Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    timc

    Gjest
    Store JBL med slarvete oppsett fungerer ikke. Låter helt pyton. Har hørt Array spille helt katastrofalt.

    Men uansett så er Array litt mer tilgivende enn K2
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    ...jeg blir gal!! ikke nok med at det er et fu**ings hav av kanditater, men de lyder f*** meg forskjellig fra rom til rom også!!

    merker jeg bare blir mer og mer forvirret, jo mer jeg leser reviews, anbefalinger og forum...rett før jeg legger inn årene, og kjøper meg et par koss porta pro :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    49
    Hørte 9800 på komplett McIntosh anlegg bla 1,2Kw .
    Antagelig den værste opplevelsen jeg har hatt foran et anlegg , ekstremt slitsom lyd .(messe på Sola for 4-5 år siden)

    Har hatt Jbl Array 1000 selv og de spillte fantastisk bra , men ble aldri akseptert av interiørpolitiet her hjemme ::)
     

    McIntosh2010

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    K2 9900 kommer til å gå opp i pris etter nyttår... tipper 299.000,- Det er en helt ny høyttaler også, så du kan ha den i lang tid, uten å bekymre deg for at skal komme en ny og bedre modell. K2 9800 var på markedet i 10år før ny modell var på plass(kom en SE versjon i 07-08)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg ikke tar feil så ble S9800 introdusert i 2002-2003, så den ble ikke så mye eldre enn 5-6 år før S9900 kom for snart 2 år siden.
     
    T

    timc

    Gjest
    Slik jeg har forstått det har Project høyttalerne til JBL tiltenkt levetid på 5-6 år.

    Fikk forøvrig sammenlignet hjemmemikket mitt med original S9800 i går. Forskjellen var heldigvis relativt liten ;D Ikke fullt så mye trøkk med 12" som med 15", men resten var lett gjennkjennelig.


    -Tim
     

    petal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.06.2003
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    baldrick skrev:
    Jeg fikk meg ny sub idag, en strøken JBL B460 med 2245H!



    Skulle egentlig kjøpe to stk men pga litt kommunikasjonssvikt fikk jeg bare med meg, men får forhåpentligvis hentet den andre senere :)
    se der ja! Så har du endelig funnet en.
    Bruker du orginalt delefilter? Det ble laget to versjoner av dette: ett med fast delefrekvens på 63Hz (bx63) og ett med variabel deling mellom 63 oh 125 Hz (bx 63a).
    Fornøyd med subben eller?

    Leif Arild
    12 år med B460
    og den skal ALDRI ut av huset.
     

    petal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.06.2003
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Datteren i huset har fått et lite anlegg på rommet sitt. En Denon cd reciver til 2800 kroner. Denne driver et par 18ti.
    Grei startanlegg for en 8 åring. Ett sted må man jo begyne ;)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Skal sannt sies så har jeg knapt nok fått brukt B460en enda, fikk meg noen andre (enda mer brutale) suber omtrent samtidig som jeg fikk den inn og pr idag er det de andre som er i bruk. B460 var bare noe jeg måtte kjøpe når jeg omsider fikk tilbud om det :)

    Men det lille jeg har brukt den så er lyden helt meg ihvertfall. Synes den spiller veldig likt LE14 bassene som står i 250TIene (og for den del også i Array 1400) og det er absolutt ikke noe å skjemmes over da de spiller kjempebra. Så veldig lik lyd som i LE14, det er bare mer av alt i tillegg til at det går litt dypere.

    Delefilteret har jeg ikke brukt så langt og for å være helt ærlig så vet jeg ikke om det er BX63 eller BX63a, bruker annet filter og annen EQ.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    timc skrev:
    Slik jeg har forstått det har Project høyttalerne til JBL tiltenkt levetid på 5-6 år.

    Fikk forøvrig sammenlignet hjemmemikket mitt med original S9800 i går. Forskjellen var heldigvis relativt liten ;D Ikke fullt så mye trøkk med 12" som med 15", men resten var lett gjennkjennelig.


    -Tim
    Med bakgrunn i dette, kan man tippe at Array serien snart blir fornyet?


    Geir Arne
     
    T

    timc

    Gjest
    Vet ikke om Array går som "Project" i så måte. Enkelte steder går de inn i Synthesis lineupen.

    Tviler egentlig på at det skjer noe med det første, tatt i betraktning av relokaliseringen til Mexico.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da kan jeg melde meg inn her.

    Akkurat handlet et LS sett, med 80, 40, center og 1 sub.

    Tilfredstiller ikke akkurat kravet om 12" eller større, men håper de skal gjøre nytte på film. :)

    På sikt trenger jeg kanskje 1 sub til, men spiller så lavt om dagen at 1 får holde inntil videre. Skal tross alt stå i en stue.

    Håper også hornet i toppen kan gi meg litt "ro" da rommet er så godt som ubehandlet.

    Tror uansett dette kommer til å bli et morsomt bekjentskap.


    Geir Arne
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    49
    Har bestillt meg Jbl Array 800 til "gutterommet" (12" light ;D)
    Noen som har gode tips til stativ .

    Sist jeg hadde dem i hus hadde jeg dem på leca blokker , og det fungerte jo forsåvidt bra det , men ønsker noe estetisk finere denne gang . Et alternativ er å sette dem rett på gulvet med en liten tilt bakover .
     
    T

    timc

    Gjest
    E.I.A. skrev:
    Et alternativ er å sette dem rett på gulvet med en liten tilt bakover .
    Det vil jeg sterkt fraråde når bassen spiller så høyt opp. Du vil få en "floorbounce" av en annen verden.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    49
    Takk for tipset Timc :)
    Han ene på Soundgarden hadde Array 800 , han sa han hadde dem rett på gulvet .
    Må si det var lite på nettet også om denne søte lille Baby Arrayen ;D

    Skal ha den i et rom på 14 kvadrat , så jeg tror ikke mangel på bass blir noe problem .
    Hvis så blir tilfelle får jeg supplere med en eller to Array subber :eek:
    Dette blr morro .
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    E.I.A. skrev:
    Takk for tipset Timc :)
    Han ene på Soundgarden hadde Array 800 , han sa han hadde dem rett på gulvet .
    Må si det var lite på nettet også om denne søte lille Baby Arrayen ;D

    Skal ha den i et rom på 14 kvadrat , så jeg tror ikke mangel på bass blir noe problem .
    Hvis så blir tilfelle får jeg supplere med en eller to Array subber :eek:
    Dette blr morro .
    Det bør spille bra ja. Array frister men pris, rom og elektronikk holder meg igjen. Morsomt at Velodyne har samme finish på DD+ serien. Ser i allefall slik ut. Da kan du få lukket sub med samme finish.


    Geir Arne
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    49
    Med åpne ventiler i rommet hadde det blitt en eneste stor subwoofer :p

    Nei det hadde blitt sub hvis jeg hadde flyttet dem opp i stua på Bryston blokkene .
    Jeg gleder meg uansett , for med Mc275 som forsterker og SRV i skuffen tipper jeg det kommer til å svinge noe jævlig 8)

    Er det lang innspillingstid på disse horna forresten?
     
    T

    timc

    Gjest
    E.I.A. skrev:
    Er det lang innspillingstid på disse horna forresten?
    Horna trenger ikke innspilling. Driveren som er skrudd fast i dem derimot......la det spille høyt og lenge.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    49
    timc skrev:
    E.I.A. skrev:
    Er det lang innspillingstid på disse horna forresten?
    Horna trenger ikke innspilling. Driveren som er skrudd fast i dem derimot......la det spille høyt og lenge.
    ;D

    Høyt og lenge tror jeg blir stikkordet der nede 8)
    Takker for innspill :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Så fornøyd at alt det andre skal selges, men det er litt personlige ting som spiller inn også. Det er mye dette settet ikke er best på, men det er "bra nok" og veldig gode allround-høyttalere.

    Veldig mye attack i lyden, og veldig åpent. Men, minimum 1 sub til trenger jeg. Planlegger også innkjøp av P520WS som sidehøyttalere og da ende opp med 7.2 i en stue på 4x8m.


    Geir Arne
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Der har du et oppsett som kan gi deg mange gode stunder! LS serien har imponert meg stort de gangene jeg har hørt de.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    pahf skrev:
    Der har du et oppsett som kan gi deg mange gode stunder! LS serien har imponert meg stort de gangene jeg har hørt de.
    Begynner å få trua på det. Så blir det spennende å se hvor langt vekk byttesyken er denne gangen. :p


    Geir Arne
     
    T

    timc

    Gjest
    ganilsen skrev:
    Begynner å få trua på det. Så blir det spennende å se hvor langt vekk byttesyken er denne gangen. :p


    Geir Arne
    Tar vel ikke lange tiden før Array er bestilt ;)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    timc skrev:
    ganilsen skrev:
    Begynner å få trua på det. Så blir det spennende å se hvor langt vekk byttesyken er denne gangen. :p


    Geir Arne
    Tar vel ikke lange tiden før Array er bestilt ;)
    Sparegrisen (og kona) håper du tar feil. Noen brukte 9900 om noen år derimot. :)


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    timc skrev:
    Ja. Det blir MYE billigere ::) ::)
    Ikke billigere. Men om noen år er jeg forhåpentligvis i et større hus, og med mer solid økonomi. Da kan resultatet bli i forhold til prisen. Men å satse masse penger på utstyr i rom som ikke følger er ikke så interesant nå.

    Array er forøvrig litt vanskelig visuelt sett. På en måte veldig kul, på en annen måte litt rar. 9900 derimot. :D


    Geir Arne
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.860
    Antall liker
    16.145
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttale Ganilsen, ikke vær redd for å fortelle om hvordan du opplever dem. Og ikke minst om hva du synes om subben.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det.

    Skal si litt etterhvert. Men vil prøve å være sikker på at det nærmer seg innspillt først. :)


    Geir Arne
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har lenge vurdert og bytte ut mine Ti2K, men etter litt tenkning er jeg mer på troen til og bytte forsterkeriet. Tror Doxaene kan være skylden i det jeg savner på høytalerne. Hvilken forsterkere har du prøvd på JBL som oppleves som åpen/luftig i toppen, stram i bunn og deilig detaljert, ikke minst må de være dynamiske?

    Jeg er på ingen måte misfornøyd med Doxa/JBL komboen, men er temmelig sikker på at det er endel og hente på forsterkerskifte. Har fått tips om Bryston, Parasound har jeg et godt forhold til, så kanskje en A21?
     
    T

    timc

    Gjest
    Hadde vært fint om du kunne si litt om hva du savner på Ti2K.

    -Tim
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kunne tenkt meg litt mer åpenhet i toppen, syns av og til den kan bli litt tilbaketrukket, samt så kunne jeg tenkt meg litt mer dynamikk, savner det ´smellet´ jeg hadde med klipsch og parasound, her tror jeg Doxaen har mye av skylden.
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg mistenker at det faktisk er høyttaleren du hører mest på. Det du savner er ikke av de sterkeste sidene til en Ti2K etter hva jeg har klart å forstå. Spesielt makrodynamikken lider på en såpass liten høyttaler.

    Når det er sagt så er alt jeg har hørt av Doxa vært litt tilbakelent og snilt, så jeg tror du har 2 syndere i systemet.

    Du høres ut som en typisk Array 800 kunde ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er nok helt klart en Array 800 kunde!! Det er en av mine all-time high favoritter.

    Ser nok at jeg har to syndere i systemet, men har et lite håp om at forsterker vil være det beste denne gangen, for så å bytte høytalere etterhvert. Men kanskje er LS 60 et bedre alternativ..
     
    T

    timc

    Gjest
    Spørs om du blir fornøyd med en LS60. Oppløsningen (sånn sett i perspektiv) er litt midt på treet synes jeg. Brukt Array 800 fra USA bør være veien å gå.

    Du får nok mye av det du leter etter med ny forsterker. Parasound A21 høres fornuftig ut. Da har du nok krefter til å dra en Array også.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke hørt enormt mye på LS serien, men mener og huske jeg foretrakk Dynaudio Focus serien fremfor de, så det kan gddt stemme det du sier.
    Parasound er et merke jeg var veldig godt fornøyd med, så det kan godt hende jeg ender opp med det igjen, men da Halo, så får vi se hva lommeboka sier om det blir
    A23 eller A21 :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spennende på bruktbørsen. Om det ikke er en 1. April spøk da...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn