Musikken du knapt tør erkjenne at du IKKE liker.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Smak og behag, men stusser litt over ordet dessverre. Selv finner jeg Springsteen totalt uinteressant, men synes ikke det er synd at han finnes eller at andre finner glede i musikken.
Det er bare det at jeg er av den oppfatningen at verden hadde vært bedre uten.
På hvilken måte, DU må jo ikke høre på den? At folk ikke hører på/misliker Beethoven er totalt uproblematisk. At verden skulle bli et bedre sted ved at alle vi Beethovenlyttere ikke skulle få anledning til å lytte på denne sublime musikken, synes meg underlig, for å si det sånn.

Det som er helt sikkert, er at den musikken du lytter på i dag ikke hadde vært den samme uten de gigantene som har båret den frem.....Hva hadde rockemusikken vært uten Monteverdis innovasjoner innen bruk av akkompagnerende bass for eksempel, og aner du i det hele tatt hvor mye som stjeles, ikke bare av melodilinjer, men også av modulasjoner, rytmikk og annet fra den klassiske tradisjon?
Monteverdi er interesann, men ikkje sånt ein utan vidare likar. Men det er mange madrigalar og ting frå tidleg renessanse ein burde høyre meir på. Det ligg noko genialt på eit tidleg stadium av utviklinga av den klassiske musikken. Frå ganske banale greier i den fyrste saklrale musikken vi kjenner til, skjer det noko i brytningspunktet mellom mellomalder og renessanse som speglast i madrigalane. Dei fyrste stega frå å vere ganske platt til det avanserte, ein evolusjon der ein etter kvart fekk dette kunstnarlege uttrykket der komponisten si eine vilje vert tolka av dirigenten til ei oppgåve som løysast av inntil eit hundretals musikarar i eit symfoniorkester. Få, om nokon kunstlarlege uttrykk har same grad av fellesskap som dette. Eg tykkjer det er det viktigaste kulturelle bidraget som sivilisasjonen har fått frå Europa. Og det startar kanskje rundt Monteverdi.... her kunne eg tenkt meg å grave djupare. Har berre så mykje anna eg skulle ha gjort fyrst....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sting og Sigvart Dagsland - to karer som blir dypt rørt av eget speilbilde. Høres gjennom musikken IMO og ikke noe som lander på spillelisten her i huset. Ingen regel helt uten unntak - Fields of Gold er fin, det må innrømmes.
Sting var ei spennande, ny stemme, med ein ny musikalsk sjanger då Police kom på banen. Men han har greve seg ned i eit hol. Stort sett kjedeleg, som du seier
Dagsland er noko heilt anna "Ka e du redd for", "De umulige". Lagar bra ting. Gode lydlege produksjonar har han også.
 
X

X186841

Gjest
Såvidt jeg skjønte var dette bare en tråd for å nevne ting og ikke forsvare det andre ikke liker.

0) Det er tåpelig å diskutere smak og behag med folk som har "dårlig" smak :).
1) Hardrock hadde nok levd godt uten, var sånne artister som fikk meg til å omfavne Amerikansk punk litt senere.
2) Finnes hverken bra eller morsom.
3) Den dagen noe Dylan har skrevet blir morsomt så fremstår gammelt Finsk TV teater som lystig underholdning. Men det er noen som har greid å sprite opp selve musikken hans litt, slik som Hendrix.
4) Kari Bremnes stiller i klasse med Jan Eggum og andre brekkmidler utgitt på avspillbare medium.

1)AC/DC,2) Aerosmith, Dylan og Kari Bremnes.
1) Men vi måtte då ha sånn musikk på slutten av 70-talet, for å kunne halde liv i hardrocken. Om alt hadde vore prog, ville punken vore endå villare enn kva han vart, trur du ikkje?
2)Men crossoverversjonen av Walk this way er då morosam?
3) Når andre tolkar gamle-Bob kan det skje mykje morosamt.
4) Kari etablerte seg på ei solid musikalsk-lyrisk plattform som ho aldri har våga seg bort frå. Men det er mykje bra frå gamle dagar, Blå krukke, til dømes
 
  • Liker
Reaksjoner: Sst

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.518
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har da aldri hevdet at det skal være forbud mot å høre på noe slags musikk. Her mistolker du meg skikkelig. Dessuten har jeg oppfattet dette som en tråd hvor det er tillatt å være "politisk ukorrekt", men det er kanskje ikke sånn.
Når du sier at verden hadde vært bedre uten (og i tillegg beklager at den finnes), er det vanskelig å tolke det på annen måte enn at verden hadde vært bedre om denne musikken ikke fantes, og dermed at det var umulig for de som liker å lytte på den å høre den. Finnes det noen andre måter å tolke det på - vi vil vel alle at verden skal være et bedre sted? Utdyp gjerne hva du mente med det.

Når det gjelder smak og behag er det ingen ting som heter politisk korrekt eller ukorrekt og jeg kunne ikke bry meg mindre om hva andre liker eller misliker, men det innlegget der er bare for dumt. Smak og behag trenger imidlertid ingen begrunnelse.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein tråd vert det vi gjer han til. Her på Sentralen.
0) Kva skulle vi elles drive med?
1) Men han hadde sett annleis ut
2) Denne er morosam. Iallfall ei stund: https://www.youtube.com/watch?v=4B_UYYPb-Gk
3) Det finnest andre kvalitetar i musikken. Humor er ikkje gamle-Bob si greie. Då får du heller finhøyre litt på Eggumen. Men øv litt på bergensdialekten fyrst.
4) Kari har nokre fantastiske låtar, som "Berg og båre". "sang til Byen" og nokre til. At ho ikkje kjem seg opp frå dei hjulspora og fornyar seg, får vere sin sak. Det er vanskeleg å fornye seg. Eg prøvde ein gong, og det gjekk ikkje. Når det gjeld Eggumen har eg opplevd fleire flatlendingar som ikkje skjønar seg på han. Og så fann eg eit ettertrakta album med han i ei platsjappe utanfor Hamar ein stad for berre 10 kr. Trur du det kanskje kunne vere marknadsgrunnlag for eit Eggum-kurs? Skal eg skrive deg på (du kan få plass langt framme).
5) Brekkmiddel kan vere nyttig i mange samanhengar, men dei hjelp lite mot forstoppelse.

Såvidt jeg skjønte var dette bare en tråd for å nevne ting og ikke forsvare det andre ikke liker.

0) Det er tåpelig å diskutere smak og behag med folk som har "dårlig" smak :).
1) Hardrock hadde nok levd godt uten, var sånne artister som fikk meg til å omfavne Amerikansk punk litt senere.
2) Finnes hverken bra eller morsom.
3) Den dagen noe Dylan har skrevet blir morsomt så fremstår gammelt Finsk TV teater som lystig underholdning. Men det er noen som har greid å sprite opp selve musikken hans litt, slik som Hendrix.
4) Kari Bremnes stiller i klasse med Jan Eggum og andre brekkmidler utgitt på avspillbare medium.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Ja, hvordan hadde dagens musikk vært uten folk som Monteverdi, Haydn, Schubert, Beethoven osv... Det er helt innafor å ikke like musikken, men å hevde at det hadde vært bedre om denne musikken aldri hadde vært skrevet er så lite gjennomtenkt at det ikke kan stå uimotsagt.

Jeg er ellers helt enig i at Springsteen er kjedelig. Jeg har flere plater med ham, men har enda til gode å orke å høre gjennom dem - jeg gir meg vanligvis etter 2-3 spor. Dønn kjedelig, men jeg har i hvert fall prøvd.

Ellers finner jeg rap og hip-hop fullstendig uinteressant. Og det meste av det som gis ut av dagens syngedamer, det være seg norske eller utenlandske. Har heller aldri fått sansen for Kari Bremnes.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For meg er det med musikk som med mat: det er visse ting jeg aldri kommer til å kjøpe inn og putte i meg. Hopper over det med mat nå, men m.h.t. musikk er det mange såkalte anerkjente artister som aldri har fenget. De er sikkert helt OK, men som sagt: de har aldri fenget. I farten kan jeg nevne navn som Elvis, Beach Boys, Kinks, The Who, Bowie, Police/Sting, Stevie Wonder, Prince, Aretha Franklin, Elton John. Sikkert "objektivt sett flinke" alle sammen - og kan hende viktige i musikkhistorien - men de har aldri slått an noen strenger hos meg. Har ikke en eneste plate av noen av de nevnte. Har ikke tenkt å prøve på å forklare hvorfor - det er bare sånn det er.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
For meg er det med musikk som med mat: det er visse ting jeg aldri kommer til å kjøpe inn og putte i meg. Hopper over det med mat nå, men m.h.t. musikk er det mange såkalte anerkjente artister som aldri har fenget. De er sikkert helt OK, men som sagt: de har aldri fenget. I farten kan jeg nevne navn som Elvis, Beach Boys, Kinks, The Who, Bowie, Police/Sting, Stevie Wonder, Prince, Aretha Franklin, Elton John. Sikkert "objektivt sett flinke" alle sammen - og kan hende viktige i musikkhistorien - men de har aldri slått an noen strenger hos meg. Har ikke en eneste plate av noen av de nevnte. Har ikke tenkt å prøve på å forklare hvorfor - det er bare sånn det er.
Heldig er den som berre har plater han spelar ofte.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Kari Bremnes er sikkert en glimrende artist med gode sanger, det er bare det at det ikke gir meg noe å høre på henne. Jeg har kanskje ikke hørt nok.
I motsetning til Springsteen der jeg har gjort et seriøst forsøk, og syngedamene som du ikke kan unngå å få høre hvis radioen står på.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.518
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes masse utmerket musikk der ute som man ikke kommer under huden på fordi man ikke har tid, eller fordi forutsetningene mangler. For meg faller for eksempel masse jazz i den kategorien, jeg hører lett at dette er bra, men makter ikke å sette meg helt inn i konteksten som er nødvendig for virkelig å forstå og like musikken. Det er mye lettere å verdsette noe man forstår. Springsteen derimot, jeg har full kontroll på konteksten og har hørt mye, men finner det med noen uhyre få unntak dørgende likegyldig og selvfølgelig. Det finnes masse Americana der ute (Steve Forbert for eksempel) som jeg synes er milevis bedre, mer interessant og mer givende. For meg.

Det gjelder mye mer enn Springsteen selvfølgelig, men Springsteen føles så naturlig å trekke frem siden mange mennesker jeg kjenner med helt utmerket musikksmak synes det er stort. Og det snodige er at personen og musikeren Springsteen er så enormt lett å like, finnes det en mer sympatisk rockemusiker? Men det hjelper ikke for musikkens vedkommende. Men jeg innrømmer mer enn gjerne, it's not you, it's me…., og jeg kunne ikke drømme om å synes at verden hadde vært et bedre sted uten Springsteen. Tvert i mot gleder det meg at så mange har så mye glede av Bruce, det finnes ufattelig mange verre idoler der ute i verden, både i musikken og politikken.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
0) Høre på musikk og lese nyheter og fakta.
1) Det blir bare gjetting.
2) Du har merkelig humoristisk sans
3) Bergensk går greit så lenge de ikke blir for ivrige, derimot har det vært nødvendig å gå over til Engelsk når jeg har prøvd å kommunisere med Stryninger og Sogninger litt utpå bondelandet.
Eggum har dørgende kjedelig musikk og tåpelige tekster.
4) Ikke skriv meg på Eggum kurs er du snill.
Kari har absolutt ingen "fine" låter, mulig hun har fine lår :)
5) Har du forstoppelse er brekkmiddelet inntatt for sent.

Ein tråd vert det vi gjer han til. Her på Sentralen.
0) Kva skulle vi elles drive med?
1) Men han hadde sett annleis ut
2) Denne er morosam. Iallfall ei stund: https://www.youtube.com/watch?v=4B_UYYPb-Gk
3) Det finnest andre kvalitetar i musikken. Humor er ikkje gamle-Bob si greie. Då får du heller finhøyre litt på Eggumen. Men øv litt på bergensdialekten fyrst.
4) Kari har nokre fantastiske låtar, som "Berg og båre". "sang til Byen" og nokre til. At ho ikkje kjem seg opp frå dei hjulspora og fornyar seg, får vere sin sak. Det er vanskeleg å fornye seg. Eg prøvde ein gong, og det gjekk ikkje. Når det gjeld Eggumen har eg opplevd fleire flatlendingar som ikkje skjønar seg på han. Og så fann eg eit ettertrakta album med han i ei platsjappe utanfor Hamar ein stad for berre 10 kr. Trur du det kanskje kunne vere marknadsgrunnlag for eit Eggum-kurs? Skal eg skrive deg på (du kan få plass langt framme).
5) Brekkmiddel kan vere nyttig i mange samanhengar, men dei hjelp lite mot forstoppelse.

Såvidt jeg skjønte var dette bare en tråd for å nevne ting og ikke forsvare det andre ikke liker.

0) Det er tåpelig å diskutere smak og behag med folk som har "dårlig" smak :).
1) Hardrock hadde nok levd godt uten, var sånne artister som fikk meg til å omfavne Amerikansk punk litt senere.
2) Finnes hverken bra eller morsom.
3) Den dagen noe Dylan har skrevet blir morsomt så fremstår gammelt Finsk TV teater som lystig underholdning. Men det er noen som har greid å sprite opp selve musikken hans litt, slik som Hendrix.
4) Kari Bremnes stiller i klasse med Jan Eggum og andre brekkmidler utgitt på avspillbare medium.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.672
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg liker mye rart - som for andre sikkert er helt fjernt, Og jeg misliker musikk som for andre gir masse glede - og sånn er vi skapt. Men å skamme meg over hva jeg liker eller misliker blir jo å skjule hvem man er , og det ser jeg ikke poenget med. Så får andre finne glede i å "komme ut av skapet" som jeg aldri gikk inn i :)

Når det er sagt så er det ikke noe galt i å diskutere musikk , men hvorfor være flau eller skamfull ?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
"Musikk du knapt tør erkjenne at du ikke liker"

Så kaster folk seg over tastaturet for å si at Dylan ikke gir noe og Pink Floyd er banalt. Virker ikke modig i det hele tatt, heller lystbetont.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Synd å si det, men storheter som Beatles og Elvis klarer ikke å trenge inn hos meg desverre. De havner i kategorien "knapt tør erkjenne at jeg ikke liker"
Den sedvanlige pling plong hifi musikken ala 99,9% av alt som spilles på messer har jeg ingen problemer med å erkjenne at jeg ikke liker.
Ellers er jeg stort sett altetende heldigvis.
 
  • Liker
Reaksjoner: ksr

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Pink Floyd. Noget mere banalt skal man lede længe efter.
Å? Har du hørt ei engelsk gruppe som heiter "Beatles"?
Jeg holder meget af Beatles. Når jeg giver tomme op til Audiophile-Arve, er det fordi, jeg synes det er sundt at ikke Gud og hver mand synes godt om f.eks. Beatles. Jeg er sikker på, der er mange kvaliteter ved Pink Floyd. Jeg har ledt men aldrig fundet dem. I mange, som i rigtig mange, år syntes jeg Dylan var noget af det mest overvurderede og absolut ligegyldige musik. Sådan er det ikke længere. Nashville Skyline blev indgangen til resten af værket.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Musikk du knapt tør erkjenne at du ikke liker"

Så kaster folk seg over tastaturet for å si at Dylan ikke gir noe og Pink Floyd er banalt. Virker ikke modig i det hele tatt, heller lystbetont.
Ja, det er eigentleg pinleg å la vere. Elles var det Sex Pistols som fann opp å hate Pink Floyd. So då so.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.700
Antall liker
10.041
Sted
London
Jeg klarer ikke ABBA - men dessverre noe min bedre halvdel stadig spiller
Må nok lide litt for husfreden....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
0) Høre på musikk og lese nyheter og fakta.
1) Det blir bare gjetting.
2) Du har merkelig humoristisk sans
3) Bergensk går greit så lenge de ikke blir for ivrige, derimot har det vært nødvendig å gå over til Engelsk når jeg har prøvd å kommunisere med Stryninger og Sogninger litt utpå bondelandet.
Eggum har dørgende kjedelig musikk og tåpelige tekster.
4) Ikke skriv meg på Eggum kurs er du snill.
Kari har absolutt ingen "fine" låter, mulig hun har fine lår :)
5) Har du forstoppelse er brekkmiddelet inntatt for sent.

Ein tråd vert det vi gjer han til. Her på Sentralen.
0) Kva skulle vi elles drive med?
1) Men han hadde sett annleis ut
2) Denne er morosam. Iallfall ei stund: https://www.youtube.com/watch?v=4B_UYYPb-Gk
3) Det finnest andre kvalitetar i musikken. Humor er ikkje gamle-Bob si greie. Då får du heller finhøyre litt på Eggumen. Men øv litt på bergensdialekten fyrst.
4) Kari har nokre fantastiske låtar, som "Berg og båre". "sang til Byen" og nokre til. At ho ikkje kjem seg opp frå dei hjulspora og fornyar seg, får vere sin sak. Det er vanskeleg å fornye seg. Eg prøvde ein gong, og det gjekk ikkje. Når det gjeld Eggumen har eg opplevd fleire flatlendingar som ikkje skjønar seg på han. Og så fann eg eit ettertrakta album med han i ei platsjappe utanfor Hamar ein stad for berre 10 kr. Trur du det kanskje kunne vere marknadsgrunnlag for eit Eggum-kurs? Skal eg skrive deg på (du kan få plass langt framme).
5) Brekkmiddel kan vere nyttig i mange samanhengar, men dei hjelp lite mot forstoppelse.

Såvidt jeg skjønte var dette bare en tråd for å nevne ting og ikke forsvare det andre ikke liker.

0) Det er tåpelig å diskutere smak og behag med folk som har "dårlig" smak :).
1) Hardrock hadde nok levd godt uten, var sånne artister som fikk meg til å omfavne Amerikansk punk litt senere.
2) Finnes hverken bra eller morsom.
3) Den dagen noe Dylan har skrevet blir morsomt så fremstår gammelt Finsk TV teater som lystig underholdning. Men det er noen som har greid å sprite opp selve musikken hans litt, slik som Hendrix.
4) Kari Bremnes stiller i klasse med Jan Eggum og andre brekkmidler utgitt på avspillbare medium.
0) Kanskje litt stusseleg i lengda?
1) Framtida er vanskeleg å spå om. Då er det lettare med fortida.
2) Takk!
3) Dialektar er veldig interessant. Eg trur eg skjønar alle norske, og ein god del svenske. Danske har eg problem med. Så er det morosamt å sjå kvar dialektgrensene går, og kva andre grenser som fylgjer desse. Til dømes sosiolektar og fagterminologi.
4) Neinei. Men det er ikkje dumt med litt utvida horisont av og til. Prøv å spele Eggum-låtar på gitar, då skal du få det travelt. Han høyrest enkel ut men....
5) Uansett, utblåsningar kan vere utrivelege, men i lengda er dei et gode.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg klarer ikke ABBA - men dessverre noe min bedre halvdel stadig spiller
Må nok lide litt for husfreden....
Etter om lag 4000 gjennomspelingar av Abba-låtar frå mi yngstejente, fekk eg ein viss sans for musikken som 50-åring. Men åra 1975 -2008 var eg heilt einig.
 
X

X186841

Gjest
0) Man skal jo Spise, Drikke og elske også. Da blir det ikke så mye tid igjen..
1) Etterpåklokskap er lett tilgjengelig ja.
2) Velbekomme.
3) Dialekter kan være slitsomt når du skal kommunisere men artig å lese.
4) Kan ikke spille noenting, kan ingen noter, legger ikke merke til om instrumentene er litt feilstemt. Men legger merke til lyder, energi og engasjement hvis det er interessant nok.
5) Utblåsninger er fint det hvis man er tett :)

0) Høre på musikk og lese nyheter og fakta.
1) Det blir bare gjetting.
2) Du har merkelig humoristisk sans
3) Bergensk går greit så lenge de ikke blir for ivrige, derimot har det vært nødvendig å gå over til Engelsk når jeg har prøvd å kommunisere med Stryninger og Sogninger litt utpå bondelandet.
Eggum har dørgende kjedelig musikk og tåpelige tekster.
4) Ikke skriv meg på Eggum kurs er du snill.
Kari har absolutt ingen "fine" låter, mulig hun har fine lår :)
5) Har du forstoppelse er brekkmiddelet inntatt for sent.


0) Kanskje litt stusseleg i lengda?
1) Framtida er vanskeleg å spå om. Då er det lettare med fortida.
2) Takk!
3) Dialektar er veldig interessant. Eg trur eg skjønar alle norske, og ein god del svenske. Danske har eg problem med. Så er det morosamt å sjå kvar dialektgrensene går, og kva andre grenser som fylgjer desse. Til dømes sosiolektar og fagterminologi.
4) Neinei. Men det er ikkje dumt med litt utvida horisont av og til. Prøv å spele Eggum-låtar på gitar, då skal du få det travelt. Han høyrest enkel ut men....
5) Uansett, utblåsningar kan vere utrivelege, men i lengda er dei et gode.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.274
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg liker ikke Uriah Heep.
Det har jeg imidlertid aldri lagt skjul på.

Det er mye annet jeg ikke liker også, men det som irriterer meg med Heep er at det ofte framstilles som et viktig band.
Det er det ikke.
Det samme kan sies om f.eks U2 og Sting også.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Beethoven og lignende. Det finnes desverre mange av dem.
Dette var veldig upresist. Er det wienerklassisismen du ikkje likar? Eller symfonikarar? Kanskje det er dauvhøyrde komponistar? Eller musikk frå gamle dagar? Klassisk? Eller austerrikararar? Kanskje du måtte ta ulukkelege pianotimar i barndomen, og at dette forklarar alt?
Jeg synes dette er presist nok, men det kan nok sammenfattes under kategorien wienerklassisismen. Ellers ble det forsøkt å utsette meg for pianotimer i barndommen omtrent samtidig med at jeg ble utsatt for bibelhistorien på flanellograf på søndagsskolen. Begge deler forkastet jeg som upassende tidtrøyte for barn.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Smak og behag, men stusser litt over ordet dessverre. Selv finner jeg Springsteen totalt uinteressant, men synes ikke det er synd at han finnes eller at andre finner glede i musikken.
Det er bare det at jeg er av den oppfatningen at verden hadde vært bedre uten.
No er vi for mange på denne planeten, og folketalet bør reduserast.....men akkurat Bruce? Amerikanar, rett nok, og ein som reiser meir enn dei fleste. Men han har skrive fleire bra låtar om å vere ung og opprørsk, og om levd liv. Ingen Olav H. Hauge, men det er då ikkje ventandes?
Her har det oppstått en misforståelse. Min kommentar knytter seg til min tidligere kommentar om Beethoven. Jeg har ingen ting imot Bruce. Jeg har til og med gode venner som har plater med ham.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
"Musikk du knapt tør erkjenne at du ikke liker"

Så kaster folk seg over tastaturet for å si at Dylan ikke gir noe og Pink Floyd er banalt. Virker ikke modig i det hele tatt, heller lystbetont.
Ja, det er eigentleg pinleg å la vere. Elles var det Sex Pistols som fann opp å hate Pink Floyd. So då so.
Du misforstår, Dylan er et geni og uten ham hadde mye av det folk her inne bruker tid på aldri eksistert. Springsteen hadde vært en nobody ved et samlebånd.

Deler av Pink Floyds produksjon kan høres banalt ut fra 2019 perspektiv og jeg gidder selv ikke å høre på noe PF post 1977, men å si at DSOTM ikke var nyskapende da den kom ut er bare ignorant.

Det som provoserte meg var at folk ikke forstår hvor pinlig det er å ikke se storheten til disse bandene, altså ikke tappert men lysbetont.


Det modige hadde vært : "Jeg skjønner at Ibsen revolusjonerte det moderne dramaet og satte dype merker i det norske språket, men jeg skjønner ikke en dritt av det selv. " Eller tilsvarende.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Astrid S., Britney Spears, Ariana Grande, Beyoncé etc...
Joni Mitchell? Nina Hagen? Og kva med alle dei derre jazzsyngedamene?
Nina Hagen vil jeg vel knapt kalle en syngedame, men jeg har heller aldri hørt noe derfra som jeg har hatt sansen for. Joni Mitchell vil jeg heller ikke karakterisere som en syngedame - hun er komponist, artist og inspirator. Jeg har forøvrig ikke det helt store forholdet til henne heller - jeg synes ofte at andre artister gjør sangene hennes bedre enn hun gjør selv.

Forøvrig skjønner du godt hva jeg mener - her snakker jeg stort sett om youtube-generasjonen - de som har en hit eller 2, men ikke er i stand til å lage et godt album. Aurora er muligens et unntak.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.374
Antall liker
35.121
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har virkelig prøvet å vende meg til denne gruppen. Har de både på cd, vinyl og sacd, men det hjelpe ikke. Det er bare noen få sanger jeg synes er ok, men alt i alt så er dette en gruppe jeg rett og slett synes er utrolig kjedelig. Men jeg har prøvd Dire Straits - jeg har prøvd...
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.821
Antall liker
38.480
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har virkelig prøvet å vende meg til denne gruppen. Har de både på cd, vinyl og sacd, men det hjelpe ikke. Det er bare noen få sanger jeg synes er ok, men alt i alt så er dette en gruppe jeg rett og slett synes er utrolig kjedelig. Men jeg har prøvd Dire Straits - jeg har prøvd...
Er det mulig :confused:

mvh
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.700
Antall liker
10.041
Sted
London
Jeg klarer ikke ABBA - men dessverre noe min bedre halvdel stadig spiller
Må nok lide litt for husfreden....
Etter om lag 4000 gjennomspelingar av Abba-låtar frå mi yngstejente, fekk eg ein viss sans for musikken som 50-åring. Men åra 1975 -2008 var eg heilt einig.
Da får jeg bare fortsette å vri meg i smerter i sofaen - kanskje jeg ser lyset (eller rettere sagt hører godlyden) en vakker dag :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.374
Antall liker
35.121
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har virkelig prøvet å vende meg til denne gruppen. Har de både på cd, vinyl og sacd, men det hjelpe ikke. Det er bare noen få sanger jeg synes er ok, men alt i alt så er dette en gruppe jeg rett og slett synes er utrolig kjedelig. Men jeg har prøvd Dire Straits - jeg har prøvd...
Er det mulig :confused:

mvh
Ja, uheldigvis...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Foreløpig er det ingen som har vært like kategoriske som Ritchie Blackmore var når han tidlig på 70-tallet uttalte noe i denne retning:
JS Bach was a great musician. Today there´s only Deep Purple and a few other band´s that are good. The other "folk-singers" are of no interest.
:)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Den beste musikken er den en spiller sjøl.... Ellers blir jeg fort veldig KRENKET om noen ikke liker det jeg liker... ;);)
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.139
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Musikksmak er virkelig forskjellig. Det noen får gåsehud og tårer i øynene av, får andre til å nesten brekke seg. Selv har jeg utallige ganger mannet meg opp til å høre igjennom for så å like Miles' Bitches Brew. No luck so far:rolleyes:
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Musikksmak er virkelig forskjellig. Det noen får gåsehud og tårer i øynene av, får andre til å nesten brekke seg. Selv har jeg utallige ganger mannet meg opp til å høre igjennom for så å like Miles' Bitches Brew. No luck so far:rolleyes:
Hehehe, har skiva både på vinyl og CD. Liker den veldig godt, men klarer ikke å holde fokus gjennom alle låtene. Hvorfor jeg liker den? Aner ikke!:p

Ellers, jeg hamstrer opp Genesis, men med unntak av noen av de senere(!) skivene, så sliter jeg med mye av de sk store klassikerne fra den tidlige epoken (med PG som vokalist) :(
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Klarer virkelig ikke å høre på disse :
U2
REM
Kari Bremnes
Røyksopp
Bjørk
Lisa Minelli
Frank Sinatra
Cliff Richards
Alt av edm og blackdeathmetal
Og så han derre «born in the usa fyren»
 
  • Liker
Reaksjoner: ksr

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Foreløpig er det ingen som har vært like kategoriske som Ritchie Blackmore var når han tidlig på 70-tallet uttalte noe i denne retning:
JS Bach was a great musician. Today there´s only Deep Purple and a few other band´s that are good. The other "folk-singers" are of no interest.
:)
Og nå spiller han bare klassisk middelalder folkemusikk sjøl. Men hva gjør man ikke for å holde på en så delig kone...( medmusikant )
 
Topp Bunn