Musical Fidelity

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har hørt M6 500i? Har utrolig lyst på denne! Bruker Supercharger 550K idag, men vil gjerne over på intergrert forsterker... Kanskje det holder med M6i...
    Synspunkter på en kombo med M6 500i / M6i sammen med Dynaudio Contour S3.4?

    Hører fra dere :)
    Har hørt den jeg. Må si at min Tri-Vista 300 slår den på alle parametre, uten å nøle..var ikke imponert over M6 500i
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt M6 500i? Har utrolig lyst på denne! Bruker Supercharger 550K idag, men vil gjerne over på intergrert forsterker... Kanskje det holder med M6i...
    Synspunkter på en kombo med M6 500i / M6i sammen med Dynaudio Contour S3.4?

    Hører fra dere :)
    Har hørt den jeg. Må si at min Tri-Vista 300 slår den på alle parametre, uten å nøle..var ikke imponert over M6 500i
    Oisann, dette må du nesten utdype litt mer :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Tri Vista og Nu Vista skal jo være særdeles vellykkede komponenter. Lå en Nu Vista på finn.no for noen dager siden, borte nå;)
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takker Ludo og Steinost
    Herregud for en DYNAMIKK, detaljerikdom og kontroll! Selv med krykkeløsningen Arcam FMJ A32 integrert forsterker som pre, reiser hårene seg av fryd. Sikler på forforsterker med HT loop. Har lest positivt om Audio Analogue Bellini og Cary men her ønsker jeg innspill og hjelp:confused::cool:
    Hei igjen,.
    Hos meg fungerer det helt topp med Cary Slp 05.

    Steinar.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Regner med å fore monoblokkene med ny partner snart. Henter forforsterkeren Audio Analogue Bellini førstkommende lørdag:cool:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Regner med å fore monoblokkene med ny partner snart. Henter forforsterkeren Audio Analogue Bellini førstkommende lørdag:cool:
    Klarte ikke å vente, så jeg hentet juvelen i dag. Hårene står fortsatt etter de første 20 låtene. I løpet av de siste 5 dagene, så har jeg solgt min Audionet Sam V2. Kjøpt MF Supercharger 550K og i dag vakre Bellini. Føles som jeg satset "all in" og vant "jackpot":D
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Melder meg inn i denne klubben med en nyinnkjøpt M6 500i
    Ht er også nye så det blir spennende når de har fått noen timer på seg:)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skrabbis, karer! Kult om dere gidder å skrive noen ord om lyden, og kanskje hva dere har fått sammenlignet mot.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp pakket ut en splitter ny M6 500i - den må nok godgjøre seg noen dager før man skryter uhemmet av den :)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    rogera skrev:
    Rundt juletider i fjor var jeg en tur hos Roar Malmin (Musical Innovation, service/ rep. av hi-fi) ifbm. feilsøking på en CD spiller. Han nevnte da at han hadde en oppgraderingspakke for mine A5 CR effekttrinn. Oppgraderingen består i hovedsak av at strømforsyningen byttes/ bygges om, i tillegg til at et par kondensatorer i signalveien byttes til polypropylen om jeg husker riktig. Prisen er kr. 7000/ stk.

    I sommer tok jeg med det ene trinnet og fikk det oppgradert i.l.a. et par døgn. Jeg var så godt fornøyd med dette at jeg leverte det andre trinnet senere samme kveld ! Forbedringen kommer først og fremst i bassen, men også langt oppover i mellomtonen er det forskjeller å spore.
    Bassen fremstår som renere og klart mer kontant. Synes faktisk at mine gml. A3.2 CR nesten var på høyde med A5 CR nettopp i bassen.
    I mellomtonen er det først og fremst er messingblåsere som har fått et løft. Trompeter, som enkelte ganger tidligere kunne låte som blekktrompetene ungene får til 17 Mai, fremstår nå med mer naturlig fylde uten at messingraspet er barbert bort. Totalt sett: større ro- større utsving= større dynamikk.

    Mener Roar nevnte han han også tilbyr tilsvarende oppgradering av andre MF modeller. Om det er verdt prisen får hver enkelt avgjøre. For min del har jeg planer om å beholde trinnene noen år til, og når Roar lover økt holdbarhet så var valget greit. MF tilbyr oppgraderingspakker i omtrent samme prisleiet. Jeg vurderte dette, men innså vel at det ville bli mye styr og høye kostnader ifbm. med forsendelse England tur/ retur.

    Hvis noen ønsker å se Roars egne foto av oppgraderingen så send meg en PM med e-post adresse.
    Da bør jeg vel fortelle at RM oppgraderte min Tri-Vista DAC 21 ganske kraftig også, faktisk så mye at det er snakk om en total ombygging, med svært godt resultat. Mitt eneste MF produkt utenom denne er en umodda DVD-1 som funker overraskende godt som CD-drev.
    Tri-Vista DAC 21.jpg

    Vi er vel ikke så mange som bruker denne etterhvert gamle DAC´en lenger, men etter at Malmin i tillegg til tidligere inngrep puttet inn sin egen analogdel fikk den nytt liv og holder koken ennå en stund.
     

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Har blitt litt lysten på å teste MF på forsterkerfronten, men har et spørsmål i forbindelse med jording. MF skriver med krigstyper i sine manualer: "WARNING – This appliance MUST be earthed". Er dette av rent sikkerhetsmessige hensyn (dvs. kan trygt ignoreres så lenge du ikke har forsterkeren ved siden av vasken på kjøkkenet) eller er det andre årsaker?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr at ampen skal ha jordforbindelse...altså jorda norsk veggstøpsel!! Hvilke andre deler har du tenkt på i anlegget..hva hører du på av musikk!!???
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er dette av rent sikkerhetsmessige hensyn (dvs. kan trygt ignoreres så lenge du ikke har forsterkeren ved siden av vasken på kjøkkenet)
    Nuvél. Fullt så enkelt er det jo ikke. Med så mye strøm som lagres i kondensatorbankene i en stor forsterker, er det nok veldig smart å ha sikkerhetsjord i kabinettet i tilfelle noe skulle kortslute en gang i fremtiden.
     

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Det betyr at ampen skal ha jordforbindelse...altså jorda norsk veggstøpsel!! Hvilke andre deler har du tenkt på i anlegget..hva hører du på av musikk!!
    Ja, jeg er fullstendig klar over hva det betyr, men hva er grunnen? Som de fleste andre har jeg ikke jorda stikkontakter i stua, og skal jeg bytte en må jeg bytte alle. Har jeg flaks er det trukket frem jord til stikkene, hvis ikke må alt trekkes opp igjen også. Stua er stor og stikkene mange, så kostnaden på dette blir fort femsifret.

    Har for tiden Dynaudio Contour S1.4, en Primare I30 og en Cambridge Audio Stream Magic 6 DAC/streamer. Synes ikke høytaleren kommer helt til sin rett og kunne tenke meg å teste Stream Magic som digital preamp til en effektforsterker, for eksempel MF sin M6PRX.

    Musikken er så mangt; klassisk, elektronika, pop, rock, alternativt. "Alt utenom VG lista Topp 20" :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Har du jorda apparatnettkabler, holder det! BEHOLD DYNAUDIO, DU! Og kanskje også Cambridge for en tid! Men M6 har ingenting på Bladelius Thor III Novitas, så den bytter du ut Primare med! SIKRE LYSNETTET med en Shunyata Hydra 2 strømfordeler, og du har musikk i stua!! I FLERE ÅR!!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det! SÅ KOMBINERER DU MED THOR III NOVITAS!!!!
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hei.
    Jeg har vært den lykkelige eier av en MF E100 i 13 år. Den ble litt sliten og jeg vurderete det som lite hensiktsmessig å bytte lytter samt potmeter på den. Kanskje jeg angrer litt nå? Har forsøkt flere forsterkere i di siste år, men ingenting låter like bra som min gamle MF. E100 var den gang Ken Kesslers favoritt i klassen under 10`. Kjøpte den av Tor Åmot hos Lyric Hi Fi.

    Den ble i en periode brukt som forforsterker for 2 DOXA Signature i kvasibalansert drift. Den jobben gjorde den også utmerket. Spilt av på DOXA Revelator. RP3 med RB300 signalkilde og wireworld\XLO kabling.

    Konklusjonen etter søken etter ny godlyd, er i alle fall at M6 (500?) står øverst på ønskelisten min om jeg vinner i tipping, og jeg kommer ALDRI til å inneha Cambridge forsterkere i mitt hus ever.

    Har forløpig slått meg til ro med Myryad Z serie pakke i BiAmp konfigurasjon og B&W cdm7se. Pioneer SACD, Abrahamsen DAC, Lettere Modifisert RP3 og Anti Cable\Wireworld kabling. DLS sub. Sorbothane m.m.

    Så om noen har en M6 til overs, så kan jeg godt ta vare på den:)

    Ronny
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Lite som skjer i denne gruppen?
    Vurderer en Musical Fidelity M6pxr som partner til mine Audiovector Si3 Signature.
    Noen her som har testet denne effektforsterkeren og kan si litt om denne?
    Den har jo høstet mye gode ord rundt om kring, så dårlig kan den jo ikke være, men lurer litt på match med det jeg har fra før.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Søker du nøytralitet, er iallefall Tonys forsterkere herrrer for å levere det..Superchargere er også tøffe. Vurdert dem?
     
    Sist redigert:

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Søker du nøytralitet, er iallefall Tonys forsterkere herrrer for å levere det..
    Hmmm. Ja, hvis det kanskje da kan tilføres et snev av varme via mine andre komponenter, så kan det dette bli bra.
    Nå er ihvertfall forsterkeren bestilt. Så får jeg håpe den dukker opp fort.
    Kjøper i blinde her, men sånn er det å bo langt inne på hedemarken. Ikke mange butikker å låne utstyr av her.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Du har rett, Yosh..det kan bli bra med litt varmefokusert kildejobb..M6 har nok av power, iallefall..og det skal mye til for å gå direkte feil her..men den DACen er imo nå det svakeste leddet ditt..
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Stemmer nok det ja, auditor. Men nå er det etter sigende en rimelig god dac i dspeakeren. Alternativt, får det bli neste steg å ta.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Og der var jeg blitt medlem i gruppa.
    Musical Fidelity M6PRX er kommet i hus, koblet opp og har begynt å varmes opp.
    Har allerede begynt å trekke på smilet. :)

    (Får håpe andre i denne gruppa våkner opp fra dvalen snart)

    Etter noen timer:

    Smilet varte nok ikke så lenge. Det spørs ikke om dette ble dårlig match mot min Audiovectorer.
    Den spiller detaljert og oppløst, men det låter en del skarpere enn marantz som jeg brukte før.
    Får prøve meg frem litt med dspeakeren min, men er redd dette ble bom.

    Etter noen timer til:
    Har begynt å justere inn DSpeaker.. Og er absolutt på rett vei nå.
    Får jeg helga på meg, skal jeg nok finne ut litt mer om dette oppsettet.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Yosh: Du er altså nødt til å jobbe litt med kilden..som jeg først sa! Audiovector liker å jobbe på Naim, for eksempwl..og Marantz har en helt annen varme i lyden enn nyere MF har. Du har returrett, eller?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Yosh: Du er altså nødt til å jobbe litt med kilden..som jeg først sa! Audiovector liker å jobbe på Naim, for eksempwl..og Marantz har en helt annen varme i lyden enn nyere MF har. Du har returrett, eller?
    Det jobbes stadig.. Og skal jobbes mer med det de kommende dagene.
    Med de mulighetene man har med DSpeaker, så er det godt mulig jeg får til dette. Har allerede kommet meg en god del nærmere mål de siste timene.

    Om ikke, så går det nok ann å få til noe byttehandel. forsterkeren er kjøpt brukt, så dårlig med retur der.
    Vet at Audiovector skal være god match med Naim, men det jeg har hørt av Naim har ikke jeg likt, dog jeg hørte det da med Canton (som også er noe frempå slik som Audiovector gjerne er)
    Fikk også høre at Audiovector skulle være bra med Arcam, men den komboen ble jeg ikke fan av.
    Da har jeg hatt bedre match med både Parasound og Marantz.
    Hadde regnet med at det var noe forskjell på Marantz og MF, men ikke at den var såpass stor.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    E-serien leverte i Klasse A, sant? Speilegg og baconvarme..men de nye har fremelska den nevnte nøytralitet. Kan dog hende du sku sett på nye høyttalere istedet for å vrenge signalet så altfor mye gjennom en DSP.. Hva har du ellers? Musikalske preferanser?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har vært innom tanken på å bytte høyttalere tidligere, og kommer nok til å komme innom tanken igjen.
    Men nå får jeg prøve litt og litt av gangen. Både Dspeakeren og effektforsterkeren er nye i mitt hus, så det må få tid på seg.
    Ikke bare for tilvenning, men også få tid til å teste det godt nok ut.
    Jeg har ikke andre preferanser enn mine egne ører. Noen annen fasit finnes heldigvis ikke.
    :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Yosh:

    Noen spørsmål ang DSpeaker:
    Har du kjørt ny kalibrering etter du fikk ny forsterker i hus, og gjort dette med alle EQ ol disabled?
    Kjører du pc rett i DSpeaker med USB kabel fra PC?
    Bruker du DSpeakeren som preamp, dvs at du ikke har en ekstern pre?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ny kalibrering ble utført rimelig kjapt etter tilkobling ja. Først Kalibrering Advanced uten noe mer på a-oppsettet for å ha noe å sammenligne mot.
    Så har jeg også tatt et b-oppsett med advanced + rom-måling opp til 500hz. Denne har jeg begynt å tweake på med PEQ, house curve og tilt curve.
    Jeg kjører optisk fra pc til abrahamsen dac og så balansert til dspeaker. Jeg testet med optisk rett i dspeaker, men da ble det enda skarpere lyd, og ikke stort annen forskjell fra abrahamsen dacen, så gikk tilbake til denne.
    Den blir brukt som pre ja.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, DSpeakeren er rimelig nøytral på godt og vont.

    DSpeakeren fungerer jo som forforsterker, men du burde kanskje prøve en forforsterker før MF trinnet. Jeg likte ikke seps godt lyden av med DSpeaker rett i effekttrinnet (mc 402) da er det mye bedre med mine ører faktisk med min Pioneer Lx 50 i pure direct som preamp.

    Dette er du sikkert klar over, men om du bruker piltastene når DSpeaker står på sin første sider. Der du ser hvilken inngang og utgang som er aktiv, så kan du stille bass og diskant mest du lytter på musikk.

    Siden Abrahamsen dacen har optisk inn. Kanskje du skulle prøve å koble: PC optisk til DSpeaker, så optisk til Abrahamsen, så til effekt. Du får alikevel styrt lyden med DSpeaker. Da vil DSeaker få er mer nøytralt signal å jobbe med. Kanskje det blir bedre?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Skal teste mer i Kveld og i morgen.
    Var klar over funksjonene til piltastene ja.
    Vet ikke om det er mulig å koble på det viset du nevner? Men det kan jo prøves.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo. Abrabrahamsen din har optisk inn så kan du det.

    Fra PC optisk til DS. Fra DS optisk til Abrahamsen. Fra Abrahamsen til forsterker med XLR.

    Husk da på å velge digital uot også, den står vel på default på analog out.

    Kan være foskjeller. tar ikke lang tid å finne ut.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Vel, nå er det testet. Og Nei, det vil ikke fungere. Når man har digital inn og ut via optisk, deaktiveres pre-delen, slik at man kan da bare styre volumet fra pcen.
    Heldigvis var jeg forberedt på det værste, slik at jeg hadde justert volumet ned på forhånd og var også rask med å pause musikken igjen.
    Men.. Vi kan jo fortsette dette i DSpeaker-tråden i stedet.

    Når det gjelder MF-forsterkeren:
    Etter en del justering og testing, så har jeg funnet ut at Audiovector og Nyere MF ikke er noen super-match. Den bør isåfall settes opp med noe varm pre eller lignende.
    Har fått fikset lyden ganske bra hjemme hos meg nå, og jeg skal nok fint kunne leve med det her en stund. DSpeakeren er godt justerbar for å få mer ønsket lyd, men det må jobbes en del med. Ellers må jeg si at det låter stort, detaljert og klart. For å ikke snakke om bra med krefter. Har aldri kunnet spilt såpass høyt før og at det fortsatt låter rent.
    Så får man se hva man gjør etterhvert, om det blir bytte av forsterker, høyttalere, om man prøver en dedikert pre eller om man blir mer glad i komboen etterhvert.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Noen som erfaringer med Musical fidelity m1 vinl? Har lurt litt på en slik sammen med en Soundsmith PU. Noen som har hørt f. eks denne opp mot Naim stageline og ikke minst Naim nait xs sammen med evt. Musical fidelity m1 vinl? En hit eller fiasko?
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Noen som erfaringer med Musical fidelity m1 vinl? Har lurt litt på en slik sammen med en Soundsmith PU. Noen som har hørt f. eks denne opp mot Naim stageline og ikke minst Naim nait xs sammen med evt. Musical fidelity m1 vinl? En hit eller fiasko?
    Hei! Veldig bra spørsmål Vegard0,

    Jeg er også interessert i å få vite mer om denne. (Uten å ha førstehåndserfaring)
    Liker de tilsynelatende praktiske og oversiktelige innstillingsanrettningene og at den har XLR utganger.
    Kanskje det er noen garva MF folk der ute som kan hjelpe oss?

    In the mean time, sjekk ut denne anmeldelsen fra Sound Stage:
    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn