Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    At MI 23,5 er blitt lagervare og kan handles over disk gjør at j vil anbefale denne i fremtiden.
    Veldig bra!
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Som svar til MusicBear vil jeg knytte denne kommentaren: Litt avhengig av forsterker og kabinett kan bias justeres i to eller tre trinn ved hjelp av releer som sitter på inngangsprintet. Disse kan ses helt i forkant av viste print, og er galvanisk skilt fra resten av lydkretsene. De forsynes fra en separat transformator. Betjenes fra bryter, ikke fjernkontroll.

    MI bias.jpg


    R
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som svar til MusicBear vil jeg knytte denne kommentaren: Litt avhengig av forsterker og kabinett kan bias justeres i to eller tre trinn ved hjelp av releer som sitter på inngangsprintet. Disse kan ses helt i forkant av viste print, og er galvanisk skilt fra resten av lydkretsene. De forsynes fra en separat transformator. Betjenes fra bryter, ikke fjernkontroll.

    R
    Bryter er vel greiest, og følger forsterkeren uavhengig av en fjernkontroll...

    Uansett - for de som til nå pga. varmeutvikling, strømkostnader eller annet har unnlatt å kjøre klasse A - dette kan bli ny tidsregning i bl.a. organisk musikklytting. Husker jeg sa til en kar en gang, som forundret seg over de to ampene på 57 kg hver som stod på hver sine doble Tuborg ølkasser i stua, at forskjellen på å høre musikk via klasse A og B var omtrent som å gå på konsert å plutselig koble inn playback mens artistene bare står der - live følelsen mer eller mindre forsvinner. Ofte brukte de i kl. A under NRK konserter, hvor lyden kunne være grisebra. Ellers kun til musikklytting. Under vanlig TV sendinger & radio kjørte jeg alltid i B-modus.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil gjerne gi litt tilbake. Her er en rekke bilder av MI 10, MI 17, MI 18 og MI 21 i ny tapning. Det er snakk om en helt ny familie av amper. Separat ut og inngangstrinn. Mulighet for å switche mellom lav - middels og høy bias. De kan alle selvsagt, i god MI ånd retrofittes til eldre kabinetter.
    Hei Roar,

    Godt å høre det er liv i kjellerbua i Hokksund fortsatt!

    Disse nye vil da bli hhv. MI 10.3, MI 17.1, MI 18.1 og MI 21.1 ?
    Kanskje passende anledning til en oppdatering av basic specs på de respektive ?

    Sant og si har jeg noen varme sommerkvelder vurdert å kjøpe en "sommerforsterker" så mulighet for å valg av bias høres helt gull ut. Og min gamle MI 10.1SE kan oppgraderes med dette? Har du kalkulert pris på dette? Andre oppgraderinger eller evt. "forebyggende vedlikehold" som anbefales i samme slengen ?

    Måtte søke meg bakover i denne tråden for å finne ut at den har vært hos meg siden mai 2012 ! Her driver jeg ikke med utskiftinger i utrengsmål!
    Bortsett fra noen sommerdager står den på stort sett 24/7 og har til nå ikke trengt hverken oppgradering eller pleie. Den bare leverer. Hver dag.
    For å sitere meg selv fra tilbake i 2012:
    Klasse A vil vel aldri få noen grønne utmerkelser, men at MI er kortreist bør jo oppveie mye.
    Et par andre fordeler ved kortreist hifi er jo at det er vesentlig færre lommebøker vi kunder skal fylle opp, dessuten har jeg tro på at produktene får lang levetid når utviklings-/produksjons-/vedlikeholdsbenken til RM er en kjøretur unna.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jeg gjorde en megabommert med nummerereringen av MI 10.1 i sin tid, så akkurat den må jeg tenke litt på. Ellers er det MI 17.4, MI 18.2 og MI 21.1

    Kanskje jeg skal kalle den MI 10.1, så stemmer fronten din? Hehe.

    Specs kommer etter hvert.

    MI 17.4 vil passe perfekt i ditt kabinett. Den var opprinnelig på 25W, men slik den nye er utformet bestemmes dette stort sett av transformatoren. Hvilket betyr at effekten på din nåværende amp kan beholdes. Pris er ikke klar enda. Det vil ellers ikke være behov for det du kalte "forebyggende vedlikehold", da denne ombygging betyr bytte av all elektronikk i kabinettet. Bare trafo(er) blir beholdt.

    Håper dette var utfyllende svar.

    R
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Ajja, og jeg som trodde det bare var en ny "dings" du kunne sette inn :eek:

    I stedet er det altså alt unntatt "ramme & motor", så i grunn en helt ny forsterker.
    Spennende!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Livet med MI i disse tider - Jeg lukker opp øya om morgenen, og noe av det første som tromler gjennom hodet mitt er hvilket album som skal spilles når unga har lagt seg om kvelden.. Denne dagen var krystallklar! "The lamb lies down on broadway".


    Genesis-The-Lamb-Lies-Down-on-Broadway.png


    rsz_1img_4466.jpg
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Det var akkurat den låta de spilte i Drammen da den store boksen fremst på scenen eksploderte. Vi som satt litt høyt oppe på siden ble blåst flate bakover på benkene, og hallen var totalt røyklagt. Wow for en rå slutt på en konsert, tenkte jeg. Så mens tåkehavet lettet ble det spilt noe grusom og høy musikk, slik at folk forsvant raskt ut. Først dagen etter skjønte jeg at dette var en ulykke gjennom førstesidene på avisene, og flere nærmest scenen hadde fått skader i ansiktet.



    Har ingenting med MI å gjøre, men måtte bare...
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Ny vin på gamle flasker. "Gammel" MI 21 versus "ny".

    MI 21_1.jpg MI 21_3.jpg MI 21_2.jpg

    R
     
    Sist redigert av en moderator:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Ref innlegg #15834: det er noe kjent med et par av de bildene der Roar. Gleder meg stort til å få nye MI 17.4 DMB i hus. Det ble innført et nytt begrep i lyd vokabularet for oss MI folk: VAKKERT!
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    MI 17 DMB i hus

    Lørdag ettermiddag gikk turen til Hokksund. Roar hadde virkelig jobbet iherdig over tid, utfordret sine kreative evner og satte siste skrue i topp dekselet. Oppi det store blytunge 60 cm dype kabinettet hadde han montert på plass 2 stk MI 17.4 Mono med bias styring, softstart og remotestart. I tillegg ble også 23.5 psu med ISO trafo plassert i bilen.
    Søndag innspilling, litt ‘lydprøver’, ja, joda, hallo ... litt ivrig i toppen, gnager videre på NRK1 natta gjennom, mandag utpå dagen mer ‘lydprøver’. Kortfattet foreløpig inntrykk: du verden, hva skjer! VAKKERT.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er bias justeringen ett eller to trinn? Ikke at det er så viktig, men hva veier sakene?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Tre. Små 50 kg.

    R
     
    Sist redigert:

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    støy

    Hei,Sliter med støy fra effektforsterker som er en MA 22.Spiller på Khorn som har en følsomhet på 106 db.Forforsterkeren er en MiniDsp.Høres ut som trafo støy.Har du noen forslag til hva som må til for å bli kvitt støyen?
    Mvh.Jon Olsen
    Tre. Små 50 kg.

    R
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei,Sliter med støy fra effektforsterker som er en MA 22.Spiller på Khorn som har en følsomhet på 106 db.Forforsterkeren er en MiniDsp.Høres ut som trafo støy.Har du noen forslag til hva som må til for å bli kvitt støyen?
    Mvh.Jon Olsen
    Tre. Små 50 kg.

    R
    Er ikke dette ett ganske vanlig problem man får av og til ved bruk av minidsp?
    Har lest flere tilfeller.
    Har du prøvd å koble uten minidsp?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    Har koblet ut MiniDsp,men det hjelper ikke.Koblet inn MI 10,1 og den ble nesten helt stille.10.1 spiller bra den også med 25 klasse A watt.
    Mvh.Jono
    Hei,Sliter med støy fra effektforsterker som er en MA 22.Spiller på Khorn som har en følsomhet på 106 db.Forforsterkeren er en MiniDsp.Høres ut som trafo støy.Har du noen forslag til hva som må til for å bli kvitt støyen?
    Mvh.Jon Olsen
    Tre. Små 50 kg.

    R
    Er ikke dette ett ganske vanlig problem man får av og til ved bruk av minidsp?
    Har lest flere tilfeller.
    Har du prøvd å koble uten minidsp?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har koblet ut MiniDsp,men det hjelper ikke.Koblet inn MI 10,1 og den ble nesten helt stille.10.1 spiller bra den også med 25 klasse A watt.
    Mvh.Jono
    Hei,Sliter med støy fra effektforsterker som er en MA 22.Spiller på Khorn som har en følsomhet på 106 db.Forforsterkeren er en MiniDsp.Høres ut som trafo støy.Har du noen forslag til hva som må til for å bli kvitt støyen?
    Mvh.Jon Olsen
    Tre. Små 50 kg.

    R
    Er ikke dette ett ganske vanlig problem man får av og til ved bruk av minidsp?
    Har lest flere tilfeller.
    Har du prøvd å koble uten minidsp?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Da ville jeg prøvd ett dc filter om det er trafo støy.
    Men om du også får lyden i høyttalerne så ligger vel feilen ett annet sted

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har støyen plutselig oppstått?
    Eller alltid med den forsterkeren?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Da ville jeg prøvd ett dc filter om det er trafo støy.
    Men om du også får lyden i høyttalerne så ligger vel feilen ett annet sted
    Hvis en MI10.1 kan kobles opp og er helt stille så er det heller tvilsomt at MI22 vil bli kvitt trafostøyen med et DC filter. Her er det kanskje snakk om å bytte ut trafoen(e) eller noe annen innmat.

    Jeg vedder forøvrig på at han har kjøpt den MI22en brukt.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Da ville jeg prøvd ett dc filter om det er trafo støy.
    Men om du også får lyden i høyttalerne så ligger vel feilen ett annet sted
    Hvis en MI10.1 kan kobles opp og er helt stille så er det heller tvilsomt at MI22 vil bli kvitt trafostøyen med et DC filter. Her er det kanskje snakk om å bytte ut trafoen(e) eller noe annen innmat.

    Jeg vedder forøvrig på at han har kjøpt den MI22en brukt.
    Kan jo være enig i det.
    Men 10.1 har vel en del mindre trafo og kan jo være mindre følsom. Kanskje.

    På mine lånte Mi17b monoblokker så ble brum borte etter å ha byttet likerettere.
    Byttet trafo først. Hjalp ingenting.
    Så da har vi noen tips til i denne gjetteleken [emoji4].

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    jono

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    42
    Antall liker
    11
    22 er kjøpt brukt nylig og har hatt støy hele tiden.RM er på ,så jeg håper på løsning i kveld.
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    22 er kjøpt brukt nylig og har hatt støy hele tiden.RM er på ,så jeg håper på løsning i kveld.
    Jeg har inntrykk av at MI effektforsterkere av og til kan bli lidende av nettopp dette problemet. Jeg er usikker på om det er noe som oppstår etter mye bruk eller om andre faktorer kan være opphavet til problemet.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Lørdag ettermiddag gikk turen til Hokksund. Roar hadde virkelig jobbet iherdig over tid, utfordret sine kreative evner og satte siste skrue i topp dekselet. Oppi det store blytunge 60 cm dype kabinettet hadde han montert på plass 2 stk MI 17.4 Mono med bias styring, softstart og remotestart. I tillegg ble også 23.5 psu med ISO trafo plassert i bilen.
    Søndag innspilling, litt ‘lydprøver’, ja, joda, hallo ... litt ivrig i toppen, gnager videre på NRK1 natta gjennom, mandag utpå dagen mer ‘lydprøver’. Kortfattet foreløpig inntrykk: du verden, hva skjer! VAKKERT.
    Gratulerer!!!

    Til deg som eigar av eit nydelig effekttrinn! Og ditto PSU!

    Og til RM, som stadig henter nye fabelaktige produkt ut av den kreative hjernen!!!

    Berre å bøye seg i hatten! Og erkjenne at ein del av feriepengane lett kan bli brukt på ‘ferietur’ til Hokksund! :)

    Mvh Arild :)
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med bruk av MI på Martin Logan elektrostater?
    Det er nok ingen tvil hvorvidt det er krefter nok til å kunne drive dem, men det jeg spesielt tenker på er den varierende impedansen som i noen tilfeller går ned mot 1,6 Ohm.

    MortenD
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Byggverket MI 17 DMB

    I det fine vårværet fikk den nye effektforsterkeren hvile et par dager. I kveld settes strømmen på igjen.
    Legger ut et bilde av det nesten ferdige produktet, bl.a. mangler frontplate. Roar utførte de siste kontroller, derfor sees noen testkabler oppi.
    60889909411.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    I det fine vårværet fikk den nye effektforsterkeren hvile et par dager. I kveld settes strømmen på igjen.
    Legger ut et bilde av det nesten ferdige produktet, bl.a. mangler frontplate. Roar utførte de siste kontroller, derfor sees noen testkabler oppi.
    Vakker forsterker! Hva er specs på den, og hva står dmb for?
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    I det fine vårværet fikk den nye effektforsterkeren hvile et par dager. I kveld settes strømmen på igjen.
    Legger ut et bilde av det nesten ferdige produktet, bl.a. mangler frontplate. Roar utførte de siste kontroller, derfor sees noen testkabler oppi.
    Vakker forsterker! Hva er specs på den, og hva står dmb for?
    Dual Mono Balanced. 🙂
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Er det ingen her som vet hvor langt ned i impedans MI tåler?

    MortenD
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    1-2R, men ikke kontinuerlig i bassen. Sammensom med de aller fleste andre forsterkere.

    Hvis du er litt mer spesifikk på hvilken ht du mener, kan jeg deg ett mer presist svar.

    R
     

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    1-2R, men ikke kontinuerlig i bassen. Sammensom med de aller fleste andre forsterkere.

    Hvis du er litt mer spesifikk på hvilken ht du mener, kan jeg deg ett mer presist svar.

    R

    Jeg spurte tidligere opp mot Martin Logan elektrostat høyttalere. De jeg vurderer er nærmere bestemt ElectroMotion ESL. Dessverre blir jeg litt skeptisk når jeg leser på databladet at de I tilfeller kan gå ned til bare 1,6 Ohm. Mitt spørsmål var hvorvidt MI forsterkere vil kunne takle slik last..

    MortenD
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Kopi:

    6 Ohms, 1.6 @ 20kHz Compatible with 4, 6, or 8 Ohm rated amplifiers.

    Ikke noe problem.

    R
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Jeg brukte ML Source sammen med MI 9 en periode for noen år siden. Det fungerte bra. De rimelige ML er vel stort sett greie å drive. Amerikanerne bruker ofte hjemmkinorecivere på slike høyttalere.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvor langt ned forsterkerne er stabile i Ohm kommer vel ann på modellen eller?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Nå var han ganske tydelig da. 1,6R ved 20KHz.

    Men ellers har du rett.


    R
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Var det sånn at beistet har en 60kg ringkjernetrafo? Og hva er antatte specs på den? :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Var det sånn at beistet har en 60kg ringkjernetrafo? Og hva er antatte specs på den? :)
    Min får 4 trafoer på 800va.
    Litt usikker på hva de veier pr stk og evt sammen.
    Men de ligger vel på en typisk 10kg stk på andre merker enn Noratel.

    Cadillacmannen skal og ha 4 trafoer. Men på 1500va pr stk. Her snakker du nok fort 60kg i trafoer.
    26 kg i kjøleribber+ kabinettet og noen esker med komponenter og kondiser.

    Forsterkerne er ikke ferdig enda. Så nøyaktige målinger finnes naturlig nok ikke enda.
    Men i utgangspunktet sikter vi mot 150watt pr kanal i klasse A drift.
    Hvis kjølingen er god nok så har RM nevnt 170watt. Men dette er uklart enda.
    Med de printkortene som er designet nå, så blir det 56 transistorer. Type Sanken. Disse er jo i seg selv dobbelt så kraftig som de fleste andre som blir brukt i slike store forsterkere.
    40stk 15.000uf kondiser.
    Så blir jo kraftig nok.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn