Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Hehe, ta nå ikke alt så bokstavelig, folkens. Rent fysisk er vel ikke RM særlig mye større/mer guddommelig enn de fleste andre, men jeg ( og mange av de andre som eier de senere MI-produktene ) synes da han har fått utrettet store ting innen sitt lille, men for oss viktige område. Og det må jo være verdt å gi kred for?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Det er dette som er det fine med musikk og metoder for å nyte musikk: Ofte fungerer det som en smeltedigel av forskjellige oppfatninger, holdninger, inntrykk og utrykk.

    I et liv hvor ting og tilstander går opp og ned vil man som menneske alltid oppleve en søken etter å ha noe som man kan samles rundt - en opplevelse å kunne dele med andre. Og i denne sammenhengen er det musikken og metodene for musikkavspilling som står i sentrum. At man trekker inn elementer for å simplifisere dette kan sees på i et humoristisk lys eller ikke. Og da er vi tilbake til det inkluderende ved denne hobbyen: Musikken er samlende hva angår oppfatninger, holdninger, inntrykk og uttrykk.

    Hva gjelder "dyrkingen" av MI som produktserie kan jeg kun snakke for meg selv når jeg sier at det er første gang i min årelange karriere i utstyrutbytting at jeg endelig har funnet et produkt jeg virkelig kan identifisere meg med hva gjelder kvalitetsgrad og prisnivå. I en alder hvor markedsføring og lovnader om "verdens beste produkt" ikke har rot i virkeligheten er det utrolig tilfredsstillende å komme over bokser som ikke lover noen verdens ting, er håndlaget i Hokksund av en mann med en filosofi og som har en lydsignatur ut av denne (for meg) verden og som faktisk er oppnåelig.

    Slik jeg er det er denne tråden en sammensmeltning av mennesker som har denne oppfatningen og opplevelsen. At man klarer å kombinere erfaringsutvekslingen med en god dose humor, tekniske forklaringer og en generell glede ser jeg kun som et pluss.

    Mantraet i dette forumet er at det er plass til alle uavhengig av oppfatning og således vil alle innspill bli tatt i mot med takk. Det er nettopp dette som driver dynamikken fremover.

    Mvh.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Vår herre..." ???

    Jeg gremmes over denne fremstillingen av en ellers trivelig fyr med god kunnskap, RM.... :p...Produktene er bra nok de.... Men en stakkar kan jo bli gal av mindre enn å bli fremstillt som en halvgud og den største guru gjennom hifi-tidene... :eek:


    Når det er sagt, er det godt å se en tråd om et norskt produkt, lagd i Norge og med meget god kvalitet. Entusiasme rundt det er bra :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke? ;D

    -dere må jo se litt humoristisk på dette. Tross alt er det mange som har eller hatt Guru-status. Hvis man avskriver produkter pga. av litt helgen-status, så er det like så greit å avskrive det meste, egentlig. For Malmins del virker det som at han ser på det hele som morsomt. Hvis det oppleves som klapp på skuldra, så er jo det positivt.

    Men, vi som er MI-tilhengere (eller sånn høvelig religiøse på dette) setter faktisk pris på at flere ser lyset og skaffer seg MI. Det garanterer jo for videre drift, og at Malmin kan lansere nye produkter. I så måte er det gunstig for alle parter å ha en tilhengerskare.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    bjornh skrev:
    Hvorfor ikke? ;D

    -dere må jo se litt humoristisk på dette. Tross alt er det mange som har eller hatt Guru-status. Hvis man avskriver produkter pga. av litt helgen-status, så er det like så greit å avskrive det meste, egentlig. For Malmins del virker det som at han ser på det hele som morsomt. Hvis det oppleves som klapp på skuldra, så er jo det positivt.

    Men, vi som er MI-tilhengere (eller sånn høvelig religiøse på dette) setter faktisk pris på at flere ser lyset og skaffer seg MI. Det garanterer jo for videre drift, og at Malmin kan lansere nye produkter. I så måte er det gunstig for alle parter å ha en tilhengerskare.

    For all del,dette er en vennetråd og litt humor må en jo ha.. Rapportene ifra folk som ikke fikk disse produktene finnes også, men hovedsaken er at merket får spire og gro og disiplene ble mange flere :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Småprodusenter er ofte avhengig av å ha en tilhengerskare. Ser man seg rundt på HFS, kan man se f.eks. i Klipsch tråden at det er en nærmest religiøs stemning rundt noen klassiske konstruksjoner. Noen har tro på at noe magisk skjer når ulike kabler, tweaks og filtere nyttes. Det er ikke noe galt i det. Jeg er av den oppfatning at opplevelsen er det magiske. Lyden. Ekstasen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    bjornh skrev:
    Småprodusenter er ofte avhengig av å ha en tilhengerskare. Ser man seg rundt på HFS, kan man se f.eks. i Klipsch tråden at det er en nærmest religiøs stemning rundt noen klassiske konstruksjoner. Noen har tro på at noe magisk skjer når ulike kabler, tweaks og filtere nyttes. Det er ikke noe galt i det. Jeg er av den oppfatning at opplevelsen er det magiske. Lyden. Ekstasen.
    Opplevelsen ja..Og da teller ikke så mye hva tingene heter som fremskaffer dette, bare den FØLELSEN det gir en når et produkt i synergi med det andre en eier gir en en total-OPPLEVELSE til glede for en selv...OG MI har nok truffet en hjertetråd hos de som poster her inne... :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Vi har nok sett lyset, ja... ;D

    Kl. A er ofte regnet som en enkel, men "gloheit" måte å få god lyd på. Det å ha kontakt med produsenten selv, er i seg selv gull verdt.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hmmm.....ser i ettertid at jeg har skrevet et langt og nærmest fullstendig meningsløst innlegg som egentlig kunne vært skrevet med et lite spørsmål:

    - Hva ville vel livet vært uten musikken og humoren?

    Ja, ja..... ;D

    Mvh.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det hadde nok vært kjipt... ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Skal si det svinger her etter oppgraderingen. Har ikke fått satt meg ned etter siste oppgradering enda og lyttet seriøst. Nå spiller jeg i hovedsak mens jeg sitter utenfor sweetspot, men jeg legger merke til at det er større autoritet og mindre anstrengt lydbilde. Jeg mener ikke at det var anstrengt før, men det flyter tilsynelatende bedre når det braker løs.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    K.H. skrev:
    Produktene er sikkert bra, men denne "avgudsdyrkingen" synes jeg begynner å bli litt slitsom i lengden. Var nysgjerrig på MI for en tid tilbake, bl.a på grunn av en bebudet riaa, men dette har gjort meg til en "frafallen". Sikkert ikke så interessant, men syns jeg burde nevne det likevel...
    Vi får tro det er humoristisk ment, men det er synd om all bablingen tar oppmerksomheten vekk fra produktene som tråden egentlig var ment å handle om.
    Jeg har ikke fått lyttet til produktene, men oppfatter produsenten som både hyggelig og svært kunnskapsrik. Tviler derfor ikke på at Musical Innovation
    så absolutt bør tas på alvor, og skulle vært interessant å stifte bekjentskap med.

    Litt mere balanse mellom fleip og fakta tror jeg kanskje hadde fungert bedre i forhold til å "selge" merket.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Babling? Slutt å tull nå.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    soundscape skrev:
    K.H. skrev:
    Produktene er sikkert bra, men denne "avgudsdyrkingen" synes jeg begynner å bli litt slitsom i lengden. Var nysgjerrig på MI for en tid tilbake, bl.a på grunn av en bebudet riaa, men dette har gjort meg til en "frafallen". Sikkert ikke så interessant, men syns jeg burde nevne det likevel...
    Vi får tro det er humoristisk ment, men det er synd om all bablingen tar oppmerksomheten vekk fra produktene som tråden egentlig var ment å handle om.
    Jeg har ikke fått lyttet til produktene, men oppfatter produsenten som både hyggelig og svært kunnskapsrik. Tviler derfor ikke på at Musical Innovation
    så absolutt bør tas på alvor, og skulle vært interessant å stifte bekjentskap med.

    Litt mere balanse mellom fleip og fakta tror jeg kanskje hadde fungert bedre i forhold til å "selge" merket.

    Her i MI-menigheten er døren høy og porten vid.

    Her godtas all babling - også din. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Sannelig, jeg sier eder! ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    stammis skrev:
    Som sikkert noen har fått med seg så har undertegnede vært så heldig å bli kjent med SaltyDog .
    Som den sanne MIsjonær han er så vekket han fort min interesse for MI produkter.

    Da jeg ble kjent med SaltyDog var jeg inne i en periode hvor jeg lette etter en ny høyttaler jeg kunne slå meg til ro med (en stund ?).
    Etter litt fram og tilbake var jeg så heldig at jeg fikk tak i ett par Klipsch RF-63, en bortimot perfekt høyttaler for meg.
    De tilfredstiller mine krav til kombinasjonen musikk lytting og musikk DVD.

    Har en kjellerstue med ganske bra plass, hører mye på musikk, men ser også en del musikk DVD’er.
    Anlegget foruten MI 10.1 se i denne sammenheng består av Parasound P7 pre
    Kilden er apple lossless som kjøres i Itunes via AirPlay og Airport express inn i en Cambridge DAC.
    Det hele styres fra en IPAD.Har også en Velodyne 1000 spl ultra som brukes i film/musikkdvd sammenheng

    Så til saken : Endelig var turen kommet til å prøve SaltyDog sin MI 10.1 SE .Han insisterte på at denne skulle jeg få prøve en drøy uke. En ekte nerd har alltid en forsterker til overs ;) Forsterkeren kom fra Hokksund og tida gikk særdeles seint på jobben den dagen…..

    Endelig hjemme koblet jeg opp MI’en , og SaltyDog sine formaninger om å vente en time før jeg lyttet ordentlig var glemt:)

    Men jeg trengte ikke å vente lenge før jeg skjønte at for meg så var dette en super match. Jeg vet og synes at de forsterkerene jeg har er veldig bra, men da jeg fikk 25 klasse A watt ble det en mye roligere lyd. Mellomtone og diskant åpenbarte seg på en helt ny måte. Behagelig diskant, en veldig tilstedeværelse i mellomtonen og en flott bass.
    Fikk litt hakeslipp når jeg spilte klassisk musikk på denne forsterkeren, her var det skjedd saker og ting.

    Og for en som trodde at 25 watt var for pyser så kan jeg herved bekrefte at dette holder mål også ved et meget høyt lydnivå, her kan du ta i skikkelig uten at noe gir seg(bortsett fra ørene da).

    Men samtidig som dette er en HØYttaler er det også blitt en god LAVtaler :)
    Synes også at MI låter veldig fint også når det spilles lavt. Hele frekvensområde kommer tydelig og fint fram. Synes også lydbildet ble stødigere og klarere.

    Til de som har Klipsch og ikke har prøvd klasse A forsterker så bør det prøves. Alt er selvfølgelig smak og behag, men jeg tror mange vil like den kombinasjonen.Synes at denne forsterkeren tar vare på Klipschene sin spisskompetanse og gir dem også ett løft i mellomtone og diskant som jeg synes er bemerkelsesverdig.

    I dag er det dagen for tilbakelevering av MI’en.(I går var det finale, ref innlegg fra SaltyDog) Veldig hyggelig besøk som jeg vil prøve å få til enn annen gang også hvor vi kan bruke litt mer tid .
    Kommer til å savne den veldig, men vet jo innerst inne at at det kommer til å havne en slik en hos meg også med tid og stunder. Burde kanskje prøvd noen av de andre MI produktene , men synes dette var så bra at jeg tro jeg kan leve lenge med en slik en.

    Takk til SaltyDog som har vært veldig hjelpsom!(PS! har ikke råd til å prøve MI9 SE ;D)

    Hilsen et kommende medlem av MI gjengen !
    Stammis var tydeligvis svært fornøyd etter å ha prøvd min MI 10.1 SE (25W klasse A), og avsluttet med en liten fleip:
    "Har ikke råd til å prøve MI 9 (SE)."

    Men joda, på fredag var det igjen et stort tomrom i racket mitt:





    Nå har stammis koblet opp min MI 9 (60W klasse A). Han har fortalt meg om førsteinntrykket av 9'ern, kontra MI 10.1.
    Stammis vil sikkert selv kommentere dette etter hvert...

    Uansett, det som synes helt klart: Stammis ender opp med enten MI 9 eller MI 10.1 SE.
     

    Vedlegg

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    .retteP skrev:
    Kanskje du selger ham 9 for å delfinansiere 9.1?
    Mulig utgang.
    Men det er like sannsynlig at stammis kontakter RM.

    Edit: Det er avhengig av om stammis lander på MI 9 eller MI 10.1 SE.
    (...og jeg har en vag følelse av utfallet. Stammis vil kommentere dette.)
     

    stammis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    50
    Antall liker
    25
    Så plutselig :) var det visst en MI 9 på plass i oppsettet mitt.
    SaltyDog var som vanlig generøs og gav meg muligheten til å prøve ,evt kjøpe hans MI 9.
    Har nå begynt å lytte tll denne imponerende tunge og store boksen .
    Og for å si det med en gang ,så hører man at denne forsterkeren er større enn MI 10.1 SE. Her er det mer bånndrag nedover i bassen, spiller med stor autoritet på Klipchene(RF-63). Men, og det er det men'et som gjør at jeg blir i veldig tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg synes at mellomtone og diskant, i mitt oppsett , var bedre på MI 10i . Synes diskant og mellomtone var enda mer finkornet og myk på 10'ern. Synes også at draget på mi10 holdt i lange baner, selv om MI 9 er bedre på det... Heldigvis har jeg noen dager til å teste på..... Noen der ute som har erfart noe lignende?

    Hilsen Stammis
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Så rart. Har ikke 9'ern til Salty fått installert samme kretskort som 10'ern, da?

    Ole G :)
     

    stammis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    50
    Antall liker
    25
    Stemmer det ja. Den skal vel låte nokså likt. Salty har jo sin mi10 oppe å går nå ,kanskje han merker forskjell :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    RM skrev:
    Ord for dagen.

    I min tankeverden er det ikke noe som heter MI 9 SE. MI 9 ble meget godt mottatt av Fidelitys Jan Myrvold. Det er litt over to år siden, og som konstruksjon er den ca tre år gammel. Jeg arbeider som regel med flere prosjekter parallellt. Da MI 10.1 var ferdig, konstaterte jeg bedre oppløsning og evne til å gjengi mikrodetaljer sammenlignet med MI 9. Jeg arbeidet litt med dette, og har ved å justere enkelte parametre i MI 9s grunnkonstruksjon, oppnådd å bringe disse to produktene omtrent på linje med hverandre i nevnte henseende. Denne ombyggingen gjøres på det opprinnelige printet, og har blitt tilbudt MI 9 eiere for 3K. Jeg har ikke gitt forandringen noe navn, men ting og hendelser har en egen evne til å ekspandere.
    MI 9.1 er på mange måter en oppsummering av de siste års konstruksjoner, MI 9, MI 10 og MI 10.1. Effektmessig er den ikke imponerende, ca 70-80W, men den kan levere i de mest utfordrende belastninger, og oppfører seg på de fleste måter som en veldig "stor" forsterker. I motsettning til de tre foregående forsterkerne, har den også separat regulert inngangstrinn. Faktisk har den fire reguleringer pr kanal.

    Jeg blir fra tid til annen kritisert for mange "varianter", forskjellige kabinetter etc. Produkter som bærer samme navn, er stort sett identiske. Er de ikke, har eieren informasjon om dette.

    Ellers tilbrakte jeg noen veldig hyggelige timer hos Ole Petter Sparre, populært kalt OPS, i forrige uke. Han har gravd dypt i (penge)pungen, og kjøpt komplett digitalrigg fra MSB Technology samt ditto vinyl fra Acoustic Signature / Kuzma / Transfiguration. Høyttalere er Focals Scala, som blir nennsom matet fra undertegnedes "spesial" MI 10, her i balansert versjon og selvsagt MI 13, med serienummer 001. OPS og jeg har det til felles at våre liv er viet til musikk, mitt har i tillegg teknikk, mens hans har en helt annen dimensjon når det gjelder optimalisering og tilpassing av det utstyret han benytter. Her finnes underlagsputer, spesialbyggde utstyrshyller, luftplattformer og flere strømfiltre enn en gjennomsnitts konfirmant har (h)år på baken. Sist og ikke minst like viktig, kona har permanent adresse på kjøkkenet.
    Den luftighet, dybde, bredde og høyde som han har klart å få til, er helt utrolig. Man opplever å føle artistens absolutte tilstedeværelse i rommet, leppelyder, innpust og kroppsbevegelse renderes klart i tre dimensjoner. Ole Petter har i mange år vært inspirator, og i mange tilfeller jordmor for MI konstruksjoner, og jeg er han stor takk skyldig. At en "liten" forsterker som en balansert MI 10 kan drive hans Scala høyttaler med slik autoritet, må bare oppleves.
    I den sammenheng har han innbudt MI venner til en musikkopplevelse litt utpå vårparten, så interesserte kan henvende seg til meg for videre koordinering.

    Hans matlaging er like kompromissløs, så til de karbonadene, med masse løk, som han serverte, var kjøttet selvsagt tilberedt hjemme av selvmalt bankebiff.

    Selv spiller jeg på 1027 Electra BE, som blir erstattet av Alto Utopia BE om noen uker. De vil være ett godt verktøy for meg til ytterligere forbedringer og utvikling.

    Jeg leser ellers med stor glede, og fryd, Bjørn-Henriks stadig voksende liturgi. Vi gleder oss alle til neste kapittel kommer.

    G

    Vedlegg: OPS MI 10 print.
    Dette var RM sitt "svar" på at dei som oppgraderte sine MI 9, begynte å kalle dei for MI 9 SE.

    Så dei som har oppgradert sine MI 9, har nok ikkje samme kretskort som MI 10.1. Det er vel heller slik at kretskortet på MI 9 har blitt oppgradert med litt "teknologi" frå MI 10.1, men kretskortet som sådan er ikkje endra.

    IMHO

    Mvh

    Arild
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    olisn skrev:
    Så rart. Har ikke 9'ern til Salty fått installert samme kretskort som 10'ern, da?

    Ole G :)
    Ikke helt riktig. Oppgradert MI 9 har ikke samme hovedkort som MI 10.1.
    Hovedkortet på MI 9 er modifisert på grunnlag av erfaringene fra M 10.1.
    Les hva Roar Malmin skriver om oppdateringen:

    RM skrev:
    I min tankeverden er det ikke noe som heter MI 9 SE. MI 9 ble meget godt mottatt av Fidelitys Jan Myrvold. Det er litt over to år siden, og som konstruksjon er den ca tre år gammel. Jeg arbeider som regel med flere prosjekter parallellt. Da MI 10.1 var ferdig, konstaterte jeg bedre oppløsning og evne til å gjengi mikrodetaljer sammenlignet med MI 9. Jeg arbeidet litt med dette, og har ved å justere enkelte parametre i MI 9s grunnkonstruksjon, oppnådd å bringe disse to produktene omtrent på linje med hverandre i nevnte henseende. Denne ombyggingen gjøres på det opprinnelige printet, og har blitt tilbudt MI 9 eiere for 3K. Jeg har ikke gitt forandringen noe navn, men ting og hendelser har en egen evne til å ekspandere.

    MI 9.1 er på mange måter en oppsummering av de siste års konstruksjoner, MI 9, MI 10 og MI 10.1. Effektmessig er den ikke imponerende, ca 70-80W, men den kan levere i de mest utfordrende belastninger, og oppfører seg på de fleste måter som en veldig "stor" forsterker. I motsettning til de tre foregående forsterkerne, har den også separat regulert inngangstrinn. Faktisk har den fire reguleringer pr kanal.
    Da jeg kjøpte MI 10.1, registrerte jeg at den hadde kneppet bedre oppløsning enn MI 9. Dette resulterte i en mer naturlig mellomtone og diskant, imho. Etter nevnte oppgradering er MI 9 mer på linje med MI 10.1. Men jeg vil hevde at MI 10.1 fortsatt har en marginal ledelse mht gjengivelse av mellomtone og diskant.

    Merk at disse forskjellene er mine opplevelser, i mitt oppsett, og i mitt lytterom. Forskjellene er uansett subtile.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Da var den misforståelsen oppklart. Hmmm... Stadig nye mål å strekke seg mot, m.a.o.

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    stammis skrev:
    Så plutselig :) var det visst en MI 9 på plass i oppsettet mitt.
    SaltyDog var som vanlig generøs og gav meg muligheten til å prøve ,evt kjøpe hans MI 9.
    Har nå begynt å lytte tll denne imponerende tunge og store boksen .
    Og for å si det med en gang ,så hører man at denne forsterkeren er større enn MI 10.1 SE. Her er det mer bånndrag nedover i bassen, spiller med stor autoritet på Klipchene(RF-63). Men, og det er det men'et som gjør at jeg blir i veldig tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg synes at mellomtone og diskant, i mitt oppsett , var bedre på MI 10i . Synes diskant og mellomtone var enda mer finkornet og myk på 10'ern. Synes også at draget på mi10 holdt i lange baner, selv om MI 9 er bedre på det... Heldigvis har jeg noen dager til å teste på..... Noen der ute som har erfart noe lignende?

    Hilsen Stammis

    Hei Stammis!
    Husk at valget er ditt, og bare ditt.
    Det som betyr noe, er dine egne opplevelser, og din egen magefølelse.

    Jeg hørte selv den "magiske" mellomtonen og diskanten som MI 10.1 SE klarte å trylle frem på Klipsch'ene dine.
    Og bånndraget var der, i tilstrekkelig grad.

    Så hvis du opplever at MI 9 ikke klarer samme mellomtone/diskant (i ditt oppsett, og i ditt lytterom), så er valget enkelt, imho:

    Gå for MI 10.1 SE.

    I beste mening.
    Salty
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags Klipsch er det?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    MI 10.1 SE må jo fungere som bare det på dem. Skulle gjerne hørt dem.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Jeg sitter fremdeles i en dis av lykke og klarer ikke å legge fra meg hverken Tab'en eller fjernkontrollen som styrer musikken hjemme hos meg. MI 10.1 SE er intet mindre enn avhengighetsskapende. I så stort monn at jeg ikke har kommet til sansene for å skrive en "lytteanmeldelse". Men den kommer etterhvert..........

    Kom forresten til å tenke på at vi har fått et nytt medlem i MI-tråden ;D. I perioden jeg testet ut MI 10.1 SE fikk min lyd-kompis Arne låne min høyt skattede MI 7. Han hentet den, dro rett hjem, koblet opp og sjekket at alt var i orden. Og etter dette hørte jeg ingenting på nesten 14 dager. Mildt bekymret sendte jeg en forsiktig SMS og lurte på hva han synes og at jeg trolig kom til å legge MI 7'en ut for salg da jeg hadde blitt enig med meg selv om å kjøpe MI 10.1 SE. " Denne får du aldri tilbake" var svaret. Lyd-kompis Arne er nå en lykkelig eier av en MI 7 og jeg er en lykkelig eier av en MI 10.1 SE! Kan livet bli bedre?? I think not!

    Men - til dagens egentlige undring: Pr. i dag har jeg et anlegg som representerer det lydmessig "beste" jeg noensinne har oppnådd hjemme. MI 10.1 SE kombinert med min MI Magic Pre/DAC makter å hente ut vanvittige mengder informasjon og presentere dette på en måte jeg ikke ante var mulig i mitt ringe hjem. Mine Yamaha Soavo-2 høyttalere viser nye sider ved seg selv og jeg kan ikke si annet enn at jeg er direkte forbauset over mitt nåværende anleggs evner til å kommunisere musikk.

    Men selvfølgelig har dette satt noen tanker i sving. Hva skjer dersom jeg bytter ut høyttalerne?? Egentlig ikke et tema da mine nåværende Yamaha overgår enhver forventning og representerer noe av det bedre jeg har hørt av stativhøyttalere. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å selge disse for å prøve noe annet, men feiger ut i siste liten. "Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får........"

    Men tanken romsterer fortsatt: "Hva hvis jeg bytter ut høyttalerne....??" Derfor spør jeg alle medlemmer (og lesere) av denne tråden: Hva slags høyttalere benytter dere i dag sammen med deres MI-forsterkere og hvilke erfaringer har dere?

    Mvh.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Monitor Audio GS20. En svært allsidig og god konstruksjon.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer an på så mye dette her med valg av høyttaler. Hva slags preferanser man har, hvordan lytterommet er og en rekke andre faktorer. MI 10.1 er en svært god forsterker etter min mening. Den driver mine ProAcloner med driftseffekt på 1w/86dB helt uten pusteproblemer og jeg må si at for å være 25w klasse A (eller 60w klasse AB) er det rett og slett imponerende. Det er vanskelig over tastaturet å gi en generel anbefaling på høyttalere, men jeg kan som bjornh gjør, å anbefale mine egne ;) De spiller fabelakig godt mener nå jeg, og disse er det mulig å få fatt på til en meget god pris (4-5-6K) helt avhengig av hvor godt bygget er. Selv ble jo forsterkeren utviklet og lyttet frem til av Roar gjennom et par ganske så store Usher (husker ikke modellen i farta..). Likevel har jeg tanker om både Tanoy og Spendor som mulige kandidater for MI 10.1 i fremtiden... Noe i meg har stor på disse.. Tiden vil vise ;)

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noe som faktisk overgår MI 10.1 et lite snepp i mitt lytterom er denne.. Men nå banner jeg i kjerka, det vet jeg.. ::) ;)

    Edit; Olisn, da synes jeg også du skal besøke Stockton i California, nærmere bestemt Quiksilver Audio.. Den mannen, Mike Sanders - grunnlegger og eier, har også gurustatus i USA ;)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker Usher Be 718:



    Dette er stativhøyttalere som passer godt, både til lytterommet mitt (3x4m), og til MI forsterkeriet mitt.

    Men det er jo haugevis av andre merker der ute, og mange av disse ville sikkert gjøre en like god jobb, eller bedre.

    Jeg besøkte nettopp stammis, og hørte på oppsettet Parasound P7 -> MI 10.1 SE -> Klipsch RF-63.
    Og som de sier i Øssfoll: Detta spellær som ville helvete!
    Men disse Klipschene ville nok ikke spille like bra i mitt lille lytterom.
     

    Vedlegg

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Noe som faktisk overgår MI 10.1 et lite snepp i mitt lytterom er denne.. Men nå banner jeg i kjerka, det vet jeg.. ::) ;)

    mvh
    lassemann
    Hehe - her i MI-kjerka er som sagt døren høy og porten vid... ;D

    Så litt banning aksepteres glatt.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Jeg liker å rullere litt på høyttalerne og for øyeblikket tjenestegjør de gode, gamle Pioneer HPM-150 igjen. Det er nok nærmere 2 år siden jeg først fikk MI-11 på besøk, og da skrev jeg bl.a. dette, et lite utdrag : Pio HPM-150 høyttalere, siden de likevel står fremme. MI-11 pre fikk HPM'ene til å prestere ting jeg aldri hadde tiltrodd de.
    Nå, med MI-9 i ryggen i tillegg, samt at de har fått oppgradert delefiltrene låter det hele bedre enn noensinne! Riktig så bra, faktisk. Man kan drømme om hvor bra det kan bli med 9.1.
     

    Vedlegg

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    maxtor skrev:
    Jeg sitter fremdeles i en dis av lykke og klarer ikke å legge fra meg hverken Tab'en eller fjernkontrollen som styrer musikken hjemme hos meg. MI 10.1 SE er intet mindre enn avhengighetsskapende. I så stort monn at jeg ikke har kommet til sansene for å skrive en "lytteanmeldelse". Men den kommer etterhvert..........

    Kom forresten til å tenke på at vi har fått et nytt medlem i MI-tråden ;D. I perioden jeg testet ut MI 10.1 SE fikk min lyd-kompis Arne låne min høyt skattede MI 7. Han hentet den, dro rett hjem, koblet opp og sjekket at alt var i orden. Og etter dette hørte jeg ingenting på nesten 14 dager. Mildt bekymret sendte jeg en forsiktig SMS og lurte på hva han synes og at jeg trolig kom til å legge MI 7'en ut for salg da jeg hadde blitt enig med meg selv om å kjøpe MI 10.1 SE. " Denne får du aldri tilbake" var svaret. Lyd-kompis Arne er nå en lykkelig eier av en MI 7 og jeg er en lykkelig eier av en MI 10.1 SE! Kan livet bli bedre?? I think not!

    Men - til dagens egentlige undring: Pr. i dag har jeg et anlegg som representerer det lydmessig "beste" jeg noensinne har oppnådd hjemme. MI 10.1 SE kombinert med min MI Magic Pre/DAC makter å hente ut vanvittige mengder informasjon og presentere dette på en måte jeg ikke ante var mulig i mitt ringe hjem. Mine Yamaha Soavo-2 høyttalere viser nye sider ved seg selv og jeg kan ikke si annet enn at jeg er direkte forbauset over mitt nåværende anleggs evner til å kommunisere musikk.

    Men selvfølgelig har dette satt noen tanker i sving. Hva skjer dersom jeg bytter ut høyttalerne?? Egentlig ikke et tema da mine nåværende Yamaha overgår enhver forventning og representerer noe av det bedre jeg har hørt av stativhøyttalere. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å selge disse for å prøve noe annet, men feiger ut i siste liten. "Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får........"

    Men tanken romsterer fortsatt: "Hva hvis jeg bytter ut høyttalerne....??" Derfor spør jeg alle medlemmer (og lesere) av denne tråden: Hva slags høyttalere benytter dere i dag sammen med deres MI-forsterkere og hvilke erfaringer har dere?

    Mvh.
    jeg testet MI 10.1 se på klipsch cw lll med veldig godt resultat
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    maxtor skrev:
    Jeg sitter fremdeles i en dis av lykke og klarer ikke å legge fra meg hverken Tab'en eller fjernkontrollen som styrer musikken hjemme hos meg. MI 10.1 SE er intet mindre enn avhengighetsskapende. I så stort monn at jeg ikke har kommet til sansene for å skrive en "lytteanmeldelse". Men den kommer etterhvert..........

    Kom forresten til å tenke på at vi har fått et nytt medlem i MI-tråden ;D. I perioden jeg testet ut MI 10.1 SE fikk min lyd-kompis Arne låne min høyt skattede MI 7. Han hentet den, dro rett hjem, koblet opp og sjekket at alt var i orden. Og etter dette hørte jeg ingenting på nesten 14 dager. Mildt bekymret sendte jeg en forsiktig SMS og lurte på hva han synes og at jeg trolig kom til å legge MI 7'en ut for salg da jeg hadde blitt enig med meg selv om å kjøpe MI 10.1 SE. " Denne får du aldri tilbake" var svaret. Lyd-kompis Arne er nå en lykkelig eier av en MI 7 og jeg er en lykkelig eier av en MI 10.1 SE! Kan livet bli bedre?? I think not!

    Men - til dagens egentlige undring: Pr. i dag har jeg et anlegg som representerer det lydmessig "beste" jeg noensinne har oppnådd hjemme. MI 10.1 SE kombinert med min MI Magic Pre/DAC makter å hente ut vanvittige mengder informasjon og presentere dette på en måte jeg ikke ante var mulig i mitt ringe hjem. Mine Yamaha Soavo-2 høyttalere viser nye sider ved seg selv og jeg kan ikke si annet enn at jeg er direkte forbauset over mitt nåværende anleggs evner til å kommunisere musikk.

    Men selvfølgelig har dette satt noen tanker i sving. Hva skjer dersom jeg bytter ut høyttalerne?? Egentlig ikke et tema da mine nåværende Yamaha overgår enhver forventning og representerer noe av det bedre jeg har hørt av stativhøyttalere. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å selge disse for å prøve noe annet, men feiger ut i siste liten. "Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får........"

    Men tanken romsterer fortsatt: "Hva hvis jeg bytter ut høyttalerne....??" Derfor spør jeg alle medlemmer (og lesere) av denne tråden: Hva slags høyttalere benytter dere i dag sammen med deres MI-forsterkere og hvilke erfaringer har dere?

    Mvh.

    Mens vi venter på Destinys bidrag:

    Destiny har oppsettet MI 12 -> MI 10.1 SE -> Dynaudio Focus 160.

    Dette er match så det holder, imo. Bl.a er holografien av en annen verden. Destiny kan selv ta resten...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn