Musikken du knapt tør erkjenne at du IKKE liker.

jannisj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2018
Innlegg
96
Antall liker
27
Finnes ikke bra rap. Rap er ikke musikk, men dritprat med et komp i bakgrunnen....
Da vil jeg vel påstå at du ikke nødvendigvis har hørt på bra rap :)
Blir litt som å si at rock ikke er musikk etc. :)
Fins mye laidback behagelig rap.
må ikke være hardcore gangstah rap imho :)

-j
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg er gammel nok til å ha vokst opp med "Folkemusikkhalvtimen" på radioen søndags ettermiddag, - det var ikke akkurat noen musikalsk "højdare" for en guttunge/ungdom.... - inntil jeg opplevde hardingfele live, - med takttramp og det hele.... Likevel er det ikke akkurat noe jeg savner i samlinga...
Musikk er så mangt, og jeg forventer heller ikke at alle skal like akkurat det jeg gjør..
Dumme Birger og vennene hans er definitivt ikke min greie heller....:cool:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg er gammel nok til å ha vokst opp med "Folkemusikkhalvtimen" på radioen søndags ettermiddag, - det var ikke akkurat noen musikalsk "højdare" for en guttunge/ungdom.... - inntil jeg opplevde hardingfele live, - med takttramp og det hele.... Likevel er det ikke akkurat noe jeg savner i samlinga...
Hadde akkurat same erfaring. Likte ikkje folkemusikk noko særleg før eg fekk høyre takttramping attåt hardingfela. Så eg har litt folkemusikk i samlinga, sjølv om det ikkje vert slitt så veldig.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg har litt amerikansk folkemusikk fra begynnelsen av 20-tallet. Bokhandelen til den katolske kirken i Oslo (St. Olav) hadde en del "Folk Music". Men det er kanskje ikke den musikken dere tenker på?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Finnes ikke bra rap. Rap er ikke musikk, men dritprat med et komp i bakgrunnen....
Da vil jeg vel påstå at du ikke nødvendigvis har hørt på bra rap :)
Blir litt som å si at rock ikke er musikk etc. :)
Fins mye laidback behagelig rap.
må ikke være hardcore gangstah rap imho :)

-j
Enig. Og denne jazza Rap’en fra Souldronninga Me’Shell er jo timing ut av en egen verden:
https://youtu.be/Wv-uV7n7yX0
Kan vel også sies å være en crossover mot HipHop beats.
Denne også bringer frem nitti tallets Trip Hop nostalgi så det holder:
https://youtu.be/A73DHaL58Yk
Og til slutt litt mer Dilla fra mine synther:
https://youtu.be/AUZqFTXtsDM
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Finnes ikke bra rap. Rap er ikke musikk, men dritprat med et komp i bakgrunnen....
Da vil jeg vel påstå at du ikke nødvendigvis har hørt på bra rap :)
Blir litt som å si at rock ikke er musikk etc. :)
Fins mye laidback behagelig rap.
må ikke være hardcore gangstah rap imho :)

-j
Enig. Og denne jazza Rap’en fra Souldronninga Me’Shell er jo timing ut av en egen verden:
https://youtu.be/Wv-uV7n7yX0
Kan vel også sies å være en crossover mot HipHop beats.
Denne også bringer frem nitti tallets Trip Hop nostalgi så det holder:
https://youtu.be/A73DHaL58Yk
Og til slutt litt mer Dilla fra mine synther:
https://youtu.be/AUZqFTXtsDM
Dette var bra :) spess den første

mvh
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Som kompisene mine sier til meg ‘Du skal se det finnes noen der ute i den store verden som har samme smak som du!’ :eek:
De spiller forøvrig Smokey og Status Quo fra vår ungdomstid (say no more)......
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Kort innpå. Det er forskjell mellom 'dette gir meg ingenting' og 'dette er dårlig'.
Pluss det folk kjøper fordi det er en hype/mote uten at de har en anelse eller egen formening om de synes det er bra, dårlig e.l.. Bevisstløse flokksauer m.a.o. Jeg har møtt en del av dem opp gjennom årene, men jeg har selvsagt ingen vitenskapelig dekning for påstanden min.

Av nyere, mye solgte band/artister/musikere som gir/sier meg null og nix og hvor hjernen sier "skru av", kan nevnes:

- Kari Bremnes (tekstene kan være OK, men er stort sett svada. Musikken er den samme på hver utgivelse; noen må ta seg sammen og snekre melodier).

- U2 (huff; de tror de skriver og spiller strøkne saker, men det gjør de ikke. Jeg mener at absolutt alt de har utgitt ikke engang skal selges på et loppemarked).

Nok med disse, en fra Norge og en fra Irland. Kunne ramset opp hauger med flere. Men, det er ingen vits.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
- Kari Bremnes
+1! Jeg har virkelig prøvd, men rett og slett klarer ikke, produksjonen er jo god, men det hjelper ikke når det er så gørr kjedelig å høre på at man har lyst til å klore ut høyttalerelementene og heller får lyst til å gå utafor å slå hodet i murveggen.

DDE. Jeg er fra trøndelag og det passer dårlig å mislike de der. Klarer kun å høre de på fylla, utrolig nok er hovedpersonen dommer i et talentshow, godt gjort for en med så lite talent selv.

Ellers så er det rap, jeg blir rett og slett sint/sur når det står på. Skjønner kanskje hvorfor det er så mye skyting og slossing på konserter..

Postgirobygget, anstrengt forhold til sangene fra da jeg spilte i band på 90-tallet og ble lei av de rett og slett etter å ha spillt mange av sangene hver dag på øving nesten. En av grunnene at jeg ikke gadd å spille mer i det bandet.

Svensktoppar. Samme grunn som over, 3 grep på gitar er ikke en utfordring. C-F-G på repeat, en ape kan gjøre det samme om de får en gitar.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Av store internasjonale band/artister som generelt er geniforklart så liker jeg overhode ikke Radiohead, Coldplay eller The Beach Boys.
Husker jeg ble glad da jeg fant ut at The Wrecking Crew spilte alt på "Pet Sounds".

An norske kritikerroste artister jeg overhode ikke har sansen for kan det nevnes; Highasakite (forferdelig pretensiøst "clever" bandnavn) og Susanne Sundfør.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
- Kari Bremnes
+1! Jeg har virkelig prøvd, men rett og slett klarer ikke, produksjonen er jo god, men det hjelper ikke når det er så gørr kjedelig å høre på at man har lyst til å klore ut høyttalerelementene og heller får lyst til å gå utafor å slå hodet i murveggen.

DDE. Jeg er fra trøndelag og det passer dårlig å mislike de der. Klarer kun å høre de på fylla, utrolig nok er hovedpersonen dommer i et talentshow, godt gjort for en med så lite talent selv.

Ellers så er det rap, jeg blir rett og slett sint/sur når det står på. Skjønner kanskje hvorfor det er så mye skyting og slossing på konserter..

Postgirobygget, anstrengt forhold til sangene fra da jeg spilte i band på 90-tallet og ble lei av de rett og slett etter å ha spillt mange av sangene hver dag på øving nesten. En av grunnene at jeg ikke gadd å spille mer i det bandet.

Svensktoppar. Samme grunn som over, 3 grep på gitar er ikke en utfordring. C-F-G på repeat, en ape kan gjøre det samme om de får en gitar.
Artig sitering.... ;D
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Ghost.

Årets album på P13.
Klagde nesten til Kringkastingsrådet :cool:

Det siste vi trenger i 2019
er en 'hårmetall' revival (eller 'lettmetall' - som jo er mer passende :)

Radiohead?
Et av verdens beste band med 3-4 album inne på de fleste lister over verdens 10(0) beste album :confused:

Skjønner ingenting jeg :p
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Greit å skille mellom overvurdert og dårlig også? Det er et og annet band som skulle vært jævlig bra for ikke å fortjene å bli kalt overvurdert...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
175 innlegg og Clapton ennå ikke nevnt (før nå) :confused::)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Noe mer meningsløst enn denne tråden er vanskelig å forestille seg. Raljering i øst og vest fra desiderte dilettanter.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Syntes rap var dårligskruav til jeg så 8 mile. Er noe som er spiselig altså.

Mvh
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.787
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Rolig nå gutter. Tråden skal handle om smak, hva man ikke liker.
Selv sliter jeg med tidlig Genesis med Peter Gabriel. Jeg foretrekker faktisk perioden med Collins som vokalist.
Sånn, da går jeg og gjemmer meg :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
175 innlegg og Clapton ennå ikke nevnt (før nå) :confused::)
såså ikke si noe galt om Clapton :)
mvh
Nå er vel ikke trådens intensjon å "disse" band og artister (selvom den har hatt tendens til det), men snarere å trekke frem at man faktisk ikke har sans for enkelte av de band/artister som andre "forguder".
I så måte er Clapton (som soloartist) for meg et eksempel på det. Men få unntak synes jeg det meste av det han har gitt ut er drit kjedelig og musikk som gir meg svært lite.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
175 innlegg og Clapton ennå ikke nevnt (før nå) :confused::)
såså ikke si noe galt om Clapton :)
mvh
Nå er vel ikke trådens intensjon å "disse" band og artister (selvom den har hatt tendens til det), men snarere å trekke frem at man faktisk ikke har sans for enkelte av de band/artister som andre "forguder".
I så måte er Clapton (som soloartist) for meg et eksempel på det. Men få unntak synes jeg det meste av det han har gitt ut er drit kjedelig og musikk som gir meg svært lite.
Godt vi alle har forskjellig smak ptb,det gjør musikk interessen mere spennende :)

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
175 innlegg og Clapton ennå ikke nevnt (før nå) :confused::)
Ah takk! Sologreiene hans får meg til å sovne. Men han var bra i Bluesbreakers og Cream. Kunne kanskje blitt bra i Stones også men de fant heldigvis Taylor.

Men altså: når folk har trøbbel med LvBs musikalske kvaliteter melder jeg pass.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
461 Ocean Boulevard er da ikke så værst. Eneste Claptonplata jeg har.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg gjer av og til eit stort nummer av at eg ikkje likar jazz. Det finnest nokre jazzplater i samlinga mi, men dei er relativt pent medferne.
Så har vi Kari Bremnes. Eg likte musikken henna godt ei periode. Har spelt "Blå krukke" og "Spor" som er eit meisterverk. Fantastisk synergi mellom tekst, melodi og Kari si stemme. "Berg og Båre" er eit fantastisk uttrykk som ein vestlendig lett kjenner seg att i. Men etter "Spor"-albumet verka det som ho ikkje kjem vidare. Av og til skjer det noko, som songen om det fyret frå "Svarta Bjørn", men på jamna vert det så stivt, nesten sjølvhøgtideleg, utan at det passar inn. Eg har kjøpt nokre album berre på grunn av god produksjon og flinke musikarar, men dette er typiske feilinvesteringar som sjeldan vert spelte.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Finnes ikke bra rap. Rap er ikke musikk, men dritprat med et komp i bakgrunnen....
Da vil jeg vel påstå at du ikke nødvendigvis har hørt på bra rap :)
Blir litt som å si at rock ikke er musikk etc. :)
Fins mye laidback behagelig rap.
må ikke være hardcore gangstah rap imho :)

-j
Enig. Og denne jazza Rap’en fra Souldronninga Me’Shell er jo timing ut av en egen verden:
https://youtu.be/Wv-uV7n7yX0
Kan vel også sies å være en crossover mot HipHop beats.
Denne også bringer frem nitti tallets Trip Hop nostalgi så det holder:
https://youtu.be/A73DHaL58Yk
Og til slutt litt mer Dilla fra mine synther:
https://youtu.be/AUZqFTXtsDM
Dette var bra :) spess den første

mvh
Hmmm.. Det var en kjedelig versjon av MeShell låta...
Slike remixer er det jeg kan skrive om i denne tråden..
Orginalen er du litt trøkk i.. Rapp er vel ikke det første jeg tenker på.


Sånn opplever jeg rap:

 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Den Facebook rap’en var jo bra :cool:
Smaken er som baken, men albumet Plantation Lullabies er legendarisk.
Dette er Soul Rap crossover.
Ellers går det bare i underground versjoner. VG liste rap er ikke til å holde ut!
 
  • Liker
Reaksjoner: J.O

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Rolig nå gutter. Tråden skal handle om smak, hva man ikke liker.
Selv sliter jeg med tidlig Genesis med Peter Gabriel. Jeg foretrekker faktisk perioden med Collins som vokalist.
Sånn, da går jeg og gjemmer meg :)
Du trenger vel ikke å gjemme deg for det, det er vel allmenn akseptert at det er tidlig Genesis med Phil collins som er noe å høre på når det gjelder dette bandet?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Rolig nå gutter. Tråden skal handle om smak, hva man ikke liker.
Selv sliter jeg med tidlig Genesis med Peter Gabriel. Jeg foretrekker faktisk perioden med Collins som vokalist.
Sånn, da går jeg og gjemmer meg :)
Du trenger vel ikke å gjemme deg for det, det er vel allmenn akseptert at det er tidlig Genesis med Phil collins som er noe å høre på når det gjelder dette bandet?
Eller helst tidligere, med Brand X!
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
skal innrømme at alt som omhandler rock og metal sjangeren holder jeg meg langt unna, bråke musikk i mine ører
La meg gjette: Du var allerede godt voksen da "Rock Around the Clock" ble vist på Sentrum Scene i 1955?

Edit: 1956 skulle det være.
 
Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Rolig nå gutter. Tråden skal handle om smak, hva man ikke liker.
Selv sliter jeg med tidlig Genesis med Peter Gabriel. Jeg foretrekker faktisk perioden med Collins som vokalist.
Sånn, da går jeg og gjemmer meg :)
Du trenger vel ikke å gjemme deg for det, det er vel allmenn akseptert at det er tidlig Genesis med Phil collins som er noe å høre på når det gjelder dette bandet?
Du mener vel tidlig Genesis med Peter Gabriel som vokalist?
Tiden med Phil Collins som vokalist var senere. (Etter at Peter Gabriel forlot bandet i 1975).
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
haha likte den komentaren;) Nei er nok ikke så gammel, kun rundet de 40, men er hardbarka techno/junge/drum and bass mann, det er musikk i mine ører;)
Hos meg kan du plusse på 18 år på de 40.
Tror neppe jeg får bestemme musikken på gamlehjemmet ???
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Rolig nå gutter. Tråden skal handle om smak, hva man ikke liker.
Selv sliter jeg med tidlig Genesis med Peter Gabriel. Jeg foretrekker faktisk perioden med Collins som vokalist.
Sånn, da går jeg og gjemmer meg :)
Du trenger vel ikke å gjemme deg for det, det er vel allmenn akseptert at det er tidlig Genesis med Phil collins som er noe å høre på når det gjelder dette bandet?
Eller helst tidligere, med Brand X!
Brand X og Genesis uten Gabriel var vel omtrent parallelle, Collins drev solo også, uten å droppe de to banda.

Men liker du prog bedre enn pop ( som meg ) da er det Genesis med Gabriel som teller.
 
Topp Bunn