Diverse Når hifi kommer i veien for lytteopplevelsen

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Husker med gru noen kompiser som bygde seg høyttalere og satte sammen et anlegg ved å fokusere på 30 sekunder på en spesiell sang. Bare på grunn av "bassen var så tøff".
En medstudent rattet bilstereoanlegget sitt for maksimum tøffhet på den aller siste nedoverglissandoen på Brian Mays gitarsolo på Queens "I Want to Break Free". Den varer vel ett sekund.

Distinctive, du trenger bare nye musikkopplevelser. Bli hekta på noe du ikke har hørt før. :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Egentlig burde alle ha minst 3 stuer med 3 forskjellige anlegg i de for å kunne nyte etter dagsform!
Tror jeg må begynne å tippe...

Når det er sagt, i sommer satte jeg opp et halvbra PA anlegg i hagen på grunn av en fest. Under lydsjekkeb ble jeg stående å lytte til musikk jeg vanligvis aldri finlytter på. Det var noe i dette anlegget som gjorde den musikken råtøff å høre på.

Rare greier...
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
For meg har jeg endelig innsett at det er musikken som er viktigst. Har lidd Av "byttesyken" i 25-30 år med stadige bytting av utstyr og lytting etter detaljer og forbedringer av lyden. Nå er anlegget solgt og erstattet med en Geneva L Wireless til daglig bruk med i hovedsak NRK Klassisk og Jazz og kablet streaming av Tidal. Til "koselytting" brukes AKG K551 hodetelefoner med Tidal HiFi fra bærbar PC via Mikromega MyDac og MyZic. For meg fungerer dette meget bra og savnet av et dedikert HiFi-anlegg er avtagende!
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Jeg har tre stuer, men i nr 3 står det bare noen audiopro høyttalere foreløbig. Jeg har fått mye mer glede av musikken etter at B&W og dali ble byttet til fordel for klipsch. Ellers har jeg gått over til å bygge elektronikken selv og blit mye mer fornøyd med det. Den eneste dyre komponenten jeg har igjen er en NAD m51 dac, men den skal bort etter hvert.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Egentlig burde alle ha minst 3 stuer med 3 forskjellige anlegg i de for å kunne nyte etter dagsform!
Tror jeg må begynne å tippe...

Når det er sagt, i sommer satte jeg opp et halvbra PA anlegg i hagen på grunn av en fest. Under lydsjekkeb ble jeg stående å lytte til musikk jeg vanligvis aldri finlytter på. Det var noe i dette anlegget som gjorde den musikken råtøff å høre på.

Rare greier...
Støtter den. Jeg har et JBL Eon sett med subber som brukes ute i hagen ved fest. Mye gammel pop/rock låter råtøft på dette oppsettet. Blir som regel mye nostalgika da ;-)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Junior har et sett med Yorkville med doble 15 og horn samt en Yamaha dobbel 18 sub for salg på Finn
det fremtvinger godfot så det holder
slike PA greier er en billig og bælbra måte å få musikk-glede på imo
mvh
Leif
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
fordelen med egenbygd er at det "alltid" låter bra :cool:
Jeg tror jeg forstår hvor du vil hen.
Jeg plukket opp følgende kommentar på et annet forum som sikkert passer bra i denne settingen:
'I intend to do an honest post without any pride of ownership values'
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Det kan virke som om noen har et motiv som går på at besøkende og hifi-venner skal like lyden, og skryte av den.
Det funker ihvertfall dårlig hos meg. Det eneste man lærer av det er hvor ærlige venner man har. Eventuelt hvor høflige og vennlige. Vanskelig å vite.
Derfor er det deilig å bli så gammel at man kan drite i hva andre syns.

:D Way to go, Otto-man! Det aller viktigste er at man selv er fornøyd, i denne sterkt subjektive sporten vi bedriver. Men når en kommer opp i problemer en ikke rår med alene - da er det godt å ty til flere ører med erfaring og gode råd.
Ja det er stor forskjell om man befinner seg på nivå 4 eller nivå 5 på Maslow's behovshirarki :)
For min egen del er behovet for musikk UNDER første nivå på den Maslow'ske pyramide.. satt en gang i fire timer uten tak over hodet eller noe å spise/drikke og hørte på tre fantastiske russiske gatemusikanter. Stikk den, Maslow!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Når jeg tenker meg om, Distinctive, så er musikken viktigere enn Herzbergs hygienefaktorer også...:cool: Og Adam Smith var antageligvis tonedøv.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Vi audiofile har jo virkelig skjønt greia. Musikken er viktigst sier vi jo hele tiden, men musikk er jo lyd. Skal man ha bra musikk, så må man ha bra lyd. :D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Goes without saying. Uten lyd ingen musikk! Uten musikk, ingen lyd!
 

Bobby Peru

Fersking
Ble medlem
05.03.2015
Innlegg
2
Antall liker
3
Tror ikke det er mulig å komme ut av denne oppgraderingsmanien. Etter flere 10-år med utskiftinger er det ikke så mye som har skjedd i realiteten. Det er dette fantastiske øyeblikket rett før du kobler til nye komponenter som er avgjørende.
Aksepter at du er avhengig, du kommer ikke ut av det når du først er hekta.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg kjenner meg godt igjen i trådstarters utgangspunkt. Noen dager blir det til at jeg lytter på anlegget og "analyserer" det jeg hører og vurderer endringer. Kjedelige dager, egentlig. Andre dager glemmer jeg anlegget og nyter musikken, helt uten å tenke på hvordan det lyder selv om jeg av og til tillater meg å tenke at "dette er slett ikke verst".

Min medisin er gjerne å unngå å plukke ut spesielt vellydende innspillinger, da er det for lett å gå i "lytte-på-anlegget-fella". En passende dose selvvalgte nytelses-, bedøvelses- eller rusmidler er sjelden helt feil... :rolleyes:
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Maslow ville nok ha tilføyd et trinn 6 - med total hengivenhet til musikalske opplevelser som et viktig element.
Smith og andre er namedroppet, da mangler vel blant annet Ricardos lov og Thomas Kuhn - så kan vi holde det gående en stund. Men - disse hadde jo noen poenger? Det er vel slik at noen kan spesialisere seg på noe utstyr og noen på noe annet - uten at det er noe problem? Og, (opplevde) lydrevolusjoner er det jo noen som beretter om - være seg at de har oppdaget rør, eller mener at Devialet er gudesendt. Poeng? Det samme som før - vi mennesker er vel mulig å beskrive i noen brede termer som gjelder sånn noen lunde - og det gjelder musikk og Hifi mennesker også. Så kan vi leve godt med litt uenighet - og det er fint å ha et sted å skrive om sine tanker og opplevelser.
Mvh
JMK
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tror ikke det er mulig å komme ut av denne oppgraderingsmanien. Etter flere 10-år med utskiftinger er det ikke så mye som har skjedd i realiteten. Det er dette fantastiske øyeblikket rett før du kobler til nye komponenter som er avgjørende.
Aksepter at du er avhengig, du kommer ikke ut av det når du først er hekta.
Det blir som å bruke nesespray utover syvende dagen - og jeg har et lass med tomme nesesprayer liggende.....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Uenighet er roten til alt godt. Takke faen for menneskenes dualitet også, ellers ville det blitt rimelig kjedelig! Og hva hifi/lyd angår ville det vært ekstremt, nesten perverst om alle skulle være enige, ha fasiten osv. - det er jo ikke slik i noen annen hobby/interesse så hvorfor i vår hoibby som attpåtil er så utrolig individuell, subjektiv og følelsesdrevet. Og en viktig del av oppgraderinger er lite diskutert, nemlig oppgraderingen av en selv som person, kunnskap, holdning, prioritering osv. Et enormt område og langt mer interessant enn bare å bytte dingsbomser i eninga!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ja en fysisk oppgradering er ofte bare det siste elementet i en lang "utdanningsprosess" med en tildels bratt lærekurve
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.809
Torget vurderinger
1
Jeg vurderer å gå for virtuell lyd. Slipper anlegg, CDer, lytterom, ALT!!
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.809
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg måtte nedgradere for å få tilbake lyttegleden:cool: Hadde for bra lyd...
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Jeg måtte nedgradere for å få tilbake lyttegleden:cool: Hadde for bra lyd...
Hvordan da? Anlegget avslørte skavanker og feil i det mediumet du spilte av? Hvis ja, har det samme "problemet" med mitt anlegg. Men å nedgradere? Ikke tale om. For når mediumet jeg spiller av er på stell låter det utrolig bra, og det vil jeg ikke bytte bort for noe. Da foretrekker jeg heller å være mer nøye med hva jeg spiller av.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg måtte nedgradere for å få tilbake lyttegleden:cool: Hadde for bra lyd... Fikk /spasmer/problemer da jeg hørte innspillingsfeil på Impex 24k Gull utgivelsen av Jennifer Warnes The Hunter. (trodde diskanten gikk adundas) Ganske plagsomt å høre slik på en cd alle anbefaler til den ultimate lytte opplevelsen.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg måtte nedgradere for å få tilbake lyttegleden:cool: Hadde for bra lyd...
Hvordan da? Anlegget avslørte skavanker og feil i det mediumet du spilte av? Hvis ja, har det samme "problemet" med mitt anlegg. Men å nedgradere? Ikke tale om. For når mediumet jeg spiller av er på stell låter det utrolig bra, og det vil jeg ikke bytte bort for noe. Da foretrekker jeg heller å være mer nøye med hva jeg spiller av.
Redigerte mitt innlegg. Add; spiller dessverre litt for mye 70 rock med dårlig lyd. Luftgitarsolo til Ted Nugent, svinger bedre nå:)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg måtte nedgradere for å få tilbake lyttegleden:cool: Hadde for bra lyd... Fikk /spasmer/problemer da jeg hørte innspillingsfeil på Impex 24k Gull utgivelsen av Jennifer Warnes The Hunter. (trodde diskanten gikk adundas) Ganske plagsomt å høre slik på en cd alle anbefaler til den ultimate lytte opplevelsen.
Kan du ikke bare høre på den vanlige utgaven da? Den låter kanonbra.
 
S

Syncrolux

Gjest
Eh jeg skjønner ikke... hvis lyttegleden ble større måtte det vel være en oppgradering?
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg måtte nedgradere for å få tilbake lyttegleden:cool: Hadde for bra lyd...
Hvordan da? Anlegget avslørte skavanker og feil i det mediumet du spilte av? Hvis ja, har det samme "problemet" med mitt anlegg. Men å nedgradere? Ikke tale om. For når mediumet jeg spiller av er på stell låter det utrolig bra, og det vil jeg ikke bytte bort for noe. Da foretrekker jeg heller å være mer nøye med hva jeg spiller av.
Skjønte ikke helt; betyr det at du heller setter på en plate med god lyd men som kanskje ikke er helt topp musikalsk enn en du liker godt men har dårlig lyd?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Om hifi kommer i veien for lytteopplevelsen? Jo, det gjør det. Smiler for ofte når jeg lytter på dagens oppsett :cool:
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Skjønte ikke helt; betyr det at du heller setter på en plate med god lyd men som kanskje ikke er helt topp musikalsk enn en du liker godt men har dårlig lyd?
Nei, det jeg sier er at hvis jeg ønsker å høre en låt jeg liker, men lydkvaliteten på det mediumet låten ligger på er av dårlig kvalitet, så forsøker jeg å finne låta på et medium av høyere kvalitet.

F.eks: en låt jeg liker som jeg har på 128 kbps mp3 av dårlig kvalitet erstatter jeg enten med FLAC eller en mp3 med høyere bitrate. Ble det klarere nå?
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Jøss, ja. Bare lurte.
Godt.

Det er jo et luksusproblem, egentlig. Men når kvaliteten på mediumet som spilles av holder god nok kvalitet er det da man kan lene seg tilbake med et smil fra ende til ende og si til seg selv at "det var verdt det". Selv om man kanskje har blåst titusener av kr på noe som vanlige folk ser på som en salderingspost, og kaller oss hifi-entusiaster for mentale tilfeller.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo
Jeg trodde virtuell lyd = stemmene inne i hodet sitt

:D
Pink Floyd, Brain Damage: "you lock the door and throw away the key. There's someone in my head, but it's not me".

Forøvrig trodde jeg virtuell lyd var det man hørte mens man leste noter...
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.836
Antall liker
16.060
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg vil anbefale trådstarter å pakke alle haifai platene ned i en eske og sette den i ett kott.
For så å spille musikken han egentlig liker. Gjerne på ett entusiastisk volum :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg vil anbefale trådstarter å pakke alle haifai platene ned i en eske og sette den i ett kott.
For så å spille musikken han egentlig liker. Gjerne på ett entusiastisk volum :)
Takk for rådet. I mitt tilfelle så innebærer dette sletting av filer fra NAS'en ;)
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Skjønner. Hva hadde du før, og hva nedgraderte du til?
Hadde 250w Musical Fidelity A5, Canton reference 7, Cardas kabling.Sony cdp xa7es. Rega p7 med Grace ruby F-7. Eneste jeg har beholdt, er min oppgraderte Tubemagic dac. Har i dag det som står i signaturen.
 
Topp Bunn