Musikken du knapt tør erkjenne at du IKKE liker.

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.282
Antall liker
9.128
Det var også sykt! Hadde med en kompis som egentlig er en rolig type som spratt opp og brølte; det er jo bassen for faen!

Første konserten til Rypdal/Chasers i by`n var vel også der, så de en haug med ganger men den på Achaia var en sånn rett i fleisen opplevelse.
 

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Innlegg
1.680
Antall liker
2.882
Sted
Bergen
Har nettopp pløyd gjennom tråden og U2 er muligens bandet som er nevnt flest ganger.
Tror nok miljøene hvor rare blikk, himling med øynene og risting på hodet er reaksjonene når du forteller at du ikke liker U2 er kraftig marginaliserte.

Å gå rundt med U2 på t-skjorten derimot - krever sin mann.

3AF497A7-801D-4BEF-A3DC-895E73764CF9.jpg
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.304
Sted
Bartistan
Fram tilogmed Achtung Baby ikke-ikkelikte jeg U2. Jeg aner ikke hvorfor, men sånn var det.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.252
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Kanskje eller kanskje ikke riktig tråd. Jeg elsker musikken til Metalllica, men nå får det snart være nok med den elendige komprimerte dynamikken. Det er knapt så vu meterne beveger på seg og hele greia høres ut som en kontinuerlig dur. Ikke mye vits å bruke tid og penger på den siste plata...
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.914
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Må innrømme at jeg ikke er spesielt begeistret for "strupe-sang".
Lenge siden denne ble postet - men tenker at i trådens ånd kan man generøst anbefale å høre på siste sporene på Beastie Boys - 'Ill Communication'
og ikke minst Frank Zappa's 'Dance Me This'.
Skal ikke se bort fra at pipen får en annen lyd da ;)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Bob Dylan, Frank Zappa, Roger Waters, King Crimson.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
1: Kan de synge live? Hvis de låter bra på studioalbum, men helt forferdelig live, så finner jeg det svært vanskelig å respektere dem.
Er veldig altetende når det gjelder musikk, tidligere var det noen artister jeg ikke "klarte", men har etterhvert satt pris på enkeltlåter hos disse også.

Men dette med Snickers sin kommentar - fikk meg til å tenke på Harry Nilsson - som aldri spilte live, vet ikke om noen andre, sånn uten å google. Liker Nilsson - og har vel ikke noen negative tanker om at han aldri spilte live. Finnes det andre?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Kan egentlig ikke komme på noen band eller artister som jeg ikke skulle våge å si at jeg ikke likte. Man har visse universelle som nesten alle, om ikke direkte liker, så aksepterer man at de har noe. Eksempel: Queen. Men selv de er det få som vil heve et øyenbryn over, om man sier man ikke liker dem.

Om jeg skal nevne et band som jeg oftest har blitt møtt med mistro når jeg sier jeg misliker dem og som jeg derfor har prøvd flere ganger å lære meg og like, må det være Iron Maiden. Låtene deres er som soft-is med sjokolade. Straks man har slikket i seg sjokoladen sitter man igjen med den trauste vaniljeisen og den enda traustere kjeksen. De lover mye, leverer lite. Fantastiske introer, patetiske låter.
 

s-ovst

Medlem
Ble medlem
23.12.2007
Innlegg
24
Antall liker
7
Sted
Sotra
Ser at Bob Dylan har fått mye spalteplass i denne tråden. At noen ikke liker han er smak og behag,men å påstå at han ikke har noe å komme med er vel litt drøyt. Da må mannen ganske enkelt være et geni. Han har klart å leve av musikken sin i snart 60 år,og vært på turne mer eller mindre uavbrutt i 30 år. Er verden full av lettlurte mennesker ????🤔🤔
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er da ikke verre enn at vi liker forskjellige ting. Om det er populært eller ikke betyr ingenting for deg og meg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Hmm.. hadde tenkt å legge inn et par tre "universielt anerkjente artister" men ved nærmere ettertanke så er det ikke så lett - for det blir problemer med å BEGRENSE seg!!! Trenger litt mer tid....

Og det handler ikke om lettlurte mennesker, det går mer på at mainstream produkter uansett hva det gjelder naturlig nok skaper store salgstall.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Ser at Bob Dylan har fått mye spalteplass i denne tråden. At noen ikke liker han er smak og behag,men å påstå at han ikke har noe å komme med er vel litt drøyt. Da må mannen ganske enkelt være et geni. Han har klart å leve av musikken sin i snart 60 år,og vært på turne mer eller mindre uavbrutt i 30 år. Er verden full av lettlurte mennesker ????🤔🤔

Men han jo ikke synge.....
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.914
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Sånn sett er det meir interessant med musikk du aldri har høyrt.
Nja, erfaringen min er at 80% av musikken jeg har hørt er møl ikke appellerer til meg,
regner med at det samme gjelder 98% av musikken jeg ikke har hørt :cool:
Jeg regner med at jeg har hørt ca 0,1% av all country & western musikk, så bare der dras prosenten betydelig opp.
Dessuten har jeg store problemer med damer som er flinke til å synge - og som gjerne ønsker å understreke dette poenget.
Adele derimot :love: - er unntaket som bekrefter den regelen.

Edit: Obs - stor forskjell på en god låt på radioen til å hanke inn et helt album sjøl.
For eksempel er jeg 'fan' av Jack White - jeg syns det meste P13 spiller av ham er storveis musikk,
...kommer jeg til å handle inn noe av ham? Njeiii - tror ikke det, høres ikke ut som noe jeg kommer til å spille mye hjemme.
Ergo havner han i kategorien 'no commersial potential' :cool:
 
Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.914
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
For å være litt seriøs, så syns jeg faktisk at det er interessant å lese en slik tråd,
gjerne også med begrunnelser (om man gidder) for hvorfor man ikke liker de etablerte storhetene innen musikken.
En (lett) usaklig og sarkastisk tone er uansett en nødvendighet om tilværelsen skal være utholdelig.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
David Bowie. Jeg har et meget avslappet forhold til ham. Bevares, han har laget endel god musikk, men eksepsjonell? Ikke i mine ører. Desto mer morsomt når jeg nevner for blodfan at Let's dance er låten jeg liker best.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har virkelig aldri vært fan av Rolling Stones, Bruce Springsteen, eller Kate Bush. Er ikke redd for å si det, men det føles som jeg er litt alene om å ikke like akkurat dem.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
David Bowie. Jeg har et meget avslappet forhold til ham. Bevares, han har laget endel god musikk, men eksepsjonell? Ikke i mine ører. Desto mer morsomt når jeg nevner for blodfan at Let's dance er låten jeg liker best.
Nei og nei. Nå ble denne tråden trist. Til og med ene kaninen vår er oppkalt etter Bowie🤣
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.914
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Har virkelig aldri vært fan av Rolling Stones, Bruce Springsteen, eller Kate Bush. Er ikke redd for å si det, men det føles som jeg er litt alene om å ikke like akkurat dem.
Nei - du er ikke alene. Vi er mange. Vi har faktisk en egen støtteforening.
Foreningen har foreløpig ikke noe navn, og de fleste medlemmene vet ikke at den eksisterer;
men vi står sammen, og støtter hverandre i vår ignoranse ;) .
Foreningen inkluderer også mange som har et anstrengt forhold til Queen, U2 og Tom Petty.
De som ikke liker Beatles, Kinks eller Dylan har imidlertid en egen støtteforening, med eget lokale i et sterkt rovdyrutsatt område på Finnskogen :cry:.
 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Du innser at du har litt avvikende musikksmak når du som 18-åring insisterer på at det beste musikkprogrammet er Smoke Rings-Swing and Sweet med Leif Andersson på svensk P3...
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
900
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Vel,jeg liker det meste som folk her ikke liker,men jeg unngår jazz og klassisk.Blir aldri gammel nok for det.Hørte en del på klassisk i yngre år,men vokste fra det. :cool:
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.914
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
evt
- Liker du klassisk musikk?
- Jada, jeg liker klassisk.
- Hvilken Beethoven symfoni foretrekker du?
- Neiii... jeg liker egentlig ikke Beethoven
- !:eek:
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Ser at Bob Dylan har fått mye spalteplass i denne tråden. At noen ikke liker han er smak og behag,men å påstå at han ikke har noe å komme med er vel litt drøyt. Da må mannen ganske enkelt være et geni. Han har klart å leve av musikken sin i snart 60 år,og vært på turne mer eller mindre uavbrutt i 30 år. Er verden full av lettlurte mennesker ????🤔🤔
At verden er full av lettlurte mennesker er vel ikke noe å diskutere. Homeopati, kosttilskudd, allergimoten de siste 10 år, holistic tøyset, Nordost (!) og så videre og så videre. Smak og behag har ingenting med om du blir lurt eller ei. Jeg har respekt for Bob Dylan egentlig, men jeg sliter med å respektere at folk sier de elsker Pizza Grandiosa. Men de er ikke lurt, de har bare veldig annerledes smak enn meg.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.252
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg må faktisk henge meg på den Rolling Stones greia. Noe av det før ca 1973 funker, men så henger jeg ikke med lenger.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.942
Antall liker
11.345
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis god sangstemme er et krav for god musikk, så faller halve popmusikken fra de siste 70 år utenfor, - med god margin...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Hvis god sangstemme er et krav for god musikk, så faller halve popmusikken fra de siste 70 år utenfor, - med god margin...

Kanskje ikke krav om god musikk men om det i det hele tatt går an å høre på.....
Det er forøvrig grader av dårlig sangstemme. For Dylans del dreier det seg ikke om sangstemme men at han ikke kan synge (med den sangstemmen han har)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Miles Davis har jo gjort så mangt....
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
242
Antall liker
423
Lilly Allen,Lady Sovereign,Bertine Zetlitz,alle de har en god del låter som fenger og har en god del bass. :)
Er heller ikke blitt ferdig med ERA eller Bassotronics,begge er emosjonelt stimulerende musikk med en del bass. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Du innser at du har litt avvikende musikksmak når du som 18-åring insisterer på at det beste musikkprogrammet er Smoke Rings-Swing and Sweet med Leif Andersson på svensk P3...
Avvikende i forhold til andre 18-åringer - og det skal han være glad for!! Smoke Rings er musikkhistorie av beste merke. :cool: :cool: :cool:
 

s-ovst

Medlem
Ble medlem
23.12.2007
Innlegg
24
Antall liker
7
Sted
Sotra
Kanskje ikke krav om god musikk men om det i det hele tatt går an å høre på.....
Det er forøvrig grader av dårlig sangstemme. For Dylans del dreier det seg ikke om sangstemme men at han ikke kan synge (med den sangstemmen han har)
Tror nok at du ville fått deg mange overraskelser fra mange artister da hvis du hadde tatt fra de Voice tuningen.😄
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.942
Antall liker
11.345
Sted
Ytterst i havgapet...
Autotune er vel en nyere oppfinnelse, - jeg vet faktisk ikke når dette ble vanlig.... å synge falskt og stole på autotune er nå en ting, men nokså mange store artister har jo på godt og vondt sangstemmer som kråker.... Rod Stewart er vel stjerneksemplet, - men gud bedre hvor mange "syngedamer" og "male artists" som trenger bøtter av romklang og andre effekter for å låte sånn nogenlunde akseptable.... er ikke dermed sagt at det er dårlig mussikk av den grunn....
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Jeg rett og slett HATER rap, men ikke det at jeg ikke tør å erkjenne det... Mye av dagens pop og topp 20 på norske hitlister er også veldig ofte søppel.. Dagens ungdommer og smak er verre enn den var før.. Jeg høres nok eldre ut enn jeg er, jeg vet ikke.. Men det er nesten slik at jeg knapt tør å erkjenne at jeg elsker deathmetal til alle jeg kjenner da de ikke skjønner seg på det, men heldigvis har jeg flere kompiser med samme smak.
 
Topp Bunn