Multimeter impedanse måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om du vil ha´ dem som "EKTE" Avantgarde, er det vel kun et valg??
    Nope de har ikke brukt 5 sekunder på meg så hvorfor skal jeg bruke 5 øre på dem?
    Eller, jeg har brukt 270.000 på dem, jeg ser ikke tegn til hjelp slik jeg ønsker det.
    De har aldri spørt meg hva jeg vil.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan dette være så enkelt at trådstarter pga initielle problemer rett og slett ikke liker høyttalerene lengre (dette er ikke noe målbart eller faktisk feil, men rent psykologisk?).
    Hadde tenkt å skrive det jeg også, men var for pysete rett og slett.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde tenkt å skrive det jeg også, men var for pysete rett og slett.
    Jeg har ikke filter, får stadig vekk kjeft på jobb også om dette - må tenke på følelser osv sies det 😇 Utfordringen er at følelser er hyppigere involvert enn folk flest liker å tro (både når ting er bra og når ting ikke er bra).
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror, vi misforstod hverandre lidt. Du skrev "med valgfri" membran.
    Da ville jeg ha´ valgt samme type, som Avantgarde benytter.
    "Donere til en kirke" var litt useriøst, eller 😁
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke filter, får stadig vekk kjeft på jobb også om dette - må tenke på følelser osv sies det 😇 Utfordringen er at følelser er hyppigere involvert enn folk flest liker å tro (både når ting er bra og når ting ikke er bra).
    Følelser er oppskrytt? :LOL:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om alt ser bra ut knyttet til disse målingene så er hele diskusjonen relatert psykologi og følelser (med tanke på en del produkter som finnes ute i markedet så skal man aldri undervurdere følelser når det kommer til opplevelse av lyd).
    Var strålende fornøyd uten om det at jeg lurte på om det var feil i den hissinga i diskanten var. De er en del bedre en Uno selv om jeg ikke har fått helt tid til å sette meg inn i de enda. Men det kan kanskje være litt av det nå,for nå brukes de ikke en gang. Som om interessen er død.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Var strålende fornøyd uten om det at jeg lurte på om det var feil i den hissinga i diskanten var.
    Som i støy når det ikke er noe lyd; eller s-lyd fra vokal ? Det vil være diskant-støy på så følsomme høyttalere (mine B&W 802 D3 høres også om jeg bruker klasse A eller AB forsterker og legger øret inntil).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    s lyd høyere frekvens ja. i diskanten under spilling. Det ordner seg.
    Det klarer jeg også få til på mine B&W 802 D3 om jeg trekker for hardt i DSP. Uten å starte fra scratch, har du prøvd en annen forsterker på disse høyttalerene?
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tar en pause folkens, takk til alle.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det klarer jeg også få til på mine B&W 802 D3 om jeg trekker for hardt i DSP. Uten å starte fra scratch, har du prøvd en annen forsterker på disse høyttalerene?
    Ja masse, jeg tenker slik vi fleste tror jeg.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan skjønne frustrasjonen når ting ikke virker og man får skylda for det som kunde. Men om diskanter er byttet og det er validert av tredjepart at alt ser bra ut så er vi over på noe helt annet her. Kan dette være så enkelt at trådstarter pga initielle problemer rett og slett ikke liker høyttalerene lengre (dette er ikke noe målbart eller faktisk feil, men rent psykologisk?).

    En løsning er jo å måle med REW output fra høyttalere via målemikrofon. Da vil man få avklart om det ene elementet er ut av fase eller andre gøyale ting (muligens allerede gjort?). Om alt ser bra ut knyttet til disse målingene så er hele diskusjonen relatert psykologi og følelser (med tanke på en del produkter som finnes ute i markedet så skal man aldri undervurdere følelser når det kommer til opplevelse av lyd).

    Samt, støy er helt normalt på så følsomme høyttalere. Kjøp deg en god klasse D forsterker så blir dette borte :)
    Skal finne en som skal komme og høre så, får vi se om det er jeg som er fullstendig skrudd i skallen, eller har bittelitte rett i det hele tatt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal finne en som skal komme og høre så, får vi se om det er jeg som er fullstendig skrudd i skallen, eller har bittelitte rett i det hele tatt.
    Jeg kjenner ikke disse høyttalerene, men det er en del høyttaler-design som sliter med vokal-s-lyder (både i øvre mellomtone og diskant-området). Regner med at du har hørt på dem før kjøp (siden det var demo-modell) ?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Det å bytte forsterker er en selvfølgelig en mulighet, men også et sjansespill. Det er både dyrt og lite fokusert mot å rette spesifikke problemer. Tør jeg foreslå DSP samt å kjøre litt REW? Slik kan du identifisere problemer (REW), og deretter målrettet justere deg inn (DSP).
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke disse høyttalerene, men det er en del høyttaler-design som sliter med vokal-s-lyder (både i øvre mellomtone og diskant-området). Regner med at du har hørt på dem før kjøp (siden det var demo-modell) ?
    Er skyldig i at jeg ikke hørte de i butikk før kjøpet TGB.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det å bytte forsterker er en selvfølgelig en mulighet, men også et sjansespill. Det er både dyrt og lite fokusert mot å rette spesifikke problemer. Tør jeg foreslå DSP samt å kjøre litt REW? Slik kan du identifisere problemer (REW), og deretter målrettet justere deg inn (DSP).
    Jeg sier ikke at man må kjøpe ny forsterker, men bare prøve en annen for å finne ut om kombinasjon høyttaler med nåværende forsterker gir problemet med s-lyden. Bør være en enkel sak å teste. Høyttalere har vel også DSP innebygd, er disse nullstilt ?
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye har høyttalerne spilt etter diskant bytte? Kan det være at denrett og slett trenger innspilling?
    Er også en lang diskusjon på det, elektrikere som driver å måler sier at ting ikke endrer så drastist, og de tror heller ikke på høyttalerkabler og diverse endrer lyden, Har tenkt på det. Tror de har fått nok innspilling. De sa til meg at de demoene ikke hadde spilt mye så.

    Satte meg egentlig ned litt i stad, det er helt tydelig, mere skurring vil jeg si.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    jeg vil ikke tro der er noen form for innspilling i en kompresjonsdriver, de har jo ikke oppheng på samme måte som en dome (som også sjeldnet spilles inn)
    woofere derimot.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Satte meg egentlig ned litt i stad, det er helt tydelig, mere skurring vil jeg si.
    Tidligere nevnte du at lyden var grei fra sofa, men ikke når du puttet øret inntil diskant (ikke helt unormalt forøvrig). Har dette endret seg nå? Jeg prøver å forstå hva som skjer, men litt vanskelig når man får motstridende meldinger gjennom tråden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    jeg vil ikke tro der er noen form for innspilling i en kompresjonsdriver, de har jo ikke oppheng på samme måte som en dome (som også sjeldnet spilles inn)
    woofere derimot.
    Ok det var jeg ikke klar over, har ingen erfaring med sånne👍
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere nevnte du at lyden var grei fra sofa, men ikke når du puttet øret inntil diskant (ikke helt unormalt forøvrig). Har dette endret seg nå? Jeg prøver å forstå hva som skjer, men litt vanskelig når man får motstridende meldinger gjennom tråden.
    Kan forklare det slik, hvis det en som setter seg ned hos meg, og så spiller jeg musikk som det er vanskelig å notere det seg på så kommer ikke de til å merke det. Hvis jeg spille for eks saxofon, trompet, cello, som strekker seg, så er det liksom en liten skurring. Litt usikker om de ville lagt merke til det.

    Men hvis man har lagt merke til det så sitter man der og venter på at det skal komme i uansett hva man spiller, og det går ikke an å lytte på det hvis man først er klar over det. Sitter liksom der og venter på at det skal komme.

    Er 100% at hvem som helst av dere ville merke det hvis jeg spiller riktig låt og spørre dere om dere hører det.

    Trenge ikke reise meg lenger fordi jeg veit hva jeg skal lytte etter. Har ikke endra seg. Vært likt hele tida. Det var samma feilen med begge diskantene. Samma hve jeg kobler til så er det der.

    Og hvis jeg skulle spurt om reklamasjon på det, jeg veit rett og slett ikke! Jeg tror dem måtte ha prøvd å fikse det egentlig. Eller jeg veit rett og slett ikke.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er 100% at hvem som helst av dere ville merke det hvis jeg spiller riktig låt og spørre dere om dere hører det.
    Tror flertallet her har en form for OCD. Så helt sikker på at jeg hadde lagt merke til om noe ikke stemmer, jeg har brukt 20 år på å perfeksjonere det å finne feil i lyden :)
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tror flertallet her har en form for OCD. Så helt sikker på at jeg hadde lagt merke til om noe ikke stemmer :)
    Velkommen. hehe
    Hadde jeg hatt OCD så hadde det klikka for meg. Reklamert på dagen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et annet tips er å gå til biltema og kjøpe noen standard høyttalerkabler; en del highend-kabler er skrot og kan påvirke lyden i uheldig retning (siden de fungerer som et filter).
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Et annet tips er å gå til biltema og kjøpe noen standard høyttalerkabler; en del highend-kabler er skrot og kan påvirke lyden i uheldig retning (siden de fungerer som et filter).
    4 par med kabler har jeg,
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er også slik at frekvensresponsen helt inntil diskanten er litt annerledes enn den er litt lengre unna. Kanskje det hjelper å nullstille seg litt og lytte til noe annen musikk?
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er også slik at frekvensresponsen helt inntil diskanten er litt annerledes enn den er litt lengre unna. Kanskje det hjelper å nullstille seg litt og lytte til noe annen musikk?
    Skurringen endrer ikke karakter avhengig av avstand.
    Mulig jeg kan pælme på med bass tung musikk for å skjule det men slik skal det ikke være.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.828
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir interessant når noen som kjenner Avantgarde-høyttalere godt har lyttet hos deg og deler inntrykk. Noen av oss har litt vanskelig for den typiske «horn-lyden», hvor såkalte «higher order modes» setter opp stående bølger på tvers i tuten og lett kan låte litt nasalt. Andre mener det bare er ondsinnede rykter spredt av misunnelige. Anyways, mer her:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vil bare påpeke noe som butikker av og til bruker for å avvise reklamasjon og det er at produsenten avviser reklamasjonen, de får ikke tak i produsenten eller lignende.
    Det er ikke produsenten som er ansvarlig etter lov om forbrukerkjøp, det er butikken.
    At produsenten avviser reklamasjon har ingen innvirkning på forbrukers rettighet overfor butikken. Det betyr bare at butikken må stå for kostnaden uten å få noe refundert av sin leverandør. Men det er en sak mellom dem og angår ikke forbruker.
    Men det hender man må ta dette til konfliktrådet for å få rett. Som kjent hjelper det ikke å ha rett om man ikke får rett. Det har man rettsvesenet til. Er man ekstra heldig dropper butikken å stille og da får man nesten alltid en uteblivelsesdom i forbrukers favør.
    Helt riktig som du skriver.
    Kunde til butikk og ikke noe mer.
    Resten er butikkens problem.
    Bare å lese lovverket.
    Ligg åpent for alle på nettet.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tankevekker i at jeg har kjørt på noe som dem rett og slett ikke har hatt mulighet til å hjelpe meg med.
    Var noe av det siste i saken, jeg snakka med Øystein om, føler at han vill leda meg ga meg tro i han at han skulle hjelpe meg, det var etter alt var prøvd. Men han bare prata seg ut. Pressa på etter en uke og da nesten inrømmet han det.

    Det jeg la igjen var at de vant og at det er Interessen som regjerer utfallet.
    Interessen i den forstand, Avantgarde.

    Det er hele det saken her egentlig går ut på.

    I min forstand så er det oss de lever av, og de skal være tilgjengelige til oss, spesielt som kunde.
    Det er en forpult industri nå, unnskyld uttrykket, at det skal være sånn som det her.

    Skal virkelig vi her i vår by være utstatt for slike produsenter, det er direkte utfallet i hvordan vi blir behandlet som kunder hos forhandler.

    Mitt hat og forbannelse er retta helt og komplett mot Avantgarde i den saken her. (tror jeg)

    Har egentlig bare godt å si om Øystein, han har vært en kriger. Eller jeg vil si det hvis jeg ikke tar feil.

    For at et produkt skal skape en slik affære, ta det produktet og kjør det opp i reva.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Var en rotete tråd..

    Men er dette riktig?

    -kjøpt brukt som demo
    -ikke hørt før kjøp
    -var et par smell i de under på eller avslag
    -3 dag var du sikker på at det var noe galt.
    -de sa først at det var din elektronikk som var skyld i det
    -og dermed kostet 60.000 å sende de til fabrikk for å fikse de.
    -men de kom og skiftet diskanten for 12.000?
    -du er misfornøyd enda.. Da en hører noe mekanisk støy ved visse sanger.
    -målt ok


    Hos meg tidligere:
    Mekanisk støy ved visse sanger, enkelte plasser på 2 sanger av alt annen musikk. Altså kun høres på to sanger.
    Slik var det med min diskant på Usher som var gåen. Der var det ørlite smeltet lakk/småbrent på spole, som en så med øynene på bilde de hadde tatt. Usikker på måling.
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    demo
    ikke hørt før kjøp
    støy diskant
    4 dag, slår på, diskant gått\gikk, kjøpte fredag, det var mandag.
    ingen garanti
    under test med ohc tilstedet så smalt i bass
    ble bedt om å sende, ca 50-100.000 avhengig av hva som var galt.
    skifta kun diskant ca 18.000
    støy fortsatt
    ingen garanti
    gitt opp
    diy
    coca cola og potetgull

    god kveld
     

    dekz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2021
    Innlegg
    123
    Antall liker
    15
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er.

    Hvorfor sitter en kunde på et forum og bestiller talespoler fra kina og prøver å få hjelp til et produkt han har brukt 250.000 kroner på?

    Fordi han er helt fjern i hodet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har du brukt 250.000 på dette???
    Ta en tur til Veitvet og hør hva du mekke sjøl for 45.000,-
    Tipper at det iallefall ikke låter værre.
    ;)
    😈
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn