Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå tror jeg han har noen Aurasound subber. Han prøvde noen 15" eller 18" subber fra Elemental designs også tror jeg, men han har hatt litt trøbbel med rommet.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spennende element det TD18+

    Jeg ser at AE selv foreslår AV15H eller X hver gang noen spør om bruke TD18+ som (sub)woofer. Større slaglengde og tar mer effekt --> går vistnok dypere, men likevel... 8)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    For noen suber siden hadde jeg faktisk tenkt å kjøpe AV15H men kom aldri så langt da andre ting dukket opp. 2245H er kjempebra element det, største minus er at de krever så stor kasse. Men etter jeg fikk Aurasound så har jeg ikke hatt noe ønske om å bytte sub igjen, er rett og slett godt fornøyd. De spiller bedre enn noe annet jeg har hatt og det til tross for svært liten kasse. Andre som har prøvd samme element sier det spiller bedre enn W1500H/SUB1500 som sies å være beste subelement fra JBL, så da er jeg kanskje på rett spor med de :)

    Når jeg kjøpt 4673 systema hadde jeg tenkt å modde 2445 med 2452SL membran, men innsåg fort min begrensning og gav opp hele greia, ble for dyrt og tidkrevende å få til ett bra system og på toppen så hadde det så ufattelig liten WAF :) Får heller vente til MATSJ selger noen av sine kasser med samme topp som TIMC men med LE14-3 basser.

    Måtte se (igjen) klippet fra Neby samlingen som var i Tingenes Tilstand, men ingen tegn til noen S/M9500 der, "kun" 9800 og Everst I og II :( Er foresten snakk om en tur dit iløpet av våren, tror jeg må ta 40 mils turen over fjellet dersom det blir noe av!

    Her er foresten S9500 dersom noen ikke vet hva det er og begynte å lure :)

     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Elller... kanskje tok jeg feil? Hva er det som står i hjørnet her da???

     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Og når vi først er igang med Neby... nå fannt jeg også ett videkoklipp fra museumet som jeg ikke har sett før :)

    [video]L4a2_N7aQuU[/video]
     
    T

    timc

    Gjest
    baldrick skrev:
    Elller... kanskje tok jeg feil? Hva er det som står i hjørnet her da???


    Hehe. Er ett sett S9500 det. Du får høre om du kan lease dem ;)

    Det bildet viser også noen kjekke Marantz rørblokker jeg kunne tenkt meg. Synd de koster flere millioner, og bare ble laget i noen få eksemplarer.


    -Tim
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke akkurat mangel på godbiter på dette bildet :)
     
    T

    timc

    Gjest
    Museumett til Neby er omtrent som en stor godtepose for sånne som oss.

    Det flotteste han har er mine øyne ett strøkent sett med Hartsfield. Selv synes han at Paragon er kronjuvelen, men den høyttaleren har jeg egentlig ikke helt fått taket på selv.

    Synes også det paret med McIntosh forsterkere som inngikk i "Wall of sound" er barske.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ja det blir en opplevelse å oppleve museumet dersom det blir noe av :)

    Paragon er vell den virkelige klassikkeren og den mest berømte høyttalerne, er nok derfor den henger så høyt hos mange. Men flere av de som har opplevd den sier myten om den er bedre enn selve lyden, det er mer ett samleobjekt pga design og skjeldenheten enn en fantastisk høyttaler selv om den nok spiller relativt bra også.

    Er nok liten tvil om at Everst II er den beste høyttalerne i samlingen, men om den på sikt vil få samme kultstatus som Paragon og Hartsfield tviler jeg faktisk på, selv om den koster skjorta så er det likevell såpass mange av den rundt om i verden. M/S9500 derimot er såpass skjelden at den allerede idag omtrent er umulig å få tak i, selv om S9800 nok er en bedre høyttaler så er S9500 mer verdt pga den er så skjelden. (ikke uten grunn at det ene norske paret ble solgt til USA!) Appropos skjelden... i USA ligger der nå til salgs to par (!) med strøkne jbl 4355, det er ikke hverdagskost!

    Hvordan går det med prosjektet ditt Tim?
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Til dere JBL-kara;

    Dersom man har tilgang til digital XO-muligheter og CNC slik at diskant/mellomtonehorn kan lages nøyaktig etter tegning - er det mulig å tilnærmet klone eksempelvis de hornene som står i Everest?

    (Med andre ord - er elementene tilgjengelige og kan man finne på nettet eller regne seg frem til ønsket kurve på hornet?)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Driver til akkurat Everest er ikke tilgjengelig på det åpne markedet desverre, der er noen ytterst få som har komt ut men de er normalt sett ikke å oppdrvie... Men til de mindre høyttalerne (f.eks. K2 og Array) er dette fullt muilg, er vell det som bl.a. Tim har gjort, lagd trekopier av horna til S9800:

     
    T

    timc

    Gjest
    Originalelementet er nært umulig å få tak i. 476Be og 476Mg blir bare solgt som reservedeler, og koster en liten formue. ca $7000 for ett par 476Be.

    Alternativet du har er å kjøpe en 2446H og bytte ut titanmembranen med Truextent sine nye Be membraner. Da får du en fattigmans 476Be. Truextent er en underavdeling av Brush Wellman som leverer de originale Be membranene til JBL. Samlet pris på 2446H og Be membran er rundt $950 pr. stk.

    Du kan eventuelt satse på 9800 eller Array hornet som er relativt enkelt å finne tegninger på. Da vil 2435HPL eller 2431H være de naturlige valgene av drivere. 2435HPL er overlegen, men mye mer kostbar. 2235HPL er en 435Be uten aquaplas coating. 2431H er en 435Al som sitter i Array 1400.

    2435HPL har listepris på $1400, mens 2431 har listepris på rundt $400 dersom jeg husker rett.


    Dersom du har tilgang til CNC er det fullt mulig å lage seg det hornet du måtte ønske. Jan Daugaard i Danmark har holdt på med dette. Vet ikke om han kom i mål.

    Artec-France har ett horn som bør være greit å få til. Ser bra ut også. TAD profil tror jeg.

    http://www.artec-france.com/etudes.php?lang=en&system=compact&item=pavillon


    Håper dette hjalp litt. Bare å spørre mer.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    timc skrev:
    Da vil 2235HPL eller 2431H være de naturlige valgene av drivere. 2235 er dog overlegen, men mye mer kostbar. 2235HPL er en 435Be uten aquaplas coating. 2431H er en 435Al som sitter i Array 1400.
    Du mener sikkert 2435HPL?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Yggdrasill på AVforum har faktisk fått tak i et par 476Be :eek:
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Han kjøpte sikkert de som var til salgs på "JBL forumet", han ene brukeren der har kontakter langt inne i hjerte av JBL (kjenner vell Greg Timbers personlig) og har hatt endel lekkerbisker for salg, var vell derfra 1200FE kom fra også?

    Men visste ikke at Yggdrasill hadde kjøpt de, men jeg vet han har mye annet spennende JBL liggende også.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Joda, han nevnte det her om dagen at de var kommet hjem :) Vet ikke om han har kjøpt 1200FE der. Han har iallefall spennende ting på gang. Lurer på om han driver med en 3-veis konstruksjon om dagen.
     
    T

    timc

    Gjest
    Du har rett når det gjelder 1200Fe bassene Baldrick.

    Har også en som kan skaffe TAD TL-1601A/B om jeg ønsker ;D

    Så 476'ene havnet i Norge!....Hadde jeg bare hatt mye penger..........

    Tror det er ett av 3par som har kommet på "avveier"

    Edit: Så han har fått seg 1200Fe basser også? Heldig fyr.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg vet om ett par med 1603 som muligens er til salgs fortsatt dersom det skulle være av interesse, er ikke helt inne på TAD så vet ikke hva som er forsjkell på 1601 og 1603
     
    T

    timc

    Gjest
    1603 er Ferritutgaven av 1601B, som igjen er en "high power" utgave av 1601a.

    Aller tre har nesten identiske parametere.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som kjøpte XPL200ene som var til salgs på finn.no? Tror det kun er 2. gang jeg ser slike til salgs i Norge og jeg hadde egentlig litt lyst på de selv men de var solgt nå
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Fant disse utrolig vakre horna på bayen, og regner med at de kan få en liten plass i denne tråden.



    Used with the JBL 375 drivers
     

    Vedlegg

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Smålekre horn, koster nok en krone eller to de :)

    Jeg har fått tilbud om å kjøpe ett JBL PA oppsett, blir nok sannsynligvis for dyrt men tenkte å spør litt likevell siden det innholder element jeg tror kunne vært artig... Noen som har erfaring med JBL 2451H, 2227H og 2243H til hifi bruk? Tror jo egentlig de burde vært godt egnet alle sammen men finner ikke så mange som bruker akkurat de elementa så derfor jeg tenkte å spør.
     
    T

    timc

    Gjest
    The 2243H uses the 2242H basket and has a foam surround.

    Fs = 30 Hz
    Qms = 5
    Vas = 338.1 liters
    Cms = 0.155 mm/N
    Mms = 0.182 kg
    Rms = 6.854 mohms
    Xmax = 5 mm
    Xmech = 10 mm
    P-Dia = 397.4 mm
    Sd = 0.124 sq.m
    P-Vd = 620.1 cu.cm
    Qes = 0.2
    Re = 5.2 ohms
    Le = 1.4 mH
    Z = 6.24 ohms
    BL = 30.2 N/A
    Pe = 700 watts
    Qts = 0.19
    no = 4.401 %
    1-W SPL = 98.58 dB
    2.83-V SPL = 100.5 dB


    Syyyyk BL
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de trehornene var fine men de hadde passert 2K sist jeg så og det finnes ingen opplysninger om frekvens elelr noe om de,så jeg synes dey ville vært tryggere å kjøpe CH sine
    mvh
    Leif
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderer og kjøpe Jbl Array 1400, men ser nå et sett Jbl Project K2-S5500 høyttalere for salg her på forumet.
    Er det noen som har hørt begge disse og kan si sin mening om de?
    Hvilken av de spiller best?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Uten noen egen erfaring med 5500 vil jeg tippe Array 1400 spiller bedre grunnet bedre og mer moderne drivere enn hva K2ene har, itillegg har jeg alltid stilt meg noe spørrende til den relativt lave plasseringa av horna på X500 høyttalerne.

    Vil tippe det er noe mer trøkk i K2ene men sånn på det jevne så tror jeg Array 1400 er en bedre høyttaler rent lydmessig.

    På den andre siden er K2en en langt mer påkostet og eksklusiv høyttaler så vektlegger en estitikk og slikt mener jeg K2en er langt forran Array på de punktene :) K2ene er grislekre mens Array.... tja...

    MEN, prisen på K2ene som er til salgs er begynt å bli veldig bra, så personlig hadde jeg kjøpt K2ene og evt vurdert å kjøpt nye beryllium membran til mellomtone/diskantdriveren.
     
    T

    timc

    Gjest
    Helt enig med Baldrick.

    K2'ene har nok en bedre bass, men ligger noe bak på diskanten. Med en berylliummembran og litt modding i delefilteret tror jeg det kan blir ekstremt bra.


    -Tim
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Hvordan er K2s5500 å drive i forhold til array1400?
     
    T

    timc

    Gjest
    Mye det samme vil jeg tro.

    Men vil ANNTA at det er litt kraftigere returstrøm fra S5500.


    -Tim
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Hei, hvordan er det for en Mcintosh Mc275 å drive Array 800 kontra TL260?

    Har TL260 selv, men har ikke mulighet å teste Array 800 hjemme. Skulle vel være en lettere last selv om følsomheten er noen db høyere på 260?
    Lure på å gå over til Array 800 og heller supplere med sub etterhvert....?


    Mvh K.V.S
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Har bare hørt array 800 med 2stk mc275. Hørtes meget bra ut. Hvordan det høres ut med en har jeg ikke noe mening om. Står et par 800(sist jeg så) tilsalgs på avforum.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.130
    Antall liker
    2.629
    Torget vurderinger
    16
    timc skrev:
    Helt enig med Baldrick.

    K2'ene har nok en bedre bass, men ligger noe bak på diskanten. Med en berylliummembran og litt modding i delefilteret tror jeg det kan blir ekstremt bra.


    -Tim
    Dette er sikkert riktig men jeg ville valgt K2 'in a heartbeat'. K2 er nok litt mindre raffinert oppover men har garantert mer slam og moro. Musikken spretter ut av disse høyttalerne slik man etter min mening kun opplever med horn i kombinasjon med store membran. K2 S5500 er en av de meget får høyttalerne i betalbar klasse jeg kunne levd lykkelig med. Finishen er topp og høyttalerne er allerede en klassiker.
    For en 5-6 år siden hadde jeg et par K2 S5500 på hånda og hadde jeg hatt eget lytterom på den tiden hadde de stått der den dag i dag. Kona mente imidlertid at høyttalere på størrelse med kjøleskap ikke var noe vi hadde behov for i stua :(
     
    T

    timc

    Gjest
    K.V.S skrev:
    Hei, hvordan er det for en Mcintosh Mc275 å drive Array 800 kontra TL260?

    Har TL260 selv, men har ikke mulighet å teste Array 800 hjemme. Skulle vel være en lettere last selv om følsomheten er noen db høyere på 260?
    Lure på å gå over til Array 800 og heller supplere med sub etterhvert....?


    Mvh K.V.S
    Array 800 vil ikke ha like massiv lyd som TL260, men oppløsning, presisjon, holografi og egentlig alt annet er i en helt egen klasse.


    -Tim
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Takk for svar, folkens, tanken er at array 800 i kombinasjon med sub (Velodyne DD) skal spille ringer rundt 260ene, og at Mc275 kan beholdes til å drive array 800ene.... ;D


    Mvh K.V.S
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Der tror jeg du har en killer kombo langt over det TL260 presterer!
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    K.V.S skrev:
    Takk for svar, folkens, tanken er at array 800 i kombinasjon med sub (Velodyne DD) skal spille ringer rundt 260ene, og at Mc275 kan beholdes til å drive array 800ene.... ;D
    Det er egentlig ett lignende oppsett jeg kunne tenkt meg i stua, er heller ikke i tvil om at det blir en meget bra kombinasjon!
     

    gubben

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Hvor kjøper dere drivere og basselementer ? Har sjekket litt rundt, men med dårlig resultat.
    Ser at Us speaker parts har litt, men alt av basser er utgått ?

    Har et 2 veis prosjekt på gang med Beyma deler , men kunne vært gøy å sjekke litt annen innmat også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn