Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Biasjustering på MI-klasse A har jeg aldri hørt om. Hvordan gjør dere det?
    Det er beskrevet i flere tidligere poster, bladde meg litt tilbake i tråden og fant det bl.a. i innlegg 10982.
    Edit: Side 275, så blir det litt enklere å finne.
     
    Sist redigert:

    Andreas-M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2008
    Innlegg
    82
    Antall liker
    78
    Sted
    Finnmark
    Har fått et tilbud fra RM , men har lite til ingen erfaring/peiling på klasse A så håper på noen innspill her.
    Har i dag 2 blokker på 200w AB, 2x500VA trafo og 4 x 10000/63V Grade lytter.
    Tilbudet er og gå til MI 17.4 som skal gi den samme effekten som jeg har i dag, som skal være bedre og med bedre oppløsning.
    Høyttalere er Ø Audio Icon.

    Det jeg søker er pros and cons ved klasse A kontra AB. Mener og ha lest en plass i tråden at det var/er noen som fikk montert en knapp for Biasjustering? Dette ville ha vært veldig ønskelig, når de yngre i huset skal høre musikk så ser jeg absolutt ingen vits at de skal være på full gass da.
    Er dette med at den står på full gass hele tiden, noe som trekker ned levetiden?

    Andreas
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Det mest kvalifiserte s
    Har fått et tilbud fra RM , men har lite til ingen erfaring/peiling på klasse A så håper på noen innspill her.
    Har i dag 2 blokker på 200w AB, 2x500VA trafo og 4 x 10000/63V Grade lytter.
    Tilbudet er og gå til MI 17.4 som skal gi den samme effekten som jeg har i dag, som skal være bedre og med bedre oppløsning.
    Høyttalere er Ø Audio Icon.

    Det jeg søker er pros and cons ved klasse A kontra AB. Mener og ha lest en plass i tråden at det var/er noen som fikk montert en knapp for Biasjustering? Dette ville ha vært veldig ønskelig, når de yngre i huset skal høre musikk så ser jeg absolutt ingen vits at de skal være på full gass da.
    Er dette med at den står på full gass hele tiden, noe som trekker ned levetiden?

    Andreas
    Det best kvalifiserte svaret får du antageligvis fra RM selv 🙂
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Klasse A seier jo noke om kva effekt ein forsterker leverer før den går over i klasse AB - kva som er tomgangsstrømmen. Effekt = varme og varme = levetid - i denne samanheng. Eg meiner klasse A også har ei lydmessig side, men det snakkar ein ikkje om her.

    Forsterkere som opererer med mykje effekt i klasse A har difor trong for mykje kjøleribber for å håndtere varmen. Dei blir difor forholdsvis tunge.

    MI 17 (17.4) er vel 50W klasse A som monoblokker i det som no er blitt standard kabinett for forsterkeren. Og fortset så vidare i klasse AB til ca 200W?

    Det vart for MI 17 eller MI 21 - eller begge (?), utvikla ein bryter der ein i 3 trinn kunne velge graden av klasse A - kor høg tomgangsstrømmen skulle være, og dermed også varmeutviklinga som ein konsekvens av denne.

    At AB-forsterkeren MI 18 er god, er det ingen tvil om! Men alle som har tatt steget vidare til klasse A forsterkerane MI 17(.4) eller MI 21, vil nok seie at dei har gjort eit framsteg lydmessig! 😊

    Kva MI-forsterker du bør eventuelt velge til dine Ø-Audio Icon - for ditt ønska lydbilde, får du nok best råd frå RM om.

    Mvh Arild 😊
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hoi!
    Ang. Musical Innovation MI 11 som selges på Finn.no:

    Vet at det er nødvendig med remote for å slå den av/på, samt justere volum. (Har testet dette OK med Naim fjernkontroll)
    Men kan kilde/linjevalg også styres, om man har original remoten?
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hoi!
    Ang. Musical Innovation MI 11 som selges på Finn.no:

    Vet at det er nødvendig med remote for å slå den av/på, samt justere volum. (Har testet dette OK med Naim fjernkontroll)
    Men kan kilde/linjevalg også styres, om man har original remoten?
    Såvidt eg hugser, er det ikkje motor på inngangsvelgeren. Altså ikkje mulig å styre den med remoten.

    Mvh Arild 😊
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Da har jeg lånt bort mine nye MI-10 monoblokker i siste tappning.
    Disse er de første i sitt slag,så vidt jeg vet.😄(MI-10. 1x60W klasse A)
    Det er en kamerat i Trondheim som spiller både analogt og digitalt
    på Martens høyttalere. Han spiller på Kinki Studio sine monoblokker
    makne som mine «sommerforsterkere» bortsett fra at disse er originale.
    Han spiller (foreløpig) på Kinki Studio’s preamp.
    Allerede før MI monoblokkene er innspillt,forteller han at de har mye
    mer nedover(bass) uten at det går utover kontrollen.
    Mye mer kjøtt og blod,mer »kropp» og luftigere.
    Han forteller meg videre at dybde og bredde har allerede overgått
    hans Kinki Studio monoblokker.🤗
    Dette var vel hyggelig lesning for MI folket?
    (Det finnes flere super highendere som har byttet til Kinki Studio’s monoblokker)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kjøtt&Blod😁
    Så hver blokk er altså på 60w i Klasse A...? DET er proteinrik kost da💪

    Hva er det du spiller musikken din over nå da?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Kjøtt&Blod😁
    Så hver blokk er altså på 60w i Klasse A...? DET er proteinrik kost da💪

    Hva er det du spiller musikken din over nå da?
    Mine hovedforsterkere les «vinterforsterkere»
    er monoblokker fra MSB Technolgy.
    Kalt 200Wattere ca 90-100W i kl A.
    Iflg. målingene av Armand mener jeg å huske at de ga 350W i 8 Ohm ved någenlunde lav forvrenging.😀Disse kan jeg ikke spille musikk på om sommeren. Da må jeg i såfall sitte i netto’n😜
    Disse monoblokkene er totalt ombygd av
    Armand. For spesielt intresserte les tråden:
    På besøk hos hifipuristen
    Med målinger både før og etter.😀
     
    Sist redigert:

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Det sies at guds kvern maler langsomt, men den maler. Så også med MI.

    Her kommer spesiallaget emballasje til MI 23,x og tilhørende PSU. Tidshorisont 2-3 uker.

    Alle som vil ha til sine MI pre + psu, kan enten hente eller få tilsendt. Detaljer om dette kommer når pakkenellikene er i hus.

    R
     

    Vedlegg

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendigvis. Lasten er delvis induktiv så man får en viss fasevinkel.

    R
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    God helge-morgen! I helgen kan det pusles litt videre hjemme med HiFi:)

    Er det noen som har tips om gode, rimelige power amps av mindre størrelse som har spesielt god synenergi med MI-11 preamps? Fortrinnsvis brukt, oppsettet er ment for å teste ut litt div., og bare morro.

    Stereo eller monoblokker. Behøver ikke voldsom effekt, tenker A, A/B. Rør kunne vært gøy også.
    Merk: MÅ ikke være dypere enn ca.30cm, men kan godt ha «full-size» bredde. (Begrenset plass, så ikke Doxa denne gang;) )
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    God helge-morgen! I helgen kan det pusles litt videre hjemme med HiFi:)

    Er det noen som har tips om gode, rimelige power amps av mindre størrelse som har spesielt god synenergi med MI-11 preamps? Fortrinnsvis brukt, oppsettet er ment for å teste ut litt div., og bare morro.

    Stereo eller monoblokker. Behøver ikke voldsom effekt, tenker A, A/B. Rør kunne vært gøy også.
    Merk: MÅ ikke være dypere enn ca.30cm, men kan godt ha «full-size» bredde. (Begrenset plass, så ikke Doxa denne gang;) )
    Det ligger en MI 10,1 på Finn, som selges av MI sjefen. Den bør ha god synergi med MI 11. Kabinettet på den er 30 cm dypt. Mine MI 10 monoblokker er bygget i samme type kabinett, så jeg vet at dybden stemmer.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk, sett den. Har en integrert ute for salg eller bytte nå, og får litt tilbud. Skal se utover om det dukker opp noe passende.
    (Dette er bare et morro-prosjekt, så blir ikke brukt mye penger på dette oppsettet her)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
    Ser av og til gjennom fingrene når det gjelder vennetråder.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig besøk i dag! Roar Malmin stakk innom med en solid eske designet for preampen MI 23(.5). Dette er første gang jeg har sett en original Musical Innovation emballasje. Komplett med sort isopor-innmat. Moro!

    MI_23_Emballasje.JPG


    Mvh Salty
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fant noen gamle bilder forleden. Tatt 24. august 2010. For over 12 år siden. Det er en merkedag i min hifi-historie. Jeg har alltid vært hifi-interessert, og har hatt mange forskjellige forsterkere innomhus. Men etter å ha lest en glitrende omtale av sluttrinnet MI 9 i Fidelity #42, kom superkomboen MI 11 / MI 9 (preamp og 60W klasse A effekt) inn på gutterommet den nevnte dato. På prøve, og de ble aldri returnert. Og etter den datoen har det kun vært forsterkere fra Musical Innovation for meg. Jeg har oppgradert til nyere MI noen ganger, men har beholdt superkomboen fra 2010. Heldigvis. Her står de på gulvet for prøvespilling 24. august 2010. Preampen MI 11 oppå effekten MI 9. Kun midlertidig, selvfølgelig. MI 9 utvikler jo en god del varme.

    MI_9_MI_11_001.JPG


    Du kan lese historien bak i innlegg #74, #76 og #77 tidligere i denne tråden. Det er nesten #17.000 innlegg siden. Musical Innovation forsterkerne erstattet preamp og monoblokker fra Xindak. Bra forsterkeri det også, men med MI ble det to trinn opp på stigen. Minst. Som dere sikkert skjønner, så er jeg svært fornøyd med mine forsterkere fra Musical Innovation. Jeg tror jeg holder meg til dette merket.

    MI_9_MI_11_002.JPG


    Mvh Salty
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Jeg har vært en lykkelig innehaver av 23.5a i ganske snart 1 år, og mange år med de eminente monoblokkene av MI10. Sist søndag kom en trivelig kar fra Lillestrøm innom med sin 23.5 under armen for å sammenligne med a. Det ble noen timer med kaffe, asiatisk kyllinggryte, skravling og masse musikk, hovedsakelig jazzrock og blues. Forskjellene på a og ikke-a var der, men de var ikke store. Ikke større enn at jeg innrømmer at hadde noen byttet om uten at jeg visste det hadde jeg neppe merket det. Tips: Nå ser jeg at det ligger en 23.5 med psu på Finn til 37k, en god pris. Det er den helt klart verdt. Men, blakk fredagspris 30k. Da blir prisen jævlig god!
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg har vært en lykkelig innehaver av 23.5a i ganske snart 1 år, og mange år med de eminente monoblokkene av MI10. Sist søndag kom en trivelig kar fra Lillestrøm innom med sin 23.5 under armen for å sammenligne med a. Det ble noen timer med kaffe, asiatisk kyllinggryte, skravling og masse musikk, hovedsakelig jazzrock og blues. Forskjellene på a og ikke-a var der, men de var ikke store. Ikke større enn at jeg innrømmer at hadde noen byttet om uten at jeg visste det hadde jeg neppe merket det. Tips: Nå ser jeg at det ligger en 23.5 med psu på Finn til 37k, en god pris. Det er den helt klart verdt. Men, blakk fredagspris 30k. Da blir prisen jævlig god!
    Hm, da er det nok ingen odds på at den 23.5 blir solgt. Det lå også en 23.5a ute på Finn til 50k, så da blir prisforskjellen ganske stor. For ordens skyld: Jeg kjenner ikke noen av disse to settene som ligger ute, jeg vet bare det som ligger ute i Finn.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har vært en lykkelig innehaver av 23.5a i ganske snart 1 år, og mange år med de eminente monoblokkene av MI10. Sist søndag kom en trivelig kar fra Lillestrøm innom med sin 23.5 under armen for å sammenligne med a. Det ble noen timer med kaffe, asiatisk kyllinggryte, skravling og masse musikk, hovedsakelig jazzrock og blues. Forskjellene på a og ikke-a var der, men de var ikke store. Ikke større enn at jeg innrømmer at hadde noen byttet om uten at jeg visste det hadde jeg neppe merket det. Tips: Nå ser jeg at det ligger en 23.5 med psu på Finn til 37k, en god pris. Det er den helt klart verdt. Men, blakk fredagspris 30k. Da blir prisen jævlig god!
    Jeg har hatt alle MI preampene unntatt mi16 og for meg er det ingen tvil - 23.5A! Det A versjonen gjør bedre enn 23.5 opplever jeg hovedsaklig som bedre pin pointing og holografi. Dybdefølelsen er enorm. Jeg merket større luft i lydbildet, bedre mikrodynamikk og mere "crisp" oppover i frekvens, på en god måte - aldri et snev av slitsomme tendenser. I bassgjengivelse kan jeg ikke si jeg har opplevd en forskjell. Jeg synes også det er veldig praktisk å kunne justere gain på 23.5A, det har vært nyttig i flere sammenhenger etter at den kom i hus. Nå bruker jeg den sammen med en Coda continuum no.8 som er en himmelsk kombo. Den har i likhet med 23.5A et ekstremt lavt støygulv og oppløsningen er glimrende. Begge komponentene har faktisk blitt vurdert som mere vellydende enn pre /effekt fra Dan D'agostino i ulike test sammenhenger så man får ekstremt mye godlyd for pengene fra både coda og MI . Litt side track , men kan være nyttig å høre om synergi mellom produsenter også?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Det A versjonen gjør bedre enn 23.5 opplever jeg hovedsaklig som bedre pin pointing og holografi. Dybdefølelsen er enorm. Jeg merket større luft i lydbildet, bedre mikrodynamikk og mere "crisp" oppover i frekvens, på en god måte - aldri et snev av slitsomme tendenser. I bassgjengivelse kan jeg ikke si jeg har opplevd en forskjell.
    Takk for god observasjon, du har nok rett i dette. Jeg ville ikke uttale meg så konkret etter kun et par timers lytting med gjestens forøvrig utmerkede, men for meg ukjente musikkutvalg, avspilt via Qobuz. Tankene gikk umiddelbart i retning av mer ro og presisjon i lydbildet, større rom og noe bedret dynamikk.

    Edit: 23.5a er min fjerde MI preamp, så jeg har ikke hatt eller prøvd alle. Jeg har ennå den første stående, MI 1 ( ? ) med større PSU, så fulgte MI 11 og 12.1, sistnevnte også med stor PSU.
     
    Sist redigert:

    elwaro

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Sted
    Flateby
    Hyggelig besøk i dag! Roar Malmin stakk innom med en solid eske designet for preampen MI 23(.5). Dette er første gang jeg har sett en original Musical Innovation emballasje. Komplett med sort isopor-innmat
    Hyggelig besøk i dag! Roar Malmin stakk innom med en solid eske designet for preampen MI 23(.5). Dette er første gang jeg har sett en original Musical Innovation emballasje. Komplett med sort isopor-innmat. Moro!

    Vis vedlegget 865295

    Mvh Salty
    Hei, skjønner du har hatt kontakt med RM nå nylig. Jeg leverte en ombygget Usher 3.0 til rep/reklamasjonen til han i Mai 2022 (ombygget av RM), men får ikke noe svar eller tilbakemelding fra han uansett hva jeg gjør, og begynner og bli ganske så amper! Kjenner du til om det har skjedd han noe? eller andre opplysninger som kan hjelpe meg med og få tilbake ampen min? Positiv tilbakemelding mottas med stor takk. Mvh Bård
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei, skjønner du har hatt kontakt med RM nå nylig. Jeg leverte en ombygget Usher 3.0 til rep/reklamasjonen til han i Mai 2022 (ombygget av RM), men får ikke noe svar eller tilbakemelding fra han uansett hva jeg gjør, og begynner og bli ganske så amper! Kjenner du til om det har skjedd han noe? eller andre opplysninger som kan hjelpe meg med og få tilbake ampen min? Positiv tilbakemelding mottas med stor takk. Mvh Bård
    Dette kan vel heller tas via pm med @Salty Dog og slettet denne du nå skrev.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker dere er en grei pris for denne?

    Mulig den forsvinner ut av systemet.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Hva tenker dere er en grei pris for denne?

    Mulig den forsvinner ut av systemet.
    Hvis det er
    Hva tenker dere er en grei pris for denne?

    Mulig den forsvinner ut av systemet.
    Hvis det er en Musical Innovation MI 15 Balanced du tenker på, så har jeg en i sort liggende jeg tenkte legge ut til 8-8500,-
    Alt for bra pre å ha liggende i backup.

    Knut :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er en spesialutgave RM laget til meg bare rca, to inn tre ut.
    IMG_5443 (1).jpg
    IMG_5444 (1).jpg
    IMG_5445 (1).jpg
    IMG_5446 (1).jpg

    Fra Roar
    "Det er en forløper til MI 15. Denne er «bedre» da den har separat regulering for høyre og venstre kanal. MI 15 har felles regulering for begge kanaler.
    Bedre kanalseparasjon og dybde/bredde i lydbildet."
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: X3
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn