Diverse Når hifi kommer i veien for lytteopplevelsen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.082
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.082
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Helt ærlig, jeg har faktisk hvite hansker liggende for håndtering av vinyl. Hadde planer om å bruke dem også, med en tanke om at det kunne forsterke lytteopplevelsen. Raffinert lytting. Men har nok ikke fint nok utstyr til å ta det så langt. Ikke rene nok plater heller.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du kan jo ha vita handskar på?
Har ikke alle det?
Jo sikkert, ved visse anledninger.
Ikke for å ta den helt ut i ytterste OT her, men det minner meg om en gammel sang. Steinar sin stavemåte er neppe tilfeldig.
Beklager, og det er ikke en gang helg :)
Klarer noen å hale denne inn på sporet igjen ?
Nei den var ikke det. men av hensyn til trådens opprinnelige tema, skal jeg la saken ligge, evt stå.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det fulgte faktisk hvite hansker med mine Extrema, samt mine rørtrinn.
Jeg bruker dem når jeg fjerner plexi waveguides fra mine dipoler samt tube rolling.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Jeg har flere sett fra Densen. Det står at de skal brukes for å unngå fettflekker og beskytte mot skarpe kanter. Ingen andre anvendelser var foreslått...
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Jeg må innrømme at det primære stereoanlegget er frakoblet og stuet bort for øyeblikket. Var en kamerat som gjorde meg oppmerksom på en musikkaften jeg hadde sammen med en del andre kamerater at jeg stadig kun brydde meg om å kritisere lyden som kom ut og krevde lossless og CDer av god kvalitet. Jeg var totalt ignorerende ovenfor musikken selv dersom dette ikke var tipp topp. Man skaffer seg etterhvert preferanser på hvordan det skal låte når det er bra.

Dagen etter hørte jeg på nytt gjennom en del låter. Gikk i boden, børstet støv av diverse Cerwin Vega jeg har lagret som party-anlegg i noen år, og koblet opp:eek:. Hørte gjennom det samme en gang til, og i "total" mangel på detaljer i lydbildet, så glemte jeg helt å analysere og "nøt" heller musikken som strømmet ut i den grad det går ann. Strippet for kontant bass og god mellomtone, diskanten er et kapittel for seg, ikke mye å skryte av.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne leie saken. Er lite lysten på å bare å begynne å skifte ut komponenter i stor stil, da jeg er veldig fornøyd så lenge kildekvaliteten er god, men jeg synes det er en "byrde" å høre på musikk på denne måten. I mellomtiden spiller jeg primært med Cerwin-Vega(til mitt forsvar, er det to par DC12 som spilles med, og de er vel noe av det bedre som har kommet fra Cerwin Vega gjennom tidene), stort sett 4-5 timer pr. dag og synes dette er helt greit, men merker at jeg trenger påfyll av litt bedre saker og da står heldigvis Heresy III parat koblet opp som TV-anlegg og til Sonos i stua. Må kanskje en tur til legen, i det lange løp kanskje øre-spesialist.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Helt ærlig, jeg har faktisk hvite hansker liggende for håndtering av vinyl. Hadde planer om å bruke dem også, med en tanke om at det kunne forsterke lytteopplevelsen. Raffinert lytting. Men har nok ikke fint nok utstyr til å ta det så langt. Ikke rene nok plater heller.
Hehe. Da jeg i sin tid kjøpte en Magnum Dynalab tuner, fulgte det også hvite hansker med. Altfor små, selvsagt, men de bidro til å å holde tuneren fri for fettflekker. Siden benyttet jeg dem til å håndtere rør.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Jeg velger å tro at lyden vi har i heimen er relativt bra. De fleste som har hørt lyden er enig, til og med min svoger og svigerinne som har er B&O anlegg til en vridd formue. Spiller mest vinyl, så anlegget fra rundt 1980 passer fint til analog avspilling. Jeg velger å aldri høre på andre musikkanlegg, i fare for at vårt anlegg låter "bånn i bøtta" i forhold. Så unngår vi samtid å måtte oppgradere hele tiden. I stedet for tar vi heller en tur på byn på en fin restaurrant. Etter litt rødvin i kroppen låter jo alt så vanvittig mye bedre. Til og med når fruen nynner med. Når sant skal sies, så nynner hun faktisk temmelig bra....hun synger i kor.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Kan relatere meg litt til tådstarter slik jeg opplevde lyden tidligere fra mine anlegg. Hengte meg for mye opp i hva Hi-Fi skribenter og kjennere mente. Måtte faktisk finne ut hva slags lyd jeg foretrakk, uavhengig av hva andre måtte mene. Har problemer med kvass og overanalytisk lyd, men foretrekker litt fylde og varme spesielt i mellomtonen. Dette selv om kanskje andre mener at dette ikke er korekt, gir det meg en glede av å høre musikken, selv om kanskje noen av detaljene kanskje blir mindre fremtredende.
Så mye utstyr ble kjøpt og solgt, bare fordi jeg ikke visste hva jeg egentlig ønsket. Så i dag føler jeg at det er musikken som er viktig, ikke selve anlegget. Klart at jeg av og til kunne ønske mer av alt, men fokuset ligger ikke der. Bare det å kunne nyte musikken uten at fokuset må ligge på utstyret og at en må sitte i sweetspot etc. Det var en lang vei dit, men føler at jeg personlig er kommet ganske langt i mål. Så nå bruker jeg mer tid på kose meg med lyden, i stedet for å lytte etter feil og mangler.
Så stol på egne preferanser. Lytt rundt omkring på forskjellige oppsett. Finn ditt klangideal uten hva andre måtte mene. Skaff deg komponenter som gir det dette, pluss at en gir best mulig arbeidsbetingelser med tweek som bygger i den retningen som passer den enkelte. Dette kan oppnåes uten å bruke mange 100 000 hvis en bare vet hva slags lydpreferanser en har og ikke lar seg blende av alt annet.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Nei, jeg sitter fremdeles der og lytter etter forskjeller, med de samme vellydene sporene jeg alltid spiller.
Men det faktum at du fremdeles lytter til de samme vellydende sporene som du sier, er det et uttrykk for at de fra før mindre vellydende fremdeles ikke låter bra? I så fall er jeg litt i tvil om du er i mål.

I mine øyne er ihvertfall én definisjon på en oppgradering at anlegget behersker flere typer musikk, alt fra heavy til klassisk. Er det så mulig å få dårlige innspillinger til å låte bedre gjennom en oppgradering? Kanskje det heller går an å si det sånn at en del innspillinger f.eks er avhengig av et bassfundament for å låte bra. Mer oppløsning gir også mindre hardhet, og dette tjener også mindre gode innspillinger på er min erfaring.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Antar at dette tema har blitt berørt et antall ganger tidligere.

Etter å ha byttet en haug med komponenter og gjort uendelig mange lyttetester over flere år føler jeg at mye nå er fullendt i streben etter uber-high end.
Det har blitt en vane å alltid måtte gjøre noen grep for så lytte seg frem til resultatene.
Nå skal jeg endelig sette meg ned å nyte fruktene av arbeidet, bla. med å gå gjennom musikkbiblioteket, mimre litt, laste ned ny musikk, mm.
Men - er det dette som skjer?
Nei, jeg sitter fremdeles der og lytter etter forskjeller, med de samme vellydene sporene jeg alltid spiller.

Det viser seg veldig vanskelig å bryte med dette mønsteret.
Kan dette sammenlignes med heroinavhengighet? ;)

Noen som har det på samme måten?
Noen som har noen medisin?
Jeg hadde det litt på samme måte, og fant ut at det som måtte til var en skikkelig hestekur (ordentlig avrusning eller "detox" om du vil)... jeg solgte hele anlegget og erstattet dette med kun en macbook og et par små aktive høyttalere. Levde med dette et par år (helt sant, faktisk) så skaffet jeg meg en NAS og Squeezebox Touch til avspilling av musikken på NAS'en.

Etter noe tid på denne måten er jeg i dag fullstendig fri alle former for "abstinenser" i forhold til Hi-Fi.

Jeg har selvfølgelig oppgradert betydelig siden macbooken og de billige små aktive høyttalerne, men ingen oppgradering som ikke tilfører noe positivt eller dersom det betyr en betydelig utgift får det ikke bli i anlegget...Jeg er i dag mer fornøyd med min Hi-Fi (Lo-Fi, eller hva du vil kalle det) enn jeg var de siste 10 årene med skikkelig Hi-End utstyr til flere 100 kkr. Det formidler følelser mer enn detaljer.
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Jeg merker i hvert fall at gleden av å lytte på musikk på anlegget fremfor headset økte markant med de nye høyttalerne jeg kjøpte i begynnelsen av august. Anlegget har blitt mye mer brukt. Ja, det er viktig at man passer på at lydkilden er god nok, men det er viktig ikke å se seg blind på f.eks. bitrate på digitalt medium. Selv mp3-filer med rundt 128 kbps kan være av god lydmessig kvalitet, mens lydfiler med høyere bitrate kan låte skikkelig dårlig. Man må rett og slett bruke ørene for å lytte. På anlegget mitt er det i det minste lett å høre om innholdet er av god eller dårlig kvalitet, da forsterkersett og høyttalere er av såpass god kvalitet at skavanker avsløres så til de grader. Da mener i hvert fall jeg at målet med å gå til anskaffelse av godt hifi-utstyr er oppnådd.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kudos til Distinctive som legger hodet på blokka.

Tror det går over jeg. Musikkinteressen har nok bare blitt skøvet bort litt i jakten. Man kommer fort ut av det, men kommer like fort inn igjen.
For mange er veien målet. Jeg tror veien blir morsommere hvis man parkerer på en "musikkoase" i perioder før man beveger seg videre. Sikten er best når farten er lavest, men å bremse er noe av det vanskeligste vi menn kan gjøre.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Dersom man har det slik så KOMMUNISERER ikke anlegget musikken på en god nok måte. Synd men sant. Alternativt så er ikke lytteren spesielt glad i musikk..:rolleyes:
Helt enig :rolleyes:
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg er ikke enig med dem som måtte mene at noe er galt med anlegget fordi om man foretrekker noen musikkstykker fremfor andre. Tror heller at det skyldes at noen musikkstykker simpelthen lyder bedre enn alt annet, eller at man får 'fot' eller gåsehud litt lettere. Skal strekke meg til at noen typer musikk nok lyder bedre på enkelte anlegg enn annen musikk. Selv er det jazz (noen ganger av den sære sorten) det går i og det lyder fortreffelig.

Det skal ellers sies at jeg nok aldri spiller et album fullt ut heller, og det har jeg aldri gjordt med noen anlegg jeg har hatt (og det er ikke få). Det blir slik hos andre også.
Konklusjon: Det er mannen og ikke anlegget som er 'problemet'.
At dette betyr at man ikke er glad i musikk er vel å dra det vel langt.
Er det noe som heter musikk-anoreksi, forresten? Fornektelsen er ihvertfall lik.....;D
 
Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
De aller fleste innspillinger lyder bra eller meget bra hos meg (unntaket er nyere pop/rock - ref loudness wars), derfor er jeg godt fornøyd med anlegget mitt og kan leve med det uten endringer hvis jeg må.
Spiller rock, pop, jazz og klassisk inkludert opera i omtrent like store doser.
Det har ikke alltid vært slik, tidligere var det ikke like opplagt hvor god lyd en kunne få ut av platene og oppgraderingslysten lå og lurte.
Har anlegget ditt den karakteristikken - at de fleste innspillinger lyder meget bra og musikalsk?
Hvis ja, da kan jeg ikke foreslå annet enn alkohol som medisin...
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Kudos til Distinctive som legger hodet på blokka.

Tror det går over jeg. Musikkinteressen har nok bare blitt skøvet bort litt i jakten. Man kommer fort ut av det, men kommer like fort inn igjen.
For mange er veien målet. Jeg tror veien blir morsommere hvis man parkerer på en "musikkoase" i perioder før man beveger seg videre. Sikten er best når farten er lavest, men å bremse er noe av det vanskeligste vi menn kan gjøre.
Enig i dette. Målet er å høre musikken gjengitt slik man ønsker at den skal gjengis. Utstyret er middelet. Når man kommer opp på toppklasse- til high-end nivå begynner det å koste såpass mye at økonomien også vil spille inn. Hvor mye penger er det verdt å bruke på de siste få prosentene før det er perfekt? Hva får man EGENTLIG igjen for det man spytter inn? For min del har det gått minst 5 år mellom hvert høyttalerbytte, enda lenger på forsterkersiden. Kan nok gå mot forsterkerbytte på nyåret. Forsterkersettet jeg nå har takler høyttalerne fint på lavere volum, men kan kanskje være litt snau på høyere volum. Imidlertid, mesteparten av tiden spiller jeg ikke så høyt, har tross alt naboer å ta hensyn til. Så da haster det ikke veldig mye med kraftigere forsterker, på volum jeg spiller mest på leverer forsterkersettet så det holder. Og som sagt i andre tråder, er virkelig fornøyd med høyttalerne. Til de gamle vurderte jeg faktisk en sub, det trenger jeg ikke nå, da høyttalerne har den trøkken i bånn jeg savnet litt med de gamle.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hifi nevrosen forsvant etter at horn kom inn i heimen. Nå nytes musikken som aldri før.
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Synes det er utrolig morsomt når man får inn komponenter som virkelig gir en glede å høre, lytte på musikk. Og det at det man får inn i tillegg er en fryd for øyet er heller ikke feil. Da har man liksom oppnådd det man i utgangspunktet er ute etter. Så her er det bare velstand nå. Kronen på verket vil evt. være en kraftigere effektforsterker, kanskje en bedre forforsterker, så tipper jeg at jeg forblir der.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det er godt å høre, @musicman.

Det er litt motsatt med meg - setter meg ned for å høre etter feil på et eller annet nytt som er laget.

Så blir jeg sittende å bare høre musikk i stedet, finner Art Of Noise som jeg bare må høre, nå.
Kan høre forskjeller i støyen fra mastertapen fra forskjellige spor som stemmene på Opus1 er satt sammen av.
Det gjør ikke noe med musikkopplevelsen, det er bare en arti bieffekt.
Etter 80-talls electronika så passer det med noe jazz.
Summertime med Hot Sardines.
Det smeller rett i mellomgulvet, og vokalen er farget med altfor mye bunn.
Det gjør ikke noe, for det er engasjerende, det er som å være i klubblokalet der opptaket er gjort.
Så finner jeg fram noe flatkomprimert Shakira, det blir sikkert fælt.
Men forsyne meg så låter det flott og engasjerende det også.

Da har jeg forlengst glemt hva det var for slags feil jeg skulle lytte etter.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Vet ikke om noen har nevnt dette før, men godt drikke gjør fort at man bare nyter musikken og glemmer hifi'en.
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Liker denne tråden. Lest med mine øyne, så er det mange som omtaler sin egen opplevelse som viktigst. Det er jeg veldig enig i. Og, da slipper man unna evinnelige betraktninger om hva som er riktig, best osv. Gi litt F i hva andre synes, og spill i vei. (Vet riktignok ikke om jeg her helt der sjøl, men jeg er nok på vei).
Mvh
JMK
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Har sluttet å høre etter detaljer, vil at anlegget skal være musikalsk slik at jeg kan slå av lyset, lukke øynene og kose meg med musikken. Har Wlm Diva høyttalere og er veldig fornøyd med de. Lykke til med hobbyen.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Liker denne tråden. Lest med mine øyne, så er det mange som omtaler sin egen opplevelse som viktigst. Det er jeg veldig enig i. Og, da slipper man unna evinnelige betraktninger om hva som er riktig, best osv. Gi litt F i hva andre synes, og spill i vei. (Vet riktignok ikke om jeg her helt der sjøl, men jeg er nok på vei).
Mvh
JMK
Bra sagt!
Lykken er ikke nødvendigvis et svindyrt anlegg som høster mye jubel på Hifisentralen.
Hverdagen kommer fort.

Det er ganske mange svindyre anlegg på Finn.no som er under ett år gamle og som selges på grunn av lite bruk..
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.082
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det kan virke som om noen har et motiv som går på at besøkende og hifi-venner skal like lyden, og skryte av den.
Det funker ihvertfall dårlig hos meg. Det eneste man lærer av det er hvor ærlige venner man har. Eventuelt hvor høflige og vennlige. Vanskelig å vite.
Derfor er det deilig å bli så gammel at man kan drite i hva andre syns.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Super tråd!

Det er slike temaer jeg skulle ønske flere av her. Dette berører jo kjernen av det vi holder på med. At musikken er viktigst, er jo så innlysende, at det nesten er en klisjé.

Er selv helt på linje med Sluket, jeg kan også få både fot og ereksjon av musikk spilt på en tivoli - eller geneva for den sakens skyld. Samtidig er det ingen tvil om at en god tekniske innspilling kan tilføre mye ekstra godfølelse. Skjæringspunktet ligger jo der man slutter å høre på musikken og begynner å høre på teknikken.

Vi har vel alle noen guilty pleasure-skiver, som låter vidunderlig, men der det musikalske kaskje ikke er helt innafor :)

Interessant i denne sammenheng er jo også streaming, vs cd, vs vinyl.

Etter at jeg fikk en state of the art streaming rig (auralic/bricasti) låt digitally så nærme vinyl, at jeg vurderte å selge hele vinylanlegget. Men så tok jeg frem de gamle monoskivene mine, kjøpte en spu monopickup og gjenoppdaget det trøkket og den unike musikkformidlingen som ligger i disse skivene. Mitt poeng er, at for meg går det i bølger. Musikken er viktigst, men teknikken kan tilføre noe som gjør musikkopplevelsen enda rikere.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Liker denne tråden. Lest med mine øyne, så er det mange som omtaler sin egen opplevelse som viktigst. Det er jeg veldig enig i. Og, da slipper man unna evinnelige betraktninger om hva som er riktig, best osv. Gi litt F i hva andre synes, og spill i vei. (Vet riktignok ikke om jeg her helt der sjøl, men jeg er nok på vei).
Mvh
JMK
Bra sagt!
Lykken er ikke nødvendigvis et svindyrt anlegg som høster mye jubel på Hifisentralen.
Hverdagen kommer fort.

Det er ganske mange svindyre anlegg på Finn.no som er under ett år gamle og som selges på grunn av lite bruk..
Lurer på om det er en sammenheng her. Når jeg sitter ved datamaskinen, borte fra anlegget, og leser på HFS lurer jeg på mulige oppgraderinger av anlegget. Når jeg lytter til musikk på anlegget lurer jeg på innkjøp av ny musikk. :rolleyes:

For sikkerhets skyld har jeg rigget opp gamleanlegget i kjelleren, så med jevne mellomrom opplever jeg at det nye er bedre.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enten får jeg feeling etter noen minutter inn i en lyttesession, ellers erkjenner jeg at jeg ikke er i modus og dropper det....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.854
Torget vurderinger
23
Dagsformen er den virkelig STORE variable faktoren i lyd. I går kveld / natt hadde jeg en slik uplanlagt 4 timers seanse hvor ALT låt bra; både musikalsk og lydmessig. Slike økter er reneste terapien.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.854
Torget vurderinger
23
Det kan virke som om noen har et motiv som går på at besøkende og hifi-venner skal like lyden, og skryte av den.
Det funker ihvertfall dårlig hos meg. Det eneste man lærer av det er hvor ærlige venner man har. Eventuelt hvor høflige og vennlige. Vanskelig å vite.
Derfor er det deilig å bli så gammel at man kan drite i hva andre syns.

:D Way to go, Otto-man! Det aller viktigste er at man selv er fornøyd, i denne sterkt subjektive sporten vi bedriver. Men når en kommer opp i problemer en ikke rår med alene - da er det godt å ty til flere ører med erfaring og gode råd.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Det viktigste er at en selv er førnøyd med lyden hjemme, og bare gi beng i hva andre mener om lyden. Har hatt mange laaaaaaaaange lytteseanser hjemme langt ut i de små morgentimer, og storkost meg med mye godt i glasset. Det er godt for sjela :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det kan virke som om noen har et motiv som går på at besøkende og hifi-venner skal like lyden, og skryte av den.
Det funker ihvertfall dårlig hos meg. Det eneste man lærer av det er hvor ærlige venner man har. Eventuelt hvor høflige og vennlige. Vanskelig å vite.
Derfor er det deilig å bli så gammel at man kan drite i hva andre syns.

:D Way to go, Otto-man! Det aller viktigste er at man selv er fornøyd, i denne sterkt subjektive sporten vi bedriver. Men når en kommer opp i problemer en ikke rår med alene - da er det godt å ty til flere ører med erfaring og gode råd.
Ja det er stor forskjell om man befinner seg på nivå 4 eller nivå 5 på Maslow's behovshirarki :)
 
Topp Bunn