Nå er sykkelsesongen i gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sv: Nå er sykkelsesongen i gang!

Destiny skrev:
    Det virker da på meg som at du allerede er et bra menneske Zomby...

Jeg sykler for CK ØST .. kanskje vi sykler et ritt sammen i løpet av året...

Destiny.. :)
    Takker så mye for det, og i lige måde.

Når det gjelder ritt i år: Etter mas fra syklende kolleger blir det nok Lysebotn Bryne. Jeg er som nevnt pendler. Styrkeprøven i en eller annen form er jeg i stuss om. Det blir vanskelig å få til trening med en gruppe hjemme. Neste år blir det nok et lag fra jobben/skolen (hele veien).

Z

Zomby_Woof

Gjest

Valentino skrev:
    Jeg er europeer og tenker i Bar.
    Godt poeng. Fra og med nå har jeg rett over 8 Bar i dekkene. ;)

K

kbwh

Gjest

Styrkeprøven er lagtempo. Dritt kjedelig hvis man ikke er sammen om jobben.

Lysebotn-Bryne er et artig ritt som jeg aldri har syklet. Jeg så starten en gang. Det er en bitteliten bakke fra kaien og opp på flata i Lysebotn. "-Den fyste gjekk jo grait!" sa en vittigper i feltet. Det kan være lurt med 39/25 til den ordentlige bakken, og et blikk på pulsklokka.
    Uansett greit å finne en gruppe på toppen, og ha litt å kjøre med. Det er 9/10 igjen av rittet omtrent, og mye lagtempoterreng.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1

Zomby_Woof skrev:
    Destiny skrev:
    Det virker da på meg som at du allerede er et bra menneske Zomby...

Jeg sykler for CK ØST .. kanskje vi sykler et ritt sammen i løpet av året...

Takker så mye for det, og i lige måde.

Når det gjelder ritt i år: Etter mas fra syklende kolleger blir det nok Lysebotn Bryne. Jeg er som nevnt pendler. Styrkeprøven i en eller annen form er jeg i stuss om. Det blir vanskelig å få til trening med en gruppe hjemme. Neste år blir det nok et lag fra jobben/skolen (hele veien).
    Jeg er påmeldt til Vestfold rundt, så tar jeg Sarperittet og Femsjøen rundt i Halden...

Neste blir et offroad ritt, grenserittet...

Som en sa: Jeg lå i tet lenge, men så gikk starten ;D

R

Ronny_D

Gjest
    Sv: Re: Nå er sykkelsesongen i gang!

Akle skrev:
    Sparer til ny 20 tommer, har allerede hjul på vei i posten. Kanskje jeg rekker det før sommeren er over.
    .
    .

Nå har jeg ventet halvannen uke på post fra unaiten, begynner å bli litt frustrert over det norske postvesen jeg med.

Jeg vil sykle.
    Får vi se hva du skrur sammen?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Skal man først sykle i motvind, er 17. mai en fin dag.

En kjapp kikk på alle flaggene, og sneglefarta finner sin forklaring.

:D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1

Heia Kurt...

Kjempeinnsats..........

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg syklet nedover mot Okka by i dag, dog ikke helt fram. Det ble 89 km i dag.
    44'en var ikke på langt nær så pakka med biler som jeg hadde trodd.

Fin tur, men jeg ble skuffet over 'kosen'. En 'kysten rundt' uten 'snadderloff'??

Skandale!

K

kbwh

Gjest
    Kosen er ikke kjent for kulinariske høydepunkter, ZW. Veldig artig vei å sykle på mellom Brusand og Egersund den 44en, for ikke å snakke om Flekkefjord-Egersund, som er spektakulær. Det går det like fort utfor solo som i felt nedover mot Dombås.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    I dag var jeg helt til Egersund. Virkelig vakker liten by du vokste opp i Valentino. Bare en kilometer eller så fra der jeg snudd i går.

Turen i dag bråstoppet dessverre etter 62 kilometer fordi bakgiret ble 'knøvla' inn i hjulet. Jeg kan ikke komme på noe bedre beskrivelse av hendelsen. Heldigvis fikk jeg noen til å hente meg med bil. Det hadde blitt drøyt å gå 4 mil i sykkelsko.

Nå er jeg i ferd med å bestille nytt bakgir. Det lille jeg har av penger flyr ut i en jævla fart. Girøret på ramma er også gått til Helvete. Godt det er utbyttbart, i motsetning til den fine Trek'en jeg kondemnerte for noen år siden.

:(

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    I dag var jeg helt til Egersund. Virkelig vakker liten by du vokste opp i Valentino. Bare en kilometer eller så fra der jeg snudd i går.

Turen i dag bråstoppet dessverre etter 62 kilometer fordi bakgiret ble 'knøvla' inn i hjulet. Jeg kan ikke komme på noe bedre beskrivelse av hendelsen. Heldigvis fikk jeg noen til å hente meg med bil. Det hadde blitt drøyt å gå 4 mil i sykkelsko.

Nå er jeg i ferd med å bestille nytt bakgir. Det lille jeg har av penger flyr ut i en jævla fart. Girøret på ramma er også gått til Helvete. Godt det er utbyttbart, i motsetning til den fine Trek'en jeg kondemnerte for noen år siden.

:(
    Du må huske å stenge vandringa på giret Zomby, da slipper du å få giret inn i eikene...

3

322_911

Gjest
    Sv: Re: Nå er sykkelsesongen i gang!

Obsolete Audio skrev:
    Akle skrev:
    Sparer til ny 20 tommer, har allerede hjul på vei i posten. Kanskje jeg rekker det før sommeren er over.
    .
    .

Nå har jeg ventet halvannen uke på post fra unaiten, begynner å bli litt frustrert over det norske postvesen jeg med.

Jeg vil sykle.
    Får vi se hva du skrur sammen?
    Styrelager ble utelatt, så jeg venter fortsatt, resten er skrudd sammen. Får håpe det ikke går med meg som denne mannen:

Ikke et egnet sted å plassere styret sitt. Det er forøvrig en slik bar end det dreier seg om:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Destiny skrev:
    Du må huske å stenge vandringa på giret Zomby, da slipper du å få giret inn i eikene...

Jeg har da justert endestopperne korrekt. Akkurat hva som skjedde vet jeg ikke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Valentino skrev:
    Shimanitis tenker jeg.
    Jeg ventet på den... ;D

Hvordan er det å gire fra bukken på Campa?

For meg ser det ut som om tommelhendelen sitter litt vel langt oppe.

Ellers må jeg jo si at den nye Record-gruppa ser vidunderlig vakker ut.

Drøyt med 14kkr, da.

K

kbwh

Gjest
    Du skal ha vanskapt tommel for ikke å trives. Jeg snakket med en nykonvert her om dagen, som etter år med diverse Cannondale og Dura-Ace hadde kjøpt seg Pinarello Dogma FP med Record. Bare halleluja; Veldig kjekt med tommelgiringen når man vil ha lenger gir i en fei. 9 i ett jafs er mulig. Campa sier KLIKK forøvrig. Shimano gir meg Opelfølelsen: Null kontakt.

The quality remains long after the price is forgotten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Korte er de, tomlene, men neppe vannskapte.

Vi får se hva fremtiden bringer av italiensk bling.

Når jeg blir rik skal jeg ha en Cervèlo SLC SL og Lightweight Obermayer.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Sånn så det ut.... Nå er giret og girøret fjernet og kastet i søpla. Jeg venter fortsatt på nytt bakgir.

Det har blitt noen turer på/med terrengsykkel. Blant annet var jeg på Steinkjerringa og Synesvarden i pinsen, for de som er kjent. Skulderen er fortsatt litt sår etter all bæringa....

Nå er jeg hjemme en snau uke framover. Det blir noen turer i Østmarka tenker jeg. Sannsynligvis kommer jeg til å stille på Nordsjørittet, når terrengsykkelen først er kommet i bruk.

Jeg savner farten og asfalten sårt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det tok faen meg tid, men nå har jeg fått nytt gir.

Montert, justert og funksjonstestet i dag, taes i bruk i morgen.

;D ;D ;D ;D ;D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Det tok faen meg tid, men nå har jeg fått nytt gir.

Montert, justert og funksjonstestet i dag, taes i bruk i morgen.

;D ;D ;D ;D ;D
    Happy biking.. ;D

M

Mulelid

Gjest
    Husk å ligge ved siden av hverandre når dere er på landeveien sånn at vi med bil kan irritere oss til de grader.. Hehe..

K

kbwh

Gjest
    Når jeg er alene på veien sykler jeg alltid så langt ut fra hvitstripa at det ville være plass til en medsyklist på innsiden. Det er for å få sånne som deg til å tenke at jeg er en medtrafikant og ikke en forhindring i veikanten, Mulelid.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mulelid skrev:
    Husk å ligge ved siden av hverandre når dere er på landeveien sånn at vi med bil kan irritere oss til de grader.. Hehe..
    Å irritere deg er noe jeg gjør med den beste samvittighet. Les lenger opp i tråden (side 1 og 2). Der forklarer vi hvorfor vi ligger to i bredden.

Min sykkelmakker er dessuten en kvinne.

Det er naturligvis en gentlemans oppgave å sykle ytterst og bli påkjørt i slike situasjoner.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Har vært ganske ivrig med syklinga siden april, men nå har jeg slitt litt med det ene kneet en to ukers tid. Vondt i ytterkant av kneskjellet mot innsiden av låret. Hvile gjør det bedre, trening værre. To legeveninner har kikket på det og konstatert at det ikke er beinkreft eller "runners knee" 8).

Har så veldig lite lyst til å sette bort sykkelen, men det er sikkert eneste løsning. Har dere tips? Kan det hjelpe å gå til en kiropraktor. Om ikke annet enn å få hvite hvilke deler inni der som sliter! Virker på meg som om de kan langt mer om bevegelses - apparat enn leger.

K

kbwh

Gjest
    Innvolver ekspertise, en kiropraktor eller enda bedre en manuellterapeut (som tar for seg både muskeler og skjelett) som også kan litt om sykling vil være midt i blinken.

Få en medsyklist til å se at knærne dine ikke slår inn eller ut på veien rundt.
    Gå over posisjonen din. Setehøyde, setback, og plasseringen og vinkelen til klossene under skoene. Aldri mer enn 2mm endring om gangen, iallefall ikke om du trener mye og for et ritt som DSS.

(Jeg hadde et liknende smerteproblem i '99, turde ikke gjøre noe av frykt for at det skulle bli verre. Heldigvis holdt kneet kjeft alle de 54 milene fra Trondheim til Oslo.)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    DSS ligger litt frem i tid, men det står på lista.

Skal høre med en kiropraktor jeg kjenner om det finnes noen sykkel - kyndige her i Tromsø.
    Foran denne sesongen var mye av utstyret nytt - sykkel, sko osv, så det er sikkert endel å hente på innstilinger. Har aldri fått noen til å se på hvordan jeg sykler, det er sikkert en meget god ide. Likevel tror jeg plagen kommer av at jeg økte treningsmengden litt for fort.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    Andreas skrev:
    <snip>. Har dere tips? Kan det hjelpe å gå til en kiropraktor. Om ikke annet enn å få hvite hvilke deler inni der som sliter! Virker på meg som om de kan langt mer om bevegelses - apparat enn leger.
    http://www.verkstedet.no/

Se om det ikke finnes en svenske der: han hadde tilholdssted nederst i Rådhusgaten for noen år siden, og han hjalp meg 'tilbake' slik at jeg kunne fortsette min marathon-'karriere' :)

mvh

M

Mulelid

Gjest
    Gjør hva dere vil, men husk at det er forbudt ved lov for to kjøretøy å ligge ved siden av hverandre i samme kjørefelt. Sykkel er et kjøretøy og ikke en rullestol som går innunder hjelpemiddel/gående. Dessuten var det et hint om at dere bør ligge etterhverandre og aller helst bruke gang- og sykkelvei, eller dra dere ut i skogen der man får mer trim enn på asfalten. Sykler selv, men har veivett. Veier uten gang- og sykkelvei på siden er og blir bilvei. :)

M

Mulelid

Gjest
    Gå turer i skogen der underlaget "fjærer" sånn at dere får bukt med diverse smerter. :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Da har behovet nok en gang meldt seg for å spørre dere uhildede sykkelorakler; nå er det en kompis som skal ha sykkel. Han har hatt en racer i snart femten år, men nå er den snart gåen. Han hadde ikke tenkt og bruke så altfor mye denne gangen, og har kommet over en racer av merket "Concorde". Er det noen som har erfaring med dette merket? Her er forøvrig sykkelen
    http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____49226.aspx

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.613
    Sted
    Holmestrand
    Andreas skrev:

Skal høre med en kiropraktor jeg kjenner om det finnes noen sykkel - kyndige her i Tromsø.
    Foran denne sesongen var mye av utstyret nytt - sykkel, sko osv, så det er sikkert endel å hente på innstilinger. Har aldri fått noen til å se på hvordan jeg sykler, det er sikkert en meget god ide. Likevel tror jeg plagen kommer av at jeg økte treningsmengden litt for fort.
    Kontroller innstilling av sko/pedal slik at du ikke får feil vinkel. HAdde et lignende problem i begynnelsen med mine første klikkpedaler. Disse var uten "spill", du satt mao "pinn fast". Med riktige innstilte skoplater forsvant problemet. Likeledes er sadelhøyde også veldig viktig.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    487
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Da har behovet nok en gang meldt seg for å spørre dere uhildede sykkelorakler; nå er det en kompis som skal ha sykkel. Han har hatt en racer i snart femten år, men nå er den snart gåen. Han hadde ikke tenkt og bruke så altfor mye denne gangen, og har kommet over en racer av merket "Concorde". Er det noen som har erfaring med dette merket? Her er forøvrig sykkelen
    http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____49226.aspx
    Er ramme og hjulsett ok, så er tiagra gruppa god nok til å mosjonere på, kan nok til og med ta en Lillehammer -Oslo på den da.

Stem, styre, setepinne, sete o.s.v. er jo komponenter som er lette å bytte ut hvis man vil ha lettere ting.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    xerxes skrev:
    Andreas skrev:

Kontroller innstilling av sko/pedal slik at du ikke får feil vinkel. HAdde et lignende problem i begynnelsen med mine første klikkpedaler. Disse var uten "spill", du satt mao "pinn fast". Med riktige innstilte skoplater forsvant problemet. Likeledes er sadelhøyde også veldig viktig.
    Mine nye sko er slike specialized hvor sålen er vinklet, vet ikke om det har virket inn. Bruker SPD pedaler (offroad) og de sitter ikke "pinn fast". Heller problemet at man klikker seg ut for lett. Nå har jeg ikke syklet på nesten en uke og merker bedring til tross for litt jogging og en økt innebandy.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    73
    Mulelid skrev:
    Gjør hva dere vil, men husk at det er forbudt ved lov for to kjøretøy å ligge ved siden av hverandre i samme kjørefelt. Sykkel er et kjøretøy og ikke en rullestol som går innunder hjelpemiddel/gående. Dessuten var det et hint om at dere bør ligge etterhverandre og aller helst bruke gang- og sykkelvei, eller dra dere ut i skogen der man får mer trim enn på asfalten. Sykler selv, men har veivett. Veier uten gang- og sykkelvei på siden er og blir bilvei. :)
    Dette er faktisk feil, her er utdrag av en artikkel skrevet av Bjørnar Eirik Stokkan, nestleder i Tromsø Cykleklubb. Utdannet jurist og jobber som dommer. Resten finner du bl.a. her: http://www.sportsklubbenrye.no/index.php?aid=3207&k=sjef/forside&mid=

Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette. Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som øvrige kjøretøy.

Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    73
    Valentino skrev:
    Tusen takk for den, joje.
    Du får skrive den ut og gi den til neste buss-sjåfør som prøver å ta livet ditt. De har jo som uttalt førsteprioritet å holde regulariteten, trafikksikkerheten er noe de gir blanke fa#¤ i. Jeg har opplevd buss-sjåfører som gjør rattutslag og sikter på syklister. Det mest spesielle var kanskje en uniformert politibil som snittet oss (tre syklister på en rekke). Han stakk av når vi prøvde å få kontakt med han.

J

Jurassic

Gjest
    Hvis en ser bort fra et par turer til butikken så tok jeg årets første sykkeltur idag.

For de som er kjent gikk turen fra Svarstad til Skien, lengste strekningen jeg har syklet og halvveis kjente jeg melkesyra men allikevel var det deilig. Tror jeg skal prøve å sykle en lang tur igjen nå ganske snart.
    Kanskje til og med bytte ut sykkelen min (Diamant offroad kjøpt for 4k i 98).

Forøvrig er jeg telemarks raskeste person og av den grunn får jeg ikke lov til å nærme meg ting med motor så jeg blir nok sprek :-[

K

kbwh

Gjest
    Huff, det var da ikke bra.
    Men du kan jo kjøpe brukbar ny landeveissykkel for noen av pengene du ikke kommer til å bruke på bil da! Det er jo et brukbart sykkelmiljø i Grenlandsområdet også.

J

Jurassic

Gjest
    Tenkte mer på en ny offroad hvis det er noe stort å hente på det....

Forøvrig er det skremmende hvor lite hensynsfulle enkelte trafikanter er, trudde ikke det var såpass utbredt å ikke vise noen form for hensyn til syklister før jeg syklet den veien selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn