Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Brasse skrev:
    Arverekka til min 82: Ein svenske, Erik B, Alshus, Maki, Even S, Erik B og så til meg. Godt at godt utstyr havnar i gode hender.
    bra gjeng :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, om enn ikkje mykje rotasjon på få år ??? Heldigvis ser (og høyres det) ut som den er behandla med silkehanskar av heile gjengen. Er det nokon av dykk som har hatt den som veit om den er oppgradert / tatt sørvis* på i levetiden?

    *skriv eg med superro mtp. recapping etc.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.490
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det har den nok ikke. Iallefall ikke i tiden før jeg hadde den.



    Nokon her som har sammenlikna 180 og 250?
    Tror det står om dette for noen sider siden. Eventuelt har N-forum side opp og side ned om emnet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Paulsen; hva skjer? Har du konvertert til "den onde siden" eller oppgraderer du innen Naim?
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Akkurat nå går det i Gyro, Audio Analogue Bellini, Malmin, Castle Harlech og Rel Storm.

    Naim kommer muligens sterkere tilbake her, har lyst på noe dyrere Naim, men nå må jeg desverre vente litt med det.


    Må jo også innrømme at jeg synes dette med å bytte på litt er rasende morsomt.
    Særlig den Bellini'n er flott med MC gainswitcher og innstikksplugger for både kapasistans og resistans.

    Men ingen grunn til bekymring for mitt ve og vel altså ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    då var org. naim 4-4 din handla til nap 180. får ikkje henta napen før i morgon, men det er tidsnok.
    overraskande høg pris (1200,-) på den sammenlikna med naca5, men kanskje ikkje i forhold til boksane.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Synes det var litt dyrt. En Snaic koster vel 1200 tror jeg, mens en interconnect, som er grå og tynnere koster litt mindre, i hvert fall i England. Forresten synes jeg ikke om bruktselgere som ikke legger ved kablene som opprinnelig fulgte med apparatet, det må i såfall resultere i betydelig prisavslag.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    jo, det har de, men eg gikk til kontrapunkt med naca5-meterprisen i hodet og tenkte at det var tilsvarande meterpris + kontaktene på kablene. og så er det jo fint å sleppe å vente. eg klager ikkje, berre stusser over differansen.
     

    rayman85

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Er Naim nait i5 kraftig nok til å drive Focal chorus 816v??

    Focal chorus 816v er en lettdrevet gulvstående høytaler med 2x 6-1/2" bass.
    litt info om de: nom./min. imp. 8 / 4,3 ohm @ 146 Hz
    sens./watt RMS 91,5 dB / 130 watt


    Naim nait i5 er en enkel stereo forsterker på 2x 50watt. 8ohm
    peak 500watt 1ohm
    300VA


    Tror dere Naim'en vil være kraftig nok til å drive høytalerene?



    Link til focal: http://www.remo.nl/chorus800v.htm
    Link til Naim: http://www.naimaudio.com/hifi-product-type/597
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nait av alle formater vil alltid være kraftig nok til å drive alle lettdrevne høyttalere med høy følsomhet på markedet, selv i større rom. Nait 5i er forresten slett ingen enkel forsterker; det er en meget høyt utviklet moderne forsterker, og vil drive laaaangt verre ting enn det der. Impedansen sier forresten ingenting om hvor lettdreven en høyttaler er dersom du ikke kobler inn fasevinklene.

    Spørsmålet er imidlertid om de er for følsomme. Da risikerer vi at Nait ikke får noe "å sette tenna i", og Naim-forsterkere liker å ha litt å jobbe med. Dessuten er 91.5dB lovlig høyt ift bakgrunnsstøy i små rom hvor man sitter nært høyttalerne! Iallefall om de 91.5dB er realistiske.
     

    rayman85

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    en høytaler med imp. 3ohm i bassområdet mot en med imp. 4 ohm vil lettere ved høyt volum tømme strømreservene i en forsterker om den ikke er kraftig nokk. Er ikke dette korrekt?


    Det med at høytalerene er for følsome, bakgrunstøy og at Naim-forsterkere liker å ha litt å jobbe med forsto jeg ikke helt.
    Hva mener du med det? Er det naim'en som vil foresake bakgrunnstøy, er dette et problem hos naim sine forsterkere?


    Har nait 5i en slags portect funksjon, som forhindrer klipping eller lignende, sånn at ikke diskantene ryker ved neste fest...


    Takk for raskt svar :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    rayman85 skrev:
    en høytaler med imp. 3ohm i bassområdet mot en med imp. 4 ohm vil lettere ved høyt volum tømme strømreservene i en forsterker om den ikke er kraftig nokk. Er ikke dette korrekt?
    Det er ikke korrekt uten videre; dersom impedansen er hovedsaklig resistiv så er det korrekt, men de fleste høyttalere har fasevinkelutsving i reaktive (kapasitive eller induktive) retninger på flere titalls grader varierende med frekvens. "Alle" forsterkere klarer finfint å drive helt resistiv (ingen fasevinkler) laster på 3 og 4Ω uten noe problem, men det er når fasevinklene når mer enn 30-40° at ting begynner å bli problematisk. Det er regnestykket av impedans og fasevinkler som teller, og det blir både helt feil og helt uforutsigbart å bruke kun minimumsimpedans som målestokk. Det er i beste fall egnet til villedning.

    Dette gjør at man alltid må koble inn disse fasevinklene for å si noe om hvor tung last en høyttaler er. Keith Howard har en kanongod artikkel om temaet her;

    http://www.stereophile.com/content/heavy-load-how-loudspeakers-torture-amplifiers

    rayman85 skrev:
    Det med at høytalerene er for følsome, bakgrunstøy og at  Naim-forsterkere liker å ha litt å jobbe med forsto jeg ikke helt.
    Hva mener du med det? Er det naim'en som vil foresake bakgrunnstøy, er dette et problem hos naim sine forsterkere?
    Naim-forsterkere, som mange andre forsterkere, har en viss sus i bakgrunnen. Dette hører man ikke med "vanlige" høyttalere. Men dersom man har en veldig følsom høyttaler, og sitter nært denne når det ikke er volum på, så vil man høre et vedvarende sus fra høyttalerne. Irriterende nok. Kuren er å være varsom med ikke å bruke for lettdrevne høyttalere, da er det et ikke-problem. Se om du finner ut hvor følsomme disse Focalene egentlig er i praksis (uavhengige målinger), for her skiller ofte fabrikkangivelser mye fra de uavhengige. Jeg har liksom funnet at noe rundt 91dB er grenseverdier; noe særlig mer så begynner det å suse når lyden er av.
     

    rayman85

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Ok. så det er litt mer avansert en det jeg trodde ja hmm. :)

    litt bakgrunnstøy er ikke det som bekymrer meg mest, om det er tven, eller oppvaskmaskin som står på i bakgrunnen så er det så og si aldri helt stille i huset mitt.

    men om nait5i klarer å drive høtalerene fint på høyt volum.



    Her er link til høytalerene: http://www.remo.nl/chorus800v.htm
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så avansert; men forklaringen kan bli utdypende om man vil. Poenget er; du kan ikke si noe om høyttaleren er tung eller lett på bakgrunn av minimumsimpedans og følsomhet alene, men du kan med letthet si at Naim-forsterkere gjerne driver vanskelige høyttalere. De liker det faktisk, og låter ofte best slik.

    Videre kan du si at dersom denne følsomhetsoppgivelsen er korrekt, så vil dette låte like høyt som en standard 88.5dB høyttaler med en 100W forsterker, eller en 85.5dB (ikke så uvanlig i realiteten) høyttaler med en 200W forsterker.

    Uansett så snakker vi om maksimalt lydtrykk på ca 112dB med flatt jern (begge høyttalere drevet, 1 meters avstand) pluss romforsterkning/refleksjoner. Burde bli høyere enn de fleste synes er smertefullt. Nait burde drive disse med største letthet til nær-øredøvende volumer.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    har hatt nait5 på +- 92 db høgtalarar før, ingen problem med volum og trøkk.
    og det var den gamle 30-watteren.

    en positiv effekt med å bruke naim på fest er at folk har så lett for å danse.
    god stemning i ein boks.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne typen DIN-plugger er vel ikke ment å kunne gå inn i inngangene på nyere Naim-apparater med ringlock, er de vel?



    Man må ha ringlock av denne typen, eller hva?



    Tenkte å ta signal fra tape monitor på min NAC552 til minijack for å spille over noe vinyl til 24/96 på mitt nye leketøy Olympus LS-11 nemlig, så jeg kan ta med meg noe til bil etc. Men trenger en 5-pin 180° -> 3.5mm minijack.
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    brukte både med og uten på min nait5 og nac82, men dei er vel ikkje gamle nok?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ringlocken har vel ingenting med selve kontakten å gjøre? Ringen ligger jo utenpå og bak selve kontakten og trenger ikke engang å brukes.

    LS-11 virker forresten som en veldig fiks og anvendelig sak.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker, Fant for sikkerhets skyld frem en gammel DIN-DIN kabel i kjelleren, sikkert noe jeg har brukt til en Tandberg H10 eller liknende jeg har. Den hadde en slik 180° 5 pin som på dette bildet;



    Den passet finfint inn i tape monitor-inngangen på NAC 552 den, så da er det bare velstand. Snuste på amazon uk og fant denne som med frakt på £0.86 kom på hele £3 hjem i postkassa. Så da blir det tape monitor eksperimentering om noen dager; vinyllyd inn i jack'en på Olympus.

    https://www.amazon.co.uk/Plug-3-5mm...NVC4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1292683761&sr=8-1

    Alternativet var å ta lyd fra Headline, men så viste det seg at jeg ikke har passende han jack-> hun minijack der heller, så det gikk ikke. Mindre elegant løsning også forresten med et ekstra ledd. Dersom dette blir bra så kjøper jeg meg en ordentlig kabel fra Flashback over jul tenker jeg.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Naim-forsterkere, som mange andre forsterkere, har en viss sus i bakgrunnen. Dette hører man ikke med "vanlige" høyttalere. Men dersom man har en veldig følsom høyttaler, og sitter nært denne når det ikke er volum på, så vil man høre et vedvarende sus fra høyttalerne. Irriterende nok. Kuren er å være varsom med ikke å bruke for lettdrevne høyttalere, da er det et ikke-problem. Se om du finner ut hvor følsomme disse Focalene egentlig er i praksis (uavhengige målinger), for her skiller ofte fabrikkangivelser mye fra de uavhengige. Jeg har liksom funnet at noe rundt 91dB er grenseverdier; noe særlig mer så begynner det å suse når lyden er av.
    Nait 5i har passiv pre og er så og si helt tyst, ihvertfall i forhold til Supernait som suset irriterende mye i mitt system.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er enig i at den er stillere enn de med aktiv pre. Men på hvilke høyttalere? Dvs hvilken følsomhet?

    Her er Nait 5i også tyst på høyttalere med noen-og-åtti dB, men klatrer de litt opp på 90-tallet så høres den.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Både XS og 5i var helt tyste på mine 88 dB høyttalere ved alt pådrag som er realistisk. Ved å skru opp til kl 3 så kan man høre susing med øret nær diskant, men det er vel få kombinasjoner som ikke gjør det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det som var saken her da var at han oppgav 91.5dB for sine høyttalere. Hvordan blir det tro? Jeg vil tro at det spørs mye på hvor langt fra sittegrupper man sitter, og hvor mye bakgrunnsstøy det ellers er i rommet (trafikk utenfor, andre støykilder etc). Så det at det synes stille ett sted med 88dB høyttalere betyr ikke at det vil synes stille et annet sted med 91.5dB høyttalere. Settingene er ikke sammenliknbare.

    For det første er det 3.5dB forskjell på følsomhet, for det andre kan bakgrunnsstøyen i ditt rom være høyere enn i hans, for det tredje kan det hende hans sittegruppe har høyttalerene kloss ved. Det er ikke så godt å være sikker. Fyren får selv ta vurderingen basert på enten informasjonen han får eller på egen prøving. Derfor nevnte jeg dette temaet som verdt å sjekke ut, men har ikke noen formening utover det.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Selvfølgelig, jeg er fullt klar over det, men tenkte jeg kunne mdele min erfaring.
     

    rayman85

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Har prøvd å finne ut va den reelle følsomheten er på de høytalerene (focal chorus 816v), men jeg finner ingenting.
    leste en test av de i hjemmekino, å da skrev de at følsomheten var middels høy. om det er utifra specs de har fra foclas netside, eller at de faktisk testet dette vet jeg ikke.
    Men jeg skal gi en tilbakemelding her når jeg får det i hus og om Naim nait 5i klarer å drive di fint :)


    Link til Focal: http://www.remo.nl/chorus800v.htm
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    cybervision_ skrev:
    Selvfølgelig, jeg er fullt klar over det, men tenkte jeg kunne mdele min erfaring.
    Ja, og bra er det med erfaringer! Og du har helt rett i det og at nye Nait er stillere enn andre Naim-forsterkere. Det var ikke meningen å underkjenne det, beklager om det virket slik; mente bare å tilføye at det kan være verdt å reflektere omkring at det også er et antall ulemper ved høy følsomhet i gitte settinger.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    LS-11 virker forresten som en veldig fiks og anvendelig sak.
    Veldig fiks, jeg har lekt med den litt idag og den er virkelig god altså! Fantastisk moro og anvendelig leketøy!!

    Har kabel inn til Naim-anlegget, men ikke ut. Bestilte en noname fra amazon uk til £3 nå for å prøve, men angrer kanskje litt på at jeg ikke bestilte denne til £14.99 for 1.5m fra Flashback. Nuvel, det er ikke for sent. Og det kan jo hende noname er omtrent like grei.

    http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/n5pin-din-3.5mm-mini-jack-cables.html#a271

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er Naim nait i5 kraftig nok til å drive Focal chorus 816v??

    rayman85 skrev:
    Focal chorus 816v er en lettdrevet gulvstående høytaler med 2x 6-1/2" bass.
    litt info om de: nom./min. imp. 8 / 4,3 ohm @ 146 Hz
    sens./watt RMS 91,5 dB / 130 watt


    Naim nait i5 er en enkel stereo forsterker på 2x 50watt. 8ohm
    peak 500watt 1ohm
    300VA


    Tror dere Naim'en vil være kraftig nok til å drive høytalerene?



    Link til focal: http://www.remo.nl/chorus800v.htm
    Link til Naim: http://www.naimaudio.com/hifi-product-type/597
    Test av Focal 816 Wse i siste Hifi News, hvis den er sammenliknbar (kan ikke mye om Focal).
    Der måler de den. Den oppgis til 92dB/1W men HFN klarer kun å få ut 88.9dB/1W av de. Den måler et minimum av 3.9? ved 33hz og har faseutslag inntil -33°@91hz til +41°@862hz. EPDR er som minimum nede på 2.4?@46hz, og dette indikerer (iflg HFN) at 816 er en temmelig lett last for moderne forsterkere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.490
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hadde 806V på hjemlån for noen år siden. Spilte den gang på CDS2/82/hi/250/naca5. For meg ble det altfor skrikete og for mye energi i toppen. (Spilte da med MA GR10). Høyttalerne ble levert tilbake.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Vidar P; Tror jeg tar aro spørsmålet her slik at det ikke blir trøbbel
    med OCT9 tråden ;)

    Hvordan fikk du av azimuth loddet på aroen ? Har kun tatt lett på det, og det
    virker til å henge litt i enden før det er av, hvis du forstår meg riktig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Azimuth-loddet går rett av det. Løft arma fra basen litt for ikke å gjøre noen stunts med lageret, hold godt tak i arma, og dra forsiktig loddet rett av. Om du gjør det forfra med arma på spilleren, så holder du det sorte på arma i et fast grep med høyre hånd mens du lirker loddet av med venstre. Det er et kanskje lite "knepp" ytterst, men loddet går lett av med litt smooth håndtering.

    Har forresten tenkt på å skaffe meg et lettere lodd. Skulle ikke forbause meg om Naim leverer det, noen som vet?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Har forresten tenkt på å skaffe meg et lettere lodd. Skulle ikke forbause meg om Naim leverer det, noen som vet?
    Har bare hørt om standard loddet + en tyngre utgave.
    Spørs om Naim leverer noe mer til Aro i det hele tatt etter at den ble tatt ut av sortimentet.
    Du kan prøve Peter Swain @ Cymbiosis. Hvis det finnes ett lettere ville jeg tro at han vet om det....eller Naim HQ selvsagt.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Så bias-loddet virker som azimuth-justering også, i tillegg til anti-scating. Er det slik det virker, eller...?

    Jeg trodde motvektsloddet på Aro var eksentrisk for å kompensere for skjev azimuth.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er på Roksan Nima det. På ARO er det et eget azimuth-lodd, og et eget bias-lodd også. Tre lodd altså.

    Her ser man alle tre.
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    OK. Er det slik det henger sammen. Har aldri sett en Aro i levende live, kun bilder, og da har jeg ikke lagt merke til dette tredje loddet....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn