Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    65finger skrev:
    er det ikke bare å gjennomføre en blindtest mellom foreksempel Transporter og en kostbar DCS rigg og konstatere om det er noen forskjell
    Valentino og Tangen gjennomførte blindtest mellom Transporter og DAD AX24. Forskjellen var liten, men DADen kom ørlite bedre ut. Litt mykere eller noe i den duren. Vet ikke hvilke anlegg de gjennomførte dette i, men anlegget som Valentino har i dag er meget habilt og duger ypperlig til slike tester. I motsetning mange andre "high-end" anlegg.....

I min bok er anlegg som bruker eq noe styggedom...val sitt anlegg låter godt, men det gjør ikke at jeg endrer min innstilling når det gjelder eq... Hvor kildetro er musikken en hører når det er rattet etter en kurve en som er tror er rett.... 8)

R

Roysen

Gjest
    I-L,

Det blir ikke spesielt mer overbevisende av at du kaller meg Påsan når du ikke viser intelligens nok til å forstå morsmålet. Les hva jeg skrev en gang til. Det handler om at målingene vi har ikke er tilstrekkelige til å fullt kunne beskrive hvordan en digital avspiller gjengir musikk.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller hvordan vi hører/oppfatter den, mens vi nå er i det subjektivistiske hjørnet.

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    I-L,

Det blir ikke spesielt mer overbevisende av at du kaller meg Påsan når du ikke viser intelligens nok til å forstå morsmålet. Les hva jeg skrev en gang til. Det handler om at målingene vi har ikke er tilstrekkelige til å fullt kunne beskrive hvordan en digital avspiller gjengir musikk.

Mvh
    Roysen
    Jeg tror heller det handler om at du ikke forstår hvor gode målemetodene egentlig er, hva resultatene i praksis betyr og rekkevidden av disse. Målinger handler ikke om å gjengi musikk, det handler om objektive størrelser, som f.eks. hvor mye/lite en komponent endrer signalet. Om en komponent ikke endrer signalet, kan den da bli bedre?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:
    I-L,

Mvh
    Roysen
    Trodde det var jeg som ble kalt Påsan, men deler gjerne ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    orso skrev:
    65finger skrev:
    er det ikke bare å gjennomføre en blindtest mellom foreksempel Transporter og en kostbar DCS rigg og konstatere om det er noen forskjell
    Valentino og Tangen gjennomførte blindtest mellom Transporter og DAD AX24. Forskjellen var liten, men DADen kom ørlite bedre ut. Litt mykere eller noe i den duren. Vet ikke hvilke anlegg de gjennomførte dette i, men anlegget som Valentino har i dag er meget habilt og duger ypperlig til slike tester. I motsetning mange andre "high-end" anlegg.....
    I min bok er anlegg som bruker eq noe styggedom...val sitt anlegg låter godt, men det gjør ikke at jeg endrer min innstilling når det gjelder eq... Hvor kildetro er musikken en hører når det er rattet etter en kurve en som er tror er rett.... 8)
    Tja. En kjøpehøyttaler er nå heldigvis EQ-et den også. 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    HCS skrev:
    orso skrev:
    65finger skrev:
    Tja. En kjøpehøyttaler er nå heldigvis EQ-et den også. 8)
    Helt rett i det val... Passiv og aktiv eq... For ikke å nevne kabler... :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg tror ikke nødvendigvis at en CD spiller til 150k låtere bedre enn en til 30k. Kvaliteten med kilder tror jeg flater ut og det ganske fort.

ORSO; HVORFOR kan du ikke snu på flisa. Du sier "ikke nødvendigvis". Jeg sier sannsynligvis. Og JEG vinner... ;D
    Selvsagt kan du treffe med ditt utgangspunkt 1 av 50 eller 1 av 100 ganger. Jeg vil treffe de resterende 49 eller 99 gangene... Ser du?

At noen velger å betale for å få de siste prosentene eller promillene med godlyd ut av en spiller, og at disse prosentene eller promillene koster MUCHO DINEROS, det er vel noe alle vet.

Men jeg lurer på en ting: Hvorfor i alle dager stille spørsmål ved slike prioriteringer...?

mvh
    Proffen

R

Roysen

Gjest
    En måling viser hvordan et enkelt testsignal påvirker et parameter ved spillerens gjengivelsen isolert sett. Dette gir selvsagt en indikasjon på hvordan nettopp dette behandles av tesobjektet, men spilleren skal settes inn i en sammenheng i et stereoanlegg. I tillegg er et kontinuerlig musikksignal i endring mye mer komplekst enn et test sinussignal. Til slutt finnes det altså ingen måling som totalt sett gir et enkelt entidig svar på hvordan en CD-spiller gjengir signalet totalt sett. Hvordan spilleren gjengir musikk i et stereoanlegg er betydelig mer komplekst enn å sette sammen de få enkeltmålingene vi kan foreta på enkeltparametere på enkle testsignaler.

Mvh
    Roysen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den opplevde kvaliteten flater ut for meg når jeg føler det er for mye å betale for et produkt. Fin økonomisikkerhetsventil.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Den opplevde kvaliteten flater ut for meg når jeg føler det er for mye å betale for et produkt. Fin økonomisikkerhetsventil.
    Og det punktet avhenger både av produktet og en rekke andre ting. Feks om ungene har mat.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Roysen skrev:
    Hvordan tror du de blir lagd da? Håndspåleggelse og auraterapi?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    I-L,

Mvh
    Roysen
    Hvis I_L er den jeg tror han er, så vet han formodentlig mer om akkurat det temaet enn resten av hifisentralen tilsammen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Vidar P skrev:
    Og det punktet avhenger både av produktet og en rekke andre ting. Feks om ungene har mat.
    Akkurat :)

R

Roysen

Gjest
    I_L skrev:
    Roysen skrev:
    Hvordan tror du de blir lagd da? Håndspåleggelse og auraterapi?
    Ved en kombinasjon av lytting og måling. Hva tror du?

Mvh
    Roysen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    I-L,

Mvh
    Roysen
    Hvis I_L er den jeg tror han er, så vet han formodentlig mer om akkurat det temaet enn resten av hifisentralen tilsammen.
    Har ikke så mye å si det, når han er så bastant. Her er det flere som innehar både kunnskap og erfaring.

R

Roysen

Gjest
    Det finnes ingen i Norge inkludert Ivar Løkken som stiller i en kategori hvor deres ord alene stiller all tvil til side. At vedkommende finner det for godt å ty til navnekalling i argumentasjonen bidrar i motsatt retning.

Mvh
    Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    At vedkommende finner det for godt å ty til navnekalling i argumentasjonen bidrar i motsatt retning.
    "navnekalling" er det vel flere HFSere som er gode på hvis jeg ikke tar feil. Korriger meg gjerne. :p

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:
    Det finnes ingen i Norge inkludert Ivar Løkken som stiller i en kategori hvor deres ord alene stiller all tvil til side. At vedkommende finner det for godt å ty til navnekalling i argumentasjonen bidrar i motsatt retning.

Mvh
    Roysen
    Må si meg enig her. Har all mulig respekt for andres erfaring og kunnskap, men forventer at man får det tilbake. Ingen sitter på den hele og fulle sannhet. Og når man avfeier ørene som instrument for å finne fram til den kilde som låter best, da blir dette tøvete! Vi lytter til musikk, ikke måler til musikk.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Roysen skrev:
    Navn, ord og autoritet er saken uvedkommende: Hvis du kan bevise at rådyre digitalspillere er objektivt sett bedre enn billigere, at det objektivt sett har noen hensikt å betale titusener for en slik boks, så er diskusjonen avsluttet. Inntil den tid er det en ufundert påstand på lik linje med hvilken som helst UFO-observasjon.

R

Roysen

Gjest
    Så lenge det ikke finnes tilstrekkelig gode objektive metoder å bevise det på blir det nok en utfordring for de fleste å bevise noe som helst annet enn enkelt parametere.

Mvh
    Roysen

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    ^ Og i hvilken grad har du satt deg inn i de metodene som finnes?

R

Roysen

Gjest
    Har du noe konkret å tilføye er det fritt frem i stedet for tom retorikk.

Mvh
    Roysen

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    I_L skrev:
    ^ Og i hvilken grad har du satt deg inn i de metodene som finnes?
    Metodene klarer ikke å påvise at grønne menn kjører rundt i ufo'er, så da er det metodene som er problemet.

funbunny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    206
    Sted
    Ved Mjøsa
    Roysen skrev:
    Så lenge det ikke finnes tilstrekkelig gode objektive metoder å bevise det på blir det nok en utfordring for de fleste å bevise noe som helst annet enn enkelt parametere.

Mvh
    Roysen
    Støtter den! Det er lenge siden jeg sluttet å lese noe som helst måledata på HiFi. Så lenge det ikke er snakk om "sinus-tone lytting" på enkelte frekvenser, er det uinteressant. Alle som har vært med litt vet at utstyr som måler forferdelig dårlig kan låte mere musikalsk enn utstyr som måler flott.
    Jeg må si at jeg er litt forundret over at enkelte her virker som om de absolutt skal ha det til at billig utstyr låter like godt som dyrt. Er vel et utslag av "hi-fi narsisisme" kanskje...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    funbunny skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Støtter den! Det er lenge siden jeg sluttet å lese noe som helst måledata på HiFi. Så lenge det ikke er snakk om "sinus-tone lytting" på enkelte frekvenser, er det uinteressant. Alle som har vært med litt vet at utstyr som måler forferdelig dårlig kan låte mere musikalsk enn utstyr som måler flott.
    Jeg må si at jeg er litt forundret over at enkelte her virker som om de absolutt skal ha det til at billig utstyr låter like godt som dyrt. Er vel et utslag av "hi-fi narsisisme" kanskje...
    Meget bra innlegg!Merkelig at noen gidder å måle musikk istedet for å lytte til musikk. :eek:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.340
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Har du noe konkret å tilføye er det fritt frem i stedet for tom retorikk.
    ...
    Har denne tråden vært så veldig mye annet?

mvh
    KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    Noe jeg finner merkelig er at det er prisen på anlegget som skal være avgjørende om man klarer å høre forskjell på det nest beste og det aller grommeste.
    Hvor får du det i fra???

Kanskje denne som du slenger på hver melding sier alt:

"A modest system in a "good" room can easily outperform upscale, expensive equipment in a bad one."

Du har selvfølgelig glemt å tenke på at et dyrt anlegg i et dårlig rom fremdeles spiller som et dyrt anlegg.

orso skrev:
    Men jeg tror ikke nødvendigvis at en CD spiller til 150k låtere bedre enn en til 30k.
    Helt utrolig, men det er kanskje tror som er essensen her.

orso skrev:
    Akkurat som kablene skulle bli bedre og bedre jo høyere prisen......
    Også en god en!

valentino:
    Hvordan måler man hvorvidt en komponent er transparent? Jeg har aldri hørt eller lest om dette. Hvis dette faktiskt stemmer må det gjøres kjent for oss alle fortest mulig.

kneip skrev:
    Jeg tror heller det handler om at du ikke forstår hvor gode målemetodene egentlig er, hva resultatene i praksis betyr og rekkevidden av disse. Målinger handler ikke om å gjengi musikk, det handler om objektive størrelser, som f.eks. hvor mye/lite en komponent endrer signalet. Om en komponent ikke endrer signalet, kan den da bli bedre?
    Dette var vi ferdige med på slutten av 70-tallet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle sammen!

Nachspiel på kabeltråden, der vi diskuterer hvorfor dyre strømkabler er bedre enn billige ;D ;D ;D

kneip

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Antall liker
    0
    funbunny skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Spørsmålet er ikke om man kan måle om noe låter bra, selv om det måler dårlig. Poenget er om man kan klare å høre forskjell selv om det er omtrent umulig å måle forskjell. I disse tilfellene virker det som om det er avgjørende å vite hvilken komponent som er koblet til, og gjerne også prislappen, for å kunne avgjøre hva som låter best.

fodera

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Antall liker
    0
    Roysen !

Hvilke ultra highend produsent vet du om som kun måler og ikke lytter seg frem til resultatet som du hvis jeg ikke husker feil har stått på din liste over aktuelle produkter du har vurdert/vurderer ?

mvh

P

Parelius

Gjest
    Jeg mener også at en må ha erfaring i lytting på øvre priser. Ørene er det ultimate her. Det er derfor jeg er så nevrotisk mht. jitterverdier som bare måleutstyr sier noe om. Kall meg schizofren, men galskapen min får du aldri.

Hvorfor et gulløre, som vel knapt nok har hørt forskjell på jitterverdier noen gang – ok, de fins kanskje, men hvem rekker opp hånden? –, likevel går til kabler og grensesnitt og annen styggedom henimot surrealismen, er og forblir et mysterium.

Takke meg til forvrengingsgeneratorer som en uovertruffen vinylsnurrer.

R

Roysen

Gjest
    fodera skrev:
    Roysen !

Hvilke ultra highend produsent vet du om som kun måler og ikke lytter seg frem til resultatet som du hvis jeg ikke husker feil har stått på din liste over aktuelle produkter du har vurdert/vurderer ?

mvh
    Ingen gjør det. Om de påstår så er det ivrig markedsføring for å nå "målemafia" kundegruppen.

Mvh
    Roysen

fodera

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen !

mvh
    Ingen gjør det. Om de påstår så er det ivrig markedsføring for å nå "målemafia" kundegruppen.

Mvh
    Roysen
    Hører soulution til målemafian ?

lars_erik skrev:
    Alle sammen!

Nachspiel på kabeltråden, der vi diskuterer hvorfor dyre strømkabler er bedre enn billige ;D ;D ;D
    Her tror jeg noen bør trå særdeles varsomt ;D det kan faktisk hende at denne trådens hentydning til rebranding kan i kabelsalatens ånd få seg en reel overaskelse... så la denne form for uønsket innblanding ligge urørt, hvis troverdigheten er ønsket vedvarende... ;D ;D

mvh
    ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen !

mvh

Mvh
    Roysen
    Hører soulution til målemafian ?

lars_erik skrev:
    Alle sammen!

Her tror jeg noen bør trå særdeles varsomt ;D det kan faktisk hende at denne trådens hentydning til rebranding kan i kabelsalatens ånd få seg en reel overaskelse... så la denne form for uønsket innblanding ligge urørt, hvis troverdigheten er ønsket vedvarende... ;D ;D

mvh
    ;D
    Jøss! :eek:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.282
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    fodera skrev:

mvh
    ;D
    Hvis det er Audioquest du tenker på, er det neppe noen rykende fersk nyhet.

mvh

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    493
    Sted
    Bergen
    Parelius skrev:
    Jeg mener også at en må ha erfaring i lytting på øvre priser. Ørene er det ultimate her. Det er derfor jeg er så nevrotisk mht. jitterverdier som bare måleutstyr sier noe om. Kall meg schizofren, men galskapen min får du aldri.

Hvorfor et gulløre, som vel knapt nok har hørt forskjell på jitterverdier noen gang – ok, de fins kanskje, men hvem rekker opp hånden? –, likevel går til kabler og grensesnitt og annen styggedom henimot surrealismen, er og forblir et mysterium.

Takke meg til forvrengingsgeneratorer som en uovertruffen vinylsnurrer.
    Nå trenger man ikke å høre på transporter til 100000 kroner eller dac til 300000 kroner for å uttale seg. Virkeligheten er referanse og enhver kan gå i konsertsalen og høre levende musikk fremført uten PA eller annet mellomlegg. Jeg blir av erfaring meget skeptisk av uttalelser eksemplifisert her i denne tråden. Noen kunne ha trengt en hørselstest og få kalibrert anlegget i å motvirke hørselsskade/hengekøyekurven, hvorfor er dette så tabu?!

Kjekt å se Ivar L tilbake her i galehuset. Håper han ikke forsvinner med det samme.

Edit: kun de to første setningene var kommentar til ditt innlegg.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn