av at de fleste musikere har tilnærmet null interesse for kvalitetsreproduksjon av innspilt lyd, og nesten reagerer med aversjon mot "audiofil hifi". Min lille teori er at musikere vet så inderlig godt hvordan instrumentene skal låte at de i stor grad "hører forbi" imperfeksjonene i et mini-anlegg. Mange av dem trenger ikke stort mer enn et partitur for å høre musikken. (Beethoven var stokkdøv.)
    Dette med "shitty" anlegg er nok mer en myte enn sannhet. I alle fall innen klassisk utdannede musiskere. Man blir så kvalitetsbevisst, at man helst vil ha bra lyd hjemme.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ikke bare shitty anlegg, men også liten interesse for utgivelser med anstendig lydkvalitet der hvor dette kan påvirkes (i mange tilfeller)
    Godt jeg lytter på jazz, for der står det bedre til og anlegget får ut sitt beste potensiale.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    For å svare på trådstarter spørsmål , enkelt og greit. : JA ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I 2014 er det nok en myte at musikere generelt har dårlige anlegg.:)
    Gamle, konservative eller mye for pengene-oppsett ja, men lyden er ofte bra til det de bruker det til.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mange feller å gå i rundt kvalitet på kabler og om det er hørbart. Kommenterer her høyttalerkabler ikke nettkabler.
    Jeg skal komme med ett eksempel som kanskje beskriver enkelheten OG kompleksiteten ved kabler:

    Tenk deg at du har to like sett med høyttalerkabler. Det ene settet ligger enkeltlederne (pluss og minus) løst, det andre settet er tvinnet i hverandre. Har du et godt anlegg og god hørsel og en trenet hjerne så skal det være lett å høre forskjell. Forskjellene er større ved større effekter. Kablene har lik resistans, ulik kapasitiv verdi, samme impedanse og ulik induktiv verdi (tvinnet/ikke tvinnet, men samme kabel). Disse verdiene kan ha en filtreringsmessig innvirkning ved høye frekvenser, men er av mye mindre signifikans enn strømmens elektromagnetiske påvirkning på Kabelen/lyden. I praksis tapes transienter og mikrodetaljer når høyttalerkabler beveger seg av større effekter.

    Dette hører med til historien: Har du sett hvordan kabler beveger seg og spiller med lyden ved store effekter? Ikke? Ta en test og bli overrasket!

    Det mest tåpelige jeg ser er de som har dyre, tykke kabler - mens inne i forsterkeren er det noen tynne løst festede ledninger som bukter seg som ormer og som synger. De som nå nikker har nok opplevd noe lignende selv. De som trekker på smilebandet har ikke funnet ut dette enda.

    Til det er det bare å si: Prøv selv! :)
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Mitt enkle svar på trådstart: NEI! ;D -og atter NEI takk til humbug produsenters svada :p

    Anbefaler derimot gjerne å 1/1-gardere med skjermede nettkabler. (F.eks. Helukabel Topflex EMV; Dbl.-skjermet & "anvendelig" kan bestilles fra bl.a. Ahlsell ~140,- pr.m.) Husk hensyn til jordloop.
    Med skjermede nettkabler og skjermede signalkabler kan da høyttalerkablene "løpe fritt", altså uskjermet.
    Atter en 1/1-gardering er å holde kablene så korte som mulig samt ryddig og "sortert" bak hifi'n.

    NB: "Hifi-flettede" signalkabler er ikke fullverdig skjermet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn