Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    ja, eg har trua.
    har og lyst å prøve Tannoy Mercury på settet (dei gamle frå rundt '96).
    dei er jo så billige på finn til tider at det er ein skam å ikkje eige eit par.
    vokste opp med dei heime og likar lyden veldig godt.
    artig med billige høgtalere på "dyrere" anlegg. dytte litt i 33% - 33% - 33% tankegangen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det ser ikke helt problemfritt ut å få seg en brukt Hicap2 for tiden. Jeg får satse på at noen her tar skrittet opp på 252 Eller 552 og får en til overs på den måten.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ligg eit par på ebay og ein eller to sist eg var på pinkfish.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det blir ikke rare besparelsen når mva og fortollingsgebyrer er betalt desverre. Dessuten synes jeg det er greit å holde hjulene igang blandt oss her inne. Ofte er det jo slik at noen må selge sitt eget før de oppgraderer.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    ja, enig der.
    men det var at viss du måtte, burde, skulle f.eks. osv. :)

    han stavangeraren, stavangerbygdingen, stavangeristen (kva heiter ein fyr fra stavanger?) eg kjøpte 180 av har forresten ymse anna til salgs.

    NAIM AUDIO HI CAP Serial no: 115459
    NAIM AUDIO CD 3 Serial no: 117794
    NAIM AUDIO NAC 82 Serial no: 89086
    SBL Black ASH Serial no: 111739

    PM for link til annonse (utgått, men har den i "arkivet").
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Man har da en og annen HiCap liggende i skapet? Min er en mint/recapped CB og venter på å forsyne en framtidig Superline.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hei alle NAIM venner,

    Har sendt et par PM's til noen utvalgte men går nå ut litt bredere ut før jeg tar en beslutning.

    Det er en lang historie. Kortversjonen består i at jeg nå sitter med følgende hovedutstyr fra B&W, NAIM og MERIDIAN:


    Høyttalere under som kobles til disse forsterkeren (som utgangspunkt):

    Front: B&W 800D kobles til NAIM NAP500
    Senter: B&W H2MTD kobles til NAIM NAP300
    Bak: B&W 804S kobles til NAIM NAP250

    Prosessorer er MERIDIAN 861 med MERIDIAN 621.

    Dette utstyret skal kobles sammen på optimalt vis samt at jeg også besitter 2 stk fraimes racks som står i esker og som også skal monteres.

    Det skal ærlig talt innrømmes at å montere og koble dette er laaangt over det jeg er i stand til. Er superamatør på området som bare er på jakt etter et herlig anlegg...

    Jeg har noen som kan hjelpe meg med monteringen men som kanskje ikke har den helt rette kjennskapen til akkurat det utstyret jeg besitter. Blant annet er Meridianene litt skremmende greier.

    Så før jeg tar den beslutningen ville jeg sjekke dette: Noen her på vennetråden som føler seg kallet til å hjelpe meg med denne jobben? Mot betaling til en avtalt timespris selvsagt...

    Jeg bor sentralt i Oslo, interesserte sender en PM så blir det kanskje lyd i mitt nye AV-paradis til jul ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Like før eg skal springe ned på Posten, men har ikkje kabler fra forforsterkeren.
    I værste fall er det ikkje med på effekten heller så eg må nok kjøpe på samme runden.



    Til Nap 180 - 4-4 din?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Jeg har noen som kan hjelpe meg med monteringen men som kanskje ikke har den helt rette kjennskapen til akkurat det utstyret jeg besitter. Blant annet er Meridianene litt skremmende greier.

    Så før jeg tar den beslutningen ville jeg sjekke dette: Noen her på vennetråden som føler seg kallet til å hjelpe meg med denne jobben? Mot betaling til en avtalt timespris selvsagt…
    Vet ingen private i Oslo, men vet at Kontrapunkt driver med hjemmeinstallasjon.

    Brasse; det ser ikke verre ut, dømt utifra tegningen din.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Trur eg ser det her no, Teddycap i hicap 1 + 2 + napsc, 180 skal ha 4-4 din til teddycap.
    Bingo?

    Det er jo berre å bruke augene, men av og til best å spørre til råds.
    Eg brukar jo briller, så det er rom for feil her ;D
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Dæsken, de skulle jeg ha likt å lånt øre til, Balthar!

    Nydelige!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fyren hadde sendt feil, no har eg to NAC 82 :mad:
    Så då går dei enda ei veke før det blir lyd i stova.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    thank you guys....:)

    i had n sats, allae ,sbl , ibl , but sl2 are realy something special. i still didn´t tune the snaxo in the preamp, so i expect further improvements. i first wanted the sl2 to settle down.

    what i never understood is the foam cover of the sl2. it makes the speaker just look stupid and cheep. like an pregnant penguin with mickey mouse ears. so this part of the speaker is totally forbidden here. a solution would be to cut it down to the borders of the speakers. that might actually be esthetical satisfactory .

    the sl2 takes over all the positive aspects of the ibl ( fast ,resolution ) combines the volume of a sbl and adds even something more. it is right now placed 7 cm out of teh wall. sbl was boomy with 15 cm here. allae just din´t function at all. i din´t like the voicing either. sl2 is a very special speaker, which just could be build by naim.totaly nuts ;D. if you understand the principle ( also, why it is curved ). so it is actually not an esthetic point but form follows function aspect .
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Balthar; SL2 er ypperlige høyttalere, og i mitt syn langt undervurdert av Naim-tradisjonalister; de drar egenskapene  fra IBL og SBL langt videre og inn i vårt århundre for å si det slik (med all respekt for IBL/SBL).
    Jeg pleide å synes at SL2 var den beste Naim-høyttaleren jeg, på mange måter bedre enn DBL også. Men det var jo før Ovator.

    Men hvor ble det av fronttrekkene? Låter de ikke bedre med de på? De ser iallefall langt stiligere ut.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    absolut enig med deg vidar. vi få ser vis sl2 finder sin fast plass her.

    men, nei nei...fronttrekkene kommer ikke her på plass. som nevnet før synes jeg at fronttrekkene er ikke pene. men det er ja et smakk sak... ;)

    ovator er mektig ting. jeg synes de låter lit aneledes en alt ,hva naim har byggt hittil. jeg kan ikke har ovator serien hjemme her. oovator trenger minst 40 cm fra veggen,tror jeg, selv vis noen mener de kan står ret mot veggen.

    på grund av det ville jeg prøve sl2.med dbl klar de beste naim har byggt. veldig oberbevisende må jeg si.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Tusen takk til Erik B for lån av NAP 250! Du er ein engel! ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Etter å ha snakka med selgaren blei vi enige om at "min 2." Nac82 like gjerne kan selgast her i Oslo.
    Annonse på børsen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elektronikken er balansert, men ES14 er i utgangspunktet laget for Reference-serie Naim, med basis i NAP250. Imidlertid har broderen CD5i/Nait5i (som er sammenliknbart iallefall, med samme effekttrinn), og det blir da lyd fra ES14 selv om det blir litt baktungt ift mer potent Naim-elektronikk.

    Det endte med at han byttet om høyttalere til de langt lettere Spendor S3e, og bruker Epos'ene til et annet system.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Planen var opprinnelig 82/250 for eposene, men jeg har vel kommet dithen at ambisjonsnivået må ligge på nivå med disponibel lyttetid.

    Så eposene må uansett settes i kjelleren om jeg går for sub-ref. Og da er kanskje nait 5i (evt xs) et like greit alternativ?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Paal Iksom skrev:
    Planen var opprinnelig 82/250 for eposene, men jeg har vel kommet dithen at ambisjonsnivået må ligge på nivå med disponibel lyttetid.
    Hva med 72/250? 72 er en fabelaktig liten krabat som leverer musikalitet av en annen verden. Himmelhøy VFM. Eventuelt 32,5. Ulempen er at du ikke får så mange innganger (tre) og de har ikke fjernkontroll.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Jeg grublet litt på 32/72 tidligere, men det frister mest med black for tiden - driftssikkerhet og garanti har etterhvert fått mer prioritet enn det gjorde før. Med en platespiller som småfusker litt er det greit å være trygg på at det andre er på stell.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger et fint sett 202/Napsc/200 til 21.500,- på børsen nå (veil 38.500,-), temmelig billig for 2009-modeller spør du meg.

    Burde være just-the-ticket for ES14 spør du meg, jeg tror (tror altså!) at dagens black 282/250 kanskje kan bli i feiteste laget for ES14 sin litt volumøse og litt løse bunn dersom ikke kilden kompenserer for det da. Romavhengig også selvsagt.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Observert og besiklet.

    Men jeg synes ikke jeg får hørt nok plater for tiden til å kunne brukes såpass mye på forsterkeriet.

    En nait (og et par rimelige MA?) er nok løsningen for et par år framover - den er forholdsvis rimelig, og burde kunne fange meg ned i lyttestolen for litt nødvendig R&R.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slike ting er jo egnet for å være forsterkeri for iallefall de nærmeste 20-30 år, så i den store sammenheng får man vel sikkert brukt det endel opp gjennom years-to-come.

    Man kan jo også snu det på hodet og si at siden man har kun begrenset tid med sin musikk, så vil man iallefall utnytte den verdifulle tiden maksimalt med godt utstyr og ditto lydkvalitet.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Og såvidt eg har skjønt er all Naim mulig å ta sørvis på for all tid framover.
    Den 250'en er har på lån er overhalt nå i senere tid, og det er en Chrome-utgave.
    Tenker ikkje på den som spesielt "vintage" akkurat.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Vidar P skrev:
    Slike ting er jo egnet for å være forsterkeri for iallefall de nærmeste 20-30 år, så i den store sammenheng får man vel sikkert brukt det endel opp gjennom years-to-come.

    Man kan jo også snu det på hodet og si at siden man har kun begrenset tid med sin musikk, så vil man iallefall utnytte den verdifulle tiden maksimalt med godt utstyr og ditto lydkvalitet.
    Absolutt. Jeg vil nok etterhvert havne i 202/200 eller 82/250 land (samt med egnet kilde), men ikke i umiddelbar framtid.
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp!
    Kom nettop hjem med en Nac 82 som jeg skulle sette opp med min Nap 250 og regnet med at dette skulle vere plankekjøring. Det var det ikke. Regner med at det er noen her med 82/250 olive kombo som kan gi råd, for her er det helt stille. Leste litt på nettet, og forsto det slik at jeg trenger Hicap for å få liv i dette her, men er det tilfelle?
    Er relativt fersk på Naim så beklager teit spørsmål :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel riktig, NAC82 har ikke innebygget strømforsyning, og NAP250 har ikke strømuttak for å drive forforsterker slik som bl.a. NAP200 har.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Napscen isolerer vekk styresystemene fra signalsystemene, og reduserer følgelig støy inn i signalveien.

    Arne, du trenger en psu ja, f.eks en HiCap. Hvis ikke forblir det stilt. Følger det med Napsc til 82? Er det obligat som på 282? Så lenge siden jeg har satt mine bein i slike at jeg ikke husker lengre. Men se på connections guide!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, Napsc følger med som på 282.
    Connections-guide viser det vi har kommet fram til.
    Signal fra 250 går til "powersupply" og inputen på 82 tar kun signal direkte fra 140,150,180. 82 / 250 trenger hicap. Så da lærte vi noko i dag også.

    Det er min "til overs" 82 som arne nå har lånt.

    Med mindre nokon andre melder sin interesse så reiser den tilbake til stavanger ila. uka.
    Mulighet til å få org. hicap for 2500,- (10000,- for Nac 82 / Hicap / Napsc, kan sikkert diskuteres, men da med mannen i stavanger, eg gir meg her).
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Ting tar tid, men i helgen fikk jeg endelig snekret sammen rammer til 7 akustikkplater til lytterommet. Nå synes jeg musikkopplevelsen virkelig er på høyt nivå hjemme!

    Naim-elektronikken befester sin stilling som ypperlig musikkformidler! Spenddor s8e gir deilig organisk klang. Rytmisk fremdrift er god. Kontant og tonesikker bass. Borte er den skingrende mellomtonen jeg slet med i rommet. Det rare er at dempingen subjektivt sett har ført til økt nivå i bassen.

    Det er en tankevekker at akustiske betingelser har så mye å si for gjengivelsen.
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Takker for hjelp både her på forum og PM. Da dette var nytt for meg og busjettet er sprengt som det er blir denne returnert til Brasse og Naim drømmen får vente til bedre tider.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, hadde eg ikkje vore så ille opptatt denne veka og hatt bilen på vegen skulle eg tatt med Teddycappen ut til deg og så kunne me prøvd. Kjipt å være så nær, men likevel så langt i frå.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Arverekka til min 82: Ein svenske, Erik B, Alshus, Maki, Even S, Erik B og så til meg. Godt at godt utstyr havnar i gode hender. NAP 180 på veg i posten no, kjem til Oslo i morgon eller onsdag. Ser fram til å høyre! Nokon her som har sammenlikna 180 og 250?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn