Når Oslofolket gir opp - reparasjoner

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
De siste 2-3 årene har jeg fått forespørsler om å reparere hifiutstyr (forsterkere) som har vært innsendt til importør/leveranør i Oslo og gitt opp. Enkelte produkter har sågar vært innsent for reparasjon 2 (!) ganger for så å oppgi at produktet var reparert. Ja, særlig...

Jeg har tatt i mot under forutsetning at jeg ikke kan garantere noe. Ikke kan jeg ta betalt heller.
I alle tilfellene har det vært enkle feil som har vært enkelt å reparere. Det gjelder både rør og transistorutstyr.
Sist reparert var en rørforforsterker til 50k. Den hadde vært inne to ganger og det ble påstått at den var reparert. Eieren kom bortom og var fortvilet og spurte om jeg kunne se på den. Den hadde fortsatt en feil. Jeg kunne ikke garantere noe som helst da den hadde vært i Oslo 2 ganger, sa jeg. Det tok meg 10 min feilsøking og 5 min rep.

Nå må Oslofolkene som driver service på slikt utstyr skjerpe seg - jeg drukner i rødvin! Lol.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.984
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Så flott at du gidder!!

Er en av dem som har styret&sendt til Danmark som eksempel, og 2 ganger har forhandlere gitt meg helt nye produkter
på noe jeg vet var fillefeil fordi det ikke lønte seg å reparere.(Ikke tilgang på fagfolk i byen) Blir tilhenger av bærekraftige produkter da.
Nå tør jeg ikke kjøpe noe dyrere brukt, og Ihvertfall ikke noe eksotisk utenfor garanti.
Hvor ble av den gode gamle Radio/TV reparatøren med spares i skuffen og varm loddebolt?
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.792
Antall liker
2.354
Sted
Portugal
Ja dette er kjent problem, og har vært det i mange år. Ikke en gang seriøse importører har verksted med kvalifiserte ansatte.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Skal jeg være HELT ærlig så var den siste reparasjonen et Elektrokompani forsterkersett som som var oppgitt pga støy. Noen elektrolytt bytter og noen loddinger samt justering av bias og dc og vips: Kardinal-lyd igjen!
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
De siste 2-3 årene har jeg fått forespørsler om å reparere hifiutstyr (forsterkere) som har vært innsendt til importør/leveranør i Oslo og gitt opp. Enkelte produkter har sågar vært innsent for reparasjon 2 (!) ganger for så å oppgi at produktet var reparert. Ja, særlig...

Jeg har tatt i mot under forutsetning at jeg ikke kan garantere noe. Ikke kan jeg ta betalt heller.
I alle tilfellene har det vært enkle feil som har vært enkelt å reparere. Det gjelder både rør og transistorutstyr.
Sist reparert var en rørforforsterker til 50k. Den hadde vært inne to ganger og det ble påstått at den var reparert. Eieren kom bortom og var fortvilet og spurte om jeg kunne se på den. Den hadde fortsatt en feil. Jeg kunne ikke garantere noe som helst da den hadde vært i Oslo 2 ganger, sa jeg. Det tok meg 10 mn feilsøking og 5 min rep.

Nå må Oslofolkene som driver service på slikt utstyr skjerpe seg - jeg drukner i rødvin! Lol.
Hvor bor du 😁
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er vel et økende problem i flere sammenhenger..... "reparatører" som ikke er i nærheten av å være reparatører, som bare avskriver problemet fordi de hverken kan eller vet bedre... Så blir dommen "Ikke reparerbart", - og kunden sitter igjen med svarteper...:devilish:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
BritFi: Det finnes noen absolutt få toppfolk, men mye av kunnskapen har nok forsvunnet med streamerens inntog. Altså da folk - uvisst av hvilken grunn- fikk for seg at CDen var død, og ikke gadd å løfte seg fra sofaen lenger, men istedet begynte å leve med spillelister😡. Klassisk tilfelle av use it or lose it. Begynn med analoge formater igjen, så vil du skjønne.. Vinylen har jo blitt et alibi for den som er for ung til å skjønne poenget, men heldigvis vil lære NOE av det. Samme ser vi i kassettkretser også…Hvis ungdommen først skjønner poenget, så..Slik har verden sett ut i norske McDonald`s-reklamer i årevis. En følge av progresjon for progresjons skyld. Uten særlig tanke for kvalitet og FAKTISK funksjon i hverdagen. Tvangsdigitalisering/ - elektrifisering er faktisk ett av landets største problemer.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.984
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
..Men samtidig har vi vel aldri hatt så god tilgang til og utvalg av DYRE hifi komponenter som ikke nødvendigvis er relatert til streaming Auditor.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
BritFi: Mesteparten er det. Noen få produsenter veit hva de gjør, også i budsjett- og midfiklasse. Ref min prosentregel om HVOR i verden de fortsatt tar vare på det som betyr noe i musikk. Altså UK, Norden, Italia, Sentral-Europa, Frankrike, Japan, Australia , Canada og USA har de fleste av dem. Kina begynner å komme seg, men de har fortsatt den status de har, og kun ETT merke derfra - Cayin- holder såpass mål at jeg selv ville tatt det i hus. Line Magnetic er et annet, forresten. Sør-Afrika har Vivid, heldigvis. Men de er dyre.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.044
Antall liker
20.237
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Mye tullprat hér 😂 .
Dere "misser" et helt oplagt problem.
Tingene har blitt så pas billige, at ingen vil betale for noe som helst. En reparatør i dag har ingenting, med mindre
han gi´r gratis tilbud på reparasion. = Han bruker timer på feilfinding/prisestimering med et som regel "nei tak" til resultat.
Har vært tekniker i nå +45 år, og de sidste 20 har det vært en fornærmelse mot kunden, hvis man krever en anstendig timeløn
for arbeidet. Hoppet ut av audiobranchen for mer enn 15 år siden for ikke å ende opp på fattiggården.
Dere har inget problem med å betale 10-15-20 tusind for å få bilen ut å kjøre igen, men om elektronikkreparatøren skal ha
1200 + moms for å reparere forsterkeren, da er han oftest en drittsekk.
Skjerp dere :cool:
 
Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
BritFi: Det finnes noen absolutt få toppfolk, men mye av kunnskapen har nok forsvunnet med streamerens inntog. Altså da folk - uvisst av hvilken grunn- fikk for seg at CDen var død, og ikke gadd å løfte seg fra sofaen lenger, men istedet begynte å leve med spillelister😡. Klassisk tilfelle av use it or lose it. Begynn med analoge formater igjen, så vil du skjønne.. Vinylen har jo blitt et alibi for den som er for ung til å skjønne poenget, men heldigvis vil lære NOE av det. Samme ser vi i kassettkretser også…Hvis ungdommen først skjønner poenget, så..Slik har verden sett ut i norske McDonald`s-reklamer i årevis. En følge av progresjon for progresjons skyld. Uten særlig tanke for kvalitet og FAKTISK funksjon i hverdagen. Tvangsdigitalisering/ - elektrifisering er faktisk ett av landets største problemer.
Du er på feil jordet - til feil tid.
Alt det du sier vitner om en som sluttet og tenke i det forrige årtusen.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
En ekte rep mann er ikke lett lenger , korona tok livet av den siste ekte utdannede ( gamle skolen ) radio / tv reparatør som var aktiv her nede i Østfold .
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
*...hoppet ut av audiobranchen for mer enn 15 år siden for ikke å ende opp på fatiggården.
Dere har inget problem med å betale 10-15-20 tusind for å få bilen ut å kjøre igen, men om elektronikkreparatøren skal ha
1200 + moms for å reparere forsterkeren, da er han oftest en drittsekk.
Skjerp dere :cool:
Ja,jo...men det kan jo også nevnes at noen får pent avfinne seg med
å ^busse^ gjennom livet på 165kr.timen pluss feriepenger.
Er et stykke derfra og opp til 1600 inkl mva.
Ikke for å motsi deg.

Det er erketypisk norsk å ikke verdsette andres tid enn sin egen,
som man da til gjengjeld overvurderer.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Bruk og kast verden.
Skulle ikke EU innføre snart at alt skal kunne repareres?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.984
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Mye tullprat hér 😂 .
Dere "misser" et helt oplagt problem.
Tingene har blitt så pas billige, at ingen vil betale for noe som helst. En reparatør i dag har ingenting, med mindre
han gi´r gratis tilbud på reparasion. = Han bruker timer på feilfinding/prisestimering med et som regel "nei tak" til resultat.
Har vært tekniker i nå +45 år, og de sidste 20 har det vært en fornærmelse mot kunden, hvis man krever en anstendig timeløn
for arbeidet. Hoppet ut av audiobranchen for mer enn 15 år siden for ikke å ende opp på fattiggården.
Dere har inget problem med å betale 10-15-20 tusind for å få bilen ut å kjøre igen, men om elektronikkreparatøren skal ha
1200 + moms for å reparere forsterkeren, da er han oftest en drittsekk.
Skjerp dere :cool:
Tror du bør skille litt på hva folket her inne handler av utstyr, kontra folk flest som kjøper «HiFi» (ingen diss!) på Elkjøp ( Igjen ingen diss!) Forsterkere, høyttalere, DACs og Streamers til 10-tusener av kroner -da betaler nok de fleste gladelig for en god rep. Om det finnes reperatører. Dette er IKKE forbruks elektronikk/ ting som har blitt billigere. Tullprat your ass, i denne sammenheng.
Koster det like mye å reparere bilen som å kjøpe ny, for å sammenligne med billig elektronikk og reperasjon av denne? Gjør ikke det vettu.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.334
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Ikke bare er elektronikken blitt billigere, men timelønnen har også økt de siste årene (også blant reperatører)! Det finnes jo noen lokale som kan elektronikk her og der som fikser det meste, gjerne litt på utkant strøk også kan noe også fikses på VGS på elektronikk linjer til en rimelig sum da de tar det som opplæring (var ihvertfall mulig for endel år siden).
Også har vel både elektronikken blitt mer krympet, kompleks, stabil og bedre med færre feil enn før på hardware (oftest er det softwaren som er problemet nå), de som mener noe annet husker gjerne feil og har glansbilder på innerlomma fra svunnede gyldne tider. Før så syntes jeg ting gikk til H hele tiden og alt måtte repareres hele tiden, nå varer ting så lenge at man sliter med å slite det ut nesten..

Nå ser jeg bort fra såkalt "high-end" som har tatt helt av de siste 10 åra, for det er bare blitt dyrere.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Mye tullprat hér 😂 .
Dere "misser" et helt oplagt problem.
Tingene har blitt så pas billige, at ingen vil betale for noe som helst. En reparatør i dag har ingenting, med mindre
han gi´r gratis tilbud på reparasion. = Han bruker timer på feilfinding/prisestimering med et som regel "nei tak" til resultat.
Har vært tekniker i nå +45 år, og de sidste 20 har det vært en fornærmelse mot kunden, hvis man krever en anstendig timeløn
for arbeidet. Hoppet ut av audiobranchen for mer enn 15 år siden for ikke å ende opp på fattiggården.
Dere har inget problem med å betale 10-15-20 tusind for å få bilen ut å kjøre igen, men om elektronikkreparatøren skal ha
1200 + moms for å reparere forsterkeren, da er han oftest en drittsekk.
Skjerp dere :cool:
Du er klar over at vi har 5 års reklamasjonsrett på hifiutstyr i Norge? Jeg vil tro at service på garanti eller reklamasjon er en del av dette problemet. Etter min mening burde ikke forhandlere selge dyr hifi uten å ha et skikkelig service tilbud for alt de selger. Skulle bare mangle egentlig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.044
Antall liker
20.237
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tror du bør skille litt på hva folket her inne handler av utstyr, kontra folk flest som kjøper «HiFi» (ingen diss!) på Elkjøp ( Igjen ingen diss!) Forsterkere, høyttalere, DACs og Streamers til 10-tusener av kroner -da betaler nok de fleste gladelig for en god rep. Om det finnes reperatører. Dette er IKKE forbruks elektronikk/ ting som har blitt billigere. Tullprat your ass, i denne sammenheng.
Koster det like mye å reparere bilen som å kjøpe ny, for å sammenligne med billig elektronikk og reperasjon av denne? Gjør ikke det vettu.
Troe, du du misforstår situationen, set fra en reparatørs synspunkt.
For hver gang en reparatør ser en "seriøs" forsterker til rep., ser han mindst 250 eller flere i det billigere segmentet,
og ut av de er det vel 10-15% som si´r ja tak til reparasiontilbuddet.
Ingen seriøs reparatør/verksted får noe som helst til "å løpe rundt" ved å sidde å vente på, at en Gryphon, McTosk eller
liknende skal gå i stykker. Klart, det er ergeligt, at der ingen seriøse teknikere er tilbake, når det endelig skjer.
Står stadig inde for, at en stor del av det skyldes, at en teknikers ekspertise/erfaring, somme tider akkumuleret over et langt liv,
ikke verdsættes :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.044
Antall liker
20.237
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Du er klar over at vi har 5 års reklamasjonsrett på hifiutstyr i Norge? Jeg vil tro at service på garanti eller reklamasjon er en del av dette problemet. Etter min mening burde ikke forhandlere selge dyr hifi uten å ha et skikkelig service tilbud for alt de selger. Skulle bare mangle egentlig.
De fleste synes, at seriøs HiFi er for dyrt. De fleste er av den oppfattelse, at avancen på dyrt HiFi er enorm.
Det er ikke tilfeldet. Tendensen har gått i retning av, at det ikke er rentabelt at gi´ lønninger til eget verksted, med speciale i
precis deres egne produkter. Derfor allierer man seg med sentralverksteder, som da skal reparere alle varemerker, og da bli´r
ekspertisen på produkterne nermest ikke eksisterende. Dette er baksiden av utviklingen i dagens samfunn. Sørgeligt.... men desverre fakta.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.063
Torget vurderinger
2
Ja,jo...men det kan jo også nevnes at noen får pent avfinne seg med
å ^busse^ gjennom livet på 165kr.timen pluss feriepenger.
Er et stykke derfra og opp til 1600 inkl mva.
Ikke for å motsi deg.

Det er erketypisk norsk å ikke verdsette andres tid enn sin egen,
som man da til gjengjeld overvurderer.
Vet ikke hvem det er som jobber lovlig for 165,- nå, men jeg er ganske sikker på at det er ufaglært arbeidskraft. Har du egen bedrift, leiekostnader og 60-70% faktureringsgrad, samt etterspurt kompetanse, diplom/fagbrev begynner 1600 inkl mva å høres ut som det som skal til. Satt opp mot trygg jobb med fastlønn i et firma med rammeavtaler. Sykepenger. Pensjonsavtaler.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Min erfaring så langt: Beste sted å få noe reparert er Kongsberg. Steder jeg ikke sender noe igjen - Kristiansand og Hokksund.
Bedre erfaring med å få noe reparert i Oslo enn mindre kystbyer med navn som starter på Kristian 🤣😂
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.919
Antall liker
1.984
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Troe, du du misforstår situationen, set fra en reparatørs synspunkt.
For hver gang en reparatør ser en "seriøs" forsterker til rep., ser han mindst 250 eller flere i det billigere segmentet,
og ut av de er det vel 10-15% som si´r ja tak til reparasiontilbuddet.
Ingen seriøs reparatør/verksted får noe som helst til "å løpe rundt" ved å sidde å vente på, at en Gryphon, McTosk eller
liknende skal gå i stykker. Klart, det er ergeligt, at der ingen seriøse teknikere er tilbake, når det endelig skjer.
Står stadig inde for, at en stor del av det skyldes, at en teknikers ekspertise/erfaring, somme tider akkumuleret over et langt liv,
ikke verdsættes :)
Altså trådstarter
Troe, du du misforstår situationen, set fra en reparatørs synspunkt.
For hver gang en reparatør ser en "seriøs" forsterker til rep., ser han mindst 250 eller flere i det billigere segmentet,
og ut av de er det vel 10-15% som si´r ja tak til reparasiontilbuddet.
Ingen seriøs reparatør/verksted får noe som helst til "å løpe rundt" ved å sidde å vente på, at en Gryphon, McTosk eller
liknende skal gå i stykker. Klart, det er ergeligt, at der ingen seriøse teknikere er tilbake, når det endelig skjer.
Står stadig inde for, at en stor del av det skyldes, at en teknikers ekspertise/erfaring, somme tider akkumuleret over et langt liv,
ikke verdsættes :)
Synd det da. Trådstarter innlegg (og andre innlegg) indikerer at det er mangel på gode reperatører på dyrere utstyr, Kabledrageren bruker som eksempel. Det har også jeg m.fl.erfart, som har sendt utstyr milevis, noen ganger med lite tilfredstillende resultat. Så kanskje det ER rom og levebrød for en HiFi reperatør/fagmann i Oslo (Som tråden ref.til) som kan tilby sine tjenester både til private og forhandlere?
 

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
265
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Jeg hadde da en McIntosh Ma 7000 inne til service hos Neby, som forøvrig lå (ligger fortsatt?) langs ring 2 i Oslo, for noen få år tilbake. Så særlig mer sentralt blir det vel ikke. Var ikke noe stort problem å få hverken ordnet det ene eller det andre der på daværende tidspunkt.
Nå viste det seg jo at det var et kondensatorbytte og påfølgende kanaljustering som skulle til for å få denne til å skinne igjen, og summen på de tusenlappene det kostet var vel verdt det all den tid et nytt tilsvarende produkt koster vel 20 gangeren.
Dette til tross for at jeg må innrømme det uten unntak føles kjipere å betale for å fikse noe man allerede eier enn å pakke ut en ny dings.
Men det dreier seg tross alt om mine personlige holdninger og følelser rundt emnet. Og det at jeg (som de fleste andre her inne) tross alt har ressurser og er priviligiert nok til å kunne kjøpe noe nytt hvis det passer meg bedre.
Enkelte vil vel kalle det et holdningsproblem eller et samfunnsproblem. Jeg tenker at; Ja, vi vil ha lokale "servicemenn" som kan fikse de tingene som er verdt å fikse, og vi må være villige til å la vedkommende kunne tjene til livets opphold uten å bære oss over det. Jeg blir likevel overrasket om noen her legger to pinner i kors for å få noe fikset om tiden og stresset det medfører å få jobben gjort veier tyngre enn prisen og følelsen av å kjøpe et nytt produkt.
Så det må vel være et skjæringspunkt her med et marked for dem som eier produkter det er verdt å ivareta når det kommer til reparasjon.
Forresten tror jeg det dreier seg like mye om kunnskap, det var ikke akkurat enkelt å finne ut hvor jeg kunne få fikset en en såpass dyr forsterker. Hadde det vært allmen viten her på Romerike (hvor jeg holder hus) at det bor en figur på "plass X" som ordner det meste hadde jeg nok vært langt mer villig til å la saker repareres enn å stadig kjøpe nytt.

Men men. Dette blir bare noen random tanker en søndags morgen.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.063
Torget vurderinger
2
Jeg får få eller ingen gode følelser av å pakke ut et nytt produkt. Være seg vaskemaskiner eller møbler. Med mindre det er en one-off laget av et menneske jeg har sett i øynene. Ny hifi har jeg kjøpt kanskje to ganger på de siste 10 år. Og da snakker vi om ny teknologi. Jeg finner stor egenverdi i å betale dyktige mennesker for å vedlikeholde, reparere og lage ting til meg. Legger gjerne to eller flere pinner i kors for å få til dette.
 

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
265
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Jeg får få eller ingen gode følelser av å pakke ut et nytt produkt. Være seg vaskemaskiner eller møbler. Med mindre det er en one-off laget av et menneske jeg har sett i øynene. Ny hifi har jeg kjøpt kanskje to ganger på de siste 10 år. Og da snakker vi om ny teknologi. Jeg finner stor egenverdi i å betale dyktige mennesker for å vedlikeholde, reparere og lage ting til meg. Legger gjerne to eller flere pinner i kors for å få til dette.
Jeg forstår du har misforstått poenget mitt om nye ting/reparere gamle. kjøper også gjerne noe håndlaget når det passer seg, f.eks. et kabelsett til hodetelefoner el.likn. i stedet for å bestille fra Amazon eller Aliexpress. Forøvrig høres det trasig ut å aldri glede seg over noe nytt så lenge det ikke kommer fra en kilde som du beskriver. Men vi er alle forskjellige, heldigvis.
Forøvrig; hvis du finner et "Artisan" produkt som tilsvarer f.eks. en ny McIntosh forsterker så vil det antakelig enten koste 10 ganger så mye, eller så vil det være problemer med alt fra internasjonale sikkerhetssertifiseringer til kvalitetsssikring.
Eksempelvis har jeg eid utallige produkter fra en liten lokal produsent i Hokksund. Mye av dette har hatt like god eller bedre lyd enn min siste kreasjon fra McIntosh, som var en MA8000. Men INGEN ting har gitt samme eierglede eller kvalitetsfølelse. Og nesten alt har hatt ulike ufordringer hva kommer til kvalitetskontroll.
Men smaken er som baken. Jeg foretrekker uansett kvalitetsprodukter, enten de kommer "herfra eller derfra", som har fornuftige garantiordninger, og som lar seg dekke av forsikring om det skulle finne på å svi av et rom eller hele huset, bare som et eksempel.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det finnes heldigvis flinke reparatører også her på østlandet.
Det finnes også heldigvis veldig flinke diy'ere som har lidenskap for å fikse ting. Noen av disse blir benyttet av forhandlere med særdeles gode resultater.

Det du beskriver - at forhandlere eller verktsteder ikke gidder å faktisk se etter de åpenbare ting ut fra symptomer er en uting. Håper det ikke er den nye bransjestandarden...

Jeg forstår dog godt at det er en del mennesker/hobbyreperatører/småfirmaer som de også sier nei til med tanke på hvordan de skriver om dem når de ikke trenger hjelp. Hadde jeg vært sånn reparatør og ble pepret med tyn og skit hver gang muligheten bød seg ville det sittet langt inne å åpne et produkt og få det spillbart for et menneske som åpenbart foraktet meg.
 

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
265
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Jeg forstår dog godt at det er en del mennesker/hobbyreperatører/småfirmaer som de også sier nei til med tanke på hvordan de skriver om dem når de ikke trenger hjelp. Hadde jeg vært sånn reparatør og ble pepret med tyn og skit hver gang muligheten bød seg ville det sittet langt inne å åpne et produkt og få det spillbart for et menneske som åpenbart foraktet meg.
Well said. Jeg har noen meninger om det samme og som hinter i retning av navnet på denne tråden, men de krenker nok såpass mange at jeg drives herfra ved hjelp av fakler og høygafler :LOL:
Så vi får la det bli med det du har beskrevet, som er godt.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Min erfaring så langt: Beste sted å få noe reparert er Kongsberg. Steder jeg ikke sender noe igjen - Kristiansand og Hokksund.
Bedre erfaring med å få noe reparert i Oslo enn mindre kystbyer med navn som starter på Kristian 🤣😂
Morsomt. Jeg hjelper bare folk som ikke finner andre løsninger.
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Tendensen har gått i retning av, at det ikke er rentabelt at gi´ lønninger til eget verksted, med speciale i
precis deres egne produkter. Derfor allierer man seg med sentralverksteder, som da skal reparere alle varemerker, og da bli´r
ekspertisen på produkterne nermest ikke eksisterende. Dette er baksiden av utviklingen i dagens samfunn. Sørgeligt.... men desverre fakta.
For mange serviceverksted var vel kjedene elkjop,soundgarden,hifiklubben o.l. selve eksistensgrunnlaget,
støvsugere,vaskemaskiner,komfyrer og tradisjonell hifi.
Etter at komplett,netonnet og ebay ble de ledende levereandører av elektronikk-STORT OG SMåTT
-har jo både avanse og omsetning stupt for de gamle kjedene,
og service/rep.bransjen fikk dårlige leveforhold.

En kompetent radio/tv-reparatør med lang og variert erfaring
vil vel ofte kunne fikse dyrere hifi av mer eksotiske produsenter også
-så som trådstarter beskriver.
Eller justere bias på forsterkeren du elsker,
men som ikke lengre har utsalg eller servicemuligheter i skandinavia.

Store tv-apparat er jo i dag billigere enn de var for 30- TRETTI- år siden.

Servicemenn har blitt utryddet av den individuelle grådighet,
nå da også de brede lag i befolkningen tar det som en selvfølge
at der skal være utenlandsferie 4-5 ganger årlig.
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Vet ikke hvem det er som jobber lovlig for 165,- nå, men jeg er ganske sikker på at det er ufaglært arbeidskraft. Har du egen bedrift, leiekostnader og 60-70% faktureringsgrad, samt etterspurt kompetanse, diplom/fagbrev begynner 1600 inkl mva å høres ut som det som skal til. Satt opp mot trygg jobb med fastlønn i et firma med rammeavtaler. Sykepenger. Pensjonsavtaler.
Bilverkstedet jeg benytter ligger omtrent der i timepris.
De har eiere,tre selgere/kundebehandlere,fire mekanikere,servicehall,dekklager,millioner bundet opp i nybil-utstilling,
innbyttebiler ,og de putta nylig en halvmillion i nytt verkstedutstyr for firehjulskontroll.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Min erfaring så langt: Beste sted å få noe reparert er Kongsberg. Steder jeg ikke sender noe igjen - Kristiansand og Hokksund.
Bedre erfaring med å få noe reparert i Oslo enn mindre kystbyer med navn som starter på Kristian 🤣😂
Og i Hokksund tar det lang tid før du får den igjen.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.063
Torget vurderinger
2
Bilverkstedet jeg benytter ligger omtrent der i timepris.
De har eiere,tre selgere/kundebehandlere,fire mekanikere,servicehall,dekklager,millioner bundet opp i nybil-utstilling,
innbyttebiler ,og de putta nylig en halvmillion i nytt verkstedutstyr for firehjulskontroll.
Men tenk deg hva det ville kosta å reparere bilen hvis det var et enmannsverksted ? Null synergi og kvantums effekter, samme mann gjør regnskap, delebestillinger, akkvisisjon? Et veldrevet verksted har ufaglærte og lærlinger i staben også.
Kapitalutgiftene på nybilutstilling kommer neppe inn i regnestykket, med mindre verkstedet subsidierer salget. Men slik er det ikke tror jeg. Snarere omvendt.
 
Sist redigert:

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Skal ikke henge meg opp i hva som trolig er det egentlige temaet her (!!), men hvorfor skal oslofolk henges ut ved enhver anledning? Misunnelse? - De fleste oslofolk er innflyttere. Kom hit (..) for å få en jobb, kanskje...
Gode verksteder er en nasjonal mangel, men vi har da i hvert fall ett godt verksted her fremdeles, nemlig Servicekompaniet.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.334
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Det er for mange blå-russ/nisser som styrer bedrifter i Norge. Der er det å spare på dasspapir-nivå. Teknikere og reperatører blir sett på bare som en ren utgiftspost, da det ikke skaper en verdi i kroner og ører så legger de ned verkstedet og baserer seg bare på salg istedet da det lønner seg mest om man ser på verdiskapning som de er veldig opptatt av..
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
2.004
Antall liker
4.785
Torget vurderinger
1
Skal ikke henge meg opp i hva som trolig er det egentlige temaet her (!!), men hvorfor skal oslofolk henges ut ved enhver anledning? Misunnelse? - De fleste oslofolk er innflyttere. Kom hit (..) for å få en jobb, kanskje...
Gode verksteder er en nasjonal mangel, men vi har da i hvert fall ett godt verksted her fremdeles, nemlig Servicekompaniet.
Vel, jeg spurte dem om de kunne ta service på min gode gamle Sansui AU-7900, og svaret var "den må vi nok sende til Bergen.."
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er mange grunner til at serviceverkstedene forsvinner.... og det er faktisk ikke helt logisk å opprettholde et verksted som ikke har inntjening.
Stort sett alle frittstående forrretninger med egne verksteder har forsvunnet, - presset ut av de store kjedene, som vel stort sett aldri hatt egne verksteder, men derimot brukt avtaler med større sentralverksteder. Det neste er integrasjonstettheten i nye apparater som TV, - radio er ikke å nevne da radiosegmentet stort sett er forsvunnet. Jeg har feks reparert alt mitt eget i alle år, men om jeg feks fikk feil på TVen, så hadde jeg antageligvis ikke fått tak i delene ( unntatt motstander og kondensatorer) da det aller meste idag er basert på kundespesifikke kretser ( for produsenten) som ikke er tilgjengelige i det åpne markedet. - Og det er om det i det hele er mulig å finne feil uten en haug med spesialapparater og/eller testprogrammer. For HiFi kan vi også legge til stadig flere produsenters uvilje mot å dele skjema og serviceunderlag, faktisk også med verksteder som ikke er "stor nok" og/eller har egen avtale med produsenten..... enkelt er det ikke, - og det blir neppe noe bedre...Noen av disse problemene burde vært adressert av forbrukermyndighetene, men der mener de at de ikke har nok kunnskap om emnet , - så da så....
 
Topp Bunn