nettkabler - har de noe å si på lyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Asbjørn er jo desværre åbenbart ikke blevet en dyt klogere af at vide hvad der er inden i kassen, han har stadigvæk den samme "Anti hi-fi holdning" bl.a troen på at alt kan måles og vurderes udfra dette, og er der lydforskel så er det fordi udstyret er fejlkonstrueret, og det hele er kombineret med en generel forargelse over det frie markeds prissætning, det ligegyldige bavl har vi nu hørt på i jeg ved ikke hvor lang tid.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    " Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. "


    Hehe, du er deg selv lik Asbjørn... Sympatisk og velmenende i den rette tro's tjeneste..
    :p

    Viktig å tro det beste om folk, uavhengig om de er såpasse tullete at de svir av masse på kabler eller lage de ifra bunnen selv ? En kan jo ha musikk som interesse uavhengig av ståsted ??
    Eller hvorvidt det befinner seg èn eller to ledere innenfor strømpa, jeg gremmes.
    Det er da virkelig ikke rart at folk hører det de vil høre.
    i
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det slik at hastigheten øker den siste meteren eller noe i den dur?
    Det er nok snarere motsatt.
    Den siste meteren kan være slitsom og elektronene møter voldsom motstand så snart de skal inn i nett brønnen.
    Det er ikke den siste meteren. Det er den første meteren (sett fra tilkoblet utstyr sitt ståsted).
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    " Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. "


    Hehe, du er deg selv lik Asbjørn... Sympatisk og velmenende i den rette tro's tjeneste..
    :p

    Viktig å tro det beste om folk, uavhengig om de er såpasse tullete at de svir av masse på kabler eller lage de ifra bunnen selv ? En kan jo ha musikk som interesse uavhengig av ståsted ??
    Eller hvorvidt det befinner seg èn eller to ledere innenfor strømpa, jeg gremmes.
    Det er da virkelig ikke rart at folk hører det de vil høre.
    i
    Jeg trodde virkelig jeg visste hva som befinner seg "innenfor strømpa". Én i hver strømpe. Som leder til noe jeg ikke tør nevne her. I dag er Allehelgensdag og jeg prøver å oppføre meg som en. Derfor forsøker jeg å holde meg innenfor sømmelighetens grenser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.129
    Antall liker
    10.592
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det slik at hastigheten øker den siste meteren eller noe i den dur?
    Det er nok snarere motsatt.
    Den siste meteren kan være slitsom og elektronene møter voldsom motstand så snart de skal inn i nett brønnen.
    Det er ikke den siste meteren. Det er den første meteren (sett fra tilkoblet utstyr sitt ståsted).
    Utstyret ser ikke en kabel. Det som er "aktive" komponenter som f.eks. forsterkertrinn etc. ser et "lager" av strøm (PSU-strømforsyning). (kondiser, el.lytter, batteri) og trekker strøm når det trengs. Nettkabelen leverer 50hz (og ideelt kun det) fra strømnettet til strømforsyningen på komponenten din. Der omdannes AC til DC og lagres for levering videre.
    Men det blir selvsagt forskjellig grad av "forurensing" på DC siden her. Så kan denne forurensingen delvis ryddes opp i på forskjellige måter. Dette trenger ikke være en dyr affære.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
    Ja,det viktigste er å være på toppen av rangstigen,og kunne pisse på de under.
    Det er sikkert en god og ærerik følelse,spesielt når en i tillegg er adlet.

    Det å gå inn i trådstarters erfaring med slike beskrivelser er vel i god HFS ånd
    og i tråd med regelverket.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    " Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. "


    Hehe, du er deg selv lik Asbjørn... Sympatisk og velmenende i den rette tro's tjeneste..
    :p

    Viktig å tro det beste om folk, uavhengig om de er såpasse tullete at de svir av masse på kabler eller lage de ifra bunnen selv ? En kan jo ha musikk som interesse uavhengig av ståsted ??
    Det kalles vel å r*nke sitt eget ego? Har ikke noe med å gi velmente råd eller lære noen noe, vi vet hva A mener og står for, det er jo umulig å ikke ha fått med seg nå etter 999 innlegg ;) pr.dag for å forefekte egen kunnskap og kompetanse i de fleste tråder der det kommer opp subjektive inntrykk, at noen faktisk liker en oppgradering de har gjort f.eks på kabelsiden skal kveles i objektivhetens lys HVER BIDIGE gang ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det slik at hastigheten øker den siste meteren eller noe i den dur?
    Det er nok snarere motsatt.
    Den siste meteren kan være slitsom og elektronene møter voldsom motstand så snart de skal inn i nett brønnen.
    Det er ikke den siste meteren. Det er den første meteren (sett fra tilkoblet utstyr sitt ståsted).
    Utstyret ser ikke en kabel. Det som er "aktive" komponenter som f.eks. forsterkertrinn etc. ser et "lager" av strøm (PSU-strømforsyning). (kondiser, el.lytter, batteri) og trekker strøm når det trengs. Nettkabelen leverer 50hz (og ideelt kun det) fra strømnettet til strømforsyningen på komponenten din. Der omdannes AC til DC og lagres for levering videre.
    Men det blir selvsagt forskjellig grad av "forurensing" på DC siden her. Så kan denne forurensingen delvis ryddes opp i på forskjellige måter. Dette trenger ikke være en dyr affære.
    http://www.lessloss.com/docs/20130826/LessLoss_DFPC_Series_PRINT.pdf

    'Because the less distance HF noise travels down a line, the less attenuation it undergoes, it follows that HF noise induction nearest the end of the power line introduces the highest HF noise at the highest intensity into your gear. Since HF noise (as seen by the gear) will be least attenuated when induced closest to the gear, it follows that the portion of the power line occupied by the power cord itself will have the greatest influence on the power quality provided to the gear.

    The question, therefore, should not be about how HF noise in the last six feet could possibly influence the sound, but instead how HF noise in the first 99 miles could possibly influence the sound. For it doesn’t. It can’t. HF signal attenuation occurs long before the wires even reach your neighborhood. The power cord is the part of the power line that matters most.'
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    " Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. "


    Hehe, du er deg selv lik Asbjørn... Sympatisk og velmenende i den rette tro's tjeneste..
    :p

    Viktig å tro det beste om folk, uavhengig om de er såpasse tullete at de svir av masse på kabler eller lage de ifra bunnen selv ? En kan jo ha musikk som interesse uavhengig av ståsted ??
    Eller hvorvidt det befinner seg èn eller to ledere innenfor strømpa, jeg gremmes.
    Det er da virkelig ikke rart at folk hører det de vil høre.
    i
    Jeg trodde virkelig jeg visste hva som befinner seg "innenfor strømpa". Én i hver strømpe. Som leder til noe jeg ikke tør nevne her. I dag er Allehelgensdag og jeg prøver å oppføre meg som en. Derfor forsøker jeg å holde meg innenfor sømmelighetens grenser.
    Hvorfor, i himmelens navn, skal uvitenhet frita fra fakta, og tro frita fra det hele?
    mrk, usømmelig yttring!
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
    Ja,det viktigste er å være på toppen av rangstigen,og kunne pisse på de under.
    Det er sikkert en god og ærerik følelse,spesielt når en i tillegg er adlet.

    Det å gå inn i trådstarters erfaring med slike beskrivelser er vel i god HFS ånd
    og i tråd med regelverket.
    (Kan jeg, som "ikke adlet" svare her?)

    Er dette så alvorlige saker, at Asbjørn understreker sitt syn og mening? Eller er virkelig dette kabeltemaet så alvorlig for noen? :)

    Skulle HFS' terskel være så lav??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du er også bare et menneske, og du har på forhånd bestemt deg for at det ikke er noe lydmessig å hente på strømkabler. Du kan i tillegg, ved hjelp av din kunnskap i fysikk, lett bevise at det ikke kan være forskjeller heller. Dermed er det helt logisk, slik jeg ser det, at du ikke hører eventuelle forskjeller. Og om du så gjorde, ville det kanskje vært vanskelig å innrømme?
    Jeg er høyst menneskelig, ja, og er nok gjenstand for samme expectation bias etc som alle andre. Men hvis jeg hadde bestemt meg på forhånd for at her er det ingen ting å hente, hvorfor brukte jeg da tusenvis av kroner på "bedre" strømkabler fra Transparent Audio eller brukte timevis på å lage Supra LoRad DIY-kabler? Jeg tenkte snarere at jeg forstår kanskje ikke helt hvorfor, men såpass mange sier at dette er viktig, så det er vel verdt å prøve. Så jeg prøvde, og fant ut at det ikke gjorde noen som helst forskjell hos meg, med mine apparater, mine ører, i mitt lytterom, osv. Kanskje ingen bombe det, men det var noen tusenlapper og DIY-timer rett ut av vinduet hva lydkvalitet angår. I det minste lærte jeg noe.

    Jeg greier ikke helt å se hvorfor den erfaringen skulle provosere folk så fælt. Poenget med et diskusjonsforum må da være å dele erfaringer.

    Apropos målinger: Eneste "måling" jeg har gjort på strømkabler er å holde et multimeter borttil før jeg setter på spenning, for å forsikre meg om at det som skal lede, leder, og at det som skal isolere, isolerer. Ja, og så sprettet jeg opp den hemmelige boksen på den grisedyre Transparent strømkabelen etterhvert og fant ut at den bare var fylt med tøys og smeltelim, men det regnes kanskje ikke som en "måling".
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
    Ja,det viktigste er å være på toppen av rangstigen,og kunne pisse på de under.
    Det er sikkert en god og ærerik følelse,spesielt når en i tillegg er adlet.

    Det å gå inn i trådstarters erfaring med slike beskrivelser er vel i god HFS ånd
    og i tråd med regelverket.
    (Kan jeg, som "ikke adlet" svare her?)

    Er dette så alvorlige saker, at Asbjørn understreker sitt syn og mening? Eller er virkelig dette kabeltemaet så alvorlig for noen? :)

    Skulle HFS' terskel være så lav??
    Det er da enda mindre farlige uttalelser som blir moderert

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ing-i-tra-den-luftba-rne-tangentialarmer.html

    innkonsevent gang på gang på gang
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Men du er også bare et menneske, og du har på forhånd bestemt deg for at det ikke er noe lydmessig å hente på strømkabler. Du kan i tillegg, ved hjelp av din kunnskap i fysikk, lett bevise at det ikke kan være forskjeller heller. Dermed er det helt logisk, slik jeg ser det, at du ikke hører eventuelle forskjeller. Og om du så gjorde, ville det kanskje vært vanskelig å innrømme?
    Jeg er høyst menneskelig, ja, og er nok gjenstand for samme expectation bias etc som alle andre. Men hvis jeg hadde bestemt meg på forhånd for at her er det ingen ting å hente, hvorfor brukte jeg da tusenvis av kroner på "bedre" strømkabler fra Transparent Audio eller brukte timevis på å lage Supra LoRad DIY-kabler? Jeg tenkte snarere at jeg forstår kanskje ikke helt hvorfor, men såpass mange sier at dette er viktig, så det er vel verdt å prøve. Så jeg prøvde, og fant ut at det ikke gjorde noen som helst forskjell hos meg, med mine apparater, mine ører, i mitt lytterom, osv. Kanskje ingen bombe det, men det var noen tusenlapper og DIY-timer rett ut av vinduet hva lydkvalitet angår. I det minste lærte jeg kanskje noe.

    Jeg greier ikke helt å se hvorfor den erfaringen skulle provosere folk så fælt. Poenget med et diskusjonsforum må da være å dele erfaringer.

    Apropos målinger: Eneste "måling" jeg har gjort på strømkabler er å holde et multimeter borttil før jeg setter på spenning, for å forsikre meg om at det som skal lede, leder, og at det som skal isolere, isolerer. Ja, og så sprettet jeg opp den hemmelige boksen på den grisedyre Transparent strømkabelen etterhvert og fant ut at den bare var fylt med tøys og smeltelim, men det regnes kanskje ikke som en "måling".

    Og dermed skal alle ha dine ører og apparater,og dine erfaringer skal være en allmen lov.
    Det er vel det som er problemet.Andres erfaringer skal pisses på.

    Hvorfor provoser de som erfarer forskjeller deg?

    For det må de gjøre siden det hele tiden brukes mye tid på
    å forklare at de som ikke har samme erfaring,har deffekt eller feilkonstruert utstyr,
    er nærmest idioter og mentalt ustabile eller bruker dop.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, et av de synspunktene jeg gjentar igjen og igjen er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Derfor er det nokså meningsløst å påstå at en bestemt kabel er "best" uavhengig av anlegg, eller å tro at det som gjør en forskjell i ett anlegg nødvendigvis vil gjøre samme forskjell i et annet. Derfor mener jeg også at det er tull å holde på med en endeløs karusell av dyre kabler. Mye bedre og billigere å finne og løse de problemene i anlegget som gjør at det oppstår hørbare forskjeller. Kort oppsummert, for tusen-og-første gang hittil i dag.

    Ser ikke helt hvor synspunktet "eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige" blir til en almenn lov om at alle må ha samme erfaringer som meg. Nesten tvert imot, ville jeg heller si, og det er da også poenget.

    Hyggelig at denne tråden buldrer til live igjen. Det så nesten ut til at den tørket opp etter at folk var ferdige med lørdagskvelden. :)
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.901
    Antall liker
    1.912
    Sted
    Sortland
    .......
    For det må de gjøre siden det hele tiden brukes mye tid på
    å forklare at de som ikke har samme erfaring,har deffekt eller feilkonstruert utstyr,
    er nærmest idioter og mentalt ustabile eller bruker dop.
    Hvilke tråder er det du har lest Ymir?
    Har fulgt debattene i mange tråder og kjenner overhodet ikke igjen argumentasjonen du nevner.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Svaret på trådestarters spørsmål er jo i mitt syn NEI. Strømkabelen har neppe noe å si.

    Hvorfor? Hvis den meteren med kabel har sin egen "lyd/egenskap", vil ikke uansett kontakten på forsterkeren, som har sin egen
    crappy legering og ikke minst de skrale billige ledningene derfraog til trafoen ha siste ord uansett? Det vil ikke endre seg.
    Den har sin egen egenskap uansett hva du kbler til før dette siste stykekt inni forsterker. Det kan jo ikke bli bedre enn siste leddet uansett?
    Tror ikke de ledningsstumpene inni vår elektronikk koster mange kronene å produsere.

    Vel vel, hvis folk hører og vil høre en forskjell her så priser jeg dem for det.

    Det er no mine 2 cents om emnet :)

    Mvh Øyvind
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tja, et av de synspunktene jeg gjentar igjen og igjen er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Derfor er det nokså meningsløst å påstå at en bestemt kabel er "best" uavhengig av anlegg, eller å tro at det som gjør en forskjell i ett anlegg nødvendigvis vil gjøre samme forskjell i et annet. Derfor mener jeg også at det er tull å holde på med en endeløs karusell av dyre kabler. Mye bedre og billigere å finne og løse de problemene i anlegget som gjør at det oppstår hørbare forskjeller. Kort oppsummert, for tusen-og-første gang hittil i dag.

    Ser ikke helt hvor synspunktet "eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige" blir til en almenn lov om at alle må ha samme erfaringer som meg. Nesten tvert imot, ville jeg heller si, og det er da også poenget.

    Hyggelig at denne tråden buldrer til live igjen. Det så nesten ut til at den tørket opp etter at folk var ferdige med lørdagskvelden. :)
    Kabler er jo netop ikke særlig systemafhængige , den samme lydkaratestik, lydsignaturen for et kabel beskrives af masser af brugere og anmelder uafhængigt af hinanden og i vidt forskellige sammenhænge.

    Nøjagtighed det samme er tilfældet med kondensatorer og modstande, og hvorfor skulle det være anderledes , i alle tilfælde er der tale om passive komponenter som grundlæggen består af de samme delelementer , modstand,kondensator, og spoler enten som fejlkomponenter eller som den primære komponent.

    Netop det er lydsignaturen gå igen er et vigtigt argument for mig til at sige at der er noget om dette her, at det virker underligt/mærkeligt og ikke umiddelbart giver mening rent elektrisk er jeg fuldstændig enig i.

    Som jeg har fortalt flere gange , så bruger jeg modstande med forskellig lydsignatur til at genoprette lyd-balancen i mit anlæg hver gang jeg har lavet en opgradering, og efterhånden ved jeg lige nøjagtigt hvad jeg skal bruge af forskellige modstande for at rette balancen op igen, men jeg kunne lige så godt have brugt kabler til dette formål.

    Men du tror vil ikke at det giver nogen lydforskel, jeg render bare rundt og skifter en masse modstande for sjov skyld og for at få tiden til at gå.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Min teori om hvorfor ledninger er så viktige for enkelte er at de så gjerne vil "gjøre noe" selv med anlegget, noe som gjør at det går fra å være en stabel anonyme bokser til noe som de selv har vært med på å skape. Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. Da er det eneste "noe" som er mulig å gjøre å dra ut og plugge inn lett synlige ledninger på utsiden av boksene, ivrig oppmuntret av kabelselgere og -produsenter (som selvsagt er heeeelt objektive og nøytrale rådgivere i sånne saker). Gjerne for meg, hvis man blir lykkeligere av det, men det er ikke nødvendig å ta helt av selv om man har greid å bytte en nettledning.
    Ja,det viktigste er å være på toppen av rangstigen,og kunne pisse på de under.
    Det er sikkert en god og ærerik følelse,spesielt når en i tillegg er adlet.

    Det å gå inn i trådstarters erfaring med slike beskrivelser er vel i god HFS ånd
    og i tråd med regelverket.
    (Kan jeg, som "ikke adlet" svare her?)

    Er dette så alvorlige saker, at Asbjørn understreker sitt syn og mening? Eller er virkelig dette kabeltemaet så alvorlig for noen? :)

    Skulle HFS' terskel være så lav??
    Ømfintlig tema og evne til å tro på alt gjør at logikken og målinger blir tilsidesatt og subjektive meninger er plutselig det sterkeste kort, eller kanskje det bare er dårlig høstvær som gjør oss alle til kranglefanter.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Tja, et av de synspunktene jeg gjentar igjen og igjen er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Derfor er det nokså meningsløst å påstå at en bestemt kabel er "best" uavhengig av anlegg, eller å tro at det som gjør en forskjell i ett anlegg nødvendigvis vil gjøre samme forskjell i et annet. Derfor mener jeg også at det er tull å holde på med en endeløs karusell av dyre kabler. Mye bedre og billigere å finne og løse de problemene i anlegget som gjør at det oppstår hørbare forskjeller. Kort oppsummert, for tusen-og-første gang hittil i dag.

    Ser ikke helt hvor synspunktet "eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige" blir til en almenn lov om at alle må ha samme erfaringer som meg. Nesten tvert imot, ville jeg heller si, og det er da også poenget.

    Hyggelig at denne tråden buldrer til live igjen. Det så nesten ut til at den tørket opp etter at folk var ferdige med lørdagskvelden. :)
    Kabler er jo netop ikke særlig systemafhængige , den samme lydkaratestik, lydsignatur for et kabel beskrives af masser af brugere og anmelder. Lydsignaturen gå igen i mange helt forskellige sammenhænge.

    Nøjagtighed det samme er tilfældet ved kondensatorer og modstande, og hvorfor skulle det være anderledes , i alle tilfælde er der tale om passive komponenter som grundlæggen består af de samme delelementer , modstand,kondensator, og spoler enten som fejlkomponenter eller som den primære komponent.

    Netop det er lydsignaturen gå igen er et vigtigt argument for mig til at sige at der er noget om dette her, at det virker underligt/mærkeligt og ikke umiddelbart giver mening rent elektrisk er jeg fuldstændig enig i.

    Som jeg har fortalt flere gange , så bruger jeg modstande med forskellig lydsignatur til at genoprette lyd-balancen mit anlæg hver gang jeg har lavet en opgradering, og efterhånden ved jeg lige nøjagtigt hvad jeg skal bruge af forskellige modstande for at rette balancen op igen, men jeg kunne lige så godt have brugt kabler til dette formål.

    Men du tror vil ikke at det giver nogen lydforskel, jeg render bare rundt og skifter en masse modstande for sjov skyld og for at få tiden til at gå.

    Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
    Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade :) Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett i kompromisset. Det er min 1/1-gardering, vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha :) Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
    Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er!! ;)

    Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!

    -Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du tror vil ikke at det giver nogen lydforskel, jeg render bare rundt og skifter en masse modstande for sjov skyld og for at få tiden til at gå.
    Nei, det tror jeg ikke. Motstander har ulik støy. Termisk støy avhenger av motstandsverdien, mens 1/f-støy også kommer an på hvor mye strøm som går gjennom motstanden og på materialet i motstandselementet. Dessuten har noen motstander til og med harmonisk forvrengning, hvor de tilfører frekvenser som ikke var i det opprinnelige signalet og endrer bølgeformen på signalet. Karbonkompositter med høye spenningssving er et typisk eksempel. Jeg har ikke noe problem med å se at valget av motstandstype, f eks i inngangstrinnet på en forsterker eller i høyspenningsdelen av en rørforsterker kan påvirke resultatet. Jeg har da også selv samlet sammen en del litt eksotiske motstander og kondensatorer til neste forsterkerprosjekt.

    Men alle de tingene blir et sted mellom homeopatisk fortynnet og ikke-eksisterende med de "komponentverdiene" som finnes i en kabel. At det kan være hørbare forskjeller mellom motstander (eller kondensatorer for den del) betyr ikke nødvendigvis at det er hørbare forskjeller mellom kabler. Min erfaring er, nok en gang, at det er det stort sett ikke.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Jeg kjøpte en Chapter Standard nettkabel bare på grunn av at Lyd og Bilde mente at det var en nødvendighet, så lenge man hadde en Chapter Precise!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tja, et av de synspunktene jeg gjentar igjen og igjen er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Derfor er det nokså meningsløst å påstå at en bestemt kabel er "best" uavhengig av anlegg, eller å tro at det som gjør en forskjell i ett anlegg nødvendigvis vil gjøre samme forskjell i et annet. Derfor mener jeg også at det er tull å holde på med en endeløs karusell av dyre kabler. Mye bedre og billigere å finne og løse de problemene i anlegget som gjør at det oppstår hørbare forskjeller. Kort oppsummert, for tusen-og-første gang hittil i dag.

    Ser ikke helt hvor synspunktet "eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige" blir til en almenn lov om at alle må ha samme erfaringer som meg. Nesten tvert imot, ville jeg heller si, og det er da også poenget.

    Hyggelig at denne tråden buldrer til live igjen. Det så nesten ut til at den tørket opp etter at folk var ferdige med lørdagskvelden. :)
    Kabler er jo netop ikke særlig systemafhængige , den samme lydkaratestik, lydsignatur for et kabel beskrives af masser af brugere og anmelder. Lydsignaturen gå igen i mange helt forskellige sammenhænge.

    Nøjagtighed det samme er tilfældet ved kondensatorer og modstande, og hvorfor skulle det være anderledes , i alle tilfælde er der tale om passive komponenter som grundlæggen består af de samme delelementer , modstand,kondensator, og spoler enten som fejlkomponenter eller som den primære komponent.

    Netop det er lydsignaturen gå igen er et vigtigt argument for mig til at sige at der er noget om dette her, at det virker underligt/mærkeligt og ikke umiddelbart giver mening rent elektrisk er jeg fuldstændig enig i.

    Som jeg har fortalt flere gange , så bruger jeg modstande med forskellig lydsignatur til at genoprette lyd-balancen mit anlæg hver gang jeg har lavet en opgradering, og efterhånden ved jeg lige nøjagtigt hvad jeg skal bruge af forskellige modstande for at rette balancen op igen, men jeg kunne lige så godt have brugt kabler til dette formål.

    Men du tror vil ikke at det giver nogen lydforskel, jeg render bare rundt og skifter en masse modstande for sjov skyld og for at få tiden til at gå.

    Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
    Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade :) Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine ;) -Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha :) Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
    Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er ;)

    Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!

    -Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry :)
    Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.

    Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.

    Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.

    Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.

    Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.

    Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.

    At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
    Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Men du er også bare et menneske, og du har på forhånd bestemt deg for at det ikke er noe lydmessig å hente på strømkabler. Du kan i tillegg, ved hjelp av din kunnskap i fysikk, lett bevise at det ikke kan være forskjeller heller. Dermed er det helt logisk, slik jeg ser det, at du ikke hører eventuelle forskjeller. Og om du så gjorde, ville det kanskje vært vanskelig å innrømme?
    Jeg er høyst menneskelig, ja, og er nok gjenstand for samme expectation bias etc som alle andre. Men hvis jeg hadde bestemt meg på forhånd for at her er det ingen ting å hente, hvorfor brukte jeg da tusenvis av kroner på "bedre" strømkabler fra Transparent Audio eller brukte timevis på å lage Supra LoRad DIY-kabler? Jeg tenkte snarere at jeg forstår kanskje ikke helt hvorfor, men såpass mange sier at dette er viktig, så det er vel verdt å prøve. Så jeg prøvde, og fant ut at det ikke gjorde noen som helst forskjell hos meg, med mine apparater, mine ører, i mitt lytterom, osv. Kanskje ingen bombe det, men det var noen tusenlapper og DIY-timer rett ut av vinduet hva lydkvalitet angår. I det minste lærte jeg noe.

    Jeg greier ikke helt å se hvorfor den erfaringen skulle provosere folk så fælt. Poenget med et diskusjonsforum må da være å dele erfaringer.

    Apropos målinger: Eneste "måling" jeg har gjort på strømkabler er å holde et multimeter borttil før jeg setter på spenning, for å forsikre meg om at det som skal lede, leder, og at det som skal isolere, isolerer. Ja, og så sprettet jeg opp den hemmelige boksen på den grisedyre Transparent strømkabelen etterhvert og fant ut at den bare var fylt med tøys og smeltelim, men det regnes kanskje ikke som en "måling".
    Jeg finnes ikke provosert over din erfaring, og selvsagt er jeg enig i at et diskusjonsforum først og fremst handler om erfaringsutveksling. Det jeg sier er at jeg ikke finner din erfaring rundt strømkabler særlig interressant fordi jeg oppfatter at den erfaringen er ekstremt påvirket av teori og forventet resultat / hypotese.

    De tusenlappene og de timene du referer til er nok bare småtteri ift ressursene du har brukt på å tilegne deg de kolossale kunnskapene du besitter, og ære være deg for å ville dele dette med oss som mangler relevant teori. Du fikk bekreftet din strømkabel-teori, alt annet ville vært totalt overraskende. For ikke å si, umulig fordi du fant jo bare ut det du egentlig visste du ville finne ut. Igjen fordi du er et menneske som antakelig er like mye påvirket av forventningsbias som alle oss andre.

    Apropos erfaringsutveksling, det er jo det trådstarter er i gang med er det ikke? Hva er vitsen med å sable ned hans erfaring fordi man har en egenerfaring som er annerledes, eller man har teoretisk kunnskap som gjør erfaringen usannsynlig eller umulig?

    Jeg synes det er kjipt av deg å snakke nedlatende om folk som ikke kjenner innmaten i elektronikken osv. Akkurat som om det betyr noe som helst for gleden over god lyd og god musikk. Jeg er blant dem som ikke kan så mye om innmaten i forsterkeren min. Det er ikke fordi jeg er dum eller underutdannet, det er fordi den delen av hobbyen overhodet ikke interesserer meg.

    Det handler om respekt, folkeskikk og sosiale antenner. Har man med seg dette blir diskusjonene mer konstruktive og det man deler får større betydning for flere. Subjektivister og objektivister vil alltid ha problemer med å få den andre til å forstå sitt eget ståsted, men det betyr ikke at vi ikke kan lære av hverandre. Men det krever selvsagt at man hører etter og faktisk godtar at det finnes både opplevelser og kunnskap hos andre mennesker enn seg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å få korreks for manglende sosiale antenner i akkurat denne tråden. Eller ble alle deltagere plutselig dønn seriøse fra kirketid og utover? For all del, ser poenget. Noe må jeg da bidra med jeg også for å holde liv i rabalderet. Kan ikke bare strø rundt meg med formler heller.

    Mer seriøst: Mine "kabelteorier" har kommet etter erfaringen med at dette ikke gjør på langt nær så stor forskjell som bladene og kabelselgerne skal ha det til. Etter hvert måtte jeg innrømme at jeg hadde lempet altfor mye penger ut av vinduet og prøvde å forstå hvorfor det blir slik. På det verste hadde jeg et sted mellom 30-40 % av anleggsverdien i "referansekabler" fra Nordost, Transparent, Black Magic og hva de nå heter alle sammen, men det låt ikke noe bedre av den grunn. Å tro at jeg i utgangspunktet mente at "dyre kabler er tull" ut fra en teoretisk synsvinkel er direkte feil. Jeg erfarte at "dyre kabler er tull", og så måtte jeg blåse støvet av læreboken og prøve å forstå hvorfor. Etterhvert mener jeg å ha skjønt en del, og jeg hadde nok spart mye penger om jeg hadde skjønt det samme for mange år siden. Det viser seg at min erfaring og akseptert elektromagnetisk teori stemmer aldeles utmerket overens, mens min erfaring overhodet ikke passer med kabelpoesien. Da er det jo naturlig å forkaste kabelpoesien og melde "bah, humbug!"

    Om du velger å høre på meg eller ikke er derimot din sak. Det er jo dine penger.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor dyr var egentlig den transparent du slaktet Asbjørn? Det du har postet bilder av er en forsåvidt billig musicwave...?

    Og ja, du må regne med å få igjen når det du påstår at folk et idioti, om de ikke er enige med deg.. Hehe..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke hva den kostet, men det var den jeg postet bilder av, ja. Fem-seks tusen i sin tid? Den magiske boksen inneholdt noen stålringer som var tredd utenpå selve kabelen, holdt fast med krympeslange, og så store mengder smeltelim. Lukket med enveisskruer for at ikke hvemsomhelst skulle titte inni av alminnelig nysgjerrighet. Det var ihvertfall så mange tusen rett ut av vinduet. De sterkeste i kabeltroen mente at jeg hadde forfalsket bildet.

    Jeg tåler fint å få litt mothugg. Noe annet ville da vært trist. ;)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å få korreks for manglende sosiale antenner i akkurat denne tråden. Eller ble alle deltagere plutselig dønn seriøse fra kirketid og utover? For all del, ser poenget. Noe må jeg da bidra med jeg også for å holde liv i rabalderet. Kan ikke bare strø rundt meg med formler heller.

    Mer seriøst: Mine "kabelteorier" har kommet etter erfaringen med at dette ikke gjør på langt nær så stor forskjell som bladene og kabelselgerne skal ha det til. Etter hvert måtte jeg innrømme at jeg hadde lempet altfor mye penger ut av vinduet og prøvde å forstå hvorfor det blir slik. På det verste hadde jeg et sted mellom 30-40 % av anleggsverdien i "referansekabler" fra Nordost, Transparent, Black Magic og hva de nå heter alle sammen, men det låt ikke noe bedre av den grunn. Å tro at jeg i utgangspunktet mente at "dyre kabler er tull" ut fra en teoretisk synsvinkel er direkte feil. Jeg erfarte at "dyre kabler er tull", og så måtte jeg blåse støvet av læreboken og prøve å forstå hvorfor. Etterhvert mener jeg å ha skjønt en del, og jeg hadde nok spart mye penger om jeg hadde skjønt det samme for mange år siden. Det viser seg at min erfaring og akseptert elektromagnetisk teori stemmer aldeles utmerket overens, mens min erfaring overhodet ikke passer med kabelpoesien. Da er det jo naturlig å forkaste kabelpoesien og melde "bah, humbug!"

    Om du velger å høre på meg eller ikke er derimot din sak. Det er jo dine penger.
    Jeg velger å gjøre meg mine egne erfaringer, det har ingenting med verken deg eller penger å gjøre. For meg er ikke din erfaring verken mer eller mindre verdt enn en som har Nordost Odin i alle ledd. Jeg er i grunnen åpen for det meste, kabeltrådene på hfs er mer egnet til forvirring enn noe annet.

    Jeg forstår uansett ikke at en person med så mye kred og kunnskap som deg har behov for å pisse på andre på den måten du gjør i denne tråden, det er jo totalt unødvendig, og øker ikke respekten verken for deg som person, eller for den kunnskapen du besitter. Du sier selv at poenget er erfaringsutveksling, jeg tror enda flere vil vurdere å høre på det du sier hvis du klarer å utelate nedlatenhet.

    Avsnittet der jeg nevner sosiale antenner osv, var ment som en generell betraktning og ikke myntet på deg spesielt. Du kan jo selv velge kategori for nedlatende omtale av dine meddebattanters manglende kunnskaper.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Tja, et av de synspunktene jeg gjentar igjen og igjen er at eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Derfor er det nokså meningsløst å påstå at en bestemt kabel er "best" uavhengig av anlegg, eller å tro at det som gjør en forskjell i ett anlegg nødvendigvis vil gjøre samme forskjell i et annet. Derfor mener jeg også at det er tull å holde på med en endeløs karusell av dyre kabler. Mye bedre og billigere å finne og løse de problemene i anlegget som gjør at det oppstår hørbare forskjeller. Kort oppsummert, for tusen-og-første gang hittil i dag.

    Ser ikke helt hvor synspunktet "eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige" blir til en almenn lov om at alle må ha samme erfaringer som meg. Nesten tvert imot, ville jeg heller si, og det er da også poenget.

    Hyggelig at denne tråden buldrer til live igjen. Det så nesten ut til at den tørket opp etter at folk var ferdige med lørdagskvelden. :)
    Kabler er jo netop ikke særlig systemafhængige , den samme lydkaratestik, lydsignatur for et kabel beskrives af masser af brugere og anmelder. Lydsignaturen gå igen i mange helt forskellige sammenhænge.

    Nøjagtighed det samme er tilfældet ved kondensatorer og modstande, og hvorfor skulle det være anderledes , i alle tilfælde er der tale om passive komponenter som grundlæggen består af de samme delelementer , modstand,kondensator, og spoler enten som fejlkomponenter eller som den primære komponent.

    Netop det er lydsignaturen gå igen er et vigtigt argument for mig til at sige at der er noget om dette her, at det virker underligt/mærkeligt og ikke umiddelbart giver mening rent elektrisk er jeg fuldstændig enig i.

    Som jeg har fortalt flere gange , så bruger jeg modstande med forskellig lydsignatur til at genoprette lyd-balancen mit anlæg hver gang jeg har lavet en opgradering, og efterhånden ved jeg lige nøjagtigt hvad jeg skal bruge af forskellige modstande for at rette balancen op igen, men jeg kunne lige så godt have brugt kabler til dette formål.

    Men du tror vil ikke at det giver nogen lydforskel, jeg render bare rundt og skifter en masse modstande for sjov skyld og for at få tiden til at gå.

    Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
    Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade :) Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine ;) -Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha :) Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
    Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er ;)

    Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!

    -Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry :)
    Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.

    Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.

    Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.

    Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.

    Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.

    Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.

    At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange uafhængige hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
    Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.
    Vi kan være enige om 2 ting, i dette tilfellet:
    At din Norsk strekker til -og at vi nyter hifi & musikk ;)

    Jeg tror ikke på at kabelen "lyder" eller har lydsignatur som du beskriver. Jeg tror altså ikke at kabelen tilfører noe som helst.
    Den kan, som godt/dårlig kompromiss, muligens påvirke hørbar lyd negativt i en svært liten og varierende grad.
    Varierende, gr. variabel sensitivitet for en slik liten "kabelkomponent".
    Kanskje vi er enige om å være uenige også ;)

    Vel, klokken er nå passert 6 og halv tress, nyt kvelden og all verdens musikk-signaturer :)
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg har ingen problemer at at det er forskjeller for noen, det som er en smule problematisk er måten dette legges fram på av enkelte aktører som tydeligvis bærer preg av å ha store økonomisk gevinster, dvs for de som biter på store ord skrevet med store bokstaver.
    Da burde jo skytset rettes mot/til aktørene, men hvor mange tror du er aktører av de som får sine opplevelser og tråder dissekerte og spammet av anti-kabelistene i disse trådene, som denne f.eks?
    Dessuten har vi jo tech hjørnet, det er fredet for synsing, denne delen av forumet er ikke fredet for hva jeg kaller antikabel-spam, hvor skal disse få dele og diskutere sine erfaringer og opplevelser i fred? finns ikke!!, dere tar for dere og hevder retten i tech hjørnet og kjører over i de andre delene, sånn sett er ikke dette ett forum for alle.
    Men, det er klart, det er vel ikke like hyggelig eller "flamende" å diskutere med sine likesinnede som det er å kunne marker mot noen som mener noe annet, kreden for å mene riktig uteblir vel også vil jeg tro...

    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...

    mvh
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.901
    Antall liker
    1.912
    Sted
    Sortland
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
     
    M

    musicus

    Gjest
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..

    mvh
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg har ingen problemer at at det er forskjeller for noen, det som er en smule problematisk er måten dette legges fram på av enkelte aktører som tydeligvis bærer preg av å ha store økonomisk gevinster, dvs for de som biter på store ord skrevet med store bokstaver.
    Da burde jo skytset rettes mot/til aktørene, men hvor mange tror du er aktører av de som får sine opplevelser og tråder dissekerte og spammet av anti-kabelistene i disse trådene, som denne f.eks?
    Dessuten har vi jo tech hjørnet, det er fredet for synsing, denne delen av forumet er ikke fredet for hva jeg kaller antikabel-spam, hvor skal disse få dele og diskutere sine erfaringer og opplevelser i fred? finns ikke!!, dere tar for dere og hevder retten i tech hjørnet og kjører over i de andre delene, sånn sett er ikke dette ett forum for alle.
    Men, det er klart, det er vel ikke like hyggelig eller "flamende" å diskutere med sine likesinnede som det er å kunne marker mot noen som mener noe annet, kreden for å mene riktig uteblir vel også vil jeg tro...

    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...

    mvh
    Tror det er 3 aktører i denne tråden, inkl. 1 som teller for flere ;) Korrigér meg, hvis det er feil..
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Husker ikke hva den kostet, men det var den jeg postet bilder av, ja. Fem-seks tusen i sin tid? Den magiske boksen inneholdt noen stålringer som var tredd utenpå selve kabelen, holdt fast med krympeslange, og så store mengder smeltelim. Lukket med enveisskruer for at ikke hvemsomhelst skulle titte inni av alminnelig nysgjerrighet. Det var ihvertfall så mange tusen rett ut av vinduet. De sterkeste i kabeltroen mente at jeg hadde forfalsket bildet.

    Jeg tåler fint å få litt mothugg. Noe annet ville da vært trist. ;)
    Men fordi et producent af kabler laver noget fusk, betyder det da ikke, at det er lige meget med kabler. Man skal se sig for og i høj grad bruge sine ører; men det er vel også en del af vores hobby, at man lytter og danner sig sin egen mening.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg har ingen problemer at at det er forskjeller for noen, det som er en smule problematisk er måten dette legges fram på av enkelte aktører som tydeligvis bærer preg av å ha store økonomisk gevinster, dvs for de som biter på store ord skrevet med store bokstaver.
    Da burde jo skytset rettes mot/til aktørene, men hvor mange tror du er aktører av de som får sine opplevelser og tråder dissekerte og spammet av anti-kabelistene i disse trådene, som denne f.eks?
    Dessuten har vi jo tech hjørnet, det er fredet for synsing, denne delen av forumet er ikke fredet for hva jeg kaller antikabel-spam, hvor skal disse få dele og diskutere sine erfaringer og opplevelser i fred? finns ikke!!, dere tar for dere og hevder retten i tech hjørnet og kjører over i de andre delene, sånn sett er ikke dette ett forum for alle.
    Men, det er klart, det er vel ikke like hyggelig eller "flamende" å diskutere med sine likesinnede som det er å kunne marker mot noen som mener noe annet, kreden for å mene riktig uteblir vel også vil jeg tro...

    Som sagt de såkalte kabelbarmhjertige forsøkene på å forklare sitt agiterende med gode motiver, blir litt som å pisse i motvind eller i buksa for å holde varmen, det ødelegger for at det faktisk kan være ett forum for alle, også de som ikke bryr seg om det tekniske aspektet så mye...

    mvh
    Tror det er 3 aktører i denne tråden, inkl. 1 som teller for flere ;) Korrigér meg, hvis det er feil..
    Men trådstarter er ikke aktør, hadde jeg vært aktør hadde jeg som de fleste av de, skydd slike tråder :cool: ...

    mvh
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.901
    Antall liker
    1.912
    Sted
    Sortland
    Det er vel fritt fram for anerkjennende nikk og positive kommentarer fra tribunen i ''Mitt Anlegg og Bildetråder''?

    ..er det bare min generelle misantropiske innstilling eller minner åpningsinnlegget i denne tråden om fisking?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.210
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er vigtigt at man får ordentlig på sin strøm. Helst med egen gruppe til hi-fi en med kraftige kabler.
    En stjerne boks er også vigtig. Jeg har gode erfaringer . Det gav mig et stort løft i lyden, da jeg udskiftede en elendig plastik fordeler boks med en Furutech e-60. Det forbedrede dynamikken forbløffende meget.
     
    M

    musicus

    Gjest
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?
    Nå føler jeg meg gammel når jeg sier, sånn var det ikke før, folk er vel skremt og venter på det uunngåelige anti -spammet, men det er litt underlig det der, jeg ville jo neste kunne sagt det samme om noen tech tråder, (med kabel som subject) rent generellt observert..

    mvh
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ''Mitt Anlegg'' trådene er vel fredet for 'anti-kabel-spam' - er de ikke?
    Jo, men det blir vel litt som en solokonsert hjemme i stua vs en klubb eller stadion konsert, det åpne store forumet burde også ta en del av dette så fler kan føle at de vil delta, imo..
    Det er litt morsomt å se aktiviteten i tråder på kabelhjørnet hvor skeptikerne ikke deltar. To-tre innlegg, ofte fulle av smileys, og så knepptyst. Hvor gøy er det, da?
    Ikke morsomt i det hele tatt, og det gjelder vel i alle sammenhenger ellers også. Når man har levd litt lærer de fleste seg å sette pris på at det argumenteres fra alle sider av saken, og er man litt åpen for andres erfaring og kunnskap kan man lære mye av det og.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn