Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ingen tilbakemeldinger og lytteinntrykk på MI17 her?
    Venter i spenning.
    Mvh
    gs
    Så vidt jeg vet,hvilket ikke er mye, tror jeg Roar bare har laget en stk MI-17.
    Kunden som eier denne skriver dessverre ikke på hfs.
    Det eneste jeg vet i sakens anledning, er at kunden med sin MI-16(preamp),
    MI-17(nytt 2x25W i kl A) og MI-14(Riaa) er meeget fornøyd.

    Har dessverre ikke fått prøvd den selv, da jeg pt. bare tester monoblokker
    som er balanserte.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte på hva prisene ligger på i dag. Forandringer kan jo forekomme.

    Enkleste er/ble å kontakte Roar selv (gikk av seg selv, kudos!).
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo MI - karer.

    Hadde en moro-dag i går. For det første har jeg latt meg inspirere av en annen vennetråd hva gjelder kabler og ervervet 1 sett med disse for en ukes tid siden:

    BJC Balanced.jpg


    Blue Jeans Cable "Canare L-4E6S Star Quad Balanced Audio Cable". Denne ble koblet opp mellom min eminente MI 12.1 og MI 18 Balanced og gjorde slettes ikke skam på noe som helst. Nesten tvert i mot - kabelen overrasket stort! Så mye at jeg i går ble sittende å grave dypt i Wimp Hifi for å se etter nye ting å lytte til/kjøpe. Og da dukket jaggumeg denne opp:

    sivert-long slow.jpg


    Fantastisk plate fra en fantastisk artist!

    Hva er så tanken bak dette fullstendig intetsigende innlegget?

    Jo, følgende: Det er eksepsjonelt tilfredsstillende å sitte som eier av komponenter fra Musical Innovation. Jeg føler man kan "kaste" nær sagt hva som helst på disse komponentene (det være seg all slags musikk eller all slags tilkoblet utstyr) og MI-sakene kvitterer alltid med en musisk innlevelse som er uten sidestykke sett i forhold til hva (og hvor mye) jeg gjennom 23 år med denne hobbyen har erfart.

    Det er lykke, det :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Har en MI 18 ubalansert som jeg er glitrende fornøyd med. Hver gang jeg har gitt den bedre og bedre preamp'er å jobbe med, har den innfridd bare mer og mer. Den har så langt ikke vært prøvd med MI preamp i full-versjon. Jeg går og tenker på at dette burde vært prøvd. Er det noen i nærheten av mitt bosted, 2150 Årnes som kunne låne ut en ? Dersom den skulle innfri, vil det evt. være interessant å kjøpe en...... Har ikke råd til MI 11 i original-kabinett, men det finnes jo noen bygd i andre kabinett....... ???
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    God helg godtfolk!

    Må bare takke deg Maxtor for alle de fine musikktipsene, det varmer selv på noen skrøpelige pc-høyttalere. Nå er hjemlengselsen på topp, men skal heldigvis hjem til onsdag! :cool:
    Har vel hørt alt av Jethro Tull siden du viste dem her på tråden. Har selvølgelig hørt dem før, men nå som jeg er i Jethro Tull-modus må jeg bare si, fy søren hvor bra!

    Når jeg satt og surfet etter mer Jethro Tull så dukket dette opp som alternativ på Youtube:
    Trower_Bridge_of_Sighs.jpg


    Den traff meg mitt i solar plexus for å si det slik, he he...




    Det var jaggu på 70 tallet det ble laget musikk! Jethro Tull, Deep Purple, Led Zeppelin, Cream, Pink Floyd. Ingen lager musikk slik lenger, sukk...

    Cbarth
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    God helg godtfolk!

    Må bare takke deg Maxtor for alle de fine musikktipsene, det varmer selv på noen skrøpelige pc-høyttalere. Nå er hjemlengselsen på topp, men skal heldigvis hjem til onsdag! :cool:
    Har vel hørt alt av Jethro Tull siden du viste dem her på tråden. Har selvølgelig hørt dem før, men nå som jeg er i Jethro Tull-modus må jeg bare si, fy søren hvor bra!

    Når jeg satt og surfet etter mer Jethro Tull så dukket dette opp som alternativ på Youtube:
    Vis vedlegget 253089

    Den traff meg mitt i solar plexus for å si det slik, he he...




    Det var jaggu på 70 tallet det ble laget musikk! Jethro Tull, Deep Purple, Led Zeppelin, Cream, Pink Floyd. Ingen lager musikk slik lenger, sukk...

    Cbarth

    Rakkern for et tips, Cbarth!

    Wimp Hifi har nå søkt og funnet mannen og "Victims Of The Fury" troller ut i stua! Låter helt sinnsykt bra!

    Det er lykke på en lørdag, det :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Artig at dere trekker fram en av mine gamle helter, Robin Trower. :)
    Han dannet gruppa The Paramounts i 1962, og tok med seg kameratene Gary Brooker, B.J. Wilson og Chris Copping.
    Denne gjengen ble mye mer kjent da de ble gjenforent under navnet Procol Harum noen år senere.
    Her er Robin Trower på scenen i 2009:

    RobinTrower.jpg


    Mvh Salty
     

    Mister Lager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    10
    Sted
    Borås
    Torget vurderinger
    3
    Hei MI-fans :)

    Jeg har et spørsmål til dere som kjenner disse forsterkerene. Kan man montere "noe" i MI9 som gjør at det er mulig å slå av klasse A-driften? Jeg har en LC Audio Patriot V100 idag, og den har denne muligheten. Meget brukbart når man bruker forsterkeren til annet enn finlytting til musikk. Barne-TV føles f eks. litt overkill med 2x100 klasse A-watt...

    Jeg har sendt PM til "RM" på forumet, da jeg har skjønt det som at han er mannen bak disse nydelige forsterkerene, men enda ikke fått svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått tilbud om å kjøpe et sett MI11/MI9 av en kompis, og det settet spiller alldeles nydelig på mine Gradient Revolution. Det gjør forøvrig Patrioten og MI11 også ;)

    Takk for eventuelle svar!

    Mvh
    Ørjan Haugen

    PS: Jeg leste til side 58 eller noe sånt i tråden her, og så at spørsmålet har vært oppe før, men fant ikke noe svar så langt i alle fall.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei MI-fans :)

    Jeg har et spørsmål til dere som kjenner disse forsterkerene. Kan man montere "noe" i MI9 som gjør at det er mulig å slå av klasse A-driften? Jeg har en LC Audio Patriot V100 idag, og den har denne muligheten. Meget brukbart når man bruker forsterkeren til annet enn finlytting til musikk. Barne-TV føles f eks. litt overkill med 2x100 klasse A-watt...

    Jeg har sendt PM til "RM" på forumet, da jeg har skjønt det som at han er mannen bak disse nydelige forsterkerene, men enda ikke fått svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått tilbud om å kjøpe et sett MI11/MI9 av en kompis, og det settet spiller alldeles nydelig på mine Gradient Revolution. Det gjør forøvrig Patrioten og MI11 også ;)

    Takk for eventuelle svar!

    Mvh
    Ørjan Haugen

    PS: Jeg leste til side 58 eller noe sånt i tråden her, og så at spørsmålet har vært oppe før, men fant ikke noe svar så langt i alle fall.

    Hallo Ørjan.

    Jeg vet, som du sier, det har vært diskutert tidliger, men det har aldri blitt implementert etter hva jeg vet. Svar fra RM kommer sikkert snart, men jeg har skjønt han har uhorvelige mengder med arbeid samt en iPhone som ikke er helt samarbeidsvillig.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Artig at dere trekker fram en av mine gamle helter, Robin Trower. :)
    Han dannet gruppa The Paramounts i 1962, og tok med seg kameratene Gary Brooker, B.J. Wilson og Chris Copping.
    Denne gjengen ble mye mer kjent da de ble gjenforent under navnet Procol Harum noen år senere.
    Her er Robin Trower på scenen i 2009:

    Vis vedlegget 253140

    Mvh Salty

    Artig!

    Det er helt klart ikke kun lidenskapen for MI mange av oss deler, men jaggumeg musikksmaken også :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer kjøp av MI11 / 16. Kan noen si noe om lydmessig forskjell på MI11 og MI 16 ?
     

    Mister Lager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    10
    Sted
    Borås
    Torget vurderinger
    3
    Det er snakk om en bryterløsning, og det skal visstnok være en grei sak for Roar å montere en slik løsning.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det er snakk om en bryterløsning, og det skal visstnok være en grei sak for Roar å montere en slik løsning.
    Det må sikkert være snakk om en krets med en motstand, som rett og slett senker tomgangsspenningen.

    Høres jo faktisk ganske praktisk ut. Det blir som bilene i gamle dager; En sommer-, og en vinterinnstilling.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    MI 11 vs MI 16

    Elektrisk sett så har MI 16 visstnok fleire transistorer pr kanal, lavare "støy" og utgangsimpedans frå PSU.
    Dette skal gi ca. 20db lavare forvrengning totalt sett, i forhold til MI 11. Dette har eg fått opplyst frå mesteren sjølv!:)

    Lydmessig skal vel dette kunne gi enda betre dynamikk, mot ein endå "sortere" bakgrunn.

    No er vel ikkje MI 11 ei "sinke" på disse parametera, men MI 16 skal altså være endå betre!!

    Men det er jo alltids mulig å få oppgradert MI 11 med MI 16-print!? Det har jo både Salty og Petre gjort, med godt resultat slik eg har oppfatta det.:)

    Mvh Arild

    Vurderer kjøp av MI11 / 16. Kan noen si noe om lydmessig forskjell på MI11 og MI 16 ?
     
    Sist redigert:

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    MI 11 vs MI 16

    Her er en lett euforisk beskrivelse fra juni 2013, etter oppgradering fra MI 11 til MI 16: http://www.hifisentralen.no/forumet...21677-musical-innovation-330.html#post1612993

    Mvh Salty

    Elektrisk sett så har MI 16 visstnok fleire transistorer pr kanal, lavare "støy" og utgangsimpedans frå PSU.
    Dette skal gi ca. 20db lavare forvrengning totalt sett, i forhold til MI 11. Dette har eg fått opplyst frå mesteren sjølv!:)

    Lydmessig skal vel dette kunne gi enda betre dynamikk, mot ein endå "sortere" bakgrunn.

    No er vel ikkje MI 11 ei "sinke" på disse parametera, men MI 16 skal altså være endå betre!!

    Men det er jo alltids mulig å få oppgradert MI 11 med MI 16-print!? Det har jo både Salty og Petre gjort, med godt resultat slik eg har oppfatta det.:)

    Mvh Arild

    Vurderer kjøp av MI11 / 16. Kan noen si noe om lydmessig forskjell på MI11 og MI 16 ?
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    MI12 er kun single ended, right ?
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Mens det ryddes i begrepene her - mulig jeg er helt teit, men: Etter ombygging av MI 9 til MI 18, er den fortsatt klasse A?

    Ole G
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    MI12 er kun single ended, right ?

    Nesten :)

    Single Ended inn - balansert ut.

    Mvh.
    Maxtor
    Sorry, var MI16 jeg mente å spørre om, som ihht. MI-siden er en videreutvikling av MI11.

    Og dessuten, - bygger MI12 og MI16 på de samme løsningene ?
    Eller for å spørre på en annen måte, - dersom man setter opp MI12 med SE utgang i tillegg til balansert, hvordan vil det være ift. MI16 (om jeg altså har rett i at den er SE) ?

    puhh....ikke lett å holde oversikten her :confused:.
    MI-siden kunne med fordel inneholdt noen flere basic opplysninger.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    MI12 er kun single ended, right ?

    Nesten :)

    Single Ended inn - balansert ut.

    Mvh.
    Maxtor
    Sorry, var MI16 jeg mente å spørre om, som ihht. MI-siden er en videreutvikling av MI11.

    Og dessuten, - bygger MI12 og MI16 på de samme løsningene ?
    Eller for å spørre på en annen måte, - dersom man setter opp MI12 med SE utgang i tillegg til balansert, hvordan vil det være ift. MI16 (om jeg altså har rett i at den er SE) ?

    puhh....ikke lett å holde oversikten her :confused:.
    MI-siden kunne med fordel inneholdt noen flere basic opplysninger.
    Hei Trane

    Tror ikke at noen har sammenlignet MI-16 og MI-12.1 og skrevet om det på denne siden?
    MI-12.1 er en preamp som har single ended innganger, og balansert ut.
    Den kan også leveres med single ended ut,men da har den en inngang mindre.
    JA, MI-12.1 er enda bedre enn MI-16 som er en ren single ended preamp.
    Roar er litt opptatt for tiden, så jeg svarte for ham i denne omgang.
    Håper jeg forstod dine spm. rett?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skattepenger og feriepenger, det blir mye god hifi av det! ;)

    Er i samme båt som deg ol-fa, økonomisjefen har satt foten ned hjemme; ikke mer nyinnkjøp før de pengene er på plass, he he..

    Men bekreftet for guruen i går at jeg skal ha en MI16 5.1...

    Må forsvare økonomosjefen litt også da, det var tross alt hun som bestillte og betalte de to hornsubbene som ligger hjemme og venter på meg nå....

    Legger ved et bilde igjen, gleder meg so en liten unge til å fyre disse opp!! 8)

    Cbarth
    Capture.jpg
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er ordentlig lekkert, det origiale designet på MI.

    Ole G
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Forunderlig hvor fordypet i musikken man kan bli når teknikken tillater dypdykk på høyt nivå. Selv om jeg aldri har "fått til" Marillion etter Fish kan jeg ikke si annet enn at dette albumet likevel gir mye musikkglede, tross alt:

    Brave.jpg


    Gode opplevelser på en onsdag :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva er det for spennende STORE sorte kasser lengre opp her?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Det skjer ikke så mye om dagen, men her er litt update på et tidligere innlegg:
    En dame jeg kom i snakk med har arvet de av sin far, selvfølgelig en svært hifi-interessert sådan, og hun synes de låter veldig bra. Det gjør de nok, jeg hørte like høyttalere hos puristen en gang for svært lenge siden. Dog er de litt store, 40x40x160 cm, og problemet hennes er at en forsterker med noe feil svei av 3 basselementer og de er ikke direkte enkle å finne lenger. Dama er tøff, hun ringte Bo Bengtsson som tilbød henne nyutviklede erstatningselementer type Ted Jordan, ( angivelig mye bedre enn KEF ) men det ryker på minimum 12 laken. Som gammel AudioTronic-mann skulle det jo vært rart om jeg ikke hadde reservedeler til det meste på loftet, hvilket inkluderer iaf 4 av disse 8" KEF bassene.
    Hun stilte meg da følgende ultimatum; selg meg KEF'ene eller overta hele greia. Hmmm... Får gruble litt på det. Ultra er en av de få AudioTronic-konstruksjonene jeg ikke har hatt hjemme, og man er vel ikke skikkelig mann før man har eid minst et par?

    Edit: Jeg har et par av lillebrødrene delvis demontert på loftet, CM3Pro, 40x40x105cm, transmisjonslinjer med elektrostatisk topp. På soverommet har jeg et par AudioTronic Point One, (malminfiserte ) drevet av en bloddopet Huldra 10 og Squeezebox. Ganske så vellykket, så lenge man ikke spiller grisehøyt. Ellers har jeg hatt flere av de mindre modellene, ( CM2, CM3 og Midnight Special 10 ) og hadde en periode de gigantiske dipolene Megatrend/Athena. De savner jeg virkelig, men de er om mulig enda vanskeligere å finne i dagens marked.

    Det endte ( selvfølgelig ) med at jeg kjøpte de. Det viste seg å være CM3 Pro, ikke Ultra, og siden de da ikke er så store har jeg alltids plass til de.
    Ordtaket sier vel noe om at du skal aldri eie under 7 par høyttalere..
    Audiotronic cm3 pro.jpg
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Dette har kanskje ikke så veldig mye med Musical Innovation å gjøre, men jeg synes det passer likevel inn her på et eller annet vis.

    På mandag var jeg på et veldig hyggelig besøk hos hifipuristen. Bakgrunnen for besøket var at jeg en stund har gått med tanker om å bytte ut store deler av musikkanlegget mitt; høyttaler, forsterker og dac. Noe eller alt. Jeg trenger noen nye impulser og mot bedre viten kan det være gøy å endre på mange parametere samtidig. Jeg tenker å gå fra horn+rør og tilbake til transistor og dynamiske høyttalere (eller hva man skal kalle det), samt endre kostnadsfordelingen mer over mot source-first-prinsippet. Men ingenting er hugget i sten. Jeg trengte derfor noen råd og noen nye referanser, så ettersom jeg gikk glipp av MI-treffet med påfølgende sesjon hos hifipuristen i februar, avtalte jeg en kveld med musikk og teknikk, lytte til musikkanlegget hans og diskutere litt rundt saken. Ikke at jeg sikter like høyt mot hifi-himmelen som ham, men det kunne være til stor nytte likevel å høre fra en erfaren og tidligere bransjemann.

    Nå har andre personer uttalt seg om komponentene i musikkanlegget til hifipuristen tidligere (spesielt minnes jeg Saltys innlegg fra en gang i 2012, selv om anlegget er oppgradert siden da), så jeg skal nøye meg med å si at mannen (dvs hifipuristen, ikke Salty) har til de grader lykkes med å nå sitt mål om NATURLIG lyd i heimen! Det er klart, anlegget hans er ikke noe man finner på loppis for småpenger, men det handler om mye mer enn å bare kjøpe seg til god lyd. Kunnskap, være åpen for nye impulser, følge med i tiden, gjøre ting grundig, tenke helhetlig, foreta riktige prioriteringer. Sikkert mye annet også. Hifipuristen kan nok krysse av i de fleste av disse boksene.

    Han åpnet besøket med å fortelle om utstyret sitt, fra strøm, vibrasjonsdemping og akustikk, til cutting edge digitalrigg og high-end vinylsnurre. Det er ikke ofte jeg har fått anledning til å skue slikt utstyr hjemme hos noen. Og så skulle det lyttes! Vi startet med et koropptak fra 1976 på vinyl som til fulle demonstrerte anleggets evne til å plassere koristene fjellstøtt til venstre, høyre, fremme og bak på scenen. Ukjent musikk for meg, men det var vakkert og med virkelig flott holografi og dybde i lydbildet! Og det var videre med Mr. Belafonte og At Carnegie Hall (live), som var en oppvisning i Belafontes musikalitet og dynamikk, før tiden gikk over til å spille min på stedet vinylvaskervaskede vinyl Forever Young av Alphaville som jeg som barn kjøpte ved utgivelsen i 1984. Absolutt ingen audiofil innspilling og platen bar tydelige preg av å ha blitt avspilt et hundretalls ganger på et tidsriktig 80-tallsanlegg på gutterommet, men det var likevel utrolig fascinerende å høre detaljer og panoreringer jeg ikke har hørt de 30 årene jeg har spilt platen. Og ikke minst hvor langt trommemaskinene har kommet i dag i forhold til den gangen! Jeg har aldri tidligere hørt så tydelig hvor syntetisk det hele var, skikkelig plastic fantastic. Gøy! Ja, faktisk :) Så var det over på MSB digitalriggen hans, som er mildt sagt imponerende og slik jeg forstår blant verdens beste digitale avspillersystem. Her fikk jeg blant annet høre det lange førstesporet på min medbragte favoritt Spirit of Eden av Talk Talk fra 1988, hvor det igjen åpenbarte seg nyanser jeg ikke hadde hørt tidligere.

    Alt i alt så låt alt jeg hørte den kvelden så herlig uanstrengt, flytende og riktig! Fløyel og fløte. Jeg satt og smilte masse der vi satt i mørket. Jeg konkluderte med at jeg ikke synes dette anlegget har noen umiddelbar imponatorfaktor, ingen enkeltparameter som stikker seg ut og gjør seg til kjenne tidlig, men at det bare slår en mens en sitter der og nyter, sitter og koser seg med musikken uten å tenke på teknikken bak, at dette anlegget gjør så utrolig mye rett for en musikkelsker. Ingen imponerende diskant, mellomtone eller bass, det låt bare ekte! Naturtro. High fidelity, som de sier.

    Vi ble sittende og prate om blant annet referanser. Hifipuristens referanse er, som mange sikkert kjenner til, lyd slik han kan oppleve den på konsert, spilt/sunget akustisk i for eksempel en kirke (kanskje uten overdrevet ekko). Det er dette han søker å gjenskape i sin egen stue. Jeg selv hører mest på rock i ymse former og der er ikke referansene like åpenbare. Jeg går ikke på konserter for lydens skyld. Med en gang man introduserer mikrofoner, forsterkere, pc’er etc. til signalkjeden så lytter man også til utstyret som instrumentene blir gjengitt gjennom, så for denne og lignende sjangere synes jeg en live konsert er en mindre egnet referanse enn et studioopptak, der man (produsenten) forhåpentligvis har større kontroll på hvordan man ønsker det skal låte. På den annen side blir jo mye her innspilt med musikere i hvert sitt opptaksrom/studio eller etter tur i det samme rommet, og til slutt mikses sporene sammen for blant annet å skape en kunstig opplevelse av dybde og plassering i lydbildet.

    Jeg rakk ikke denne gang å høre noe på for eksempel Haken, Porcupine Tree og Opeth, som jeg også hadde med meg, men det kan jo hende det er mulig å gjenta seansen en vakker dag? Hifipuristen setter kanskje ikke like stor pris på doble basstrommer som meg, men det hadde vært spennende å høre hvordan også denne type musikk låter på anlegget hans. Jeg er for ordens skyld ikke i tvil om at det takler det meste man dytter ned i superdrevene hans og med såpass kjapp og dynamisk bass burde rock være barnemat for Focalene hans.

    Det ble også mye prat om produktene fra Musical Innovation, både gamle som nye, og der spesielt Utopia blir en særs spennende modell å følge fremover. Vel, det hele var en svært trivelig og oppløftende opplevelse og jeg retter en stor takk til hifipuristen som storsinnet ønsket meg hjertelig velkommen og svarte velvillig på alle mine spørsmål! Han tilbød meg også hjemlån for at jeg skal kunne prøve meg litt frem. Og så må jeg nok ta en prat med Roar for å snakke om MI-relaterte temaer :) Jeg kommer nok til å prøve annet forsterkeri også, men holder likevel en knapp på MI.

    Så nå har jeg hørt på et av landets beste musikkanlegg. Det beste jeg har hørt på noensinne! Det er i en prisklasse jeg ikke kommer til å operere i i overskuelig fremtid så jeg kunne også hatt stor nytte av å høre flere anlegg i lavere prisklasser, helst med MI i signalkjeden. Så dersom du tilfeldigvis bor i nærheten av Oslo og føler deg kallet å vise frem anlegget ditt og ta en hyggelig MI-prat, så er jeg både snill og grei og stueren :)

    Hilsen Kaptein Ufattelig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn