Nøytral vs. farget lyd

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vidar P skrev:
Jaerbu skrev:
Dette med Nøytral vs. farget er noe sprøyt som kun folk som har for lite å tenke på er opptatt av.
Kongelig kommentar. Det verste er at jeg tar meg selv i å være hjertens enig. Slike tanker er en blindvei ift å oppnå best mulig lydkvalitet; ingen av oss vil noensinne oppleve en aldeles nøytral reproduksjon av innspilt lyd hjemme.

Mvh Vidar P
Fantastisk kommentar! Personlig lurer jeg jo på om problemet deres rett og slett er at de har for lite å lytte på.........
 
O

omholt

Gjest
Nei, ikke lett og vite hva som er nøytral lyd. Men det jeg er rimelig sikker på er at de EC -og rørforsterkerne jeg har hørt, er i alle fall langt ifra det nøytrale. Her legges det et tykt teppe med varme over musikken og en flere legger til en solid porsjon med ekstra mellombass.

Hvorfor er slike forsterkere så populære? Dekker man over svakheter eller er dette som må til for å få realisme og nerve i musikken?
 
K

kbwh

Gjest
Hmmmmm.
Om opptaket er forsøkt gjort så livaktig som mulig, og man legger på et livaktig stereoanlegg, blir Leif Ove da dobbelt så livaktig?
 
B

bendis

Gjest
Continuo skrev:
bendis skrev:
selv øya mine farger, lukker jeg det ene ser jeg grønt. lukker jeg det andre ser jeg gult. vet ikke helt hva som har skjedd ;D nothing is perfect.
Har du vært innom Biltema i det siste? ::)
har nok ikke drukke rødsprit. ;) er en solskade tenker jeg, vært slik i mange år. folk med brune øyne tåler forøvrig mer enn de med blå.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Jaerbu sa det som trenger å sies. Derfra kan det bare bli fluff.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Valentino skrev:
Hmmmmm.
Om opptaket er forsøkt gjort så livaktig som mulig, og man legger på et livaktig stereoanlegg, blir Leif Ove da dobbelt så livaktig?
- More human than human. That's our motto.
 
O

omholt

Gjest
Lille_Adam skrev:
Jaerbu sa det som trenger å sies. Derfra kan det bare bli fluff.
Det er ikke jeg enig. Synes det absolutt er interessant og finne ut hvorfor så mange heller mot elektronikk som farger mye. Dersom det dekker over svakheter som sitter andre steder i anlegget, så finnes det kanskje en bedre vei til godlyd. Og ønsker vi ikke alle bedre lyd?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Hvorfor denne besettelsen angående svakheter? Hva om man bare liker lyden sin sånn? Hvorfor skal man på død og liv anta at det stikker mere under enn akkurat det?
 
O

omholt

Gjest
Skulle også vært interessant og høre hvilke anlegg man har lyttet på når man sier at et nøytralt anlegg låt klinisk, analytisk, magert, osv. Jeg tror ikke det er beskrivelser av et nøytralt anlegg, tvert imot.
 
B

Back_Door

Gjest
Tror vi må bli flinkere til å respektere ulike preferanser på dette forum. Grunnlaget for mye krangel, er at vi i utganspunktet glemmer erkjennelsen av at vi vektlegger ulike faktorer ulikt på grunn av vår personlige smak. ;) Med en slik erkjennelse i bunn, blir jo mange diskusjoner meningsløse. Det finnes ikke et eneste anlegg i verden som tilfredsstiller alle like mye.
Av og til diskuterer vi på en måte som kan lignes med en diskusjon om Solo eller Cola smaker best. ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Omholt, jeg synes du er på tynn is her. Du postulerer at endel mennesker (Les;de som bruker rørforsterker) bruker anlegg som farger lyden mye. DU synes disse forsterkerne farger mye (og det får meg til å lure på hvor mange du har hørt) men det at du har en bestemt mening, gjør det vel for pokker ikke til en objektiv sannhet?

Jeg forstår at du ikke synes en rørbasert forsterker er noe å ha, men det er tross alt noe helt annet......
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Karma skrev:
Av og til diskuterer vi på en måte som kan lignes med en diskusjon om Solo eller Cola smaker best. ;)
"Av og til" var vel veldig generøst?
 
R

Rojoh

Gjest
Omholts innfallsvinkel forstår jeg meg ikke på. Først dette retoriske grepet med å formulere det hele som et spørsmål (som han angivelig ønsker et svar på). Videre legger han en del premisser (svaralternativer) som jo utpeker det svaret han er interessert i, som fornuftig. Why bother? Velg deg noe nøytralt du, Omholt! Ikke la oss andre tullinger hindre deg fra å ta selvstendige, fornuftige valg. :p

Mvh. Johan
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så har vi den lykkelige situasjon at vi har minst tre-fire fornuftens mennesker på en og samme tråd; Lille Adam, Impulse og Rojoh; dere applauderes i takt med Jaerbus glimrende oppsummering.

Dette er et tema kun egnet til å skape elendighet; ingen blir iallefall hverken klokere eller noe nærmere musikerne med denne innfallsvinkelen.

Mvh Vidar P
 
O

omholt

Gjest
impulse skrev:
Omholt, jeg synes du er på tynn is her. Du postulerer at endel mennesker (Les;de som bruker rørforsterker) bruker anlegg som farger lyden mye. DU synes disse forsterkerne farger mye (og det får meg til å lure på hvor mange du har hørt) men det at du har en bestemt mening, gjør det vel for pokker ikke til en objektiv sannhet?

Jeg forstår at du ikke synes en rørbasert forsterker er noe å ha, men det er tross alt noe helt annet......
Hei. Du har muligens litt rett i det. Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe om mine meninger og erfaringer, men det ble slik for å prøve å peile tråden inn på det som den var ment til. Mulig jeg formulerte meg dårlig, men diskusjonen tok en annen retning enn hva jeg planla. Jeg håpet å få noen konstruktive innlegg til mine tanker og ønsker virkelig å lære noe og være åpne for ulike innspill. Det ble det dårlig med og derfor skrev jeg såpass direkte som jeg gjorde angående rør og EC. Ønsker verken å henge ut noen eller skrive noe negativt om slik elektronikk. Vi ha ulik smak og det respekterer jeg 100%. Jeg har ingen ting imot rørforsterkere, men må innrømme at noen av de jeg har hørt ikke har passet mine prefereranser. Har også hørt rør jeg har likt for å legge det til.

Ikke meninger å tråkke noen på tærne her, men syntes det er interessant og finne ut hvorfor så mange i hifi miljøet foretrekker f.eks mye varme. Årsaken til at det er interessant er fordi det kan fortelle mye om hvilke vei som fører til best lyd.
 
O

omholt

Gjest
Rojoh skrev:
Omholts innfallsvinkel forstår jeg meg ikke på. Først dette retoriske grepet med å formulere det hele som et spørsmål (som han angivelig ønsker et svar på). Videre legger han en del premisser (svaralternativer) som jo utpeker det svaret han er interessert i, som fornuftig. Why bother? Velg deg noe nøytralt du, Omholt! Ikke la oss andre tullinger hindre deg fra å ta selvstendige, fornuftige valg. :p

Mvh. Johan
Synd at du opplever det sånn. Det var ovehodet ikke meningen med tråden.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nøytral lyd er det lik Hvit lyd sett i forhold til farving av lyden? en beskrivelse av lyden i en forsterker kan da være. antikhvit med tendenser til cafehvit forsterker egner seg godt med kremkule til sitrongule lydende høytalere. fint om noen kan ta på seg jobben med å utforme det farve/lyd kartet der ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er det gunstig å bruke begreper som nøytral vs farget lyd?
Kunne en brukt andre begreper, for å få diskusjonen til å gi mer mening....?

Eg berre spyr...........siden jeg selv har litt problemer med just disse begrepene

mvh
Proffen
 
B

Back_Door

Gjest
Man må gjerne diskutere om det er mulig å definere nøytral lydgjengivelse. Feilen blir først når man relaterer eventuelle konklusjoner til hva som er riktig eller ikke, i et forsøk på å lage generelle almengyldige retningslinjer for et såkallet godt anlegg..Først må vi jo bli enig om definisjonen "godt". Uansett kommer vi vel aldri i mål i en tråd som prøver å definere nøytralitet som et fenomen heller.. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Er det gunstig å bruke begreper som nøytral vs farget lyd?
Kunne en brukt andre begreper, for å få diskusjonen til å gi mer mening....?

Eg berre spyr...........siden jeg selv har litt problemer med just disse begrepene

mvh
Proffen
Se her; det er ingenting som heter nøytral lyd i den virkelige verden. Det er et tøvebegrep og en ønsketenkning.

Skal man først trakte etter noe, så får det bli en lydkvalitet som i størst mulig grad lar deg få en best mulig opplevelse med musikken. Nøytral blir den uansett aldri.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
Så har vi den lykkelige situasjon at vi har minst tre-fire fornuftens mennesker på en og samme tråd; Lille Adam, Impulse og Rojoh; dere applauderes i takt med Jaerbus glimrende oppsummering.

Dette er et tema kun egnet til å skape elendighet; ingen blir iallefall hverken klokere eller noe nærmere musikerne med denne innfallsvinkelen.

Mvh Vidar P
Hva ville etter din mening være en riktig innfallsvinkel?

Jeg misforstår muligens når jeg oppfatter deg dithen at enhver teknisk tilnærming til lydgjengivelse i heimen ikke vil bringe oss noe nærmere musikerne.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Proffen skrev:
Er det gunstig å bruke begreper som nøytral vs farget lyd?
Kunne en brukt andre begreper, for å få diskusjonen til å gi mer mening....?

Eg berre spyr...........siden jeg selv har litt problemer med just disse begrepene

mvh
Proffen
Har du noen gang hørt en musiker beskrive lyden av instrumentet han spiller musikken med, som nøytral? ???
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Valentino skrev:
Hva ville etter din mening være en riktig innfallsvinkel?

Jeg misforstår muligens når jeg oppfatter deg dithen at enhver teknisk tilnærming til lydgjengivelse i heimen ikke vil bringe oss noe nærmere musikerne.
Jeg forstår det heller som at enhver innfallsvinkel som bringer nettopp deg nærmere musikken er den rette, for nettopp deg. Den abonnerer jeg glatt på.
 
B

Back_Door

Gjest
Komponentene i et anlegg skal vel på en måte mest mulig ærlig gjengi den innspilte musikk? I den sammenheng er vel vår egen hjerne den mest avgjørende faktor for hvordan resultatet oppfattes? Har vi en nøytral hjerne? Ser vi på hva enkelte er villig til å bruke på kabler, tyder vel lite på at hjernen er nøytral. ;)(håper at de fleste klarer å svelge kabelfleipen..)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Vidar P skrev:
Så har vi den lykkelige situasjon at vi har minst tre-fire fornuftens mennesker på en og samme tråd; Lille Adam, Impulse og Rojoh; dere applauderes i takt med Jaerbus glimrende oppsummering.

Dette er et tema kun egnet til å skape elendighet; ingen blir iallefall hverken klokere eller noe nærmere musikerne med denne innfallsvinkelen.

Mvh Vidar P
Hva ville etter din mening være en riktig innfallsvinkel?

Jeg misforstår muligens når jeg oppfatter deg dithen at enhver teknisk tilnærming til lydgjengivelse i heimen ikke vil bringe oss noe nærmere musikerne.
Da misforstår du ja. Jeg har ingenting imot knowhow og teknikk. Hva som er riktig innfallsvinkel får bli opp til den enkelte, jeg kan iallefall si såpass at nøytralitet vil ingen av oss oppnå; så det er en meningsløs innfallsvinkel.

Likedan kan jeg si at å avfeie f.eks rør på grunn av enkeltattributter ved deres tekniske ytelse også er meningsløst; da må man i så fall erstatte de med andre teknologier som ikke har kompromisser i sin tekniske og praktiske ytelse. Slike ting fins ikke.

Mvh Vidar P
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er vi HER igjen?

Jeg har mest sansen for Vidar P sin argumantasjon og kan tillegge for egen regning; All lyd er farget. Det gjelder bare å finne den fargen en liker best ;)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Karma skrev:
Komponentene i et anlegg skal vel på en måte mest mulig ærlig gjengi den innspilte musikk?
Hvorfor skal de egentlig det? Hva så om noen bringes nærmere musikken ved at lyden tilspes en ss sukker? Hvem er det gitt å bestemme at dette, eller noe annet, er galt? Er målet at den enkelte skal nyte musikken, eller er målet å kunne slå seg på brystet mens man høylydt erklærer at min lyd er riktigst?

Gi meg en "vitenskapen kan ikke..." diskusjon anytime. Langt mere mening i dem.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Kabeldragern skrev:
Er vi HER igjen?

all lyd er farget. Det gjelder bare å finne den fargen en liker best ;)
Da avsluttet du kvelden for meg med det beste innlegget så langt, god natt. ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Farga lyd ? Jatakk. Og farga slik at jeg liker den og finner den troverdig. Om det er korrekt, nøytralt, (les kjedelig, uengasjerende) gidder jeg ikke høre på musikk.

Nøytralt er en illusjon.
 
P

Parelius

Gjest
Da er det vel meningsløst å snakke om at lyden er mer eller mindre farget også da?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Da er det vel meningsløst å snakke om at lyden er mer eller mindre farget også da?
Alt kan snakkes om. Det kan til og med snakkes tull om alt.
 
K

kbwh

Gjest
Det finnes grader av lydfarging. Noen av fargene er så bleke at de faktisk ikke er hørbare.
 
A

atlechri

Gjest
Vidar P skrev:
atlechri skrev:
Hei Vidar P

Tredje harmonisk er ikke typisk for rør, og det skrev jeg da heller ikke. Jeg skrev rørforsterkere.
Atle; jeg skal pusse brillene om du vil. Men jeg synes så tydelig jeg så at du skrev at rørforsterkere gav en relativt høy (hørbar) 2. og 3.harmonisk forvrengning.

atlechri skrev:
Hei impulse
Det beste eksempelet jeg kan komme på er rørforsterkere. De fleste har en relativt høy(hørbar) andre og tredje harmonisk forvrengning.
Mvh Vidar P
Hei
rør = kretselement, triode, tetrode, pentode osv (ikke rør = bjt, jfet, mosfet osv,)
rørforsterker =topologi, SE, push - pull, klasse A, klasse AB

Hvert kretselement og hver topologi har sin typiske forvrengnings-karakteristikk. Det er fx fullt mulig å lage en rørforsterker med et minimum av like ordens harmoniske som domineres av ulike ordens harmoniske. (3. 5. osv)Dette skjer i en push - pull forsterker. Jeg snakket om en typisk rørforsterker med mest typisk rørlyd, og det er etter min mening SE klasse A.

Mvh Atle
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
528
En kan vel samenligne ett lydbilde med en dame, på mange måter.
F.eks. En frodig budeie med fjellfriskt hår, eller en stynn og slank supermodell med lite i hode osv..
Og hvordan ser en nøytral dame ut egentlig?
Hm, siden jeg har svære horn og rør blir vel det som ei spinnvill speedfreaker med brede hofter??
Skulle ikke forundre meg iaffal. ;D
 
A

atlechri

Gjest
Hei

Forøvrig så syntes jeg at det som begynte som en interessant og spennende tråd endte som bare vås. Jeg gidder ikke mer.

Mvh Atle
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Da er det vel meningsløst å snakke om at lyden er mer eller mindre farget også da?
Hvilken rolle spiller det om lyden er litt mer eller litt mindre farget om man liker den, evt misliker den?
Og hvordan vet man hva som er litt mer eller litt mindre farge ift masteren? Og hvordan skal man forholde seg til farging?

Mvh Vidar P
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har som mål å gjøre farveløst vann eller lyd over til farverik vin eller lyd eller det motsatte avhengig av tid og sted
 
P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Parelius skrev:
Da er det vel meningsløst å snakke om at lyden er mer eller mindre farget også da?
Hvilken rolle spiller det om lyden er litt mer eller litt mindre farget om man liker den, evt misliker den?
Og hvordan vet man hva som er litt mer eller litt mindre farge ift masteren? Og hvordan skal man forholde seg til farging?

Mvh Vidar P
For egen del så skiller jeg mellom hva en personlig liker og ikke liker, det får vel bli opp til den enkelte, og det mer deskriptive. Spørsmålet var bare; er det, såfremt en hevder at det ikke fins nøytral lyd, også det samme som at det rent deskriptivt blir meningsløst å snakke om mer eller mindre farging? Og hvis det siste ikke er tilfellet - rent hypotetisk - så fins det også et slags referanseområde (kanskje ikke punkt) som dette "mer eller mindre" relaterer seg til. Alt dette altså, uten hensyn til personlige preferanser.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Et referanseområde finnes sikkert, men om det er mulig å finne to mennesker som er enige om hvor det ligger er mere tvilsomt. Og om det ikke er mulig å få bred aksept for hvor et slikt område befinner seg så kan det vel aldri bli en referanse uansett annet enn for hver og en især. Eller? Og da er vi vel akkurat like langt kommet?
 
K

kbwh

Gjest
Det finnes grader av kvantifiserbar farge, men det synes ikke å vedkomme diskusjonen.
 
Topp Bunn