God nytt år, Naim-kjennere!
Jeg ønsker innspill på oppgraderingsveien videre.
Dagens oppsett.
Jeg har hatt en Naim Uniti Atom siden 2017, med PMC Twenty5 23. Det har fungert veldig bra; stabil, brukervennlig og musikalsk. Jeg er fortsatt fornøyd med helheten. Samtidig kjenner jeg at jeg er litt nysgjerrig på neste nivå, særlig når det gjelder oppløsning og størrelsen på lydbildet.
Jeg føler jeg står mellom tre alternativer:
Vente på neste generasjon
Basert på Naims historikk virker det lite sannsynlig med en Atom Mk2 på kort sik. Samtidig er Atom-plattformen overmoden (9 år gammel), og bør vel komme med en helt ny plattform. Spørsmålet er om det er verdt å vente på noe uvisst, eller om det bare betyr flere år uten reell forbedring.
Brukt Uniti Nova
Dette fremstår som et logisk og relativt rimelig steg opp: mer kraft, mer autoritet og fortsatt alt-i-ett-filosofi. Samtidig er det samme generasjon plattform, og jeg lurer på om det er et stort nok sprang fra Atom.
200-serien (NSC 222 + NAP 250)
Det klart største lydmessige løftet: separat pre og effekt. Mer ro, bedre dynamikk og en tydelig oppgraderingsvei (NPX 300, evt. videre separasjon senere). Samtidig er det et vesentlig større økonomisk steg, samt praktisk og mentalt fra én boks til to.
Spørsmål til dere:
- Hvor stort opplevd sprang er det fra Atom til Nova?
- Er 200-serien et åpenbart endgame light eller overkill?
- Hadde dere ventet på ny Uniti-plattform eller oppgradert nå?
- Er det noen fallgruver eller erfaringer jeg bør være klar over?
Setter stor pris på alle innspill og refleksjoner!