nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?

    Synes du det er greit å si at folk som synes det å ha en ok nettkabler lever etter to forutsetninger. 1. - at de knapt kan holde en loddebolt og derav ikke har teknisk peil. 2 at de må ha "visse " produkter som gjør kablene slik, underforstått at disse er FEIL konstruerte...

    Hersketeknikk og ufyselig opptreden , rett og slett...Og nå kommer du vel mekrende med at de som ikke liker det du skriver kan ignorere deg , regner jeg med...??

    Jeg har ingen store følelser på dyre eller ikke kabler. Men jeg nekter for at du har hevd på det jeg hører Asbjørn. Så enten så tar du disse pisse nedover variantene i tech hjørnet , eller så kan du bare holde KJEFT av respekt for trådstarter. Men respekten har du ikke eller ønsker å vise.
    Diplomatisk eller ikke, reaksjonene tyder på at jeg traff noen ømme tær ganske godt. Så mye rart som det har vært i denne tråden er det knapt nødvendig med noen "hersketeknikker". Det er slemt nok å bare sitere noen av innleggene slik at folk kan lese dem en gang til i dagslys. Tech-hjørnet er forøvrig reservert for vel underbygde tekniske resonnementer, så min lille teori om kabelentusiaster som wannabe DIY'ere passer nok ikke der heller, dessverre.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Minner meg om en historie jeg leste for flere år sida... en kar som hadde "tunet" en Porsche 968 for haugevis av dollars med ny chip, grov eksos, race-cat, fancy pluggledninger og coil, und zu weiter. Resultat: 1 hk mindre enn originalt...
    Høres usannsynlig ut.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Minner meg om en historie jeg leste for flere år sida... en kar som hadde "tunet" en Porsche 968 for haugevis av dollars med ny chip, grov eksos, race-cat, fancy pluggledninger og coil, und zu weiter. Resultat: 1 hk mindre enn originalt...
    Høres usannsynlig ut.
    Verifisert med dyno-test både før og etter. Skal se om jeg klarer å finne igjen artikkelen.....
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?

    Synes du det er greit å si at folk som synes det å ha en ok nettkabler lever etter to forutsetninger. 1. - at de knapt kan holde en loddebolt og derav ikke har teknisk peil. 2 at de må ha "visse " produkter som gjør kablene slik, underforstått at disse er FEIL konstruerte...

    Hersketeknikk og ufyselig opptreden , rett og slett...Og nå kommer du vel mekrende med at de som ikke liker det du skriver kan ignorere deg , regner jeg med...??

    Jeg har ingen store følelser på dyre eller ikke kabler. Men jeg nekter for at du har hevd på det jeg hører Asbjørn. Så enten så tar du disse pisse nedover variantene i tech hjørnet , eller så kan du bare holde KJEFT av respekt for trådstarter. Men respekten har du ikke eller ønsker å vise.
    Diplomatisk eller ikke, reaksjonene tyder på at jeg traff noen ømme tær ganske godt. Så mye rart som det har vært i denne tråden er det knapt nødvendig med noen "hersketeknikker". Det er slemt nok å bare sitere noen av innleggene slik at folk kan lese dem en gang til i dagslys. Tech-hjørnet er forøvrig reservert for vel underbygde tekniske resonnementer, så min lille teori om kabelentusiaster som wannabe DIY'ere passer nok ikke der heller, dessverre.

    Jeg vet nå ikke hvilke ømme tær du tenker på men, mener du virkelig at det er din/deres plikt/misjon å i enhver tråd der det diskuteres opplevelser og erfaringbasert synsing, kuppe/spamme den med tech prat?
    Som du sier, dere har jo tech hjørnet deres, hvor skal så den synse/opplevelses baserte delen av denne hobbien kunne diskuteres uhindret fra spammet, eller mener du bransjen/kabelselgerne er så infiseret at de/det må kveles i allerede kjent anti-kabelist ånd og at det ikke burde være lov/anledning å diskutere dette i fred uten teknisk underbyggelse?

    mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
    Dette læres av erfaring vet du:)
    Snart 300 innlegg nå.
    Og alle like "kloke"?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Minner meg om en historie jeg leste for flere år sida... en kar som hadde "tunet" en Porsche 968 for haugevis av dollars med ny chip, grov eksos, race-cat, fancy pluggledninger og coil, und zu weiter. Resultat: 1 hk mindre enn originalt...
    Høres usannsynlig ut.
    Verifisert med dyno-test både før og etter. Skal se om jeg klarer å finne igjen artikkelen.....
    Det er sikkert mulig å få det til, men det høres fortsatt usannsynlig ut å få mindre hester av å tune en original bil. Eller kanskje litt klønete. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Minner meg om en historie jeg leste for flere år sida... en kar som hadde "tunet" en Porsche 968 for haugevis av dollars med ny chip, grov eksos, race-cat, fancy pluggledninger og coil, und zu weiter. Resultat: 1 hk mindre enn originalt...
    Høres usannsynlig ut.
    Verifisert med dyno-test både før og etter. Skal se om jeg klarer å finne igjen artikkelen.....
    Det er sikkert mulig å få det til, men det høres fortsatt usannsynlig ut å få mindre hester av å tune en original bil. Eller kanskje litt klønete. :)
    Klønete ja. Og definitivt mulig hvis man ikke har kontroll på hva man driver med, noe som normalt er tilfellet... Nå var dette en bil med sugemotor, og Porsche hadde nok gjort det de kunne for å skvise det meste ut av den i utgangspunktet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Verifisert med dyno-test både før og etter. Skal se om jeg klarer å finne igjen artikkelen.....
    Det er sikkert mulig å få det til, men det høres fortsatt usannsynlig ut å få mindre hester av å tune en original bil. Eller kanskje litt klønete. :)
    Klønete ja. Og definitivt mulig hvis man ikke har kontroll på hva man driver med, noe som normalt er tilfellet... Nå var dette en bil med sugemotor, og Porsche hadde nok gjort det de kunne for å skvise det meste ut av den i utgangspunktet.
    Men som regel med originale biler så er det tatt visse hensyn som går på andre ting enn ren ytelse, f.eks. luftfilterboks er utformet for å ikke bråke for mye, heller enn å gi optimal flow av luft, og samme med eksos, er som regel tatt hensyn til støy og miljø her også kontra maks ytelse. Kan fort få fra 10 hester mer og oppover bare ved å bytte eksos på en original bil. Men klart, går sikkert an å rote til enkle ting som det også.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    ....det er i hvertfall hva reklamen for såkalte tuningprodukter sier.....
    Hvis man tar x antall tuningprodukter som alle gir 10 hester eller 10% mer ytelse oppå hverandre så vips har man dobbelt så mye effekt.

    Sannheten er nok annerledes. Det er veldig krevende å få 10 hk mer ut av en standard bil uten turbo. Jeg vet av dyrkjøpt erfaring. Ofte må man gå over til 98 oktan bensin også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har ikke dynotestet det, men har selv opplevd godt merkbar effektøkning på en mer "vanlig" sportsbil med 1,8 liter og bytte til 4-1 racingeksos med rake rør som er riktig porta, kontra originaleksos med katalysatorer og mer kronglete vei for eksosen som skal ut. Sammen med å åpne for mer luft inn lover jeg deg at det ga uttelling som ikke ga grunn til å tvile på produsentens løfte om 11 dynoverifiserte hp mer på hjula. :)

    Men det her blir way off topic, sorry.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    "opplevd" er hva det dreier seg om ja :)
    I know, been there, done that.
    Vil anbefale en dynotest... men advarer mot at geipen vil henge langt ned etterpå.

    Off topic er vi nok helt sikkert, det er vi vel enig om.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, det her begynner nesten å minne om en kabeldebatt allikevel, så tenker vi bare lar det være med at vi er uenige. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Diplomatisk eller ikke, reaksjonene tyder på at jeg traff noen ømme tær ganske godt. Så mye rart som det har vært i denne tråden er det knapt nødvendig med noen "hersketeknikker". Det er slemt nok å bare sitere noen av innleggene slik at folk kan lese dem en gang til i dagslys. Tech-hjørnet er forøvrig reservert for vel underbygde tekniske resonnementer, så min lille teori om kabelentusiaster som wannabe DIY'ere passer nok ikke der heller, dessverre.

    Jeg vet nå ikke hvilke ømme tær du tenker på men, mener du virkelig at det er din/deres plikt/misjon å i enhver tråd der det diskuteres opplevelser og erfaringbasert synsing, kuppe/spamme den med tech prat?
    Som du sier, dere har jo tech hjørnet deres, hvor skal så den synse/opplevelses baserte delen av denne hobbien kunne diskuteres uhindret fra spammet, eller mener du bransjen/kabelselgerne er så infiseret at de/det må kveles i allerede kjent anti-kabelist ånd og at det ikke burde være lov/anledning å diskutere dette i fred uten teknisk underbyggelse?
    Det jeg ennå ikke fatter er hvorfor subjektive opplevelser om at "halleluja, det er forskjell" tydeligvis er OK, mens subjektive opplevelser om "nah, bortkastede penger" burde stenges inne i et dertil egnet avlukke. Jeg har (så langt) motstått fristelsen til å dra inn "tech prat" som kapasitiv kobling fra trafo til chassis, ulike impedanser mellom chassis og nettjord, og derav følgende jordstøy i ubalanserte signalkabler, selv om dette egentlig er nokså relevant for om det er noen forskjell å oppleve eller ikke.

    Kan du være så vennlig å forklare meg hvorfor mine erfaringer og subjektive opplevelser ikke skal kunne legges frem i den delen av forumet hvor vi diskuterer slikt, mens eksempelvis kabelselgere med åpenbare kommersielle interesser tydeligvis skal få boble fritt? Det sensurbehovet forstår jeg virkelig ikke.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vi burde nok helst vært stengt ute av slike tråder slik at freden for senket seg og lyden av opplevelser kan komme sigende inn.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Diplomatisk eller ikke, reaksjonene tyder på at jeg traff noen ømme tær ganske godt. Så mye rart som det har vært i denne tråden er det knapt nødvendig med noen "hersketeknikker". Det er slemt nok å bare sitere noen av innleggene slik at folk kan lese dem en gang til i dagslys. Tech-hjørnet er forøvrig reservert for vel underbygde tekniske resonnementer, så min lille teori om kabelentusiaster som wannabe DIY'ere passer nok ikke der heller, dessverre.

    Jeg vet nå ikke hvilke ømme tær du tenker på men, mener du virkelig at det er din/deres plikt/misjon å i enhver tråd der det diskuteres opplevelser og erfaringbasert synsing, kuppe/spamme den med tech prat?
    Som du sier, dere har jo tech hjørnet deres, hvor skal så den synse/opplevelses baserte delen av denne hobbien kunne diskuteres uhindret fra spammet, eller mener du bransjen/kabelselgerne er så infiseret at de/det må kveles i allerede kjent anti-kabelist ånd og at det ikke burde være lov/anledning å diskutere dette i fred uten teknisk underbyggelse?
    Det jeg ennå ikke fatter er hvorfor subjektive opplevelser om at "halleluja, det er forskjell" tydeligvis er OK, mens subjektive opplevelser om "nah, bortkastede penger" burde stenges inne i et dertil egnet avlukke. Jeg har (så langt) motstått fristelsen til å dra inn "tech prat" som kapasitiv kobling fra trafo til chassis, ulike impedanser mellom chassis og nettjord, og derav følgende jordstøy i ubalanserte signalkabler, selv om dette egentlig er nokså relevant for om det er noen forskjell å oppleve eller ikke.

    Kan du være så vennlig å forklare meg hvorfor mine erfaringer og subjektive opplevelser ikke skal kunne legges frem i den delen av forumet hvor vi diskuterer slikt, mens eksempelvis kabelselgere med åpenbare kommersielle interesser tydeligvis skal få boble fritt? Det sensurbehovet forstår jeg virkelig ikke.
    Såklart skal du få komme med dine subjektive erfaringer. Det er jo det denne delen av forumet er til for. Det jeg reagerer på er din dårlig skjulte ironi om wannabe diy osv. Hva har dette med dine erfaringer å gjøre, annet enn at det er et unødvendig sleivspark.. ??
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Minner meg om en historie jeg leste for flere år sida... en kar som hadde "tunet" en Porsche 968 for haugevis av dollars med ny chip, grov eksos, race-cat, fancy pluggledninger og coil, und zu weiter. Resultat: 1 hk mindre enn originalt...
    Da har han montert delene i feil ende.....jeg kjøpte akkurat samme deler (untatt coil) fra USA, monterte delene i riktig ende og fikk pluss 70 hk over natta. Dritgøy var det. Det var en 944 turbo, teknisk sett, samme bil.

    Sorry OT.
    B
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    944 Turbo er ikke samme bil som en 968. Sistnevnte har ikke turbo... og dessuten 2,5 liter 8V vs 3 liter 16V.

    Turbomotor er lett å tune. Uten turbo er det langt værre.

    PS. Jeg har hatt 944 Turbo med ca 350hk/500nm. Dritgøy. I hvertfall en stund.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.239
    Antall liker
    5.193
    Jeg vet nå ikke hvilke ømme tær du tenker på men, mener du virkelig at det er din/deres plikt/misjon å i enhver tråd der det diskuteres opplevelser og erfaringbasert synsing, kuppe/spamme den med tech prat?
    Som du sier, dere har jo tech hjørnet deres, hvor skal så den synse/opplevelses baserte delen av denne hobbien kunne diskuteres uhindret fra spammet, eller mener du bransjen/kabelselgerne er så infiseret at de/det må kveles i allerede kjent anti-kabelist ånd og at det ikke burde være lov/anledning å diskutere dette i fred uten teknisk underbyggelse?
    Diskursen blant de "kabeltroende" later nå til å være langt mer enn bare utvekslinger av erfaringer. I de trådene jeg leser som ikke er "krangletråder" (som jeg skal medgi er langt fra alle, siden trådene med faktisk diskusjon er de interessante), så ser det ut til å være sånn ca 50-50 fordeling mellom subjektive lytteinntrykk og misforstått/feil bruk av elektrotekniske begreper. Det er ofte mye snakk om både frekvensgang og annet rart også før de med teknisk kompetanse ("anti-kabelistene") blander seg inn. Så det er tydeligvis ikke noe problem med teknisk snakk i kabelhjørnet så lenge det er definert som Faktafri Sone. Kanskje det burde vært en disclaimer; kabelhjørnet er faktafri sone, åpent for teknisk diskusjon såfremt fakta holdes utenfor.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    300!

    Det er ganske snodig hvor mye følelser det er rundt dette med kabler innen hifi. Selv har jeg aldri hørt forskjell på en kabel i mitt liv, utenom støy fra noen virkelig råtne signalkabler, men jeg tenker som nevnt at hvis det å smekke ut tusenvis på kabler gir noen go'følelsen foran anlegget og at de da koser seg mer med musikk så må jo det være greit?

    Dog har jeg troen på gode kabler, bruker gjerne 2.5 mm på effektkablene, men de koster ikke så mye. En meget god kabel på 1-2 meter bør kunne sys sammen for 200,-.

    Det er mye placebo innen hifi - og egen forventing, psyke, og tilstand (Humør, opplagt/sliten, stresset, avslappet) spiller inn i større grad enn man liker å innrømme.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig med Cyber over her, men man må også legge ved press og forventninger og bling faktor.

    Press: du sitter er som hifi person med et godt anlegg og kanskje du har opparbeida deg et forhold til en selger/butikk. Om denne personen eller en som jobber i butikken sier, hør den forskjellen eller hører du hvor mye bedre dette ble. Så er det ikke enkelt å si imot. Spes ikke om du sammenligner samme sang med to ulike kabler og hører en ukjent sang for første og andre gang. Men hører jo flere ting andre gangen. Enda verre er det om man sitter med flere hifi folk og noen hører forskjell. Man vil da ikke være dårligere en han på høyre side.

    Forventninger: Man forventer vel en forbedring når man betaler mere penger. Jeg gjør i evtfall det. Gjelder naturligvis ikke bare hifi.

    Bling faktor: Jeg synes selv at en kjøpekabel til noen tusen kroner ser mye bedre ut enn 2.5mm2 DIY eller den lakriskabelen som følger med et apperat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Såklart skal du få komme med dine subjektive erfaringer. Det er jo det denne delen av forumet er til for. Det jeg reagerer på er din dårlig skjulte ironi om wannabe diy osv. Hva har dette med dine erfaringer å gjøre, annet enn at det er et unødvendig sleivspark.. ??
    Dårlig skjult? Forsøkte ikke å skjule noen ironi i det hele tatt. Det er ramme alvor, men kanskje litt sleivete formulert. Poenget (som er verdt å tenke litt over) er at vi forsøker å personliggjøre masseproduserte gjenstander ved å "gjøre noe selv". Så kommer det an på kompetanse og ferdigheter hva dette "noe" er. For noen er dette "noe" å bytte ledninger på utsiden, for andre er det å lodde ut komponenter på kretskort eller å bygge ting fra scratch selv. Har man bygget en høyttaler eller to, er man nokså kurert for kabelentusiasme. Det er ca 1000 andre ting som er mye viktigere for hvor bra den dingsen virker, alle sammen høyst reelle.

    Poenget er ikke engang mitt, men hentet fra en av de få antropologiske studiene som finnes av hifi-andedammen:
    Golden Ears and Meter Readers: The Contest for Epistemic Authority in Audiophilia

    Jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor kunnskapsløshet skal være noeslags ideal for HFS, mens det å gi inntrykk av å vite noe om hvordan ting fungerer skal føre til bortvisning til tech-hjørnet og andre reservater. Only in hifi...
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Såklart skal du få komme med dine subjektive erfaringer. Det er jo det denne delen av forumet er til for. Det jeg reagerer på er din dårlig skjulte ironi om wannabe diy osv. Hva har dette med dine erfaringer å gjøre, annet enn at det er et unødvendig sleivspark.. ??
    Dårlig skjult? Forsøkte ikke å skjule noen ironi i det hele tatt, det er ramme alvor, men kanskje litt sleivete formulert. Poenget (som er verdt å tenke litt over) er at vi forsøker å personliggjøre masseproduserte gjenstander ved å "gjøre noe selv". Så kommer det an på kompetanse og ferdigheter hva dette "noe" er. For noen er dette "noe" å bytte ledninger på utsiden, for andre er det å lodde ut komponenter på kretskort eller å bygge ting fra scratch selv. Har man bygget en høyttaler eller to, er man nokså kurert for kabelentusiasme. Det er ca 1000 andre ting som er mye viktigere for hvor bra den dingsen virker, alle sammen høyst reelle.

    Poenget er ikke engang mitt, men hentet fra en av de få antropologiske studiene som finnes av hifi-andedammen:
    Golden Ears and Meter Readers: The Contest for Epistemic Authority in Audiophilia

    Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor kunnskapsløshet skal være noeslags ideal for HFS, mens det å gi inntrykk av å vite noe om hvordan ting fungerer skal føre til bortvisning til tech-hjørnet og andre avlukker. Only in hifi...

    Prinsippielt, med denne hobbyens trange kår, bør ikke all entusiasme imøtekommes med forståelse ? Om det så enn er en subjektiv beskrivelse av oppnådd lyd med noen ledningsstubber? Å det kler deg dårlig , å spille småfurten.. 8)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Netkabler kan ha noe å si for lyden dersom utstyret er dårlig konstruert.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Men som regel med originale biler så er det tatt visse hensyn som går på andre ting enn ren ytelse, f.eks. luftfilterboks er utformet for å ikke bråke for mye, heller enn å gi optimal flow av luft, og samme med eksos, er som regel tatt hensyn til støy og miljø her også kontra maks ytelse. Kan fort få fra 10 hester mer og oppover bare ved å bytte eksos på en original bil. Men klart, går sikkert an å rote til enkle ting som det også.
    Just presis. Alle serieproduserte motorer er kompromisser.
    Finnes kammer til 968 som peaker rundt 8000rpm og som må brukes med tørrsump.. Say no more :cool:
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Såklart skal du få komme med dine subjektive erfaringer. Det er jo det denne delen av forumet er til for. Det jeg reagerer på er din dårlig skjulte ironi om wannabe diy osv. Hva har dette med dine erfaringer å gjøre, annet enn at det er et unødvendig sleivspark.. ??
    Dårlig skjult? Forsøkte ikke å skjule noen ironi i det hele tatt. Det er ramme alvor, men kanskje litt sleivete formulert. Poenget (som er verdt å tenke litt over) er at vi forsøker å personliggjøre masseproduserte gjenstander ved å "gjøre noe selv". Så kommer det an på kompetanse og ferdigheter hva dette "noe" er. For noen er dette "noe" å bytte ledninger på utsiden, for andre er det å lodde ut komponenter på kretskort eller å bygge ting fra scratch selv. Har man bygget en høyttaler eller to, er man nokså kurert for kabelentusiasme.
    Jeg har konstrueret og bygget alle hi-fi apparater fra scatch, men jeg har jo sikkert fejlkonstrueret det hele.

    Jeg er altså ikke blevet kureret, tværtimod er jeg blevet mere og mere forundret/forbavset/forbløffet og synes det er mærkeligt, fordi alt det subjektive vedrørende netkabler der tales om i denne tråd gå igen overalt i vores anlæg i andre sammenhænge.

    Ved alle passive komponenter , stik, kabler, printmateriale ,modstande, trafo ,kondensatorer ,spoler ,bøsninger, selv hvilket materiale kabinettet er lavet af betyder noget, skruer osv..
    Man kan simpelthen lave to helt forskellige forstærkere eller højtaler hvad angår lyd (skod lyd eller super high-end lyd), alene ved ens valg af passive komponenter.
     
    Sist redigert:

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Kanskje en ide for hifibransjen å selge dyre tykke hiendnettkabler/ladekabler til audiofile med elbil?Kanskje Teslaeiere er lettest :) få på kroken?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Håper da de kommer til Leaf også..^
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje en ide for hifibransjen å selge dyre tykke hiendnettkabler/ladekabler til audiofile med elbil?Kanskje Teslaeiere er lettest :) få på kroken?
    Skulle ikke forundre meg et sekund om det skjer. Og med det hallelujah brøl og lovnader om økt akselerasjon, mer nøyaktig og smooth anti-spinn osv. Etterfulgt av målinger som avkrefter hele greia, som igjen blir avfeid med at "dette har ikke vitenskapen forstått enda".

    Som Asbjørn sa; "only in Hi-Fi" ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Diplomatisk eller ikke, reaksjonene tyder på at jeg traff noen ømme tær ganske godt. Så mye rart som det har vært i denne tråden er det knapt nødvendig med noen "hersketeknikker". Det er slemt nok å bare sitere noen av innleggene slik at folk kan lese dem en gang til i dagslys. Tech-hjørnet er forøvrig reservert for vel underbygde tekniske resonnementer, så min lille teori om kabelentusiaster som wannabe DIY'ere passer nok ikke der heller, dessverre.

    Jeg vet nå ikke hvilke ømme tær du tenker på men, mener du virkelig at det er din/deres plikt/misjon å i enhver tråd der det diskuteres opplevelser og erfaringbasert synsing, kuppe/spamme den med tech prat?
    Som du sier, dere har jo tech hjørnet deres, hvor skal så den synse/opplevelses baserte delen av denne hobbien kunne diskuteres uhindret fra spammet, eller mener du bransjen/kabelselgerne er så infiseret at de/det må kveles i allerede kjent anti-kabelist ånd og at det ikke burde være lov/anledning å diskutere dette i fred uten teknisk underbyggelse?


    Det jeg ennå ikke fatter er hvorfor subjektive opplevelser om at "halleluja, det er forskjell" tydeligvis er OK, mens subjektive opplevelser om "nah, bortkastede penger" burde stenges inne i et dertil egnet avlukke. Jeg har (så langt) motstått fristelsen til å dra inn "tech prat" som kapasitiv kobling fra trafo til chassis, ulike impedanser mellom chassis og nettjord, og derav følgende jordstøy i ubalanserte signalkabler, selv om dette egentlig er nokså relevant for om det er noen forskjell å oppleve eller ikke.

    Kan du være så vennlig å forklare meg hvorfor mine erfaringer og subjektive opplevelser ikke skal kunne legges frem i den delen av forumet hvor vi diskuterer slikt, mens eksempelvis kabelselgere med åpenbare kommersielle interesser tydeligvis skal få boble fritt? Det sensurbehovet forstår jeg virkelig ikke.
    Tiltredes. Man må da kunne presentere sine meninger om et emne i den tråden der emnet diskuteres. Om de meninger som derigjennom presenteres ikke bekommer en vel, er det just too bad. Hvis man synes det blir for ille, kan man jo starte en egen tråd. Der kan man til en viss grad selv legge premissene for diskusjonen.

    Ikke ens plikt, kanskje, men ens rett.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det er derfor det er trange kår. Vettuge mennesker vil ikke bli assosiert med kabeltull og andre idiot remedier. Og kan heller ikke fatte vitsen med ustabile konstruksjoner som krever spesialkabler for å virke normalt.
    Bestiller heller en Yamaha el. forsterker på Dustin eller Komplett, den virker topp rett ut av esken med helt vanlig kabel.

    Prinsippielt, med denne hobbyens trange kår, bør ikke all entusiasme imøtekommes med forståelse ? Om det så enn er en subjektiv beskrivelse av oppnådd lyd med noen ledningsstubber?
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Jeg må si jeg føler meg litt lurt etter å ha skummet gjennom denne tråden nå i ettermiddag. Etter mange år med denne interessen så har jeg aldri opplevd at en forhandler har sagt at "Obs- det apparatet du nettopp har kjøpt er feilkonstruert så du risikerer å høre forskjell på kabler"!
    Til og med laptop'en jeg skaffet meg i sommer og som kun brukes til musikkavspillingmå jo være helt på trynet siden en standard 1m usb-kabel er helt ubrukelig til gjengivelse av musikk. Null dynamikk og like flat i lyden som den ser ut.

    Som advarsel så høres lett forskjell på både strømkabler signal- og ht-kabler, coax og usbkabler på dette utstyret; Audio Valve Eklipse forforsterker, Lampizator og Clones Sheva dac'er Coda effektforst og tonart etera OB høyttalere! Shit altså!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prinsippielt, med denne hobbyens trange kår, bør ikke all entusiasme imøtekommes med forståelse ? Om det så enn er en subjektiv beskrivelse av oppnådd lyd med noen ledningsstubber? Å det kler deg dårlig , å spille småfurten.. 8)
    Trådstarters entusiasme har jeg selvsagt ikke noe imot. Men etter flere dager med ElleVille LYDER av TekstREKLAME i tråden var det kanskje på tide å si "hei, vent nå litt...". Det er noen regler om bransjeaktører på HFS, og tråden ligger nå engang ikke under "...inkludert bransjeaktører", men jeg må innrømme at jeg synes det er mye morsommere å se en kabelselger ta'n helt ut i åpent lende enn å kreve vedkommende stengt inne i riktig underforum. Gjør mye mer skade på kabelbransjens troverdighet helt selv enn hva noen teknisk utredning fra min side kunne fått til. Så slem er jeg. ;)
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Det er derfor det er trange kår. Vettuge mennesker vil ikke bli assosiert med kabeltull og andre idiot remedier. Og kan heller ikke fatte vitsen med ustabile konstruksjoner som krever spesialkabler for å virke normalt.
    Bestiller heller en Yamaha el. forsterker på Dustin eller Komplett, den virker topp rett ut av esken med helt vanlig kabel.

    Prinsippielt, med denne hobbyens trange kår, bør ikke all entusiasme imøtekommes med forståelse ? Om det så enn er en subjektiv beskrivelse av oppnådd lyd med noen ledningsstubber?
    Å-joda, vettuge mennesker -alle typer mennesker vil bli assosiert med kabler i evig tid ser det ut som :D

    Jeg er vokst opp med elektro; Begynte læring hjemme tidlig, reparerte min første radio som 7 åring osv. Slik havnet jeg også i hifi-verdenen tidlig. Drev med hifi, senere hifi, biler og party til jeg etablerte meg, da ble hifi'n "parkert" i ~15 år.
    Så endelig og gledelig gjenopptatt igjen og holdt på siden; Så nå nyter jeg musikk i hjemmet eller kjører min bil nr.170..hehe

    Vel, poenget er at edle kabelstumper ble solgt, demonstrert og diskutert opp & i mente omtrent akkurat likt den gang som nå! Bare ikke på internett. Noen ville lære av andres erfaring og kunnskap den gang, som her & nå i denne tråden.. :)

    Det er ca. 130 år siden elektrisiten begynte å få almenn nytte. Jeg tror både Edison og Tesla hadde fått seg en god latter av enkelte innspill her. Jeg tror at hvis elektrisitetens utvikling hadde fulgt hifi-kabelens utvikling; så hadde vi vært uten strøm i 1000 år til!! :D

    Kabel-religion er morsomt! :)
    Sånn, nå kan dere terpe på min hersking/latterlig-gjøring hehe.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Prinsippielt, med denne hobbyens trange kår, bør ikke all entusiasme imøtekommes med forståelse ? Om det så enn er en subjektiv beskrivelse av oppnådd lyd med noen ledningsstubber? Å det kler deg dårlig , å spille småfurten.. 8)
    Trådstarters entusiasme har jeg selvsagt ikke noe imot. Men etter flere dager med ElleVille LYDER av TekstREKLAME i tråden var det kanskje på tide å si "hei, vent nå litt...". Det er noen regler om bransjeaktører på HFS, og tråden ligger nå engang ikke under "...inkludert bransjeaktører", men jeg må innrømme at jeg synes det er mye morsommere å se en kabelselger ta'n helt ut i åpent lende enn å kreve vedkommende stengt inne i riktig underforum. Gjør mye mer skade på kabelbransjens troverdighet helt selv enn hva noen teknisk utredning fra min side kunne fått til. Så slem er jeg. ;)

    Ser den.. Noen er mer ukritiske en andre.. Rett gjerne skytset den veien.. Uten at jeg tror det hjelper... ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kabelmotstandere og tilhengere;
    Jeg tror mange meninger kan båssettes ut fra hvilket utstyr som man har erhvervet
    Her er kategoriene:
    1) DIY'eren - Ting skal ikke koste særlig og derfor kabelmotstander. Kan sette sammen sin egen kabel og det bør ALLE gjøre. SAF er et banneord.
    2) Ingeniøren - Kabel skal ikke koste noe og bias er at det IKKE er noen forskjell og denne oppfatningen er absolutt. Fysiske lover er selve drivkraften og ikke bare en rettesnor.
    3) Fantasten - Kabel bør koste mye, og helst i stil med resten. Bias er at det stort sett ER forskjell i lydkvalitet. Kan være opptatt av bling faktoren. Utviser eierglede og styres av magafølelse. Vil helst være i fred mhp. sine udokumenterte overbevisninger.

    Felles er at alle er flinke til å irritere den annen part og insisterer på at sitt syn er det korrekte og avvikere har bare ikke forstått det. Alle parter er kun opptatt av å understøtte sine egne synspunkter og hypoteser gjennom eksempler fremskaffet.
    Provoserende innlegg er trolling ;)
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Netkabler kan ha noe å si for lyden dersom utstyret er dårlig konstruert.
    Her tager du fejl. Jo bedre en effektforstærker er, jo bedre trækker den strøm fra nettet i spidserne og det bliver tydeligere fordele med kraftige strømkabler.
    Jeg har på mine klasse D forstærkere, hvoraf den ene i dag bruges til at trække subwooferen. 750 watt. Trafoen er på 2300 watt og der er masser af lytte kapacitet. (Bygget af Drossel). Mange kabler har været afprøvet der og jeg valgte Quide Tunami som består af tre ledere på hver 6 kvadrat. Uh en bas det kan spille. Der bliver simpelthen lukket op!
    Der var kabler der blev afprøvet, der lukkede ned for saft og kraft og blev så dødkedeligt. Det var et kabel, en forhandler havde lånt os, der gik rundt i vores klub.
    Et norsk kabel der havde 2 ledere på 4 kvadrat og en jord på 6 kvadrat kunne slet ikke hamle op med Quide Tunami. Et kabel på 3 x 4 kvadrat, der ellers var godt måtte os se sig slået. Det er hvad jeg lige kan komme på.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Netkabler kan ha noe å si for lyden dersom utstyret er dårlig konstruert.
    Her tager du fejl. Jo bedre en effektforstærker er, jo bedre trækker den strøm fra nettet i spidserne og det bliver tydeligere fordele med kraftige strømkabler.
    Jeg har på mine klasse D forstærkere, hvoraf den ene i dag bruges til at trække subwooferen. 750 watt. Trafoen er på 2300 watt og der er masser af lytte kapacitet. (Bygget af Drossel). Mange kabler har været afprøvet der og jeg valgte Quide Tunami som består af tre ledere på hver 6 kvadrat. Uh en bas det kan spille. Der bliver simpelthen lukket op!
    Der var kabler der blev afprøvet, der lukkede ned for saft og kraft og blev så dødkedeligt. Det var et kabel, en forhandler havde lånt os, der gik rundt i vores klub.
    Et norsk kabel der havde 2 ledere på 4 kvadrat og en jord på 6 kvadrat kunne slet ikke hamle op med Quide Tunami. Et kabel på 3 x 4 kvadrat, der ellers var godt måtte os se sig slået. Det er hvad jeg lige kan komme på.
    Der finnes da masse strømkabler på 3 x 6 mm2 og mer utenom Tsunami'n.
    Hos meg benyttes Topflex dobbeltskjermede, ~150,- pr.m. hos bl.a. Ahlsell :) (-beklager mobil-bildekvalitet.)
    Kabler d.jpg
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prinsippielt, med denne hobbyens trange kår, bør ikke all entusiasme imøtekommes med forståelse ? Om det så enn er en subjektiv beskrivelse av oppnådd lyd med noen ledningsstubber? Å det kler deg dårlig , å spille småfurten.. 8)
    Trådstarters entusiasme har jeg selvsagt ikke noe imot. Men etter flere dager med ElleVille LYDER av TekstREKLAME i tråden var det kanskje på tide å si "hei, vent nå litt...". Det er noen regler om bransjeaktører på HFS, og tråden ligger nå engang ikke under "...inkludert bransjeaktører", men jeg må innrømme at jeg synes det er mye morsommere å se en kabelselger ta'n helt ut i åpent lende enn å kreve vedkommende stengt inne i riktig underforum. Gjør mye mer skade på kabelbransjens troverdighet helt selv enn hva noen teknisk utredning fra min side kunne fått til. Så slem er jeg. ;)
    Det er jeg, tro det eller ei, helt enig i.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje en ide for hifibransjen å selge dyre tykke hiendnettkabler/ladekabler til audiofile med elbil?Kanskje Teslaeiere er lettest :) få på kroken?
    - et 50-talls BRAX-kondiser på 5 Farad med 0,4 sekunders full ut-lade-tid ...- kunne nesten blitt litt eksplosivt ( - hvis du ikke hadde hatt passasjerer - da ):cool::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn