Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    toref skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Sånn ser det ut på stua nå for tiden
    Ser barskt ut! ;D Hvor langt ut fra veggen har du satt dem? På bildet ser det ut som de står ganske tett mot veggen? Funderer på noen morsomme høyttalere i en kommende hjemmekino og JBL monitorer er absolutt kandidater. Spesielt om de takler å plasseres nært veggen.

    Mvh
    I et hjemmekino oppsett trenger du noe som spiller dypbass i tillegg, disse er ikke lagd for det. Men en kort lytt er nok til å skjønne hva de er lagd for. ;D ;D
     

    Vedlegg

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Nyttig hifi-gadget:
    Begynner å komme seg! Hva planlegger du å drive dem med?
    mvh Espen
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    I et hjemmekino oppsett trenger du noe som spiller dypbass i tillegg, disse er ikke lagd for det. Men en kort lytt er nok til å skjønne hva de er lagd for. ;D ;D
    Se der ja: skikkelig på plass. Gratulerer!!
    mvh Espen
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    grelv skrev:
    Burnt_Island skrev:
    I et hjemmekino oppsett trenger du noe som spiller dypbass i tillegg, disse er ikke lagd for det. Men en kort lytt er nok til å skjønne hva de er lagd for. ;D ;D
    Se der ja: skikkelig på plass. Gratulerer!!
    mvh Espen
    Takk skal du ha, og takk for at du gidder å svare på alle spørsmålene mine. Kjekt å kunne snakke med en voksen når man beveger seg inn i på nye områder. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis kult
    kona får konkurranse med de neger-rumpene der! ;D
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    et par 2245 i 225 liter ventilert nå, så sitter´n
    lå noen på Finn så jeg
    mvh
    Leif
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Burnt_Island skrev:
    toref skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Sånn ser det ut på stua nå for tiden
    Ser barskt ut! ;D Hvor langt ut fra veggen har du satt dem? På bildet ser det ut som de står ganske tett mot veggen? Funderer på noen morsomme høyttalere i en kommende hjemmekino og JBL monitorer er absolutt kandidater. Spesielt om de takler å plasseres nært veggen.

    Mvh
    I et hjemmekino oppsett trenger du noe som spiller dypbass i tillegg, disse er ikke lagd for det. Men en kort lytt er nok til å skjønne hva de er lagd for. ;D ;D
    Hehe! Tenkte på vanlige fronter nå ja. Til dybbass er det annet som må til. Men en kollega har JBL (ett-eller-annet noenlunde rimelig fra Soundarden) som fronter i sin kino og det er noe spesielt med den "live-faktoren" han får. Dette du har her gir nok enda mye mer "live-feeling," vil jeg tro. ;D Hvor dypt vil du anslå at du har fornuftig output fra disse?

    Mvh
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    4430 er avstemt til 30 Hz.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Bygger kino på det særs moderate arealet ca. 15kvm så det er mulig at disse ville holdt til det aller meste likevel. :)

    Mvh
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    toref skrev:
    Kult! Ikke akkurat liten og nett.. Heller stor og tøff. :D Er det riktig å anta at du har kjøpt to sånne beist?

    Mvh
    Ja, + selvsagt horn til å sette på toppen. Har ikke montert de enda, men dette bildet gir en idè om størrelsen. ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste jeg så langt synes er til å kimse av er høyttalerterminalene.. (en besøkende mener han kan høre dem..)
     

    Vedlegg

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Det eneste jeg så langt synes er til å kimse av er høyttalerterminalene.. (en besøkende mener han kan høre dem..)

    Ikke mye bling å spore der nei :)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    RojohII skrev:
    toref skrev:
    Kult! Ikke akkurat liten og nett.. Heller stor og tøff. :D Er det riktig å anta at du har kjøpt to sånne beist?

    Mvh
    Ja, + selvsagt horn til å sette på toppen. Har ikke montert de enda, men dette bildet gir en idè om størrelsen. ;D
    Å du hildrande du! Muligens litt lav WAF men dette spiller nok rått. :D

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    rri skrev:
    Burnt_Island skrev:
    fornuftig output stopper et sted rundt 35 vil jeg tro
    Til gjengjeld så vil jeg tro at det som kommer ved 35 Hz ikke er noe å kimse av.
    Runder av litt tidlig, men med stil altså. Dette er vel kjent som "filosofien til JBL" også, er det ikke?

    Mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.146
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, en liten kuriositet.
    Kom et par strøkne jbl 4410 på finn.no idag.
    finnkode=31592524

    Sendte mail til selger. Bud var nå 500kr....

    Selger var faktisk Anita Skorgan :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.146
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noe interessant på brukten idag for noen :)
    K2 9800.....
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Noen med erfaringer med JBL TL260 høyttalere?

    Spiller alt fra Judas Priest til Kraftwerk.

    Ser litt plastikkaktige ut, særlig gjelder dette diskant og mellomtone, er vel ikke noen festeringer som løsner etter litt høy lyd og som skrangler?

    Høyttalerne skal kombineres med Tandberg 3000-serien, og / eller Adcom GFA 5500 i første omgang, og alt som skulle dukke opp senere.

    Som Tandberg 3016A og de store Parasound effektforsterkere.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har forhåpentligvis vært snill gutt i år så forhåpentligvis har jeg fått nye høyttalerne i hus før jul, 5 stk slike:





    Høyttalerne er en lett blanding av K2 S9800 og Array 1400 og bygd av "Mr JBL" i Sverige, MatsJ. Horn og driver er K2 S9800 specs mens bassene er fra Array 1400.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så da var de på plass ja
    ha du fått hørt noe ennå
    spent på 2435 i 9800 horna
    det er jo det som er rosinen i pølsa i dette tilfellet ;D
    mvh
    Leif
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Nei de er desverre ikke på plass enda, som jeg skrev håper jeg de er her før jul ihvertfall... Måtte bare legge ut bilde så jeg har noe å tutle med mens jeg venter :)

    Jeg er også veldig spent på hvordan toppen fungerer! Bassene har jeg forsåvidt mye erfaring med fra før og synes de fungerer veldig greit, de vil også få hjelp i bunn fra 2245ene som jeg bruker som suber. Har 3 stk 2245 idag men med de nye høyttalerne blir symetrisk plassering av de vanskelig så jeg vil muligens måtte redusere til 2 suber eller evt kjøpe 1 til slik at jeg får 4 suber.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Så det var du som endte med dem ;D Horna er fine, har jo hørt TimC sine her oppe.. Gratulerer
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt den nye monitorserien ? Først og fremst 4365. Den har visst en del likheter med
    K2 S9900. De som har hørt den ,( i utlandet ), skryter veldig. Hvis den er close på K2 S9900, spøker det for kontoen. ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gikk det an å rive ut horna eller var de limt fast?
    mvh
    Leif
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    musicman skrev:
    Noen som har hørt den nye monitorserien ? Først og fremst 4365. Den har visst en del likheter med
    K2 S9900. De som har hørt den ,( i utlandet ), skryter veldig. Hvis den er close på K2 S9900, spøker det for kontoen. ;D
    Har ikke hørt de men på papiret er ihvertfall driverne ganske like som i S9900, men en hovedforskjell er at K2 bruker beryllium membran mens jeg tror 4365 bruker titanium. Bass element i 4365 (1500FE) er noe forenklet og tunet lavere så sammenlignet med S9900 gir det nok litt mindre punch men samtidig noe mer output nedover enn hva S9900 gir.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får melde meg inn her. Etter "dårlig påvirkning" fra LMC ;D sitter jeg på et par 2226 basser. Nå er det fordundre meg også et par 2405 diskanter på vei over atlantern.
    Når det gjelder 2405 så funderer jeg på finish. Det er jo veldig enkelt å skru av både toppen og fasepluggen. Lakkering / eloksering / forkromming bør være piece of cake?
    Ser tom for meg å få dreid en ring/flens rundt sånn at det ser skikkelig lekkert ut?

    Innspill?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    baldrick skrev:
    musicman skrev:
    Noen som har hørt den nye monitorserien ? Først og fremst 4365. Den har visst en del likheter med
    K2 S9900. De som har hørt den ,( i utlandet ), skryter veldig. Hvis den er close på K2 S9900, spøker det for kontoen. ;D
    Har ikke hørt de men på papiret er ihvertfall driverne ganske like som i S9900, men en hovedforskjell er at K2 bruker beryllium membran mens jeg tror 4365 bruker titanium. Bass element i 4365 (1500FE) er noe forenklet og tunet lavere så sammenlignet med S9900 gir det nok litt mindre punch men samtidig noe mer output nedover enn hva S9900 gir


    Hmmm,,,output nedover sørger Velodyne DD 18 for. Kanskje K2 S9800 vil være vel så lurt ? Begynner å komme ned på ett akseptabelt nivå prismessig brukt. Me fe sjå 8)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    HEL skrev:
    Jeg får melde meg inn her. Etter "dårlig påvirkning" fra LMC ;D sitter jeg på et par 2226 basser. Nå er det fordundre meg også et par 2405 diskanter på vei over atlantern.
    Når det gjelder 2405 så funderer jeg på finish. Det er jo veldig enkelt å skru av både toppen og fasepluggen. Lakkering / eloksering / forkromming bør være piece of cake?
    Ser tom for meg å få dreid en ring/flens rundt sånn at det ser skikkelig lekkert ut?

    Innspill?
    nå må du roe´n ::)
    jeg har som nevnt i PM kjøpt en løs hornfront til 2405/077 som jeg tenkte ha som mal for å få frest nye horn
    da vi målte frekvensen på 2405 hos Grelv la vi merke til en rar peak som ikke var mulig å eq bort
    jeg hadde tidligere ved nærmere inspeksjon av 2405 hornet lagt merke til at det var laget av 2 sammenlimte deler, der passformen ikke var den beste og det er en ujevn overgang melllom de 2 delene
    dette er jeg rimelig sikker på er kilden til ulinjariteten
    derav kjøpet av løst horn og tanken på å få cncfrest nytt, enten i metall, acryl eller kanskje tre?
    venter egentlig bare på å få hornet fra USA
    interesserte kan melde seg når aktuell tråd blir igangsatt
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    HEL skrev:
    Jeg får melde meg inn her. Etter "dårlig påvirkning" fra LMC ;D sitter jeg på et par 2226 basser. Nå er det fordundre meg også et par 2405 diskanter på vei over atlantern.
    Når det gjelder 2405 så funderer jeg på finish. Det er jo veldig enkelt å skru av både toppen og fasepluggen. Lakkering / eloksering / forkromming bør være piece of cake?
    Ser tom for meg å få dreid en ring/flens rundt sånn at det ser skikkelig lekkert ut?

    Innspill?
    nå må du roe´n ::)jeg har som nevnt i PM kjøpt en løs hornfront til 2405/077 som jeg tenkte ha som mal for å få frest nye horn
    da vi målte frekvensen på 2405 hos Grelv la vi merke til en rar peak som ikke var mulig å eq bort
    jeg hadde tidligere ved nærmere inspeksjon av 2405 hornet lagt merke til at det var laget av 2 sammenlimte deler, der passformen ikke var den beste og det er en ujevn overgang melllom de 2 delene
    dette er jeg rimelig sikker på er kilden til ulinjariteten
    derav kjøpet av løst horn og tanken på å få cncfrest nytt, enten i metall, acryl eller kanskje tre?
    venter egentlig bare på å få hornet fra USA
    interesserte kan melde seg når aktuell tråd blir igangsatt
    mvh
    Leif
    Jeg glemte at vi snakket om det i går :p Teflonhukommelse ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du får svelge noen av de fantastiske lim-produktene du løper rundt og prakker på folk ;D
    foreslo for Grelv at vi prøver oss litt frem med plastelina i sammenføyningen mellom de to horndelene i 2405/077 for å se hva som skjer før vi legger noe penger i det...
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    butylbånd er formbart og demonterbart
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dimensjoner?
    sprekken er bare max en mm, men tror den er kritisk i den posisjonen på de frekvensene over 10-12 K
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hva er 2405 hornet egentlig. Et løst horn man monterer på 2405 eller en del av 2405?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    HEL skrev:
    Dette var da billig?? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32092279
    3000 for 4 stk 2226
    Jeg betalte 3500 for et par??
    du MÅ lære deg og lese hele teksten
    trodde dere hadde greie på akkurat det? ::)

    3K stykk! han er helt fjern på prisene!

    "hornet " på 2405 er fronten på selve enheten som omslutter linsa
    så sitter det en faseplugg/linse i midten som er sort alu på 2405 og transparent acryl på 077

    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn