Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hmm. Gutta på N-forum har dette også, på tide å stikke ned på Kontrapunkt og bestille i morra. Eller kanskje TomTomAudio.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    Hmm. Gutta på N-forum har dette også, på tide å stikke ned på Kontrapunkt og bestille i morra. Eller kanskje TomTomAudio.
    Bruker ikke mitt lodd. Bruker blue tack. Originalloddet ble litt for tungt med Linn Troika.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Til slutt har jeg fått tak i komplett Naim. Og det er vel ikke helt hva jeg har forventet utifra det jeg har lest rundt omkring. Så jeg har et par spørsmål til dere som har erfaring med dette.

    Systemet består nå av Nait 5i-2, cd5i, naim kabler og Ariva. Har jo vært litt gambling siden jeg ikke har hørt dette før innkjøp, men jeg tok sjansen. Har også prøvd Audio Note AN-E sp før dette. Ganske anderledes klang. Men felles synes å være at det ikke spiller bass. Jeg hadde vel trodd at den Naim lyden det snakkes om skulle være litt mer engasjerende, men for meg så låter det ganske flatt og lyst. Sammenlignet med tidligere anlegg jeg har hatt tidligere(noe år siden sist nå), så vil jeg kalle dette analytisk og litt kald lyd, slik jeg hadde tidligere. Veldig få cd'er som jeg klarer å slappe av å nyte. Gamle Dire Straits har mistet mye av trykket i bassen, og mer spisst. Roger Waters Amused to death høres heller ikke helt bra ut, men får litt mer liv ved høyt volum. Savner også endel dypbass, eller generelt bass. Og jeg er vel ingen spesiell bassfreak i utgangspunktet :p

    Jeg har forsøkt å flytte rundt mye på høyttalerne uten særlig forskjell i nedre register, men merker mer forskjell på mellomtone. Slik de står nå er det 10 cm til bakvegg, og 70 cm til sidevegger. Avstand mellom dem er 2,5 m.
    Jeg mistenker at det er rommet som gjør mye av lyden, men andre høyttalere har spilt bass her før. Så jeg begynner å lure på om Naim lyden ikke er for meg, og at jeg har hatt noen illusjoner om mer fyldig lyd :p

    Er det noe jeg kan prøve i forhold til plassering, erfaringer rundt dette?

    Setter pris på innspill. :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    C. Alshus skrev:


    Det lille loddet nederst - er det viktig?

    For det mangler her...
    Det er nok temmelig viktig ja. Uten det (eller noe annet som gjør nytten) er det ikke mulig å utbalansere for azimuth. Rart Naim ikke leverer et lettere lodd for lette PU'er. Mener å ha lest i manualen en gang at den skal ta PU'er ned til 5.5 g.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    Hmm. Gutta på N-forum har dette også, på tide å stikke ned på Kontrapunkt og bestille i morra. Eller kanskje TomTomAudio.
    Hører du om det finnes forskjellige størrelser/vekt på lodde ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Resurrection; det du beskriver høres ut som høyttalernes samspill med rommet. Dette høres ikke i det hele tatt ut som Naim-lyd, men som romlyd. Ariva er en anelse tørre og distinkte, som mange Naim-høyttalere, og har et merkelig spredningsmønster med denne ringdiskanten, så de kan godt overeksitere et rom med mye ulineær etterklang og stående bølger i mellomtonen; men de låter kjapt, engasjerende, livlig og tøft når de klaffer med rommet.

    Du bør spørre deg selv om du enkelt kan gjøre noen grep med rommet (tepper, planter, møbler, bok-/platehyller, plasseringer etc etc) siden dette vil komme alle dine fremtidige høyttalere tilgode også. Hvis du kan så kan det hende du vil få Ariva godt til. Dersom du ikke kan det, eller potensialet for rommet er nådd, bør du velge deg en høyttaler som passer best mulig i rommet slik det er. Dette etter hjemlån før kjøp selvsagt. Det er ingen grunn til å bytte elektronikken, da denne egentlig låter motsatt av det du plages med.

    Høyttalere er notorisk umulige å preevaluere til et gitt rom, noe som er en av årsakene til at jeg aldri begir meg ut på å mene noe om hvilken høyttaler folk bør velge (med mindre jeg kjenner eier, rom, høyttaler og tidligere høyttalererfaringer i rommet da).
    Å kjøpe høyttaler uhørt er en stor risiko, både fordi man ikke har noen mulighet til å vite hvordan den vil oppføre seg i rommet, og fordi man ikke helt vet om man liker høyttaleren selv (høyttalere er jo det komponentet med størst smak/behag-faktor). Det er nesten større sjanse for å mislykkes enn for å lykkes med blindkjøp.

    Jeg har selv et rom hvor Naim-høyttalere jeg har hatt her (Ariva og Allae) ikke passer, så jeg bruker et annet merke. Lider ingen nød av den grunn, og så lenge jeg er klar over det så er det ingen problem.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Takk for svar Vidar P.

    Flott fornavn forresten :)

    Jo, jeg har tenkt mye rom her, siden alt jeg har lest har fortalt at det skal være endel bass i disse høyttalerne. Men lyd er jo igjen subjektivt, og har erfaring med at noen koser seg med nesten bare diskant og grøsser på ryggen av å kjenne litt bass i gulvet. Så hva mye er definert som er forskjellig.

    Rommet de står i er formet som en L, og høyttalerne står på kortveggen i enden av L´n. Det er bokhyller på hele venstre side, og et stort vindu på høre side som er dekket med gardiner. Jeg har også et stort teppe på gulvet. Veggen de står på er bar, men har også forsøkt å dekke til med diverse dyner og tepper uten særlig resultat. Alternativet jeg tenker nå er å vri lytteposisjon til høyre, slik at de blir spillende under vindu og jeg får ryggen til bokhyllene. Har vært innom høyttalere som b&w cm7, som spilte helt ok bass, men hadde en skjærende fremheving av mellomtone, og AN-E som nevnt, annen klang, men noenlunde lik frekvensfremheving som Arivaene. Har tidligere hatt et par mirage m7si som spilte godt med bass, men manglet endel annet.

    Skakke væra lett :).

    Vurderte også Spendor og Neat, men var umulig å få tak i brukt.. foreløpig :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har høyrt ditt oppsett i eit anna rom og der spelte det svært godt. Har sjølv hatt AN-E og fikk nok maksimalt med bass ut av dei (grei output mot 30 hz). Eg er glad i bass og fyldig lyd, og Ariva er ein høgtaler eg kunne tenkt meg sjølv, etter å ha høyrt den. Kjempeflott bunn i dei. Håper det ordner seg, for det er ein virkelig knall kombo!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for redegjørelse. Er du sikker på at du ikke sitter i en suckout? Lytteposisjonen mener jeg. Er det rikelig bass andre steder i rommet så kan det jo tilsi at du sitter i et kanseleringsområde.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Det er nok et lite suckout. Nå har jeg snudd posisjonen 90 grader mot høyre. Og må si at det er forskjell. Plages nok litt av en bar venstrevegg, men når jeg skur opp litt, så svinger det endel mer enn det gjorde før, men under kl 9 så er det ikke så mye liv. Må nok teste ut litt til. Fremdeles mye mindre lyd i nedre område enn jeg hadde forestilt meg. :p
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Resurrection skrev:
    Det er nok et lite suckout. Nå har jeg snudd posisjonen 90 grader mot høyre. Og må si at det er forskjell. Plages nok litt av en bar venstrevegg, men når jeg skur opp litt, så svinger det endel mer enn det gjorde før, men under kl 9 så er det ikke så mye liv. Må nok teste ut litt til. Fremdeles mye mindre lyd i nedre område enn jeg hadde forestilt meg. :p
    Min erfaring er at Naim høyttalere er ganske så fri for det som typisk blir kalt for boom. Altså veldige hurtige med lite overheng (gjenklang i bassen). Er jo forsåvidt en god egenskap det og det låter veldig raskt og kontant i de nedre oktavene, men det er jo ikke sikkert at disse verdiene slår likegodt an hos deg.
    Min personlig erfaring med Allae er at de ikke passet rommet mitt da det endte med å bli for tynt og tørt uansett plassering for min smak. Men samtidig vet jeg de skal spille fin fint i andre rom rundt om (Vidar P?), så ikke gi opp uten et lite ommøblering runde :)

    Håper uansett du finner frem til en bra kompromisse mellom rom og høyttalere. Naim høyttalere kan oppleves som krevende i forhold til rommet og omgivelsene, men sitter det skikkelig vil du nok absolutt ikke angre :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:


    Det lille loddet nederst - er det viktig?

    For det mangler her...
    Det nederste der er jo azimuth-loddet som FZ sier. Det skal følge med arma, kanskje ligger det gjemt i skumgummien i eska? Det er forresten ikke bare pu'ens vekt som bestemmer hvordan dette loddet skal plasseres, men også pu'ens vektbalanse ift festehullene. En mer baktung pu fordrer å stille loddet litt ut ift en mer fremtung. Dette fordi headshell jo står skråstilt.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    C. Alshus skrev:


    Det lille loddet nederst - er det viktig?

    For det mangler her...
    Det nederste der er jo azimuth-loddet som FZ sier. Det skal følge med arma, kanskje ligger det gjemt i skumgummien i eska? Det er forresten ikke bare pu'ens vekt som bestemmer hvordan dette loddet skal plasseres, men også pu'ens vektbalanse ift festehullene. En mer baktung pu fordrer å stille loddet litt ut ift en mer fremtung. Dette fordi headshell jo står skråstilt.
    Noen triks i forhold til å få tråen til å holdes seg i sporet mann ønsker ?
    Jeg tenker på den øverste stangen som visst på bilde med hakk for for justering av
    bias. Jeg bruker samme sporet som visst på bilde, opplever at tråen hopper fort ut
    av sporet..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kan lure på hvorfor det hopper ut Leon? Jeg har ikke samme problemet her, bruker fortsatt den originale tråden som er nylon monofilament som på bildet.

    Alternative forklaringer;

    - tråden er uoriginal og feil diameter
    - tråden er for lang slik at løkka skyves vekk fra rilla nar arma er i hvileposisjon
    - trådlederen (denne blanke pinnen med hull øverst) er skjevt montert så vinkelen blir feil
    - subchassis er ikke riktig justert slik at resonanser fører til at loddet står og vibrerer


    Det er sikkert flere muligheter. Jeg har kanskje mest tro på at trådlederen kan være feilplassert, det er det enkleste, men har ikke nok info til å være for sikker. Hopper den ut under spilling? Med arma i innerrilla? Med arma i armhvileren? Etc etc..
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Man kan lure på hvorfor det hopper ut Leon? Jeg har ikke samme problemet her, bruker fortsatt den originale tråden som er nylon monofilament som på bildet.

    Alternative forklaringer;

    - tråden er uoriginal og feil diameter
    - tråden er for lang slik at løkka skyves vekk fra rilla nar arma er i hvileposisjon
    - trådlederen (denne blanke pinnen med hull øverst) er skjevt montert så vinkelen blir feil
    - subchassis er ikke riktig justert slik at resonanser fører til at loddet står og vibrerer


    Det er sikkert flere muligheter. Jeg har kanskje mest tro på at trådlederen kan være feilplassert, det er det enkleste, men har ikke nok info til å være for sikker. Hopper den ut under spilling? Med arma i innerrilla? Med arma i armhvileren? Etc etc..
    Det er ikke noe problem når jeg spiller, kun når arm står i hvile posisjon parallelt med
    plinth (siste bilde viser hvordan armen må stå for at loddet skal ikke være i kontakt med armboard.
    Nok en gang skinner det igjennom hvor dårlig jeg er til å ta bilder, må jobbe med
    dette...
    Bilde 1 viser slakken det blir i tråen (buet)
    Det er jo en mulighet å løfte lagerenheten 1mm eller 2..
    Men dette påvirker jo igjen vinkelen på arm i forhold til vinylplaten, se bilde 4.
    Noen tanker ?
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, ikke for å klage på bildene og i beste mening, men jeg er ikke kar om å se dette tydelig. Har du ikke et stativ eller en lyskilde til kameraet ditt da, slik at du får bildene til å vise detaljer?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Sorry, ikke for å klage på bildene og i beste mening, men jeg er ikke kar om å se dette tydelig. Har du ikke et stativ eller en lyskilde til kameraet ditt da, slik at du får bildene til å vise detaljer?
    Prøver med nye bilder på dagtid i morgen, takker for at du er behjelpelig til å se på bildene.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?

    Ser ut som jeg er i ferd med å flagge over til Ivor... kanskje...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pelsjeger skrev:
    ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?

    Ser ut som jeg er i ferd med å flagge over til Ivor... kanskje...
    Send en PM med priser. Ville ikke gått over til Ivor var jeg deg
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    pelsjeger skrev:
    ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?

    Ser ut som jeg er i ferd med å flagge over til Ivor... kanskje...

    hva tenkter du spesjel på da ? hevlken linns ?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Nye bilder, håper de er litt bedre.
    Kan du ikke bare bøye den saken hvor snøret går over litt slik at den blir høyere. Kjenner ikke ARO selv, men regner med at loddet ikke skal ligge ned på armbrettet når armen er i hvilestilling. Eventuelt kan du jo gjøre tråden kortere.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hei leon,

    jeg ser du har en at 33 nå. hvordan liker du den. har du hat oc 9 mk 2 før ?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    ja ellers er perlon tråd for langt eller den hengsel må bøys aneledes...lodded kan ikke står på plinten,men skal henger ned.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
    Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.


    -Christian - kunnskapsløs.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    hei leon,

    jeg ser du har en at 33 nå. hvordan liker du den. har du hat oc 9 mk 2 før ?
    Jeg ha hatt AT OCT9 ML/II i min tidligere platespiller, clearaudio Champion II.
    Vanskelig å sammenligne da jeg har oppgradert hele tiden frem til jeg kjøpte
    AT33EV. F.eks så hadde jeg ikke nac282 eller Linn lp12 da jeg hadde oct9.
    Men jeg innbiller meg at den er noe feitere, noe samme klangen vil jeg tro,syntes
    jeg og huske..
    Den virker også noe rikere på klang, vil jeg si.
    Eller for å si det på en annen måte, hadde jeg i dag skulle kjøpt en av disse pickupene hadde det blitt AT33EV.
    Svært fornøyd med den.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    C. Alshus skrev:
    Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
    Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.


    -Christian - kunnskapsløs.
    Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende når
    tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
    for i hvile posisjon.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    oh man i am stupid ;)....i forgot, that the arm was in off position.

    on my aro the thread was jumping the whole time from one to the lower position as well..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    C. Alshus skrev:
    Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
    Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.


    -Christian - kunnskapsløs.
    Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende når
    tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
    for i hvile posisjon.
    Den skal ligge på armbordet når arma er i hvileposisjon. Hvis ikke så vil ikke loddet klare å følge med helt til enden av plata.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bruktmarkedet er tregt for tiden. Ting går knapt for 1 tredjedel av nyprisen
    .

    ja var i sving med og avertere selv,men det er fulstendig dødt :(

    Og de tapene folk er villig til og ta for og selge ?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    balthar skrev:
    pelsjeger skrev:
    ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?

    Ser ut som jeg er i ferd med å flagge over til Ivor... kanskje...
    hva tenkter du spesjel på da ? hevlken linns ?
    Snuser på AV5103/AV5105 pre/effektkombo.

    Hadde Unidisk SC på lån en periode, og denne hadde større lydmessig inpact enn da jeg testet Supernait hos meg IMHO.
    Etter det jeg har hørt/lest så er pre/dac'er i 5103 helt på høyde, om ikke bedre enn unidisken, den hadde jo en hinsides nypris.
    Ellers så hadde det vært utrolig kjekt med 6 digitale inn, med tanke på brukervennlighet + at jeg kan gjemme effekt bak lukkede dører i den nye WAF-vennlige stereobenken.
    Stortinget har i tillegg bannlyst cdstativer i nystuen, så da er mac mini som mediasenter og apple lossless the way to go.

     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Resurrection skrev:
    Det er nok et lite suckout. Nå har jeg snudd posisjonen 90 grader mot høyre. Og må si at det er forskjell. Plages nok litt av en bar venstrevegg, men når jeg skur opp litt, så svinger det endel mer enn det gjorde før, men under kl 9 så er det ikke så mye liv. Må nok teste ut litt til. Fremdeles mye mindre lyd i nedre område enn jeg hadde forestilt meg. :p
    Min erfaring er at Naim høyttalere er ganske så fri for det som typisk blir kalt for boom. Altså veldige hurtige med lite overheng (gjenklang i bassen). Er jo forsåvidt en god egenskap det og det låter veldig raskt og kontant i de nedre oktavene, men det er jo ikke sikkert at disse verdiene slår likegodt an hos deg.
    Min personlig erfaring med Allae er at de ikke passet rommet mitt da det endte med å bli for tynt og tørt uansett plassering for min smak. Men samtidig vet jeg de skal spille fin fint i andre rom rundt om (Vidar P?), så ikke gi opp uten et lite ommøblering runde :)

    Håper uansett du finner frem til en bra kompromisse mellom rom og høyttalere. Naim høyttalere kan oppleves som krevende i forhold til rommet og omgivelsene, men sitter det skikkelig vil du nok absolutt ikke angre :)
    Jeg har nok "vokst" meg til å like litt mer varm bass enn jeg gjorde før. Jeg forbinder forøvrig ikke dette med boom i bassen. Det jeg opplever her er fravær av bass, noe jeg synes er frustrerende når jeg leser på flere forum at Ariva oppleves som en boomy høyttaler. Flere liker dem ikke da de mener de har for mye bass. Dette opplever jeg ikke på noen måte her. Har hørt mange stativhøyttalere med mer trykk og dypbass.

    Nå har jeg vel snart vridd og flyttet rundt på høyttalere og sittestilling så mye som er mulig i rommet uten noe særlig forbedring. Prøvde også på skrå i rommet, for meg virker frekvensregisteret likt i de fleste posisjoner.

    Merker frutrasjonen stige ::) hehe. Ser nesten ingen annen løsning enn å gå til anskaffelse av en sub av noe slag.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    C. Alshus skrev:
    Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
    Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.


    -Christian - kunnskapsløs.
    Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende når
    tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
    for i hvile posisjon.
    Den skal ligge på armbordet når arma er i hvileposisjon. Hvis ikke så vil ikke loddet klare å følge med helt til enden av plata.
    Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Resurrection skrev:
    Til slutt har jeg fått tak i komplett Naim. Og det er vel ikke helt hva jeg har forventet utifra det jeg har lest rundt omkring. Så jeg har et par spørsmål til dere som har erfaring med dette.

    Systemet består nå av Nait 5i-2, cd5i, naim kabler og Ariva. Har jo vært litt gambling siden jeg ikke har hørt dette før innkjøp, men jeg tok sjansen. Har også prøvd Audio Note AN-E sp før dette. Ganske anderledes klang. Men felles synes å være at det ikke spiller bass. Jeg hadde vel trodd at den Naim lyden det snakkes om skulle være litt mer engasjerende, men for meg så låter det ganske flatt og lyst. Sammenlignet med tidligere anlegg jeg har hatt tidligere(noe år siden sist nå), så vil jeg kalle dette analytisk og litt kald lyd, slik jeg hadde tidligere. Veldig få cd'er som jeg klarer å slappe av å nyte. Gamle Dire Straits har mistet mye av trykket i bassen, og mer spisst. Roger Waters Amused to death høres heller ikke helt bra ut, men får litt mer liv ved høyt volum. Savner også endel dypbass, eller generelt bass. Og jeg er vel ingen spesiell bassfreak i utgangspunktet :p

    Jeg har forsøkt å flytte rundt mye på høyttalerne uten særlig forskjell i nedre register, men merker mer forskjell på mellomtone. Slik de står nå er det 10 cm til bakvegg, og 70 cm til sidevegger. Avstand mellom dem er 2,5 m.
    Jeg mistenker at det er rommet som gjør mye av lyden, men andre høyttalere har spilt bass her før. Så jeg begynner å lure på om Naim lyden ikke er for meg, og at jeg har hatt noen illusjoner om mer fyldig lyd :p

    Er det noe jeg kan prøve i forhold til plassering, erfaringer rundt dette?

    Setter pris på innspill. :)
    Mitt førsteinntrykk av Naim var at det hørtes skrint ut. Litt tørt og kanskje litt blodfattig. Mulig det ER slik Naim-lyd er, men jeg ville ikke funnet på å karakterisere mitt anlegg slik i dag.
    Mine høyttalere står 30cm ut fra bakvegg og jeg savner ikke bass i det hele tatt. Tenker i det hele tatt ikke på bass som et enkeltstående parameter.

    For meg tok det litt tid før jeg vente meg til Naim-lyden. Men du har kanskje selv et poeng - Naim er kanskje ikke riktig for deg.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Resurrection skrev:
    Jeg har nok "vokst" meg til å like litt mer varm bass enn jeg gjorde før. Jeg forbinder forøvrig ikke dette med boom i bassen. Det jeg opplever her er fravær av bass, noe jeg synes er frustrerende når jeg leser på flere forum at Ariva oppleves som en boomy høyttaler. Flere liker dem ikke da de mener de har for mye bass. Dette opplever jeg ikke på noen måte her. Har hørt mange stativhøyttalere med mer trykk og dypbass.

    Nå har jeg vel snart vridd og flyttet rundt på høyttalere og sittestilling så mye som er mulig i rommet uten noe særlig forbedring. Prøvde også på skrå i rommet, for meg virker frekvensregisteret likt i de fleste posisjoner.

    Merker frutrasjonen stige ::) hehe. Ser nesten ingen annen løsning enn å gå til anskaffelse av en sub av noe slag.
    Kjedlige saker dette Resurrection . Naim lager en Sub, som er nok god. Ellers har jeg hørt mye bra fra REL. Men er du fornøyd med Ariva sine egenskapene ellers? Er ikke umulig at de rett og slett ikke passer deres smak og da hjelper jo ingen verdenting annet en å se på noen andre alternativer. Snakker fra egne erfaringer og til slutt måte jeg gi tapt på at jeg hadde bommet på HT valget.
     

    Resurrection

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    Resurrection skrev:
    Jeg har nok "vokst" meg til å like litt mer varm bass enn jeg gjorde før. Jeg forbinder forøvrig ikke dette med boom i bassen. Det jeg opplever her er fravær av bass, noe jeg synes er frustrerende når jeg leser på flere forum at Ariva oppleves som en boomy høyttaler. Flere liker dem ikke da de mener de har for mye bass. Dette opplever jeg ikke på noen måte her. Har hørt mange stativhøyttalere med mer trykk og dypbass.

    Nå har jeg vel snart vridd og flyttet rundt på høyttalere og sittestilling så mye som er mulig i rommet uten noe særlig forbedring. Prøvde også på skrå i rommet, for meg virker frekvensregisteret likt i de fleste posisjoner.

    Merker frutrasjonen stige ::) hehe. Ser nesten ingen annen løsning enn å gå til anskaffelse av en sub av noe slag.
    Kjedlige saker dette Resurrection . Naim lager en Sub, som er nok god. Ellers har jeg hørt mye bra fra REL. Men er du fornøyd med Ariva sine egenskapene ellers? Er ikke umulig at de rett og slett ikke passer deres smak og da hjelper jo ingen verdenting annet en å se på noen andre alternativer. Snakker fra egne erfaringer og til slutt måte jeg gi tapt på at jeg hadde bommet på HT valget.
    Takker for svar. Jeg liker lyden ellers veldig godt. Subben til Naim er sikkert veldig god, men koster like mye som hele anlegget har kostet meg til nå, så det er nok litt utenfor budsjettet.

    Nå har jeg som sagt forsøkt flere høyttalere som skal passe Naim, og noen som ikke passer. Hva mer bør jeg prøve? som brukt kan ligge på rundt 7-9000 kr? Noe som spiller det meste, også rock?

    Edit: Leser at Dynaudio skal være en veldig bra match med Naim, vil jeg kunne få noe ut av Focus 140 med en liten forsterker som 5i? Hadde jo hatt noe å oppgradere på da :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Dynaudio lager flotte høyttalere, men jeg tror ikke det vil løse problemene du har med bassen.

    Hvis du går noen runder rundt i stuen så er det vel punkter hvor du har mer bass enn andre? Dvs at høyttalerene spiller plenty med bass, men den når ikke frem til deg?
    Arrivaene bør vel kunne spille ned til 36-38 Htz ca?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn