Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Har forsøkt å tråkle gjennom mye av tråden fra perioden jeg har gått glipp av og det skjer utrolig mye spennende på MI-fronten 🙂 Fantastisk å fortsatt se at den fenomenale byggekvalitet fortsatt står sterkt.

    Samtidig utrolig hyggelig å se at mange gamle og kjente fortsatt er med i tråden!

    Det er lykke på en lørdag det!

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Men en liten ting jeg ikke helt har klart å lese meg til: Vet det for en tid tilbake ble planlagt en MI DAC - ble dette noe av?

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Men en liten ting jeg ikke helt har klart å lese meg til - ble det noen gang produsert en MI DAC?

    Mvh.
    Maxtor
    Det har ikkje blitt nokon MI Dac. Og i følge RM blir det nok heller ikkje eit slikt MI - produkt.

    Med MI sine solide kabinett, velregulerte straumforsyningar, og vellydande analogtrinn ville det nok blitt eit relativt kostbart produkt.

    Og med panser«referanse»/målemonster-dac’er som Gustard X-26 til ca kr 14’, eller Topping D70S til ca kr 7’, forstår eg den beslutningen godt.

    Mvh Arild 😊
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Spiller på 23.5 med Bladelius HC40 klasse A effekttrinn akkurat nå, midlertidig oppsett, har ikke vanligvis komponenter oppå hverandre.
    IMG_20210515_005048.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker anbefaling til effektforsterker til Magnepan, hvilken modell bør jeg gå for?
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei, noen som har formening om hvilken MI effektforsterker som kan egne seg til Tannoy legacy arden?

    De er 93 db sensitive og 8 ohm, og skal være lettdrevene, men forsterkeren jeg har har nå sliter litt med bassen. 15 tommerne trenger noe som holder de litt i kontroll, tror jeg. Finnes det noe sånt fra MI? Ligger et sett på finn nå som jeg lurer litt på, men er usikker effekforsterkeren, som er en ombygget variant. Vrient å anslå pris på sånt no, synes jeg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen som har formening om hvilken MI effektforsterker som kan egne seg til Tannoy legacy arden?

    De er 93 db sensitive og 8 ohm, og skal være lettdrevene, men forsterkeren jeg har har nå sliter litt med bassen. 15 tommerne trenger noe som holder de litt i kontroll, tror jeg. Finnes det noe sånt fra MI? Ligger et sett på finn nå som jeg lurer litt på, men er usikker effekforsterkeren, som er en ombygget variant. Vrient å anslå pris på sånt no, synes jeg.
    Mi9 i en eller annen variant holder fint styr på dem. Dette er svært vellydende, hurtige og slagkraftige klasse A forsterkere, fortjener det beste du kan finne av forforsterker, for øvrig.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker anbefaling til effektforsterker til Magnepan, hvilken modell bør jeg gå for?
    Her ville jeg nok valgt en av de med mer effekt å spille på, Magnepan er både lavimpedant og nokså lite effektiv. Jeg mener å huske det finnes noen brutale Experimental-modeller i klasse AB, men i fall du ikke kommer over noe sånt, ville jeg nok sett på MosFet SE.
    Nå er det ikke alltid så lett å finne ut av modellene frfa Mi, da det eksisterer en god del skreddersøm der ute, du kan også komme over noen voldsomme monoblokker med mengder av klasse A effekt, samt enorm strømforsyning, om du vil ta'n helt ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Hei, noen som har formening om hvilken MI effektforsterker som kan egne seg til Tannoy legacy arden?

    De er 93 db sensitive og 8 ohm, og skal være lettdrevene, men forsterkeren jeg har har nå sliter litt med bassen. 15 tommerne trenger noe som holder de litt i kontroll, tror jeg. Finnes det noe sånt fra MI? Ligger et sett på finn nå som jeg lurer litt på, men er usikker effekforsterkeren, som er en ombygget variant. Vrient å anslå pris på sånt no, synes jeg.
    Den ombygde varianten er nok vellydende, 17.4 print, grom klasse A effekt. Null harde kanter og strøm nok til å holde dine høyttalere i et jerngrep. Krefter og finesse i skjønn harmoni.
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Takk for svar Dharmabum og Rognlien. Tror jeg må prøve meg på MI etterhvert. Har en følelse av at man får mye lyd for pengene. Settet på finn forsvant raskt.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Klokken er nesten slagen, og vi går inn i Independence Day nr 2 med koronarestriksjoner. Det vil garantert sette sitt preg på dagen.

    Uansett, det skjer mye interessant på MI fronten, siste skudd av preamper heter MI 23,5A, og den har allerede høstet lovord fra flere kunder. Samtidig er det færre som venter på sine produkter.

    Måtte dere alle få en fin dag i morgen.

    R
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Klokken er nesten slagen, og vi går inn i Independence Day nr 2 med koronarestriksjoner. Det vil garantert sette sitt preg på dagen.

    Uansett, det skjer mye interessant på MI fronten, siste skudd av preamper heter MI 23,5A, og den har allerede høstet lovord fra flere kunder. Samtidig er det færre som venter på sine produkter.

    Måtte dere alle få en fin dag i morgen.

    R
    R,
    23.5A, hva er nå forskjellen i forhold til en 23.5?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er vel kanskje den nærmeste til å svare på det:

    Den sagaen som begynte for godt over ti år siden med MI 11 - 12 og 13, fikk sin naturlige etterfølger i MI 23 for seks år siden. Det var den første fullbalanserte preampen fra MI. Årsaken til at det tok så lang tid er at begge fasene av det balanserte signalet må være pinlig like i signalstyrke. I det minste hvis man vil utnytte de fordelene som balansert drift kan gi. Å regulere begga fasene samtidig er i praksis ikke mulig med ett vanlig potensiometer. Det er for store avvik mellom banene. En måte å løse det er på å bruke en dedikert attenuator. Det går greit, men da mister man muligheten til fjernstyring. Selvsagt kan man løse det med stepmotorer etc, men så er det også slik at det er veldig få mekaniske vendere som har mer enn 24 posisjoner. Altså stor forandring i lydstyrke mellom hver step.

    Armand og jeg jobbet en del med problematikken, bl a laget vi (Armand) en variant som benyttet releer. Den fungerte fint men vi var liksom ikke helt fornøyd med løsningen. En dag kom så Armand gledesstrålende og vrælte Eureka, jeg har funnet løsningen. Han hadde lest en liten notis om at Nelson Pass hadde fått besøk av noen japanere fra New Japan Radio. De hadde en elektronisk løsning på volumproblematikken. En lang historie kuttet kort, vi (Armand) implementerte MUSES 72320 i vår digitale styring. Uten å skryte for mye må vi kunne si at MI 23 har får veldig mye god omtale med på veien. Bla testet av Håkon Rognlien i 2016.

    Etter en god del, 25-30 stk, av MI 23 har vi basert på egen utvikling samt feedback fra kunder kommet til MI 23,5. Den har en god del forandringer i printutlegg og komponentbruk/plassering som førte til ytterligere forfining av lyden, samt mulighet for å bestille den med balansert HTB.

    Etter en liten interimperiode med den mye omtalte MI 23,6 med sin ytterst eksotiske måte å løse utfordringer med lokale temperatursvingninger internt i kabinettet på, er vi kommet til MI 23,5A. Erfaringen med 23.6 førte til at en rekke komponentverdier ble justert for å gjøre kretsen ufølsom for ytre påvirkning, samt en mindre omlegging av strømforsyningen, nye komponenter, justering av tidskonstanter etc. Alt dette har ført til at oppløsningen har nådd nye høyder. Dere har tidligere lest kommentarer fra Woodrand. Senest i dag fikk jeg en kommentar på 23,5A: "Nå falt alt på plass". Vi kan bare håpe vedkommende kommer med flere utfyllende kommentarer etter hvert. 23,5A har også mulighet for at man selv kan aktivisere HTB funksjonen. Dette gjøres ved å flytte en PC link på hvert print. Man må ellers ofre en balansert inngang hvis man vil ha HTB.

    Jeg glemte å nevne at man kan også vende fasen på signalet fra 23,5A, samt justere forsterkningen i 6dB trinn. Dette for å optimalisere den ved bruk av forskjellige signalkilder.

    MI 11 - 12 og 13 hadde alle lav forvrengning og støygulv. Dette har blitt ytterligere senket med MI 23 serien. Det man skal merke seg her er att det er selve kretsen som er utrolig lineær. Den måler ganske mye bedre enn mange vanvittig mye dyrere konstruksjoner, og alt dette er oppnådd uten noen form for global feedback.

    Om sine barn kan man ellers nesten ikke skrive for mye godt, så jeg tenker jeg stopper her. Håper dette er ett greit svar på spørsmålet i 16184.

    MVH
    R

    Edit; Global tilføyd før feedback. Jeg benytter selvsagt feedback, men ikke global, kun lokal. Beklager mangel på presisjon.
     
    Sist redigert:

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har kjøpt nytt MI utstyr og holder på å sammenligne 23.5A og 2 x MI 21 monoblokker mot et eksisterende Audio Research (ARC) system.
    Etterhvert kommer det også en MI-RIAA med ekstern psu, men det tar nok et par måneder før den er klar.
    Utstyret som benyttes under testingen er Martin Logan CLX + Descent I subber, spesialtilpasset til CLX-ene, ARC Ref 250 monoblokker, Marantz SA 7S1, Thales TT og diverse mastertape på Studer A 80.

    Jeg fikk tilsendt en 23.5 med stor psu og testet den i anlegget for å sammenligne hvordan den låt mot en Ref 5SE. 23.5 viste seg å være bedre på de aller fleste parameter utenom tredimesjonalitet (dybde og pinpointing av instrumenter og utøvere).
    Men jeg ble overasket over hvor utrolig kjapp den var, umiddelbar stop og start, alle instrumentene hørtes riktig ut sammenlignet med live. Symbaler høres ut som det, med alle detaljene i utklingingen på plass, utrolig rik på mikrodetaljer.
    Etter denne testen konkluderte jeg faktisk med at jeg ville ha erstattet Ref 5SE med en 23.5 til vanlig bruk og ofret litt av det Ref 5 SE var best på. (Det er verdt å nevne at min Ref 5 SE har 6h30dr signal rør fra 88, og Tung-Sol i stømforsyningen for den som vet hva det gjør med en ARC forforsterker)

    Et par uker etterpå kom et nytt eksemplar 23.5A i posten. Denne ble satt opp umiddelbart og hadde de same kvalitetene som 23.5, dog en tanke mer raffinert og bedre på mikrodetaljer, litt minder frempå lengre oppe og bedre på tredimensjonalitet og pinpointing enn 23.5. 23.5A hadde ca. 30 timer på seg under denne delen av evalueringen og jeg kunne tydelig høre endring hele tiden ettersom timene spilte på.

    Et annet “biprodukt” om en kan kalle det det, er at bade 23.5 og 23.5A foran Ref 250 viste nye kvaliteter i Ref 250. Dette er et sabla godt forsterkersett, som spiller bedre jo bedre utstyr som settes foran de.

    Rett før 17.mai-helga var jeg i Hokksund og hente 2 x MI21 monoblokker.
    De fikk aklimatisert seg over natta etter at jeg kom hjem og ble koplet opp mot 23.5A. Underlig nok spiller systemet med en ganske lik lydsignatur som i Ref 250-ene, det er vanskelig å sette fingeren på de helt store forskjeller. Til og med de ankepunktene jeg hadde med 23.5A på Ref 250 (3 dimensjonalitet og 3 D pinpointing), var tilnærmet uvesentlige nå. Disse parametrene er fremdeles en ørliten tanke “bedre” i min subjektive verden med Ref 250 men ikke mye, og forskjellen kommer helt sikkert til å være umerkelig, i alle fall mindre, etter at systemet har satt seg et par hundre timer.

    Jeg er av den formening at utstyr i en forsterkerkjede bør være fra same leverandør siden komponentene / enhetene som oftest er utviklet til å spille på sitt beste sammen. Det er etter min mening hovedgrunnen til at tredimensjonaliteten og at cm pinpointingen falt på plass når det kom kun MI utstyr i forsterkerkjeden. Det er det jeg opplever med MI og det har jeg opplevd tidligere med de systemene jeg har hatt.

    Hva er så forskjellig med MI forsterke på Martin Logan elektrostatene?
    Disse krever tilsvarende elektronikk for å slippe skikkelig og totalt forsvinne. De er rimelig vanskelig å drive pga fall i impedanskurven med økende frekvens. De kan fort ha en tendens til å “slukke” litt oppover dersom forsterkeriet ikke er 100%. Her må jeg innrømme at MI 21 en tanke bedre match til CLX-ene, ikke mye, men nok til at det merkes, bedre og klarere mikrodetaljer, hurtigere, mindre støy, mindre forvrenging, bedre macrodynamikk og mikrodynamikk og en tanke mer nivå i høyere frekvenser. De gir også et bredere lydbilde men litt lavere i høyde og ikke like mye i dybden.
    Og så skal det nevnes at jeg observerer helt klart at jo bedre kilden er jo mindre er forskjellen mellom ARC og MI forsterkersettene.

    Ref 250 er fremdeles bedre på typiske rør-floskler som mer organisk og som nevt 3 D rom (Men her har ARC alltid vært en vinner for meg tidligere og MI utstyret er det som til nå har vært nærmest og som antagelig kommer til å bli like bra etterhvert.)

    Jeg kjøpte MI fordi jeg i utganspunktet ønsker et system som skal benyttes i den varme årstiden siden et komplett ARC oppsett varmer ganske godt i stua. Jeg har tidligere testet ut en integrert Manley sak-som spilte forrykende, bare ikke på CLX-ene. Nå viser det seg at Ref 5SE får løpepass uansett og at MI 21 er minst like god som Ref 250 utenom på et par (dog viktige ) punkter. Så, jeg sitter og teller på knappene om jeg skal la Ref 250 stå som vinterforsterker/ avveksling, eller om de også skal få løpepass. Da er det bare ARC Ref Phono 2 SE av mitt opprinnelige forsterkersett som står igjen uten å ha blitt testet opp mot et MI produkt. Men jeg har en mistanke om at den kommer til kort på same måte som Ref 5 SE ut fra det jeg har hørt så langt.

    Oppsumert MI 23.5 A og 2 x MI 21
    • Attak i musikk er glimrende.
    • Både mikro og makro dynamikk er bedre.
    • Støy er tilnærmet fraværende sammenlignet med ARC systemet.
    • Generell instrumentlikhet er noe av det mest naturtro jeg har hørt.
    • CLX-ene er kjent for å være nøytrale formidlere . MI systemet er nærmere nøytralt enn ARC (dog er ARC Ref 250 + Ref 5SE med 6H30DR rør litt varm mot nøytral). Nivå på subbene har betydning for mellombass og nedre mellomtonen. Dersom Descentene stilles en tanke slanke i nivå går gjengivelsen via CLX-ene mot en lysere karakter. Jeg endte opp med å stille disse bare en ørliten tanke slankere enn med ARC utstyret. Dette forteller litt om hvor lik lydsignaturen er i de to effektforsterkersystemene i mitt rom.
    • Når det gjelder tredimensjonalitet er 23.5A antakelig det beste jeg har hørt fra transistorutstyr og tilnærmet likt det ARC utstyret får frem.
    • Når det gjelder pinpointing vil jeg beskrive ARC utstyret som supernøyaktig og at MI utstyret er på vei dit. Her blir det spennede fremover. Jeg opplever en litt lengre utklinging i ARC utstyret, mulig det kommer av at MI stopper og starter kjappere samt at det er mindre forvrenging og støy i MI.
    • Når det gjelder detaljer/mikrodynamikk er MI fortreffelig og presenterer ofte kjent musikkmaterialet slik at nye perspektiv kommer klarere frem for å si det sånn.
    Jeg kommer med en oppdatering når RIAA trinnet er på plass om noen måner
    Så langt er det all grunn til å gi honør til produsenten i Hokksund for å ha levert et fabelaktig forsterkersett.
    Jan-Allan Kristiansen - JAKr

    Her er et oversiktsbilde over "rotet" før test.

    1621570377976.JPEG
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    God sommer folkens, MI spiller for fulle mugger her. Musikk som de fleste her ikke liker men for en fryd. Spille Black Metal på denne måten med sånn luft har jeg ikke hørt. Vente tid er nå en ting men hva du får hjem er noe annet.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    308
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    3
    Oppgradering på vei , jeg venter i spenning :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Heisann alle MI-vener!😊

    Her i kjellarstovekroken har MI 23 blitt til MI 23.5A!

    Kobla opp rundt midnatt, og plutselig var det gått eit par timar!😊

    Mellombels lytteinntrykk: Bikkja til Roger Waters knurra mannevondt til meg i øyret på høgre side!
    Det gjorde den absolutt også med MI 23, men med MI 23.5A er det ikkje noko stakittgjerde mellom! 😅


    Bruker inntil videre noken Event BAS 20/20 V3 aktive monitorer, og dei vokste ytterligare med signal gjennom MI 23.5A (og Topping D70S).😊

    MI 17-blokkene + Psycho Acoustics 2.1 skal nok få prøve seg litt igjen, men dei slit med sine 5 element med dårligare akustiske vilkår enn Event sine 2, på den svært begrensa golvflata eg får disponere. Og med ein kurs på kun 10A delt med fleire andre rom, er straumressursane også litt anstrengte. 😔

    Ellers så er høvet at ein NUC er på veg hit! Så då blir det etter kvart ikkje berre Roger Waters som blir å lytte til i FLAC-kvalitet!😊

    Dette er lykke på ein onsdag! 😊😊

    Mvh Arild 😊😊😊
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Hva er ca pris/verdi på en MI7 med litt kosmetiske utfordringer?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kan være en ide å opplyse folk her inne om hva en mi7 er. Er mye å sette seg inn i, pre eller effekt? 😅
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    MI-7 er en 100-watts effektforsterker. Skal etter Malmins sigende egentlig være rundt 120 watt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn