MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke brukervinklingen der. Det fokuseres på revenue for strømmeselskapene og hvilke insentiv de har for å vurdere MQA.
    Innlegg #73, #74, # 77, #78, #81,og #85 som kom umiddelbart før #86 som jeg siterte er alle innom et brukerperspektiv knyttet til betaling til musikere.

    Den vinklingen du omtaler kom vel noen uker eller måneder senere i tråden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Innlegg #73, #74, # 77, #78, #81,og #85 som kom umiddelbart før #86 som jeg siterte er alle innom et brukerperspektiv knyttet til betaling til musikere.

    Den vinklingen du omtaler kom vel noen uker eller måneder senere i tråden.
    Jeg ser primært den vinklingen jeg refererte i mitt forrige innlegg i de innleggene du viser til, slik jeg også gjorde før jeg skrev forrige innlegg. I de 7 innleggene nevnes forbrukere to ganger, men ingen plukket opp tråden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mens vi håper at fornuften skal seire og MQA forsvinner så kan de som bruker Tidal Masters være glad for at de redder miljøet.
    Screenshot 2022-06-10 at 20.26.49.png


    Desperasjon?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Selv om d er sant var det ikke mye spart her — 9 bilturer? Enten så selger dem ikke noe særlig med abonnent, eller så fungerer ikke MQA særlig bra til å spare miljøet.

    Tidal kan jo forsøke hoppe over TCP/IP stacken og heller sende raw audio ;) Ref MQA Ltd. er d jo ikke alle datapakkene vi behøver lell :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Archimago kommenterer litt av den siste reklamedesperasjonen til MQA.

    Står noe ned på siden.

    Audiophile-related or otherwise, I think it's important for companies to not act like the way MQA has over the last 8 years or so! Sure, at an intellectual level, the lossy encoding/compression technique where they use their "origami" to stuff ultrasonic content into the lower bits in a 24-bit container is interesting, and embedding some cryptography into the stream might be seen as useful by some. But that's all this technology really is!

    Environmental concerns are important, but this is a sickeningly obvious example of "greenwashing" in the audio streaming space. If they honestly cared about streaming audio's carbon footprint, they should lead by example and immediately pull TIDAL's license to use MQA in the HiFi+ tier, prepare to close their business, send Mike Jbara and their top PR people to lobby for lossy AAC/MP3/OGG streaming as the only solutions we need for good enough audio quality.

    While they're at it, give the money back to investors instead of continuing to accrue losses so maybe the funds can truly be utilized with entrepreneurs who can do something environmentally beneficial.

    I like GoldenSound's suggestion to lodge a complaint against this "award-winning" British company:

    https://www.asa.org.uk/make-a-complaint.html


    I genuinely hope there's nothing else to say about MQA on this blog other than maybe a celebratory note when this madness ends. I would recommend anyone who subscribes to TIDAL HiFi+ to switch over to just the HiFi stream and save yourself 50% while experiencing I believe negligible sound quality difference (might even sound better with genuine 16/44.1 lossless albums). This will also be good for the environment since your streaming bitrate will immediately drop by 30+% so over time you too can feel good about driving to Manchester or flying to Berlin from London return.

    All the best audiophiles... Hope you're enjoying the music!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hifi+ fordi jeg lytter til deres musikk i Atmos, mqa er slått av på roon.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.128
    Antall liker
    10.590
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bob Ludwig blir brukt i MQA reklamesammenheng.
    Nå er 2022 remaster av "money for nothing" sluppet. MQA tilhengerene (schills) lovpriser selvsagt.
    Screenshot 2022-06-19 at 08.15.52.png


    Screenshot 2022-06-19 at 09.26.36.png

    Jessica Lasoen mistenker jeg forøvrig er "fake" profil. Iscensatt for å fronte driten.



    Mens andre har ørene og fornuften i orden.
    Screenshot 2022-06-19 at 09.23.54.png


    Hvem har rett?
    Sannheten smerter.

    The availability of this album in Qobuz Hi-Res version in 24 bits 192 kHz would have let think of a reference version with a great finesse in the rendering of the guitar, but, unfortunately, the compression with a DR8 breaks all the dynamics of the instruments and the voice. It is really a pity!
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er på tide å innføre full MQA-boikott. Kona har gått fra Tidal HiFi til vanlig Tidal for å unngå MQA og jeg kjøper ikke inn produkter som støtter MQA. Vi gjør vårt for at vederstyggeligheten skal forsvinne. Jeg oppfordrer alle brukere av sentralen til å ta avstand fra MQA på alle måter.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    støtter misnøye med mqa, men remasteringa er nok like dårlig i flac. Virker som dette blir gjort med vilje på digitale utgiveleser, ofte har lp bedre DR. Er vel mer å tjene på lp-salg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er på tide å innføre full MQA-boikott. Kona har gått fra Tidal HiFi til vanlig Tidal for å unngå MQA og jeg kjøper ikke inn produkter som støtter MQA. Vi gjør vårt for at vederstyggeligheten skal forsvinne. Jeg oppfordrer alle brukere av sentralen til å ta avstand fra MQA på alle måter.
    Kommer ikke på tale. Jeg har skrudd av mqa på roon så da håper jeg - og satser på at det løser det "problemet". Hifi+ tilfører ikke bare mqa, men også musikk via et annet format, nemlig Dolby Atmos - og det fungerer faktisk svært godt. Jeg har to anlegget i huset som kan avspille Atmos, nyter tidal der. Spesielt klassisk musikk i Atmos er fantastisk flott.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt pussig at folk blir overrasket over MQA.. Vi har et hatt et par format før som ble lagd for at nyttige idioter skulle kjøpe flere format av samme musikk..
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Litt pussig at folk blir overrasket over MQA.. Vi har et hatt et par format før som ble lagd for at nyttige idioter skulle kjøpe flere format av samme musikk..
    Man kan mene hva man vil om MQA, men at formatet skal være lagd for at noen skal kjøpe flere versjoner av samme musikk er veldig søkt. MQA tilbys uhyre sjeldent for salg, og er vel primært tilgjengelig i TIDAL.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Man kan mene hva man vil om MQA, men at formatet skal være lagd for at noen skal kjøpe flere versjoner av samme musikk er veldig søkt. MQA tilbys uhyre sjeldent for salg, og er vel primært tilgjengelig i TIDAL.
    Ja, vi er ufattelig "heldige" som har fått denne muligheten... Fuck hele formatet 😉
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Enkelte argumenter har litt sånn "vi må passe på å kjøre mest mulig bil bare sånn i tilfellet forskerne har tatt feil og CO2 ikke har noen påvirkning på klimaet"-swung over seg.
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Heisann! Jeg har omsider fått oppgradert meg på dac-fronten og har nå mulighet til å teste ut MQA som det snakkes så mye om her. Hvorfor er det så stor motstand mot dette? Er det ikke bare å spille uten MQA om man ikke liker det? Er musikkfilene allerede degradert når det er mulig å spille de av med MQA?
    Har ikke hatt denne dac-en så lenge, så jeg har ikke fått testet så mye mot cd enda. Men kan ikke si at MQA låter dårlig enda i hvert fall. Noe uvant låt det dog når jeg testa noen gamle låter i går.. Kan noen gi meg en kortfattet begrunnelse for denne massive motstanden mot MQA?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fordi MQA er en endring av originalen. Mye salgs lyrikk, men ingen dokumenterte positive forskjeller, annet enn inntjening for skaperne av MQA og mindre størrelse på datafilene for strømmeselskapene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Hvorfor er det så stor motstand mot dette?
    - Det tilføres mye støy i prosessen med å lage en MQA-fil. Man later til å ha gamblet på at dette er noe folk ikke merker.
    Man ødelegger impulsresponsen og transientresponsen når man folder en MQA-fil. Dette fordi man dreper dynamikkområdet og tuller med de høyeste frekvensene. Dette er i praksis motsatt av hva de selv hevder.
    - Mange MQA-filer har aldri hatt informasjon over 22kHz og vil derfor bare bli samme fil med mer støy.
    - Dynamikkområdet man står igjen med etter prosessering er ekstremt redusert. Det øker ikke ved utpakking.
    - Selv om man identifiserer filteret brukt i opptaksprosessen og kan reversere karakteristikken til dette er dette en ganske triviell prosess å gjøre som postprosessering i en DAC uten at man trenger å modifisere filene. Da unngår man å produsere ekstra støy.
    - MQA forsøkes etablert som en i praksis tvungen markedsstandard som ikke kommer verken artister eller konsumenter til gode. Det er kun MQA alene som er tjent med dette.
    - MQA markedsføres som noe annet enn det det faktisk er. Vi bør generelt unngå produkter som lover langt mer enn de kan holde. Opp gjennom har MQA brukt flere argumenter som de senere har endret eller fjernet fordi de er blitt avslørt.

    Trolig langt flere argumenter også, men jeg synes disse her er viktige.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Heisann! Jeg har omsider fått oppgradert meg på dac-fronten og har nå mulighet til å teste ut MQA som det snakkes så mye om her. Hvorfor er det så stor motstand mot dette? Er det ikke bare å spille uten MQA om man ikke liker det? Er musikkfilene allerede degradert når det er mulig å spille de av med MQA?
    Har ikke hatt denne dac-en så lenge, så jeg har ikke fått testet så mye mot cd enda. Men kan ikke si at MQA låter dårlig enda i hvert fall. Noe uvant låt det dog når jeg testa noen gamle låter i går.. Kan noen gi meg en kortfattet begrunnelse for denne massive motstanden mot MQA?
    Kort fortalt så endrer MQA filene fra å være lossless til å være lossy. Det forsvinner informasjon under "brettingen" som de benytter. Det er mulig at deres tanke en gang i tiden var fornuftig, men i dag er det ikke problem med båndbredde for å strømme musikk i et lossless format som feks FLAC. I dag markedsføres MQA med alle mulige kreative ideer for å fortelle om at du får en bedre løsning, mens i praksis blir brukerens valg begrenset og, som sagt, introduseres et lossy format. Av all saklig informasjon jeg har sett på temaet ser jeg ingen grunn til å bruke et lossy format som MQA når det allerede finnes lossless formater som feks FLAC som ikke gjør noen forsøk på å styre brukernes valg (feks det å bruke DSP for å endre signalet digitalt). Styr unna og unngå å bli dratt inn i meningsløst markedsføringsprat (er mitt råd).

    EDIT: jeg så ikke at Snickers hadde kommet meg i forkjøpet, så mitt svar er litt "smør på flesk".
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon gjør også grep for MQA - så tydelig at MQA er på vei ut.

    Beyond Streaming Content Preferences we have also refined our handling of MQA content. Roon has always decided when to decode MQA content depending on the hardware you use to play audio. This release changes some of those decisions.

    By default, users who have invested in MQA-capable hardware will continue to have MQA encoded content handled by Roon as it has been in the past. Users who don’t use MQA-capable hardware will now need to explicitly opt-in if they want Roon to unfold it.

    If you’d like Roon to unfold your MQA encoded content, you’ll need to visit Settings => Audio => Gear Icon for your device => Show Advanced => Enable MQA core decoder.
    Kilde: https://community.roonlabs.com/t/roon-1-8-build-987-is-live/205886

    Skjermbilde 2022-07-06 kl. 22.52.19.png
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset, @TGB 👍 Da er opsjon nr. 3 ovenfra huket av med meg. Vurderte å blokkere det totalt men da ville vel alt som var merket MQA blitt "nedgradert" til AAC.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Genial den nye oppdateringen på roon 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Jeg er fornøyd MQA bruker som har godt utstyr, mye å sammelikne med og lest mye av litteraturen rundt og er litt overbevist. Altså skal jeg steines ganske snart. Som om ikke det er nok: strømming er faktisk et klimaproblem i musikkforbruk. Dels fordi det går mye ressurser til strømmingen, dels fordi vi strømmer hver eneste gang vi lytter (dvs leier et stykke musikk for engangsbruk) CD er best, vinyl ikke så ille og altså strømming verst. Og så er det oss hifi-nerder som skal ha mye informasjon pr sekund for å bli fornøyde. Der er/var MQA faktisk en relevant forbedring. Men her skriver vel jeg til en ihuga fanklubb for MP3-lyd ?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm. Jeg er fornøyd MQA bruker som har godt utstyr, mye å sammelikne med og lest mye av litteraturen rundt og er litt overbevist. Altså skal jeg steines ganske snart. Som om ikke det er nok: strømming er faktisk et klimaproblem i musikkforbruk. Dels fordi det går mye ressurser til strømmingen, dels fordi vi strømmer hver eneste gang vi lytter (dvs leier et stykke musikk for engangsbruk) CD er best, vinyl ikke så ille og altså strømming verst. Og så er det oss hifi-nerder som skal ha mye informasjon pr sekund for å bli fornøyde. Der er/var MQA faktisk en relevant forbedring. Men her skriver vel jeg til en ihuga fanklubb for MP3-lyd ?
    Bare så jeg skjønner deg riktig. Mener du at du bruker mer strøm på FLAC (som er lossless) enn MQA (som er lossy)?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Hmm. Jeg er fornøyd MQA bruker som har godt utstyr, mye å sammelikne med og lest mye av litteraturen rundt og er litt overbevist. Altså skal jeg steines ganske snart. Som om ikke det er nok: strømming er faktisk et klimaproblem i musikkforbruk. Dels fordi det går mye ressurser til strømmingen, dels fordi vi strømmer hver eneste gang vi lytter (dvs leier et stykke musikk for engangsbruk) CD er best, vinyl ikke så ille og altså strømming verst. Og så er det oss hifi-nerder som skal ha mye informasjon pr sekund for å bli fornøyde. Der er/var MQA faktisk en relevant forbedring. Men her skriver vel jeg til en ihuga fanklubb for MP3-lyd ?
    Bra for deg😄.
    Jeg har lest de foregående sidene og har hoppet fra tidal til qobuz.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    62.999
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes hele denne MQA diskusjonen først og fremst er en prinsipiell diskusjon. Er den/ var den viktig - ja! Trenger vi MQA - selvfølgelig ikke. Er det/var det et forsøk på tvangstrøye - ja. Var det for at den berømmelige noen skulle tjene penger - selvfølgelig. Er den støy og degradering av lyden reell - sikkert, men velkommen til blindtest 😊
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Fredag? 👍 Jepp 😄
    Men her skriver vel jeg til en ihuga fanklubb for MP3-lyd ?
    Seriøst, @tjensen - hvor vil du med det her innlegget?😅 Ser du har skrevet i denne tråden for et år tilbake- godt utstyr har du sikkert. Ifølg. kona så er jeg også godt utstyrt. God helg! 🥳
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ikke strømmen han refererer til, men lagringsplass på store servere.
    Ja, men blir ikke det i prinsippet det samme? Det er jo størrelsesforhold på filene som er spørsmålet. Vet faktisk ikke om MQA pakker mer effektivt enn FLAC, på tross av at FLAC er tapsfritt.
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det handler om størrelse på filer, lagring, sending, prosessering osv. Og det er samlet strømforbruk so kan beregnes og brukes som et mål. Ikke så sikker kunnskap om dette, og ikke mitt fagfelt. Det kom en god bok for ikke så lenge siden (Devine 2019, oppsummert bla i vår bok om Forbrukersosiologi 2021)Men altså: klimamessig er , CDer(og SACD) ikke så dumt, vinyl ikke så ille og strømming verst med klar margin. Jeg bruker TIDAL (med MQA når det er tilgjengelig) og innrømmer at lyden er god, også via PC+ Audioquest Firefly og hodetelefoner. Så er det firmaer og mer eller mindre onde kapitalister rundt hvert hjørne, noen av dem virker hyggelige og glad i musikk og teknologi, andre ikke. Meridian-folka her gjort mye bra, bommet på en del og har fått til noe med MQA som antagelig er bra, men som lager et slags monopol som kan utnyttes (som Dolby i sin tid og alle Apple sin dingser).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn