Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    1
    Her er det hva vitenskapen har sett av hva støystrømmer påvirker og ikke dine alternative forklaringer som betyr noe i denne sammenheng.
    Har jobbet nok med printere og kopimaskiner til å vite at det er problemer med det, masse problemer også. Ingen av de problemene er strømrelatert! Mekaniske problemer og firmware problemer, svært få av de kan til og med nettverket av sitt eget produkt og da er de basert på å være nettverks skrivere. Man trenger ikke vitenskap for å vite at det er elendige produkter, og det er produkter absolutt ingen ønsker å jobbe med. Det er problem barnet man bare får tildelt som junior da ingen andre tar seg av det.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har jobbet nok med printere og kopimaskiner til å vite at det er problemer med det, masse problemer også. Ingen av de problemene er strømrelatert! Mekaniske problemer og firmware problemer, svært få av de kan til og med nettverket av sitt eget produkt og da er de basert på å være nettverks skrivere. Man trenger ikke vitenskap for å vite at det er elendige produkter, og det er produkter absolutt ingen ønsker å jobbe med. Det er problem barnet man bare får tildelt som junior da ingen andre tar seg av det.

    Vel, da kan du sikkert ta dette opp med professorene i Luleå som sier at supraharmonics påvirker kvaliteten på kopier, faktisk hele miljøet som forsker på betydningen av denne støyen. Du har sikkert ryggrad og kunnskapen til å fortelle de at de de kommer opp med er BS. Like ens medisinsk og Lab utstyr og forklarer hvorfor de tar feil.
    Ble forøvrig litt nysgjerrig på ett av innleggene til @larsmartin der han henviste til en sak fra rockheim ogg stilte noen spørsmål til dette firmaet.
    Svar kom, og det var klipp og lim fra pqa.no som jeg har brukt her tidligere som omhandlet supraharmonics og en fil som sa det samme, samt en fil fra Siemens som også omhandlet det samme. Skulle jeg be han skrive noe istedenfor å drive med klipp og lim🙄?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hadde jeg kun hatt erfaring med situasjonen slik den har vært de siste årene kunne jeg sikkert også sagt det samme som deg.
    Og her nytter det ikke å vise til måling med utstyr som ikke klarer å måle hva dette dreier seg om.
    Hva kreves av sånt måleutstyr mener du?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hva kreves av sånt måleutstyr mener du?
    Med en slik måling du viste ville det muligens vært greit å lurt på om at ett så lavt støy gulv i området 2 - 150khz helt uten noen former for topper kan være riktig.
    I tillegg var verdiene for THD og enkelt harmoniske langt over forskrift.
    Normalt ville dette gitt varmgang og andre problemer for tilsluttede laster.

    Eget avsnitt ang målinger av området supraharmonics i linken

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det jeg har målt med overgår forskriften, som sier samplerate på 32 kHz. Men det sies ikke noe om bitbredde og/eller dynamikkområde.

    Lengre ned der så sies det litt om området opp til 150 kHz. Det er litt av en utfordring, da det vil kreve en ADC med samplerate på minst 300 kHz. Da må man ha spesialisert utstyr, som de færreste har tilgang på.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.142
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ok? Litt forklaring takk.
    Kanskje min feil..... overså "f.eks.".
    Mener stadig, at det er tull.
    Stax utviklede deres store Kl. A. til netopp tungtdrevne magnestat-høyttalere.
    Prøvde kortvarigt et par 1200AS2 på mine 3.6R. Det blev fort noe øretrettende.Tilbake til mine
    A-A/B. Alle i den lille flokk, som pleier å høre musik sammen var 100% enige.
    Går ut fra at LarsMartin mente Kl.D., da han nevnte Hypex. Derfor mit skriv.
    Tror det, som imponerer folk mest, er de mange watt for små penger. Her er det absolutt "No Go"
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg har målt med overgår forskriften, som sier samplerate på 32 kHz. Men det sies ikke noe om bitbredde og/eller dynamikkområde.

    Lengre ned der så sies det litt om området opp til 150 kHz. Det er litt av en utfordring, da det vil kreve en ADC med samplerate på minst 300 kHz. Da må man ha spesialisert utstyr, som de færreste har tilgang på.
    Og allikevel står du på ditt, dette kan du.

    Det første den nye saksbehandleren til netteier kjøpt inn den gang var det samme Hioki apparatet som Sarah Rønnberg bruker i sin forskning. I ettertid har han også godt til innkjøp av en haug med elspec og plassert rundt om kring i nettet deres. Som han sa "vi har ikke peiling på hvordan situasjonen ang støy er i nettet vårt".
    Foruten netteiers mann hyret NVE inn Helge Seljesth hos SINTEF som nøytral tredjepart.
    I bakgrunnen fulgte Kirkeby hos pqa. No med i bakgrunnen. Han jobbet dengang hos SINTEF. Han er nå sluttet i pqa og holder på med vindkraft. Så jeg mener at svar på spørsmål jeg har stilt til dette miljøet ligger rimelig høyt hva kunnskap og erfaring angår.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, jeg kan å måle opp til 20 kHz... Men det stopper der. Frekvensmessig.

    Dog har jeg et 2 MHz oscilloskop jeg kan bruke.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg kan å måle opp til 20 kHz... Men det stopper der. Frekvensmessig.

    Dog har jeg et 2 MHz oscilloskop jeg kan bruke.

    Målingene av strømrenseren og nettet som denne "amir" har tatt og som går som en farsott her på sentralen er like ubrukelig som din.
    Når han latterliggjør virkningen i området under 500hz som måle apparatet hans klarer og påpeker at støydempingen er nærmest lik null, vel da viser det hvilket nivå og forstand han har på dette.
    Et slikt filter er aldri tiltenkt å redusere de lavere harmoniske men støy fra 100khz og opp i MHz området.
    Ganske imponerende å ha tiltro til en mann med slik kunnskap på dette fagfeltet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmm... skulle ikke denne PS Audio boksen regenerere da? Den skal isolere seg fra det som skjer på nettsida, og produsere en ny ren 50 Hz. Den er ikke et filter.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hmm... skulle ikke denne PS Audio boksen regenerere da? Den skal isolere seg fra det som skjer på nettsida, og produsere en ny ren 50 Hz. Den er ikke et filter.
    Jepp, det stemmer ang denne tråden som omhandler regeneratoren. Jeg referer til til en annen video fra amir der han testet ett filter.
    Når det gjelder regeneratoren og redusert utgangseffekt. Vel, vi fikk ett fall på ca 4dB når stereoen ble matet direkte fra 63A inntaksikring, der måling av spenninskvalitet skal foretas iht Fol.
    Vil tro at dette er noe av det samme som skjer med elektronikken "amir" måler på regeneratoren. Årsak? Vet ikke, men redusert støygulv inn gir redusert støygulv for elektronikken, i hvertfall fall for alle oss feilkonstuert elektronikk. Som sagt tidligere, tror ikke stereoen klarer å få en 800 kva trafo til å knele. Her er spenningen uforandret uansett tid på døgnet eller årstid. Kun noen få volt ned. Så foruten det kjedsommelige "defekt og feilkonstuert elektronikk" er nok årsaken en helt annen.
    Så er det på tide å dra i gang motorsagen🙂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    1
    Og allikevel står du på ditt, dette kan du.

    Det første den nye saksbehandleren til netteier kjøpt inn den gang var det samme Hioki apparatet som Sarah Rønnberg bruker i sin forskning. I ettertid har han også godt til innkjøp av en haug med elspec og plassert rundt om kring i nettet deres. Som han sa "vi har ikke peiling på hvordan situasjonen ang støy er i nettet vårt".
    Foruten netteiers mann hyret NVE inn Helge Seljesth hos SINTEF som nøytral tredjepart.
    I bakgrunnen fulgte Kirkeby hos pqa. No med i bakgrunnen. Han jobbet dengang hos SINTEF. Han er nå sluttet i pqa og holder på med vindkraft. Så jeg mener at svar på spørsmål jeg har stilt til dette miljøet ligger rimelig høyt hva kunnskap og erfaring angår.
    Igjen, kun målinger på primær og AC siden. Hadde de hatt noen målinger på sekundær siden på DC så har det kanskje vært av større interesse..

    Dessuten så generer ikke smps så mye støy på primær siden som mange skal ha det til, jeg har sett målinger i lukkede miljø av utstyr i drift og det er begrenset med hva som dukker opp av andre frekvenser enn 50Hz. Man får såklart noe harmoniske av grunnfrekvens, men om man kjenner hvordan bølgelengder oppfører seg så er dette helt naturlig og vanskelig å få gjort noe med 100% (en stor bølge lager flere små, i korte trekk). Disse målingene dekker godt opp i MHz området, rommene er laget spesielt for dette formålet for å avdekke spesielt luftbåren støy på elektronikk. Uskjermede strøm og nettverkskabler er et mindre problem enn mange tror (vanlige kabler som følger med i esken til produktet).
    Veggvorter derimot er generelt et problem her, og målingene er grisete pga. Utrolig mye støy. Printere er også generelt ganske støyete på elektronikken, men her kommer man ikke bort fra steppemotorer/mekanikk som styres av elektronikk.
    Alle elmotorer lager støy under drift.

    Denne totalen av målingsutstyr er ikke noe forsknings miljøene du nevner nødvendigvis har tilgang til.
    Du nevner Hioki, men dette er bare en konkurrent til Fluke også har de mer oscilloskop av valg. Hendige og fine apperater som ikke koster all verden egentlig. 100K NOK, er ikke dyrt når det gjelder utstyr til å måle på elektronikk (det er der toppmodellen til Hioki ligger). En brukbar Fluke jeg har brukt mye koster fort det samme, en bedre modell finnes også med flere funksjoner man ikke trenger, og den koster 250K. Slikt utstyr sparer man fort inn ila et år med endel feilsøking basert på utgifter på lønn i timer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo synd å påstå at apparatet som testes i den videoen imponerer...5V spenningsfall ved 3A strømtrekk på 120V er faktisk ekstremt dårlig regulering, men det er vel muligens også sannheten, - det er ingen regulering. Dette vil nødvendigvis gi kraftig modulasjon av forsyningsspenningen i effektforsterkere uten regulert strømforsyning... At man så påstår at -"jada, -det er helt riktig"- dette passer best til preamps og annet hvor man faktisk har gode regulatorer, blir rett og slett bare tullprat.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om vi tenker det kommer støy utenfor det hørbare området inn i elektronikken, er det enighet det kan påvirke? Eller er det kun støy innenfor det hørbare området som har betydning?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ingen tvil om at høyfrekvent støy kan være en utfordring, men slikt kommer gjerne inn andre veier enn via strømkabelen....
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ingen tvil om at høyfrekvent støy kan være en utfordring, men slikt kommer gjerne inn andre veier enn via strømkabelen....
    Så støydempertrafo(god på fjerne høyfrekvent), fibernettverk, skjermet kabler kan ha hensikt? Vet det er endel høyfrekvent støy i strømnettet her, men blir det mstoppet 100% av strømforsyning uansett?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Så støydempertrafo(god på fjerne høyfrekvent), fibernettverk, skjermet kabler kan ha hensikt? Vet det er endel høyfrekvent støy i strømnettet her, men blir det mstoppet 100% av strømforsyning uansett?
    Støyfiltre og sånt på lysnettet har ingen effekt hvis støyen er elektromagnestisk (dvs EMI, RFI), som jo er typisk måte høyfrekvent støy oppstår. Slik støy kommer aldri inn via strømnettet.

    Man må løse problemet ved støykilden, hvis mulig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En Tesla Powerwall burde egentlig løse hele "problemet", og da for hele huset. Prisen er ikke så høy heller faktisk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    3600W er litt lite for et helt hus. Bør vel opp i 10-15 kW minst.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jo, men for de helt paranoide bør man ikke slippe noen "forurenset" strøm inn i huset i det hele tatt. Tenk om det smitter over fra brødristeren til RIAA-trinnet...

    Selv "ymir" bør innrømme at å kjøre alt fra en inverter må være optimalt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Så hva anbefales av ekspertene til en HIFI strømnoob som ikke får roa nærvene
    Ett batteri til 40k
    Eller en Skikkelig Torus ca 75K
    :D
    Ingenting er ikke noe svar for nevroser :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Støyfiltre og sånt på lysnettet har ingen effekt hvis støyen er elektromagnestisk (dvs EMI, RFI), som jo er typisk måte høyfrekvent støy oppstår. Slik støy kommer aldri inn via strømnettet.

    Man må løse problemet ved støykilden, hvis mulig.
    Det kommer fra strømnettet og leverandøren har ingen krav over 2500hz
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.671
    Torget vurderinger
    1
    Leverer ikke batteri strøm treigt i forhold til direkte i veggen?
    50Hz er treigere enn det meste.. Batteri i form av UPS til datarom (eller bygg for den del) har gjerne ganske mange KWh og kan levere strøm til huset ditt i ganske mange timer uten avbrudd.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Men, men... Det er jo ikke hifi, kommer jo ikke fra noen "anerkjent hifi produsent". :eek: Da vil det jo ikke fungere på lydbølger vel!?
    Dersom det står "Stromtank" på dingsen og den er lansert med masse High-end babbel og en mildt sagt heftig pris så er det vel greit?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn