Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat det jeg opplevde med isovolt, som om bassen treffer lytteposisjon bedre..

    En fyr som kjøpte fanthom basserne mine fikk brum i de, han kjøpte isovolt av praktiske grunn(slippe støy i kinoen) han fikk sjokk at lyden og opplevdes som bedre..
    Jøss, den er nå arkivert. Samler på unike utsagn for å gjenbruke og så sole meg i glansen av andres vidd. SOM OM BASSEN TREFFER LYTTEPOSISJONEN BEDRE.

    Har dette noe med astrallegemer å gjøre? Justering av fase/tid for integrasjon av sub til høyttaler? Spennende. Eller, egentlig ikke.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    2
    Og hovedårsaken til det er høyst sannsynlig kildeimpedansen din sett i forhold til de andre kursene. Det er ikke alltid like gunstig med det ideelle, som er lavest mulig kildeimpedans.
    0.2 ohm på 230V til anlegget har jeg . ikke målt alle kursene.
    Vet ikke om dette er mye eller lite, spenningen varierer over tid
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er vel omvendt? Om du hører forskjell så er det noe galt med anlegget.

    Ja, powersupplyet er en helt avgjørende komponent i et design. Og gjort riktig skal du ikke høre noen forskjell med og uten blockers, filtre og fanden vet.

    Det er jo et festlig scenario, Ge$$r T@mm$$vik har solgt deg sin siste forsterkerdarling. Mmmmmm så digg det låter. Så får du beskjed om at det egentlig ikke låter så bra. Du har jo ikke kjøpt strømkabeel i titusenkroners klassen. Så da gjør du det. Mmmm så bra det låter. Så får du beskjed om at det egentlig låter dritt. Du trenger strømrens..... Og sånn går dagene. For om et år eller to så er jo selvfølgelig forsterkeren din ikke fullt så fantastisk. Det er en ny darling in town. Klovn
    Hva spiller du på da som ikke har blitt lurt?
    Naturlyd.🤔 Du flyr kanskje i skogen å joiker selv?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Tja, brukte studielånet på trønderens egne, hvite Dynacell og Doxa 06 to chassis preamp i sin tid. Kom selv veldig godt ut av dealingen med mannen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tja, brukte studielånet på trønderens egne, hvite Dynacell og Doxa 06 to chassis preamp i sin tid. Kom selv veldig godt ut av dealingen med mannen.
    Husker jeg var på horten messa for noen år siden da doxa hadde stand. Samme mann laget høyttalerne, kan det stemme? Kanskje et samarbeide, men alt var norskt mener jeg. En eldre kar som stod bak merke var så brå sikker på at dette var så fantastisk selvom ikke så mange var enig. Men er du og han enig er det bra!
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Husker jeg var på horten messa for noen år siden da doxa hadde stand. Samme mann laget høyttalerne, kan det stemme? Kanskje et samarbeide, men alt var norskt mener jeg. En eldre kar som stod bak merke var så brå sikker på at dette var så fantastisk selvom ikke så mange var enig. Men er du og han enig er det bra!
    Nja, dette var for 33 år siden (WTF?) da hørte jeg også forskjell på kabler. Har vokst fra det problemet.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Det virker som om det er to leire her. Men kan vi være enig om at det optimale hadde vært at all hifi-apparatus hadde optimale strømforsyninger slik at man ikke trengte å legge til filtrering som strengt tatt er jobben til strømforsyningen?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Men kan vi være enig om at det optimale hadde vært at all hifi-apparatus hadde optimale strømforsyninger slik at man ikke trengte å legge til filtrering som strengt tatt er jobben til strømforsyningen?
    Nei, alle produkter er allerede optimalisert fra produsent. Derfor designes og produseres produkter med forskjellige kalkyler. Det er NERDINGEN i Hi-Fi-folket som bør sees på som det det FAKTISK er......SYNSING - og KUN synsing. Den andre gruppen har akseptert betegnelsen DIY og det er det ingen som sliter med å forstå.... :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Blir litt som at setevarmen i bilen ble kjappere og varmere hvis man fyller opp tanken med 98 oktan i stede for 95 oktan.
    Jeg har elbil ..... Må man være påpasselig og lade den med renest mulig strøm? Vil tro den går best da?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Jeg har elbil ..... Må man være påpasselig og lade den med renest mulig strøm? Vil tro den går best da?
    Tesla må ha minst en leder med tesla-coil i ladekabelen for å yte best. Ikke prøvd selv, bare sett i det i en reklame på FaceTube.
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Jeg har selv en P12 i mitt oppsett. Jobber forøvrig turnus slik at jeg har lytte perioder går over hele døgnet. Det slo meg hvor mye mer ro det var å lytte på kveld/natt i ukedager opp mot feks "middagstid" og helger. Jeg ønsket også å beskytte komponentene mine mot overharmoniske strømmer i tillegg til grovvern i sikringsskap. Har dedikert 16A/6kvadrat til stereo med eget jordspyd og utjevning . Vi er ca 16 abonnenter på samme trafo. Jeg bor ca 40m fra trafo.

    Min erfaring på mine ører er at dette gir ett roligere lydbilde uten at det går på bekostning av dynamikk! Nå skal det sies at jeg ikke hører på øredøvende nivåer men typisk slik at man må heve stemmen til hverandre for å kommunisere. Registrerer denne dårlige omtalen av P12, men kan legge til at jeg sover godt om nettene. En ting jeg må innrømme jeg ikke hører forskjell på er stømkabler til regeneratoren..... Mulig det er min industrihørsel som spiller inn:)

    En annen ting jeg vil legge til er at det faktisk er forskjell på 120V og 230V som vi har stikken her hos oss.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En sånn regenerator, den konverterer nettspenningen til DC, for så å generere ny AC ikke sant? Så vi får AC -> DC -> AC.
    Nå er det slik at en forforsterker, DAC, effektforsterker, streamer eller hva som helst går på DC. Så dermed konverteres AC tilbake igjen til DC.
    Da får vi:
    AC - > DC -> AC -> DC

    Dette er eksakt det samme som skjer i en Switch Mode Power Supply (SMPS).
    Den tar AC inn, konverterer det til DC, lager AC (med høy frekvens) som så likerettes til DC. Ergo eksakt det samme som over altså.

    Valget burde være enkelt...
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel få tall som sitter på nok kunnskap til å forstå.
    Nei, det er ikke det. Det er et fåtall som tror det finnes noen som skjønner noe som ikke vitenskapen skjønner.
    Det er så enkelt som at noen finner opp problemer som ikke eksisterer og så skal finne en løsning på det!!
    Det mest utrolige er at det ikke finnes noen blindtester på virkning av hverken strømrens, strømgenerator eller kabler.
    Hvorfor det?
    Fordi det er tull!
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har selv en P12 i mitt oppsett. Jobber forøvrig turnus slik at jeg har lytte perioder går over hele døgnet. Det slo meg hvor mye mer ro det var å lytte på kveld/natt i ukedager opp mot feks "middagstid" og helger. Jeg ønsket også å beskytte komponentene mine mot overharmoniske strømmer i tillegg til grovvern i sikringsskap. Har dedikert 16A/6kvadrat til stereo med eget jordspyd og utjevning . Vi er ca 16 abonnenter på samme trafo. Jeg bor ca 40m fra trafo.

    Min erfaring på mine ører er at dette gir ett roligere lydbilde uten at det går på bekostning av dynamikk! Nå skal det sies at jeg ikke hører på øredøvende nivåer men typisk slik at man må heve stemmen til hverandre for å kommunisere. Registrerer denne dårlige omtalen av P12, men kan legge til at jeg sover godt om nettene. En ting jeg må innrømme jeg ikke hører forskjell på er stømkabler til regeneratoren..... Mulig det er min industrihørsel som spiller inn:)

    En annen ting jeg vil legge til er at det faktisk er forskjell på 120V og 230V som vi har stikken her hos oss.
    Gjør deg selv en tjeneste. Få hjelp av en du kjenner og gjør blindtest.
    Da skjønner du dette er tull.
    Hvis du består blindtest og beviser du hører forskjell ventes det berømmelse m.m ;)
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Gjør deg selv en tjeneste. Få hjelp av en du kjenner og gjør blindtest.
    Da skjønner du dette er tull.
    Hvis du består blindtest og beviser du hører forskjell ventes det berømmelse m.m ;)
    Har du kjørt blindtest av P12? Har du erfaring med ett slikt produkt dvs levd med ett over tid? Jeg har selvfølgelig lyttet både med og uten i alle tenkelige konfigurasjoner. Nå har ikke jeg tenkt å gjøre meg selv noen tjenester med det første, men det er uansett betryggende å vite at alle komponenter er beskyttet mot feks lynnedslag og denslags. Det var de ikke sist, og det er nok ikke dine heller😉
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    4
    En sånn regenerator, den konverterer nettspenningen til DC, for så å generere ny AC ikke sant? Så vi får AC -> DC -> AC.
    Nå er det slik at en forforsterker, DAC, effektforsterker, streamer eller hva som helst går på DC. Så dermed konverteres AC tilbake igjen til DC.
    Da får vi:
    AC - > DC -> AC -> DC

    Dette er eksakt det samme som skjer i en Switch Mode Power Supply (SMPS).
    Den tar AC inn, konverterer det til DC, lager AC (med høy frekvens) som så likerettes til DC. Ergo eksakt det samme som over altså.

    Valget burde være enkelt...
    hvilke anbefaler du med schuko og som er støyfrie? Har googlet en del men ikke lette å finne
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    En strømforsyning kan pr definisjon ikke være støyfri. Strømforbruk er i prinsippet det samme som støy på nettet, og om den er støyfri betyr det at den ikke evner å levere energi til selve produktet. Det går an å shuntregulere strømforsyningen, men seriøse strømforsyninger trenger ikke dette. Vi klarer i dag å serieregulere så godt at det ikke er noe tema.

    Ellers snakkes det jo en del om strømforsyningers egenstøy, og det kan være en utfordring. Dette er et stort problem på tradisjonelle strømforsyninger med transformator, likeretter og kondensatorer. Der har man betydelige støypulser fra likeretterne siden både frekvensen og spenningen er så lav. I tillegg har vi selve støyfeltet rundt trafoen som også ligger i det hørbare området. Man skal uansett passe seg litt, for dette støyfeltet vil også være noe man ser som en ekvivalent til strømforbruket og dermed også reguleringen.

    Det verste er når man ser tradisjonelle strømforsyninger, dårlig plasserte, med uforholdsmessig lang kabling, uten høyfrekvent avkobling, helt uregulert... Dessverre er dette bare altfor vanlig i dyre produkter. Da kan selvsagt strømrens være et tema, men dessverre er ofte strømrensere konstruert med de samme problemene, og løser selvsagt bare eventuelle problemer med støy fra selve strømnettet. All støyen disse strømforsyningene genererer selv får man ikke gjort noe med.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har du kjørt blindtest av P12? Har du erfaring med ett slikt produkt dvs levd med ett over tid? Jeg har selvfølgelig lyttet både med og uten i alle tenkelige konfigurasjoner. Nå har ikke jeg tenkt å gjøre meg selv noen tjenester med det første, men det er uansett betryggende å vite at alle komponenter er beskyttet mot feks lynnedslag og denslags. Det var de ikke sist, og det er nok ikke dine heller😉
    Jeg hadde en periode forsterker og DAC koblet til en type overspenningsvern, nettopp med tanke på å unngå katastrofer ved evt. lynnedslag. Jeg tok det vekk på innskytelse, og det var en merkbar forbedring sånn jeg opplevde det i alle fall. Det filteret må ha temmet dynamikken ganske betydelig.

    Det var riktignok noe billig-ræl fra Clasern eller noe, men allikevel.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    hvilke anbefaler du med schuko og som er støyfrie? Har googlet en del men ikke lette å finne
    Til hvilket formål tenker du da? En "ferdig" SMPS er jo designet med et spesifikt sett med spenninger, som må passe til det man tenker å bruke den til.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    4
    Vi snakker jo hifi her vel? forsterker og resten av ett anlegg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jo. Men. En SMPS er det samme som den interne strømforsyningen inni hifi appratet ditt. Skal du bytte ut den med en SMPS må du vite spenninger, effektbehov osv.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.509
    Torget vurderinger
    4
    Jo. Men. En SMPS er det samme som den interne strømforsyningen inni hifi appratet ditt. Skal du bytte ut den med en SMPS må du vite spenninger, effektbehov osv.
    Ok så for en strøm noob så er det enklere å bare å kjøpe en Torus - fire and forget og akseptere at man betaler litt/alt for mye
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Har du kjørt blindtest av P12? Har du erfaring med ett slikt produkt dvs levd med ett over tid? Jeg har selvfølgelig lyttet både med og uten i alle tenkelige konfigurasjoner. Nå har ikke jeg tenkt å gjøre meg selv noen tjenester med det første, men det er uansett betryggende å vite at alle komponenter er beskyttet mot feks lynnedslag og denslags. Det var de ikke sist, og det er nok ikke dine heller😉
    Men har du kjørt blindtest? :)
    Sikker på at den fungerer når det kommer til lynnedslag og denslags? Har man effekt-forsterker utenfor P12 og en integrert på P12 så vil lynnedslaget mest sannsynlig dra med seg hele greia uansett, noen tusen volt finner nye veier å gå så lenge kobber kobler sammen enheter.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Men har du kjørt blindtest? :)
    Sikker på at den fungerer når det kommer til lynnedslag og denslags? Har man effekt-forsterker utenfor P12 og en integrert på P12 så vil lynnedslaget mest sannsynlig dra med seg hele greia uansett, noen tusen volt finner nye veier å gå så lenge kobber kobler sammen enheter.
    Akkurat! Når det står flammer ut av stikkontakten er det lite P12 kan gjøre.
    Det er dette de selger på da vet du. Folks uvitenhet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så overspenningsvern er også bare bs? Jeg syns det er merkelig at det er så mange her inne som virker å være minimalister, men allikevel har sykt mange bokser og duppedingser i anleggene sine.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Me too. Det hindret dessverre ikke at tordenværet drepte det meste av stereoanlegget mitt i fjor sommer. Strømrensere hadde nok ikke hindret dette uansett...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Får vel kanskje be elektriker om å montere en slik hos meg da. Trodde det holdt med overspenningsvern for de boksene man er redd for
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det ble påbudt i alle nye elanlegg i 2010. Skal sitte i sikringsskapet. Jeg har i inntaksboksen også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn