Nå er sykkelsesongen i gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    En ting er sikkert: Som syklist på veien må man gjøre seg størst mulig.

Terrengsykling er fint det, men sykler du mye i terrenget?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ajj! Det var kjiper'n, Jurassic.

Men nå får du se å leve opp til 'Telemarks raskeste' for egen maskin.

Hvis du vurderer terrengsykkel uten helt å ha bruk for det, hva med en cyclocrossvariant?

Jeg gjorde et lite image search på google. Her ser du et ganske typisk eksempel på kategorien. De er som racere, men litt kortere og høyere, og med plass til knastedekk/piggdekk og terrengsykkelbremser. Kabelføringen ligger som regel på overrøret, så de tåler skitt bedre. De må da være et mye bedre alternativ enn de stusselige 'hybridene' som er alle steder for tida.

Når min terrengsykkel etterhvert kneler (Den er flittig og hardhendt brukt i 10 år) blir det en crosser som helårssykkel.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hver gang jeg skal ut og sykle er fordekket mitt flatt. Jeg synes egentlig ikke det er noe særlig gøy å sykle heller. Er et noe galt med meg?

K

kbwh

Gjest
    Ikke noe galt i å ikke like å sykle med flatt fordekk, Kompo.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Dekket blir flatt fordi jeg sykler så sjelden og for at ventilen er litt dårlig tror jeg. Men jeg liker ikke å sykle med fullt dekk heller. Jaja, har bare sånn litt kjedelig damesykkel, er vel det som gjør det. Hadde jeg bare hatt en sånn dyr flott som dere har, av typen hunkjønn etter hva jeg forstår, hadde det nok vært andre boller. Tror min sykkel er en litt eldre herre med hengemage og dårlige knær...

K

kbwh

Gjest
    Ja, Faustina og Celeste er vakre, er de ikke?

Celeste får ny luft i lateksen før hver tur hun.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Ja, Faustina og Celeste er vakre, er de ikke?

Celeste får ny luft i lateksen før hver tur hun.
    En sykkel er en sykkel spør du meg... men så har ikke jeg særlig peiling på damer da..

Celeste sliter med luften hun og? Hva er dette med denne luften, kan de ikke lage dekk uten luft så man slipper dette. Pumpen er rusten og, så renner det skittent vann ut av den... ekkelt.

K

kbwh

Gjest
    Har du nu slumset med vedlikeholdet igjen?

En sykkel er en sykkel er en sykkel? Både C. og F. er av nobel herkomst; Bianchi, og det er noget ganske annet. Hrmpf!

Z

Zomby_Woof

Gjest

Det lages da riktig flotte sykler til damer også. Denne er til og med i din farge.

Så kan du jo bare finne et passende navn til herren.

Hva med Wodger, Weginald, eller Bwian, for eksempel. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    En sykkel uten hjul... genialt, da slipper jeg jo denne pumpingen. :)

Hva jeg skal kalle den? Woolentino kanskje,oppkalt etter dere??

Vedlikehold... trodde sykler stelte seg selv jeg... Den står jo ute, så den blir jo vasket støtt, helt av seg selv. Det er bare dere med kvinnelige sykler som trenger all denne pussingen, jeg har som nevnt en eldre herre, av den litt enkle typen som slurver med det meste...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En inkontinent og impotent gubbe som slurver med sin personlige hygiene...

Ikke rart han ikke får komme inn på soverommet om natta............

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Er han riktig heldig får han være i garasjen, det er de dagene han har vært ekstra snill.
    Husker i grunn ikke når det var sist..

Jaja, fargen er fin, rødburgunder.

J

Jurassic

Gjest
    Grunnen til at jeg vil ha offroad uten å ha bruk for det er at jeg vil ha en som tåler å kjøre opp og ned fortøyskanter og litt røff bruk samt kan brukes på stier og skogsbilveier også.
    Ønsket er større enn behovet.
    Men i motsetning til de som kjøper SUV enda de kan klare seg med en Polo så forurenser ikke en offroader mer enn en landeveissykkel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror crosserne tåler hardhendt bruk i lange baner. Hvis du sjekker hvordan de konkurrerer i Cross......

Med litt teknikk danser du nok over fortauskantene med stor eleganse.

Hvis du kommer til å sykle på stier vil du nok trenge en mer oppreist sittestilling. Da er sikkert terrengsykkel riktig valg.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    nå va styrkeprøven unna gjort, for et slit, lang tid tok deg også! noen flere som syklet denne i år??

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Jeg kom til Oppdal....... Var innvolvert i velt (5 personer...) og ødela utstyr slik at det var umulig å fortsette.... :( Får satse for fullt igjen neste år!! Håper Europeiske reiseforsikring tar en liten andel av sykkelrepparasjonen nå!! Eller så er det ingen tvil om at forholdene var noget dårlige i år..... Over 600 av de ca. 2400 som startet fra Trondheim har vist brutt...

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Valentino skrev:
    Nei, men hvor våt ble du?
    ganske mange meter vått :p
    var forfordelig vått, siden dette var første gangen ble jeg selvsagt veldig ivrig for å sykkle den en gang til. hendene og føttene så ut som de hadde sittet i et badekar i 20 timer minst. å sykle over dovre i masse reng og vind mitt på natta er ikke å anbefale. Men men jeg kom da i mål til slutt.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Odder skrev:
    Jeg kom til Oppdal....... Var innvolvert i velt (5 personer...) og ødela utstyr slik at det var umulig å fortsette.... :( Får satse for fullt for neste år!! Håper Europeiske reiseforsikring tar en liten andel av sykkelrepparasjonen nå!!
    det var ganske mange velter i år faktisk, har sikkert noe med været å gjøre. Å når noen bilister kjører som idioter så blir det vel litt ulykker.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.875
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Spør etter litt hjelp her jeg nå!

Jeg er 178cm, 0,1 tonn og skal ha en sykkel til litt trening. Har ikke drevet med sykling før men synes det virker til å være en god treningsform. Vil ha en sykkel som også kan benyttes til jobb en gang i blant, evt en liten sykkeltur inn til byen - mao jeg vil helst ikke punktere om jeg skulle havne på grusvei!

Bør jeg kjøpt 2 sykler - en offroad og en racer, eller kan jeg slå til på annonsen som er linket under: (Ambisjonsnivået for denne syklingen er ikke spesiellt høyt...)

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10342622&sid=xz15abcYa5RF560606&WT.svl=Link

Mvh
    OMF

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1

En bra allrounder det ja...

Nå må dere stå på guttær, nå har jeg tillta 400 mil har ca 405 mil nå ;D

Destiny.. :)

Einarson

Medlem
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    0
    J.Finvaag skrev:
    nå va styrkeprøven unna gjort, for et slit, lang tid tok deg også! noen flere som syklet denne i år??
    Var du med på Team Helgeland? Var du det, må jeg gratulere med ei riktig fin tid, 17 timer.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Einarson skrev:
    J.Finvaag skrev:
    Var du med på Team Helgeland? Var du det, må jeg gratulere med ei riktig fin tid, 17 timer.
    hehe nei var nokk ikke med på denne gruppen, første året jeg er med i år, så jeg brukte veldig lang tid :p men satser på å være med igjen til neste år, da bør vel tiden bli litt bedre enn i år får jeg håpe :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Destiny skrev:

Jeg var tre uker uten sykkel. Nå kjenner jeg meg litt mett. Jeg har vel rundt 300 mil så langt. I det siste har det blitt litt jogging og innebandy. Jeg kommer sterkere tilbake etterhvert, men det blir garantert ikke like mange mil som deg i år.

K

kbwh

Gjest
    Tjah, sykler jeg? Ikke mye,men jeg har store planer om orkesterplass på søndag som fører av Dommer 1-bilen på mennenes fellesstart i NM, hehe.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Tjah, sykler jeg? Ikke mye,men jeg har store planer om orkesterplass på søndag som fører av Dommer 1-bilen på mennenes fellesstart i NM, hehe.
    Orkesterplass er bra ;D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Destiny skrev:

Jeg var tre uker uten sykkel. Nå kjenner jeg meg litt mett. Jeg har vel rundt 300 mil så langt. I det siste har det blitt litt jogging og innebandy. Jeg kommer sterkere tilbake etterhvert, men det blir garantert ikke like mange mil som deg i år.
    Nå har jeg parkert raceren for en stund, nå blir det en god del offroad sykling fram til grenserittet.

Men satser på å få inn sarperittet på racer innimellom....

Da får jeg mindre mil vet du Zomby...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.875
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Da var jeg ute på min første tur med min nyervervede slange i går.....

Riktig gøy var det - utrolig lett, stiv og generellt grei å få opp litt fart med. (Mine tidligere erfaringer er med helt ordinære offroad sykler).

Lurte bare på en ting - synes det virket som det var litt lite luft i dekkene - spesiellt når jeg stod....hvordan lufttrykk bør jeg legge meg på?

Mvh
    OMF (Nyutsprungen sykkelentusiast med skrittsmerter!)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gratulerer med ny sykkel OMF. Den er knallfin! Håper det ble rett størrelse, det har alt å si.

Det er gjerne litt leit for skrukken i starten, men med litt trening blir det bedre.

Når det gjelder trykk skal jeg ikke begi meg ut på allverdens gjetting. Hvis du har crossdekk, har de litt større luftvolum, og skal ha litt mindre trykk enn en racer. Se om det står noen anbefalinger på dekksidene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Et lite spørsmål om campa til vår 'italiener': Centaur, uttaler man det 'kentaur' eller 'sentaur'? Jeg stemte intuitivt for 'kentaur', men fyren på Oslo sportslager sa 'sentaur'.

Og- hva i alle dager er 'sentaur' for slags dyr?

En sånn er det i alle fall ikke:

;D

K

kbwh

Gjest
    Hu der liknet litt på de som er med i Beethovensekvensen i Fantasia.

Utt. kentaur. Det er engelsk forøvrig...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.696
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Hu der liknet litt på de som er med i Beethovensekvensen i Fantasia.

Utt. kentaur. Det er engelsk forøvrig...
    Det er gresk. Kentaurene var halvguder, en blanding av hest og mann. Den mest kjente var Chiron, som var Jasons(Argonautenes) mentor og lærer.
    mvh

K

kbwh

Gjest
    Kentauros (trur eg) er gresk. Campa bruker det engelske Centaur som navn på girgruppen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takker så meget for svar, Valentino. God biltur i morgen, og kjør forsiktig! :)

K

kbwh

Gjest
    Blir ikke morsom biltur i morgen. Må til Lørenfallet og hente bjørkelekter til la casa... Får ta med eldstegutten og kikke på den siste timen i stedet. De 7 siste er publikumsvennlige 13km-runder.

Jeg har forresten kjørt bil i hele dag. M15 var en artig seanse. 4 velt før Ringsaker kirke. Det første var absurd, der en rytter skar ut og brettet seg selv over panseret på en møtende gammel Volvo som hadde stoppet godt ute i grøfta på sin side. I det siste veltet, der 7 unge menn var i asfalten, gikk med minst et krageben . Mye hormoner og lite erfaring i det feltet, gitt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.875
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hmmm

Jeg rapporterer da om en ny tur i dag igjen.
    Smertene er på akkurat samme sted, men dette går seg nok til.

Valgte en litt flatere trase i dag - utrolig digg å ligge på de lange flate strekkene og bare tråkke på!

Pumpet opp dekkene til ca 3 bar...., men tror kanskje jeg kunne hatt enda mer....noen synspunkter....?

Ellers har jeg handlet meg en slik sykkelcomputer i dag...så da kan jeg få bekreftet om jeg var oppe i 165km i utforkjøringne ned fra Melkeplassen!

Sykling er gøy.....

Mvh
    OMF

K

kbwh

Gjest
    Prøv 5 til 6 bar, men sjekk makstrykket dekkene kan tåle, OMF.

Har du noen i nærheten som kan hjelpe deg med posisjonen? Det kan være det gjør vondt fordi du ikke sitter riktig. (Og husk: Ingen truser innefor sykkelbuksa!)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn