Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Mye som skjer nå i påska, men har snakket med Ranger og skal stikke innom ham å låne en av effektforsterkerne hans på lørdag.

    Skal avgi full subjektiv rapport om opplevd kvalitet etter grundig test. Skal drive Tannoy 12" monitorer.
    Hvilke Tannoy'er har du? :)
    HPD315A i DIY-kabinetter konstruert av Tannoy. Tror det er 92dB/w/m følsomhet.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Ryddig innmat i denne preampen!

    Ser MI 11 på fronten, dette er vel den balanserte utgaven av forforsterkeren.

    Edit: (Det var visstnok denne modellen som skulle bli MI 12. Men MI 12 ble som kjent en lett nedskalert versjon av MI 11. RM, arild eller bjornh får korrigere meg her, hvis jeg tar feil...)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Plutselighet og krystallklart kildevann.

    Ja hva skal man si; fikk hentet en MI 10.1 borte hos Ranger. At den kun er på 25W tror jeg ikke på. Den er minst på 50W.....

    Førsteinntrykket er ubetinget positivt. Allerede etter noen minutter hører jeg at denne forsterkeren kan sine ting. Det mest iørefallende for meg er dens krispie og krystallklare gjengivelse i toppen. Dessuten er den en kvikkas! Den styrer mine 12" ere på en overbevisende måte. Den er dynamisk i hele registeret noe jeg vurderer som avgjørende i mine preferanser. Den mister faktisk heller ikke pusten når den får 12" erne å jobbe med selv med relativt høyt lydtrykk. Ikke tegn til pusteproblemer. Derav min følelse at forsterkeren kanskje leverer 25W ren kl.A, men er designet sånn at den leverer "resten" i AB - 50-60W før den gir seg. En subjektiv vurdering, men det kunne vært moro å fått bekreftet effekt ved 8ohm og 1% klipping. Nok om det.

    Ikke et knepp i høyttalerne ved påslag. Den henger en stund med lyden på etter avslag, noe som får meg til å tenke at den kanskje ikke er helt kl.A....?
    I forhold til mine egne forsterkere så er den - irriterende god! ;D
    Den har som sagt en overtonestruktur som får meg til å tenke på 300B (!). Dessuten har den en "sort-het" som er veldig tydelig! Det er også et kvalitetstegn. Bassen er like plutselig som resten av frekvensbåndet. Mellomtonen er åpen og veldig 3D, akkurat som jeg liker! Men - ja det er et men...

    Mellomtonen er ikke så nærværende som jeg er vant til. Alt annet enn det er bedre enn mine forsterkere, men kontakten med musikerne er litt fjern..... og en liten ting til; den er litt, ørlite spiss i mine høyttalere. Det kan selvsagt være høyttalerne - horndiskant! Superdetaljert og luftig, men ørlite spiss. Kanskje noe som blir bedre ved at forsterkeren får stå på noen timer.

    Det er skjelden en ny hifi-komponent passer inn direkte og høyner lyttergleden helt sånn uten videre og uten andre tilpasninger. Det gjør denne forsterkeren! Den minner også om Elektrokompaniets gamle sagnomsuste 25watter - krispi, stor, åpen, kvikk og sort!

    I løpet av uken kommer min subjektive test i grundigere utførelse. Alt dette er bare førsteinntrykk - men HVILKET førsteinntrykk!! ;)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    En velformulert beskrivelse av et godt førsteinntrykk, Kabeldragern. Virkelig.

    Er spent på din endelige evaluering.

    Og du har helt rett mht effekt: I følge Roar Malmin jobber MI 10.1 SE i klasse A/B opp til 60W, hvor de første 25W leveres i ren klasse A.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Heisann Kabeldragern!

    Guru RM sa til meg at dersom produkta hans låter "spisst", så er det noke som er feil. Kommentaren kom etter at eg brukte ordet i innspelingsfasen av det noværande utstyret mitt.

    Da eg bytta ut eit sett XLR Blue Jeans Cable med Whistler Coanda, forsvant det meste av det eg opplevde som "spisst". Men eg har fortsatt ein kabel til derfrå (BJC) i anlegget, men den må bli til eg får på plass ein dac.

    Når det gjeld mellomtone, og øvre bass - eller kva ein skal kalle det, så trur eg at eg forstår kva du meiner. Eg har opplevd dette også. Men også her er det kabelmatching som må til - evt ein rørpre...

    På mitt forrige MI-sett - MI 1 (oppgradert til MI 11) og MI 2, så blomstra dette området skikkelig med BM-kabler. Og eg hadde levd svært lykkelig med dette, hadde ikkje eit tordenvær vært innom og rasert anlegget.

    Det siste eg har merka meg, er at strømforholda KAN spele inn. Ligg det "dritt" på strømnettet, så kan ein fysisk høyre det i form av brum i forsterkeren. Men det når ikkje ut ut høgtalarane - i alle fall ikkje mine. Men vil tru at slik støy vil kunne påvirke lyden også.

    Eg gløymte sjølvsagt å bestille installasjon av eit strømfilter, da eg var og oppgraderte forsterkeren min i forrige veke. Men da har eg jo ein unnskyldning til å reise dit igjen!!!

    Lykke til! Og vær velkommen i "menigheten" om du velger å satse på MI du også!

    Arild
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    bjornh skrev:
    Et lite inside bilde:
    Heisann!

    Kjekt med bilder av MI-innmat! Bildet til Bjørnh er nok ikkje av ein MI 11 nei.... ;)

    Det stemmer heller ikkje med min MI 12 med balanserte utgangar, for som ein kan sjå på bildet, så er det stort sett berre XLR-kontaktar på bakplata - med nokre unntak (sjølvsagt).

    Skulle eg gjette, så måtte det bli MI 13, som er heilbalansert. Det er i alle fall produsert ein - 1 - slik, og det er Ole Petter Sparre som har den såvidt eg har forstått.

    Men det er også mulig at eg tar feil, for eg meiner å hugse at Guru RM sa noko om at han måtte bruke eit anna chassis for MI 13 grunna dobbel mengde med print/komponentar - kanskje det var eit MI 10.1 chassis? Guru RM får ta bladet frå munnen, eller nokon andre som har info/kunnskap.

    Mvh

    Arild
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    arild skrev:
    bjornh skrev:
    Et lite inside bilde:

    Heisann!

    Kjekt med bilder av MI-innmat! Bildet til Bjørnh er nok ikkje av ein MI 11 nei.... ;)

    Det stemmer heller ikkje med min MI 12 med balanserte utgangar, for som ein kan sjå på bildet, så er det stort sett berre XLR-kontaktar på bakplata - med nokre unntak (sjølvsagt).

    Skulle eg gjette, så måtte det bli MI 13, som er heilbalansert. Det er i alle fall produsert ein - 1 - slik, og det er Ole Petter Sparre som har den såvidt eg har forstått.

    Men det er også mulig at eg tar feil, for eg meiner å hugse at Guru RM sa noko om at han måtte bruke eit anna chassis for MI 13 grunna dobbel mengde med print/komponentar - kanskje det var eit MI 10.1 chassis? Guru RM får ta bladet frå munnen, eller nokon andre som har info/kunnskap.

    Mvh

    Arild

    "Mysteriet" MI 12 lever videre... ;)

    Her er en observasjon som kanskje kan kaste litt lys over saken:

    Under ett av mine første besøk i verkstedet til Roar Malmin drev RM og jobbet med en forforsterker.
    Denne var i et MI 11 kabinett, men inneholdt betydelig flere komponenter enn min egen MI 11.
    Jeg mener bestemt å huske at Roar sa at dette var en prototype/arbeidsversjon av MI 12, hans nye balanserte preamp.

    Senere oppstod det et krav/ønske i menigheten (frontet av bl.a bjornh) om en rimeligere utgave av MI 11.
    Dermed oppstod dagens MI 12, som er en lett nedskalert versjon av MI 11, til vel halve prisen.

    Så jeg vil våge den påstand at MI 12 er Roar Malmins "dårlige samvittighet": Samme navn på to forskjelllige preamper!
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg angrer ikke på at jeg frontet den saken. Så forresten på finndåttno at det ligger et Mosfet/MI 12 sett til salgs. Bare for å nevne det, for der er det mye gromlyd enda.

    Poenget mitt til Malmin, Grand Guru, var at Mosfeten (og den gangen MI 10) manglet en naturlig pre-amp som matchet prisen. Da jeg fikk høre MI 12 ble jeg umiddelbart henrykt, for den ga enorm valuta for pengene. Etter min mening.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Heisann!

    Er heilt enig Bjørnh i at MI trengte ein rimeligare pre enn MI 11 i sortimentet, som ein naturlig partner til Mosfet - og kanskje fleire.

    Navnevalget kan sikkert diskuterast, men til ka nytte? Historia er kjent, og gjort er gjort.

    Når det gjeld det settet på Finn, så er det også annonsert her på sentralen. Frister litt, men sparer heller til MI 9.1...

    Arild
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Roar

    Går det an å lage en 4 kanals MOSFET?

    4 x JBL 15" kommer til å kreve sitt. En kanal pr basselement. Vil ikke parallellkoble.

    ;D
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    HEL skrev:
    Roar

    Går det an å lage en 4 kanals MOSFET?

    4 x JBL 15" kommer til å kreve sitt. En kanal pr basselement. Vil ikke parallellkoble.

    ;D

    Sender du forespørselen pr PM, ville jeg anta du fikk positivt svar! I beste mening!

    Y
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1


    Er fortsatt meget fornøyd med MI 10.1SE ;D Det er en meget god forsterker og virker langt kraftigere enn oppgitt effekt på 25W klasse A og 60W klasse AB.

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1


    Her er høyttalerne og rommet den skal levere sin MI kraft til ;)

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1

    En smak av MI 12 , også det kvalitet og godlyd av ypperste klasse :)

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1


    Her er hele racket som er med og lager godlyd ;D

    Destiny.. :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen "tilbake" i MI-tråden, Destiny! ;D

    Godt å høre at du fortsatt er kjempefornøyd med MI-komboen din, og med resten av lydkjeden.

    Jeg husker fortsatt holografien i stua di.
    Tror nok at du har funnet en optimal ht-plassering, med masse luft BAK høyttalerne...

    Mvh Salty
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Velkommen "tilbake" i MI-tråden, Destiny! ;D

    Godt å høre at du fortsatt er kjempefornøyd med MI-komboen din, og med resten av lydkjeden.

    Jeg husker fortsatt holografien i stua di.
    Tror nok at du har funnet en optimal ht-plassering, med masse luft BAK høyttalerne...

    Mvh Salty
    Hei Salty :) Ja ingen tvil om at det blir et flott og spennende lydbilde med flott holografi når man har så mye rom bak høyttalerne ;D

    Ser at det er fortsatt god aktivitet i MI tråden, og det er supert, vi får håpe at MI menigheten kan bli stadig fler!

    Destiny.. :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Kabeldragern skrev:
    Plutselighet og krystallklart kildevann.

    Ja hva skal man si; fikk hentet en MI 10.1 borte hos Ranger. At den kun er på 25W tror jeg ikke på. Den er minst på 50W.....

    Førsteinntrykket er ubetinget positivt. Allerede etter noen minutter hører jeg at denne forsterkeren kan sine ting. Det mest iørefallende for meg er dens krispie og krystallklare gjengivelse i toppen. Dessuten er den en kvikkas! Den styrer mine 12" ere på en overbevisende måte. Den er dynamisk i hele registeret noe jeg vurderer som avgjørende i mine preferanser. Den mister faktisk heller ikke pusten når den får 12" erne å jobbe med selv med relativt høyt lydtrykk. Ikke tegn til pusteproblemer. Derav min følelse at forsterkeren kanskje leverer 25W ren kl.A, men er designet sånn at den leverer "resten" i AB - 50-60W før den gir seg. En subjektiv vurdering, men det kunne vært moro å fått bekreftet effekt ved 8ohm og 1% klipping. Nok om det.

    Ikke et knepp i høyttalerne ved påslag. Den henger en stund med lyden på etter avslag, noe som får meg til å tenke at den kanskje ikke er helt kl.A....?
    I forhold til mine egne forsterkere så er den - irriterende god! ;D
    Den har som sagt en overtonestruktur som får meg til å tenke på 300B (!). Dessuten har den en "sort-het" som er veldig tydelig! Det er også et kvalitetstegn. Bassen er like plutselig som resten av frekvensbåndet. Mellomtonen er åpen og veldig 3D, akkurat som jeg liker! Men - ja det er et men...

    Mellomtonen er ikke så nærværende som jeg er vant til. Alt annet enn det er bedre enn mine forsterkere, men kontakten med musikerne er litt fjern..... og en liten ting til; den er litt, ørlite spiss i mine høyttalere. Det kan selvsagt være høyttalerne - horndiskant! Superdetaljert og luftig, men ørlite spiss. Kanskje noe som blir bedre ved at forsterkeren får stå på noen timer.

    Det er skjelden en ny hifi-komponent passer inn direkte og høyner lyttergleden helt sånn uten videre og uten andre tilpasninger. Det gjør denne forsterkeren! Den minner også om Elektrokompaniets gamle sagnomsuste 25watter - krispi, stor, åpen, kvikk og sort!

    I løpet av uken kommer min subjektive test i grundigere utførelse. Alt dette er bare førsteinntrykk - men HVILKET førsteinntrykk!! ;)

    Da er det snart klart for Kabeldragerns endelige dom over effektforsterkeren MI 10.1 SE.
    Vi venter spent... :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Pent oppsett Destiny

    Du er lojal mot D140, syns jeg har sett dem i diverse tråder siste 5,6 :D åra
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    MI har blomstret skikkelig opp i det siste. Så bra :D
    Gutta fra calcuttavar raskt på plass ser jeg ;)
    Kunne tenkt meg å prøve MI igjen etterhvert jeg også.
    Uansett så vet jeg hva som bor i produktene, og det er mye.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    FAB skrev:
    MI har blomstret skikkelig opp i det siste. Så bra :D
    Gutta fra calcuttavar raskt på plass ser jeg ;)
    Kunne tenkt meg å prøve MI igjen etterhvert jeg også.
    Uansett så vet jeg hva som bor i produktene, og det er mye.

    Ingen dum ide, FAB!

    Og i morgen er det en merkedag for Musical Innovation!

    Da vil jeg legge ut de første bildene av MI 9.1.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Pent oppsett Destiny

    Du er lojal mot D140, syns jeg har sett dem i diverse tråder siste 5,6 :D åra
    Takker så meget HEL ;)

    Det er et sett Focus 160
    som du ser på bildet der, hade Focus 110 føre det og 140 føre det igjen ;D

    Destiny.. :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    14.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Småpent oppsett Destiny :) MI og Dynaudio har jeg ikke hørt sammen, men kan tenke meg at det spiller ganske bra trykk. Hva med en MI riaa? :D

    OU812
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    SaltyDog skrev:
    FAB skrev:
    MI har blomstret skikkelig opp i det siste. Så bra :D
    Gutta fra calcuttavar raskt på plass ser jeg ;)
    Kunne tenkt meg å prøve MI igjen etterhvert jeg også.
    Uansett så vet jeg hva som bor i produktene, og det er mye.

    Ingen dum ide, FAB!

    Og i morgen er det en merkedag for Musical Innovation!

    Da vil jeg legge ut de første bildene av MI 9.1.
    Dette blir artig, i morgen...?? Det er vel nå det ;D ;D

    gismo
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Plutselighet og krystallklart kildevann.

    Ja hva skal man si; fikk hentet en MI 10.1 borte hos Ranger. At den kun er på 25W tror jeg ikke på. Den er minst på 50W.....

    Førsteinntrykket er ubetinget positivt. Allerede etter noen minutter hører jeg at denne forsterkeren kan sine ting. Det mest iørefallende for meg er dens krispie og krystallklare gjengivelse i toppen. Dessuten er den en kvikkas! Den styrer mine 12" ere på en overbevisende måte. Den er dynamisk i hele registeret noe jeg vurderer som avgjørende i mine preferanser. Den mister faktisk heller ikke pusten når den får 12" erne å jobbe med selv med relativt høyt lydtrykk. Ikke tegn til pusteproblemer. Derav min følelse at forsterkeren kanskje leverer 25W ren kl.A, men er designet sånn at den leverer "resten" i AB - 50-60W før den gir seg. En subjektiv vurdering, men det kunne vært moro å fått bekreftet effekt ved 8ohm og 1% klipping. Nok om det.

    Ikke et knepp i høyttalerne ved påslag. Den henger en stund med lyden på etter avslag, noe som får meg til å tenke at den kanskje ikke er helt kl.A....?
    I forhold til mine egne forsterkere så er den - irriterende god! ;D
    Den har som sagt en overtonestruktur som får meg til å tenke på 300B (!). Dessuten har den en "sort-het" som er veldig tydelig! Det er også et kvalitetstegn. Bassen er like plutselig som resten av frekvensbåndet. Mellomtonen er åpen og veldig 3D, akkurat som jeg liker! Men - ja det er et men...

    Mellomtonen er ikke så nærværende som jeg er vant til. Alt annet enn det er bedre enn mine forsterkere, men kontakten med musikerne er litt fjern..... og en liten ting til; den er litt, ørlite spiss i mine høyttalere. Det kan selvsagt være høyttalerne - horndiskant! Superdetaljert og luftig, men ørlite spiss. Kanskje noe som blir bedre ved at forsterkeren får stå på noen timer.

    Det er skjelden en ny hifi-komponent passer inn direkte og høyner lyttergleden helt sånn uten videre og uten andre tilpasninger. Det gjør denne forsterkeren! Den minner også om Elektrokompaniets gamle sagnomsuste 25watter - krispi, stor, åpen, kvikk og sort!

    I løpet av uken kommer min subjektive test i grundigere utførelse. Alt dette er bare førsteinntrykk - men HVILKET førsteinntrykk!! ;)

    Da er det snart klart for Kabeldragerns endelige dom over effektforsterkeren MI 10.1 SE.
    Vi venter spent... :)
    Hvis ikke dette er high-end, hva er da high-end?

    Ranger har opplyst meg om at forsterkeren er oppgradert og ikke spilt på etter dette. Han antydet en viss innspillingstid. Og jammen tror jeg han har rett! Har latt den stått på jevnlig 3-4 timer hver dag denne uken og i går fikk jeg tid til en runde med de samme platene som sist - etter at den hadde stått påslått i 5-6 timer.

    Om det er innspillingstid eller oppvarmingstid som har gjort utslaget vet jeg ikke, men den ørlille spisshet var borte. Tilbake var et mylder av detaljer akkurat som ved første lytt. Det virker også som om den "slipper" transientene lettere - avstanden mellom sorthet og dynamiske kontraster har blitt tydeligere. Hmm, pussig....men bra!

    Dette er en stor forsterker, dvs har du ikke alt for ineffektive høyttalere så er dette alt du trenger! Etter min smak iallefall. Dens spillestil er stor, åpen lett og ledig samtidig som den er kvikk, krisp og sort - og ikke minst veldig 3D. Jeg kan ikke komme på eller høre noe å sette fingeren på - den er pen å se på, den er passe stor, passe varm, solid konstruert (ja, jeg har tittet inni 8) ) og den er i en annen divisjon enn min foreløpige referanse i min "husmannsøkonomikategori" Nelson Pass A40. Unntaket er om du er rør-addict og liker transistorforsterkere med "rørlyd". Da er A40 mere røraktig i klangkarakteren i mellomtonen - alt annet er bedre med MI 10.1 (SE?)!

    For å konkludere litt så er dette en forsterker jeg kunne tenkt meg ja! Den har den egenskapen at du blir sittende å fokusere på musikken og ikke teknikken - heldigvis! DET kan en ikke si om veldig mye annet. Og en annen ting; den matchet mine Tannoy'er med 92dB/w/m utmerket effektmessig og kontrollmessig.

    Søknad om medlemsskap i Musical Innovation vennetråd er herved sendt. Så får jeg se om min husmannsøkonomi strekker seg så langt som til å kjøpe en....

    God helg! :)

    Mvh Kabeldragern
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    ou812rh skrev:
    Småpent oppsett Destiny :) MI og Dynaudio har jeg ikke hørt sammen, men kan tenke meg at det spiller ganske bra trykk. Hva med en MI riaa? :D

    OU812
    Hei ou812rh :) MI RIIA er en av tankene videre ja, får se hva som skjer til høsten ;)

    Destiny.. :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Kabeldragern skrev:
    SaltyDog skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Plutselighet og krystallklart kildevann.

    Ja hva skal man si; fikk hentet en MI 10.1 borte hos Ranger. At den kun er på 25W tror jeg ikke på. Den er minst på 50W.....

    Førsteinntrykket er ubetinget positivt. Allerede etter noen minutter hører jeg at denne forsterkeren kan sine ting. Det mest iørefallende for meg er dens krispie og krystallklare gjengivelse i toppen. Dessuten er den en kvikkas! Den styrer mine 12" ere på en overbevisende måte. Den er dynamisk i hele registeret noe jeg vurderer som avgjørende i mine preferanser. Den mister faktisk heller ikke pusten når den får 12" erne å jobbe med selv med relativt høyt lydtrykk. Ikke tegn til pusteproblemer. Derav min følelse at forsterkeren kanskje leverer 25W ren kl.A, men er designet sånn at den leverer "resten" i AB - 50-60W før den gir seg. En subjektiv vurdering, men det kunne vært moro å fått bekreftet effekt ved 8ohm og 1% klipping. Nok om det.

    Ikke et knepp i høyttalerne ved påslag. Den henger en stund med lyden på etter avslag, noe som får meg til å tenke at den kanskje ikke er helt kl.A....?
    I forhold til mine egne forsterkere så er den - irriterende god! ;D
    Den har som sagt en overtonestruktur som får meg til å tenke på 300B (!). Dessuten har den en "sort-het" som er veldig tydelig! Det er også et kvalitetstegn. Bassen er like plutselig som resten av frekvensbåndet. Mellomtonen er åpen og veldig 3D, akkurat som jeg liker! Men - ja det er et men...

    Mellomtonen er ikke så nærværende som jeg er vant til. Alt annet enn det er bedre enn mine forsterkere, men kontakten med musikerne er litt fjern..... og en liten ting til; den er litt, ørlite spiss i mine høyttalere. Det kan selvsagt være høyttalerne - horndiskant! Superdetaljert og luftig, men ørlite spiss. Kanskje noe som blir bedre ved at forsterkeren får stå på noen timer.

    Det er skjelden en ny hifi-komponent passer inn direkte og høyner lyttergleden helt sånn uten videre og uten andre tilpasninger. Det gjør denne forsterkeren! Den minner også om Elektrokompaniets gamle sagnomsuste 25watter - krispi, stor, åpen, kvikk og sort!

    I løpet av uken kommer min subjektive test i grundigere utførelse. Alt dette er bare førsteinntrykk - men HVILKET førsteinntrykk!! ;)
    Da er det snart klart for Kabeldragerns endelige dom over effektforsterkeren MI 10.1 SE.
    Vi venter spent... :)
    Hvis ikke dette er high-end, hva er da high-end?

    Ranger har opplyst meg om at forsterkeren er oppgradert og ikke spilt på etter dette. Han antydet en viss innspillingstid. Og jammen tror jeg han har rett! Har latt den stått på jevnlig 3-4 timer hver dag denne uken og i går fikk jeg tid til en runde med de samme platene som sist - etter at den hadde stått påslått i 5-6 timer.

    Om det er innspillingstid eller oppvarmingstid som har gjort utslaget vet jeg ikke, men den ørlille spisshet var borte. Tilbake var et mylder av detaljer akkurat som ved første lytt. Det virker også som om den "slipper" transientene lettere - avstanden mellom sorthet og dynamiske kontraster har blitt tydeligere. Hmm, pussig....men bra!

    Dette er en stor forsterker, dvs har du ikke alt for ineffektive høyttalere så er dette alt du trenger! Etter min smak iallefall. Dens spillestil er stor, åpen lett og ledig samtidig som den er kvikk, krisp og sort - og ikke minst veldig 3D. Jeg kan ikke komme på eller høre noe å sette fingeren på - den er pen å se på, den er passe stor, passe varm, solid konstruert (ja, jeg har tittet inni 8) ) og den er i en annen divisjon enn min foreløpige referanse i min "husmannsøkonomikategori" Nelson Pass A40. Unntaket er om du er rør-addict og liker transistorforsterkere med "rørlyd". Da er A40 mere røraktig i klangkarakteren i mellomtonen - alt annet er bedre med MI 10.1 (SE?)!

    For å konkludere litt så er dette en forsterker jeg kunne tenkt meg ja! Den har den egenskapen at du blir sittende å fokusere på musikken og ikke teknikken - heldigvis! DET kan en ikke si om veldig mye annet. Og en annen ting; den matchet mine Tannoy'er med 92dB/w/m utmerket effektmessig og kontrollmessig.

    Søknad om medlemsskap i Musical Innovation vennetråd er herved sendt. Så får jeg se om min husmannsøkonomi strekker seg så langt som til å kjøpe en....

    God helg! :)

    Mvh Kabeldragern

    Mange takk for en flott beskrivelse av hvordan du opplevde MI 10.1 SE, Kabeldragern! ;D

    Den positive omtalen kommer ikke overraskende. Jeg skulle ønske at flere fikk anledning til å høre denne forsterkeren. Her får du ekte high-end til en absolutt betalbar penge, imho...

    Og til slutt: Din søknad om medlemskap i Musical Innovation vennetråd innvilges glatt. Det skulle bare mangle!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    gismo skrev:
    SaltyDog skrev:
    FAB skrev:
    MI har blomstret skikkelig opp i det siste. Så bra :D
    Gutta fra calcuttavar raskt på plass ser jeg ;)
    Kunne tenkt meg å prøve MI igjen etterhvert jeg også.
    Uansett så vet jeg hva som bor i produktene, og det er mye.

    Ingen dum ide, FAB!

    Og i morgen er det en merkedag for Musical Innovation!

    Da vil jeg legge ut de første bildene av MI 9.1.
    Dette blir artig, i morgen...?? Det er vel nå det ;D ;D

    gismo

    I morgen i går er i dag nå... Helt riktig gismo! ;D

    Og her er det aller første bildet av det flunke nye klasse A trinnet MI 9.1:



    Den ser fryktinngytende ut, høy som et hus.
    Men bildet lyver litt. Kabinettet er nøyaktig 20 cm høyt, og frontplaten er 21 cm høy.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Og hva er egentlig en MI 9.1 ?
    En oppdatert MI9 SE (som var 2 brokoplede MI9,[som var 2x60W kl.A]) ?

    Ikke alltid lett å ha oversikten over "The MI Evolution"....
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2


    Den så da voldsomt BØS ut.
    Uvant å se MI i sånne dimensjoner.
    Ser jo ut som DP killer på bildet ihvertfall :eek:
    Sikle, sikle lyst på. Men blir nok båt isteden.
    Dere vet, kvinnfolk og ungær. Family-life ::)
    later, later.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    14.439
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det MI settet ser råbarskt ut Salty 8) Spent på hvordan du vil beskrive 9.1.

    OU812
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Trane skrev:
    Og hva er egentlig en MI 9.1 ?
    En oppdatert MI9 SE (som var 2 brokoplede MI9,[som var 2x60W kl.A]) ?

    Ikke alltid lett å ha oversikten over "The MI Evolution"....
    Teknisk sett så har MI 9.1 mest til felles med MI 10, mens søskenbarna MI 9 og MI 10.1 (SE) har mindre til felles - slik det har blitt meg forklart.

    Men MI 9.1 er ein heilt ny konstruksjon, med heilt nyskapande tekniske løysingar/kretsløp. Men eg korkje ønsker eller evner å gi ei framstilling av dette - det får bli opp til Guru RM om han vil publisere eller ei.

    Mvh

    Arild
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den der så rå ut :)... Men blr også forvirret over alle de forskjellige typebetegnelsene ... :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    arild skrev:
    Trane skrev:
    Og hva er egentlig en MI 9.1 ?
    En oppdatert MI9 SE (som var 2 brokoplede MI9,[som var 2x60W kl.A]) ?

    Ikke alltid lett å ha oversikten over "The MI Evolution"....
    Teknisk sett så har MI 9.1 mest til felles med MI 10, mens søskenbarna MI 9 og MI 10.1 (SE) har mindre til felles - slik det har blitt meg forklart.

    Men MI 9.1 er ein heilt ny konstruksjon, med heilt nyskapande tekniske løysingar/kretsløp. Men eg korkje ønsker eller evner å gi ei framstilling av dette - det får bli opp til Guru RM om han vil publisere eller ei.

    Mvh Arild

    RM har kommet med noen (runde) formuleringer om MI 9.1, pluss noen tekniske data.

    RM skrev:
    :
    :
    MI 9.1 er på mange måter en oppsummering av de siste års konstruksjoner, MI 9, MI 10 og MI 10.1. Effektmessig er den ikke imponerende, ca 70-80W, men den kan levere i de mest utfordrende belastninger, og oppfører seg på de fleste måter som en veldig "stor" forsterker. I motsetning til de tre foregående forsterkerne, har den også separat regulert inngangstrinn. Faktisk har den fire reguleringer pr kanal.
    :
    :

    Jeg håper at RM vil berike tråden med flere tanker/fakta rundt MI 9.1.
    I mellomtiden kan jeg repetere noen av spesifikasjonene til MI 9.1, sammenlignet med forgjengeren MI 9:

    MI 9 MI 9.1

    Effekt: 60W klasse A 80W klasse A
    Sanken utg.transistorer: 16 stk 24 stk
    Transformator: 1 x 750 V/A 2 x 650 V/A
    Kondensatorbank: 188.000 uF 376.000 uF
    B x H x D (cm): 52 x 18 x 34 46 x 20 x 40
    Vekt: 27 kg ?
    Veil. pris: kr 30.000,- kr 40.000,-
     

    Vedlegg

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Hehe. Skulle likt å vite vekta på dette faenskapet ;D
    Og hvorfor ikke bare dra`n ut kjøre på med 2x800VA.
    Jeg liker overdimma ting jeg se.
    Sitter forøvrig 2x650VA i min gamle Doxa signature mkII.
    Det er den første effekten som har klart å dra av en kurs på
    16amp, ved for fort påslag etter turn-off. En bra spike det der:)
    Har også hatt en Advantage s150 med tilhørende pre som jeg kjøpte av hifiguru her på sentralen.
    Tror det var 1stk 1400VA med en grei lyttebank. Angrer litt på at jeg solgte det settet der til tider.
    Bare fjernkontrollen var kjempetung og i støpt aluminium. Oset kvalitet lang vei hele driten.
    Den effekten var utømmelig, stakkars høytalere. Blinka litt i lamper i heimen til tider der ja :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Eg for min del skulle ønske at andre enn meg også fekk installert AGSS i effekttrinna, og rapporterte om kordan det virka.

    Er litt usikker på kva av det eg opplever av vesentlige forbetringar er justering av MI 9-print, og kva som er AGSS!:)

    Mvh

    Arild
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn