Musikken du knapt tør erkjenne at du IKKE liker.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
ELP, Yes, Jethro Tull og tidlig Genesis er har jeg store problemer med å fordøye. Jeg har noen av platene deres i hylla, så jeg har i det minste prøvd. Rush derimot har jeg ikke orket å prøve meg på 😂
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Moderne, kontemporær klassisk musikk er virkelig en gåte for meg. Pierre Boulez f.eks. Jeg har prøvd og prøvd, men det høres for meg ut som en gjeng apekatter som får tildelt hvert sitt instrument. Komplett uforståelig. Ingen melodi, ikke i et par sekunder en gang, men en rad toner hvor ikke en eneste en henger sammen med den forrige eller den neste. Jeg vet at det er en intensjon der, men det blir totalt uinteressant når jeg ikke hører noe musikk, bare disharmonisk bråk.
Noen her som kan forklare meningen med dette stykket f.eks. Jeg har lidd meg gjennom det flere ganger. Blir bare verre for hver gang.


 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Moderne, kontemporær klassisk musikk er virkelig en gåte for meg. Pierre Boulez f.eks. Jeg har prøvd og prøvd, men det høres for meg ut som en gjeng apekatter som får tildelt hvert sitt instrument. Komplett uforståelig. Ingen melodi, ikke i et par sekunder en gang, men en rad toner hvor ikke en eneste en henger sammen med den forrige eller den neste. Jeg vet at det er en intensjon der, men det blir totalt uinteressant når jeg ikke hører noe musikk, bare disharmonisk bråk.
Hehe, prøv deg på denne da. Et stort, norsk navn som også har fått internasjonal anerkjennelse. Jeg har aldri hatt tålmodighet til å lytte skikkelig til Arne Nordheim, men har store problemer med å forstå hva som egentlig er greia med ham.

 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Stemmer, Nordheim har jeg også prøvd meg på. Finnes noe på en 2L blu ray. Måtte helle innpå en øl kjapt og sette på noe Tchaikovsky. Blir seriøst i skikkelig vemmelig humør av slik musikk. Mahler er jo som Drømmehagen i forhold.
 
Sist redigert:
R

rr30629

Gjest
Interessant å se at mye av musikken folk ikke liker/forstår er musikk som krever litt open mind.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Moderne, kontemporær klassisk musikk er virkelig en gåte for meg. Pierre Boulez f.eks. Jeg har prøvd og prøvd, men det høres for meg ut som en gjeng apekatter som får tildelt hvert sitt instrument. Komplett uforståelig. Ingen melodi, ikke i et par sekunder en gang, men en rad toner hvor ikke en eneste en henger sammen med den forrige eller den neste. Jeg vet at det er en intensjon der, men det blir totalt uinteressant når jeg ikke hører noe musikk, bare disharmonisk bråk.
Noen her som kan forklare meningen med dette stykket f.eks. Jeg har lidd meg gjennom det flere ganger. Blir bare verre for hver gang.


:ROFLMAO: :ROFLMAO: Da kan du jo bryne deg på vår polske venn Krzysztof... ikke lett å få fot av hans komposisjoner heller! Og dette er et av de mer tilgjengelige stykkene!!!!

 
L

Lassencad

Gjest
Interessant å se at mye av musikken folk ikke liker/forstår er musikk som krever litt open mind.
Ligesom vores valg af anlæg er forskelligt er vores valg af musik vel det samme. Der er bare musik jeg ikke gider bruge tid på. :)
Vi er så forskellige .
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Litt på sida av trådtittel dette med kassisk musikk man ikke forstår. Har intet problem med å innrømme at jeg ikke liker mye moderne klassisk. Man kan lære seg å sette pris på mange typer musikk, og en del musikk jeg hatet før er nå høydepunkter. Mahler f.eks., som jeg syntes var vanskelig. Det handler om tålmodighet som etterhvert gir belønning. Men når det etter flere lyttinger fremdeles høres ut som komponisten har kastet dartpiler på et noteark melder jeg pass. Men jeg forstår at det ligger arbeid og intensjoner bak.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Polsk frijazz/hardbop er også relativt vanskelig å komme innpå dersom man er lyrisk/romantisk som person 🤭 🤭
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Sluket, det stykket er et perfekt eksempel på hvor grensa mi går. Helt greit det der. Spesielt, dog ikke uforståelig. Men verre enn det og jeg gir opp ;)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Interessant å se at mye av musikken folk ikke liker/forstår er musikk som krever litt open mind.
Forutsigbart svar. Det handler ikke om det, det handler om hvordan musikken treffer deg i sjela. Jeg har sittet tålmodig og lyttet til kontemporær musikk flere ganger, og vet på forhånd at dette ikke er Für Elise. Men på et tidspunkt må man bare erkjenne at dette ikke gir en noe som helst.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Polsk frijazz/hardbop er også relativt vanskelig å komme innpå dersom man er lyrisk/romantisk som person 🤭 🤭
En romantisk jævel, var det visst jeg var. Skjønte i ettertid at det var like mye et kompliment som mobbing, he he.
 
R

rr30629

Gjest
Det var en som sa engang at kjedelige mennesker liker kjedelig musikk. Vet ikke om han har rett.
 
R

rr30629

Gjest
Forutsigbart svar. Det handler ikke om det, det handler om hvordan musikken treffer deg i sjela. Jeg har sittet tålmodig og lyttet til kontemporær musikk flere ganger, og vet på forhånd at dette ikke er Für Elise. Men på et tidspunkt må man bare erkjenne at dette ikke gir en noe som helst.
Feil. Det handler om du lar den treffe deg i sjela.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.469
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Feil. Det handler om du lar den treffe deg i sjela.
Det er åpenbart ikke all musikk som treffer deg eller meg i sjela uansett innstilling man har. Du sier at om man bare vil, så kan man nyte all musikk. Det er selvsagt feil. Om du ikke liker sushi etter å ha prøvd det mange ganger, handler det da bare om at du ikke tillater deg å like det?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Litt på sida av trådtittel dette med kassisk musikk man ikke forstår. Har intet problem med å innrømme at jeg ikke liker mye moderne klassisk. Man kan lære seg å sette pris på mange typer musikk, og en del musikk jeg hatet før er nå høydepunkter. Mahler f.eks., som jeg syntes var vanskelig. Det handler om tålmodighet som etterhvert gir belønning. Men når det etter flere lyttinger fremdeles høres ut som komponisten har kastet dartpiler på et noteark melder jeg pass. Men jeg forstår at det ligger arbeid og intensjoner bak.

Jeg har prøvd Mahler men for meg blir det som filmmusikk fra 50-tallet som kun er der for å skape dramatikk og stemning uten substans.
Ellers liker jeg mye "vanskelig" klassisk musikk.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Jeg har prøvd Mahler men for meg blir det som filmmusikk fra 50-tallet som kun er der for å skape dramatikk og stemning uten substans.
Ellers liker jeg mye "vanskelig" klassisk musikk.
Har samme forhold til Beethoven.
For de som har lyst til å prøve seg på kontemporær musikk kan Mark-Anthony Turnage anbefales.
Han er utdannet jazz-musiker (trombone? om jeg ikke husker helt feil...) og det kan tydelig høres i flere av hans verk.
Syns forøvrig Boulez-stykket lagt inn over var storveis - men nei; jeg kan ikke forklare meningen med det ;) ,
med det er ihvertfall enklere å forholde seg til enn Wagner, og lettere å holde seg våken til enn Tchaikovzzzzkyzzz :cool:
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.655
Antall liker
1.714
Torget vurderinger
1
R.E.M. og Beach Boys er noe JEG ALDRI hører på, har prøvd. Men klar de bare ikke, må ellers si att jeg fikk øya opp for Amhad Jamal av Slukmester og makan til musiker som er still going strong står det respekt av. Live in Vermont er en av flere favoritter. Må heller ikke glemme Anderson og Borge, det ble noe timer med de på radioen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
U2, Bruce Springsteen, Queen og mange andre har/hadde ikke så veldig stor musikalsk utvikling. Beatles ( Love you do/ Helter skelter) og Beach Boys (Surfi'n safari/Disney Girls 1957) er eksempler på hvilket spenn disse gruppene hadde og derfor blir det litt tåpelig å si at man ikke liker dem uten å poengtere hva man ikke liker av dem.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
John Lemon sang surt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
R.E.M. og Beach Boys er noe JEG ALDRI hører på, har prøvd. Men klar de bare ikke, må ellers si att jeg fikk øya opp for Amhad Jamal av Slukmester og makan til musiker som er still going strong står det respekt av. Live in Vermont er en av flere favoritter. Må heller ikke glemme Anderson og Borge, det ble noe timer med de på radioen.
Jeg får løs mage av Beach Boys. Ididotisk banal surfemusikk. Det verste 60-tallet har å by på....
REM er gudsjammerlig kjedelig...
Liker heller ikke Queen og U2....
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Neil Young. Klarer virkelig ikke det pompøse naive gnålet og det forbanna munnspillet. Har en kamerat som har NY som religion og sitter og hører på dette med blanke øyne, selv om karen har gitt ut plata fra en telefonkiosk. (Bevis A nedenfor)

A6C18B72-DF9A-4887-85D7-6C19EEE57813.png


Og tar i samme slengen med Joni Mitchell med pratesyngingen og »hvordanklemmeflestmuligordinnpåenunderfundigogtilsynelatendeintelligentmåte».

Ahhh! Godt å få det ut kjenner jeg. 😊
 
L

Lassencad

Gjest
Når jeg leser hva folk her ikke liker av musikk,føler jeg ingen interesse av å vite hva de liker.;)
Hvorfor ikke bare accepterer at vi ikke er ens når det kommer til valg af musik. Det kan da ikke være så svært?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg synes faktisk det blir litt feil å starte å forklare hva man ikke liker med noe musikk, for at man faktisk skal starte å forklare det så må man faktisk høre mye på det for å få en forklaring på hvorfor. At ting rett og slett ikke fenger eller at man ikke liker lydbildet eller stilen er mer enn nok for min del at jeg ikke hører på endel musikk, jeg takler det rett og slett ikke og blir nesten sint av å høre på noe av det, og jeg blir stressa og irritert (må vel være mer enn nok gyldig grunn til å ikke tvinge seg selv igjennom livslang lidelse?). På den annen side så forstår jeg at ikke alle hører på det jeg hører på, og det respekterer jeg. Smak og behag er forskjellige for alle individ.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Jeg er ganske fornøyd med i bli kvalm hver han jeg hører U2. Maken til liktlydemde kjedelig gnål skal man lete lenge etter
Sounden de har gjør at alt høres kjedelig ut, omtrent like spennende som når jeg hører på AM radioen en sommerdag
 
Topp Bunn