Diverse Når HiFi blir for dyrt - og for billig.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Noen tanker etter Horten 2022 og en lite runde på hifiasyler i hovedstaden og omegn.

Du kjenner følelsen - du rusler innom et rom på messa og tenker, "jøss, dette låt da slett ikke verst?". Du setter deg ned i en stol i nærheten og tenker videre at dette låt rett og slett bra! Litt oppglødd spør du han som kjører demoen om prisen. " høyttalerne koster 400 løk og forsterkerne koster 300. Og så har vi pakketilbud på streamer og dac - 350 for pakken.

Du takker pent og går ut.

Dette opplevde jeg flere ganger på årets messebesøk, som dessverre kun ble 3 timer på lørdag, grunnet familiære forpliktelser.

Så skal det i all rettferdighet sies at det var flere rom med billigere utstyr som også låt bra, men sluttsummen ble også der ganske langt nord for både 100 og 200 k.

NB! Jeg hører ikke til den klanen her på Sentralen som mener at alle burde klare seg med en kinastreamer/dac til 3000 og en tilhørende forsterker osv... Alt knytt sammen med kabler fra Clas eller Biltema. På ingen måte!

Det dyreste anlegget jeg har hatt (McIntosh 2Kw og C1100, Magico høyttalere, Bricasti streamer, fullmoddet 301 med 2 grisedyrt armer, div pickuper osv.Alt satt opp etter alle kunstens regler i et dedikert lytterom), ville i dag kostet opp mot 2 mill. Mine anlegg har også vært gjenstand for 2 hjemme-hos reportasjer i Fidelity.

Låt de fint? Jepp.

Hva spiller jeg på i dag? PMC 24i, Lumin P1 streamer/dac/pre og en Quad 405 (oppgradert). Reserveforsterker er en 50 år gammel Dynaco st120. Et ganske schizofrent anlegg, med andre ord.

Disse to gamle forsterkerne har fått meg til å reflektere litt over det gamle uttrykket "valuta for pengene".

I tillegg kom følgende opplevelse. Jeg skulle bytte "anlegg" på fjellhytta. Hadde liggende en billig kinaforsterker ($79) på 20w. Fikk et par Tandberg system 11 av en kompis. Koblet det opp med en bluetooth-mottager til 900.- Og fikk hakeslepp. Låt det "High End"? På ingen måte (gudskjelov :)). Men låt det fint? Ja noe så inn i.......Den musikkgleden dette anlegget formidlet var skyhøy.

Skulle jeg ha kjøpt høyttalerne, ville totalprisen vært kanskje 3.000.-

Hvorfor denne plutselige entusiasmen for rimelige komponenter? Har jeg blitt blakk? Nix. Bankkontoen dedikert til hifi er feit og god fremdeles, med det meste av pengene fra salget av superanlegget stående. Som presisert ovenfor har jeg heller ikke blitt disippel av "sekk og aske-profetene" her inne. Nåværende stueanlegg koster jo tross alt opp mot 200k. Jeg har riktignok flyttet i en mindre leilighet med anlegget stående i stuen, men det finnes jo nok av små komponenter til oligark.priser :rolleyes:.

Spiller jeg mindre musikk?

NEI - og her er vi ved poenget. Jeg spiller MER musikk enn før.

Hvor vil jeg med disse litt springende bemerkningene? Tja, ikke godt å si. Men jeg er litt fascinert av dikotomien i trådtittelen; hifi har blitt for dyrt-og for billig.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Det du skriver er for meg hele greia.
Utstyr uansett hva slags, motor, hifi osv er så dritgromt.
Lett å skjønne at noen av oss mister litt gangsynet.
Har lest noen intervjuer fra forskjellige musikere og hva de spiller på etc.
Mange visste nesten ikke hvor anlegget var plasert.
Ofte i en bokreol, merke? Aner ikke..
Artig egentlig.
Dukker opp kverulanter som plukker dette i fra hverandre for å passe sitt syn.
Det skal også være lov.
Utstyr er som sagt gromt...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hver blir salg i sin egen tro.

Synes fremdeles at det er stas med gromkomponenter, men byttetakten er gått kraftig ned. Høyttalerne står her på 12. året......

Synes også at det er litt gøy med proffkomponenter: Lydkortet mitt har jeg vel på 9. året, men deler av det elektroniske innholdet i kassa er blitt byttet ut ved flere anledninger. Optisk sett ingen forskjell, men elektronisk, ja. Og jeg har ikke lenger noen oversikt over hvor ofte softwaren er blitt oppgradert.

Mvh
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det du skriver er for meg hele greia.
Utstyr uansett hva slags, motor, hifi osv er så dritgromt.
Lett å skjønne at noen av oss mister litt gangsynet.
Har lest noen intervjuer fra forskjellige musikere og hva de spiller på etc.
Mange visste nesten ikke hvor anlegget var plasert.
Ofte i en bokreol, merke? Aner ikke..
Artig egentlig.
Dukker opp kverulanter som plukker dette i fra hverandre for å passe sitt syn.
Det skal også være lov.
Utstyr er som sagt gromt...
Tror du er inne på noe der. Blir typisk sånn med ting man interesserer seg for.
Har hatt masse forskjellige biler feks, de aller fleste har vært veldig gode biler og artige. Prisspennet har vært stort, men fokuset har alltid vært mest mulig kjøreglede/hester
Samme med andre interesser være seg sykkel, rc biler, klokker etc
Bare man kommer opp på et nivå så er det bra saker uansett, men du kan alltid få det bedre/annerledes
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.210
Sted
Langesund
Kanskje du begynner å bli lærd og fornuftig, og skjønner at det er store muligheter for god lyd til langt mindre penger en det de forlanger for det nyeste topputstyret.
Husker meget godt den tiden for 30 år siden, da jeg sugde til meg inntrykkene fra det det grommeste utstyret på messene. Synes det låt helt fantastisk og drømte om en rik onkel fra Amerika. Var nok blendet av priser og de omtaler slikt utstyr fikk fra kulørte presse.

Sakte men sikker er dette snudd helt rundt. Hører neste aldri noe av interesse på messer når det kommer til det som ligger der oppe i prisnivå, og ikke har den kulørte "fagpresse" noe å bidra med lengre heller.

Handler vel om at DIY-viruset har infisert hjernen så grundig at alt vett er fordunstet
Spiller mer musikk en før, og liker at det kan skje uten å forstyrre andre i husstanden. Derfor klarer jeg meg med et enkelt kjelleranlegg til en samlet pris på 300kkr..... og når det som kommer ut av trillende toner, oppleves å utkonkurrere anlegg til 10 mill klassen, må mann jo bare ta det som bonus....Var det noen som sa gammel og selvbedragersk :D
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
At vi karer liker dingser må vi vel bare innrømme. Og siden jeg er i tilståelselsmodus, kan jeg jo legge meg flat og si at på håndleddet sitter det en Rolex Submariner No-Date og i garasjen står 70-årspresangen til meg selv: en Mercedes Slk 230 Kompressor. Riktignok 22 år gammel, men det understreker kanskje poenget mitt ;)
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Sånne ting kan vi like .
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
447
Antall liker
692
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Som med alt annet. Det er dyrt å kjøpe noe for billig, som gir bytte-trang. Det er også dyrt å kjøpe noe kostbart og gromt nytt, som faktisk ikke passer til sitt bruk. Eksempel at høyttalerne burde hatt mer plass rundt seg osv.
ikke at jeg har kunnskap til det enda, på ingen måte, men det jeg håper å kunne få til etterhvert er matching på utstyr, til rom og musikkmedium/smak.
jeg synes det jeg har nå spiller utrolig flott i det rommet det er satt opp i nå. Enten er jeg ikke eksponert for noe bedre enda, eller så vil andre også synes det spiller fint. Det vil tiden vise.
men det Fremstår litt ukultivert med dem som har en tendens til at pris og status trumfer matching på feks rommet
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Interessant vinkling/tankegang.
For min del, TROR jeg der er noen spørsmål som vil være retningsgivende:
- Hvor mye cash er man villig til å bruke? Er det "the sky`s the limit"? Evt på bekostning av hva?
- Hvor mye cash har man til disposisjon? Her er det store forskjeller, ikke minst når det kommer til hva en velger å prioritere.....
- Hvordan vil man at oppsettet skal låte? Dette vil gjerne sette noen føringer for i hvilken retning man beveger seg.
- Finnes det et nivå som er "godt nok"? Godt nok ifht hva? Cash flow-limits, lydkvaliteter vs "krav"? For de aller fleste vil det gjerne være naturlig med en førstefase med prøve-og-feile, eller å finne sin preferense og deretter bevege seg mot denne.
- Er man i hobbyen for musikkens del, for komponentrulleringens del - eller er det en kombinasjon av disse to? Er veien eller oppsettet målet? Er musikken pri 1, eller er man mer på kjøret mht det tekniske; dvs komponentene?
- Hva kan man/er man villig til å yte innenfor DIY-arenaen?

For egen del var det atskillig mer rotasjon på komponententer tidligere, enn det har vært de ca siste 5 årene.
Antall komponenter og "kompleksiteten" mtp matching har vært atskillig høyere. Type komponenter har også variert mye - rør, klasse d, diy, effekttrinn, monoblokker, pre, dacer, sacd-spillere osb.....
De senere år har målet vært å "forenkle" oppsettet. Betyr det at jeg sitter med et rimeligere oppsett i dag enn tidligere? Ikke nødvendigvis..... Men komponentene må langt på vei sies å være gode kjøp, særlig sammenliknet med nypris....
Forsterker: 27k, nypris 65-70?k`ish
Høytalere: xk, nypris 55k
Cd-drivverk: 6k, nypris 10k, PSU 2k (knallkjøp)
Streamer: 17,5k, nypris 26k, PSU 3,5k, nypris +5k
Kabler: lett blanding av DIY og ebay.....
Rack: 4k, nypris 10?k

Holder jeg dette opp mot da jeg holdt på med monoblokker, effekttrinn, pre, rør, dac, sub, kan det fort hende at totalen ville havnet på bortimot det samme.

Hvilket av oppsettene som gir meg best og mest musikkglede? Definitivt dagens!
Har jeg et utømmelig hifibudsjett? Definitivt ikke!
Ville jeg vært interessert i/villig til å oppgradere, dersom Norsk tipping ringer? Tja, ikke umulig, men likefullt innenfor "fornuftige" rammer......

Men det viktigste er kanskje at jeg koser meg mer med musikk i dag enn jeg noen gang tidligere har gjort!

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hver blir salg i sin egen tro.

Synes fremdeles at det er stas med gromkomponenter, men byttetakten er gått kraftig ned. Høyttalerne står her på 12. året......

Synes også at det er litt gøy med proffkomponenter: Lydkortet mitt har jeg vel på 9. året, men deler av det elektroniske innholdet i kassa er blitt byttet ut ved flere anledninger. Optisk sett ingen forskjell, men elektronisk, ja. Og jeg har ikke lenger noen oversikt over hvor ofte softwaren er blitt oppgradert.

Mvh
Det der handler vel kanskje også/like mye om at isjasen og høyttalervekt ikke er bestevenner, samt at noen av de 9 årene er en del av den såkalte læringskurven...... Men det er jo kjekt å komme dithen at en opplever at det funker, og en kan ta del av æren og erkjenne at en skjønner hvorfor!

mvh
Proffen
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Utstyr er gøy, men etter noen (alt for mange) runder innser man at det er nesten like moro med billig utstyr også. Musikkglede er ikke avhengig av superdyrt utstyr.
Jeg pønsker nå på muligheten for å bygge ut anlegg nummer fire. Holder på å restaurere et par tretti år gamle Elipson miniatyrhøyttalere for anledningen. Utelukkende budget. Lite penger, masse moro og engasjement. Dette, samt Sentralen, er min virkelighetsflukt i en lett presset tid.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kan det være slik at en får litt «prestasjonsangst» med veldig dyrt utstyr? Kunder i det dyre luksussegmentet stiller jo gjerne veldig høye krav. Med rimeligere greier senker en kanskje skuldrene mer?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Kan det være slik at en får litt «prestasjonsangst» med veldig dyrt utstyr? Kunder i det dyre luksussegmentet stiller jo gjerne veldig høye krav. Med rimeligere greier senker en kanskje skuldrene mer?
Tror ikke du er langt fra sannheten der :) sikkert ikke dumt å senke skuldrene uansett utstyr

mvh
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
179
Antall liker
293
For noen år siden (ok, fra midten av førtiåra virker alt som omtrent som for fem år siden) begynte det en ny kvinnelig musikksjef i P3. Hun ble spurt om hva som var "god smak" i musikk. Svaret husker jeg ennå, det var ikke dypsindige greier, men helt enkelt og likefrem. God smak er når man har gjort en innsats for å orientere seg i det feltet eller feltene i musikk man interresserer seg for, og funnet ut hva man setter pris på eller ikke.

Etter å ha (re)orientert meg litt i dennne hobbyen som "voksen nybegynner", blir jeg minnet på denne definisjonen av "god smak", og hvor gyldig den er også for hjemme-hifi. "God lyd" er alt annet enn objektivt. Man finner sitt audio-ideal, og sin "audio-ideologi", og anlegget vil da etterhvert bære preg av dette, det er så og si en forlengelse av egen personlighet og egen audi-historikk ved formative musikkopplevelser i ungdom og voksen alder.

Og så har jeg oppdaget at dette for så vidt har en viss sammenheng med pris, det finnes en slags "grunnlinje", men langt, langt mindre direkte sammenheng enn det jeg antok som opplest og vedtatt på forhånd. Hvilket er en gledelig oppdagelse, må jeg si.

Bare litt rødvinsfilosofi!
 
P

parafinoksen

Gjest
For noen år siden (ok, fra midten av førtiåra virker alt som omtrent som for fem år siden) begynte det en ny kvinnelig musikksjef i P3. Hun ble spurt om hva som var "god smak" i musikk. Svaret husker jeg ennå, det var ikke dypsindige greier, men helt enkelt og likefrem. God smak er når man har gjort en innsats for å orientere seg i det feltet eller feltene i musikk man interresserer seg for, og funnet ut hva man setter pris på eller ikke.

Etter å ha (re)orientert meg litt i dennne hobbyen som "voksen nybegynner", blir jeg minnet på denne definisjonen av "god smak", og hvor gyldig den er også for hjemme-hifi. "God lyd" er alt annet enn objektivt. Man finner sitt audio-ideal, og sin "audio-ideologi", og anlegget vil da etterhvert bære preg av dette, det er så og si en forlengelse av egen personlighet og egen audi-historikk ved formative musikkopplevelser i ungdom og voksen alder.

Og så har jeg oppdaget at dette for så vidt har en viss sammenheng med pris, det finnes en slags "grunnlinje", men langt, langt mindre direkte sammenheng enn det jeg antok som opplest og vedtatt på forhånd. Hvilket er en gledelig oppdagelse, må jeg si.

Bare litt rødvinsfilosofi!
Hifi Myfi og lov om avtagende utbytte, eller noe sånt.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Mye gode poenger her:) Jeg røyk også på en High-End smell. Det ødela mye av gleden for meg, av ymse grunner.
Jeg bytter fortsatt alt for mye utstyr, litt for mye nytt ift brukt, men koser meg så mye mer med med det når ikke investeringene gjør meg søvnløs. Samtidig dreide retningen i lydsignatur JEG liker, og da ble det plutselig også kult å spille den musikken JEG liker igjen.
Tenk at man en gang falt for Bræmnææs og Loffgren trixa til pushera, makan. Skamme meg.
Sitte å «kose» seg med en øl mens trianglet plinger eller den jævla bikkja bjeffer et eller annet sted lissom?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Kan det være slik at en får litt «prestasjonsangst» med veldig dyrt utstyr?
Tja, basert på hvor defensive og lett vippet av pinnen mange her er, tror jeg den sammenhengen er temmelig svak. De mest aggressive og ivrigst på å forsvare sine valg eller fortelle andre hvordan de skal forvalte sine midler er de med billig kinamikk, mens de som har plukket fra luksushylla pent får holde kjeft og akseptere hordens hån og selvgodhet. :poop:
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det viktigste (tror jeg) er et stort nok dedikert lytterom hvor man kan plassere alt optimalt og ta de eventuelle nødvendige akustikktiltakene.

Lytterommet fyller man med høyttalere og elektronikk som man selv liker best. Å finne ut hva man liker er kanskje den vanskeligste jobben.

Kjøper man brukt kan man få kremkomponenter til halvpris eller ¼ av nypris og det er mulig å få svært bra lyd for noen hundre tusen.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.230
Antall liker
4.319
Torget vurderinger
0
Fin trådtittel!😊

Jeg stemmer i med å påstå at god lyd aldri har vært så billig og lett tilgjengelig som i dag, men at prisen på et tradisjonelt high-end oppsett aldri har kostet mer.

For meg gir det mer og mer mening i å se en lydkjede i et rom som ett og det er ikke alltid større og dyrere oppsett er av bestandelene for å gjøre kjeden bedre.
 
P

parafinoksen

Gjest
Tja, basert på hvor defensive og lett vippet av pinnen mange her er, tror jeg den sammenhengen er temmelig svak. De mest aggressive og ivrigst på å forsvare sine valg eller fortelle andre hvordan de skal forvalte sine midler er de med billig kinamikk, mens de som har plukket fra luksushylla pent får holde kjeft og akseptere hordens hån og selvgodhet. :poop:
Nå var det ikke akkurat forsvar av valg og "forkynnelse" jeg tenkte på.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Nå var det ikke akkurat forsvar av valg og "forkynnelse" jeg tenkte på.
Nei, forsto det. Bare spiller videre på et av utfallene av prestasjonsangst for å argumentere mot din spekulasjon. Hvorfor skal man få angst av dyrt om man er bevisst på hva man gjør?
 
Sist redigert:

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
271
Antall liker
644
Sted
Hadeland
For noen år siden (ok, fra midten av førtiåra virker alt som omtrent som for fem år siden) begynte det en ny kvinnelig musikksjef i P3. Hun ble spurt om hva som var "god smak" i musikk. Svaret husker jeg ennå, det var ikke dypsindige greier, men helt enkelt og likefrem. God smak er når man har gjort en innsats for å orientere seg i det feltet eller feltene i musikk man interresserer seg for, og funnet ut hva man setter pris på eller ikke.

Etter å ha (re)orientert meg litt i dennne hobbyen som "voksen nybegynner", blir jeg minnet på denne definisjonen av "god smak", og hvor gyldig den er også for hjemme-hifi. "God lyd" er alt annet enn objektivt. Man finner sitt audio-ideal, og sin "audio-ideologi", og anlegget vil da etterhvert bære preg av dette, det er så og si en forlengelse av egen personlighet og egen audi-historikk ved formative musikkopplevelser i ungdom og voksen alder.

Og så har jeg oppdaget at dette for så vidt har en viss sammenheng med pris, det finnes en slags "grunnlinje", men langt, langt mindre direkte sammenheng enn det jeg antok som opplest og vedtatt på forhånd. Hvilket er en gledelig oppdagelse, må jeg si.

Bare litt rødvinsfilosofi!
Det siste du skriver kunne jeg like gjerne skrevet selv, jeg har et greit anlegg som verken er dyrt eller billig men føler jeg ikke trenger noe mer, dette gir meg det jeg trenger, storkoser meg med masse musikk og film og føler ingen oppgraderings trang som jeg hadde før og det er deilig. Dette låter nok langt ifra hi-fi korrekt på noen måte, mange her inne hadde nok rynket på nesen over lyden her men jeg koser meg og her blir det nok ikke byttet noe før noe ryker.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.950
Antall liker
16.444
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Min Minidsp SHD pre gjør jobben, men boksen i seg selv gir ingen eierglede. Ja den koster for lite og ser for simpel ut. Den skal byttes ut. Koko? Jepp, men det driter jeg i.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det er jo ikke så veldig mange produsenter av komponenter lengre, så hva er det man egentlig betaler for i enkelte tilfeller?
Kjøper man en og en enkelt komponent så blir det jo dyrt som privat person å bygge en forsterker, skal man drive en forretning som masse produserer noe så gjør man jo det ikke akkurat slik..
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.497
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
IMO . Ingen ting i audio er viktigere enn fase og coherens

Ja det koster som regel litt mer
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.497
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
SKy Det er mange veier til Rom .Når fasen i alle ledd er i varetatt , da sitter det IMO
Hadde vært moro å hørt hos deg engang . )
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.210
Sted
Langesund
SKy Det er mange veier til Rom .Når fasen i alle ledd er i varetatt , da sitter det IMO
Hadde vært moro å hørt hos deg engang . )
Bor i samme fylke, så veldig langt unna hverandre kan det jo ikke være, og her åpner vi for alle
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Koherens, at ting henger i hop, ja jeg er med på den. Usikker på hvilken definisjon folk har på fase. Den synes å variere mellom forumister, gitt!

Sånn ellers har jeg prismessig aldri vært over mid-fi, så jeg får neppe muligheten for slanking slik du har gjort, @BigSwifty. Grammofonen jeg har var high end for 50 år siden men den er den flotteste jeg har hatt også.

Liker at stereo-elektronikken gjør lite av seg. Der har noe skjedd på veien. En gang var (i tillegg til en lekker Bianchi) mange Tandberg 3000-komponenter i et pent rack min statement-eiendel.
Høyttalere skal ha plass til å gjøre jobben sin. De skal kunne spille høyt nok (for meg) over tre dekader, ha en homogen klangbalanse også utenfor sweetspot og ikke se uhyrlige ut. Tre ting på en gang. Ouch.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er og et poeng at prisstigningen på hifi har tatt fullstendig av på de siste 30 årene.

Jeg kjøpte en Rega med en Dynavector DV17 i 1997. Iht generell prisstigning, skulle den pickupen i dag ha kostet 3500kr. Den koster i dag 18900kr.

Det som for 25 år siden var super high end på høyttalersiden var 100-150k for paret. I dag er det ikke ordentlige greier før du nærmer deg en kul mill.

Og så burtetter.

På høytalerelementsiden har det nok skjedd en del i forhold til utviklerverktøyene, men på vanlig analog elektronikk og på mekanikksiden - lite. På digitalsiden har det skjedd mye, spesielt på dsp-siden. Nøkternt sett, er den datamessige ytelsen til komponentene relativt low-end. Det er ikke nødvendig med ytelsen fra en top-end datamaskin her. Prisene på mye av de ferdige produktene er temmelig saftige.

Det har kanskje sammenheng med betalingsviljen?

Det sagt - Jeg ser egentlig ikke indikasjoner at markedet for hifi generelt blir større i antallet salg - snarere tvert om. Det er færre og færre som har et stereoanlegg framme i heimen.

Johan-Kr
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jepp. En diger flatskjerm og en p&p-lydplanke er gjerne greia. Lyd uten bilde har blitt en sjeldenhet.
Svært usikker på hva alle disse unge menneskene som blar i bruktplatene på Hifi & Vinyl har for slags utstyr for avspilling. Kanskje IKEA har skjønt det, nok en gang.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Kan det være slik at en får litt «prestasjonsangst» med veldig dyrt utstyr? Kunder i det dyre luksussegmentet stiller jo gjerne veldig høye krav. Med rimeligere greier senker en kanskje skuldrene mer?
Mange av de trur jeg kjøper pga navnet på produktet, å ikke nødvendigvis hvordan det spiller. Riktig navn er viktig for mange, ikke bare i hifi verden det gjelder
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er lenge siden det var en logisk sammenheng mellom pris og lydkvalitet... bortsett fra i huet på de mest innbitte beliebers...
 

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Innlegg
179
Antall liker
293
Har vel akseptert at estetikk og psykologi også faktisk har stor betydning for meg. Man skal være glad i anlegget.

Blir man presentert et fett McIntosh anlegg i millionklassen har man visse forventninger. Fjerner man luktesansen kan man ikke bli restaurantannmelder. Det er neppe praktisk mulig å gjennomføre absolutt AB blindtesting av hele anlegg, men det hadde vært interressant. Et super-dupert high-end anlegg etter alle kunstens regler stort og smått VS et anlegg til halve prisen, der man har forsøkt å replikere super-anlegget lymessig så nøyaktig som mulig.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
2

2xJ

Gjest
Jeg skrev om noe av det samme igår - https://www.hifisentralen.no/forume...sse-kaffeslaberas.69665/page-153#post-3654385

Nå har jeg ikke muligheten til og kjøpe noe flerehundretuseners anlegg, men om jeg hadde fått muligheten.. (Eurojackpot)
Så hadde jeg heller neppe gått og kjøpt noe slikt, for prisene er uansett helt hinsides, dog så kunne vel noen effektforsterkere kunne funnet veien 🙃
Denne hobbyen har jo så mange subjektive og andre rare parametre ved seg så det blir vanskelig og sette to streker under svaret, nesten uansett.
Tiden og smaken kan forandre en, og man kanskje prioriterer anderledes etterhvert som enn tross alt blir eldre.

Småskala produsenter vil selge få og eksklusivt, og det er muligens der endel av problemet ligger.
Dem kunne solgt rimeligere, og solgt flere, men da kommer igjen større produksjons fasiliteter inn.. som igjen oftest bringer inn en enda større prislapp...

All respekt for dem som vil gå inn i en butikk og kjøpe seg et anlegg, og så ferdig med det, MEN, det er et men her......
Dette forumet her har en medlemsmasse som har vært her ganske lenge, og har en enorm erfaringsbase, og evnt så er det mange andre som har kunnskap om kanskje det enn selv ikke vet så mye om. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke CUSTOM markedet er større enn det det er.
Da kan enn virkelig tilpasse Høyttalere og anlegg til rom, evnt vise versa.
Se på det fantastiske arbeide som @inselwind og @W.Sand legger ned i sine linjekilder !!!!! Vi har og Hoffsnekker Bakken her : https://www.bcdesignsnekkeri.no/
Som gjør utrolig flott arbeide !!
Kunne det ha vært en idé om HFS prosjekter ?

Men igjen dette med pris og hva enn får for penga har blitt VESENTLIG dyrere iogmed kårånna og nå krigen i Ukraina.
Transport og logistikk står nå for en STOR andel av prisen på endel produkter. På en 20 fots container går det vel 18 E-pall.
Det er ikke mange Klipsch K horn.... så evnt andre HT som kan stables over dette.
Men tidligere i år og ifjor så var prisene på en container ifra Kina til Rotterdam et sted mellom 100 og 150K !!! HINSIDES !!
Det laveste jeg så før kårånna, var rundt 5K.......

Så ja, støtt opp om norsk - skandinavisk - europeisk produksjon !!!! Og gjerne CUSTOM MADE / DBO (Done By Others)
Må og bare skryte veldig av @SigbergAudio sin deltagelse og gjennomsiktighet av sin måte og produsere på, her på forumet.
Måtte det komme veldig mye mer i flere prisklasser ifra ham !!!
 
Topp Bunn